کارجومعرفی مشاغل

همه چیز درباره کارشناس شبکه (مزایا و معایب، وظایف و حقوق درآمد)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی بازار کار و حقوق کارشناس شبکه

شغل کارشناس شبکه یکی از تخصصی‌ترین شغل‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و کامپیوتر است. کارشناس شبکه به انگلیسی Network expert، کارشناس پشتیبانی شبکه و مسئول راه‌اندازی، نگهداری، ارتقا و امنیت سیستم‌های شبکه ایست که ممکن است شبکه‌های بسیار محدود تا بسیار پیشرفته و وسیعی باشند. در ادامه بیشتر با این شغل مهم این روزها آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس شبکه کیست؟

کارشناس شبکه مسئول طراحی، پیاده‌سازی، پایش، نگهداری و ارتقای شبکه‌های کامپیوتری است. کارشناسان شبکه با شبکه‌ها مختلفی که از نظر گستردگی متفاوت هستند سروکار دارند:

  • LAN یا شبکه‌های محلی محدود به یک ساختمان
  • MAN یا شبکه‌های شهری محدود به چند ساختمان در یک شهر
  • WAN یا شبکه‌های گسترده محدود به مرزهای یک کشور
  • GAN  یا شبکه‌های جهانی یا بین‌المللی

همگی در حوزه کاری کارشناسان شبکه می‌گنجد و بسته به اینکه مسئولیت آن‌ها چقدر وسیع باشد در یکی از این موارد مشغول به کار هستند.

کارشناس شبکه

شرح وظایف کارشناس شبکه

وظایف کارشناس شبکه و سخت افزار حوزه‌های مختلفی را دربرمی‌گیرد. وظایف کارشناسان شبکه از اولین گام‌های راه‌اندازی شبکه تا زمانی که شبکه به قدرت کافی برسد ادامه دارد.

  • طراحی شبکه، تعیین معماری مناسب، راه‌اندازی نرم‌افزارها و سخت‌افزارها
  • مدیریت کاربران. مواردی مثل ایجاد سطوح کاربری مختلف با میزان دسترسی متمایز، ایجاد حساب کاربری و کلمه عبور.
  • نظارت بر تبادل اطلاعات، حفظ امنیت کاربران و دیتاهایی که ردوبدل می‌شود بخصوص در تبادلات مالی
  • ارتقای شبکه با توجه به نیاز کاربران و فناوری‌های روز دنیا، شناسایی و رفع عیب‌های سیستم، تهیه پشتیبان و بکاپ، نظارت بر نحوه کارکرد شبکه و تعیین زمان‌بندی برای تعمیر و نگهداری
  • ارتباط با مدیران و ارائه گزارش وضعیت به آن‌ها و درخواست تغییر و ارتقای سیستم.
  • ارتباط با کارمندان نیز ارتباط و رفع مشکلات و نیازهای آن‌ها

همچنین نحوه عیب‌یابی سیستم، تشخیص مشکلات امنیتی و نفوذ، روش‌های رفع مشکلات، بررسی فناوری‌های روز دنیا و امکان به ارتقای سیستم‌ها نیز از وظایف مسئول شبکه است.

مهارت های کارشناس شبکه

مهندسان شبکه باید نیازهای شبکه را بسنجند، براساس آن‌ها یک توپولوژی طراحی کنند، با سخت‌افزارهای شبکه مثل روتر، سوییچ، انواع سیم‌ها و غیره و نیز نرم‌افزارهایی که برای برپایی شبکه بکار می‌رود آشنا باشند. این کارشناسان باید به نحوه متصل کردن سیستم‌ها، پیاده‌سازی تنظیمات و زیرساخت‌های ارتباطی بین آن‌ها مثل پروتکل‌های مختلف ارتباطی مسلط باشند.

در کنار این موارد مدیر شبکه باید فردی خلاق بوده و توانایی حل مسئله داشته باشد. او می‌بایست ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشد و بتواند در قالب یک تیم در کنار سایر افراد مثل کاربران عادی، مدیران مجموعه‌ها، برنامه‌نویسان، تکنسین‌های شبکه و غیره فعالیت کند.

بررسی مزایا و معایب شغل کارشناس شبکه

از جمله مزایای شغل کارشناس شبکه می‌توان به پتانسیل بالای درآمد آن در ایران و سایر کشورها اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه حتی کوچک‌ترین سازمان‌ها هم شبکه داخلی خود را دارند، بازار کار بزرگی در این حوزه وجود دارد. شغل کارشناسی شبکه بیش از اینکه یک شغل دانش‌محور باشد، مهارت محور است و ارتباط زیادی به تحصیلات ندارد.
اما درعین‌حال مهندسی شبکه شغلی چالش‌برانگیز است. اگر شبکه با مشکل مواجه شود ممکن است کارشناس شبکه مجبور باشد ساعت‌های طولانی با استرس بالا برای رفع آن کار کند. علاوه بر آن شغل مهندسی شبکه یک شغل پشت میزی است که امکان آسیب‌های ستون فقرات در ناحیه کمر و گردن را افزایش می‌دهد.

چگونه کارشناس شبکه شویم؟

معمولا استخدام به‌عنوان کارشناس شبکه بدون داشتن مدرک معتبر امکان‌پذیر نیست. تبدیل شدن به کارشناس شبکه نیاز به گذراندن دوره‌های تئوری و عملی دارد و به‌صورت خودآموز امکان‌پذیر نمیباشد. به‌همین‌دلیل باید مدرک دانشگاهی یا مدرک فنی معتبری داشته باشید. به‌همین‌دلیل فراگیری مهارت های عملی از طریق آموزش‌های خارج از دانشگاه مثلاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد یا فنی حرفه‌ای و دوره‌های تخصصی شبکه الزامی است. گاهی همین آموزش‌ها به‌تنهایی کافی هستند و نیازی به مدرک دانشگاهی برای ورود به بازار کار نیست.
البته بسیاری از افراد برای کسب دانش بهتر در یک محیط واقعی دوره کارآموزی را هم طی می‌کنند و سپس جذب بازار کار می‌شوند.

تحصیلات کارشناس شبکه

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم کارشناسان شبکه معمولا در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار، سخت افزار یا مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند. در دانشگاه علمی کاربردی نیز یک رشته با عنوان رشته شبکه‌های کامپیوتری وجود دارد.

افراد با تحصیل در این رشته‌ها با اصول تئوریک شبکه نظیر روند کار پروتکل‌های مختلف، نحوه عملکرد شبکه‌ها و غیره در قالب مفاهیم زیربنایی شبکه همراه با آموزش راه‌اندازی آن‌ها آشنا می‌شوند.

مدارک مورد نیاز کارشناس شبکه

علاوه بر مدارک دانشگاهی در رشته‌های علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، با گذراندن دوره‌های فنی و تخصصی در آموزشگاه‌های معتبر نیز می‌توان وارد این شغل شد. در سال‌های اخیر میزان مدرک‌گرایی در بازار کار پایین آمده و بسیاری از افرادی که در آموزشگاه‌های آزاد تحصیل کرده‌اند هم در صورت داشتن دانش و توانایی لازم جذب بازار کار می‌شوند.

دوره‌های مورد نیاز کارشناس شبکه

دوره‌های تخصصی نتورک پلاس، دوره‌های مایکروسافت نظیر MCSE و MCSA، دوره‌های سیسکو نظیر CCNA و CCNP و دوره‌های میکروتیک جز معروف‌ترین دوره‌های آموزشی شبکه هستند. درحال‌حاضر دوره‌های سیسکو پرتقاضاتر از سایر دوره‌ها تلقی می‌شوند.

کارشناس شبکه

چه سازمان هایی به دنبال استخدام کارشناس شبکه میباشند؟

امروزه با گسترش به‌کارگیری شبکه‌های کامپیوتری در ابعاد و گستره‌های مختلف در سازمان‌های متفاوت می‌بینیم که حتی کوچک‌ترین شرکت‌ها نیز برای تبادل اطلاعات خود شبکه‌های کامپیوتری را به کار می‌گیرند. به‌همین‌دلیل سازمان‌های خصوصی و نهادهای دولتی زیادی اقدام به استخدام مهندس شبکه می‌کنند.

استخدام کارشناس شبکه در سازمان ها و نهاد های دولتی

در هر نهاد دولتی که شبکه و اینترنت هست کارشناس شبکه هم هست. به‌این‌ترتیب می‌توان گفت هیچ نهاد دولتی نیست که نیازمند متخصص شبکه نباشد.
استخدام کارشناس شبکه در بانک یکی از موقعیت‌های شغلی رایج در استخدام بانک‌های دولتی و خصوصی است. بخش‌های نظامی و ارتش، آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های اجرایی شامل وزارتخانه‌های مختلف کشور، سازمان ثبت‌احوال، بهزیستی، بیمه مرکزی، مرکز توسعه تجارت، بنیاد شهید، سازمان هواشناسی، سازمان تأمین اجتماعی، قوه قضاییه و غیره هرسال در قالب انتشار فراخوان برای جذب نیروهای جدید، کارشناسان شبکه را نیز استخدام می‌کنند.

جهت مشاهده اخبار مربوط به استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

استخدام کارشناس شبکه در شرکت‌های خصوصی

بخش خصوصی نیز وابستگی زیادی به فناوری‌های کامپیوتر و شبکه دارد. بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی و خدماتی کشور تا کوچک‌ترین آن‌ها از این فناوری استفاده می‌کنند. برخی شرکت‌های خصوصی کارشناسان شبکه را به‌صورت دائمی استخدام می‌کنند اما شرکت‌هایی که کوچک‌تر هستند خدمات آن‌ها را به‌صورت مقطعی دریافت می‌کنند. گاهی نیز استخدام کارشناس شبکه پاره وقت یا دورکاری خواهد بود.
در ایران شرکت‌های خدماتی بزرگی مثل دیجی کالا، علی بابا، کافه بازار، شیپور، شرکت‌های ISP مختلف مثل مبین نت، پارس آنلاین و غیره، شرکت‌های مخابراتی مثل ایرانسل و تالیا، شرکت‌های بزرگ تولیدی نظیر شیرین عسل، مینو، مهرام، میهن و غیره هر ساله برای حفظ و نگهداری شبکه اطلاعاتی خود کارشناس شبکه استخدام می‌کنند.

بررسی بازار کار، درآمد و حقوق کارشناس شبکه

فناوری اطلاعات هرروز گسترده‌تر می‌شود و امکانات آن در حوزه شبکه روزبه‌روز در حال توسعه است. به‌همین‌دلیل هرروز حوزه‌های شغلی جدیدی معرفی می‌شوند و شاهد انتشار آگهی‌های بیشتری برای استخدام کارشناس شبکه در تبریز و مشهد، تهران و همه شهرهای ایران هستیم.

حقوق و درآمد کارشناس شبکه در ایران

حقوق و درآمد افراد در بخش خصوصی و دولتی متفاوت است. معمولا حقوق ماهیانه کارشناس شبکه در بخش دولتی براساس قانون بودجه هرسال تعیین می‌شود؛ اما حقوق و دستمزد بخش خصوصی با توجه به پارامترهایی مثل تخصص فرد، نحوه همکاری، میزان مسئولیت‌ها، تجربه و مهارت او تعیین می‌گردد.
این روزها بازار کار بیش از اینکه بر تخصص و دانش تئوریک مبتنی باشد نیازمند افراد ماهر است؛ بنابراین پایه حقوق کارشناس شبکه در صورت داشتن مهارت های کافی و دانش به‌روز در مورد معماری شبکه، سخت افزار، نرم‌افزار و مباحث امنیتی آن از چند میلیون تا چند ده میلیون متغیر است.
البته در برخی حوزه‌ها درآمدها بیشتر است مثل حقوق کارشناس امنیت شبکه به دلیل حساسیت‌هایی که دارد از حقوق کارشناس پشتیبان شبکه بالاتر خواهد بود. این موضوع درباره شهرهای مختلف نیز صادق است. معمولا در شهرهای بزرگ، کارشناسان شبکه وظایف پیچیده‌تری به عهده دارند به‌همین‌دلیل حقوق کارشناس شبکه در تهران بیشتر از شهرهای کوچک یا شهرستانها خواهد بود.

حقوق و درآمد کارشناس شبکه در خارج

حوزه فناوری اطلاعات و شبکه یکی از پرتقاضاترین بازارها در خارج از مرزهای ایران است که درآمد مطلوبی نیز دارد. درآمد کارشناسان شبکه در ایالات متحده در سال 2019 بین 54 تا 96 هزار دلار بوده است؛ اما در استرالیا این میزان بالاتر و بیش از 102 هزار دلار در سال است.
میزان درآمد کارشناسان شبکه در اروپا و کانادا بین 35 تا 70 هزار دلار در کشورهای مختلف است که البته براساس تجربه و تخصص فرد می‌تواند به حدود 95 هزار دلار هم برسد.

کارشناس شبکه

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام کارشناس شبکه

برای جستجوی آگهی‌هایی مثل آگهی استخدام کارشناس شبکه و It در تهران راه‌های زیادی مثل روزنامه و کاریابی‌های سنتی وجود دارد اما بهترین کار برای پیدا کردن شغل در یک حوزه تخصصی مثل شبکه استفاده از خدمات کاریابی‌های آنلاین مثل کاریابی ایران استخدام است. به‌این‌ترتیب می‌توانید از جدیدترین آگهی‌های استخدام ارگان‌های خصوصی و دولتی در شهر دلخواه خود مطلع شوید.

برای این منظور وارد وبسایت ایران استخدام شوید. از قسمت انتخاب موقعیت شغلی، گزینه «استخدام کارشناس شبکه» را انتخاب کنید. می‌توانید رشته تحصیلی و شهر را هم انتخاب نمایید. سپس با کلیک روی دکمه جستجو به صفحه نتایج وارد می‌شوید.

در سمت راست صفحه فیلترهایی برای نزدیک‌تر کردن شما به موقعیت شغلی موردنظرتان وجود دارد از جمله جنسیت، نوع قرارداد، نام شهر و غیره که با انتخاب آن می‌توانید آگهی‌های مطلوب‌تر را ببینید؛ مثلاً برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس شبکه در عسلویه و خوزستان می‌توانید شهرهای عسلویه و خوزستان را انتخاب کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای نوشتن رزومه کارشناس شبکه

برای استخدام در فرصت‌های شغلی تخصصی نظیر کارشناس شبکه، داشتن رزومه خوب و حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد. فرض کنید شما در تهران هستید و می‌خواهید برای آگهی استخدام کارشناس شبکه در کرج و شیراز درخواست بفرستید. کارفرما در نظر اول تنها رزومه شما را می‌بیند. برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان، یک رزومه حرفه‌ای داشته باشید که همه بخش‌های لازم را پوشش دهد و قالب گرافیکی زیبایی داشته باشد می‌توانید از رزومه سازهای آنلاین استفاده کنید.

رزومه ساز آنلاین ایران استخدام یکی از بهترین موارد است. پس از عضویت در این وبسایت و ورود به صفحه کاربری خود امکان ساخت رزومه را دارید. در هر مرحله از آن سوالاتی از شما پرسیده می‌شود مثل اطلاعات تماس، سابقه تحصیلی و کاری و غیره که با پر کردن آن‌ها در نهایت یک رزومه حرفه‌ای مناسب برای مصاحبه شغلی خواهید داشت.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی 

در کنار داشتن رزومه باید به موارد دیگری هم توجه کنید:

  • مثلاً درباره شرکتی که برای استخدام وارد آن می‌شوید از قبل تحقیق کنید و زمینه ذهنی داشته باشید.
  • سعی کنید کمی زودتر از زمان مصاحبه در محل حضور داشته باشید.
  • لباس رسمی و مناسب بپوشید
  • صحبت‌های خود را از قبل تمرین و تکرار کنید تا دچار استرس نشوید.

نحوه درج آگهی استخدام کارشناس شبکه

اگر در شهری مثل اصفهان، کرمان یا هر استان دیگری، کارفرما هستید و برای مجموعه کاری خود می‌خواهید کارشناس شبکه استخدام کنید، با درج این آگهی در وبسایت کاریابی آنلاین ایران استخدام در طی چند لحظه صدها کارجو با تخصص مرتبط، از فرصت شغلی شما مطلع می‌شوند.

برای این کار وارد وبسایت ایران استخدام شوید. گوشه سمت راست بالا، دکمه درج آگهی استخدام را کلیک کنید. در صفحه پیش رو، پلن‌های متختلف برای درج آگهی استخدام را می‌بینید. پس از انتخاب پلن مورد نظر خود دکمه قرمزرنگ درج آگهی استخدام را زده و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده متن آگهی خود مثل مهارت های مورد نیاز، ساعت کاری، میزان حقوق و غیره را بنویسید. برای استخدام کارشناس شبکه دورکاری باید به این موضوع در متن آگهی اشاره شود.

به‌این‌ترتیب آگهی استخدام کارشناس شبکه در اصفهان و کرمان به‌صورت لحظه‌ای منتشر و به همه کارجویان این حوزه اطلاع داده می‌شود.

سخن پایانی

کارشناس شبکه یکی از شغل‌های پرتقاضا در بازار کار است این روزها آگهی‌های استخدام زیادی برای جذب نیروهای مهندس شبکه و کارشناسان این حوزه منتشر می‌شود. بازار کار این حوزه هم در ایران و هم خارج از کشور وسعت زیادی دارد و افراد می‌توانند براساس میزان تخصص و مهارت خود درآمد کسب کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس شبکه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا