کارجومعرفی رشته های تحصیلی

شرایط تحصیل در رشته کایروپراکتیک چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

چگونه کایروپراکتیک شویم؟ (فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک)

رشته کایروپراکتیک به انگلیسی (انگلیسی: Chiropractic)، شکلی از پزشکی جایگزین است که بیشتر بر روی تشخیص و درمان اختلالات حرکتی دستگاه ماهیچه‌ای‌اسکلتی انسان به‌ویژه ستون فقرات، بدون تجويز دارو و يا عمل جراحی با تاكيد فراوان به ورزش‌های مختلف برای بخش‌های مختلف بدن تمرکز دارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه متخصص کایروپراتیک شویم؟

رشته کایروپراکتیک چیست؟ چگونه کایروپراتیک شویم؟ کایروپراکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ويژه ستون فقرات و هنر تنظيم و تطبيق آنها به منظور پيشگيری و درمان مشکلات ستون فقرات، بدون تجويز دارو و يا عمل جراحی با تاكيد فراوان به ورزش‌های مختلف برای بخش‌های بدن.
تحصیل در رشته‌ کایروپراکتیک در ایران همچون سایر رشته‌های مرتبط با حوزه‌ سلامت و درمان، در دانشگاه‌های دولتی و آزاد امکان‌پذیر است. هر دانشگاهی برای پذیرش دانشجو در این رشته‌، قوانین خودش را دارد. برخی از طریق کنکور و برخی از طریق آزمون‌های ورودی دانشجو می‌پذیرند.
پزشک کایروپرکتیک پس از گذراندن دوره‌ پیش نیاز (لیسانس در علوم پایه) وارد دانشکده کایروپرکتیک می‌شود. دانشجويان اين رشته‌ پس از گذراندن واحد‌های درسی به مدت ده ترم که برابر با 5 سال است، از ترم هفتم جهت ويزيت و درمان بيماران (دوره انترنی) به كلينيک‌های مربوطه اعزام می‌شوند.
پس از گذراندن مراحل فوق میتوانند دكترای حرفه‌ای كايروپركتيک خود را اخذ نمایند.
همچنین موسسات آزاد مختلفی دوره‌های آموزشی کایروپراکتیک برگزار می‌کنند. فارغ التحصیلان این دوره‌ها میتوانند مدرک رسمی و معتبر دریافت کرده‌ و در کلینیک‌‌های درمانی مشغول به کار شوند. افرادی که قصد مهاجرت با مدرک تحصیلی رشته‌ کایروپراکتیک دارند، می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها،مدرک بین المللی اخذ کرده و مهاجرتی بدون دردسر را تجربه کنند.

کایروپراکتیک چه مشکلاتی را درمان میکند؟

علم کایروپراکتیک در کنار استئوپتی (استخوان درمانی) و فیزیوتراپی قرار می‌گیرد. از جمله مشکلاتی که این علم درمان می‌کند، عبارت است از :

  • انحرافات ستون فقرات، دیسک گردن-کمر
  • بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا
  • درد مفصل فک گیجگاهی
  • آرتروز گردن، کمر و زانو
  • درد کف پا – خار پاشنه
  • لقی(سرخردگی) مهره
  • تنگی کانال نخاعی
  • آسیب‌های ورزشی
  • کمردرد و سیاتیک
  • انگشت ماشه‌ای
  • سر درد و میگرن

فرق فیزیوتراپی با کایروپراکتیک در چیست؟

فیزیوتراپی و کایروپراکتیک دو روش درمانی فیزیکی هستند و در عین اینکه برای برطرف کردن دردهای مشابه تلاشمی‌کنند؛ هر کدام حیطه‌ی کاری، ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند.
فیزیوتراپی اغلب بر اساس تمرینات، ماساژ‌های فیزیکی و تکنیک‌های تن آرامی بر روی عضلات و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد، در حالی که کایروپراکتیک بیشتر بر تنظیم و تصحیح ستون فقرات و دردهای آن تمرکز دارد.
علاوه بر آن فیزیوتراپی ممکن است نیازمند چندین جلسه و تمرینات منظم برای بهبود شرایط باشد در حالی که کایروپراکتیک معمولا بر تصحیحات مفاصل و ستون فقرات در جلسات مشخص تأکید دارد.

فواید و عوارض کایروپراکتیک چپیست؟

کایروپراکتیک، مانند هر روش درمانی دیگری، فواید و عوارض خاص خود را دارد. اینجا یک نگاه کلی به فواید و عوارض کایروپراکتیک داریم:

فواید کایروپراکتیک:

  1. کاهش درد: برخی از مطالعات نشان داده‌اند که کایروپراکتیک می‌تواند در بهبود سردردهای میگرنی و دردهای گردن به شما کمک کند. یک بررسی منتشر شده‌ در «دانش جراحی اورتوپدی» نشان داد که کایروپراکتیک ممکن است در کاهش درد مزمن ستون فقرات نیز مثر باشد.
  2. بهبود عملکرد عصبی: به گفته‌ کایروپراکتورها، تصحیحات مخصوص این روش می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک کند.
  3. تقویت انعطاف: انجام تصحیحات مرتب در کایروپراکتیک می‌تواند به افزایش انعطاف و تعادل در بدن کمک کند.
  4. کاهش علائم بیماری‌: کایروپراکتیک علائم بیماری‌های مزمن مانند استئوآرتروز یا همان آرتروز را کاهش می‌دهد.
  5. کاهش دردهای ناگهانی: کایروپراکتیک موجب کاهش دردهای ناگهانی و ضربه‌ای در گردن و ستون فقرات می‌شود.

عوارض کایروپراکتیک:

  1. ناراحتی‌های موقت: بعد از جلسات کایروپراکتیک، برخی افراد ممکن است ناراحتی موقت، خستگی، درد و یا حتی سوزش را در نقاط مختلف بدن خود تجربه کنند.
  2. حمله قلبی: احتمال حمله قلبی نیز از دیگر عوارض کایروپراکتیک می‌باشد، البته این مشکل نیز بسیار نادر است.
  3. جابجایی و دررفتگی دیسک: در برخی موارد نادرکایروپراکتیک میتواند منجر به جابجایی و دررفتگی دیسک شود.
  4. درد شدید: ممکن است بیمار در اثر تحت فشار گرفتن عصب، درد شدیدی را احساس کند.

لازم به ذکر است که عوارض خطرناک کایروپراکتیک نادر هستند و در موارد بسیار کمی ممکن است، بروز دهند. شایع‌ترین عوارضی که احتمالا بیمار احساس می‌کند و به آنها دچار می‌شود، دردها و گرفتگی‌های بعد از جلسات می‌باشد، که طبیعی هستند و پس از مدتی برطرف می‌شوند.

بررسی بازار کار و حقوق رشته ی کایروپراکتیک

در ادامه به بررسی درآمد و بازار کار رشته‌ کایروپراکتیک در ایران و چند کشور دیگر می‌پردازیم.

بازارکار و حقوق رشته کایروپراکتیک در ایران

در کشور ایران، حوزه کایروپراکتیک‌ هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته‌است و به عنوان یک تخصص پزشکی شناخته‌ نمی‌شود. در حالی که بسیاری از افراد به این روش‌های درمانی متوسل می‌شوند، اما هنوز این حرفه‌ به صورت رسمی در ایران شناخته نشده‌است و تنها تعداد معدودی از افراد به صورت غیررسمی این خدمات را ارائه‌ می‌دهند.

بازارکار و حقوق رشته کایروپراکتیک در آمریکا

در کشور آمریکا، کایروپراکتورها به عنوان افرادی که به تنظیم ستون فقرات و دیگر قسمت‌های بدن متخصص هستند، شناخته می‌شوند. آنها می‌توانند در محیط‌های متعددی از جمله کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی، یا به صورت مستقل فعالیت نمایند. حقوق این حرفه‌ بسته‌ به تخصص، منطقه فعالیت، سابقه و تجربه متفاوت است. به طور میانگین، درآمد یک کایروپراکتور در آمریکا با توجه به منطقه و تعداد بیماران معمولا متغیر می‌باشد.

بازارکار و حقوق ررشته کایروپراکتیک در ترکیه

در کشور ترکیه، کایروپراکتیک‌ به عنوان یک رشته‌ شناخته‌ شده‌، می‌باشد. کایروپراکتورها می‌توانند در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و حتی در مطب‌های خصوصی خود کار کنند. این حرفه در حال گسترش است ولی به دلیل همه گیر شدن نه چندان زودهنگام آن در ترکیه، هنوز می‌تواند یک فرصت شغلی مناسب باشد.

بازارکار و حقوق رشته کایروپراکتیک در کانادا

در کشور کانادا، کایروپراکتیک‌ به عنوان یکی از رشته‌های پزشکی می‌باشد. کایروپراکتورها برای ارائه خدمات خود معمولا در مکان‌های مختلفی از جمله کلینیک‌ها، مراکز بهداشتی یا مطب‌های خصوصی مشغول به فعالیت هستند. حقوق آنها نیز بسته‌ به مکان فعالیت و تعداد مراجعین متفاوت است.

حقوق

هر کدام از کشورها شرایط و حقوق متفاوتی برای کایروپراکتورها ارائه می‌دهند. مهارت‌ها، شرایط محیط کاری، سابقه، میزان تجربه، تعداد جلسات درمانی، نوع کلینیک درمانی، به کار گیری روش‌های مختلف درمانی و … از عوامل موثر در حقوق یک کایروپراکتور هستند.

چگونه به عنوان متخصصص کایروپراکتیک استخدام شویم؟

معمولا این متخصصان به صورت مستقل در مطب‌های مربوطه به فعالیت می‌پردازند، اما در این میان برخی خواستار استخدام در کلینیک‌ها و … هستند.
این دسته از افراد می‌توانند آگهی‌های استخدامی مرتبط را جستوجو کرده و نسبت به استخدام اقدام نمایند.
سایت ایران استخدام به عنوان بهترین سایت کاریابی مجازی، با انتشار انواع آگهی‌های استخدامی، بهترین روش برای جستوجوی آگهی‌های استخدامی می‌باشد.
برای مشاهده این آگهی‌ها، ‌فقط کافیست در فیلد مربوطه شغل یا رشته تحصیلی خود را وارد کرده و کلید جستوجو را انتخاب نمایید. همچنین امکان ساخت رزومه و ارسال رایگان آن به کارفرما برای کارجویان این سایت نیز فراهم می‌باشد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه متخصصص کایروپراکتیک استخدام کنیم؟

اگر خواستار استخدام متخصص کایروپراکتیک‌ برای مجموعه خود هستید، می‌توانید آگهی استخدام کایروپراکتیک را در سایت ایران استخدام درج نمایید و در سریعترین زمان ممکن، نیروی متخصص خود را جذب نمایید.
برای درج آگهی استخدام، در سایت ایران استخدام کافیست در این سایت به عنوان کارفرما عضو شوید و در پنل کارفرمایی خود کلید درج آگهی جدید را انتخاب نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کایروپراکتیک‌ یکی از رشته‌های سلامت و درمان محسوب می‌شود، که به قدرت شفابخشی ذاتی بدن برای بهبود خود بدون استفاده از دارو و جراحی تاکید دارد. این روش درمانی مانند تمام درمان‌های دیگر دارای فواید و عوارضی نیز می‌باشد.د این حوزه درمانی با وجود اینکه در کشور ایران هنوز جای خود را به درستی نیافته‌است، اما در کشورهای خارجی همچون آمریکا، کانادا، ترکیه و … بازارکار خوب و رو به رشدی دارد.

جهت مشاهده صفحه جستجوی آگهی‌های استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا