کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بهترین گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

زمان مطالعه: 7 دقیقه

لیست بهترین گرایش های رشته حقوق

رشته حقوق ریشه در روابط اجتماعی انسان‌ها دارد و به حل اختلافاتی که در این روابط پدید می‌آید می‌پردازد. حقوق همیشه از پرطرفدارترین گرایش‌های علوم انسانی بوده‌است و افرادی که وارد حوزه حقوق می‌شوند می‌توانند شغل‌های مختلفی را انتخاب کنند. اما می‌توان گفت پردرآمدترین شغل رشته حقوق وکالت است که یمی‌توان گفت یکی از بهترین گرایش رشته حقوق است. بااین‌حال سایر گرایش‌های آن مثل سردفتری و قضاوت نیز بازار کاری مطلوبی دارند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته حقوق

نحوه ورود به رشته‌ حقوق برای زنان و مردان یکسان است. بنابراین افراد باید در مقطع دبیرستان در رشته‌ علوم انسانی تحصیل کرده‌ و هنگام ورود به دانشگاه وارد رشته‌‌ حقوق شوند. این رشته‌ در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور تدریس می‌شود و تنها شرط ورود به آن قبولی و کسب رتبه مناسب در کنکور سراسری است. رشته حقوق در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد اما در مقطع کارشناسی ارشد می‌توان با انتخاب گرایش‌ رشته حقوق به تحصیل در این رشته ادامه داد. لازم به ذکر است گرایش‌های حقوق قضایی نیز در مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی تدریس می‌شود.

مطلب مرتبط: پردرآمد ترین شغل های رشته انسانی در ایران و جهان

معرفی گرایش‌های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

گرایش رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد حوزه متنوعی را دربر می‌گیرد. کلیه گرایش‌های حقوق در کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های مختلف کشور تدریس می‌شوند.

حقوق خصوصی

این گرایش از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین گرایش‌های حقوق در ارشد است و همه موضوعات مربوط به روابط افراد حقیقی و حقوقی یک جامعه را دربرمیگیرد. این گرایش به دو دسته حقوق مدنی و حقوق تجارت تقسیم می‌شود و بخش عمده آموزش‌ها بر این دو موضوع تمرکز دارد.

حقوق جزا و جرم‌شناسی

این گرایش از قدیمی‌ترین حوزه‌های حقوق بوده‌است و در دسته حقوق عمومی قرار می‌گیرد. این گرایش به‌مرورزمان توسعه یافته‌‌ و پیچیده‌تر شده‌است و به دو دسته کلی ماهوی و شکلی تقسیم‌بندی شده‌ که هر کدام جزییات خاص خود را دارند. حقوق جزا همچنین با سایر بخش‌های جامعه مثل اقتصاد، سیاست، صنعت، خانواده و غیره نیز در ارتباط است.

حقوق عمومی

در این گرایش، موضوعات مربوط به ارتباط مردم با دولت مدنظر است و سیاسی‌ترین گرایش آن محسوب می‌شود. در گرایش‌های حقوق عمومی به بررسی رابطه دولت و دستگاه‌های آن با اشخاص حقوقی و حقیقی پرداخته‌ می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ علاوه بر وکالت می‌توانند به‌عنوان قاضی در دیوان عدالت اداری، مشاور حقوقی ادارات و معاونت‌های پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شوند.

حقوق بین‌الملل

گرایش‌های حقوق بین‌الملل به بررسی اصول و قوانین حاکم بر روابط بین‌المللی می‌پردازد و بیشتر بر روابط دولت‌ها و سازمان‌های دولتی تمرکز دارد. بررسی و شناخت سازمان‌های بین‌المللی مختلف، معاهده‌ها، بحث‌های صلح و جنگ در کشورها، انرژی‌ هسته‌ای و نظایر آن به این بخش از حقوق مربوط است. فارغ‌التحصیلان این گرایش نیز بیشتر در نهادهای بین‌المللی و وزارتخانه‌های مربوطه مشغول به کار می‌شوند.

حقوق بشر

این گرایش، نسبت به سایر گرایش‌ها جدیدتر است و به بحث حقوق انسان از دیدگاه‌های مختلف مثل اقتصادی، اجتماعی سیاسی و غیره می‌پردازد. بیش از دو دهه از ورود این گرایش به کشور می‌گذرد و به نوعی میان‌رشته‌ای محسوب می‌شود. همچنین ارتباط عمیقی با سایر رشته‌های علوم انسانی مثل فلسفه، سیاست، روانشناسی و غیره دارد.

مالکیت فکری

مالکیت فکری به بحث‌های مربوط به فعالیت‌های ذهنی و فکری انسان که ناملموس و غیر فیزیکی هستند مربوط است. از موارد آن می‌توان به هنر و ادبیات اشاره کرد. در این گرایش به حمایت از مالکیت فکری و شرایط ضمانت آن و نیز حقوق اشخاص در ثبت اختراع، ثبت برند، طراحی‌های صنعتی و غیره می‌پردازد.

حقوق خانواده

همان‌طور که از نامش پیداست، حقوق خانواده به مسائل درون خانواده، ارتباط والدین با یکدیگر و با فرزندان می‌پردازد.

بهترین گرایش رشته حقوق

حقوق محیط زیست

این گرایش‌ با تخریب گسترده‌‌ محیط زیست در قرن اخیر که حاصل رشد اقتصادی بود‌، به‌وجود‌ آمد. در سال 1972 حق محیط‌زیست از حقوق انسان شناخته‌ شد و این گرایش در مباحث حقوقی وارد گردید. این گرایش هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها در سطح بین‌الملل است.

حقوق تجارت بین‌الملل

این گرایش به بررسی روابط بازرگانی در سطح فرامرزی می‌پردازد و اختلافات و مشکلات پیش آمده‌ مثل ورشکستگی، کلاه‌برداری و غیره را حل می‌کند.

حقوق تجاری اقتصادی بین‌المللی

از گرایش‌های نسبتا جدید و ترکیب تجارت بین‌الملل و حقوق اقتصادی است. در این رشته‌ به مسائل مالی مثل سرمایه‌گذاری، بورس، بانک، تامین مالی و نیز اصول تجارت مثل قراردادهای مختلف پرداخته‌ می‌شود.

حقوق اقتصادی

حقوق اقتصادی به دو بحث قوانین اقتصادی و نیز بررسی قوانین از دیدگاه اقتصادی می‌پردازد. این گرایش با مباحث بازرگانی و اقتصادی ارتباط دارد و به موضوعاتی مثل بیمه، مالکیت و نظایر آن مربوط می‌شود.

حقوق مالی-اقتصادی

این گرایش به بررسی ابعاد فقهی و حقوقی در دنیای اقتصاد داخلی و بین‌المللی می‌پردازد. افراد پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در قوه قضایی یا در موسسات داخلی و بین‌المللی فعال در زمینه اقتصاد مشغول شوند.

حقوق کیفری اطفال و نوجوانان

این گرایش با مباحثی مثل جرم‌شناسی، حقوق بشر، حقوق خانواده، جزا و غیره ارتباط تنگاتنگی دارد و وضعیت جسمی و روانی کودکان و نوجوانان نیز در آن بررسی می‌شود.

حقوق تجارت الکترونیک

با گسترش فناوری‌های ارتباطی و تجارت الکترونیک این شاخه از حقوق اهمیت بیشتری پیدا کرده است. در این گرایش، علاوه بر مباحثی که در تجارت عادی مطرح است مواردی مثل قراردادهای دیجیتالی، آگهی‌های اینترنتی، تبلیغات مجازی و غیره هم وارد شده‌است.

حقوق فناوری‌های زیستی

این گرایش به بررسی قوانین مسائل بیوتکنولوژی در سطح داخل و خارج کشور می‌پردازد.

حقوق ثبت اسناد و املاک

در این گرایش تمرکز بر تربیت کارشناسان ثبت اسناد و املاک است که سطح دانش و توانمندی مناسبی در زمینه مشاوره حقوقی، سردفتری و مسائل ثبتی داشته‌باشند. این گرایش یکی از مهم‌ترین گرایشاتی است که جامعه به آن نیاز دارد.

کاداستر در نظام اطلاعاتی ثبت املاک

این گرایش به بررسی حقوق مدیریت زمین و سیستم‌های اطلاعاتی مرتبط با آن می‌پردازد و نحوه سیاست‌گذاری و مقررات آن را آموزش می‌دهد. این گرایش در ادارات دولتی مثل سازمان ثبت و ارگان‌های مرتبط با علوم زمین، مورد نیاز است.

سردفتری اسناد رسمی

همان‌طور که پیداست فارغ‌التحصیلان این رشته‌ وارد شغل سردفتری می‌شوند و باید با دسته‌بندی اطلاعات مربوط به سردفتری، روش‌های جدید ثبت اسناد، کنوانسیون‌ها، اهمیت و ضرورت این شغل و موارد ازاین‌دست آشنا باشند.

بهترین گرایش ارشد حقوق چیست؟

در پاسخ به این سوال که بهترین گرایش رشته حقوق کدام است نمی‌توان پاسخی قطعی داد. این مسئله به علاقه‌مندی و شرایط افرادی که می‌خواهند ادامه تحصیل دهند وابسته‌است. اما به‌طورکلی می‌توان گفت بهترین گرایش های رشته حقوق عبارتند از: حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خانواده، حقوق تجارت و بین‌الملل، حقوق ثبت اسناد و املاک و نیز حقوق خصوصی از پرتقاضاترین گرایش‌های رشته‌ حقوق هستند. با توجه به گستردگی رشته‌ حقوق جزا و جرم‌شناسی، اهمیت نهاد خانواده در جامعه و نیز حجم بالای واردات و روابط بین‌المللی کشور ما، این گرایشات از اهمیت زیادی برخوردارند. لزوم حضور حقوقدانانی که بتوانند مشکلات بین افراد را حل کنند نیز در همه جوامع وجود دارد. مسئله ثبت اسناد و املاک موضوعی است که مورد نیاز روزمره جامه است و از این جهت بازار کار مناسبی دارد.

درنهایت باید گفت بهترین گرایش برای هر شخص متفاوت است و افراد می‌بایستی قبل از انتخاب، تحقیقات کاملی درباره مباحث آموزشی، بازار کار، ادامه تحصیل، استخدام و غیره انجام دهند. همچنین با توجه به تنوع بالای گرایشات ارشد حقوق ممکن است گرایش‌های ارشد حقوق پیام نور، دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد، دولتی و غیره کمی متفاوت به نظر برسند.

معرفی گرایش‌های حقوق در دکترا

گرایش‌های حقوق دکتری نیز تنوع خوبی دارند و عبارتند از:

  • حقوق تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی
  • حقوق خصوصی
  • حقوق عمومی
  • حقوق جزا و جرم‌شناسی
  • فقه و حقوق جزا
  • فقه و حقوق خصوصی
  • حقوق نفت و گاز
  • حقوق بین‌الملل عمومی

بهترین گرایش رشته حقوق برای مهاجرت چیست؟

اگر نگاهی به رشته‌های بین‌المللی دانشگاه‌های برتر حقوق دنیا مثل دانشگاه هاروارد، ییل، استنفورد، کلمبیا و کالیفرنیا بیندازیم می‌بینیم بهترین گرایش‌هایی که جنبه بین‌المللی دارند زمینه ادامه تحصیل آن‌ها در خارج از کشور فراهم‌تر است. گرایش‌هایی نظیر حقوق محیط‌زیست، انرژی، حقوق بین‌الملل، مالکیت فکری، حقوق بشر، خانواده، جزا و جرم‌شناسی از این ‌دسته هستند.

برخی کارشناسان معتقدند زمینه تحصیل و استخدام پژوهشگر حقوق بین‌الملل و استخدام کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل در سایر کشورها، بهتر از سایر گرایش‌هاست. با این همه انتخاب بهترین گرایش ارشد حقوق برای مهاجرت باید با توجه به کشور مقصد انجام پذیرد. مثلا ممکن است بهترین گرایش‌های حقوق در ایتالیا و فرانسه با کانادا و آمریکا کاملا متفاوت باشد.

بهترین گرایش رشته حقوق

بررسی بازار کار گرایش‌های ارشد حقوق

رشته‌ حقوق گرایش‌های مختلفی در مقطع کارشناسی دارد و حتی برخی گرایش‌های آن مثل حقوق پزشکی، میان‌رشته‌ای هستند و در دانشگاه‌های محدودی تدریس می‌شوند. به‌عنوان‌مثال بازار کار رشته‌ حقوق پزشکی که از گرایش‌های ارشد حقوق دانشگاه تهران است به رشته‌‌ حقوق کیفری و هم گرایش‌های حقوق خصوصی نزدیک است و می‌تواند در هر دو حوزه فعالیت کند. بنابراین حوزه عمل رشته‌ حقوق بسیار گسترده‌است و همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را دربرمیگیرد. به‌همین‌دلیل بازار کار گسترده‌ای پیش روی آن قرار دارد.

فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف کارشناسی ارشد حقوق می‌توانند از طریق شرکت در آزمون‌های استخدامی، در سازمان‌های دولتی مرتبط با گرایش تحصیلی‌شان مشغول به کار شوند. به‌عنوان‌مثال برای استخدام رشته حقوق در بانک لازم است آگهی‌های مربوط به بانک‌ها را بررسی کنند. استخدام کارشناس حقوق در بیمارستان و بسیاری از نهادهای نیمه‌دولتی نیز انجام می‌شود.

در بخش خصوصی نیز بسیاری از شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ در بخش مالی، اقتصادی و تجاری خود به این متخصصان نیاز دارند. برخی نیز اقدام به استخدام کارآموز رشته حقوق می‌کنند. جمع زیادی از دانش‌آموختگان حقوق تمایل دارند به استخدام موسسه حقوقی درآیند تا تجربه بیشتری کسب کنند.
بسیاری از فارغ‌التحصیلان رشته‌ حقوق نیز ترجیح می‌دهند دفتر وکالت و مشاوره خود را داشته‌باشند و به‌صورت مستقل فعالیت کنند.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام رشته حقوق

یکی از بهترین گزینه‌ها برای پیدا کردن شغل مناسب فارغ‌التحصیلان رشته حقوق در بخش خصوصی، استفاده از خدمات کاریابی‌های آنلاین نظیر کاریابی ایران استخدام است. به‌این‌ترتیب فارغ‌التحصیلان می‌توانند به حجم زیادی از آگهی‌های استخدام، به‌محض انتشار دسترسی داشته باشند.
برای این منظور کافیست وارد وبسایت ایران استخدام شوید، از قسمت «انتخاب رشته‌ تحصیلی»، رشته‌ حقوق را انتخاب کنید و دکمه جستجو را بزنید. در صفحه پیش رو آگهی‌های استخدام برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ حقوق را می‌بینید. با استفاده از فیلترهایی که در بالای صفحه قرار دارد می‌توانید استان، جنسیت، نوع همکاری و غیره را نیز انتخاب کنید. مثلا با تعیین جنسیت خانم می‌توانید شغل‌های رشته حقوق برای خانم ها را ببینید. برای مشاهده آگهی استخدام کارشناس حقوق در تهران و مشهد نیز شهر تهران و مشهد و مقطع کارشناسی را انتخاب کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته حقوق

برای درج آگهی استخدام رشته‌ حقوق در وبسایت کاریابی ایران استخدام پس از ورود و عضویت به‌عنوان کارفرما در سایت، بر روی دکمه «درج آگهی استخدام» کلیک کنید. پس از تکمیل متن آگهی، پلن موردنظر خود را انتخاب کنید. با تکمیل این روند آگهی شما منتشر شده‌ و به دست کارجویان هدف شما می‌رسد.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته‌ حقوق یکی از رشته‌های پرطرفدار است که علاقه‌مندان زیادی دارد. این رشته‌ دارای گرایش‌های متنوعی است که بخش‌های مختلفی از روابط انسانی را پوشش می‌دهند. با توجه به گستردگی این رشته‌، بازار کار وسیعی نیز پیش روی آن است و در گرایش‌هایی که به موضوعات بین‌المللی مربوط می‌شوند فرصت تحصیل و کار در خارج از کشور بیش از سایر گرایش‌هاست.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته حقوق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام یک سوال داشتم من رشته حقوق میخونم و ترم اخرم میخوام برای ارشد جزا و جرم شناسی بخونم میتونم برلی ادامه روانشناسی جنایی رو بخونم از طریق رشته حقوق

    1. درود دوست عزیز
      سوالتون واضح نیست الان قصد ادامه تحصیل در چه رشته ای رو دارین؟ جزا و جرم شناسی یا روانشناسی جنایی؟

  2. سلام رشته حقوق تجاری و اقتصادی بین المللی درمقطع دکتری برگزار نمیشه؟

    1. درود دوست عزیز
      طبق اطلاعات آخرین دفترچه کنکور انتخاب رشته مقطع دکتری، رشته حقوق بین الملل عمومی و حقوق تجارت و
      سرمايه گذاری بین المللی در برخی دانشگاه های کشور ارائه شده است. برای اطلاع دقیق از رشته‌های تحصیلی و شرایط جزئی در مقطع دکتری بهتر است به دفترچه انتخاب رشته کنکور مراجعه نمایید.

    1. خیلی ممونم دوست عزیز خوشحالیم که مفید واقع شده.
      با آرزوی موفقیت

    1. سلام دوست عزیزم
      ممنون از حسن نیت شما
      موفق باشید.

  3. حقیقتا ممنونم از سایت خوبتون
    توضیحاتتون خلاصه و قابل فهم بود
    ممنونم بچها ممنونممم😁❤️

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از همراهی و نظر خوب شما که قوت قلب ماست.
      آرزوی موفقیت داریم براتون.

      1. بسم الله الرحمن الرحیم
        با سلام احترام
        ممنونم از مقاله خوب تون واقعا عالی هستش آگاهی آدم افزایش میده

        1. درود دوست عزیز
          سپاس از همراهی شما. خوشحالیم مفید واقع شده.
          با آرزوی موفقیت برای شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا