کارجومعرفی رشته های تحصیلی

آشنایی با شرایط و نحوه ورود به رشته پزشکی قانونی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

شرایط تحصیل رشته پزشکی قانونی در دانشگاه

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته‌ پزشک قانونی (به انگلیسی Forensic science) یکی از رشته‌‌های مهم در ایران و جهان است. این رشته‌ با حوزه‌‌های مختلفی مانند جرم‌شناسی و پزشکی تلفیق شده‌ است. البته تاریخچه پزشکی قانونی در ایران در شکل جدید آن چندان طولانی نیست. اما علیرغم این واقعیت، پزشکی قانونی توانسته‌ است جایگاه ویژه‌‌ای را از آن خود کند. با توجه به‌ این اهمیت، ما در اینجا به‌ معرفی رشته‌ پزشکی قانونی (از جمله‌ آنکه‌ متخصص پزشکی قانونی چیست) نحوه‌ ورود به این رشته‌ و بازار کار آن پرداخته‌ایم.

معرفی رشته پزشک قانونی

در پاسخ به این سوال که رشته پزشک قانونی چیست باید گفت پزشکی قانونی رشته‌ای است که عموما با تشخیص، معاینه و ارزیابی افرادی سروکار دارد که بر اثر عوامل یا تأثیرات خارجی مانند تروما یا مسمومیت مجروح یا کشته شده‌اند. افرادی که مرگ آن‌ها مشکوک است یا افرادی که مظنون به مجروح کردن شخص دیگری هستند در گروه هدف پزشکان قانونی قرار دارند. در بخش جرم‌شناسی ، پزشکان قانونی با تعیین علت مرگ، شناسایی قربانیان و جمع آوری شواهد برای کمک به حل جرایم کمک می‌کنند. بر این اساس پزشکی قانونی در ایران یکی از مراجع اصلی جهت ارائه دیدگاه‌های پزشکی در دادگاه‌ها است.

نحوه ورود به رشته‌پزشکی قانونی

برای ورود به رشته پزشکی قانونی ابتدا باید دانست که پزشکی قانونی زیر شاخه کدام رشته‌است. رشته‌پزشکی قانونی یک رشته‌ میان رشته‌‌ای است. یعنی افراد علاقمند به این شغل می‌توانند از طریق رشته علوم پزشکی وارد این رشته شوند. بنابراین کسانی که دوره پزشکی عمومی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ اند می‌توانند تخصص خود را در رشته پزشکی قانونی ادامه دهند.

رتبه لازم برای قبولی رشته‌پزشکی قانونی

ورود به رشته‌ پزشکی قانونی و رتبه‌ موردنظر آن بر اساس دانشگاه‌های مختلف متفاوت است. همچنین این رتبه ممکن است در هر سال متفاوت از سال قبل آن باشد. اما در حالت کلی، این رشته نیازمند رتبه‌های خوب و برتر است.

مدت تحصیل در رشته‌پزشک قانونی چند سال است؟

دوره ‌تخصصی رشته‌ پزشکی قانونی در وهله‌ اول مستلزم گذراندن دوره‌ پزشکی عمومی است که مدت این دوره ‌برای رشته‌های پزشکی 8 سال است. بعد از این دوره‌، فرد می‌تواند در کنکور تخصص شرکت کند. متقاضیان در صورت قبولی در کنکور، می‌توانند به تحصیل در این رشته‌‌ ادامه دهند.بعد از این دوره‌‌ ، فارغ التحصیلان پزشکی باید دوره‌ سه‌‌ ساله‌ رزیدنت را طی کنند.

البته از طریق رشته حقوق نیز می‌توان وارد سازمان پزشکی قانونی شد. نکته‌ قابل توجه‌ این است که‌ اگرشما از رشته‌‌ پزشکی وارد پزشکی قانونی شوید، فرصت های شغلی شما با کسانی که‌ از رشته‌‌ حقوق وارد این رشته‌ شده‌اند، متفاوت خواهد بود. افرادی که ازطریق رشته‌ حقوق وارد میشوند معمولا در سازمان هاو نهاد های قضایی مشغول میشوند ، اما کسانی که‌ از رشته پزشکی وارد میشوند‌، عمدتا در سازمانها و نهاد های پزشکی فعالیت میکنند. در حال حاضر رشته‌ پزشکی قانونی در دانشگاه‌ تهران‌، شهید بهشتی، دانشگاه‌ایران و… تدریس میشود .

دروس رشته‌پزشکی قانونی

رشته‌پزشکی قانونی شامل دروس مختلفی است. برخی از دروس این رشته‌ عبارتند از:

  • معاینات پزشکی قانونی
  •  آزمایشگاه پزشکی قانونی
  •  پزشکی قانونی
  •  بررﺳﯽ ﺻﺤﻨﻪ ﺟﺮم و ﮐﺸﻒ ﺟﺮاﯾﻢ از ﻣﻨﻈﺮ ﭘﺰﺷﮑﯽ و…

استخدام پزشکی قانونی

بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته‌پزشکی قانونی در ایران و جهان

بازار کار و درآمد متخصص پزشکی قانونی در ایران و جهان در گروه مشاغل مناسب قرار دارد. یکی از دلایلی که‌باعث بازار کار مناسب این رشته‌ ‌شده ‌است، موضوع فرصت‌های شغلی مختلف رشته‌پزشکی قانونی است. پزشکی قانونی افزون بر مراکز و سازمان‌های بهداشتی- درمانی (مانند بیمارستان‌ها) در بخش‌های اورژانس، معاینات روانپزشکی و حتی برخی از بخش‌های اداری و مالی مانند حسابداری و… نیز به کار گرفته‌ می‌شوند. البته این شغل نیز محدودیت‌ها و مشکلات خاص خود مانند اشباع شدن بازار کار را دارد. با این وجود امکان اشتغال در خارج از کشور وجود دارد.

از آنجا که‌ بخش مهمی از این شغل با امور جنایی نیز درگیر است ، بنابراین در کشورهای خارجی نیز بازار کار رشته‌پزشکی قانونی وضعیت خوبی دارد ، به‌عنوان مثال در مورد کشور کانادا گفته‌میشود نرخ جرم و جنایت در این کشور همواره‌ رقم بالایی دارد، از این رو تقاضا برای رشته‌پزشکی قانونی در حال افزایش است. این رشته‌ در کاناد جز رشته‌های پردرآمد است ، بطوریکه ‌متوسط حقوق پزشکی قانونی در کانادا 81851 دلار در سال یا 41.98 دلار در ساعت است.با استناد به این موضوعات میتوان بازار کار پزشکی قانونی را مثبت دانست.

ایران استخدام چگونه در روند استخدام به متقاضیان پزشکی قانونی کمک میکند؟

در سایت کاریابی ایران استخدام سرویس‌های مختلفی جهت کمک به استخدام کارجویان قرار داده‌شده‌ است. برخی از این سرویس‌ها جزو سرویس‌های عمومی هستند که می‌توان از آن‌ها برای جستجوی هر شغل یا رشته‌ای استفاده کرد. مانند باکس‌های جستجو، اپلیکیشن اختصاصی ، سرویس ارسال پیامک از طریق ایمیل و پیامک، شبکه‌های اجتماعی و… . اما برخی از سرویس‌ها نیز به‌طور اختصاصی برای برخی از رشته‌ها تعیین شده‌است. ایران استخدام برای متقاضیان پزشکی قانونی یک صفحه‌کاملا اختصاصی در نظر گرفته‌است. در این صفحه اخبار مختلف استخدام پزشکی قانونی (آمادگی آزمون) قابل دسترسی است. برخی از این اطلاعات شامل موارد زیر است:

  • اخبار لحظه به لحظه
  •  منابع آزمون استخدامی پزشکی قانونی یا منابع مطالعه
  • کتاب های استخدامی جهت آمادگی در آزمون و نحوه سفارش آن‌ها
  •  سوالات آزمون استخدامی پزشکی قانونی
  • چگونگی دسترسی به دفترچه‌آزمون استخدامی پزشکی قانونی و رشته‌های مورد نیاز پزشکی قانونی
  •  شرایط استخدام در پزشکی قانونی
  •  دانلود نمونه سوالات عمومی
  •  نمونه‌ سوالات تخصصی استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی و…

در سایت ایران استخدام همچنین اخبار مختلف استخدام پزشکی قانونی در شهرها و سازمان‌های مختلف مانند استخدام پزشکی قانونی اراک، استخدام پزشکی قانونی شیراز، استخدام پزشکی قانونی خوزستان، استخدام سازمان پزشکی قانونی یا حتی استخدام روانشناس در پزشکی قانونی و… نیز قابل جستجو است.

سخن نهایی

رشته‌پزشکی قانونی جز رشته‌‌های جذاب و چالش‌برانگیز است. این رشته‌برای کسانی که تفکر انتقادی دارند و یا به حل جرایم و اجرای عدالت علاقمند هستند مناسب است. این رشته‌ همچنین نیازمند هوش بالا و تقویت مهارت جزئی‌گرا بودن یا توجه به جزئیات است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که کار در علم پزشکی قانونی نیز می تواند احساسی باشد. ممکن است شما در حین فعالیت با صحنه‌های وحشتناک یا تاثربرانگیز مواجه شوید. از این رو اگر از لحاظ شخصیتی و توانایی‌های علمی، ظرفیت‌های لازم را دارید وارد این رشته‌شوید. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات خاصی همراه شوید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام
    اگر متخصص رشته دیگر باشیم (تخصص جراحی عمومی) آیا باز هم میشه از طریق آزمون رزیدنتی برای تحصیل در این رشته اقدام کرد؟

    1. درود دوست عزیز
      پزشکی قانونی کشور فراخوان میده و معمولا هم از رشته‌های پزشکی دعوت به همکاری میکنه. لیست رشته‌های پزشکی قانونی رو میتونید از طریق دفترچه راهنمای آزمون استخدامی مطالعه کنید.
      جهت دانود دفترچه‌های راهنمای ثبت نام آزمون‌های استخدامی پزشکی قانونی سال‌های قبل به لینک زیر مراجعه نمایید:
      https://iranestekhdam.ir/?p=91746

  2. درود
    از طریق رشته های زیست چگونه میتوان وارد این رشته شد؟ باید آزمون کارشناسی ارشد پزشکی قانونی داد یا آزمون لیسانس به پزشکی دانشگاه تهران رو بدیم؟ ممنون میشم منبع یا لینک این که از طریق رشته های زیست میتونیم وارد پزشکی قانونی بشیم رو ارسال بفرمایید من بتونم مطالعه کنم چون در سایت های دیگر پیدا نکردم یا حتی اگر در دفترچه انتخاب رشته نوشته بفرمایید سپاسگزارم

    1. با سلام و درود
      دوست عزیز سازمان پزشکی قانونی کشور، سازمانی وابسته به قوه قضاییه کشو هست که برای تکمیل نیروی انسانی خود از دانش آموختگان رشته‌های تحصیلی مرتبط دعوت به همکاری می‌نماید. برای مثال در دفترچه آزمون استخدامی اخیر این سازمان که مشترک با دهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور بود، برای رده‌های شغلی پزشکی عمومی، با مدرک رشته پزشکی عمومی، پزشک متخصص گروه 1 و 2 به ترتیب از رشته‌های پزشکی قانونی و روانپزشکی، و رده شغلی کاردان پزشکی قانونی از فارق‌التحصیلان رشته‌های هوشری، زیست شناسی، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی دعوت به همکاری شده. شما می‌توانید برای مشاهده سایر رده‌های شغلی و رشته‌های مرتبط هر رده شغلی در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون اتخدامنی این سازمان به صفحه زیر مراجعه نموده و دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون اخیر را دانلود نموده و مطالعه نمایید:
      استخدام پزشکی قانونی کشور
      موفق باشید

    1. دوست عزیز در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد پرستاری، رشته پزشکی قانونی درج نشده.

  3. سلام از تمامی رشته های علوم پزشکی میشه برای ارشد آزمون پزشکی قانونی داد؟

    1. سلام دوست عزیز
      باید حتما 7 سال پزشک عمومی رو با موفقیت سپری کرده باشید.

      1. از رشته های دیگه علوم پزشکی مثل داروسازی یا علوم آزمایشگاهی چی؟چون ذکر شده بود از رشته های علوم پزشکی نه فقط رشته پزشکی

        1. دوست عزیز تحصیل در رشته هایی مثل زیست جانوری، میکروبیولوژی و زیست سلولی مولکولی در مقطع کارشناسی و ارشد رشته ژنتیک انسانی راه‌های ورود به رشته پزشکی قانونی هستند.

          1. درود دوست عزیز
            دوست عزیز برای تحصیل در این رشته حتما باید مدرک تحصیلی پزشکی عمومی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا