معرفی مشاغل

صفر تا صد شغل حسابداری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

تعریف حسابداری، وظایف و حقوق

حسابداری از جمله مشاغلی است که تجربه، مهارت، نظم و دقت بالا را در کنار هم می طلبد. اگر فردی تلاشگر هستید و همواره در حال آپدیت اطلاعات و حساب و کتاب ها هستید، بدون شک این رشته، رشته ای مناسب برای شما خواهد بود.
کسانی که به دنبال حسابدار شدن هستند با سوالات زیادی در ذهنشان رو به رو هستند که در ادامه این مطلب به پاسخ سوالات خود همچون کار حسابدار چیست؟ از کجا باید شروع کرد؟ و … خواهید رسید.
در این مقاله که راهنمایی جامع در رابطه با حسابدار شدن و شغل حسابداری است، حاوی توضیحاتی درباره الزامات تحصیلی، انواع گرایش ها، مهارت ها و درآمد و غیره برای شماست. با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مطلب مرتبط: معرفی شغل حسابدار

حسابدار کیست؟

امروزه با گسترش کسب و کار و پیچیدگی اصول و قوانین حسابهای مالی، مدیریت سرمایه و تصمیم گیری برای آینده شرکت و سازمان ها با مشکل مواجه شده است. مدیریت حساب ها به تنهایی و توسط مدیران امکان پذیر نیست و در حال حاضر نیاز به این شغل در هر کسب و کار و سازمانی حس می شود.
نیاز روز افزون کسب و کارهای مختلف به یک حسابدار و مدیر مالی، موجب می شود تا مشاغلی مانند حسابداری پررنگ تر شوند.
یک حسابدار با کمک علم و دانشی که دارد در افزایش سود یک سازمان و جلوگیری از زیان آن سازمان سهیم است. با توجه به مهارت و تجربه خود می تواند به مدیریت سرمایه و بهبود وضع مالی شرکت یا سازمان بپردازد.

کار حسابداری چیست؟

تعاریف مختلفی برای آن وجود دارد؛ اگر بخواهیم تعریفی جامع به زبانی ساده و روان را بیان می کنیم می توان گفت:
سیستمی است که در آن فرایندهایی مانند جمع آوری اطلاعات، طبقه بندی و ثبت و تهیه گزارشات مربوط به آنها انجام می گیرد تا در نهایت مدیران و تصمیم گیرندگان بتوانند با استفاده از آنها، اقدامی صحیح در جهت بهبود اوضاع انجام دهند.
از مشخصه های یک حسابدار خوب می توان به دقت و نظم بالا در جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات اشاره کرد. کار او محدود به این موارد نیست و در ادامه با دیگر گرایش ها و وظایف آن آشنا می شوید.

برای حسابدار شدن باید از کجا شروع کرد؟

در حال حاضر یادگیری و ورود به این شغل به دو روش امکان پذیر است.
روش اول روش تجربی است. در این روش افراد علاقه مند به این شغل و علاقه مند به یادگیری، به مراکز و موسسات مختلف که آموزش و دوره های آموزشی حسابداری را بر عهده دارند، مراجعه می کنند.
در روش تجربی با مراجعه به موسسات مختلف می توان اطلاعات لازم برای ورود به این شغل و تجربه های لازم در خصوص انجام آن را کسب می کنند.
روش دوم یادگیری به صورت تئوری است. این رشته، رشته ای شناور است و شما می توانید از سه رشته ریاضی، تجربی و علوم انسانی به این رشته وارد شوید.
ریاضی جزو مهمترین دروس این رشته است پس اگر به ریاضیات علاقه مند باشید می توانید این رشته را به عنوان شغل خوب و مناسبی برای خود در نظر بگیرید.
از طریق سه رشته نام برده شده می توان به دانشگاه وارد شد و در این رشته به تحصیل پرداخت. این روش تئوری نام دارد چون در دانشگاه شما با اصول آن آشنا می شوید و هنوز وارد بازار کار نشده اید تا تجربه کسب کنید. فقط اطلاعات را به صورت تئوری آموزش دیده اید.

وظایف یک حسابدار چیست؟

حسابداران در واقع ترسیم تصویری از اطلاعات مالی شرکت یا سازمان مربوطه را بر عهده دارند و با استفاده از اعداد و صورت های مالی، حقوق و امور مالی، سود و زیان و دیگر امور مالی سازمان را تجزیه و تحلیل می کنند.
اطلاعاتی از روند مالی شرکت فراهم می آورد که سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل به آنها نیاز پیدا می کنند. اطلاعاتی که او ارائه می دهد پایه و اساس گزارش های مالی هر شرکت می باشد.

در ادامه با دیگر وظایف این شغل آشنا می شوید.

  • درآمدها و هزینه ها، بودجه، پرداختی حقوق و دستمزد، فاکتور ها و سایر اسناد تهیه و بررسی می شوند.
  • قرارداد ها و کمک های مالی سرمایه گذاران بررسی می گردد.
  • الزامات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان شرکت را تعیین می کند.
  • روند ایجاد درآمد و هزینه را مورد بررسی قرار می دهد، درباره بودجه با مدیران همفکری دارد و بر هزینه و درآمد کنترل دارد.
  • صورت سود و زیان و گزارشات مالی ماهانه تهیه می شود.
  • اطلاعات واریزی به حساب شرکت یا سازمان را بررسی می کند.
  • پایگاه اطلاعات مالی نرم افزاری یا دستی را بایگانی، توسعه و نگهداری می کند.
  • مغایرت های حسابداری را رفع کرده و بر روند کار این بخش نظارت دارد.

الزامات تحصیلی؛ حسابداری از دبیرستان تا دانشگاه و کارآموزی

حسابداری جزو رشته های هنرستان نیز می باشد و این به این معنی است که شما می توانید پس از گذراندن دوره متوسطه اول، به این رشته در دوره متوسطه دوم یا دبیرستان وارد شوید.
اصول و مقدمات اولیه حسابداری در این دوره به دانش آموزان، آموزش داده می شود و سپس با کنکور و انتخاب رشته حسابداری در دانشگاه دلخواه، می توانید ادامه آن را در مقطع دانشگاهی طی کنید.
چهار سال آموزش رشته حسابداری در دانشگاه منجر به مدرک لیسانس می شود که شما با همین مدرک نیز میتوانید وارد بازار کار شوید.
با گذراندن دوره چهار ساله دیگر و مدرک دکترا در گرایش مربوطه می توانید به عنوان حسابرس فعالیت کنید.
همانطور که قبلا اشاره کردیم، این رشته، رشته ای شناور است و شما می توانید از طریق رشته های نام برده به مقطع دانشگاهی این رشته وارد شوید.
پس از گذراندن دوره مربوطه در دانشگاه، نوبت به دوره کارآموزی می رسد. این دوره به ارتقا مهارت های شما به صورت عملی کمک بسیاری میکند. پیشنهاد می شود که به صورت صحیح از تمام مدت دوره کارآموزی استفاده کنید. شما می توانید آگهی های استخدام حسابدار بصورت کارآموز را از کاریابی ایران استخدام دنبال کنید و از این طریق وارد بازار کار این شغل شوید.

حسابداری

انواع حسابداری؛ گرایش های رشته حسابداری

این رشته نیز مانند سایر رشته ها پس از گذراندن دوره لیسانس به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه با آنها آشنا می شوید.

حسابداری عمومی:
استفاده از این نوع حسابداری برای عموم است.

حسابداری خصوصی:
این نوع حسابداری در یک شرکت و سازمان خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

حسابداری دولتی:
برای شرکت ها و شعب دولتی مورد استفاده قرار می گیرد و گزارش و ردیابی حساب های آن برای شعب دولتی است.

حسابداری مالی:
به ثبت، ردیابی و گزارش تراکنش های مالی مربوط می شود.

حسابداری حقوقی:
حسابداران حقوقی معمولا به دنبال ارائه مدرک و سند در دادگاه هستند.

حسابداری مالیاتی:
مربوط به سازمان های مالیاتی است و بر اساس قوانین اداره مالیات و دارایی کشور فعالیت دارد.

مهارت های مورد نیاز شغل حسابداری

مهارت های یک حسابدار به چند مورد محدود نمی شود اما در ادامه با مهارت های بسیار کاربردی که می تواند جایگاه شغلی شما را به عنوان کارجو تضمین کند، اشاره می کنیم.
تسلط به برنامه های آفیس از جمله اکسل از مهارت های بسیار کاربردی و لازم برای یک شخص ماهر است. با استفاده از اکسل و برنامه های مشابه می توانید به سازماندهی اطلاعات بپردازید.
تسلط به یک یا چند مورد از نرم افزارهای پرکاربرد از مواردی است که کارفرمایان در هنگام درج آگهی استخدام جز شرایط استخدام قرار می دهند.
مهارت های شخصیتی همچون نظم و دقت بالا، علاقه به انجام پروژه های مختلف گروهی، تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات نیز می تواند موجب موفقیت شود.

محل کار حسابدار

این شغل دنیای گسترده ای پیش رو دارد و نمی توان کسب و کار یا سازمان خاصی را برای آن مشخص کرد. در حال حاضر تقریبا اکثر کسب و کارها و مراکز دولتی و غیر دولتی به این شغل نیاز دارند.
شرکت ها و مراکز بزرگتر به علت حجم بالای اطلاعات به جمعی از حسابداران نیاز دارند. شرکت ها و فروشگاه های کوچک تر نیز ممکن است با یک حسابدار فعالیت های مالی خود را انجام دهند.
با بررسی نیاز گسترده مراکز، فروشگاه ها و سازمان ها متوجه می شوید که استخدام رشته حسابداری بسیار بالا بوده و استخدام حسابدار در مراکز و فروشگاه ها بسیار انجام می گیرد و شما می توانید با کسب تجربه به راحتی و بدون دغدغه به جایگاه شغلی خوبی در این رشته دست پیدا کنید.

درآمد و حقوق حسابدار

یک حسابدار نیز همچون دیگر مشاغل باید به دنبال کسب تجربه و سابقه بالا در کار خود باشد. معمولا فردی که در این شغل شروع به کار می کند تا جمع آوری تجربه و اطلاعات باید چند سالی را با حقوق پایه یعنی حقوق قانون وزارت کار سپری کند. پس از کسب تجربه و مهارت های بسیار می توانید به درآمد دلخواه خود برسید.

ابزار های کار حسابدار

ابزارهای موجود در این حوزه بسیار گسترده هستند. هر کدام دارای مزیت های مختلفی هستند که به عنوان نرم افزارهای حسابداری شرکتی و سازمانی، نرم افزارهای فروشگاهی و غیره فعالیت دارند.
نرم افزار همکاران و سپیدار جزو نرم افزارهای قدرتمند و پرکاربرد در مراکز و سازمان های نسبتا بزرگ است. دیگر نرم افزارها همچون محک، هلو، پارسیان، آرین سیستم، پیوست و غیره معمولا در فروشگاه ها و مراکز کوچکتر با گردش مالی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام حسابدار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا