معرفی مشاغل

شغل مهماندار هواپیما و قطار را بهتر بشناسیم

زمان مطالعه: 7 دقیقه

صفر تا صد شغل مهماندار هواپیما و قطار

مقدمه

ایمنی سفر و رضایت مسافران در هواپیما و قطار یکی از اولویت‌های مهم شرکت‌های هوایی و ریلی است که بر اعتبار شرکت‌ها نیز تاثیرگذار است. برای آنکه یک سفر با ایمنی کامل و رضایت مسافران انجام بگیرد، عوامل زیادی دخیل است. در کنار عوامل فنی که قطعا در جای خود مهم هستند، خدمه باتجربه از جمله مهمانداران می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند. یک مهماندار هواپیما و قطار وظایف زیادی دارد و باید قدرت توانایی با شرایط بحرانی سفر از جمله توانایی واکنش سریع و مناسب را بلد باشد. به عنوان مثال، اگر مسافری دچار بحران پزشکی شود، مهماندار باید بپرسد که آیا مسافری آموزش پزشکی دارد و می‌تواند تا زمان فرود هواپیما یا رسیدن قطار به مقصد به بیمار کمک کند. به همین ترتیب، در یک فرود اضطراری، مهمانداران باید مسافران را آرام نگه دارند و آنها را تا حد امکان سریع و ایمن تخلیه کنند. البته همه چیز به این سختی یا آسانی نیست، مهمانداری چالش‌ها، لذت‌ها و جذابیت‌های خاصی دارد و افراد زیادی به این شغل علاقه دارند. اگر شما هم جز این افراد هستید و تمایل دارید تمام نکات لازم برای مهمانداری را بدانید با این نوشته همراه شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مهمانداری هواپیما و قطار چه می‌کند؟

مهمانداران پرواز یا قطار برای خطوط هوایی خصوصی و تجاری و نیز خطوط راه‌آهن کار می کنند تا مسافران را ایمن و راحت نگه دارند. آنها به مسافران کمک می‌کنند تا به درستی در جای خود قرار بگیرند، نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی هواپیما و قطار را آموزش می‌دهند و غذا، نوشیدنی و سایر خدمات را به مسافران ارائه می‌دهند. از نظر قانونی، تمام خطوط هوایی و ریلی باید برای اطمینان از ایمنی مسافران، باید افرادی را به عنوان مهماندار در نظر بگیرند. این اصل به خوبی نشان دهنده نقش مهم مهمانداران در ایجاد مسافرت‌های ایمن و آسان است.

وظایف مهماندار هواپیما و قطار

وظایف مهماندار فراتر از چیزی است که در تصور برخی افراد است. اینجا به برخی از وظایف اصلی و فرعی مهماندار قطار و هواپیما میپردازیم:

برخی از وظایف اصلی مهماندار قطار یا هواپیما:

  • راهنمایی مسافران در رابطه با کابین و یا صندلی آنها
  • استقبال از مسافران
  • سرو غذا و نوشیدنی
  • تهیه تجهیزات و اطلاعات اضطراری برای مسافران
  • نشان دادن تجهیزات اضطراری و روش‌های ایمنی
  • انجام کمک‌های اولیه در مواقع ضروری
  • برخورد با شرایط اضطراری
  • تهیه روزنامه، مجلات و سرگرمی برای مسافران
  • اطمینان از پیاده شدن ایمن مسافران در پایان سفر و بررسی اینکه هیچ چمدانی در کمدهای بالای سر هواپیما یا
  • کابین‌های قطار باقی نمانده است.
  • تهیه گزارش کتبی پس از اتمام سفر، این مورد معمولا در رابطه با وظایف مهماندار هواپیما بیشتر به چشم می‌خورد

علاوه بر وظایف اصلی که به آنها اشاره شد، مهمانداران ممکن است از برخی وظایف و مسئولیت‌های دیگر نیز برخوردار باشند.

وظایف فرعی مهماندار قطار یا هواپیما:

  • شرکت در جلسات توجیهی قبل از آغاز حرکت هواپیما و یا قطار که معمولا برای دریافت اطلاعات لازم برای هر سفر انجام می‌شود.
  • بازرسی تجهیزات اضطراری قبل از حرکت، از جمله بررسی تجهیزات ایمنی، اطمینان از تمیز و مرتب بودن هواپیما و قطار
  • اطمینان از آماده بودن تمام مسافران برای سفر
  • کمک به مسافران که خدمات ویژه‌ای نیاز دارند مانند کودکان کوچک یا سالمندان
  • پاسخگویی به مسافران و نظارت بر رفتارهای مشکوک هواپیما یا قطار
  • در مواقع اضطراری، کمک به مسافران در مکان‌یابی و استفاده از تجهیزات ایمنی، اطفاء حریق و هدایت آنان به تخلیه
  • گزارش هرگونه مشکل ایمنی یا پزشکی که در حین سفر اتفاق می‌افتد

تحصیلات مهماندار هواپیما و قطار

مهمانداران هواپیما باید حداقل دارای مدرک دیپلم و ترجیحاً مدرک کاردانی یا لیسانس باشند. در برخی از کشورها دوره‌های آموزش مهمانداری نیز به صورت آزاد وجود دارد که می‌تواند معادل مدرک مهمانداری محسوب شود. در ایران رشته مهمانداری نیز در دانشگاه‌ها تعریف شده است و افراد علاقمند می‌توانند با تحصیل در این رشته، در اولویت استخدام قرار گیرند. اما در رابطه با مهمانداری قطار، این شرایط آسان‌تر است و شما می‌توانید با مدرک دیپلم و بالاتر از آن، نسبت به استخدام در این شغل اقدام نمایید.

آموزش‌هایی که ممکن است برای مهمانداران الزامی باشد

بیشتر مهمانداران هواپیما به یک یا دو سال تجربه کاری نیاز دارند تا مهارت‌های خدمات رسانی به مشتریان را کسب کنند. پس از استخدام مهماندار هواپیما، آنها باید در سه تا شش هفته و در برخی موارد، تا شش ماه در آموزش‌های ارائه شده توسط شرکت هواپیمایی شرکت کنند. در طول این دوره آموزشی، خدمه پرواز رویه‌های ایمنی و اضطراری، کمک‌های اولیه، مقررات پرواز و وظایف شغلی را یاد می‌گیرند. آنها همچنین پروازهای تمرینی انجام می‌دهند. الزامات آموزش در رابطه با شرکت‌ها متفاوت است.
در شرکت‌های ریلی، آموزش‌ها معمولاً آسان‌تر و در مدت زمان کوتاه‌تری صورت می‌گیرد. حتی ممکن است برخی از شرکت‌ها فاقد هر گونه دوره آموزشی باشند و به یک یا چند جلسه کلاس توجیهی و آموزشی اکتفا کنند. علاوه بر این، پروسه آموزش ممکن است نسبت به کشورها متفاوت باشد. چنانچه در آمریکا علاوه بر کسب شرایط احراز شده، گذراندن دوره‌های صدور گواهینامه خدمه پرواز و اخذ گواهینامه مهارت اثبات شده FAA الزامی است.

محل استخدام مهماندار قطار و هواپیما

مهمانداران هواپیما و قطار همانطور که از عنوان آن مشخص است، در شرکت‌های هواپیمایی اعم از تجاری، تشریفاتی و مسافربری و یا در قطارهای مسافربری مشغول کار می‌شوند.

ساعت کاری مهماندار هواپیما و قطار چگونه است؟

مهمانداران موظف هستند به صورت حضوری به ارائه خدمات بپردازند. این شغل مستلزم برخورد و تعامل مستقیم مهماندار با مسافران است. بنابراین نمی‌توان شکل دورکار یا آنلاین را برای این شغل متصور شد. ساعات و روزهای حضور نیز با توجه به نوع شرکت‌ها ممکن است متفاوت باشد.

درآمد مهماندار قطار و هواپیما چقدر است؟

از آنجایی که همه شرکت‌های ریلی و هوایی باید مبادرت به استخدام مهماندار نمایند، همیشه تقاضا برای داوطلبان واجد شرایط وجود دارد. مهمانداران با مدارک دانشگاهی و سال‌ها تجربه در خطوط هوایی ممکن است بتوانند دستمزد ساعتی بالاتری نسبت به افراد کم تجربه یا واجد شرایط دریافت کنند. بنابراین می‌توان درآمد مهمانداران را تابع ساعات کاری، مدرک تحصیلی و تجربه کاری دانست. دستمزد مهماندار ممکن است بر حسب شرکت ریلی یا هوایی، متفاوت باشد.

الزامات مهماندار هواپیما و قطار

مهمانداران باید از نظر فیزیکی و حتی روحی واجد برخی از شرایط باشند. سلامت جسمی به خصوص برای مهماندارهواپیما بسیار الزامیست. همچنین برای استخدام مهماندار هواپیما، باید حداقل 18 سال و حداکثر 35 سال سن داشته باشید، موضوع سن کمی نسبی است و ممکن است بر حسب شرکت‌ها متفاوت باشد. چنانچه برخی از شرکت‌ها حداکثر سن را 26 سال هم تعیین کرده‌اند. همچنین از دیگر الزامات تاکیدی، حداقل سلامت بینایی 20/40 است.
سلامت جسمی و عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر نیز جز موارد مهم برای استخدام است. علاوه بر اینها بسیاری از شرکت‌ها حداقل قد 165 برای خانم‌ها و 175-195 برای آقایان را هم الزامی کرده‌اند. با این حال اگر از لحاظ قدی این شرایط را ندارید، زود ناامید نشوید، زیرا برخی از شرکت‌های هواپیمایی، استاندارد قدی را از این کمتر هم اعلام کرده‌اند. در رابطه با شرکت‌های ریلی این الزامات کمتر است. با این حال در هر دو مورد سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است و افراد واجدالشرایط باید برخی از معاینات پزشکی تعیین شده را انجام دهند.

مزایا و معایب مهماندار هواپیما و قطار

مهمانداری ممکن است در تصور بسیاری از افراد شغلی سخت یا برعکس شغلی آسان در نظر گرفته شود. در حالی که این شغل هم مزایا و معایب خاص خود را دارد.

برخی از مزایای این شغل عبارت است از:

  • با افراد زیادی ملاقات می‌کنید و دوستان مادام العمر پیدا می‌کنید
  • مهارت‌های اجتماعی زیادی به دست می‌آورید.
  • هیچ روتینی وجود ندارد، بنابراین هرگز خسته نخواهید شد

برخی معایب و سختی‌های این شغل:

  • ممکن است عادت‌های بد غذایی پیدا کنید
  • ممکن است دستمزد در اوایل کار کم باشد
  • اغلب باید در حالت آماده باش قرار بگیرید (در حال تماس)

مهارت‌هایی که برای مهمانداران قطار و هواپیما لازم است

مهمانداری علاوه بر شرایط تحصیلی و سلامت فیزیکی و روانی، مستلزم کسب برخی از مهارت‌ها است. این مهارت‌ها در رابطه با مهمانداران قطار کمرنگ‌تر است. دلیل آن هم متفاوت بودن ماهیت سفر هوایی و زمینی است. در واقع همانطور که می‌دانید سفرهای هوایی گذشته از مخاطرات خاص خود، ممکن است به دلایلی همچون شرایط جوی، امکانات و… تاثیرات خاصی بر مسافران و نحوه سفر داشته باشند. از این رو در آن شرایط وظایف مهمانداران بسیار پررنگ می‌شود.

با این حال برخی از مهارت‌های کلی لازم برای یک مهماندار عبارت است از:

توجه به جزئیات:
مهمانداران باید مسافران را از نظر مشکلات یا فعالیت‌های مشکوک تحت نظر داشته باشند. آنها همچنین باید هنگام انجام بررسی‌های ایمنی روی تجهیزات و افراد دقت داشته باشند.

ارتباط:
مهمانداران باید بتوانند هنگام ارائه نمایش‌های ایمنی و هنگام تعامل با مسافران و خدمه، به وضوح و با اطمینان صحبت کنند. آنها همچنین باید مودب باشند و مهارت‌های شنیداری خوبی داشته باشند.

خدمات مشتری:
بخشی از شغل مهماندار، مهمان نوازی است. آنها باید هنگام ارائه خدمات نگرش دوستانه و صبورانه داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مسافران، پروازی راحت و مثبت دارند.

استقامت:
مهمانداران به خصوص مهمانداران قطار اغلب ساعات طولانی کار می‌کنند، در برخی از موارد باید به مسافران پاسخ دهند و یا حتی وسایل سنگینی مانند چمدان را حمل کنند. آنها همچنین اغلب روی پاهای خود هستند. پس داشتن استقامت بسیار مهم است.

کارایی:
مهمانداران باید سریع و کارآمد کار کنند تا وظایف را قبل از آغاز سفر، برای یک حرکت به موقع انجام دهند. آنها همچنین باید در مدت زمانی که در حرکت هستند نیز خدمات لازم را انجام دهند.

رهبری:
در مواقع اضطراری، مهمانداران باید مسئولیت را بر عهده بگیرند و تصمیمات سریع بگیرند تا ایمنی مسافران را تامین کنند و یا با رهبری درست، مانع از بروز هرگونه مشکل شوند.
با توجه به مهارت هایی که ذکر شد می توانید با رزومه ساز آنلاین ایران استخدام یک رزومه‌ حرفه ای برای خودتان بسازید. بعد باید به دنبال آگهی های استخدامی بگردید و برای آن ها درخواست بفرستید.

شخصیت شناسی مهماندار هواپیما و قطار

تیپ شخصیتی مهمانداران با تیپ ESFJ یا برونگرایی مطابق دارد. ویژگی‌های اصلی این تیپ عبارت است از:
آنها گرم و صمیمی هستند و از بودن در کنار مردم و دوست داشتن آنها لذت می‌برند. آنها دوست دارند به دیگران کمک کنند و دوست ندارند کسی را ناراضی ببینند. تیپ‌های ESFJ دوست دارند به مردم کمک کنند و وقتی در این کار موفق می‌شوند احساس خوشحالی می‌کنند. وقتی مردم به آنها گوش نمی‌دهند، ممکن است کمی آزرده شوند. این تیپ شخصیتی بسیار مفید است و همیشه می‌خواهد کاری برای کمک به افراد اطراف خود انجام دهد. آنها دوست دارند از دیگران مراقبت کنند و اگر به چیزی نیاز داشته باشند هرگز به آنها نه نمی‌گویند.
این ویژگی‌ها را می‌توان در رابطه با مهمانداران به خوبی مشاهده کرد، زیرا مهمانداران نیز دوست دارند در کنار مردم باشند و دوستی با همه برایشان آسان است. آنها به راحتی تاثیرات خوبی بر جای می‌گذارند و باعث می شوند همه اطرافیان خود احساس شادی و امنیت کنند. مهمانداران همچنین دوست ندارند مردم را ناامید کنند و هر کاری که می‌توانند برای خوشحال کردن مسافران خود انجام می‌دهند. انجام وظایف در کمال مطلوب نیز از دیگر کارهایی است که مهمانداران به آن تعهد قلبی دارند.
مهمانداران همچنین معمولاً افرادی مبتکر هستند، به این معنی که آنها معمولاً رهبرانی کاملاً طبیعی هستند که در تأثیرگذاری و متقاعد کردن دیگران پیشرو هستند. آنها همچنین تمایل به اجتماعی بودن دارند، به این معنی که در موقعیت‌هایی که می‌توانند با افراد تعامل داشته باشند، یا لازم باشد آنها را متقاعد کنند یا به آنها کمک کنند، به خوبی از عهده کار برمی‌آیند.

سخن پایانی

اینکه شغل مهماندار هواپیما یا مهماندار قطار شغل خوبی است یا نه، کاملاً به شما بستگی دارد. مهمانداری یکی از آن مشاغلی است که مزایا و معایب زیادی دارد و شما واقعاً باید تمام آنها را در نظر بگیرید و تصمیم بگیرید که آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر. برخی این شغل را به دلیل علاقه زیاد به آن چشم یک سبک زندگی نگاه می‌کنند تا یک شغل. اگر شما هم واقعا فکر می‌کنید به این شغل علاقه دارید و در کنار علاقه، مهارت‌ها و شرایط جسمی و روانی لازم را دارید، می‌توانید با جستجوی شرکت‌هایی که برای استخدام مهماندار به درج آگهی می پردازند، در این شغل استخدام شوید. برای این کار نیاز به مراجعه حضوری به شرکت‌ها نیست، بلکه با مراجعه به کاریابی مجازی ایران استخدام نیز می‌توانید از آخرین اخبار مربوط به استخدام‌ها از جمله استخدام مهماندار هواپیما در تهران و سایر استانها مطلع شوید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهماندار هواپیما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام وقتتون بخیر
    من دیابت نوع اول دارم ولی از لحاظ جسمی کاملا سالمم قدیم مناسبه
    خواستم ببینم مشکلی بوجود میاره؟

    1. سلام دوست عزیز
      پس از طی مراحل مصاحبه، آزمایشات پزشکی مفصلی از جمله آرمایش خون انجام می‌شود که باید همه چیز در حالت نرمال باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا