• ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
  • 1k نظر «نمایش»

بکارگیری پرستاران جدید در وزارت بهداشت قبل از پایان سال

بکارگیری پرستاران جدید در وزارت بهداشت قبل از پایان سال

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

اعلام جزئیات استخدام پرستاران در وزارت بهداشت

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

خبرگزاری ایسنا

خبر 16 بهمن 1402: ورود پرستاران استخدامی جدید به مراکز درمانی تا قبل از پایان سال

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایسنا، معاون پرستاری وزارت بهداشت از بکارگیری پرستاران جدید در وزارت بهداشت قبل از پایان سال خبر داد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از ۲۵ هزار ظرفیت استخدامی جدید وزارت بهداشت، ۵۰ درصد آن مربوط به گروه‌های پرستاری است، گفت: تلاش آن است که این پرستاران تا قبل از پایان سال، در مراکز درمانی بکارگیری شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر عباس عبادی در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در وزارت بهداشت برگزار شد، پرستاری را از ارکان اصلی نظام سلامت خواند و گفت: گروه‌های پرستاری در بخشهای مختلف پیشگیری، درمان و توانبخشی فعالیت دارند و البته به منظور ارتقای کیفیت خدمات پرستاری، تربیت نیروی انسانی، جذب و استخدام و همچنین نگهداشت نیرو از جمله اقداماتی است که بر آن تمرکز می‌شود.

وی به توسعه تحصیلات عالی در کشور و مراکز آموزش عالی پرستاری اشاره کرد و گفت: تعداد این مراکز از ۳۰ مرکز قبل از انقلاب به ۲۱۰ مرکز در ۶۷ دانشگاه و دانشکده پزشکی رسیده است. در سالهای قبل از انقلاب سالانه کمتر از ۱۰۰۰ نفر پذیرش پرستاری داشتیم که این رقم در سال ۱۴۰۲ فقط در کارشناسی پرستاری به ۱۰۵۰۰ نفر رسیده است و در تحصیلات تکمیلی شامل ۱۳ رشته کارشناسی ارشد ۱۰۰۰ نفر و در دکترای تخصصی ۱۱۵ نفر تربیت خواهند شد.

عبادی ادامه داد: در رشته‌های اتاق عمل ، هوشبری و فوریتها نیر حدود ۵هزار نفر مشغول آموزش هستند که مجموعا بالغ بر ۱۶ هزار نفر سالانه در رشته های مختلف پرستاری تربیت می‌شوند.

وی با بیان اینکه در آموزش و جذب نیروی پرستاری تا حدودی تکالیف و وظایف به درستی در حال انجام است، افزود: با توجه به نرخ سالمندی و نرخ بیماری‌های مزمن ضروری است در حوزه آموزش باکیفیت تاکید کنیم.

معاون وزیر بهداشت همچنین درباره جذب و بکارگیری گروه‌های پرستاری افزود: گروه‌های پرستاری علاوه بر بالین، در بخشهای بهداشت و پیشگیری هم استفاده قابل توجه می‌شود و مجموعه جذب از پایان سال ۹۸ با آغاز همه‌گیری کرونا تا کنون، ۴۸ درصد از مجوزهای استخدامی به پرستاری اختصاص داده شده است که البته نسبت به توسعه تخت‌های بیمارستانی، این رقم نیاز به اصلاح دارد.

وی افزود: در مجموع در دولت سیزدهم در سه نوبت جذب گروه های پرستاری را داشتیم که در نوبت اول در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹ هزار نفر به کارگیری شدند، همچنین بر اساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران که ۶۸ هزار نفر در وزارت بهداشت بکارگیری شدند، بالغ بر ۲۰۵۰۰ نفر از پرستاران بودند. همچنین از مجموع ۲۵ هزار ظرفیت استخدامی امسال، پنجاه درصد آن مربوط به گروه های پرستاری است که فرآیندهای گزینش و مصاحبه های فنی آن در حال اتمام است و تلاش است تا قبل از پایان سال همه این افراد ب کارگیری شوند.

وی درباره نگهداشت نیروهای انسانی اظهار کرد: این موضوع از دو منظر مورد بررسی قرار گرفت که یکی مسئله معیشت و نظام پرداخت است که بیشترین موضوع و دغدغه همکاران ما و گروه‌های صنفی بر این موضوع متمرکز است و بخش دیگر نگهداشت نیروها مربوط به کرامت انسانی است که این موضوع باید به درستی مورد توجه قرار گیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه معیشت بعد از ۱۵ سال از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، در دولت سیزدهم و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ رسما تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری عملیاتی شده؛ هر چند در شروع مشکلاتی را در اجرا داشتیم که عمده آن به زیرساخت‌ها مربوط بود و خوشبختانه به مرور این مشکلات رفع می‌شود. در برخی از موارد نیز همچنان نیاز به ویرایش دارد، وزارت بهداشت این آمادگی را دارد که نظام پرداختی را در حوزه تعرفه اصلاحات اصلی‌تری انجام دهد.

وی افزود: به‌طور مثال در آغاز اجرایی شدن پرداخت تعرفه‌های خدمات پرستاری صرفا ۱۷ بسته خدماتی در سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود و خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ به ۲۷ خدمت افزایش یافته و در حال حاضر پیشنهادی که معاونت پرستاری برای حوزه تعرفه دارد ۵۰ بسته خدمتی به دبیرخانه شورای عالی بیمه پیشنهاد شده که امیدواریم در جلسات فنی و کارشناسی بتوانیم مصوبات را دریافت کنیم و به این ترتیب هم تعداد و هم تنوع بسته‌های خدمتی را خواهیم داشت. همچنین با مصوبه‌ای که اخیرا شورای عالی بیمه داشته حدود ۴۶ درصد افزایش تعرفه حوزه علوم پزشکی را داریم که شامل علوم پرستاری نیز خواهد شد. مجموعه این اتفاقات می‌تواند در سال ۱۴۰۳ اتفاقات بهتری را رقم بزند.

عبادی در ادامه گفت: موضوع تعرفه به طور کلی در حوزه خدمات سلامت باوجود پیشینه‌ای که بالغ بر ۳ دهه دارد، همچنان نیاز به ارتقا و ترمیم دارد. در حوزه کرامت نیروی انسانی نیز حتما باید اقدام و کار بیشتری صورت گیرد؛ شاید یکی از دغدغه‌های بسیاری از همکاران بر این موضوع متمرکز باشد.

وی درباره تخصصی‌سازی خدمات پرستاری اظهار کرد: خوشبختانه برنامه‌ای که در زمینه تخصصی‌سازی خدمات پرستاری وجود دارد اینگونه احصا شده که همکارانی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای خدمات بالینی مشغول به تحصیل هستند ساماندهی مجددی در اختصاص توانمندی آن‌ها در بخش‌های مختلف صورت می‌گیرد که بر این اساس طی دو سال گذشته ۱۷۰۰ گروه از مدیران خدمات پرستاری از مدیران پرستاری تا مدیران خدمات پرستاری بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، سوپروایزرها و برخی از سرپرستارهای ما در پودمان‌های توانمندسازی در همه نقاط کشور در ۱۰ نقطه آمایشی در حال آموزش در موضوعات مختلف خدمات پرستاری قرار گرفتند و علاوه بر آن سایر برنامه‌های آموزشی به تناسب در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام خواهد شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: تلاش بر اصلاح شرح وظایف و اصلاح ساختار و سازمان حوزه پرستاری یکی از اقداماتی است که از سال گذشته آغاز شده که برخی به نتیجه رسیده و برخی در مرحله ابلاغ است. 

وی افزود: در خصوص توسعه نهادها و انجمن‌های علمی نیز طی سال گذشته اعلام کردیم که ما ۲ انجمن علمی پرستاری داریم و برنامه ما ارتقای این انجمن‌ها به ۶ انجمن است که خوشبختانه طی یک سال گذشته ۴ انجمن علمی و پرستاری شامل انجمن علمی پرستاری کودکان، انجمن علمی سلامت جامعه و سالمندان، انجمن علمی مدیریت پرستاری و انجمن علمی بزرگسالان و مراقبت ویژه به مجموع انجمن‌های علمی افزوده شدند که خوشبختانه انتخابات برگزار شده و اساس‌نامه‌ها مورد بررسی قرار گرفته تا این انجمن‌ها بدنه علمی و بازوی مشورتی برای معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند چراکه بسیاری از پروژه‌ها و مطالعات ما با کمک انجمن‌ها و مراکز تحقیقاتی انجام می‌شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره موارد در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه نیز اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه دو برنامه در نظر گرفته شده است که می‌توان از آن‌ها به عنوان دستاورد یاد کرد. هر دوی این برنامه‌ها به دنبال پیگیری که معاونت پرستاری با حمایت وزارت بهداشت، انجام شد. در برنامه هفتم توسعه دو بندی داریم که هم زمان کمک می‌کند که هم خدمات بهینه‌تری به مردم ارائه شود و هم خدمات پرستاری افزایش یابد.

وی ادامه داد: اولین مورد این است که بیمه‌های پایه مکلف شدند خدمات پرستاری در منزل را در برنامه هفتم تحت پوشش قرار دهند و این اتفاق موجب می‌شود که تعداد بیشتری از مردم بتوانند از این خدمات استفاده کنند و علاوه بر آن می‌تواند روند پیشگیرانه داشته باشد و بار اقتصادی نظام سلامت را کاهش دهد و مردم خدمات را در وسعت بیشتری دریافت کنند و بازار کار مناسبی و صنعت قابل توجهی در حوزه خدمات مراقبتی شکل می‌گیرد.

عبادی درباره دومین موردی که در قانون هفتم توسعه تصویب شد نیز اظهار کرد: در دومین نکته نیز وزارت بهداشت همراه با سازمان‌های نظام پرستاری و نظام پزشکی مکلف شده قانون جامع سلامت و یا قانون جامع پرستاری در سال اول بعد از تصویب پیشنهاد دهد. این قانون با هدف حمایت از مردم تدوین شده که تمام آن چیزی که مربوط به حوزه پرستاری است را با جزئیات تدوین خواهند کرد و به عنوان یک دستاورد مشترک برای مردم و نظام سلامت خواهد بود. البته که بندهای دیگری نیز در برنامه هفتم توسعه وجود دارد که جنبه حمایتی دارند.

مشاهده صفحه جامع اخبار استخدام پرستاران

مشاهده صفحه جامع اخبار لحظه به لحظه استخدام وزارت بهداشت

خبرگزاری ایرنا

خبر 16 بهمن 1402: 48 درصد استخدام‌های حوزه سلامت مربوط به پرستاران است

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مجموعه مجوزهای استخدامی که از سال ۹۸ آغاز شده ۴۸ درصد از مجوزها به گروه پرستاری اختصاص داده شده که با توجه به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی نیاز به ترمیم دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، عباس عبادی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: براساس قانون تبدیل وضعیت ایثارگران بیش از ۲۰ هزار نفر از گروه پرستاری بودند که از این طریق جذب شدند و از ۲۵ هزار نفر مجوز استخدام در مهر ماه امسال ۵۰ درصد مربوط به گروه پرستاری بود که تلاش می شود تا پایان سال این افراد به کارگیری شوند.

وی اظهار داشت: فرآیند جذب پرستاران در دولت مردمی رو به افزایش بوده و بسته ماندگاری گروه پرستاری اکنون در حال تدوین بوده که تمرکز بر معیشت و کرامت آنان و اصلاح فرمول اضافه کار و افزایش ضریب آنها در صورت تایید هیات دولت مورد توجه است.

ایجاد پانسیون پرستاری

عبادی تاکید کرد: پانسیون های پرستاری در ۳۱ منطقه کشور در حال ساخت است و برای ادامه تحصیل پرستاران در مناطق کم برخوردار برای ارتقای شغلی آنها نیز در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه نرخ موالید افت پیدا کرده است، اظهار داشت: افراد دهه ۶۰ تا ۲۰ سال آینده وارد دوره سالمندی می شوند که انتظار می رود با افزایش بیماری های مزمن ، کارهای اساسی از جمله برگزاری دوره های مهارت آموزشی، ایجاد رشته طب سالمندی و غیره انجام شود.

به گفته وی، پرستاری به عنوان یکی از ارکان نظام‌ اصلی سلامت در بخش های مختلف پیشگیری و درمان و توانبخشی فعالیت دارد و در سه حیطه تربیت نیروی انسانی جذب و استخدام و نگه داشت نیروها باید فعالیت‌هایمان را متمرکز کنیم.

افزایش مراکز آموزش عالی پرستاری به ۲۱۵ مرکز

وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی با توجه به توسعه مراکز آموزش عالی مرکز آموزش پرستاری از ۳۰ مرکز به ۲۱۵ مرکز آموزشی رسیده است، در اوایل انقلاب شاید کمتر از هزار نفر در حوزه های مختلف پرستاری پذیرش داشته ایم در حالی که در سال ۱۴۰۲ در مقطع کارشناسی بیش از ۱۰ هزار نفر پذیرش دانشجو داشته و به طور مجموع بالغ بر ۱۶ هزار نفر سالانه در رشته ها و حوزه های مختلف پرستاری تربیت دانشجو داریم.

عبادی تصریح کرد: در حوزه آموزش و جذب، تکالیف خود را به درستی انجام داده ، هرچند باتوجه به افزایش سالمندی باید در خصوص حوزه آموزش دقت بیشتری داشته باشیم.

وی با اشاره به جذب و به کارگیری گروه پرستاری گفت: عمده مردم پرستاران را در چهارچوب بیمارستانی می بینند اما در دنیا از پرستاران در حوزه بهداشت و پیشگیری نیز استفاده می شود.

وی تاکید کرد: طرح تعرفه خدمات پرستاری اجرایی شده که در ابتدا ۱۷ بسته تعریف شده بود که الان پیشنهاد ما ۵۰ بسته خدمتی بوده که به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است.

عبادی با اشاره به کرامت سازمانی گفت: ساماندهی و سازمان دهی مجددی در اختصاص توانمندی های همکاران در بخش های مختلف داریم، هزار و ۷۰۰ نفر از گروه‌های مختلف پرستاری طی دو سال گذشته در پودمان های تخصصی مورد آموزش و توانمندسازی قرار گرفته و تلاش بر اصلاح شرح وظایف و ساختار حوزه پرستاری آغاز شده و برخی انجام شده و برخی در حال انجام است.

وی ادامه داد: ما دو انجمن علمی پرستاری داریم و چند انجمن دیگر در حوزه پرستاری اضافه شده و اساسنامه این انجمن ها تصویب شده و می توانند بدنه علمی معاونت پرستاری و نظام سلامت باشند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: به دنبال پیگیری معاونت پرستاری وزارت بهداشت بیمه های پایه مکلف شدند که برنامه خدمات پرستاری در منزل را مورد پوشش قرار دهند این کار باعث بازار کار مناسب در خدمات مراقبتی می شود و قانون جامع پرستاری در سال اول برنامه هفتم از سوی وزارت بهداشت پیشنهاد می شود.

هزار و ۴۰۰ مرکز مراقبت در منزل

وی درباره خدمات مراقبت پرستاری در منزل گفت: هزار و ۴۰۰ مرکز مراقبت و پرستاری دارای مجوز هستند به رغم اینکه تعرفه مشخص شده اما تحت پوشش بیمه نبودند اما در برنامه هفتم این اقدام انجام خواهد شد.

عبادی ادامه داد: تعرفه ترجیحی خدمات پرستاری مورد نظر وزارت بهداشت است تا پرستاران شاغل از مزایای این طرح در مناطق کم برخوردار بهره‌مند باشند.

ضرورت استقرار نیروی انتظامی در بیمارستانها 

وی با اشاره به حادثه ضرب و شتم پرستار یاسوجی و ورود دادستان به موضوع ، از رایزنی با نیروی انتظامی برای جلوگیری از تکرار این حوادث خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم ساختار داخل اورژانس بیمارستان‌ها طوری طراحی شود تا علاوه بر حراست، از ظرفیت نیروی انتظامی نیز استفاده شود.

معاون پرستانی وزارت بهداشت با اعلام پشتیبانی این وزارتخانه از پرستارانی که در حوادث اینچنینی دچار حادثه می شوند، خاطر نشان کرد: بیش از ۹۹ درصد پرستاران قدرشناس هستند.

عبادی ادامه داد:  باید جاذبه های شغلی نظیر اصلاح نظام پرداخت برای کارکنان حوزه سلامت ایجاد شود تا از مهاجرت آنان جلوگیری شود.

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2837639
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k