معرفی رشته های تحصیلی

معرفی رشته برق | بازار کار، درآمد و آینده شغلی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

معرفی رشته مهندسی برق و گرایش های آن

رشته برق یکی از رشته‌های تحصیلی گروه ریاضی است که ادامه تحصیل در آن نیاز به استعداد و علاقه در زمینه ریاضی و فیزیک دارد. اگر قصد ادامه تحصیل دارید و می‌خواهید یک رشته تحصیلی با بازار کار و آینده شغلی مناسب را انتخاب کنید، رشته برق بهترین گزینه است. چرا که هم نیاز بازار کار در داخل و خارج از کشور است و هم فرصت‌های شغلی مناسبی دارد.
اکثر جوانانی که قصد ادامه تحصیل دارند، دلشان می‌خواهد که در این رشته پذیرش شوند. خصوصاً پسران جوان که البته رشته برق با روحیه و خلق و خوی آنان بیشتر سازگار است.
رشته مهندسی برق شاخه‌ای بسیار گسترده است که در رشته‌های دیگری مانند مهندسی پزشکی، راه و ساختمان و… کاربرد دارد. از این جهت آینده شغلی خوبی دارد و شناخت کامل و دقیق این رشته می‌تواند به انتخاب رشته تحصیلی افراد کمک شایانی کند.
اگر قصد دارید در رشته برق مشغول به کار شوید، خوب است که قبل از هر چیز توانایی‌های خود را نیز در نظر بگیرید. مهندس برق، فردی حرفه‌ای و فنی است که مسئول توسعه و طراحی سیستم‌های برق یا انواع محصولات و لوازم برقی مانند لوازم خانگی است. یک مهندس برق در زمینه‌های مختلف رشته برق مانند مهندسی الکترونیک، انتقال و توزیع برق، میکرو الکترونیک و پردازش سیگنال کار می‌کند. وی قطعات برقی که در زندگی مدرن امروزه ما بسیار حیاتی هستند را طراحی کرده و توسعه می‌دهد.رشته برق رشته‌ای رو به رشد است که در آن تمامی مهندسین برق از سیستم‌های برقی و الکترونیکی به منظور ایجاد فناوری‌های بدیع و حل مشکلات اجتماعی استفاده می‌کنند. از این رو فرصت‌های شغلی برای مهندسین برق بسیار زیاد است.
اگر پاسخ شما به سوالاتی نظیر «آیا به رشته برق علاقه دارید؟، آیا دوست دارید که به عنوان مهندس برق مشغول به فعالیت شوید و کار خود را در این زمینه شروع کنید؟ » مثبت است، این مقاله از سایت ایران استخدام برای شماست.
اگر شما هم جز کسانی هستید که از کار کردن در این رشته لذت می‌برید و دوست دارید بدانید که چطور مهندس برق شویم؟ یا برای قبولی در رشته مهندسی برق چه کار کنیم؟، با کارشناسان ما از سایت ایران استخدام همراه شوید.
ما در کنار شما هستیم که رشته های مختلف تحصیلی را به شما معرفی کنیم و مهارت‌ها و توانایی‌ها مورد نیاز رشته های تحصیلی مانند رشته برق را بیان کنیم.
اگر دانشجو هستید و تازه می خواهید که زمینه کاری خود را انتخاب کنید، با خواندن این مقاله به تمامی موارد مربوط به رشته برق اشراف پیدا می کنید، اما اگر کار جو هستید و به دنبال کار در زمینه برق و الکترونیک هستید، قبل از هر چیز بهتر است که رزومه مناسبی برای خود تهیه کنید. چرا که این رشته نیازمند مهارت‌های بسیاری است که تنها در صورت داشتن تجربه و سابقه کار در این زمینه به دست می‌آید. به منظور نشان دادن تجربه خود به کارفرمایانی که در این زمینه اقدام به درج آگهی استخدام نموده اند، در کنار شما هستیم. با ساخت رزومه از سایت ایران استخدام، پیشینه کاری خود را تقویت کنید و از فرصت‌های شغلی موجود در این زمینه نهایت استفاده را ببرید. در این مقاله قصد داریم که کلیه مفاهیم مربوط به رشته برق را در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آیا به رشته برق علاقه دارید؟

برای پاسخ به این سؤال قبل از هر چیز بهتر است بررسی کنید که آیا به دروس و مفاهیم ریاضی و فیزیک علاقه دارید یا خیر؟ چرا که پایه و اساس این رشته بر مفاهیم ریاضیات و فیزیک بنا نهاده شده است. اگر پاسختان مثبت است، پس احتمالا به رشته مهندسی برق علاقه دارید و از آنجایی که اصل انتخاب رشته دانشگاهی، داشتن استعداد و علاقه به آن است، می‌توانید به این سمت حرکت کنید. البته باید فکر آینده کارتان را نیز بکنید. چرا که اگر یک مهندس برق شوید، باید بتوانید با ابزار‌های کار مهندس برق کار کنید. از یک آچار ساده گرفته تا تجهیزات پیشرفته صنعتی. توانایی انجام کار هم در انتخاب این رشته بسیار اهمیت دارد، چرا که اگر دروس این رشته را فقط به صورت تئوری بلد باشید، کاری از پیش نمی‌برید.

تفاوت رشته برق و رشته مهندسی برق

به طور کلی رشته مهندسی برق، شاخه‌ای از مهندسی است که به الکترونیک، الکتریسیته، الکترومغناطیس می‌پردازد. فراگیر شدن استفاده از انرژ‌ی الکتریکی در سر تا سر جهان و افزایش نیاز به کار با وسایل و تجهیزات الکترونیکی، این رشته را به یکی از مهم‌ترین زمینه‌های تخصصی علم و صنعت تبدیل کرده است. رشته مهندسی برق به دو شاخه اصلی تقسیم می‌شود، طراحی و بررسی سیستم‌های الکترونیکی و طراحی و بررسی سیستم‌های تبدیل انرژ‌ی و انتقال. البته به بیان ساده‌تر افرادى که در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کنند و یا به عبارتی مهندسین برق آینده، از الکتریسیته برای پردازش اطلاعات و یا انتقال انرژی استفاده می‌کنند.

چطور مهندس برق شویم؟

به منظور ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق، ابتدا باید دروس رشته ریاضی فیزیک در دبیرستان را گذرانده باشید، تا بتوانید از پس آزمون کنکور ریاضی فیزیک برآیید. قبولی در آزمون کارشناسی مهندسی برق نیازمند تلاش و پشتکار و البته یادگیری دروس این رشته و کسب حد نصاب نمره قبولی در آزمون کنکور است.

گرایش‌های رشته برق کدامند؟

رشته مهندسی برق گرایش‌های مختلفی دارد که شامل موارد زیر هستند:

مهندسی برق قدرت:
تحصیل در گرایش مهندسی برق قدرت، توانایی حل مساله و مهارت‌های تفکر مهندسی در دانشجو را تقویت می‌کند. همچنین در این گرایش مهندسی برق، دانشجویان با مفاهیم پایه‌ای سیستم‌ها مخابرات، قدرت و سیستمهای الکترو مغناطیس آشنا می‌شوند.

مهندسی الکترونیک:
دانشجویان فارغ التحصیل از گرایش مهندسی الکترونیک با مبانی تئوری و مفاهیم مهندسی الکترونیک آشنا می‌شوند. آن‌ها برنامه‌نویسی، ریاضیات پیشرفته، آنالیز شبکه و ریز پردازنده‌ها را یاد می‌گیرند.

مهندسی تکنولوژی الکترونیک:
این گرایش تحصیلی مهندسی برق بر مهارت‌های طراحی، عیب‌یابی و آزمون سیستم‌ها تمرکز دارد. سر فصل‌های مهم در این گرایش شامل مبانی مهندسی، فیزیک، شیمی، طراحی الکترونیک و تکنولوژی‌های مخابرات هستند.

مهندس برق مخابرات:
مهندسین گرایش مخابرات در زمینه ارسال و دریافت اطلاعات با استفاده از روش‌های مخابراتی و موجی فعالیت دارند. گرایش مخابرات مهندسی برق به نوعی شبیه گرایش کنترل است.

البته در میان گرایش‌های ذکر شده، گرایش مخابرات و کنترل به دلیل اینکه جز گرایش‌های رو به گسترش هستند و معمولاً با پیشرفت تکنولوژی همسو هستند، بهترین گرایش‌های رشته مهندسی برق محسوب می‌شوند. چرا که آینده کاری و بازار کاری مناسبی دارند.

رشته برق

حیطه کاری فارغ التحصیلان رشته برق چگونه است؟

فارغ اتحصیلان برق یا به عبارتی مهندسان برق از دانش خود در زمینه الکترونیک (الکترومغناطیس، الکتریسیته و…) استفاده کرده و سعی می‌کنند که سیستم‌های الکتریکی و محصولات برقی را طراحی، توسعه و یا تعمیر کنند. در حین انجام این فعالیت‌ها، ارزیابی ریسک را انجام داده و از رعایت استاندارد‌های ایمنی برق و همچنین کد‌های مهندسی برق اطمینان حاصل می‌کنند. آن‌ها همچنین پژوهش‌ها و تحقیقات خاصی در زمینه ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌های کاربردی جدید انجام می‌دهند.

وظایف شغلی مهندسان برق

به طور کلی وظایف شغلی مهندسان برق شامل موارد زیر هستند:

  • طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های الکتریکی و محصولات برقی
  • ایجاد فرآیند‌های تولید
  • ارزیابی ریسک و رعایت ایمنی در عملکرد سیستم‌ها
  • طراحی، کنترل و پیاده‌سازی سیستم‌ها و محصولات الکتریکی
  • توسعه فرآیند‌های تولید بر اساس کد‌ها و استاندارد‌های مهندسی جهانی
  • انجام پروژه‌های مهندسی
  • همکاری با مهندسان و تکنسین‌ها برای طراحی و اعمال فرآیند‌های جدید

اگر به کار در این حیطه شغلی علاقه دارید و یا در رشته‌های تحصیلی مرتبط با الکترونیک تحصیل کرده‌اید، اگر دوست دارید کارآموز مهندسی برق شوید، ما در سایت ایران استخدام فرصت‌های شغلی زیادی را برای شما رقم زده‌ایم. به عنوان کارجو، فقط کافیست که آگهی‌های منتشر شده از سوی کارفرما‌ها در زمینه استخدام مهندس برق بصورت کارآموز را مشاهده کنید و با ساخت رزومه قوی مناسب‌ترین مشاغل را برای خود انتخاب کنید.

توانایی‌های مورد نیاز رشته برق کدامند؟

به منظور ادامه تحصیل در رشته برق ابتدا باید استعداد و علاقه ذاتی به مفاهیم فیزیک و ریاضی داشته باشید. البته بعد از ادامه تحصیل و اخذ مدرک مهندسی برق باید توانایی‌ها و مهارت‌های انجام کار را داشته باشید تا بتوانید در این حیطه مشغول به فعالیت شوید. یک مهندس برق برای استخدام در زمینه کاری مهندسی برق باید توانایی و مهارت‌های خاصی داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

  • پیاده‌سازی و طراحی مدار
  • تحلیل سیستم‌های خطی و چگونگی اجرای آن‌ها
  • توسعه و راه‌اندازی شماتیک‌های برقی
  • پردازش و جمع‌آوری اطلاعات
  • کار با سیستم‌های کامپیوتری
  • گرد‌آوری برنامه‌های عملیاتی
  • نگهداری، راه‌اندازی و تعمیر تجهیزات الکترونیکی
  • نگهداری و ساخت تجهیزات برقی
  • شوق یادگیری مسائل جدید
  • مهارت‌های سازمانی مناسب
  • مهارت‌های ارتباطی مناسب
  • مهارت در کار با اعداد و ریاضیات قوی
  • اخلاق کاری
  • مهارت در کار با دستگاه‌های عظیم الکترونیک
  • توانایی توسعه دانش و اطلاعات خود در زمینه الکترونیک و به روز بودن

چگونه مهندس برق شویم؟

اگر علاقمند به کار به عنوان مهندس برق هستید و یا به دنبال استخدام در زمینه مهندسی الکترونیک، مهندسی برق و یا مهندسی برق قدرت هستید، باید مراحل زیر را طی کنید:

کسب مدرک تحصیلی دانشگاهی در زمینه مهندسی برق
اولین گام برای تبدیل شدن به مهندس برق، اخذ مدرک کارشناسی مهندسی برق است که البته گرایش‌های مختلفی دارد. مناسب‌ترین گرایش‌های برق برای استخدام مهندس برق، برق قدرت، الکترونیک، تکنولوژ‌ی الکترونیک هستند.

کسب مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد (در صورت داشتن علاقه)
البته اگر دوست دارید که به عنوان کارشناس ارشد در این زمینه مشغول به فعالیت شوید، باید مدرک کارشناسی ارشد مهندسی برق را نیز دریافت کنید و البته مهارت‌های فنی خود در این زمینه را تقویت کنید.

کارآموزی مهندسی برق
بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه و کسب مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، باید ابتدا به عنوان کارآموز مهندسی برق وارد بازار کار شوید و تمامی فوت و فن‌های کار در این زمینه را یاد بگیرید.

کسب تجربه در زمینه مهندسی برق و الکترونیک
به منظور استخدام و کار در این زمینه بعد از سپری کردن مراحلی که عنوان شد، باید تجربه کافی برای کار کسب کنید و نهایتاً بعد از کسب تجربه کافی با بررسی آگهی‌های استخدام مهندس برق در تهران و سایر استانها ، بهترین گزینه استخدام را انتخاب کنید.

مزایا و معایب رشته برق کدامند؟

اگر جز کسانی هستید که می‌خواهید در این زمینه شغلی مشغول به فعالیت شوید، قطعاً از مزایای کار در این زمینه مطلع هستید. داشتن حقوق و درآمد بالا، تنوع فرصت‌های استخدامی، انعطاف‌پذیری شغلی از جمله مزایای این کار هستند. البته این رشته تحصیلی معایبی نظیر سختی تحصیل در این رشته، بازار کار نامتعادل، نیاز به یادگیری مدام، امکان آسیب فیزیکی دارد که از جمله مهمترین معایب این شغل هستند.

ابزارهای کار مهندس برق کدامند؟

کار در زمینه مهندسی برق نیاز به ابزار مختلف مهندسی دارد. ابزارهای مهندسی برق شامل انبردست، دم باریک، سیم چین، پیچ گوشتی تخت و چهارسو، قیچی کابل بری، دم گرد، متر، دستگاه‌های روپوش برداری کابل، دو آج، یک عاج، مته سوراخکاری، باکس لوازم فنی برقی و… هستند. به منظور کار در زمینه مهندسی برق باید توانایی کار با این ابزار را داشته باشید.

بازارکار و آینده شغلی رشته مهندسی برق در ایران و جهان چگونه است؟

همانطور که در پاراگراف‌های قبل توضیح دادیم این رشته، یکی از رشته‌های پایه در زمینه صنعت و ساخت تجهیزات الکترونیکی است. به همین دلیل تمامی صنایع به طریقی به این رشته مرتبط هستند. با توجه به وجود گرایش‌های مختلف در زمینه برق، تنوع فرصت‌های کاری در این زمینه نیز زیاد است. البته با وجود این موارد، مهندسین بیکار هم زیاد داریم. چرا که بعضی دانشجویان فارغ التحصیل صرفاً دانش تئوری در زمینه برق و الکترونیک دارند و معمولاً فاقد تجربه کافی در این زمینه برای استخدام مهندسی برق هستند. به طور کلی آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی برق برای آقایان بهتر از بانوان است. به دلایل سختی کار و البته فنی بودن آن و همچنین عدم سازگاری رشته برق با روحیات خانم‌ها، این رشته آینده شغلی خوبی برای خانم‌ها لااقل در ایران ندارد. البته گا‌هاً شاید خانم‌ها در مسائل تئوریک برق اطلاعات خوبی داشته باشند، اما هنگامی که کار فنی در این زمینه به میان می‌آید، معمولاً کمتر از عهده آن برمی آیند. به همین دلیل این رشته درآمد خوبی برای بانوان به همراه ندارد. برای اطلاع از آگهی های استخدام رشته برق می توانید به کاریابی مجازی ایران استخدام مراجعه کنید.

درآمد و حقوق مهندس برق در ایران و جهان

درآمد و حقوق مهندس برق در ایران و جهان نسبت به مهارت عملی فرد و همچنین توانایی کافی برای انجام کار‌های فنی رقم می‌خورد. خصوصاً در خارج از کشور معمولاً برای استخدام مهندس برق به کارشناسان و یا کارشناسان ارشدی نیاز دارند که دانش عملی آن‌ها از دانش تئوریشان بیشتر باشد و بتوانند از پس انجام کار‌های فنی به خوبی برآیند و در این صورت حقوق خوبی نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
در ایران هم اوضاع تا حدودی به همین منوال است. مهندسین برقی که تجربه و سابقه کافی در زمینه برق و الکترونیک دارند و یا دوره کارآموزی برق را گذرانده‌اند و دارای سابقه کار در زمینه مدیریت و انجام کار‌های فنی برقی هستند، به نسبت افرادی که صرفاً دانش تئوریک برق را دارند، از درآمد و حقوق مناسب تری برخوردارند.

رشته مهندسی برق برای چه کسانی مناسب است؟

حال که تقریباً با شغل مهندس برق آشنا شده‌اید، مطمئناً می‌دانید که لازمه کار در زمینه مهندسی برق داشتن تمرکز و دقت بالا، توانایی حل مسأله، توانایی انجام کار‌های فنی، داشتن صبر و حوصله و… است. به طور کلی افرادی می‌توانند در این زمینه به طور شایسته فعالیت کنند که جز یکی از تیپ‌های شخصیتی زیر باشند:

تیپ شخصیتی  INTJ:
این تیپ شخصیتی توان برنامه‌ریزی و پژوهش مستقل دارد. وی فردی کاملاً منطقی است و با کمک شم تحلیل‌گرایانه خود می‌تواند راه حل‌های خلاقانه و جدید ارایه دهد. شخصیتی INTJ برای استخدام مهندسی الکترونیک یا برق بسیار مناسب است.

تیپ شخصیتی ISTJ:
این تیپ شخصیتی دقت بالایی دارد و توانایی یادگیری مهارت‌های فنی را به خوبی داراست. البته فردی کاملاً فنی است.

تیپ شخصیتی ESTP:
تیپ شخصیتی ESTP معمولاً اطلاعات فنی مناسبی دارد و به خوبی می‌تواند با ابزار‌های و وسایل برقی و پیچیده کار کند. این تیپ شخصیتی مایل است به صورت مستقل و برای خود کار کند.

تیپ شخصیتی ISTP:
تیپ شخصیتی ISTP به چرایی و چگونگی کارکرد ابزار‌ها و وسایل پیشرفته بسیار علاقه دارد و می‌کوشد که بیشتر در زمینه رشته‌های فنی مانند برق، کامپیوتر، الکترونیک و… کار کند. به طور کلی کار‌هایی که نیاز به تحلیل‌های منطقی دارد، برای این تیپ شخصیتی مناسب است. وی دقت بسیار خوبی دارد و به جزئیات بسیار اهمیت می‌دهد.

به طور کلی تیپ‌های شخصیتی ذکر شده، افرادی مستعد و مناسب جهت استخدام مهندسی برق قدرت، مهندسی الکترونیک و… هستند.

سخن پایانی

حال که با نیازمندی‌ها و مهارت‌های لازم برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق و استخدام مهندسی برق آشنا شدید، اگر دوست دارید در این زمینه مشغول به فعالیت شوید، قبل از هر چیز سعی کنید که مهارت‌های فنی خود را افزایش دهید و مهمتر از آن برای ساخت رزومه خود اقدام کنید. چرا که این شغل نیازمند تجربه و سابقه کار کافی در این زمینه است. در واقع کارفرمایان برای استخدام عنوان شغلی مربوطه به دنبال رزومه قوی کارجو و همچنین سابقه کاری مفید و مهارت‌های لازم هستند.
پس اگر به دنبال کار هستید، می‌توانید با ساخت رزومه رایگان در ایران استخدام، ابتدا رزومه خود را تهیه کرده و سپس در بین نیازمندی‌های کارفرمایان عنوان شغلی مورد نیاز خود را جستجو کنید. با داشتن رزومه قوی دیگر نگران پیدا کردن شغل مناسب برای خود نباشید، چرا که می‌توانید بهترین گزینه را از بین لیست نیازمندی‌های کاری ایران استخدام کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته برق در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا