معرفی مشاغل

سئو چیست؟ چگونه سئو کار شویم؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

کارشناس سئو کیست؟ (بازار کار و شرایط استخدام)

تا به حال چیزی از کاربرد سئو به گوشتان خورده است؟ بهینه سازی موتورهای جستجو چطور؟ آیا چیزی در مورد الگوریتم‌های گوگل و نحوه رنکینگ و امتیازبندی آن شنیده‌اید؟ از کپشن‌نویسی و تولید محتوا چیزی می‌دانید؟ خب، تمامی این موارد در سئو یا همان Search engine optimization خلاصه می‌شوند. شخصی که این وظایف را بر عهده دارد و موظف است عملکرد وبسایت را در فضای اینترنت بهبود ببخشد، سئو کار نام دارد. در ادامه علاوه بر اینکه به سوال چگونه سئوکار شویم می‌پردازیم، از بازار کار سئو، وظایف سئو کار، میزان درآمد و حقوق سئو کار هم صحبت می‌کنیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

سئو چیست؟

‌ سئو SEO برگرفته‌‌ از عبارت search engine optimization است. سئو به روش‌ها و راهکارهایی گفته‌ می‌شود که برای بهبود ظاهر و نحوه قرارگیری صفحات یک وبسایت در نتایج جست‌وجو تلاش می‌کند. همان طور که ممکن است خودتان هم بدانید نتایج جستجو راهی هستند که کاربران را به یک محتوای آنلاین می‌رسانند. همان نتایجی که بعد از وارد کردن یک کلمه یا عبارت در کادر جستجوی گوگل برایتان ظاهر می‌شوند. استراتژی‌های موفق و خوب سئو باعث می‌شوند که علاوه بر توسعه کیفیت وبسایت میزان ترافیک‌های سایت نیز افزایش پیدا کند.

به طور ساده‌تر می‌توان اینطور گفت که خدمات سئو در واقع خدماتی هستند که کمک می‌کنند میزان در دسترس بودن و نمایش وبسایت ها در صفحات جستجو افزایش پیدا کند. زمانی که کاربر محصول یا سرویسی مرتبط با کسب و کار شما را جستجو می‌کند. هر چقدر که این قابلیت نمایش بهتر و بیشتر باشد مطمئنا می‌توانید توجه بیشتری را به خودتان جلب کنید و کاربران معمولی را به مشتریان کسب و کار تبدیل کنید.

سئو کار کیست؟

سئو کار، متخصص سئو، SEO Expert یا SEO Specialist، فرقی نمی‌کند. همه این افراد وظایف و مسئولیت‌های یکسانی دارند. به طور کلی سئوکار کسی است که به منظور کسب رنکینگ بالاتر در صفحات موتورهای جستجو یک وبسایت را بهینه می‌کند. به عبارت دیگر سئوکار شخصیست که می‌داند چطور ترافیک بیشتری برای یک سایت از طریق موتورهای جستجو جذب کند.
یک سئو کار حرفه ای سایت، با بهینه سازی صفحات مطمئن می‌شود که نتایج مرتبطی برای کاربران ظاهر میشود. در نتیجه تجربه کاربری را توسعه می‌دهند. همچنین منجر به افزایش ترافیک سایت و افزایش میزان آگاهی از برند هم می‌شوند. بهتر است اینطور بگوییم که یک سئو کار هیچ تفاوتی با یک متخصص بازایابی ندارد، زیرا در نهایت تلاش می‌کنند تا میزان فروش و درآمد حاصل از فعالیت در فضای مجازی را افزایش دهند.
بنابراین، این فرد با بکار گیری کلمات کلیدی و همچنین ابزارهای سئو می‌تواند قابلیت نمایش یک وبسایت در گوگل را افزایش دهد. کاری که مزیت‌های زیادی برای یک شرکت و کسب و کار به همراه دارد. برخی از این متخصصین به صورت نزدیک با تیم بازاریابی کار می‌کنند. در نتیجه سعی می‌کنند تا استراتژی‌های مرتبط با سوشال مدیا را هم بهبود ببخشند و میزان ترافیک حاصل از این پلتفرم‌ها را نیز بیشتر کنند.

سئوکار

نحوه کار سئو به چه شکل است؟

بد نیست قبل از اینکه به سراغ معرفی شغل سئو کار برویم، ابتدا با نحوه کار خود سئو بیشتر آشنا شوید.
خب، موتورهای جستجویی مانند یاهو، گوگل یا بینگ با استفاده از ربات‌ها یا خزنده‌هایی که دارند تمامی صفحات وبسایت‌های موجود در اینترنت را خزش می‌کنند. بهتر است بگوییم از این صفحات بازدید می‌کنند. در نهایت تمامی این صفحات و اطلاعات موجود در آن‌ها را در یک جایی ذخیره می‌کنند. تصور کنید که تمامی این داده‌ها در یک کتابخانه بسیار بزرگ ذخیره می‌شوند.

در مرحله بعدی الگوریتم‌های این موتورهای جستجو صفحات ذخیره را با توجه به یکسری فاکتورها دسته‌بندی می‌کنند. این فاکتورها و سیگنال‌ها به این منظور هستند که طبقه‌بندی سایت‌ها راحت‌تر انجام شود. در نتیجه زمانی که کاربری عبارتی را جستجو می‌کند مرتبط‌ترین نتیجه برای او نمایش داده می‌شود.
سئو اینجا شبیه به پراکسی‌ها یا چهارچوب‌هایی هستند که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند. در واقع سئو کمک می‌کند تا یک ربات تخمین بزند یک سایت یا صفحه چقدر نزدیک به کوئری یا درخواست جستجوی کاربر است. در تبلیغات paid search پولی در ازای نمایش سایت در نتایج جستجوی نخست پرداخت می‌شود. اما  در سئو این چنین نیست و برای اینکه در بهترین جایگاه و مرتبط‌ترین نتایج دیده شوید باید مدت‌ها بر روی قسمت‌های مختلف یک سایت کار کنید. درست همینجاست که یک سئو کار وارد میدان می‌شود.

اهمیت سئو، چرا سئو حائز اهمیت است؟

برای اینکه اهمیت سئو را درک کنید اجازه دهید که آن را به سه بخش تقسیم کنیم:

  1. Organic search result/نتایج جستجوی ارگانیک
  2. Quality of organic traffic/کیفیت ترافیک ارگانی
  3. Quantity of organic traffic/کمیت ترافیک ارگانیک
  • نتایج جستجوی ارگانیک

این نتایج در واقع نتایج غیرپولی هستند که به تشخیص موتور جستجو نزدیک‌ترین نتیجه به درخواست کاربر می‌باشند. این نتایج و مرتبط بودن آن‌ها با توجه به الگوریتم‌های موتورهای جستجو رتبه‌بندی می‌شوند. در نتیجه شما نمی‌توانید برای بهتر دیده شدن پولی بپردازید، بلکه باید از استراتژی‌های سئوی مناسب برای صفحات سایت استفاده کنید.

  • کیفیت ترافیک ارگانیک

کیفیت ترافیک ارگانیک چیست؟ این متریک در واقع میزان مرتبط بودن کوئری کاربر و محتوایی که بر روی سایت موجود است را نشان می‌دهد. به عنوان مثال فرض کنید که گوگل تمامی کاربرانی که به دنبال کلمه کلیدی apple هستند را به یک سایت با چنین محتوایی هدایت می‌کند. در حالی که این سایت تنها فروشنده سیب است، نه کمپانی و محصولات تکنولوژیک اپل. در نتیجه کاربران در چنین شرایطی بدون انجام هیچ گونه کاری سایت را ترک می‌کنند. این موضوع بر روی کیفیت ترافیک ارگانیک تاثیر خواهد داشت و آن را کاهش می‌دهد. اما برعکس، اگر کاربران بعد از ورود به سایت مرتبط یک عمل خاصی هم انجام دهند کیفیت این ترافیک بالا خواهد ماند. استراتژی‌های مناسب سئو باعث می‌شود که موتورهای جستجو محتوای مرتبط را در ازای کوئری درخواستی مناسب نمایش دهند.

  • کمیت ترافیک ارگانیک

سومین و آخرین مورد کمیت ترافیک ارگانیک است. این متریک در واقع تعداد کاربرانی را نشان می‌دهد که از طریق نتایج جستجو به سایت وارد می‌شوند. اکثر اوقات کاربران تنها به چند نتیجه اول نمایش داده شده بسنده می‌کنند. به همین خاطر است که یک سئو کار ماهر باید با افزایش سئو ، سایت را در رنکینگ بالایی نگه دارد.

سئوکار

چگونه سئوکار شویم؟

هیچ رشته دانشگاه مشخصی وجود ندارد که صرفا و مستقیما مرتبط با سئو باشد. بدون شک هم هیچ برنامه 4 ساله کارشناسی بازاریابی و مدیریتی نمی‌تواند به تنهایی شما را به یک سئو کار حرفه‌ای تبدیل کند. در نتیجه برای توسعه مهارت‌ها و توانمندی‌های مرتبط با این زمینه صرفا نمی‌توانید به دانشگاه و دروس آن بسنده کنید. به عنوان مثال تحصیلات مورد نیاز درج شده در آگهی های استخدام سئو کار در کرج گواه این مسئله میباشد. با این حال اغلب متقاضیان این موقعیت شغلی دارای مدرک کارشناسی بیزینس، مدیریت، ارتباطات یا بازاریابی هستند. بعد از گذراندن این دوره‌های دانشگاهی یا در حین تحصیل باید بر روی مهارت‌ها و درک فنی و تئوری سئو خودتان کار کنید. در ورکشاپ‌های مرتبط شرکت کنید و سعی کنید مدتی به صورت کارآموزی با یک مجموعه همکاری کنید. در این صورت و با گذر زمان و همت خودتان مطمئنا می‌توانید مهارت‌هایتان را توسعه دهید.

وظایف سئو کار چیست؟

متخصصین سئو با توجه به نوع کارشان می‌توانند وظایف متفاوتی داشته باشند. به عنوان مثال فردی که به صورت فریلنس برای شرکت‌ها و کارفرماهای مختلفی کار می‌کند، با فردی که در یک آژانس یا تیم دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار مشغول است وظایف متفاوتی بر عهده دارند. با این حال تمامی این افراد در نهایت یکسری وظایف و مسئولیت‌های عمومی دارند. مسئولیت‌هایی که کارفرمایان بعد از استخدام و آغاز همکاری از شما انتظار دارند. برای مثال اگر که به آگهی‌های استخدام سئو کار در تهران نگاه کنید می‌بینید که در هر آگهی انتظارات و مسئولیت‌هایی که بر عهده شما هستند به وضوح ذکر شده‌اند. در ادامه به تعدادی از این موارد اشاره می‌کنیم.

انتظارات کارفرمایان از یک سئو کار

  • توسعه استراتژی‌های بهینه سازی به منظور افزایش رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو
  • جمع آوری و تحلیل داده‌های حاصل از کمپین‌های راه اندازی شده مختلف به منظور دستیابی به یک بینش کلی و به حداکثر رساندن میزان درآمد کسب و کار
  • تخمین و محاسبه میزان بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کمپین‌های مختلف و همچنین تخمین هزینه‌های ماهیانه برای نگهداری و مدیریت بر روی آن‌ها
  • همکاری مستقیم و نزدیک با تیم توسعه وبسایت به منظور اطمینان از اینکه تمامی استراتژی‌های مرتبط با سئو در محتوا و ساختار سایت رعایت می‌شوند.
  • همکاری با تیم تحریریه و بازاریابی مجموعه به منظور بکارگیری قوانین سئو در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی
  • بر عهده گرفتن بهینه سازی صفحات برای بازاریابی موتورهای جستجو
  • تحقیق و جستجو در مورد کلمات کلیدی متناسب با نیاز کسب و کار
  • بهبود و توسعه راهکارهای بهینه سازی صفحات سایت در موتورهای جستجوی مختلف
  • ساخت و اجرای استراتژی‌های لینک بیلدینگ – Link Building
  • تغییر معماری، محتوا و لینک سازی یک سایت به منظور توسعه سئو سایت با توجه به کلمات کلیدی هدف
  • تعیین اهداف مشخص برای کسب و کار و اندازه‌گیری متریک‌ها و فاکتورهای سئو برای اندازه‌گیری میزان موفقیت
  • نظارت روزانه بر روی عملکرد متریک‌های سئو برای درک نحوه عملکرد استراتژی‌های پیاده‌سازی شده
  • طراحی و پیاده سازی لندینگ پیج‌های بهینه برای سایت
  • بهبود تجربه کاربری و نرخ تبدیل سایت – در نتیجه تبدیل کاربران معمولی به کاربران فعال و مشتریان احتمالی کسب و کار و …

سئوکار

توانمندی‌ها و مهارت‌های کارشناس سئو

در ادامه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی که برای این حرفه به آن نیاز دارید را بررسی می‌کنیم:

  • درک سطوح مختلف سئو – سئو فنی، سئو on page و سئو off page
  • آشنا به روش‌ها و متدهای مختلف بازاریابی
  • انعطاف‌پذیری و سازگاری
  • توانایی تفکر منطقی
  • توانمند در الویت بندی اهداف و مسئولیت‌ها
  • مدیریت پروژه از صفر تا صد
  • مدیریت وظایف/مدیریت ارتباطات/مدیریت تیم/مدیریت زمان/مدیریت ریسک/مدیریت تکنولوژی
  • علاقه‌مند به تحقیق و جستجو
  • توانایی تحلیل و آنالیز داده‌ها
  • آشنا با داده‌های مختلف و نحوه کار با ابزارهای مرتبط
  • توانمند در تصمیم‌گیری
  • مهارت نوشتن – دارایی قلمی شیوا و رسا
  • توانایی گوش دادن – گوش دادن به دیگر افراد حاضر در تیم در جهت همکاری موثر و کارآمد
  • آشنا به مفاهیم ابتدایی کدنویسی برای درک بهتر نحوه عملکرد یک سایت
  • توانمند در برقراری ارتباط و تعامل موثر با دیگران
  • آشنا به کامپیوتر و تکنولوژی به منظور استفاده از ابزارهای مختلف سئو
  • آشنا به مفاهیم و موضوعات بازاریابی و …

سئوکار

بازار کار و فرصت‌های شغلی کارشناس سئو

خوشبختانه این مسئله که کار باید به متخصص همان حرفه سپرده شود در کشورمان بیشتر از گذشته جا افتاده است. برخلاف تصور بسیاری از مردم مسئله سئو و مفاهیم آن در کشور ما بیشتر از گذشته پر رنگ شده، تا جایی که این روزها می‌بینید همه به دنبال استخدام کارمند سئو هستند! در نتیجه می‌توان اینطور گفت که تمامی کسب و کارهایی که در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند و یک سایت دارند حتی به دنبال استخدام سئو کار پاره وقت میباشند. در نتیجه درخواست و تقاضا برای این شغل در ایران بسیار بالاست، چه بسا که در خارج از ایران هم زیاد است.

میزان حقوق و درآمد سئوکار

به طور کلی به عنوان یک سئو کار علاوه بر اینکه می‌توانید به صورت حضوری و عضوی از یک تیم فعالیت کنید، می‌توانید خودتان به صورت فریلنس و دورکار هم با کسب و کارهای مختلفی همکاریتان را آغاز کنید، امروزه شرکت های بسیاری به دنبال استخدام سئو کار دور کار هستند. همین مسئله بر میزان حقوق سئو کار تاثیرگذار خواهد بود. فردی که عضوی از یک تیم و شرکت باشد با توجه ساختار شرکت، قوانین، حجم کار و تجربه‌ای که دارد هر ماه یک حقوق مشخص دریافت می‌کند. اما فردی که به صورت آزادکار فعالیت می‌کند می‌تواند با توجه به تعداد پروژه‌هایی که در ماه قبول می‌کند درآمد داشته باشد. حتی برخی شرکت ها به دنبال استخدام سئو کار مبتدی با حقوق پایین تر هستند. گاها دیده می‌شود که حقوق سئو کار حرفه ای در برخی موارد 20 تا 30 میلیون تومان هم داشته باشد! همان طور که گفتیم میزان حقوق بستگی به فاکتورهای بسیار زیادی از جمله رزومه یک سئو کار دارد. شما به عنوان سئو کار میتوانید با استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام اقدام به ایجاد رزومه خود در کوتاه ترین زمان ممکن کرده و برای کارفرمایان ارسال نمایید.

از مسئله حقوق و درآمد که بگذریم، همان طور که گفتیم شما می‌توانید هم به صورت فردی و هم به عنوان عضوی از یک کسب و کار کارتان را شروع کنید. تمامی موسسات، شرکت‌ها و کسب و کارهایی که در دنیای بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند به یک کارشناس سئو نیاز دارند. از دیگر شغل‌های مرتبط با سئوکار می‌توانیم به مدیر بازاریابی دیجیتال، مشاوره کسب و کار، بازاریاب موتورهای جستجو، مدیر سوشال مدیا، متخصص ایمیل مارکتینگ و … اشاره کنیم.

سخن پایانی

اگر که فکر می‌کنید تخصص و توانمندی‌های لازم را دارید همین حالا نگاهی به آگهی‌های استخدام سئو کار در اصفهان بیندازید. ما سعی می‌کنیم به صورت هفتگی جدیدترین آگهی‌های شغلی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام سئو کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا