گوناگون

راهنمای ثبت نام وام دانشجویی (نحوه دریافت و باز پرداخت)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مبلغ وام دانشجویی چقدر است؟ (بررسی شرایط و مدارک ثبت نام)

تأمین هزینه‌های تحصیل در دانشگاه، یکی از چالش‌های دانشجویان در دوران تحصیل است. دولت به منظور کمک در تأمین هزینه‌های شهریه، مسکن و… دانشجویان، وزارت علوم را موظف کرده تا از طریق صندوق رفاه دانشجویان، تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر بگیرد. این تسهیلات با عنوان وام دانشجویی در انواع مختلف ارائه می‌شود. وام‌ های دانشجویی به علت بازپرداخت های طولانی مدت و کارمزد پایین در بین دانشجویان از محبوبیت بالایی برخوردارند. در ادامه این مطلب با انواع وام‌های دانشجویی، شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی انواع وام‌های دانشجویی

همانطور که توضیح داده‌‌ شد؛ وام دانشجویی انواع مختلفی دارد. در ادامه این بخش، با انواع وام دانشجویی آشنا خواهید شد:

وام تحصیلی دانشجویی

این وام‌ یکی از آشناترین وام‌های دانشجویی می‌باشد. دانشجویان دانشگته‌های دولتی و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای می‌توانند در هر نیم سال تحصیلی (ترم) این وام را دریافت کنند. شرط دریافت این وام، تسویه وام قبلی می‌باشد.

وام شهریه دانشجویی

این وام مختص دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، شبانه، مراکز آموزشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه‌های پیام نور، جامع علمی کاربردی، آزاد و غیر انتفاعی است. این تسهیلات از طریق صندوق رافاه دانشجویی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تأمین می‌شود. با درخواست دانشجویان، شهریه ترم از طریق این منابع به حساب دانشگاه واریز شده و در پرونده دانشجویان به عنوان بدهی ثبت می‌شود.

وام ضروری دانشجویی

این تسهیلات در مواقع خاصی مانند بروز حوادث و یا کسب افتخارات قهرمانی در تیم‌های ورزشی اعطا می‌شود. شرایط دریافت این وام برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد و سراسری متفاوت است. دانشگاه‌های سراسری و مراکز فنی حرفه‌ای موارد بیشتری را پوشش می‌دهند. در صورتیکه در دانشگاه‌های آزاد، شامل خدمات ضروری درمانی است.

وام دانشجویی خرید لوازم کمک آموزشی (گوشی و لپ تاپ)

از جمله وام‌های دانشجویی که در دوران شیوع کرونا اهمیت یافت، تسهیلات خرید لپ تاپ و گوشی برای دانشجویان بود. در حال حاضر نیز دانشجویان می‌توانند با ارائه مدارک لازم، جهت دریافت این وام از طریق بانک‌های ارائه دهنده اقدام نمایند.

انواع وام دانشجویی

وام ازدواج دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویان، از جهت حمایت از دانشجویان متأهل (تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی و تشویق جوانان به ازدواج) وام ازدواج دانشجویی ارائه می‌دهد. این وام‌ تنها یکبار در طول دوران تحصیل، برای دانشجویان متاهلی اعطاء می‌شود که در دوران دانشجویی ازدواج کرده باشند و از زمان عقدشان بیشتر از یکسال سپری نشده باشد. از جمله مدارک اصلی جهت دریافت این وام ارائه سند ازواج می‌باشد.

وام ودیعه مسکن دانشجویی

وام‌ مسکن به دانشجویان متأهلی که در دانشگاه‌های دولتی مشغول تحصیل می‌باشند، به شرط ارائه اجاره نامه با کد رهگیری خانه‌ای که در محل تحصیل دانشجو‌ قرار دارد، تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام دانشجویان متقاضی نباید در خوابگاه سکونت داشته و یا قبلاً از وام ودیعه مسکن استفاده کرده‌ باشند. در صورت دانشجو‌ بودن زوجین، این وام‌ تنها به یکی از آن‌ها تعلق می‌گیرد.

ودیعه مسکن دانشجویان متأهل غیر ایرانی:

این وام مختص دانشجویان متأهل اتباع کشورهای خارجی می‌باشد که در دانشگاه‌های سراسری کشور (روزانه) مشغول تحصیل می‌باشند و در منزل اجاره‌ای سکونت دارند.

سایر وام‌های دانشجویی

وام‌ها و تسهیلات نام برده از جمله مهم‌ترین وام‌های دانشجویی می‌‌باشد. برخی دیگر از وام‌های دانشجویی به شرح زیر نیز ارائه می‌شوند:

  • وام تغذیه دانشجویان
  • وام زیارت عتبات عالیات
  • وام خرید خودرو
  • وام استعدادهای درخشان
  • وام‌ اربعین دانشجویی‌
  • وام ویژه دکتری

مبلغ وام دانشجویی چقدر است؟

مبلغ وام دانشجویی

مبلغ وام دانشجویی‌ در ایران به نوع وام‌ و مقطع تحصیلی دانشجو‌ بستگی دارد. شرایط این وام‌ها متفاوت است و برای اطلاع از شرایط دقیق دریافت هر یک از آنها، باید به سایت صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کرد.

لازم به ذکر است که مبلغ وام دانشجویی‌ به صورت سالانه توسط صندوق رفاه دانشجویان تعیین می شود. بنابراین، ممکن است مبلغ وام دانشجویی‌ در سال های آینده تغییر کند.

برای اطلاع از آخرین مبلغ وام دانشجویی‌، می توانید به سایت صندوق رفاه دانشجویان مراجعه کنید.

بررسی شرایط ثبت نام وام دانشجویی

متقاضیان دریافت تسهیلات دانشجویی‌ باید ابتدا شرایط ثبت نام این وام‌ها را بررسی و مطالعه نمایند. در صورت داشتن شرایط، جهت ثبت نام وام دانشجویی‌ اقدام نمایند. برخی از شرایط عبارت اند از:

  • اعتقاد به دین اسلام
  • در اولویت نیاز مالی بودن دانشجوی متقاضی (بر اساس تشخیص معاونت دانشگاه)
  • دارا بودن صلاحیت اخلاقی و رعایت شئونات
  • عدم استفاده و بهره مندی از بورسیه تحصیلی
  • عدم اشتغال به کار (به جز مشاغل دانشجویی)

معرفی سایت ثبت نام وام دانشجویی (صندوق رفاه دانشجویی)

متقاضیان دریافت تسهیلات دانشجویی می‌توانند با مراجعه به پورتال وام دانشجویی، فرم درخواست وام خود را تکمیل نمایند.

جهت ورود به سامانه ثبت نام وام دانشجویی کلیک نمایید.

راهنمای تصویری ثبت نام وام دانشجویی (گام به گام)

در این بخش با آموزش مراحل ثبت نام در همراه ما باشید:

  • ابتدا از طریق سامانه صندوق رفاه دانشجویان وارد “سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان” شده و روی بخش “ثبت نام کاربر جدید” کلیک نمایید.
راهنمای ثبت نام وام دانشجویی
  • در صفحه منتقل شده اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و روی دکمه “بررسی شماره تماس” کلیک نمایید.
  • پس از درج شماره موبایل، یک کد امنیتی از طریق پیامک دریافت خواهید کرد که باید آن را در بخش “کد احراز هویت”درج نمایید. پس از درج کد امنیتی، مطابق تصویر زیر بر روی دکمه “ورود با کد یکبار مصرف” کلیک نمایید.
ثبت نام وام دانشجویی

در صفحه مربوطه تمامی اطلاعات خواسته شده تکمیل و در نهایت روی دکمه “ثبت نام” کلیک نمایید.

ثبت نام وام دانشجویی
  • پس از کلیک بر روی دکمه ثبت نام، اگر تمامی موارد وارد شده صحیح باشد با پیام زیر مواجه خواهید شد:
ثبت نام وام دانشجویی

پس از کلیک بر روی دکمه “تائید” وارد صفحه زیر می‌شوید. با تکمیل اطلاعات خواسته شده و کلیک بر روی دکمه “ورود” کلیک نمایید تا وارد حساب کاربری خود شوید.

ثبت نام وام دانشجویی
  • در این مرحله باید فرم “تکمیل اطلاعات” پر شود.
ثبت نام وام دانشجویی
  • با تکمیل این فرم وارد فرم تکمیل اطلاعات مربوط به “مقطع تحصیلی” می‌شوید. پس از تکمیل فرم اطلاعات تحصیلی و ثبت آن، اطلاعات بررسی شده و در صورت صحت اطلاعات تایید خواهد شد.

ثبت درخواست وام دانشجویی

  • پس از طی مراحل فوق، جهت ثبت درخواست وام‌، باید مجدداً از طریق سامانه www.swf.ir، وارد پرتال صندوق رفاه دانشجویی شده و از بخش تسهیلات، درخواست وام‌ را انتخاب نمایید.
  • پس از ایجاد درخواست وام جدید، نوع وام درخواستی را مشخص، فرم را تکمیل و دکمه “ثبت درخواست” را انتخاب نمایید.
  • در صورت تکمیل صحیح اطلاعات، پیام “در انتظار تایید دانشگاه” نمایش داده‌ خواهد شد.
  • پس از تایید درخواست از سمت دانشگاه، پیامک تایید به شماره همراه ثبت شده در فرم ثبت نام ارسال خواهد شد.
  • متقاضیان پس از دریافت پیامک تایید باید به شعبه انتخابی بانک مربوطه مراجعه نموده و مراتب مربوط به دریافت وام (معرفی ضامن، تهیه مدارک لازم و…) را طی نمیاند.

وام درخواستی در صورتی واریز خواهد شد که تمامی مراحل فوق بدرستی طی شوند.

زمان واریز وام دانشجویی

زمان واریز وام دانشجویی از سمت صندوق رفاه دانشجویی‌ اعلام می‌شود. سایت ایران استخدام در صفحه مربوط به اخبار وام‌ دانشجویی‌، خبر زمان واریزی وام دانشجویی را به محض انتشار به اطلاع کاربران می‌رساند. شما می‌توانید بروزترین و موثق ترین اخبار وام دانشجویی‌ را در صفحه اختصاصی “اخبار وام دانشجویی” پیگیری نمایید.

جهت اطلاع از آخرین اخبار وام دانشجویی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه باز پرداخت وام دانشجویی

دانشجویان حداکثر تا 9 ماه پس از فراغت تحصیل می‌توانند نسبت به تعیین و تکلیف بدهی خود اقدام نمایند. در صورتیکه پس از این مدت جهت اخذ دفترچه اقساط مراجعه نمایند، امکان قسط بندی وجود نخواهد داشت. دانشجویان باید کل بدهی را بصورت یکجا پرداخت نمایند.

نحوه بازپرداخت وام دانشجویی طبق بخشنامه‌های صندوق رفاه دانشجویی مشخص می‌شود.

مراکز آموزش و دانشگاه‌ها موظف اند پیش از معرفی دانشجویان به نظام وظیفه (دانشجویان پسر) و یا صدور تاییدیه تحصیلی جهت استخدام و اشتغال آن‌ها، نسبت به دریافت دفترچه اقساط و یا بازپرداخت یکجای بدهی، اقدام نمایند.

صندوق رفاه دانشجویان مبلغ و مدت زمان بازپزداخت وام دانشجویی را مشخص می‌کند.

نکته: تا زمانی که دانشجویان کل مبلغ بدهی را پرداخت نکرده باشند، نمی‌توانند اصل مدرک تحصیلی و نمرات را از دانشگاه دریافت نمایند.

دانشجویان می‌توانند جهت بازپرداخت مبلغ وام دانشجویی خود از طریق حساب کاربری ایجاد شده در سایت صندوق رفاه دانشجویان، بخش“پرداخت بدهی” اقدام نمایند.

راهنمای اشتغال دانشجویان (کار دانشجویی)

دانشجویانی که علاقه‌مند به کسب درآمد در دوران دانشجویی می‌باشند، می‌توانند فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام دانشجو را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام دانشجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چنانچه فرصت بررسی آگهی‌های استخدام دانشجو را ندارید می‌توانید با عضویت در سایت ایران استخدام فرصت‌های شغلی را متناسب با شرایط خود به محض انتشار در سایت، از طریق پیامک و ایمیل دریافت نمایید. با عضویت در این سایت می‌توانید از خدمات رایگانی همچون ساخت رزومه آنلاین و… بهره مند شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب با نحوه ثبت نام در پورتال وام دانشجویی، درخواست آن و نحوه بازپرداخت وام دانشجویی آشنا شدیم. برای اینکه بتوانید از موثق ترین اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به وام دانشجویی دانشگاه آزاد، وام دانشجویی دانشگاه دولتی و… آشنا شوید.

جهت اطلاع از بروزترین اخبار وام دانشجویی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا