قانون کارکارجو

مفهوم جمعه کاری چیست و چگونه محاسبه میشود؟

زمان مطالعه: 2 دقیقه

‌راهنمایی محاسبه فرمول جمعه کاری

بر اساس ماده 62 قانون کار‌، روز جمعه برای کارگران تعطیل هفتگی با مزد در نظر گرفته‌ شده‌ است. با این حال حقوق و مزایای کارگران برای روز جمعه نیز در نظر گرفته می‌شود. کارگران در این روز از کار‌ کردن معاف هستند و در صورتی که به دلایلی در این روز نیز مشغول کار‌ باشند باید حقوق فوق العاده‌ای با عنوان جمعه کاری به آن‌ها پرداخت شود. در این مقاله، به این سوال که جمعه کاری چیست و قوانین جمعه کاری در قانون کار می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

جمعه کاری چگونه محاسبه می‌شود؟

بر اساس قانون کار‌، حقوق اضافه‌ای که برای ساعات کار در روز جمعه در نظر گرفته می‌شود (همان فوق العاده جمعه کاری) 40 درصد حقوق عادی افراد است.

بنابراین، در جمعه‌ کاری‌ دستمزد هر ساعت 1.4 برابر حقوق عادی است. به عنوان مثال، اگر حقوق عادی یک کارگر ساعتی 100 هزار تومان باشد، حقوق جمعه‌ کاری او ساعتی 140 هزار تومان خواهد بود.

برای محاسبه حقوق جمعه کاری‌ در مدت 1 ماه، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

فرمول <yoastmark class=

در این فرمول:

  • دستمزد عادی، حقوق و مزایای عادی کارگر در روز کاری است.
  • 1.4، ضریب اضافه کاری است که برای جمعه‌ کاری‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است.

بنابراین، برای محاسبه حقوق جمعه کاری کارگری که حقوق عادی او ساعتی 100 هزار تومان است، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

جمعه کاری = 100,000 تومان * 1.4 = 140,000 تومان

بنابراین، حقوق جمعه کاری این کارگر ساعتی 140 هزار تومان خواهد بود.

البته، این حقوق فوق العاده برای کل ساعات کار در روز جمعه محاسبه می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک کارگر در روز جمعه 8 ساعت کار کند، حقوق جمعه کاری او 140 هزار تومان * 8 ساعت = 1120 هزار تومان خواهد بود.

محاسبه آنلاین جمعه کاری

با استفاده از فرمول بالا، می‌توانید جمعه‌ کاری را به صورت دستی محاسبه کنید. همچنین، برخی از سایت‌ها و نرم افزارهای حسابداری، امکان محاسبه آنلاین جمعه کاری را نیز فراهم کرده‌اند.

تفاوت جمعه کاری و تعطیل کاری چیست؟

برای بهتر مشخص شدن تفاوت این بهتر است توضیحات را همراه مثال پیش ببریم. برای مثال تصور کنید در یک هفته کاری یک روز تعطیل رسمی داشته‌ایم. فردی علاوه بر روزهای کاری، هم تعطیل رسمی را سرکار باشد هم روز جمعه را. در این صورت برای روز تعطیل رسمی اضافه کاری 140 درصد و برای روز جمعه 140 درصد اضافه کاری و فوق العاده جمعه کاری 40 درصد تعلق می‌گیرد. (یعنی در کل 180 درصد = اضافه کاری روز تعطیل 140% + جمعه‌ کاری 40%)

سخن پایانی

در این مقاله، مفهوم جمعه کاری و نحوه محاسبه آن را بررسی کردیم. جمعه‌ کاری یکی از موارد مهمی است که در محاسبه حقوق و مزایای کارگران باید در نظر گرفته شود به عنوان یک شیفت کاری به تعداد ساعات کاری در روز جمعه تعریف می‌شود و محاسبه آن بسیار ساده است. برای کارگران و کارفرمایان مهم است که این مفهوم را به درستی درک کنند. کارگرانی که در روز جمعه کار می‌کنند، باید علاوه بر حقوق و مزایای عادی خود، حقوق و مزایای اضافی به عنوان جمعه کاری‌ نیز دریافت کنند.

جهت مشاهده فرصت‌های شغلی و آگهی‎‌های استخدامی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. درود دوست عزیز
      در این صورت هم مشمول فوق العاده جمعه کاری میشید و هم مشموق اضافه کاری و میتونید از فرمول زیر استفاده کنید:
      40% مزد عادی روزانه × تعداد جمعه هایی که سرکار بوده‌اید (برای احتساب فوق‌العاده جمعه کاری) + ساعت کاری انجام شده در روز جمعه × حقوق یک ساعت کار عادی × 40% (برای اضافه کاری)
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا