میزبان هتل کیست و چه وظایفی دارد؟
هنگام ورود به هر هتلی اغلب افرادی از کارکنان وجود دارند که از مهمانان استقبال میکنند. این افراد که به عنوان میزبان هتل فعالیت دارند اغلب به صورت شیفتی کار میکنند و دارای چندین مسئولیت در طول شیفت کاری خود هستند. اگر چه این مسئولیتها از هر هتل به هتل دیگر متفاوت است. فردی که به عنوان میزبان هتل استخدام میشود وظایفی چون خوشامدگویی به مهمانان هنگام ورود، بررسی اتاق مهمان، انتخاب بهترین اتاق برای مهمانان، چک کردن مهمان هنگام خروج از هتل و نگهداری دفترچه هتل را بر عهده دارد. میزبان هتل همچنین مسئولیت پاسخگویی به سؤالاتی را که میهمانان ممکن است داشته باشند را نیز دارند، علاوه بر موارد گفته شده میزبان هتل وظیفه رزرو اتاق از طریق تلفن و تمیز و مرتب بودن لابی هتل را نیز بر عهده دارد. همچنین در برخی از هتلها مشاهده شده است که مهمانداران مسئول ارائه خدمات دربان نیز هستند. قبلا در آشنایی با شغل میزبان، رستوران، استراحتگاه و کافی شاپ به معرفی این شغل پرداخته ایم.
فهرست مطالب
شرح شغل میزبان هتل
میزبان هتل معمولاً در میز پذیرش مستقر میشود که معمولاً در لابی یا سرسرای هتل میباشد. او معمولاً یک کامپیوتر متصل به پایگاه داده اصلی هتل را دارد که کار رزرو و تخصیص اتاقها، پرداختها و سایر کارهای متفرقه را مدیریت مینماید. میزان هتل همچنین وظیفه دارد که هنگام ورود مهمانان با رفتاری دلپذیر و گرم از آنها استقبال کند. تمرکز اصلی یک مهماندار باید بر روی ایجاد یک محیط دعوت کننده و مفید برای مهمانان باشد.
همچنین در کنار کار استقبال و خوشامدگویی به مهمانان، میزبان هتل باید چندین کار اداری و نگهداری اسناد که معمولاً در همه هتلها وجود دارد را نیز باید به طور معمول و روزانه آنها را انجام بدهد. ثبت و بایگانی کلیه مدارک ضروری است و مهماندار باید اطمینان حاصل کند که هر مهمان در دفترچه هتل ثبت شده باشد و فرد مهمان نیز آن را امضا کرده باشد، همچنین مهماندار هتل باید از مهمان شناسنامه یا یک کارت اعتباری معتبر برای جلوگیری از خسارتهای احتمالی به اتاق و همچنین تسویه کامل در نزد خود نگهداری نماید.
مهماندار هتل همچنین باید بر کار سایر کارکنان هتل، مانند دربان، کارکنان آشپزخانه و انبار و همچنین کارکنان سرایداری و نظافت به درستی نظارت و مدیریت داشته باشد. او باید توانایی هماهنگ کردن وظایف بسیاری از کارکنان هتل را داشته باشد تا نیازهای هر مهمان برآورده شود.
مهماندار باید توانایی و حوصله پاسخگویی به تمام سؤالات میهمانان را داشته باشد، این سؤالات ممکن است خارج از حیطه کاری یک مهماندار هتل باشد. از جمله سؤالاتی که ممکن است توسط میهمانان مطرح شود میتوان به نرخ تخفیف رزرو اتاق، ارتقا اتاق موجود میهمان به اقامتگاههای برتر یا اطلاع از تخفیفهای امکانات هتل مانند سالن بدنسازی، استخر، رستوران و مواردی از این قبیل اشاره نمود.
وظایف و مسئولیتهای میزبان و مهماندار هتل چیست؟
یک لابی تمیز و منظم همیشه باید اولین چیزی باشد که یک مهماندار به آن اهمیت میدهد چرا که لابی یک هتل همواره اولین چیزی است که به چشم مهمانان برمیخورد و در مواقع دیگر میهمانان برای استراحت و صحبت با یکدیگر معمولاً از لابی هتل استفاده میکنند. یک مهماندار هتل از حیاتیترین شغلهای هتل میباشد و وظایف مختلفی را بر دوش دارد.
همواره یک مهماندار هتل اولین شخصی است که مهمانان با آن برخورد میکنند و مسئول ایجاد اولین تصور عالی از یک هتل میباشد. همواره این تصور مشتریان هتل بر تصور کلی آنها از هتل در طول اقامت بیشترین تأثیر را دارد. این کاملاً به مهماندار بستگی دارد که مطمئن شود مشتریان در اولین برخورد ذهنیت خوبی را بدست بیاورند.
برخی از وظایف و مسئولیتهای کلیدی یک مهماندار هتل ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:
- دریافت دستورات لازم و برنامه کار از سرپرست مربوطه
- بازبینی دقیق میزهای تحت تصدی و تزئین میزها، رو میزی ها و قسمت های مختلف آن
- کنترل دقیق نوع، کمیت وکیفیت و آلایش ظروف غذای میهمانان
- تطبیق و تعیین اتاق مناسب برای هر مهمان
- بررسی ورود و خرج مهمانان
- کنترل ريز حساب های میهمانان و تحويل آن به صندوقدار
- رزرو غذا
- اطمینان از برآورده شدن تمام نیازهای مهمانان
- مدیریت تعارضات و اختلافات بین کارکنان هتل
- تضمین خدمات خوب برای هر مهمان
- حفظ ظاهر لابی
- رسیدگی به شکایات و اختلافات مشتریان
- کوشش در جلب رضایت مشتریان
- دادن گزارش لازم عملکرد به سرپرست خود
در واقع یک مهماندار باید تضمین کننده رضایت مشتریان یک هتل باشد.
حقوق و درآمد میزبان هتل چقدر است؟
محدوده حقوق پرداختی برای یک مهماندار هتل بسیار مهم است و به عواملی مانند تجربه، مسئولیت و نوع محل هتل بستگی دارد. به طور متوسط یک مهماندار، در سراسر دنیا به میزان 36388 دلار در سال درآمد میتواند داشته باشد که این مبلغ به کمتر از 18 دلار در ساعت است البته ناگفته نماند که در هر کشوری این مبلغ با توجه به سیاست و اقتصاد آن کشور متفاوت است.
با این حال مهماندرانی که باتجربهتر هستند و مسئولیتهای جدیتری را بر دوش دارند یا برای یک مرکز پیشرفتهتر کار میکنند میتوانند بیشتر از 91000 دلار در سال درآمد داشته باشند. بنابراین میتوان گفت که حقوق مهمانداران متوسط بین 21500 تا 40000 دلار در هر سال خواهد بود.
درباره بازار کار شغل مهماندار هتل با توجه به اینکه صنعت گردشگری همواره مورد توجه بسیاری از دولتها در سراسر جهان بوده است، همواره دولتها سعی در جذب گردشگران و مسافران برای رونق این صنعت بودهاند و با ایجاد زیرساختهای الکترونیکی و نرم افزاری سعی داشتهاند تا اقدامات رزرو هتل و باقی اطلاعات مورد نیاز را برای گردشگران فراهم بیاورند. بنابراین تا قبل از شیوع کرونا ما شاهد رشد چشمگیری در این صنعت و افزایش هتلها و جذب مهمانداران بودیم. اما متأسفانه در سالهای اخیر با شیوع کرونا بسیاری از کسبوکارها از جمله گردشگری با ضربه مواجه شدهاند با این حال پیشبینی میشود که پس از اتمام اپیدمیکرونا دوباره شاهد رونق کار هتلها و استخدام رستوران در سراسر جهان باشیم.
مهارتهای مورد نیاز میزبان هتل
اگر به دنبال این هستید که در یک هتل به عنوان مهماندار مشغول به کار شوید داشتن رزومه اولین قدم برای آن است. رزومه شما شامل تجربه کاری و سایر اطلاعات مهمی باشد که کارفرمایان برای ارزیابی مناسب بودن شما برای این شغل استفاده میکنند.
به منظور واجد شرایط بودن برای موقعیت شغلی میزبان هتل، مهارتها و الزامات خاصی وجود دارد که یک کارفرما در هنگام درج آگهی استخدام به آنها به عنوان شرایط مهم نگاه می کند و میتواند شانس شما را برای یافتن شغل افزایش بدهد، از جمله:
- مدرک تحصیلی در زمینه مدیریت هتل یا گواهینامه مهماننوازی
- مهارتهای مدیریتی خوب
- مهارتهای مدیریت سازمانی
- توانایی داشتن انعطافپذیری و انجام چندوظیفه کاری
- داشتن روحیه پرشور و خستگیناپذیر
- داشتن روحیه برونگرا و دوستانه
- توانایی برقراری ارتباط درست با مشتریان
- داشتن شخصیت باهوش و پرانرژی
- داشتن سابقه کاری مرتبط
- توانایی مقابله با استرس
- توانایی ایجاد لبخند و داشتن آرامش و خوشرویی در هر موقعیت و شرایط روحی و کاری
- داشتن مهارتهای حل مسئله بین فردی
- توانایی انجام کاری تیمی
سوالات رایج مصاحبه استخدام میزبان هتل
نوع سؤالاتی که در استخدام هتل ممکن است از یک میزبان هتل پرسیده شود عمدتاً به وظایف شغلی و سطح تجربه فرد نامزد بستگی دارد. بخش پرسش و پاسخ مصاحبه شما زمان مناسبی برای این است که شما بتوانید مهارتهای چندوظیفهای و حرفهای بودن خود را اثبات کنید.
در اینجا ما چند نمونه از پرسش و پاسخهای متداول در هنگام مصاحبه شغلی را به همراه تکنیکهای پاسخگویی برای شما آوردهایم تا بتوانید با کمک این موارد مصاحبه شغلی موفقی را پشت سر بگذرانید.
-
اگر شما و یکی از همکاران با هم درگیری داشته باشید، چگونه سعی میکنید آن را حل و فصل نمایید؟
یکی از بهترین پاسخهایی که شما میتوانید به این سؤال بدهید این است که اولین قدم برای حل تعارض با یک همکار دور نگه داشتن تعارض از نگاه مشتریان است. من همکار خود را به مکانی میبرم که خلوت و دور از نگاه مشتریان باشد و در آنجا درباره موضوع مورد تعارض خود صحبت میکنیم. سعی میکنم صحبتهای ما در نهایت آرامش و بدون سروصدا باشد اگر یافتن یک راه حل منطقی در توان من باشد برای برآورده کردن آن تلاش میکنم در غیر اینصورت سعی میکنم به دنبال راهحلهای دیگر یا درخواست کمک از دیگران باشم.
-
چرا باید شما را استخدام کنیم؟
برای پاسخ دهی به چنین سؤالاتی میتوانید قبل از رفتن به مصاحبه متن آگهی استخدام رستوان یا استخدام میزبان هتل را یکبار دیگر بخوانید و اطمینان حاصل کنید که همه چیز را در ذهن دارید.
به طور نمونه میتوانید به این سوال اینگونه جواب بدهید: تجربه مهماننوازی گذشته من باعث میشود که برای این شغل مناسب باشم. من توانایی تطبیق سریع خود را با محیط قابل تغییر را دارم و همچنین با مهارتهای چندوظیفهای که دارم به من اجازه میدهد که هر مشکلی را فوراً حل کنم.
-
چرا برای آگهی استخدام میزبان هتل مراجعه کردهاید؟
پاسخ به این سؤال میتواند بهترین مکان برای درخشیدن تجربه و شخصیت شما باشد. میتوانید از نقاط قوت و تجربیات خود و همچنین توانایی تطبیق این دو برای اهداف شغلی خود را بیان کنید. میتوانید به این سؤالات اینگونه پاسخ دهید که همیشه از مهماننوازی و برخورد با مشتریان لذت بردهاید. علاوه بر این من فردی برونگرا هستم و تعامل با مشتریان و کار در این زمینه هر روز من را مشتاقتر و سرزندهتر خواهد کرد.
-
هاست یا میزبان هتل چه کاری را انجام میدهد؟
یک میزبان هتل باید اطمینان حاصل کند که میهمانان از خدمات هتل و نحوه برخورد کارکنان راضی هستند. در بدو ورود مشتریان به گرمی از آنها استقبال نماید و محیطی گرم و دلپذیر را برای آنها فراهم نماید. میزبان هتل معمولاً منوها را ارائه میدهد، کارهای رزرو و پاسخگویی به تلفنها را برعهده دارد.
-
یک هاست یا میزبان هتل خوب چه کسی است؟
یک میزبان هتل معمولاً سعی میکند در هر شرایطی رفتاری منطقی و گرم و دوستانه داشته باشد. آنها هنگام برخورد با مشتریان ناراضی سعی میکنند خونسردی خود را حفظ کنند و کارها را سازماندهی نمایند.
-
یک میزبان هتل با چه کسی کار میکند؟
یک میزبان هتل معمولاً به طور مستقیم با میهمانان و سایر کارکنان هتل سروکار دارد.
از جمله سوالات دیگری که میتواند در مصاحبه شغلی میزبان هتل مطرح شود میتواند شامل مواردی از این قبیل باشد که با بررسی آنها میتوانید پاسخهای مناسبی را به آنها بدهید:
- چرا میخواهید میزبان هتل شوید؟
- چه چیزی باعث علاقه مندی شما به این کار شده است؟
- آیا در ساعات کاری شیفتی راحت هستید؟
- اگر شاهد این باشید که یکی از کارمندان هتل، قوانین را نقض میکند چه برخوردی خواهید داشت؟
- از چه هنگامی میتوانید شروع به کار کنید؟
- چگونه با مشتری که درخواست چیزی را کرده است اما نمیتوانیم ارائه دهیم رفتار خواهید کرد؟
- سبک مدیریت خود را چگونه توصیف میکنید؟
- چگونه رزروها را به درستی مدیریت میکنید؟
- چگونه با میهمانانی که در حال انتظار هستند رفتار میکنید؟
سخن پایانی
در این مقاله ما به معرفی میزبان هتل یا همان مهماندار پرداختیم. مهمانداران هتل در واقع قلب تپنده یک هتل محسوب میشود و علاوه بر اینکه باید با رویی گشاده با مهمانان برخورد نمایند مسئولیت رسیدگی به نظافت و تمیزی لابی هتل را نیز بر عهده دارند. این افراد باید بتوانند جریانهای کاری هتل را به درستی مدیریت نمایند و اطلاعات درخواستی از سوی میهمانان را به درستی و با صبر و حوصله پاسخگو باشند.
بنابراین این اشخاص باید افرادی برونگرا و صبور باشند و از صحبت و برخورد با مشتریان نه تنها احساس خستگی نکنند بلکه همواره پرانرژی باشند. ما به چند نمونه از وظایف کاری مهماندار هتل و همچنین مهارتهای مورد نیاز برای ورود به این شغل در متن این مقاله پرداختهایم. همچنین چند نمونه از سوالات معمول که ممکن است در مصاحبه شغلی پرسیده را مورد اشاره دادهایم تا بتوانید با پیش زمینه ذهنی آمادگی لازم برای گذراندن یک مصاحبه شغلی موفق را داشته باشید.
جهت مشاهده آگهی های استخدام میزبان در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.
منبع: ایران استخدام