کارجومعرفی مشاغل

بهترین و پردرآمدترین شغل های رشته گردشگری در 10 سال اخیر

زمان مطالعه: 5 دقیقه

12 مورد از شغل های رشته گردشگری در ایران

گردشگری یکی از صنعت‌های رو به رشد است که علاوه بر درآمدزایی، فرصت‌های شغلی زیادی را نیز به وجود آورده‌ است. از طرفی مشاغل زیادی نیز با گردشگری یا توریسم در ارتباط هستند. حمل و نقل، شرکت‌های گردشگری، آژانس‌های مسافرتی و… برخی از این مشاغل هستند. شغل های رشته گردشگری از نظر شرایط کار و وضعیت درآمد متفاوت هستند. با این حال افراد زیادی طرفدار این مشاغل هستند و می‌خواهند بدانند چگونه می‌توان وارد این مشاغل شد. اگر شما نیز از طرفداران مشاغل گردشگری هستید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه وارد کار گردشگری شویم؟

راحت‌ترین راه برای ورود به رشته گردشگری، انتخاب رشته راهنمای گردشگری هنرستان کاردانش در مقطع دبیرستان می‌باشد. هنرجویان فارغ‌التحصیل در این رشته‌ می‌توانند جهت ادامه تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های دولتی، فنی‌ و حرفه‌ای، علمی‌ و کاربردی و دانشگاه آزاد را انتخاب نمایند. تحصیل در اکثر از این دانشگاه‌ها ملزم به شرکت در آزمون کنکور سراسری و کسب رتبه لازم می‌باشد؛ اما برخی از دانشگاه‌ها نیز با توجه به سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند.

لازم به ذکر است در دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌ علوم انسانی، ریاضی و علوم تجربی نیز این رشته‌ ارائه شده‌‌ است. فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها نیز می‌توانند با کسب رتبه مورد نیاز، این رشته‌ را جهت تحصیل در دانشگاه انتخاب نمایند. رشته‌‌گردشگری به دو صورت کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه‌های ایران ارائه می‌شود.

دروس رشته گردشگری در هر یک از دانشگاه‌ها می‌تواند متفاوت باشد. همچنین درآمد رشته گردشگری نیز ممکن است متفاوت باشد. از طرفی صرف تحصیل در رشته گردشگری، عامل تضمین کننده استخدام افراد نیست. این موضوع یکی از معایب رشته گردشگری است. گفتنی است بسیاری از افراد شاغل در این صنعت از طریق کسب مهارت و تجربه به این مشاغل وارد می‌شوند.

مطلب مرتبط: معرفی شغل راهنمای گردشگری (تورگاید)

معرفی پردرآمدترین شغل های مربوط به رشته گردشگری

درآمد مشاغل مربوط به رشته‌ گردشگری با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است. نوع فعالیت، ساعات کاری، حتی شهری که فرد در آن فعالیت دارد نیز بر درآمد افراد تاثیرگذار است. زیرا تعداد توریست‌ها و جاذبه‌های گردشگری در شهرهای مختلف، متفاوت است. با این حال برخی از مشاغل پردرآمد این رشته‌ عبارتند از:

1- هتلداری و مدیریت هتل

صنعت هتلداری شامل مدیریت و اجرای عملیات روزانه‌ی هتل‌ها و مراکز اقامتی، شامل مشاغل مختلفی است. با این حال افراد شاغل در این شغل به خصوص در سمت مدیریت از درآمد بالایی برخوردار هستند. با توجه به نوع مدیریت، نوع هتل (از نظر امکانات و…) این درآمد ممکن است متغیر باشد.

2- اقامتگاه‌های بوم گردی

اکثر مسافران داخلی و حتی توریست‌های خارجی طرفدار اقامت در مناطق بکر هستند تا اقامت در هتل‌های لوکس. در سال‌های اخیر شاهد رشد صنعت بوم گردی در ایران بوده‌ایم. افرادی که خانه یا محل اقامتی در روستاهای توریستی کشور دارند، می‌توانند وارد این صنعت شده‌ و کسب درآمد کنند.

3- آژانس‌های مسافرتی

شرکت‌ها یا آژانس‌های مسافرتی از دیگر صنایع مرتبط با گردشگری هستند که درآمد بالایی دارند. آژانس‌های مسافرتی در ترتیب دادن‌ کارهای مسافران اعم از خرید و فروش بلیت‌های هوایی و زمینی، رزو هتل و اقامتگاه و… فعالیت دارند. این صنعت را می‌توان جز مشاغل مهم گردشگری نیز دانست.

4- مسئول خدمات مسافرتی و گردشگری و مدیر تور

مدیر تور به عنوان رهبر یک تیم، مسئول ارائه، مدیریت و کنترل خدمات مسافرتی و گردشگری به مشتریان و برنامه‌ریزی و اجرای تورهای گردشگری داخلی و خارجی در شرکت یا آژانس گردشگری است.

5- مشاور گردشگری و راهنمای تور

مشاوران گردشگری مسئول ارائه مشاوره و راهنمایی به گردشگران در برنامه‌ریزی سفرهای داخلی و خارجی می‌باشند. تور لیدر، تور گاید یا راهنمای تور علاوه‌بر ارائه اطلاعات لازم درباره شهرهای مسافرتی، مسئول ایجاد امنیت و امکانات لازم برای مسافران در حین مسافرت هستند. (البته وظایف لیدرها در همه تورها کاملا یکسان نیست)

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام راهنمای گردشگری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

6- کانتر فروش تورهای گردشگری

مسئولین فروش تورهای گردشگی به عنوان نماینده فروش شرکت یا آژانس‌های مسافربری، وظیفه فروش بسته‌های توریستی شامل تورهای داخلی و خارجی به مشتریان را برعهده دارد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام کانتر فروش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

7- مسئول بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی

تبلیغات و بازاریابی شیوه‌های مختلفی را شامل می‌شود و جز شغل‌های پردرآمد در صنعت گردشگری محسوب می‌شود. مسئول بازاریابی با ارتباط با مشتریان و بررسی نیازهای آن‌ها، تحلیل بازار و تعیین نقاط قوت و ضعف شرکت، استراتژی های بازاریابی و تبلیغاتی مناسب را برای تورهای گردشگری طراحی و اجرای می‌کند. این تبلیغات شامل تبلیغات در رسانه‌های مختلف، طراحی و تولید محتوای تبلیغاتی و برنامه های تخفیف و تبلیغاتی ویژه است.

8- مهماندار هواپیما

صنعت هوایی یکی از بخش‌های مهم حمل و نقل محسوب می‌شوند. بسیاری از مسافران به خصوص مسافران خارجی، استفاده از هواپیما را به سایر وسایل حمل و نقل ترجیح می‌دهند. از این رو اکثر کسانی که در این صنعت فعالیت دارند از جمله مهمانداران هواپیما از درآمد خوبی برخوردار هستند.

مطلب مرتبط: چگونه مهماندار هواپیما شویم؟ (لیست دوره های مورد نیاز)

9- اجاره خودرو و وسایل نقلیه

از دیگر مشاغل پردرآمد صنعت گردشگری می‌توانیم به اجاره خودرو و وسایل نقلیه همچون دوچرخه‌ها و موتورها اشاره کنیم. در مناطق و شهرهای توریستی که معمولا بصورت هوایی مسافر پذیر هستند و سفر با خودروی شخصی به این مناطق سخت هست (مانند جزایر ایران از جمله جزیره کیش و قشم)، دفاتر و شرکت‌های اجاره اتومبیل و… در نزدیکی هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های توریستی با اجاره وسیله‌های نقلیه بصورت ساعتی یا روزانه درآمد خوبی کسب می‌کنند.

10- بیمه

تمام آژانس‌های مسافرتی برای ایجاد امنیت جانی و مالی مسافران، ملزم به بیمه کردن آن‌ها هستند. از این رو نمایندگی‌های بیمه به خصوص‌های بیمه‌های گردشگری نیز می‌توانند درآمدخوبی از این شغل به دست آورند.

11- تدریس در دانشگاه

همه شغل های رشته گردشگری به آژانس های مسافرتی و شرکت‌های مرتبط در این حوزه محدود نمی‌شود. دانش‌آموختگان رشته‌ گردشگری در صورت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند به عنوان هیات علمی دانشگاه‌های ارائه دهنده این رشته‌‌ استخدام شوند.

12- تولید محتوا

بله، درست متوجه شدید. تولید محتوا. شاید کمی برایتان عجیب باشد؛ اما تولید محتوا در زمینه گردشگری جهت بازاریابی و تبلیغ صنعت گردشگری به یکی از رشته‌های پردرآمد مرتبط با گردشگری تبدیل شده‌ است. چنانچه یک سایت پربازدید با محتوای مرتبط با گردشگری داشته باشید می‌توانید به عنوان یک درگاه تبلیغاتی برای مجموعه‌های گردشگری تبلیغ انجام دهید. همچنین می‌توانید به عنوان کارشناس تولید محتوا در شرکت‌ها یا مجموعه‌های گردشگری بصورت دورکار یا حضوری استخدام شوید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس تولید محتوا در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای مشاهده فرصت های شغلی رشته گردشگری

فرصت‌هاش شغلی گردشگری را به روش‌های مختلف می‌توانید در سایت کاریابی ایران استخدام مشاهده کنید. این روش‌ها شامل مراجعه به سایت ایران استخدام، دانلود اپلیکیشن اختصاصی و شبکه‌های اجتماعی است. آگهی‌های ایران استخدام در زمینه گردشگری شامل آگهی‌های مختلف و متنوع مانند استخدام فوق لیسانس گردشگری، استخدام مدرس گردشگری، استخدام دیپلم گردشگری، استخدام رشته گردشگری در اصفهان و سایر استان‌های کشور است. شما همچنین می‌توانید با عضویت در سرویس دریافت آگهی‌های استخدامی از طریق ایمیل و پیامک، آگهی‌ها را به راحتی در ایمیل و پیامک‌های گوشی نیز مشاهده کنید. در ایران استخدام اخبار استخدامی سازمان‌های مختلف دولتی مانند استخدام سازمان ایرانگردی و جهانگردی نیز منتشر می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام رشته گردشگری

آیا به عنوان یک کافرما می‌خواهید آگهی شما در خصوص جذب نیرو دیده‌ شود؟ به دنبال استخدام چه کسانی هستید؟ استخدام مترجم توریست؟ استخدام مدیریت گردشگری؟ یا استخدام هتلداری و گردشگری یا استخدام کارشناس گردشگری؟ فرقی نمی‌کند نیروی موردنظر شما چه ویژگی‌هایی دارد. مهم این است که اگر آگهی شما به درستی دیده‌ شود، شانس شما برای جذب سریع نیروها آن هم نیروهای کارآمد بالاتر می‌رود. سرویس درج آگهی استخدام ایران استخدام از سرویس‌هایی است که آگهی شما را در معرض دید هزاران کارجو قرار می‌دهد. با این سرویس، آگهی‌های استخدامی در سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن ایران استخدام منتشر می‌شود. همچنین آگهی شما از طریق ایمیل و پیاک نیز به کارجویان ارسال می‌شود.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مشاغل مربوط به گردشگری فرصت‌های هیجان‌انگیزی را برای افرادی که به سفر و ماجراجویی علاقه دارند، ارائه می‌دهند. جدا از موضوع هیجان، اکثر مشاغل گردشگری با درآمدهای خوبی همراه هستند. البته این موضوع با توجه به وضعیت گردشگری شهرهای مختلف، متفاوت است. با این حال بخش گردشگری در برخی از کشورها جزء منابع اصلی درآمد آنها محسوب می‌شود. علاوه بر این، مشاغل مربوط به گردشگری، تنوع زیادی دارند. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت دنبال کردن مشاغل گردشگری می‌تواند تجارب مفید و هیجان‌انگیزی را به دنبال داشته باشد. این مشاغل از نظر درآمدی نیز می‌توانند بسیار مطلوب و رضایت‌بخش باشند.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام رشته گردشگری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. با سلام
    چرا با رشته مدیریت گردشگری در ایران در هیچ یک از استخدامی ها نمیشه شرکت کرد ؟
    چرا برای جذب نیرو از تمامی گرایش ها استفاده نمیکنن
    مثلا آموزش پرورش به این رشته نیازی نداره ؟
    ۶ سال فارغ‌التحصیل شدم هیچ استخدامی ندیدم ک رشتم باشه
    خاک تو سر من

    1. درود دوست عزیز
      شما میتونید اخبار استخدام سازمان میراث فرهنگی رو از این قسمت پیگیری کنید.
      البته شما می‌تونید تا زمانیکه سازمان‌های دولتی مورد نظرتون آزمون استخدامی برگزار کنند، پیگیر آگهی‌های استخدام مرتبط با رشته تحصیلی خودتون در شرکت‌های خصوصی باشید. اتفاقا درخواست جذب نیرو برای این رشته از طرف شرکت‌های مسافربری و هواپیمایی بالاست. برای مشاهده موقعیت‌های شغلی رشته مدیریت در سایت ایران استخدام به این لینک زیر مراجعه نمایید.
      با آرزوی موفقیت.

    2. سلام عزیزم
      مشکل فارغ التحصیلان ما ، مدرکشون هست
      شما نباید خودتو معطل مدرک تحصیلی کنی
      دنبال کن که کار آفرین بشی
      خیلی زمینه شغلی هست که باید پیداشون کنی و بهش ورود کنی
      الان میراث فرهنگی وام های خوبی میده
      من خودم با وجود نداشتن گرایش مرتبط دنبال این صنعت هستم
      یا علی بگو و حرکت کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا