راهنمایی شغلیقانون کار

بیمه بیکاری چیست؟ + عواقب گرفتن بیمه بیکاری

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بیمه بیکاری شامل چه کسانی می‌شود؟

بیمه بیکاری به عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان سیستم حمایت اجتماعی، نقش حیاتی در تأمین امنیت مالی افرادی دارد که به دلایل ناخواسته از دایره اشتغال خارج شده‌اند. این تدبیر اجتماعی، طراحی شده است تا با کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از بیکاری، به حفظ و تقویت پایداری مالی فرد و خانواده‌های او کمک کند. در دوران بیکاری، این بیمه‌ به عنوان یک پشتیبان مالی عمل می‌کند، تا افراد بتوانند با آرامش بیشتری به دنبال فرصت‌های شغلی جدید باشند. در این مطلب از ایران استخدام با قانون جدید بیمه بیکاری و عواقب گرفتن بیمه بیکاری بیشتر آشنا خواهید شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تعریف بیکار در قانون بیمه بیکاری

ازنظر قانون فردی که بدون میل و اراده‌ی خود بیکار شده و شغل خود را از دست داده است و اکنون آماده به‌کار است و می‌تواند در محیط کاری جدیدی کار خود را شروع کند بیکار شناخته می‌شود.

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه‌ بیکاری‌ به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه‌ مقرر، به‌بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار‌ می‌شوند مقرری بیمه بیکاری‌ پرداخت نماید. هدف این حمایت مالی، کمک به فرد برای گذر از دوران بیکاری و بازگشت به بازار کار می‌باشد.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق میگیرد؟

تمامی افراد تحت پوشش تامین اجتماعی و تابع قانون کار و متکفلین آن‌ها مشمول بیمه‌ بیکاری‌ می‌باشند. منظور از افراد تحت تکفل عبارت اند از:

  1. همسر فرد بیمه شده‌
  2. فرزندان دختر تا زمانی که ازدواج ننموده‌اند و مشغول به کار نیستند.
  3. فرزندان پسر درصورتیکه کمتر از 18 سال داشته و یا مشغول به تحصیل باشند. همچنین در صورتیکه طبق نظر پزشک معتمد سازمان تأمین‌اجتماعی، به طور کلی از کار افتاده باشد.
  4. پدر و مادر بیمه شده در صورتیکه سن پدر از بیشتر از 60 سال بوده و یا با نظر پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی ازکارافتاده کلی بوده و در هر حال امرار معاششان بر عهده بیمه شده باشد.
  5. خواهر و برادر تحت تکفل در صورتیکه شرایط مربوط به فرزندان دختر و پسر را در شماره‌های 2 و 3 همین بند داشته باشند.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق نمی گیرد؟

گروه‌های زیر مشمول بیمه‌ بیکاری‌ نیستند:

  • افراد بازنشسته
  • از کار افتادگان
  • صاحبان کسب و کارها و مشاغل آزاد
  • بیمه شدگان اختیاری
  • بیکار شدگان اختیاری
  • اتباع خارجی

چگونه بیکاری خود را اعلام کنیم؟

افراد پس از بیکار‌ شدن تا یک ماه فرصت دارند درخواست بیمه‌ بیکاری‌ داشته باشند. اما برای دریافت بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟ برای این کار ابتدا لازم است افراد احراز هویت شوند. پیش‌تر احراز هویت فقط از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر بود. اخیرا در راستای افزایش سهولت احراز هویت متقاضیان دریافت خدمات سامانه جامع روابط کار، امکان احراز هویت بصورت الکترونیکی نیز فراهم شده است.

پس از احراز هویت و دریافت کد رهگیری، جهت ادامه روند، افراد می‌توانند بصورت حضوری به واحد کار و امور اجتماعی محل و یا بصورت اینترنتی به سامانه جامع روابط کار مراجعه نمایند. در ادامه آموزش تصویری ورود به سامانه بیمه‌ بیکاری‌ را برای شما قرار داده‌ایم.

راهنمای تصویری ورود به سامانه بیمه بیکاری و ثبت درخواست

جهت احراز هویت اینترنتی به آدرس ekyc.done.ir مراجعه نمایید. طبق تصویر اطلاعات لازم را در فیلدهای مربوطه وارد نموده و مراحل را تا دریافت کد رهگیری پیش روید.

مرحله اول احراز هویت

تمامی اطلاعات خواسته شده تا آخرین مرحله احراز هویت تکمیل نمایید. در نهایت نام کاربری و رمز عبور به شماره همراه شما ارسال خواهد شد.

در مرحله بعدی وارد سامانه جامع روابط کار به آدرس prkar.mcls.gov.ir شوید.

سامانه بیمه بیکاری

روی قسمت “متوجه شدم” که در تصویر بالا مشخص شده کلیک نمایید. در صفحه ظاهر شده اطلاعات لازم را وارد نموده و در نهایت روز دکمه “ورود” کلیک نمایید.

مرحله دوم ثبت درخواست

در نتیجه درخواست شما پس از بررسی از همین طریق اطلاع رسانی می‌شود.

حق و حقوق بیمه بیکاری چیست؟

بیکارانی که مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، کلیه حقوق، مزایا و خسارت را طبق قانون کار دریافت خواهند کرد. حق بیمه بیکاری به میزان 3 درصد مزد بیمه‌ شده است و تماماً توسط کارفرما پرداخت می‌شود.

مطلب مرتبط: حقوق و دستمزد کارگران در سال جاری و سال‌های گذشته

مبنای محاسبه بیمه بیکاری چیست؟

میزان حقوق روزانه بیمه‌ شده‌ بیکار‌ 55 درصد متوسط مزد، حقوق و یا کارمزد روزانه او می‌باشد.
متوسط مزد یا حقوق روزانه بیمه شده‌ بیکار جهت محاسبه مقرری بیمه به این صورت محاسبه می‌شود:
متوسط حقوق بیمه بیکاری= جمع مزد و مزایایی که بر مبنای آن بیمه واریز شده در 90 روز منتهی به بیکاری÷90

مثال: شخصی میانگین حقوق 3 ماهش 10 میلیون تومان می‌باشد. مقرری بیمه بیکاری او 5 میلیون و 500 هزار تومان می‌باشد و چون مقرری بیمه بیکاری نباید کمتر از حقوق مقرر شده قانون کار باشد حداقل حقوق قانون تعلق می‌گیرد.

تاریخ واریز حقوق بیمه بیکاری

مقرری بیمه‌‍ بیکاری‌‎ از روز اول بیکاری‌‌‍ قابل پرداخت است و در بازه زمانی 10 تا 15 هر ماه پرداخت می‌شود.

مبلغ بیمه بیکاری برای افراد متاهل چقدر است؟

افراد متاهل و متکفلی که مشمول بیمه‌ بیکاری‌ می‌باشند، به ازای هر نفر از افراد تحت تکفل (حداکثر تا 4 نفر) به میزان 10 درصد به حداقل دستمزدشان اضافه می‌شود.

نکته:

در حالت کلی دریافتی حقوق شخص بیکار نباید از حداقل دستمزد کمتر و از 80 درصد مزد متوسط مزد یا حقوق او بیشتر باشد.

عیدی بیمه بیکاری چقدر است؟ آیا بیمه بیکاری عیدی دارد؟

بیمه‌ بیکاری‌ صرفاً برای کمک به افراد بیکار‌ شده‌ به دلیل شرایط ناخواسته‌ و تامین مالی آنها در دوران بیکاری طراحی شده‌ است. به این ترتیب، پرداخت‌ها معمولاً محدود به مستمری ماهیانه است که بر اساس آخرین دستمزدها و سابقه بیمه فرد محاسبه می‌شود و شامل مزایای دیگر مانند عیدی نیست. دریافت عیدی بیشتر به کارمندان فعال و مشغول به کار ثابت مربوط می‌شود که در پایان سال کاری آن را دریافت می‌کنند.

مطلب مرتبط: اخبار حقوق کارمندان دولت

راهنمای استعلام حقوق بیمه بیکاری

برای پیگیری واریز بیمه بیکاری باید به سامانه سازمان تامین اجتماعی به آدرس tamin.ir مراجعه نمایید. طبق تصویر زیر از نوار منو بخش “خدمات” را انتخاب نمایید.

استعلام بیمه بیکاری

از منوی خدمات “بیمه‌ بیکاری‌‎ را انتخاب نمایید.

استعلام حقوق بیمه بیکاری

در انتهای صفحه‌ای که وارد آن شدید “ورود به سامانه” را انتخاب نموده‌ و سایر مراحل را طبق راهنمایی‌های انجام شده‌ در صفحاتی که منتقل می‌شوید ادامه دهید.

ورود به سامانه

شرایط و قانون بیمه بیکاری چیست؟

  • طبق ماده 6 قانون بیمه بیکاری، افرادی می‌توانند مقرری بیمه‌ دریافت نمایند که شرایط زیر را داشته باشند:
  • بیمه‌ شده‌ بیکار‌ مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد.
  • بیمه شده‌ مستمری بگیر، بازنشسته و یا از کار افتادگی کلی نباشد.
  • بیمه شده‌ باید تابعیت ایرانی داشته‌ و اتباع خارجی نباشد.
  • فرد بیمه‌ شده‌ قبل از اینکه بیکار‌ شود باید حداقل 6 ماه سابقه پرداخت بیمه‌ داشته‌‌ باشد.

نکته:

افرادیکه به علت بروز حوادث غیر مترقبه‌ای مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش سوزی بیکار می‌شوند از این شرط مستثنی هستند.

  • فرد بیمه‌ شده‌ 30 روز پس از بیکار‌ شدن فرصت دارد تا بیکاری‌ خود را به مراجع ذی صلاح (واحدهای کار و امور اجتماعی) گزارش دهد.

نکته:

اگر بعلت عذر موجه مراجعه و اعلام بیکاری بعد از 30 روز از بیکاری باشد، به تشخیص هیأت حل اختلاف اعلام بیکاری و آمادگی به کار تا سه ماه امکان پذیر می‌باشد.

  • فرد بیمه‌ شده‌ای که بیکار‌ شده‌است باید در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سوادآموزی و نهادهای ذی‌ربط شرکت نمایند. این دوره‌ها با تأیید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شوند. افراد پس از شرکت در دوره‌ها باید هر دو ماه یک بار گواهی مربوط به دوره‌ها را به شعب تأمین‌اجتماعی ارائه دهد.

اگر از بیمه بیکاری استفاده نکنیم چه میشود؟

اگر شما از بیمه‌ بیکاری‌ استفاده نکنید و در دوران بیکاری‌ خود هیچ درآمدی نداشته باشید، هیچ حق بیمه‌ای‌ به حساب شما واریز نمی‌شود. در نتیجه، این دوره‌های بیکاری‌ به عنوان سابقه بیمه‌ای‌ در نظر گرفته‌ نمی‌شوند مگر اینکه خود شخص برای پرداخت حق بیمه اقدام کند. برخی از قوانین بیمه‌ اجازه می‌دهند که افراد به صورت خود اختیارانه برای دوره‌های بیکاری‌ حق بیمه‌ پرداخت کنند تا این دوره‌ها نیز به عنوان بخشی از سوابق بیمه‌ای‌ آنها محسوب شوند.

اگر شما در دوره بیکاری‌ حق بیمه‌ای‌ پرداخت نکنید و همچنین از بیمه‌ بیکاری‌ استفاده نکنید، این دوران به عنوان یک وقفه در سوابق بیمه‌ای شما ثبت خواهد شد. این وقفه‌ها می‌توانند بر محاسبه مستمری بازنشستگی تاثیر منفی بگذارند، زیرا مستمری بازنشستگی بر اساس کل سوابق بیمه‌ای پرداخت شده‌ و تعداد سال‌های کاری محاسبه می‌شود.

تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری

فاصله بین دو بیمه بیکاری چند سال است؟ پرداخت بیمه بیکاری چند ماه است و چند بار می‌توانیم از بیمه بیکاری استفاده کنیم؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم: هیچ محدودیتی از نظر تعداد و دفعات دریافت بیمه‌ بیکاری‌ وجود ندارد. از آنجایی که هیچ فاصله‌ای بین دو بیکاری در قانون کار تعریف نشده‌‌است، هر بیمه‌ شده‌ای با هر فاصله‌ زمانی از دریافت مقرری بیمه‌ بیکاری‌ قبلی می‌تواند برای دریافت بیمه‌ بیکاری‌ اقدام نماید. اما مدت پرداخت بیمه‌ بیکاری‌ به بیمه‌ شدگان واجد شرایط بستگی به سابقه پرداخت حق بیمه‌ از سوی بیمه‌ شدگان بستگی داشته و بصورت زیر محاسبه می‌شود:

مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد بیشتر از 36 ماه و برای افراد متاهل بیشتر از 50 ماه قابل پرداخت نیست.

جدول حقوق بیمه بیکاری

نکته:

مشمولین بیمه بیکاری که سن آن‌ها 55 سال و یا بیشتر از آن می‌باشد تا زمانیکه مشغول به کار نشده باشند، می‌توانند تا زمان رسیدن به سن بازنشستگی از بیمه بیکاری استفاده نمایند.

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق میگیرد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. از آنجایی که مبلغ تعیین شده‌ برای بیمه‌ بیکاری‌ 55% متوسط حقوق و دستمزد پایه فرد بیمه شده‌ است؛ در صورت افزایش سالانه درآمد کارکنان، میزان مقرری بیمه‌ بیکاری‌ نیز افزایش خواهد یافت.

عواقب گرفتن بیمه بیکاری چیست؟

در برخی موارد دریافت بیمه‌ بیکاری‌ عواقب خوب و در برخی موارد عواقب بدی در پی دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از عواقب گرفتن بیمه بیکاری می‌پردازیم:

عواقب مثبت گرفتن بیمه بیکاری

  • سوابق بیمه‌: از آنجاییکه مدت زمان دریافت مقرری بیمه‌ بیکاری‌ در سوابق بیمه‌ فرد بیکار‌ شده‌ لحاظ می‌شود، اشکالی در مورد سوابق بیمه‌ فرد در هنگام بازنشستگی ایجاد نخواهد کرد.
  • جبران کمبود سوابق بیمه‌: به علت لحاظ شدن دوران استفاده از بیمه‌ بیکاری‌ در سوابق بیمه‌ فرد، گرفتن بیمه بیکاری در مواقعی که فرد کسری در مدت زمان بیمه‌ لازم برای بازنشستگی دارد، مفید خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر فردی به سن بازنشستگی برسد و کمبودی در تعداد سال‌های بیمه‌ داشته باشد، می‌تواند از طریق دریافت بیمه‌ بیکاری این کمبود را جبران کند.
  • افزایش سابقه کار و افزایش مستمری بازنشستگی در نتیجه آن: اگر فردی در حین کار با حقوق حداقلی قانون کار و با بیمه‌ کامل بازنشستگی، بیمه‌ بیکاری‌ دریافت کند، این امر به افزایش تعداد سال‌های سابقه بیمه‌ وی منجر می‌شود. اگر این سابقه بیمه به بیش از ۳۰ سال برسد، مستمری بازنشستگی فرد نیز افزایش خواهد یافت، زیرا مستمری بازنشستگی بر اساس تعداد سال‌های سابقه بیمه محاسبه می‌شود.

عواقب منفی گرفتن بیمه بیکاری

  • محرومیت از از عیدی و پاداش: از مهمترین عواقب بیمه‌ بیکاری‌ این است که سازمان تامین اجتماعی در پرداخت بیمه‌ بیکاری‌ موظف به پرداخت عیدی و پاداش به بیمه‌ شدگان نیست.
  • تاثیر در حقوق بیمه بازنشستگی: با توجه به اینکه حقوق بازنشستگی بر اساس حقوق 2 سال آخر نیروی کار محاسبه می‌شود، اگر فرد در 2 سال آخر سوابق کاری خود قرار گرفته‌ باشد و از بیمه‌ بیکاری‌ استفاده نماید در صورتیکه حقوق بیمه‌ بیکاری‌ کمتر از حقوق دوران اشتغال باشد، دریافت بیمه‌ بیکاری‌ در حقوق بازنشستگی فرد تاثیر منفی خواهد داشت.

آیا استفاده نکردن از بیمه بیکاری در بازنشستگی تاثیر دارد؟

همانطور که قبلا توضیح داده‌ شد، تعداد روزهای استفاده از بیمه بیکاری جزو سوابق بیمه‌ محسوب می‌شوند. پس استفاده کردن و یا استفاده نکردن از بیمه‌ بیکاری‌ ایرادی در سن بازنشستگی افراد ایجاد نمی‌کند. بیمه‌ بیکاری‌ تنها در صورتیکه در 2 سال آخر اشتغال به کار استفاده شود و حقوق آن کمتر از حقوق دوران اشتغال به کار فرد باشد، در حقوق ازنشستگی ان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

راهنمای جستجوی شغل در دوران بیکاری

افرادیکه در دوران بیکاری خود هستند و دنبال موقعیت شغلی متناسب با شرایط خود می‌باشند می‌توانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و تنظیمات دریافت آگهی، آگهی‌های استخدام درج شده‌ در سایت را با توجه به استان انتخابی، رشته‌‍ تحصیلی، سابقه کاری و… به محض انتشار، در حساب کاربری خود دریافت نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

بیمه بیکاری در ایران به عنوان یک حمایت اجتماعی برای افراد بیکار‌ ارائه می‌شود و می‌تواند به کاهش فشار مالی بر افراد و خانواده‌ها در زمان بیکاری‌ کمک کند. اما استفاده‌ مداوم از این بیمه بدون تلاش برای یافتن‌ شغل جدید می‌تواند منجر به وابستگی و کاهش انگیزه برای اشتغال مجدد شود. همچنین، منابع مالی کشور که برای این بیمه تخصیص داده‌ می‌شوند، باید به طور بهینه مدیریت شوند تا بتوانند پایداری این حمایت را تضمین کنند. بهره‌گیری هوشمندانه و مسئولانه از بیمه بیکاری می‌تواند به افراد کمک کند تا در دوران بیکاری از بحران‌های مالی عبور کنند و در عین حال، فرصت‌های شغلی مناسب‌تری را بیابند. بنابراین، استفاده از این بیمه باید به عنوان یک راهکار موقتی و نه دائمی در نظر گرفته‌ شود.

جهت مشاهده فرصت‌های شغلی جدید در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا