• ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
  • 1k نظر «نمایش»

تجربیات و سوالات مصاحبه استخدامی سردفتری سال ۹۷

تجربیات و سوالات مصاحبه استخدامی سردفتری سال ۹۷

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۲۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

تجربیات پذیرفته شدگان آزمون سردفتری سال 97

عده ای از کاربران سایت ایران استخدام پس از شرکت در آزمون استخدامی سردفتری در سال 1397 و گذراندن مراحل مصاحبه (روانشناسی، عقیدتی، معاینات پزشکی و طب کار، گزینش و سایر مراحل مربوط به روند جذب و استخدام) تجربیات و سوالات خود را در اختیار سایرین قرار داده اند. شما می توانید با مراجعه به صفحه زیر از این تجربیات بهره مند شوید.

رفتن به صفحه تجربیات آزمون سردفتری


فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

فرصت‌های شغلی را از دست ندهید!

با فعال‌سازی این سرویس، آگهی‌های استخدام سازمان‌های دولتی و خصوصی و همچنین بانک‌ها را به محض انتشار از طریق پیامک و ایمیل دریافت خواهید کرد.

فعال‌سازی

مرحله معاینات پزشکی

در این بخش تجربیات پذیرفته شدگان آزمون سردفتری در سال 1397 از مرحله معاینات پزشکی گردآوری شده است که در ادامه می توانید برای مشاهده هر یک از تجربیات بر روی اسم نویسنده ضربه بزنید.

نویسنده: رامین (مشاهده تجربه)
نویسنده: رامين تاریخ ارسال: پنجشنبه ۰۲ مرداد ۹۹ ساعت ارسال: ۰۷:۵۵ کد دیدگاه: ۳۰۰۳۸۴۵۰
معاينات و ازمايش ها شامل اين موارد هست:
گوش و حلق و بيني ( شامل شنوايي سنجي هم ميشه)
چشم ( شامل بينايي سنجي هم ميشه)
روان پزشكي
تست اعتياد به مواد مخدر
تست الكل
همه موارد بالا خارج از پزشكي قانوني انجام ميشه و مركز پزشكي قانوني فقط معرفي نامه هاي اين معاينات رو صادر ميكنه ميده بهتون كه بري انجام بدي و نتيجه هاشو بياري براشون.
فقط يه معاينه باليني هست كه گويا داخل خود مركز انجام ميشه.
من استان تهران هستم. براي بنده به اين شكل بودو فقط نتيجه ازمايش الكل رو دست خودم ندادن و گفتن خودمون ميفرستيم. بقيه موارد رو انجام دادم و نتايجش داخل پاكت در بسته هست كه انشالا بعد از اختبار كانون، همه رو ميبرم پزشكي قانوني چون مركز پزشكي قانوني گفت همه رو انجام بده و نتايج رو يكجا بيار برام.

مرحله مصاحبه اختبار

در این بخش تجربیات پذیرفته شدگان آزمون سردفتری در سال 1397 از مرحله مصاحبه اختبار گردآوری شده است که در ادامه می توانید برای مشاهده هر یک از تجربیات بر روی اسم نویسنده ضربه بزنید.

نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: جمعه ۲۸ آذر ۹۹ ساعت ارسال: ۰۹:۲۴ کد دیدگاه: ۳۲۸۷۶۰۱۰
من استان تهران هستم
در محل كانون از ما اختبار گرفتن
هر روز از سه نفر اختبار ميگرفتن
سه نفر بودن هيات اختبار.
جلسه به نسبت طولاني بود
معرفي ميكنيد خودتون رو- از تحصيلات و …
از من پرسيدن انگيزه ت از سردفتر شدن چي هست؟ سند رسمي رو براي ما تعريف كن. در مورد وكالتنامه اي كه ولي طفل با ديگري منعقد ميكنه، وقتي طفل به ١٨ سالگي رسيد تكليف وكالتنامه چيه؟ (دو نظر هست و هر كدوم طرفدار يه نظريه هستن و بخشنامه هم هست در موردش) در مورد اتباع خارجي پرسيدن اينكه ايا بايد در مورد ملاك سن طبق قانون ايران باهاشون برخورد كنيم يا دولت متبوعشون(قانون مدني ميگه ايران)
در مورد معامله با حق استرداد پرسيدن گفتن توضيح بده برامون. پرسيدن اگر كسي در سند قطعي بيع بگه حق فسخ ميخوام بذارم براش سند تنظيم ميكني؟
از من جزا و تجارت نپرسيدن
فقط مدني و دفاتر و ثبت
نویسنده: ناشناس (مشاهده تحربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۹ ساعت ارسال: ۱۴:۰۷ کد دیدگاه: ۳۰۲۳۵۴۷۰
سوالات سختي نيست. ولي جوري از بديهيات ميپرسن كه شما شك ميكني نكته ي خاصي داشته باشه.
اول كه قران قرائت ميكنيد از هر جا كه خودتون راحتيد( من قسمت سوره هاي كوتاه رو باز كردم خوندم) سخت نميگيرن.
بعد ميگن خودتون رو معرفي كنين
از محل تولد و تحصيلات و دانشگاه و …
به صورت زندگينامه بگين.
بعد پرسيدن چرا اين شغل رو انتخاب كردي؟
بعد شروع كردن به سوالات
سند رسمي چيه؟ چه ويژگي داره؟
ثبت اختياري و اجباري اسناد رو توضيح بديد
بيع شرط و معامله با حق استرداد و حكم ماده ٣٤ قانون ثبت
پدري وكيل براي صغير انتخاب كرده، وقتي صغير بالغ شد حكم وكالت چيه؟
موصي ٥ تا وصي تعيين كرده، يكيشون فوت كنه چي ميشه؟
ميشه يه وكيل جديد به سند وكالت قبلي اضافه كرد(به الف وكالت داديد حالا در قالب متمم به طور يك طرفه وكيل جديد اضافه كنيد به قرارداد وكالت قبلي)
وكالت بلاعزل چيه؟
براي اتباع خارجي چجوري سند ميزني؟
صلح عمري رو چجوري تنظيم ميكني؟
وكالت ظاهري يعني چي؟
غير از تسلط به قوانين و بعضا بخشنامه ها، نظر شخصي خودتون رو هم جويا ميشن.
نویسنده: ج (مشاهده تجربه)
نویسنده: ج تاریخ ارسال: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹ ساعت ارسال: ۰۹:۱۸ کد دیدگاه: ۲۹۰۷۷۳۳۰
سوالات که ازمن پرسیدند…قرائت قرآن..مسایل احکام روزه..فرق تخلف وجرم..وصیت تملیکی…طلاق بائن..فرق مفاد ومحتوای سند…تعداد قضات شواری عالی ثبت درمجموع که آیا ۴تا نفرند یا دونفرند…راجع به ارث توضیح بده هرچه میدونی..
نویسنده: مصطفی (مشاهده تجربه)
نویسنده: مصطفی تاریخ ارسال: جمعه ۲۶ اردیبهشت ۹۹ ساعت ارسال: ۰۸:۲۵ کد دیدگاه: ۲۹۰۷۷۱۵۰
سلام بنده تجدیدمصاحبه بودم و ۲۴/۲رفتیم تهران ۳تاهیت بودن در۳اتاق هراتاق۳نفر سیوالات هم احکام هم مدنی هم جزابود وهرهیتی سیوالات مختلفی میکرد مثلایکی ازبچه هامیگفت درموردثبت آنی وثبت الکترونیکی یاخودمن درموردجعل سردفتردرجعل رایانه ای یا گفتن اگرسندکلاازبین بره سردفترمرتکب چه جرم سنتی شده که میشدتخریب احکام ومدنی هم زیادپرسیدن درمورد استحاله تشهدتیمم وضو نظرمرجع تقلیدت درمورد روزه در بلادکبار نمازمسافر مدنی شرایط اساسی صحت معاملات اهلیت فرق جعاله واجاره اشخاص جزاتعددوتکرارجرم همیناتوذهنم مونده.
نویسنده: قبولی البرز (مشاهده تجربه)
نویسنده: قبولی البرز تاریخ ارسال: جمعه ۰۴ بهمن ۹۸ ساعت ارسال: ۱۵:۴۵ کد دیدگاه: ۲۷۴۸۸۲۷۰
سلام من قبولی استان البرزم. ۲ بهمن اختبار داشتم. سئوالها : قرآن + غسلهای واجب + تعریف جرم + تعریف حد + مجازاتهای اصلی کدامند + ادله اثبات دعوی + تعریف ودیعه + طرح این مسئله که آیا به یه دختر ۱۳ ساله میشه گردنبند گ رانقیمتی را به ودیعه داد ؟چرا؟ (جواب خیر.زیرا طرفین باید اهلیت داشته باشند ودختر۱۳ساله در امور مالی رشید نیست) + اهلیت چیست +انفصال سردفتر واینکه چکار می کنند (کفیل انتخاب میشه ) واینکه کفیل چه کارهایی میتونه انجام بده و چه کارهایی نمیتونه.+میزان حق الثبت +نظر هیات نظا رت در اجراییه ای که ثبت صادر میکنه قطعه یا نه.واگر قطعیه دیگه نمیشه به هیچ عنوان به آن رسیدگی کرد؟(جواب: قطعیه ولی اگر تشخیص بدن که آراء قطعی هیات مخالف قانون و.. برای صدور وحدت رویه میده شورایعالی ثبت)+حق الثبت وکالت فروش
موفق باشید انشالله
نویسنده: قبولی البرز (مشاهده تجربه)
نویسنده: قبولی البرز تاریخ ارسال: دوشنبه ۳۰ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۸:۴۷ کد دیدگاه: ۲۷۴۳۰۱۶۰
باسلام
خیلی شانسیه سوالها بعضیا راحته بعضیا سخت. بعضی از دوستان رقیب دارن و پرسیدم گفت اینطور نیست که حتما رد کنن یکیشونو و در دو ماه آینده رییس سازمان در موردشون تصمیم میگیره. سوالها:
سرقت مال مسروقه انتقال مال غیر است یا نه؟ کدام یک از جعل های سردفتر مفادی (معنوی) و کدام مادیست؟ شکیات نماز. میتونی به دادگاه بابت هواپیمایی که از بالای خونت رد میشه دادخواست بدی و اعتراض کنی و قانونی که دراین مورد تصویب شده چیه؟ قانون های خاص ثبتی رو بخونید. جایی در قانون هست که گفته باشه سند ابطال میشه؟ سردفتر میتونه برای کسی که نصف اموالشو وصیت کرده سند تنظیم کنه؟ قانون در مورد آپارتمانها چیه؟ قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمانهای فاقد سند چی میگه؟
نویسنده: احمد (مشاهده تجربه)
نویسنده: احمد تاریخ ارسال: چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۹:۳۹ کد دیدگاه: ۲۷۲۱۵۲۹۱
سلام دوستان
من مصاحبه داشتم امروز
از همه دوستانی که اطلاعاتشون رو اینجا گفتن واقعا ممنونم، بنظرم اگه کسی همین سوالات که دوستان قبلی گفتن رو‌میخوند صد در صد نمره قبولی و عالی می‌گرفت.
سوالات من واسه احکام بعد قرائت، فراموش کردن یک سجده از روی عمد، فراموش کردن قرائت سهوا، فرق رکن و غیر رکن.
ثبت:وظایف سردفتر، مواردی که سردفتر نمیتونه سند ثبت کنه، اسناد مالکیت معارض، اعضای شورای عالی ثبت، اسناد لازم الاجرا…
واسه مدنی و جزا: ماهیت حقوقی مناقصه و مزایده، قاعده فراش در قانون جزا، تعدد جرم
کسانی که رقیب ندارن نتایجشون یک هفته طول می‌کشه تا مشخص بشه، ولی رقیب دارا بیشتر طول می‌کشه. اونا که رقیب دارن مثلاً اگه سه تا باشن سه تا باهم رقابت میکنن نه نفر دوم وسوم، نفر اول هم قطعی نیست، نمره آزمون کتبی هم واسه رقیب دارا موثره.
من خودم بی رقیب بودم و نمرم هم نفر اول بود… اینا واسه دوستانی که سوال داشتن پرسیدم و مطرح کردم.
کسی اینو علنا نگفته ولی اشخاص سن بالا و کارمند اگه رقیب داشته باشن رو سخت تر میگیرن و دید مثبتی بشون ندارن مصاحبه کنندگان.
انشالله همگی موفق باشید
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: شنبه ۱۴ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۲۳:۵۸ کد دیدگاه: ۲۷۱۰۳۴۶۰
سلام برادر اختبار زیاد خوب ندادم واقعیتش اول قرآن بعدسیوال احکام یه دونه پرسید اینکه تو بیابون یه چادری هست یه سگ واردچادرمیشه بعدمیادبیرون میبینی پوزش پرماسته حالاماستی که توچادرهست نجسه یانه سیوال احکام پیچوندن بعدجزا پرسید جرایمی که مشمول مرور زمان نمیشن بعدثبت جرایم ثبتی چی هستن _سندمالکیت معارض_معامله معارض خوب جواب ندادم
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: جمعه ۱۳ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۷:۲۲ کد دیدگاه: ۲۷۰۸۵۹۹۰
سلام _ من امروز (صبح جمعه) اختبار داشتم. قرآن فقط یک آیه خواندم و احکام هم فقط یک سئوال در مورد حد ترخص و آثار آن را به صورت مساله پرسید و روی این موضوع خیلی تاکید داشت که بعد از رسیدن به حد ترخص روزه را باید افطار کرد یا می توان تا هنگامی که به مسافت شرعی نرسیده ایم به صورت روزه باقی بمانیم.
سئوال مدنی: هرچه در مورد غصب می دانی بگو ـ وصیت برای حمل ـ پدر حمل با وارد کردن ضربه به شکم مادر حمل موجب از بین رفتن حمل می شود ، وضعیت عقد وصیت چیست؟ آیا در این حالت موصی به اصلا” به کسی به ارث می رسد (البته با فرض این که موصی قبل از سقط جنین فوت کرده باشد) ؟ اگر به ارث می رسد چه کسی وارث است؟ پدر از موصی به ارث می برد؟ اگر خود موصی زنده باشد موصی به به چه کسی به ارث می رسد؟ (البته این سئوال آخر مصاحبه کننده برای سنجش آی کیو بود) بعد یک دفعه وارد سئوالات جزا از سرقت و خیانت در امانت شد در موارد در حکم غصب (عاریه و ودیعه دادن مال و انکار از طرف دریافت کننده) و این طور مساله را مطرح کرد که اگر شخصی ، از کسی که مدعی انکار دریافت مال شماست و در حکم غاصب است ، همان مال را سرقت کند چه جرمی واقع شده است، (می خواست بداند آیا سرقت مستوجب حد واقع شده است؟) در مورد سرقت فرش مسجد از من هم سئوال کرد (باز می خواست بداند آیاسرقت مستوجب حد است و آیا مسجد برای فرش حرز محسوب می شود؟)
سئوالات ثبت : انواع مسئولیت سردفتر؟ مسئولیت مدنی سردفتر را توضیح بده ـ اصلی ترین وظیفه سردفتر چیست؟ چگونه احراز اهلیت می کنی ؟ اصلا” احراز اهلیت یعنی چه؟ (ج: ماده واحده راجع به رشد متعاملین مصوب1313 و اگر طرف معامله کمتر از 18 سال داشت وبخواهد راسا” معامله کند در چه صورتی می توانی معامله را ثبت کنی؟ ج: ارائه گواهی رشد از دادگاه ) در مورد معرف و این که اگر نتوانی هویت هیچ یک از متعاملین را احراز کنی چند تا معرف لازم است؟ آیا شهود یکی از طرفین می تواند برای طرف دیگر شهادت دهد؟ اگر تمام جوانب احتیاط را برای احراز هویت متعاملین رعایت کردی و از آنها کارت ملی ، شناسنامه و حتی معرف مطالبه کردی و سند را تنظیم و ثبت کردی ولی بعدا” معلوم شده که شخص معامله کننده بهت رودست زده و از این طریق مال دیگری را برده آیا مسئولیت مدنی داری ؟ من جواب دادم با توجه به رعایت تمام جوانب احتیاط و رعایت مقررات قانونی برای احراز هویت بنابراین رابطه علیت میان عمل من به عنوان سردفتر و ضرر وارده به صاحب مال و در نتیجه سردفتر مسئولیت مدنی ندارد ولی این جواب مرا نپذیرفت و گفت مسئولیت سردفتر در هر حال مبتنی بر تقصیر است و مسئول جبران خسارت است.) در مورد صدور سند مالکیت المثنی هر چه می دانی بگو؟
تجربه من از مصاحبه : در این روزهای پایانی که به اختبارتان مانده زیاد به دنبال مطالعه مطالب جدید نباشید و بیشتر برای روز مصاحبه از نظر فکری و روحی خودتان را آماده کنید و تمرکز ذهنی تان را بالا ببرید ؟ و سئوالت اختبار این قدر متفاوت است که معلوم نیست چه سئوالی الزاما” از شما پرسیده شود بنابراین به داشته های علمی که از زمانی که دانشجو بوده اید تا هنگامی که در آزمون سردفتری قبول شده اید اکتفا و بسنده کنید. و به آنچه که تا کنون به دست آورده اید اعتقاد داشته باشید. ممنون
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: جمعه ۱۳ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۰:۱۲ کد دیدگاه: ۲۷۰۸۳۱۱۰
سلام. وقت بخیر. من امروز مصاحبه داشتم. سوالات مدنی و جزا: خیار عیب. تفاوتش با تدلیس. مقدار زمانی ک فوریت احراز میشه. سرقت فرش مسجد. حرز.
احکام:خمس. خمس حرام مخلوط ب حرام چقدره، در رکعت دوم شک کنی ک چیزی از رکعت اول خوندی یا ن چکار میکنی.
ثبت:کلاهبرداری در ثبت. میزان حق الثبت. ماخذ محاسبه آن.
اگه بازم چیزی یادم اومد میگم.
ما توی اتاق آقای آدابی بودیم. جزا تماما کیس. مدنی هم همینطور اما راحت بود
احکام خ سخت بود خودشون هم گفتن خ تخصصی هست.
ثبت رو خیلی جزئی و موردی پرسیدن از من.
الانم هرچی میخام ثبتش کنم میگه یواش تر بنویس. خیلی تند مینویسی و قبلا همچین چیزی گفته بودی. ادمین محترم لطفا این مساله حل بشه.
در ضمن من از حوزه هرمزگانم.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: جمعه ۱۳ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۰:۰۷ کد دیدگاه: ۲۷۰۸۳۰۲۰
سلام. وقت بخیر. من امروز مصاحبه داشتم. سوالات مدنی و جزا: خیار عیب. تفاوتش با تدلیس. مقدار زمانی ک فوریت احراز میشه. سرقت فرش مسجد. حرز.
احکام:خمس. خمس حرام مخلوط ب حرام چقدره، در رکعت دوم شک کنی ک چیزی از رکعت اول خوندی یا ن چکار میکنی.
ثبت:کلاهبرداری در ثبت. میزان حق الثبت. ماخذ محاسبه آن.
اگه بازم چیزی یادم اومد میگم.
ما توی اتاق آقای آدابی بودیم. جزا تماما کیس. مدنی هم همینطور اما راحت بود
احکام خ سخت بود خودشون هم گفتن خ تخصصی هست.
ثبت رو خیلی جزئی و موردی پرسیدن از من.
نویسنده: هانی (مشاهده تجربه)
نویسنده: هانی تاریخ ارسال: دوشنبه ۰۹ دی ۹۸ ساعت ارسال: ۱۷:۵۱ کد دیدگاه: ۲۷۰۲۸۴۷۰
سلام دوستان امروز اختبار من در تهران بود قرآن واحکام خوب بود سوال ثبت را دو سوال بود یکی را جواب ندادم ومدنی و کیفری را پیچاندند و جواب دادم نیم بند وشکسته و جزییات عمیق پرسیدند ..ضمنا رقیب هم داشتم….
نویسنده: مریم (مشاهده تجربه)
نویسنده: مریم تاریخ ارسال: پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۷:۰۷ کد دیدگاه: ۲۶۸۷۱۹۱۰
ثبت
موجر از دریافت اجاره بها امتناع می کنه،وظیفه سردفتر چیه ودر چه نوع سند اجاره ای!!؟
ماده ۲۴،۲۵،۱۱قانون ثبت را توضیح بده
تزاحم و تعارض
استثنا ماده ۲۴
مدنی
حواله
جزا
سرقت و سرقت حدی و تفاوت
مدنی و جزا ماده را می پرسیدند و می گفتند توضیح دهید
احکام
از همه احکام پیرامون نماز می پرسیدند اینا را از من و دیگری که بامن بود پرسیدند
نماز مغرب عشا عذر داشتی نماز نخوندی بعد نیمه شب میخای نماز بخونی نیتت چیه!!؟
داری نماز با نیت نماز عشا میخونی سجده رکعت سوم متوجه میشی نماز مغرب نخوندی تکلیف چیه!!
قران هم یه آیه می خونی ،نیاز به تجوید نیست فقط درست و بی غلط بخونید
در کل اصلا استرس نداره سوالایی که می پرسند عموما همه را بلدید ،فقط و فقط استرس نداشته
نویسنده: محمدی (مشاهده تجربه)
نویسنده: محمدی تاریخ ارسال: شنبه ۲۳ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۳:۱۱ کد دیدگاه: ۲۶۷۸۲۳۱۰
سلام.من ۲۰ آذر مصاحبه رفتم،خداروشکر خوب بود.اگه استرس نداشته باشید همه رو جواب می دید.کسایی که مصاحبه میگرفتن خیلی خوش برخورد بودن ولی این گروه که از من سوال می کردن کمی سوال پیچ می کردن.قوانین متفرقه زیاد میپرسن سعی کنید یه نگاه به بخشنامه های ثبتی بندازید،سوالات مدنی و جزا هم راحته نگران هیچی نباشید و بخدا توکل کنید. سوالات تقریبا واسه هر فردی متفاوته پس از بچه هایی که مصاحبه میرن چیزی نپرسید تا استرس نگیرید،مصاحبه کننده ها خیلی خوش برخورد و مهربونند و از جزا و مدنی سوالات کلی میپرسن.از ثبت قسمت بخش نامه های ثبتی رو هم بخونیید که از من خیلی پرسیدن.مثلا؛خانه های روستایی سند دارن؟اگه دارن طبق چه قانونی سند زده میشن.یا حق الثبت اموال منقول طبق چه قانویی گرفته میشه؟…امیدوارم موفق باشید.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۷:۳۳ کد دیدگاه: ۲۶۷۳۷۰۵۰
سلام من امروز مصاحبه خوزستان دادم
خوب بود یکم زیرچشمی نگاه میکنن و این ممکنه تنش ایجاد کنه احکام راااااحت بود قران بخوان و چیز نجس در اب کر و جاری پاک میشه یا نه. تخصصی هم جزا از تعلیق حکم توبه علم قاضی پرسیدن مدنی سقوط تعهدات موجبات سقوط ضمان قهری . عملیات اجرایی کی خاتمه پیدا میکنه
متقاضی ثبت در چه مواردی مسیولیت کیفری داره .
موفق باشید
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۲:۵۶ کد دیدگاه: ۲۶۷۱۶۷۳۰
اول میری مختصر خودتو‌ معرفی میکنی و قرآن رو باز میکنی میخونی اگه قرآن رو خوب و مسلط بخونی تقریبا نصف راه رو رفتی ولی اگه تپق بزنی اذیت میکنن
مصاحبه کننده ها دو گروه هستن یه گروه به ریاست یکی از مستشاران دیوان عالی کشور تشکیل میشه یه گروه هم به ریاست معاون سازمان ثبت اگه تو گروه اول بیفتی تقریبا سوالات کلی میپرسن و آسون میگیرن ولی اگه تو‌گروه دوم به ریاست معاون سازمان بیفتی سوالات ریز میپرسن و اگه احساس کنن بلد نیستی و فقط حفظ کردی اینقدر گیر میدن تا بالاخره گیر بیفتی ما که سه تا استان تو اذربایجان شرقی مصاحبه دادیم ندیدم کسی تو گروه اول بیفته ناراضی از اتاق مصاحبه بیاد بیرون ولی تو گروه دوم اکثر افرادی که میرفتن با حالت غمگین میومدن بیرون میگفتن اذیت میکنن
نویسنده: بوشهر (مشاهده تجربه)
نویسنده: بوشهر تاریخ ارسال: سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۲:۰۶ کد دیدگاه: ۲۶۷۱۶۱۸۰
با سلام.
با توكل به خدا و اطمينان كامل به داشته هاي خود وارد مصاحبه شويد . اساتيد بسيار محترم و خوش برخورد مي باشند . سوالات در همان چهار حوزه جزا مدني ثبت و احكام و روخواني قران مي باشد. فضاي مصاحبه حقيقتا كم ترين استرسي هم ندارد. شك نكنيد بعد از مصاحبه به اين استرس ميخنديد
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: شنبه ۱۶ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۲:۰۵ کد دیدگاه: ۲۶۶۷۰۸۰۰
قوانین‌ فرعی‌ ثبت‌ رو حتما بخونید‌ چون‌ سوال‌ پرسیده‌ میشه‌ مخصوصا‌ تا حالا‌‌ از قانون‌ت سهیل‌ و اصلاح‌ ماده‌ ۴۷ و ۴۸هم‌ سوال‌ پرسیدن
نویسنده: فارس ... (مشاهده تجربه)
نویسنده: فارس..... تاریخ ارسال: جمعه ۱۵ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۰۸:۲۶ کد دیدگاه: ۲۶۶۵۵۱۵۰
سوالات دیروز من استان فارس:
قران بخون
احکام در مورد خمس چی می‌دونی
آیه ای که تو قرآن هست در مورد خمس می‌دونی چه سوره ای و چه آیه ای البته گفت این جز سوال اختبار نیست‌
غنائم جنگی که بدست میاد که یکی از موارد خمس هست آیا میشه تملک و تصرف شخصی کرد.جمعیت شهری که قبول شدی ؟
چند کیلومتر هست از محل زندگیت تا اونجا؟
بچه داری میخوای کوجا بذاریش؟
تعریف قذف
حد قذف
حد قذف قابل گذشت هست یا نیست
ولد الزنا ارث میبره‌
شرایط ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر چیه
آثار ثبت ملک
سند رسمی
سند لازم الاجرا
چندتا سوال در مورد صدور اجراییه که نام ببر برای چه چیزهایی اجرائیه صادر میشه و بگو از کجا صادر میشه .
شرط داوری در برابر سند رسمی قابل پذیرش هست؟
اگر یه نفر بره خونه دیگری یه لیوان آب بهش بده بخوره بعد بگه من فکر کردم اب بوده ولی مشروب بوده باشه در اصل ازش پذیرفته میشه یا حد برش اجرا میشه؟
نویسنده: سارا 1 (مشاهده تجربه)
نویسنده: سارا ۱ تاریخ ارسال: پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۲۰:۰۵ کد دیدگاه: ۲۶۶۵۰۵۱۰
سلام از سوالای امروز من
قرآن
نماز و روزه زن حائض و کل سوالای احکام من از همین مسایل بود،
جرایم شبه عمد و مصادیق تقصیر،
برای نقل و انتقال اتومبیل از کجا استعلام می گیری،تفاوت های تفکیک و افراز،در چه مواردی افراز به عهده دادگاه است؟جریان صدور اجراییه چطوریه؟بیع شرط تفاوتش با قانون ثبت،خیار شرط،خیارات مختصه و مشترکه،خیارات مختص بیع،خیار تبعض ثفقه،آیا تبعض ثفقه در اجاره هست؟در هبه چی؟مزاحمت،خلع ید،تصرف عدوانی.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۰:۲۲ کد دیدگاه: ۲۶۶۴۲۴۳۰
مصاحبه فارس. شکیات نماز. شرایط صحت معاملات. معامله معارض. مراحل ثبت سند توسط سردفتر. مراحل ثبت ملک. اعتراض بر تحدید حدود. چه کسانی میتوانند به تحدید حدود اعتراض کنند.
نویسنده: سادات (مشاهده تجربه)
نویسنده: سادات تاریخ ارسال: پنجشنبه ۱۴ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۰۹:۴۳ کد دیدگاه: ۲۶۶۴۲۰۰۱
با سلام.سوالات دیروز بنده:
برا تنظیم سند رهنی از کجاها استعلام میگیرن؟
سهم الارث زوجه؟وسردفتر چگونه در دفتر ثبتش می کنه؟
فرق بین مسح و مس؟
عاقله یعنی چه و کجا کاربرد داره؟
بالاک میتونی وضو بگیری تاچقد پاکش میکنی؟
مسح پا چجوریه؟
وضو ارتماسی چجوری می‌گیری؟
سردفتر برا چه کسانی نمیتونه سندتنظیم کنه؟مواردش گفتم.گفتن این قسمت که برا خویشاوندان نسبی و سببی نمیتونه با قانون دفاتر یکیه؟نه.گفتن به کدومش عمل باید کرد؟قانون دفاتر.گفتن چرا؟گفتم چون قانون دفاتر گسترشش داده …گفت همین.گفتن اصولی بگو …دیگه رفتم تو بحث خاص مقدم و خاص مؤخر.
اصناف دیه درفقه؟والان درقانون چجوری دیه رو تعیین میکنن اگه در فقه شتر و….اینا بودش؟چون رشتم فقه بود این سوالو فکر کنم پرسیدن.
ملک در جریان ثبت یعنی چه؟
اگهی نوبتی چند بار…؟فقط همین دوبار؟دیگه یعنی منتشر نمیشه؟باید بحث اعتراض اشخاص و تجدید اگهی رو می گفتم .بعد گفت کی منتشرش می کنه؟
التماس دعا .
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۲۱:۱۷ کد دیدگاه: ۲۶۶۳۶۸۷۰
من یاسوج بودم
فرق اضطرار مدنی و جزا
نماز احتیاط
هیات حل اختلاف
موارد نصب قیم و شرایط قیم
فرق سند لازم الاجرا ورسمی
نویسنده: مهرداد عباسی (مشاهده تجربه)
نویسنده: مهرداد عباسی تاریخ ارسال: چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۲۰:۵۸ کد دیدگاه: ۲۶۶۳۶۶۷۱
۱. موارد ضمان قهری.
۲. موارد اسقاط زمان قهری
۳. تفاوت حق الثبت و حق التحریر.
۴. جد پدری می تونه در دفتر خانه شما معامله کنه.
۵. تعدد جرم.
۶. کلاهبرداری چیست .
۷. محیل . محتال و محاله علیه به چه معناست .
۸. افراد واجب النفقه
۹. فرق آب مضاف و قلیل.
۱۰ . آب مباح چیست
۱۱. حد ترخص .
۱۲. مواردی که آگهی تحدید حدود لازم نیست
۱۳ . فرق سن رشد در قانون مدنی و ثبت
۱۴. فرق رهن در حقوق ثبت و مدنی.
۱۵. فرق عقد انتفاع و اجاره
۱۶. چه کسانی حق بازرسی از دفاتر اسناد رسمی دارند.
مواردی از سوالات از اینجانب و دوستان بوشهری یوم جاری.
نویسنده: بوشهر (مشاهده تجربه)
نویسنده: بوشهر تاریخ ارسال: چهارشنبه ۱۳ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۱۸:۳۳ کد دیدگاه: ۲۶۶۳۴۸۳۱
با سلام و احترام . امروز مصاحبه ي بوشهر برگزار شد ؛ خداروشكر بعد از قريب به يك سال و اندي ماه ، به كم ترين آرامش ممكن رسيديم. براي همه ي دوستانم چه از كانون بوشهر و چه ساير عزيزان در استان هاي ديگر آرزوي موفقيت ميكنم. سوالات را جهت اطلاع دوستان به اشتراك مي گذارم:سوالات من
قرآن
تقلید چیست
توی چه احکامی باید تقلید کرد
نماز مسافر درسته؟
شرایط اساسی معاملات
اهلیت چیه
جهت نامشروع چیه
سردفتر میتونه برای معامله ای با جهت نامشروع سند بزنه
جعل چیست
چند نوع است
سردفتر چطوری میتونه جعل کنه
اگه سردفتر جعل کنه چه مسولیت های داره
از لحاظ انتظامی چه کارش می کنند
اعضای دادگاه بدوی
وظایف سردفتر چیه
منظور از محتویات و مندرجات سند چیه.
نویسنده: حمید (مشاهده تجربه)
نویسنده: حمید تاریخ ارسال: یکشنبه ۰۳ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۰۷:۰۹ کد دیدگاه: ۲۶۴۱۴۱۴۰
گذشته رو نمیدونم ولی الان وقتی احکامو ازت پرسیدن میری برا مصاحبه تخصصی اول بهت میگن مدرکت چیه و تجربه دفتر رو داری یا ن بعد با توجه به مدرک و تجربه ازت سوال میپرسن تجربه دفتر رو نداشته باشی ازت سوال عملی نمیپرسن ، بچه هام درجه بندی دارن اینطور نیس که همه رو فقط بنویسن قبول، خوب و متوسط و عالی دارن حالا با توجه به درجه بندی خودشون
نویسنده: حمید (مشاهده تجربه)
نویسنده: حمید تاریخ ارسال: پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸ ساعت ارسال: ۲۱:۰۳ کد دیدگاه: ۲۶۳۴۲۸۲۱
احکام: غسل جنابت. حد ترخص.سجده بر چه چیزهایی میشه . موالات ینی چی . تشهد بخون . مسائل سیاسی روزم بدونین جزا و مدنی( خیلی ماهن مسئولاش): حدود. موارد نصب قیم . سن بلو غ ( مدنی و شرعیش قمریه) معامله صغیر چطوره . کلید ساختن برا سرقت چه جرمیه. تعلیق تعقیب ( کیفری بلد نبودین یاد اوری کنین که برا اسناد جزء منبع نبوده و خیلی وقته نخوندین) ، صغیر ممیز .تعلیق مجازات
ثبت: موارد استعلام . مجازات کیفری و انتظامی سردفتر. خارج از محدوده شهر استعلامش با کجاست( جهاد کشاورزی) .
سوالات بچه های سردفتری امسال رو بخونین ، هر روز یه بخش ولی مفهومی و از چند جهت ، مطمئن باشین همین هاست دیگه چیزی نداره کمو کسرا هم بلدین و قبلاخوندین ، هدف از سوالات اینه که بچه ها خودشونو با سوالات به اشتراک گذاشته بسنجن و کمبوداشون رو بفهمن و رفع کنن اونا دو تا سوال جدیدم که بپرسن بچه ها 10 تا یاد میگیرن بجاش، نمیدونم چرا ….. از بچه های خراسان، سیستان، تهران و اذربایجان تشکر میکنم باور کنید اگه این سوالا نبود امروز نمیتونستم مثلا قانون تسهیل رو که ازم پرسیدن جواب بدم یا فرق معتمد و معرف و خیلی مسائل دیگرو که اصلا تو کتابا به چشمم نیومده بود دم اون کسایی ام که امرو از اتاق بیرون اومدن و گفتیم سوالا چی بود گفتن: یادمون رفت گرم، همه موفق باشید.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: پنجشنبه ۳۰ آبان ۹۸ ساعت ارسال: ۰۶:۲۶ کد دیدگاه: ۲۶۳۲۳۱۰۰
نه‌سخت‌تر‌نمیشه‌سوالامعمولاهمونایی‌هستن‌‌قبلا‌پرسیده‌شده‌مخصوصا‌شرایط‌معامله‌شروط‌ضمن‌عقد‌،معاملات‌باحق‌استرداد،فرق‌بین‌حدترخص‌ومسافت‌شرعی‌‌البته‌چندتا‌سوال‌جدید‌نسبت‌به‌قبل‌هم‌بود‌از‌من‌پرسیداگه‌سلا‌م‌نماز‌فراموش‌کنی‌چکارمیکنی‌قیام‌بعدازرکوعواجب‌هست‌یانه‌،تسبیب‌،جهت‌مشروع‌معامله‌یعنی‌چی‌مثال‌بزن‌حدقوادی‌وبرا‌مردوزن‌یکیه‌یانه‌
ازیکی‌پرسیده‌بودن‌یکی‌درحال‌احتضارباشه‌باویلچر‌بیارن‌دفتربراش‌سند‌میزنی
نویسنده: حمید (مشاهده تجربه)
نویسنده: حمید تاریخ ارسال: چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ ساعت ارسال: ۱۸:۴۷ کد دیدگاه: ۲۶۲۱۷۹۷۱
سوالات تهران برای کسایی اطلاع ندارن، سردفتر میتونه برای مرتهن و راهن وکالت بزنه که مرتهن خودش مورد رهن را بفروشد ? برا ملک ثبت نشده وجاری میشه سند معامله تنظیم کرد وظیفه سردفتر چیه? کسر متراژ در مدنی و ثبت? وجوهی که در دفتر اخذ میشود چه هستند? جرم خیانت در امانت ? اگر ملک اضافه متراژ داشته باشد تکلیف مالک چیه? ثبت عادی و عمومی تفاوت? شکیات نماز ? عملیات مقدماتی ثبت ملک کلا بگو? جعل وانواع? مسئولیت کیفری سردفتر ? اگه یه قاشق شراب بریزن تو پارچ وبخورن چه تاثیری در میزان حد داره?صلح عمری? اگهی نوبتی و حدود زیاد پرسیدن?معامله شخص نابینا چطوره? خمس چیست و اگر خمس نداد چطور میگیرن? کسی که اجرائیه علیه شخصی صادر بشه وظیفش چیه? اگه شخص معامله صوری کنه و مال رو انتقال بده چطور میشه برا کسی که اجرا علیهش صادر شده?درمزایده مال کی به داین انتقال داده میشه? تقریبا همشو سعی کردم بگم ،کمو کسر بود شرمنده ، موفق باشید
نویسنده: قبولی سردفتری 97 (مشاهده تجربه)
نویسنده: قبولی سردفتری97 تاریخ ارسال: چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ ساعت ارسال: ۱۵:۰۶ کد دیدگاه: ۲۶۲۱۳۸۶۰
سلام
من از چند نفر دیگه که از اختبار پرسیدم اینا سوالاشون بود: جعل مادی و مفادی و اینکه چور سردفتر میتونه مرتکب جعل مفادی بشه
وضوی جبیره و نحوه گرفتن آن
حد شرعی حجاب و محارم خانم ها
جرم اختلاس
اگر در هنگام سند زدن متوجه بشیم بنا اضافه مساحت داره چه کار انجام میدیم به عنوان سردفتر
اگر اشتباه در اندازه گرفتن مساحت باشه چطور؟ (مثلا زمین نه در ده متر باشه ولی تو سند زده باشه صدمتر)
آیا در قانون ثبت جرم خیانت در امانت وجود دارد؟
نویسنده: یک قبول شده (مشاهده تجربه)
نویسنده: یک قبول شده تاریخ ارسال: دوشنبه ۲۰ آبان ۹۸ ساعت ارسال: ۲۰:۲۸ کد دیدگاه: ۲۶۱۷۶۶۴۰
سلام
من قبولی استان تهرانم و امروز 20 آبان اختبار دادم
سوالات سخت نبود ولی خیلی میپیچونن آدمو
در مورد مسافت شرعی و مقدارش سوال کردن
جرم خیانت در امانت، تفویض وکالت، جرم اختلاس اول هم قرآن رو گذاشته بودن گفتن بخونید
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : پنجشنبه 11 مهر 98 ساعت ارسال : 12:28 کد دیدگاه : 2555857
سوالات اختبار
نماز مسافر
جعل مادی و مفادی
ماده 100 قانون ثبت
قانون تسهیل
مشاغل منافی سردفتری
تعلیق فعالیت سردفتر
انفصال سردفتر – استعلامات ثبتی
انواع ایجاب
معامله معارض و روند رسیدگی آن
پسر 16 ساله مرتکب قتی می شود روند مجازات این فرد
شرایط صحت معامله –
منظور از مشروع بودن چیه
تعدد مادی و معنوی جرم
در کدام اسناد برای تنظیم نیاز به اجازه دادستان هست
در چه مواردی سردفتر می تواند خارج از محل دفترخانه سند تنظیم کند
نماز صبح قضا شده کی میخونید آهسته میخونید یا بلند
واسه همسر بردار میشه سند زد ؟
واسه برادر همسر چی ؟
مبنای حق الثبت و چند درصده
سردفتر چه کارایی انجام بده جاعل در اسناد رسمی میشه
کلاهبرداری سردفتر ساده هست یا مشدد
موارد صدور قبوض اقساطی
وظایف هیئت تشخیص و حل اختلاف
مدارک لازم برای تنظیم سند اجاره
امور حسبی چیه
آیا نسخه پشتیبان میشه بر متعاملین داد
سند مالکیت مافی ذمه
فک رهنو کی امضاء میکه فسخ چی
محاربه و مجازاتش
نماز ایات ، میت و مسافر
وکلت جایز است یا لازم
طرق لازم کردن عقد جایز
کدام شرکت نامه در محضر قابل قبت هست
خصوصیات حقوق ثبت شکلی هست یا ماهوی
تنظیم سند برا افراد نابینا
تفوات محتویات و مندرجات
اسناد لازم الاجرا دفاتر کدومان
بیع شرط
آثار ثبت
شخصی قصد شکار حیوانی را دارد قتل او چه نوع قتلی است 1) حیوان ، انسانی بوده که با لباس مخصوص خودشو به شکل حیوان در آورده 2) حیوان واقعا وجود داشته ولی تیر به چوپانی برخورد می کند که قصد عبور از آنجا را داشته
غسل ارتماسی
اگه در رکعت آخر نماز جمعات رسیدین چیکار میکنین
فاصله دعوت تا تحدید حدود
اصله تحدید حدود تا اعتراض
مندرجات صورتمجلس تحدید حدود
اخذ به شفعه
فرق نشر اکاذیب با افترا
افترای عملی و قولی
وظایف دفاتر
مسدولیت های سردفتر
قتل شبه عمد
فرق مجهول المالک ثبتی و مدنی
خیار تبعض صفقه با مثال ، موراد منع و رد سردفتر ، برای نوه دایی میشه سند زد ،
غسل جنابت چطوریه
اگه بعد از جسل جنابت نماز بخونی بعد متوجه شی که قبل از غسل آب به یه قسمت از بدن نرسیده احکام غسل و نماز طوریه
شرایط تحقق جعل
فرق جعل و انکار یا تردید
در چه مواردی سند عادی در حکم سند رسمی است
در هبه طلب آیا مالکیت مافی الذمه پیش میاد
نویسنده: - (مشاهده تجربه)
نویسنده : - تاریخ ارسال : پنجشنبه 11 مهر 98 ساعت ارسال : 11:03 کد دیدگاه : 2555613
برخی سوالات اختبار آذربایجان
1) اگه یکی از ارکان نماز رو فراموش کنی چیکار میکنی؟
2) ارکان نماز ؟
3) تحیات بخون
4) وجه تمایز معامله فضولی و انتقال مال غیر
5) انتقال مال غیر در حکم ه جرمی هست ، در حکم یعنی چی؟
6) شرایط مال مورد شفعه
7) اگه عرصه وقف باشه و اعیان مشاع بین دو نفر ، آیا حق شفعه بوجود میاد البته در صورت فروش اعیان توسط یک از شرکاء
8) برای آپارتمان چجوری حق شفعه ممکنه پیش بیاد
9)موارد رد صلاحیت سردفتر ، کدوماش در قانون ثبت با قانون دفاتر تعرض دارد ، کدوم یک کاربرد داره
10) اگه با دفتریارت مشکل پیدا کردی چیکار میکنی ؟ با کارمند چی؟
11) کدوم یک از وظایف هیئت نظارت قابل تجدید نظرن
نویسنده: ف ز (مشاهده تجربه)
نویسنده : ف ز تاریخ ارسال : جمعه 15 شهریور 98 ساعت ارسال : 04:53 کد دیدگاه : 2496703
باسلام آرزوی موفقیت برای تمامی همکاران عزیز.
سوالات مصاحبه سیستان .
البته همین چیزای که دوستان توی سایت گذاشتن پشت سر هم گذاشتم
قران
احكام
مدني حق شفعه
ويژگي هاي اسناد لازم الاجرا
تجديد اسناد مالكيت.گ
مسئوليت كيفري سردفتر ماده ١٠٠
احياي اراضي موات و حيازت مباحات و طبق چه ايين نامه ميتونين مالك بشين
-تعريف جعل در قانون مجازات-
اسباب تملك را نام ببريد
:حدنماز مسافرتى چند كيلومتر است؟
واهليت رو كامل توضيح بده ،
علل موجهه
نماز میت چند رکوع داره(سوال انحرافی) ضمان قهری توضیح بده و چه چیزهایی باعث ضمان قهری میشه نام ببر…
برای استیفاء مثال بزن
اگر یک سردفتری مرتکب قتل بشه و دادسرا براش حکم صادر کنه و حکمش بره به اداره ثبت اداره ثبت چه عملی انجام میده
اگه تصادف کرده باشه چطور
اثار ثبت ملک و استثناش
مجازات تبعی چیه فرقش با مجازات تکمیلی
تعیف ودیعه و آیا مستعیر حق استفاده دارد
تعریف رهن
تفاوت رهن و وثیقه
تعریف معامله با حق استرداد و حق استرداد به نفع بایع است یا مشتری؟
در بیع شرط حق تقاضای ثبت با انتقال دهنده هست یا مشتری؟
جمع مجازات قصاص و حدی به چه ترتیب بعضی هاش مثلا معامله معارض،
عوامل موجهه،
ضرورت،
اقاله ،اسم دیگش چیه،
مالکیت فی دمه ،
عوامل سقوط تعهدات،
نماز ایات،
نماز میت ،
ماده ۱۰۰ وکدوما مفادیه،
از یکی نماز میت رو سوال کرده بودن که خانمی ک عذر داره چطور باید نماز میت بخونه
و ورود به کدوم صحن های حرم امام رضا امکان پذیره
✔️ همه صحن ها به جز گوهر شاد
،طبقات ارث،
در حالتی نمیتوان به قران دست زد ،
فرق عاریه وقرض،
عملیات مقدماتی،
سردفتر برای چه کسانی نمتونه سند بزنه
،فرق ماده۳۱قانون دفاتر وماده۵۳قانون ثبت ،
منظور از سند درجه اول وسند تجدیدی چیست
،اگه از شیراز بیای چابهار نمازت چگونه میشه واگر از چابهار برگردی وطن نمازت چطوره،
عاریه مضمونه،
اگه بانک شخصی رو بهت معرفی کنه که در آینده وام میگیره آیا سند رهنی براش تنظیم میکنی
راجب حدترخص شرعی و روزه
درجات مجازات تعزیری گفتن همه رو بگو
سردفتر چه اسنادی رو نمیتونه ثبت کنه
مراحل ثبت
طبقات ارث
ثبت ضمانت در دفتر اسناد
گواهی امضا
فرق انفصال با تعلیق
سلام از من حق شفعه .
ضمان درک .
درحق شفعه ضمان درک
ثمن باکیه.
معامله معارض چیه وفرقش با انتقال مال غیر و کلاهبرداری .
فرق معتمد ومعرف چیه
واحکام نماز مسافر با جزییاتش
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : چهارشنبه 13 شهریور 98 ساعت ارسال : 19:11 کد دیدگاه : 2494318
سلام از من قران -احكام -مدني حق شفعه -ويژگي هاي اسناد لازم الاجرا-تجديد اسناد مالكيت.مسئوليت كيفري سردفتر ماده ١٠٠- احياي اراضي موات و حيازت مباحات و طبق چه ايين نامه ميتونين مالك بشين-تعريف جعل در قانون مجازات-اسباب تملك را نام ببريد. موفق باشيد.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : چهارشنبه 13 شهریور 98 ساعت ارسال : 19:12 کد دیدگاه : 2494320
بعضی هاش مثلا معامله معارض،عوامل موجهه، ضرورت،اقاله ،اسم دیگش چیه،مالکیت فی دمه ،عوامل سقوط تعهدات،نماز ایات،نماز میت ،ماده ۱۰۰ وکدوما مفادیه،باقیش زیاد یادم نیست
از یکی نماز میت رو سوال کرده بودن ک خانمی ک عذر داره چطور باید نماز میت بخونه
و ورود به کدوم صحن های حرم امام رضا امکان پذیره
✔️ همه صحن ها به جز گوهر شاد
ولی سعی میکردن به شک بندازنت،خیلی خوش برخورد بودن و مهربون بودن باهام گفتن افرین مسلطی
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : چهارشنبه 13 شهریور 98 ساعت ارسال : 19:10 کد دیدگاه : 2494316
سوالات اختبار من:
نماز میت چند رکوع داره(سوال انحرافی) ضمان قهری توضیح بده و چه چیزهایی باعث ضمان قهری میشه نام ببر… برای استیفاء مثال بزن
اگر یک سردفتری مرتکب قتل بشه و دادسرا براش حکم صادر کنه و حکمش بره به اداره ثبت اداره ثبت چه عملی انجام میده
اگه تصادف کرده باشه چطور
اثار ثبت ملک و استثناش
مجازات تبعی چیه فرقش با مجازات تکمیلی???
نویسنده: توکل (مشاهده تجربه)
نویسنده : توكل تاریخ ارسال : چهارشنبه 13 شهریور 98 ساعت ارسال : 10:09 کد دیدگاه : 2493136
سوالات اختبار سيستان:
١-قرائت قران-درچه صورتى نياز به آگهى تحديدحدود نيست-٣-در صورتيكه عرصه تحديدحدود شده واعيان احداث شده وضعيت تحديد حدود آن چگونه است-در صورتيكه يك سردفتر از سردفتر ديگه اقامه دعوا كنه وضعيت سردفترى كه از اون شكايت شده چه ميشه
نویسنده: سجاد (مشاهده تجربه)
نویسنده : سجاد تاریخ ارسال : سه شنبه 12 شهریور 98 ساعت ارسال : 14:54 کد دیدگاه : 2491876
سوالات مصاحبه سیستان .
اول قرائت قران ،طبقات ارث،در حالتی نمیتوان به قران دست زد ،فرق عاریه وقرض،عملیات مقدماتی،سردفتر برای چه کسانی نمتونه سند بزنه،فرق ماده۳۱قانون دفاتر وماده۵۳قانون ثبت ،منظور از سند درجه اول وسند تجدیدی چیست .،اگه از شیراز بیای چابهار نمازت چگونه میشه واگر از چابهار برگردی وطن نمازت چطوره،عاریه مضمونه،اگه بانک شخصی رو بهت معرفی کنه که در آینده وام میگیره آیا سند رهنی براش تنظیم میکنی
نویسنده: قبول شده فارس (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبول شده فارس تاریخ ارسال : شنبه 19 مرداد 98 ساعت ارسال : 11:32 کد دیدگاه : 2450552
سلام
از تمامی دوستان خراسانی کمال تشکر که این سوالات رو به اشتراک گذاشتن انشاءالله همیشه در پناه آقا امام رضا باشید و به امید موفقیت همه ی عزیزان
انشاءالله همگی به زودی بیاییم و خبر خوش قبولیمون رو بدیم و بعد در مورد خرید وسایل دفتر صحبت کنیم
سوالات اختبار:
علل موجه جرم
عوامل رافع مسئولیت کیفری
تعدد
جعل
جرمی را توضیح دادند و گفتند نام جرم چیست؟
خیار
شروط ضمن عقد
شرایط معامله
تفاوت معامله فضولی بافروش مال غیر
کدام فروش مال غیر از اول نافذه؟؟
واجب کفایی
نماز های واجب
رکن و غیر رکن
تهاتر قهریه یا نه؟؟
هیات نظارت
سند لازم الاجرا چیست و دو ویژگی آن
در حکم
یعنی چه؟؟
احکام مسافری (نماز و روزه)که داخل خاک ایران میشود چیست؟؟
نمازهای واجب
تعریف خیار
اهلیت چیست
سردفتر چه اسنادی را نمی‌تواند ثبت کند؟؟برای نوه ی عموت میتونی سند بزنی؟؟
فرق افراز و تفکیک؟
کدامیک از نماز های مسافرکامل خوانده میشود
وظایف سردفتر
درباره هیات نظارت توضیح بده
شورای عالی ثبت توضیح بده حدود صلاحیت و اقسام آن
موارد در صلاحیت دادگاه کیفری یک
شکیات غیر قابل اعتنا
صلاحیت تکمیلی
رهن
شرایط صحت معامله
مجازات های انتظامی
اعضای دادگاه انتظامی
شرایط قانون تعیین تکلیف در ماده یک ، صلاحیت هیئت حل اختلاف، مواردی که شامل قانون تعیین تکلیف میشه ، سابقه ثبتی یعنی چی
غصب ،
چه اسنادی رو سردفتر نمیتونه تنظیم کنه،
طریقه احراز هویت توسط سردفتر
برای نوه عموت میتونی سندبزنی؟خیرچون میشه قوم نسبی ازدرجه سوم طبقه سوم
فرق افرازوتفکیک؟ (توجوابش حالت اشاعه درافراز و اشاعه داشتن یانداشتن درتفکیک و اینکه بعداز تفکیک ملک درحالت مشاع بودن به حالت قبل خودباقی میمونه و اینکه درافراز بین شرکااختلافه و درتفکیک نه .. براشون ملاکه)
صلاحیت تکمیلی هم یکی از دوستان عزیز زحمت کشیدند توضیح دادند که :
همون صلاحیت جهانی تو قانون مجازاته دیگه
اگه با هیچ یک از صلاحیتهای سرزمینی و واقعی و شخصی فعال و منفعل نشه به یک جرم رسیدگی کرد با صلاحیت تکمیلی یا جهانی میشه رسیدگی کرد
صلاحیت سرزمینی : بر حسب اینکه جرم در چه مکانی رخ داده
صلاحیت واقعی :یعنی شایستگی دادگاه برای رسیدگی بر حسب نوع جرم که در خارج رخ داده
صلاحیت شخصی فعال :صلاحیت دادگاه بر حسب تابعیت شخص مجرم که در خارج مرتکب شده
صلاحیت شخصی منفعل :بر حسب تابعیت شخص بزهدیده که در خارج رخ داده
صلاحیت جهانی یا تکمیلی:صلاحیت دادگاه بر حسب جرایمی که به موجب عهدنامه ها مجرم در هر کشور یافت شود در آن مجازات میشود
در مورد قانون تعیین اسناد فاقدسند مالکیت ۴مورد نام ببر
موارد محرومیت ازحقوق اجتماعی
مرجع تقلیدت؟؟
نویسنده: قبول شده فارس (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبول شده فارس تاریخ ارسال : جمعه 18 مرداد 98 ساعت ارسال : 12:23 کد دیدگاه : 2448846
واقعا صفحات قبل رو دنبال کنید می‌بیند که دوستان خراسانی اومدن سوالات رو جواب دادن و هرکس هم اینجا بوده از کاربران اومده سوالات اختبارخودش رو گفته من خودم سوالات رو روی کاغذ نوشتم یه صفحه شده.چی دیگه باید بگن گفتن که هیئت اختبار چند نفر بودند و چه کسانی بودند گفتن تک تک ازشون سوال پرسیدند ۷تا سوال بوده گفتن نمره چند قبول و چند مردود گفتن خودتون باید صفحه قرآن رو باز کنید بخونید گفتن جوابش ده روز دیگه میاد گفتن چه منابعی پرسیدند گفتن نحوه‌ی سوال چه جوری بوده گفتن اولش به ترتیب حروف الفبا بوده بعد قاطی گفتن رییس دیوان شخصا بوده گفتن کپی مدارک رو گرفتن و گذاشتن رو یه پوشه که به اسم خودشون بوده
نویسنده: قبول شده خراسان (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبول شده خراسان تاریخ ارسال : پنجشنبه 17 مرداد 98 ساعت ارسال : 11:17 کد دیدگاه : 2446945
سلام دوستان
هیاتی ک ازمن مصاحبه کردن ۳نفر بودن ک یک نفرشون رئیس دیوان عالی کشور بود سوالات ب این صورت بود:
گفتن قرآن رو خودت باز کن و بخون
کدامیک از نمازهای مسافرکامل خوانده میشه؟
بیع شرط چیست؟
وظایف سردفتر اسناد رسمی؟
درباره هیات نظارت توضیح بده!
شورای عالی ثبت چیست حدود صلاحیت و اقسام آن.
جرایم درصلاحیت دادگاه کیفری ۱
سردفتر چه اسنادی رانمیتواند ثبت کند؟
درمورد قانون تعیین اسناد فاقدسند مالکیت ۴مورد نام ببر
موارد محرومیت ازحقوق اجتماعی
درکل سوالات رو میپیچوندن واضح نمیپرسیدن انگار داشتی اشتباه جواب میدادی آدمو ب شک و تردید مینداختن
تقریبا ی ربع طول کشید و همچنین پرسید مرجع تقلید شما کیست
نویسنده: ن (مشاهده تجربه)
نویسنده : ن تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 مرداد 98 ساعت ارسال : 17:27 کد دیدگاه : 2445893
سلام به همه عزیزان .اینقدر حالم گرفته بود حس نداشتم بیام پیام بزارم.از ۸ تا ۱۲ اداره بودم.بدون ترتیب الفبا داخل میبردن.من رفتم پیش یه هیات ۳ نفره.استرس خفه کرده بودمنو.اول رو خوانی قران بعد دوتا سوال احکام یکی از شکیات یکی ذکر تشهد که فکر کن من با اذان همش اشتباه میگرفتم آخرش درست کردم…وای خدا.نفر بعدی از من شرایط اقرار رو پرسید و بعد پرسید وکیل میتونه به جای موکل اقرار کنه …من جواب میدادم یه جوری میپرسید که فکر کنی داری اشتباه جواب میدی وای همین الانم فشارم افتاد.بعدی شروع کرد از ثبت پرسیدن ملکی اصلا سابقه ثبتی نداره می خواد معامله کنه سردفتر چیکار باید بکنه.من یادم رفته بود .و از مسیولیت کیفری سردفترپرسید و از جعل هم پرسید کدام یک از جرایم سردفتر جعل مفادی است…من استرسم کار رو خراب کرد سوالاخیلی سخت نیس ولی من اصلا انگار سوالارو نمی شنیدم.نصفه نیمه جواب دادم.یک سوال بلد نبودم و دوتا رو اشتباه گفتم.یک سوال دیگه هم این بود واسه جاری میتونی سند تنظیم کنی؟.اینم از من که بد گذشت.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تحربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 مرداد 98 ساعت ارسال : 14:29 کد دیدگاه : 2445573
سلام به همگی
سئوالات بنده:
١-روخوانی قران
٢-نمازهای واجب
٣-تعریف خیار
٤-اهلیت چیست
٥-سردفترچه اسنادی رونمیتونه ثبت کنه
٦-برای نوه عموت میتونی سندبزنی؟خیرچون میشه قوم نسبی ازدرجه سوم طبقه سوم
٧-عوامل رافع مسئولیت کیفری
٨-علل موجهه جرم؟
٩- فرق افرازوتفکیک؟ (توجوابش حالت اشاعه درافراز و اشاعه داشتن یانداشتن درتفکیک و اینکه بعداز تفکیک ملک درحالت مشاع بودن به حالت قبل خودباقی میمونه و اینکه درافراز بین شرکااختلافه و درتفکیک نه .. براشون ملاکه)
١٠-یک سئوال هم پرسیدن که برام نامفهوم بود ومتوجهش نشدم ونتونستم جواب بدم داخلش ثبت ملک ومنشاقانونی داشت گفتم حضورذهن ندارم خودش جوابوبرام خوندکه دوتاموردبود منم باافسوس تاییدکردم
والسلام…
درضمن هیئت ما بسیاااارمهربون بودن وخوش برخورد…خودشونم کمک میکردن
نویسنده: .... (مشاهده تجربه)
نویسنده : ...... تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 مرداد 98 ساعت ارسال : 13:36 کد دیدگاه : 2445462
سلام دوستان
بچه هایی که امروز اختبار رفتن از مدنی جزا و ثبت و احکام و روخوانی قرآن پرسیده بودن حتی تجارت نپرسیده بودن
بهشون گفته بودن زیر 10رد هستن یعنی کلا مردود اما بالای 10تا15تجدید مصاحبه و بین 15تا 25کارآموزی و بالای 30ابلاغ میدن
و از جزا هم عوامل موجهه جرم و رافع مسؤولیت و تعدد و جعل و چند مسئله که نام جرم چیست ؟
از احکام هم مسافری که داخل خاک ایران میشه حکم روزه اش چی هست ؟؟یعنی حکم سفر خارج از کشور در ماه مبارک
از مدنی تهاتر و شروط و شرایط معامله و فرق معامله فضولی با معامله با مال غیر و…
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : چهارشنبه 16 مرداد 98 ساعت ارسال : 10:26 کد دیدگاه : 2445120
مصاحبه ساده بوده و از جزا هم مجازات های انتظامی رو پرسیدن.و بلافاصله بعد اون اختبار استانهای دیگه شروع میشه. و همین هیات اختبار برای مناطق دیکه هم هست. رهن و شرایط صحت معامله و قران و احکام و اعضای دادگاه انتظامی

تجربیات متفرقه

در این بخش تجربیات پذیرفته شدگان آزمون سردفتری در سال 1397 از سایر مراحل مصاحبه گردآوری شده است که در ادامه می توانید برای مشاهده هر یک از تجربیات بر روی اسم نویسنده ضربه بزنید.

نویسنده: ف (مشاهده تجربه)
نویسنده: ف تاریخ ارسال: جمعه ۱۵ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۰۸:۳۳ کد دیدگاه: ۲۶۶۵۵۲۳۰
دوست عزیز
نمره دادن اینجوری هست که یکی به
قرآن و احکام
مدنی
جزا
حقوق ثبت
حقوق دفاتر و آیین نامه
کار عملی در دفترخانه
که هر کدام ۵نمره داره و جمعا سی نمره.
که اگر یک تا ده بشید مردود که به ندرت پیش میاد کسی مردود کنند
اگر یازده تا پانزده تجدید مصاحبه
اگر ۱۶تا ۲۵ قبول با شرط انجام سه تا شش ماه کار آموزی
اگر ۲۵تا ۳۰بشی قبول بدون کار آموزی.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده: ناشناس تاریخ ارسال: شنبه ۰۲ آذر ۹۸ ساعت ارسال: ۲۳:۵۲ کد دیدگاه: ۲۶۴۱۱۲۲۰
پس از قبولی در اختبار ( بدون کار آموزی یا پس از طی دوره کارآموزی ) اخذ پاسخ استعلام های
تاییدیه مدرک تحصیلی و تاییدیه کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری و سپردن تضمین و تعهد و سوگند یادکردن و …..
از آخرین مراحل انتخاب سردفتر هست
نویسنده: هادی (مشاهده تجربه)
نویسنده : هادی تاریخ ارسال : دوشنبه 19 آذر 97 ساعت ارسال : 13:07 کد دیدگاه : 2076814
والا اصولا و تا اونجایی که من اطلاع دارم مصاحبه علمی باید کلی و در حد مواد قانونی باشه چون اگه بخان جزئیات بپرسن واقعا خیلی کم کسی میتونه مصاحبه رو رد کنه از سردفترهایی هم که مصاحبه داشتن قبلا میپرسیدم میگفتن از مواد خیلی مهم و اصطلاحات خیلی مهم و کاربردی همش پرسیدن مخصوصا حقوق مدنی اکثرا از قسمت عقود تعهدات بوده سوالات یا جزا از قسمت کلاهبرداری و جعل یا تجارت از قسمت انواع شرکت و خود حقوق ثبت هم از انواع سند و هیات نظارت و شورای عالی ثبت و اجباری و اختیاری بودن ثبت و مسئولیت و مجازاتهای سردفتر و اینجور مباحث
نویسنده: قبولی تهران (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبولی تهران تاریخ ارسال : یکشنبه 27 آبان 97 ساعت ارسال : 17:15 کد دیدگاه : 2039736
ان شاءالله که تبادل نظرات مفید واقع گردد.وتشکر ویژه ازآقای رزمنده مبارز که بدون کمترین سودی به سوالات بچه ها پاسخ می دهد..اینجانب طی جستجو راجع به مصاحبه سردفتری >به مطالب خوبی دست پیداکردم که حاصل تجربیات یکی از شرکت کنندگان سال 86سردفتری می باشد…گرفتن پاسخ استعلامهای ثبت برای تاییدیه مدرک تحصیلی و تاییدیه کارت پایان خدمت و گواهی عدم سوء پیشینه و سابقه کیفری و انگشت نگاری و پزشکی قانونی ( روانپزشکی ، آزمایش اعتیاد ، هپاتیت ، ایدز ، معاینه چشم ، نوار گوش ) و امضای تعهد ICDL ( مهارتهای هفت گانه کامپیوتر ) جهت ارائه ظرف مدت چهار ماه و گواهی امضاء و همچنین تضمین سردفتری به مبلغ پنجاه هزار تومن وارد پروسه و تشریفات اداری قبل از گرفتن ابلاغ سردفتری شدم .
با رفتن سازمان ثبت به سمت ثبت نوین هم در حال حاضر تمام اطلاعات از قبیل اعلام نتایج آزمون سردفتری و دفتریاری و اعلام اسامی جهت اختبار و … از طریق سایت سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و ثبت استان تهران که لینکش رو می تونید در کنار همین صفحه ببینید اعلام می شود .
نمونه سوالات اختبار سردفتری سال 1387 – 1386 که چندی پیش برگزار شد و تاکنون که 18 مرحله اختبار برگزار شده فکر کنم تغییر زیادی نداشته باشه و البته پاسخ بیشتر اونها به شرح زیر است :
مجازاتهای انتظامی سردفتران و دفتریاران با قید موارد و درجات آنها + اعضاء کانون سردفتران و دفتریاران چند نفرند ؟ ( 7 نفر که 5 سردفتر و 2 دفتریارند که 2 سردفتر و 1 دفتریار نیز عضو علی البدل هستند ) + مرجع رسیدگی به اختلاف بین سردفتر و دفتریار ؟ (کانون سردفتران و دفتریاران ) + مرجع رسیدگی اختلاف بین سردفتر با کارمندان دفتر ؟ + چه عملی باعث انفصال دائم سردفتر می شود ( تنظیم سند معارض و گرفتن وجه تحریر بیش از تعرفه ) + سند معارض ( سند موخرالصدور) + تشکیلات دفترخانه + حِبوه ( ارثی که پسر بزرگ از لوازم پدر می برد مثل لباس و انگشتر و شمشیر و … ) + قاعده ید + انواع بیع مخصوصا” بیع شرط + خیارات مخصوص بیع ( مجلس و حیوان و تاخیر ثمن ) + خیارات (مجلس ” تا زمانی که مجلس به هم نخورده می توان معامله را فسخ کرد ” ، حیوان ” ظرف سه روز مشتری می تواند معامله را به هم بزند ” ، شرط ” برای فسخ ، مدت بگذارند ” ، تاخیر ثمن ” تاخیر در پرداخت ثمن ” ، رویت و تخلف وصف ” وصف مبیع چیز دیگری باشد ” ، غبن ” غبن فاحش ” ، عیب ” مبیع عیب داشته باشد ” ، تدلیس ” مبیع با فریب دادن مشتری فروخته شود” ، تبعض صفقه ” عقد بیع نسبت به بعض مبیع باطل می شود که مشتری می تواند نسبت به قسمتی که بیع واقع شده قبول کند و نسبت به قسمت که بیع باطل بوده ثمن را استرداد کند ” ، تخلف شرط ) + غبن فاحش ( غبن در صورتی فاحش است که قابل مسامحه نباشد ) + تحجیر ( چیدن سنگ دور زمین یا کندن چاه تحجیر است و موجب مالکیت نیست ولی ایجاد حق اولویت می کند ) + طریقه گرفتن امضاء از زندانی در زندان ( دفاتر خاصی که مجوز دارند و با حضور نماینده دادستان و سردفتر در محل زندان از زندانی امضاء گرفته می شود ) + انواع شرکتها و نحوه تشکیل (سهامی خاص : حداقل سهامداران سه نفرند با سرمایه یک میلیون ریال که 35 درصد در بانک تودیع و 65 درصد بین سهامداران تقسیم می شود مدت مدیریت دوسال و بازرس و درج در روزنامه رسمی الزامی است و سهامی عام : سرمایه از طریق فروش سهام به مردم تامین می شود و سرمایه از پنج میلیون ریال نباید کمتر باشد و شرکت با مسئولیت محدود : بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و هرشخص به نسبت سرمایه خود مسئول دیون و تعهدات است و سرمایه اش حداقل یک میلیون ریال است ، سرمایه تحویل مدیرعامل می شود ، بازرس و تعیین روزنامه اختیاری و مدیریت نامحدود است ، تعاونی و تضامنی و مختلط و … ) + انواع بیع ( سلف : که مبیع بعدا” تحویل ولی ثمن پرداخت می شود ) و ( حال : که مبیع و ثمن همزمان تحویل داده می شود ) و ( نسیه : که مبیع تحویل داده می شود ولی ثمن پرداخت نمی شود ) و ( مخصوصا” بیع کالی به کالی که مبیع و ثمن بعدا” پرداخت می شود ) + اسقاط کافه خیارات ( برای قوام و ثبات عقود در متن سند قید می شود مثل اختیار فسخ معامله توسط فروشنده که ساقط می شود ) + تعریف سرقت ( ربودن مال غیر بدون رضایت او که می تواند تعزیری یا حدی باشد ) + جرم ( عملی که قانون برای آن مجازات تعیین کرده باشد ) + تعدد جرم ( شخصی که جرمهای متفاوتی داشته باشد ) + تکرار جرم ( هرگاه شخصی به موجب حکم دادگاه محکوم شود و بعد از اجرای حکم دوباره مرتکب جرم قابل تعزیر شود دادگاه می تواند مجازات وی را تشدید کند ) + بیع شرط ( متعاملین با هم شرط می کنند که هرگاه در مدت معین تمام مثل مبیع را به مشتری رد کند خیار فسخ را داشته باشد یا اگر مقداری را رد کرد خیار فسخ داشته باشد در بیع شرط به مجرد عقد ، مبیع ملک مشتری می شود با قید خیار برای بایع که اگر مشتری به شرایط عمل نکند بایع می تواند مبیع را استرداد کند ) + کلاهبرداری ( شخصی که با وسایل متقلبانه و جعل قصد فریب و بردن مال دیگران را دارد ) + سفته ( سندی است که شخصی در تاریخ مشخصی تعهد به پرداخت آن می کند ) + چک ( نوشته ای است که شخص آن را برای اخذ وجهی که نزد بانک دارد به نفع خود یا دیگری صادر می کند ) + صدور چک پرداخت نشده ( یا چک بلامحل چکی است که در تاریخ سررسید وجهی در بانک نداشته باشد یا کمتر از حد چک باشد ) + چک وعده دار ( چکی که تاریخ روز نباشد ) + حد قذف ( لواط مرد با پسر ) + حد مصاهره ( 1- نکاخ بین مرد با مادر یا جدات زن او از نسبی و رضاعی 2- نکاح بین مرد با زن پدر یا اجداد او یا زن پسر 3- نکاح بین مرد با اناث از اولاد زن ) + حد ( مجازات ) + اقاله ( بر هم زدن معامله ) + تهاتر ( هرگاه دو نفر به هم مدیون باشند بین دین آنها به یکدیگر تهاتر برقرار می شود ) + دفاتر موجود در دفترخانه ( دفتر جاری سردفتر برای تنظیم اسناد که طبق بنچاق باید حرف به حرف از اول تا آخر عینا” نوشته شود + دفتر ممنوع المعامله برای وارد کردن اسامی ممنوع المعامله و رفع ممنوع المعامله + دفتر بازداشتی پلاک برای وارد کردن پلاکهای بازداشتی و رفع بازداشت آنها + دفتر رپرتوار یا راهنما که مانند دفتر تلفن انگشتی و بر اساس حروف الفبا است و برای وارد کردن اسم طرفین سند است که در موقع یافتن سابقه به آنها رجوع می شود و معمولا” دو جلد است یکی بر اساس نام معامل سند و دیگری بر اساس نام متعامل سند نوشته می شود به همراه شماره و تاریخ و نوع سند + دفتر امانات برای وارد کردن ودایع بابت اجاره + دفتر تمبر برای وارد کردن مشخصات اسناد به ترتیب شماره در هر ماه و دفتر اندیکاتور برای وارد کردن یا صادر کردن نامه و استعلام و دفتر گواهی امضاء ) + آگهی نوبتی ( مربوط به املاکی است که مجهول المالک بوده و برای جلوگیری از تضعیع حقوق آنها چهار بار در سال در اول مرداد ، اول بهمن ، اول اردیبهشت و اول آبان آگهی می شود و ظرف 90 روز قابل اعتراض و ظرف یک ماه قابل اقامه دعوی در دادگاه صالحه است ) + آگهی تحدید حدود ( بعد از آگهی نوبتی به منظور تثبیت حدود آگهی می شود و ظرف 30 روز قابل اعتراض و ظرف یک ماه قابل اقامه دعوی در دادگاه صالحه است ) + املاک مجهول المالک ( املاکی که مالکین آنها هنگام پلاک کوبی حضور نداشتند ولی اسم آنها در دفتر توزیع اظهارنامه ثبت شده که با مراجعه به ثبت می توانند تقاضای سند کنند + وقف ( این است که عین مال حبس و منافع تسبیل شود و ایجاب از طرف واقف و قبول از طرف موقوف علیهم است و لازم می باشد ) + وقف عام ( حاکم باید قبول کند ) وقف خاص ( موقوف علیهم طبقه اول است ) + مقتضای اطلاق عقد ( اثری از آثار عقد که اگر نسبت به آن ذکری در سند نیاید موجب حصول آن می شود مثل اینکه در عقد بیع از محل تسلیم مبیع چیزی گفته نشود که محل وقوع عقد مورد نظر است ) + ضمان درک ( اگر بعد از قبض ثمن ، مبیع مستحق غیر شود باید بایع از عهده خسارت برآید ) + موانع عقد نکاح و ابراء (نکاح با پدر و اجداد و مادر و جدات – نکاح با اولادِ اولادِ اولاد – نکاح با خواهر و برادر – نکاح با عمات و خالات و اجداد آنها )+ حق شفعه ( دو نفر که در مال غیرمنقولی با هم شریک هستند نسبت به فروش سهم دیگری حق شفعه دارند که صاحب حق را شفیع می گویند که البته در حال حاضر برای فروش قدرالسهم یکی از شرکا حق شفعه شریک دیگر مورد نیاز نیست) + ایقاعات ( کاری که نیازمند اجراء صیغه است ولی نیاز به دو طرف ندارد و یکجانبه انجام می شود مثل طلاق اعم از خلع و مبارات و تدبیر و مکاتبه و اقرار و جعاله و ایمان و نذر و ظهار و امان و عتق ) + مسئولیت سردفتر + تحدید حدود + وظایف سردفتر + هیات نظارت و حوزه صلاحیت و وظایف آن + افراز + تفکیک + تقسیم + مسئولیت کیفری سردفتر + بازنشستگی سردفتر ( سن 65 سالگی )
این هم خارج از محدوده اختبار البته شاید برای اختبار هم به درد خورد : سقوط تعهدات ( اقاله ” بر هم زدن معامله ” ، ابراء ” داین از دین خود صرفنظر کند ” ، تهاتر” دو نفر که به هم مدیون باشند بین دین آنها تهاتر برقرار می شود ” ، مالکیت فی الذمه ” وراث به مورث خود بدهکار باشند ” ، تبدیل تعهد ” موضوع تعهد را تغییر بدهند ” ) – ضمان قهری ( غصب ” استیلا بر مال غیر ” ، اتلاف ” تلف شدن مال ” ، تسبیب ” سبب تلف شدن ” ، استیفاء ” کسی که به امر دیگری اقدام به عملی نماید ” ) – ادله اثبات دعوی ( اقرار ” حقی برای غیرقایل شدن به ضرر خود ” ، اسناد کتبی ” هر نوشته ای که در مقام دعوی قابل استناد باشد ” ، شهادت ” شهادت نامه سند محسوب نمی شود ” ، امارات ” برداشت قاضی از اوضاع و احوال که دلیل امری باشد ” ، قسم ) – عقود جایز : معاوضه ( عقدی که به موجب آن طرفین مالی را می دهند و مال دیگری را اخذ می کنند ) – اجاره ( عقدی که مستاجر مالک منافع می شود اجاره دهنده موجر و اجاره کننده مستاجر و مورد اجاره عین مستاجره با مدت معلوم است ) – مساقات ( معامله ای که بین صاحب درخت با عامل برای ثمره انجام می شود ) – مضاربه ( عقدی که یکی سرمایه می دهد تا طرف دیگر تجارت کند و در سود آن شریک هستند صاحب سرمایه مالک و عامل مضارب است ) – جعاله ( التزام شخصی به به اداء اجرت معلوم در قبال عملی معین یا نامعین جاعل ملتزم و طرف دیگر عامل است و به اجرت جعل می گویند ) – ودیعه ( یک طرف مال خود را به دیگری می سپارد تا مجانا” نگه دارد مودع ودیعه گذار است و مستودع ودیعه گیر ) – عاریه ( احد از طرفین به دیگری اجازه می دهد از عین مال او مجانا” منتفع شود عاریه دهنده معیر و گیرنده مستعیر است ) – وکالت ( عقدی که به موجب آن یکی از طرفین دیگری را نایب خود می کند وکالت دهنده موکل و گیرنده وکیل است ) – قرض ( عقدی که به موجب آن احد از طرفین مقداری از مال خود را به دیگری تملیک می کند تا روزی پس بدهد طرفین را مقرض و مقترض می گویند ) و اما عقود لازم : مزارعه ( عقدی که به موجب آن احد از طرفین زمینی را برای مدت معین به طرف دیگر می دهد تا زراعت کند و حاصل تقسیم شود و سهم هر یک باید مشخص باشد مزارع عامل است ) – عقد ضمان ( عقدی که شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده می گیرد متعهد ضامن و طرف دیگر مضمون له و شخص ثالث مضمون عنه یا مدیون اصلی است ) – حواله ( عقدی که به موجب آن طلب شخصی از ذمه مدیون به ذمه شخص ثالث منتقل می شود مدیون محیل و طلبکار محتال و شخص ثالث محتال علیه است ) – کفالت ( عقدی که به موجب آن احد از طرفین در مقابل طرف دیگر احضار شخص ثالث را تعهد می نماید متعهد کفیل و شخص ثالث مکفول و طرف دیگر مکفول له است ) – صلح ( برای رفع تنازع و اختلاف یا جلوگیری از تنازع احتمالی است طرف اول را مصالح و طرف دوم را متصالح می گویند ) – رهن ( عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می دهد رهن دهنده راهن و طرف دیگر مرتهن است و این عقد برای راهن لازم و برای مرتهن جایز است ) – هبه ( عقدی که یک نفر مالی را مجانا” به دیگری تملیک کند تملیک کننده واهب و طرف دیگر متهب و مورد هبه عین موهوبه است ) – بیع ( یعنی تملیک عین به عوض معلوم پس از توافق بایع و مشتری در مبیع و قیمت آن عقد بیع به ایجاب و قبول واقع می شود مقدار و جنس و وصف مبیع باید معلوم باشد عقد بیع بایع را ضامن درک مبیع و مشتری را ضامن درک ثمن قرار می دهد ، در عقد بیع تسلیم یعنی دادن مبیع به تصرف مشتری و تادیه ثمن یعنی ثمن را در موعد و محل طبق شرایط عقد بیع تادیه نماید ( – تعریف عقد ( عبارت از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آنها باشد ) – عقد لازم ( عقدی که هیچ یک از طرفین معامله حق فسخ آن را نداشته باشند ) – عقد جایز ( عقدی که هر یک از طرفین بتواند هر وقت بخواهد آن را فسخ کند ) – عقد خیاری ( آن است که برای طرفین یا یکی از آنها یا شخص ثالثی اختیار فسخ باشد ) – عقد منجز ( آن است که تاثیر آن بر حسب انشاء موقوف به امر دیگری نباشد والا معلق است ) – شرط ( صفت ، نتیجه ، فعل ) – شروط باطل ( شرط غیرمقدور ، شرط که نفع و فایده نداشته باشد ، شرط نامشروع ) که مفسد عقد نیستند – شروط بطلان عقد ( شرط خلاف مقتضای عقد ، شرط مجهول ) سبب بطلان عقد هستند – شرایط صحت معامله ( قصد طرفین و رضای آنها ، اهلیت طرفین ، مورد معامله موضوع معین باشد ، مشروعیت معامله ) – عمری ( حق انتقاعی که به موجب عقدی از طرف مالک برای شخص به مدت عمر خود یا عمر منتفع و یا عمر شخص ثالثی برقرار شده باشد ) – رقبی ( حق انتفاعی که است که از طرف مالک برای مدت معینی برقرار می گردد ) – حق سکنی ( اگر حق انتفاع سکونت در مسکنی باشد حق سکنی است که می تواند عمری یا رقبی باشد ) – حبس مطلق ( در صورتی که مالک برای حق انتقاع مدت تعیین نکرده باشد و حق مزبور تا فوت مالک خواهد بود مگر اینکه مالک قبل از فوت رجوع کند ) – حق انتفاع با انقضاء مدت یا تلف شدن مال زایل می شود – حیازات ( تصرف و وضع ید است یا مهیا کردن وسایل تصرف و استیلا ) – حق ارتفاق (حق اشخاص در ملک غیر است ) – فضای محازی ( یعنی ملک تا هر کجا بالا برود یا زیر زمین ) – مباحات ( اموالی که ملک اشخاص نیست مثل اراضی موات و آبادی که کشت و زرع در آن نباشد و افراد می توانند آن را تملک کنند ) – معامله به قصد فرار از دین باطل است .
احکام شامل : مطهرات بویژه استحاله ( مثل اینکه چوب بسوزد و خاکستر شود ) ، نجاسات ، تشهد ، سلام ، اصول دین ( توحید – نبوت – معاد – عدل – امامت ) فروع دین ( نماز – روزه – امر به معروف و نهی از منکر ، تولی و تبری ، حج ، خمس ( شامل : تجارت – مال حلال مخلوط به حرام – غنیمت – مروارید – گنج – معدن – زمینی که از کافر ذمی خریداری شود ) ، زکات ( شامل : گندم – خرما – جو – کشمش – طلا – نقره – شتر – گاو – گوسفند ) ، سوره قدر و ناس و سایر سورهای کوتاه از حفظ ( قبلا” می گفتند قران باز کن و دو خط بخون که باید حواستون باشه که بدون وضو دست به خط قران نزنید از سوالاتی که قبل ترها در اختبار مطرح می شد : نمازهای نافله ( مستحب ) مخصوصا” نافله شب و نماز غفیله – تیمم – نمازها و غسلهای واجب و مستحب و انواع آن – اذان و اقامه – سوره هایی که سجده واجب دارند ( آیه 37 سوره فصّلت – آیه 15 سوره سجده – آیه آخر سوره النجم – آیه آخر سوره علق و ان یکاد آخر سوره قلم ) – احکام و مبطلات نماز و روزه و وضو – طریقه وضو گرفتن – نماز آیات ( 2 رکعت است در رکعت اول بعد از نیت و تکبیر ” حمد و سوره و رکوع ” 5 بار بعد دو سجده و رکعت دوم مثل رکعت اول و تشهد و سلام خوانده می شود ) – نماز عید فطر و قربان ( 2 رکعت است در رکعت اول بعد از حمد و سوره ” تکبیر و قنوت ” 5 بار بعد رکوع و سجده و رکعت دوم بعد از حمد و سوره ” تکبیر و قنوت ” 4 بار بعد رکوع و سجده و تشهد و سلام ) – نماز جمعه ( 2 رکعت است در رکعت اول پس از حمد سوره جمعه قبل از رکوع قنوت و در رکعت دوم بعد از حمد ، سوره منافقون بعد از رکوع قنوت و تشهد و سلام و حداقل با 5 نفر برگزار می شود و واجب تخییری است ) ، واجبات نماز (نیت – قیام – تکبیرة الاحرام – رکوع – سجود – قرائت – ذکر – تشهد – سلام ترتیب – موالات یعنی پی در پی خواندن اجزای نماز ) ، فرق بین ارکان نماز ” نیت – قیام – تکبیرة الاحرام – رکوع – سجود ” و غیرارکان (قرائت – ذکر – تشهد – سلام – ترتیب – موالات ) این است اگر انسان ارکان نماز را به جا نیاوردو یا اضافه کند حال اینکه عمدا” یا اشتباها” باشد نماز باطل است ولی غیرارکان نماز را باطل نمی کند ، نماز وحشت ( 2 رکعت است در رکعت اول بعد از حمد آیه الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد 10 مرتبه اناانزلناه بعد سلام و صلوات وابعث ثوابها الی قبر … که شب اول قبر خوانده می شود ) ، تسبیحات حضرت زهرا (34 بار الله اکبر – 33 بار الحمدالله – 33 بار سبحان الله ) ، توضیح اینکه رساله مجتهدین رو می تونید در سایت شهید آوینی که لینک آن در کنار همین صفحه است ، مطالعه کنید .
اختبار در این دوره توسط آقای یادگاری ( مدیرکل امور اسناد و سردفتران ) که البته در چند روز اخیر جای خود را به آقای هاشمی مقدم دادند و آقای بخشنده ( دادستان انتظامی سردفتران ) بصورت سه نفر سه نفر در طبقه همکف ، سالن اجتماعات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در میدان امام خمینی ضلع شمالی پارک شهر برگزار می شود و اولین سوالی که معمولا” پرسیده می شود این است که تا به حال مجازات انتظامی داشته اید یا نه ؟ البته برای کسانی که دفتریار بودند ! زمانی که ما را داشتند اختبار می کردند به ما اجازه خروج از سالن را ندادند چون کسانی که اختبارشان تمام شده بود و بیرون بودند ممکن بود سوالات و پاسخشان را به دیگران بگویند ، در حال حاضر هم که دارند تتمه بانوان و طلاب و اونهایی که در اختبار مراحل قبل رد شدند و افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا و اجتهاد که بدون آزمون کتبی می خواهند وارد این مجموعه شوند را اختبار می کنند اختبار هم ظاهرا” سه مرتبه تجدید می شود و بعد از سه بار، تشخیص مصاحبه بعدی و قبولی موکول به نظر هیات اختبار است که تا اونجایی که من دیدم ردی وجود نداشت و همه قبول می شدند !
در مورد مدرک ICDL هم گفته اند که این مدرک باید زیر یکی از مراکز ( فنی و حرفه ای – جهاد دانشگاهی – مدیریت و برنامه ریزی ) باشد که البته در بخشنامه عنوان شده ” یکی از مراکز معتبر زیر نظر شورای عالی انفورماتیک ” که این شورا زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی است .
نویسنده: قبولی تهران (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبولی تهران تاریخ ارسال : دوشنبه 28 آبان 97 ساعت ارسال : 17:52 کد دیدگاه : 2041830
هدف از سئوالات مصاحبه
هدف از پرسش برخی از سوالات مصاحبه های استخدامی
1.فكر می كنید بزرگ ترین نقطه قوت شما چیست؟
منظور از سوال : تا چه اندازه می توانید چهره موفقی از خود ترسیم نمایید؟ واكنشی كه باید نشان داد : كلی صحبت كنید
2.فكر میكنید بزرگ ترین نقطه ضعف شما چیست؟ منظور از سئوال : آیا استخدام شما كار اشتباهی است
واكنشی كه باید نشان داد : باید به عنوان نقطه ضعف خود چیزی را بیان كنید كه از نظر سازمان نقطه قوت باشد مثلاً
وسواسی هستم ، چون دوست دارم كارم همیشه بهتر از همه باشد.
3.درباره خودتان بگوئید؟ منظور از سئوال : سنجیدن وقار ، متانت ، تواضع و طرز بیان شما
واكنشی كه باید نشان داد : باید بطور شمرده ، خلاصه ای از مهارتهای خود را شرح دهید.
4.آینده خود را در این سیستم چگونه می بینید؟ منظور از سئوال : آیا درباره پیشرفت و ترقی خود در سازمان واقع بین هستید .
واكنشی كه باید نشان داد : با مطالعه و شناختی كه از سازمان باید داشته باشید ، انتظارات خود را درباره پیشرفت و طی مدارج ترقی در سازمان بطور واقع بینانه ای بیان نمایید.
5.به چه دلیلی شغل قبلی خود را ترك كرده اید : منظور از سئوال : سنجش راستگ ویی و درستكا ری شما
واكنشی كه باید نشان داد : بدون عصبانیت از تصمیم خود درباره ترك شغل قبلی دفاع كنید.
6. اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟ منظور از سئوال : بررسی تنوع فك ری و علائق شما
وكنشی كه باید نشان داد : فهرستی از سرگرمی های مختلفی را بدهید كه نشان دهد آدمی تك بعدی نیستید.
7.چه جنبه ای از شغل قبلی خود را دوست داشتید؟ منظور از سوال : دنبال چه هستید و چه جو و محیطی را می پسندی
واكنشی كه باید نشان داد : صریح باشید .
8.فكر میكند سرپرستتان چه تعهداتی در قبال شما دارد؟ منظور از سئوال : متكی به سرپرست هستید یا مستقلید .
واكنشی كه باید نشان داد : واقعیت را بگوئید.
9.آیا به غیر از این شغل در این سازمان ، برای مشاغل دیگری نیز درخواست كار كرده اید؟
منظور از سئوال : تا چه اندازه درباره تغییر شغل فعلی خود ،جدی و مصمم هستید .
واكنشی كه باید نشان داد : باید خاطر نشان سا زید كه تخصص و مهارتهای شما می تواند در انواع سازمانها و مشاغل مختلف كاربرد داشته باشد
10. فكر می كنید حقوق شما باید در چه حدی باشد،؟ منظور از سؤال : آیا سازمان استطاعت استخدام شما را دارد؟
واكنشی كه باید نشان داد : به جای یك رقم دقیق ، حداقل و حداكث ری را به عنوان حقوق مناسب تعیین نمایید .
مصاحبه كننده ناگهان سكوت می كند … منظور از سئوال : آیا تحمل فشار را دا رید؟
واكنشی كه باید نشان داد : دستپاچه نش وید ، ساكت و منتظر بمانید تا او دوباره صحبت را آغاز كند .
مصاحبه كننده سئوالات خصوصی از شما می كند منظور از سئوال : زمینه اصلی فكر و انگیزه شما
واكنشی كه باید نشان داد : با آرامش و متانت پاسخ دهید و از كوره در نروید.
نکات مهم در حین مصاحبه
– در صورتی که از شما خواستن تا در صورتی که سوالی دا رین بپرسین سوالی از حقوق و مزایا و ساعات کا ری و یا اینکه آیا من مصاحبه خوبی داشتم و … نپرسید و سعی کنید مصاحبه را با اشتیاق ادامه دهید.
– مهمترین بخش مصاحبه همان ده دقیقه اول است، سعی کنید کاملا ریلیکس و با اعتماد به نفس باشید، سعی نکنید خود را یک شخصیت ماورا نشان دهید، سعی کنید خودتان باشید.
– یکی از دوستام میگفت تو مصاحبه به داداشش گفتن قرآن بخون وقتی سوره ای که دادن بخونه گفتن چی بود گفته توبه بعد یادش اومده که سوره ت وبه بسم الله نداره زود جمع و جور کرده خودشو وقتی گفتن اگه سوره توبه بوده چرا بسم الله گفتی اونم گفته بود من اول هرکاری بسم الله میگم .
– یا اینکه چایی میدن بهت ولی حواستون باشه فوت نکنین که زود سرد شه گل ویی تازه کنین که دیگه هیچی .
– سعی کنید بیشتر از آینده صحبت کنید.
– در صورتی که از شما خواستن تا صحبت های پایانی خود را انجام دهید، به هیچ عنوان این بخش را سرسری نگیرید.
30 نکته روانشناسی در مصاحبه
– در ابتدا برای تغییر زبان بدن باید نسبت به آن هوشیار باشید. به طرز نشستن، ایستادن و چگونگی بکارگیری دست ها و پاهایتان و آنچه که در هنگام مصاحبه با فردی انجام می دهید دقت داشته باشید .
پاها و دستانتان را به حالت ضربدری قرار ندهید.
احتمالا ا شنیده اید که نباید دست به سینه بایستید چرا که ممکن است از شما ظاهری تدافعی یا محافظه کار ارائه دهد. این مساله در مورد پاهایتان نیز صدق می کند پس پاها و دستهایتان را ضربدری نگذارید .
ارتباط چشمی داشته باشید اما خیره نشوید.
در میان افرادی که مخاطب شما هستند با همه آنها ارتباط چشمی داشته باشید تا رابطه به تری را بوجود آورده و متوجه شوید که ایا آنها به صحبت های شما گوش می دهند یا نه؟ البته برقرار کردن بیش از حد تماس چشمی ممکن است باعث ناراحتی افراد شود .
هنگامی که دیگران مشغول صحبت هستند، سرتان را به نشانه تأیید تکان دهید.
هرچند دقیقه یکبار سرتان را به نشانه تایید حرکت داده تا نشان دهید که به سخنان طرف مقابل گوش می دهید. اما مواظب باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید .
خم نشوید، صاف بنشینید. اما در یک حالت آرام، نه به صورت هیجان زده . کمی به سمت جلو متمایل شوید، البته نه خیلی زیاد.
اگر قصد دارید که علاقمندیتان را به سخنان طرف مقابل نشان دهید، به طرف او کمی متمایل شوید. در صورتی که می خواهید نشان دهید که دارای اعتماد به نفس بوده و آرامش دارید کمی به سمت عقب متمایل شوید.
9. لبخند بزنید. به صورتتان دست نزنید. این حالت ممکن است موجب شود که دستپاچه به نظر برسید و برای مخاطبانتان ایجاد حواس پرتی می کند .
10. سرتان را بالا نگه دارید.چشمانتان را به زمین ندو زید. این حالت باعث می شود که شما نامطمئن یا کمی ناکام جلوه کنید
11.سر خود را به سمت بالا و صاف قرار داده و چشم هایتان را در مقابل افق نگه دا رید .
12.حرکاتتان را کمی آرامتر کنید. بی قراری نکنید.
13.در تمام موقعیت ها حرکاتتان را از بی نظمی رها کنید. سعی کنید آرام باشید و حرکاتتان را کندتر کرده و بر روی آنها تمرکز کنید
14. از دستانتان با اطمینان بیشتری استفاده کنید.
15.دستانتان را جهت شرح موضوعی یا بیان اهمیت نکته ای که تلاش می کنید تا آن را ارائه دهید بکار ببرید.
16. به فاصله خیلی نزدیک نایستید. نگرش مثبت داشته باشید.
17.آخرین نکته این است که دیدگاهی راحت، باز و مثبت داشته باشید. آنچه شما احساس می کنید بر ر وی زبان بدنتان جاری می شود و می تواند باعث تفاوت عمده ای شود. شما قادر خواهید بود که زبان بدنتان را تغییر دهید اما این نیز همانند تمامی عادت های جدید زمان بر است.
18.سعی کنید به موقع و سر ساعت برای مصاحبه حاضر ش وید و با لباس های مرتب و همچنین با متانت رفتار کنید و سعی کنید به در باره همه چیز واقعیت امر را بیان کنید.
19.آرام و بدون نگرانی و اضطراب باشید.
20.قبل از مصاحبه اطلاعات لازم در مورد شغل ،كارفرما و كسانی كه گزینش استخدامی را انجام می دهند به دست آوردید . با مطالعه نش ریات تخصصی در زمینه فعالیت كارفرما،رقبا،مشكلات كارفرما و راه حلهای این مشكلات ، اطلاعات جامعی به دست آوردید.
21.در كم ترین زمان ممكن پاسخ دهید و حداكثر زمان را در اختیار مصاحبه گر بگذارید تا نیازها را شرح دهد.با سؤالاتی چون “ آیا می توانید توضیح بیشتری در این مورد بدهید “ از نیازهای واقعی مصاحبه گر آگاه شوید .
22. برای رفع نیازهای مصاحبه گر ابراز علاقه كنید و در صورت امكان راه حلهایی برای رفع مشكلات بیان كنید .
23. قبل از پاسخ گفتن بیاندیشید. پاسخ گویی یك فرآیند سه مرحله ای است .این مراحل عبارتند از :
مرحله وقفه در این مرحله باید اطمینان حاصل كنید كه مقصود سؤال را فهمیده اید .
مرحله اندیشه كه در آن باید بیاندیشید و پاسخ خود را آماده نمایید .
مرحله بیان بیان پاسخ و تأكید بر تاثیر خود در حل مشكل.
24.كنترل اعصاب ، آراستگی ، حفظ ظاهر ، پرسش مناسب و اشتیاق در پاسخ گویی .
25. سعی بر گذاشتن یك تأثیر اولیه جذاب ر وی مصاحبه گر .
26. مطالعات نشان داده است كه متقاضیانی كه ارتباط به تری برقرار می كنند ، سر خود را بیشتر تكان می دهند ، لبخند می زنند و نیز رفتارهای غیر كلامی مشابه از خود بروز میدهند، نمره بالاتری میگیرند و این رفتارهای غیر كلامی 08 درصد نمره رتبه بندی متقاضی را در بر میگیرد .
27. درك صحیح از نیازمندیهای كارفرما و اشتیاق برای حل آنها
28. ارائه ایده های نوین .
29. ابراز غرور و سرفرا زی نسبت به گذشته خود .
نویسنده: تهران (مشاهده تجربه)
نویسنده : تهران تاریخ ارسال : دوشنبه 28 آبان 97 ساعت ارسال : 17:50 کد دیدگاه : 2041825
سئوالات جانبی در مصاحبه ها
1. سابقه بسیجی دارید؟ نام فرمانده پایگاه شما چیست؟

2. آخرین راهپیمایی را چه زمانی رفته اید؟ در چه موردی خطبه خوانده شد و توسط چه کسی؟

3. مهمترین مسایل سیاسی داخلی و خارجی کشور چیست؟

4. راجع به شكیات نماز و نماز جمعه حتی دعاهای مستحبی مثل دعای سمات و ندبه و كمیل و چیزای دیگه . البته به دوستت بگو نگران نباشه . به خاطر احكام كسی رو رد نمیكنن . بیشتر به مسائل شرعی مثل حجاب و سیاست و اینا كار دارن . اگه از این لحاظ مشكل نداشته باشی حلی .

5.سئوالات از این قراره؟

* ساعت چند از خواب بیدار میشی؟ مواظب باش ساعتی را که میگی یادت باشه .چون بعدش میپرسن نماز صبحت قضا میشه یا نه.اگر بگی ساعت 4 از خواب بیدار میشم و بعد به سئوال بعدیش جواب : ” نه همیشه نماز صبح را بوقت میخونم ” را بدی بعلت دروغگویی رد میشی.

6. سوال بعدی مربوط می شود به چندسوال از احكام مثل نماز جمعه چند ركعت است و یا ممكن است از شما پرسیده شود نمازهای واجب را نام ببر. البته نوع سوالات را برای هرمصاحبه كننده ای متفاوت است. بعضیهاشون معنی بعضی سوره های كوچك نیز می خواهند.

7. سوال بعدی مربوط به مسائل سیاسی است مثل تعداد نمایندگان مجلس، نام وزیر مربوطه و یا ممكن است كه از شما بخواهند عملكرد یك وزیر و یا رئیس جمهور را برایشان تحلیل كنید.

8. سوال چهارم مربوط می شود به اخبار روز اینكه از كجا خبرها را می گیری، آیا تلویزیون و یا رادیو و دیگر رسانه ها را استفاده می كنید یا خیر . شاید هم از شما در مورد داغترین بحث روز بخواهند .

9. سوال بعدی هم از مسائل متفرقه می پرسند مثلا نظرتان در مورد مسئله هسته ای ایران و دلیل مخالفت غربیها نسبت به آن و یا اینكه در مورد جناحها شما را سوال پیچ كنند كه این بخش تقریبا شامل تمام مباحث قبلی نیز می شود.

10. مثلا طرف میگه روز قدس نهار چی خوردی تو هم گیج میمونی مثلا میگی کوکو میزنه پس کلت میگه روز قدس ماه رمضان هست .

11.وضعیت فرهنگی جامعه را چطور ارزیابی می کنید؟

12.ضعف ما در امور فرهنگی در چیست که جامعه این چنین است؟

13.فعالیت ورزشی چیست و آیا در مسابقات ورزشی حضور داشتی؟

14.راهپیمایی رفته اید مسیر آن را بگویید؟

15.هر چند وقت نماز جمعه می روید؟

16.آیا تا حالا شده که می خواستین راجع به چیزی توی وبلاگ بنویسین ولی از ترس فشار سیاسی ا نکار را نکردین؟ اگر بله، مثال بدهین .

17.بیشتر از چه طریقی از اخبار سیاسی با خبر می شوین؟ روزنامه ها؟ اینترنت؟ تلویزیون؟

18.اگر بیشتر اخبار سیاسی ر تو اینترنت بخوانین اخبار مطالب دیگر را از منابع می گیرین؟

19.آیا به روزنامه و مجله های بین المللی دسترسی دارین؟ اگر بله، آنها را می خوانین؟

20.به اخبار از کدام نوع نشریه اعتماد می کنین؟ تلویزیون، رادیو، روزنامه ها ، یا اینترنت؟

21.آیا نگرانی های شما توسط دولت شدنیده می شود؟ آگر بله، چطور؟

22.خدمات اینترنت دولتی چطور است؟

23. در چه رکعاتی میتوان به امام جماعت اقتدا کرد؟

24. روخوانی قرآن ) خواندن بخشی از قرآن )؟ آیا عضو بسیج هستید؟ فامیل معتاد دارید؟ فامیل سیگاری دارید؟

25.دوست معتاد داری؟ چند تا مواد مخدر نام ببر؟

26. نمازهای مستحبی که به جماعت شرکت کرده اید را نام ببر؟

27. آیا امسال یا سال قبل نماز آیات واجب شده بود؟

28.مراسم هایی که در محل شما برگزار می شود ) مذهبی و فرهنگی)؟.آیا در مراسم یادمان شهدا شرکت کرده اید؟

29.فعالیت های فرهنگی که تاکنون انجام داده اید؟.فعالیت های علمی که تاکنون انجام داده اید؟

30.سوالات دینی تا ن را از کجا پرسیده و پاسخ دریافت می کنید؟

31.نظر رهبری را در مورد جریانات منحرف دانشجویی بگویید؟

32.آیا شلوار جین می پوشید؟.

33.فامیل شهید یا جانباز دارید ..دغدغه خانواده ها چیست )پدر و مادر(؟ اعتیاد

34.مذهب، سیاست، و حقوق زنان

35 با دوست های خودتون می توانین راحت در مورد موضوعات بحث برانگیز صحبت کنین؟ بیرون باکسی که باهاش آشنا نیستین چطور؟

36. تاریخ فرار شاه از ایران ؟ 26 دي ماه سال 1357 سالروز فرار شاه از ايران است.

37.آخرین عملیات جنگ هشت ساله؟ عملیات مرصاد

نویسنده: قبولی تهران (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبولی تهران تاریخ ارسال : دوشنبه 28 آبان 97 ساعت ارسال : 17:41 کد دیدگاه : 2041803
وقایع تاریخی انقلاب
۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با بازداشت امام خمینی و در پی آن تظاهرات تهران و قم اتفاق افتاد که خمینی و هوادارانش به عنوان نقطه عطف در آغاز انقلاب اسلامی می شمارند و در ایران امروز یکی از تعطیلات رسمی به شمار می آید.
جمعه سیاه: کشتار ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به جمعه سیاه به کشتار تظاهرکنندگان در محلات فقیر نشین جنوبی و میدان ژاله تهران، توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران گفته می‌شود که در جریان ناآرامی‌هایی که به پیروزی انقلاب اسلامی در این سال انجامید، رخ داد. اغلب به عنوان آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد.
۱۲ بهمن ۵۷: بازگشت سید روح‌الله خمینی به ایران واقعه‌ای در جریان انقلاب ۱۳۵۷ ایران است که طی آن در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ سید روح‌الله خمینی پس از ۱۵ سال تبعید به ایران بازگشت و در تهران مورد استقبال قریب به سه میلیون ایرانی قرار گرفت. این روز در تقویم رسمی ایران با عنوان آغازین روز دهه فجر، مشخص شده‌است.
تصرف سفارت آمریکا یا همان تسخیر لانه جاسوسی آمریکا با حمله تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام و تصرف سفارت آمریکا در تهران و به گروگان گرفتن ۶۶ دیپلمات آمریکایی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ آغاز گردید و در ۳۰ دی ۱۳۵۹ با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا و آزادی گروگان‌ها پایان یافت.در جریان اشغال سفارت، کارمندان سفارت تلاش کردند مدارک و اطلاعات محرمانه را از بین ببرند، اما ایرانیان توانستند بخشی از آن اطلاعات را بازیافت کنند و حدود ۷۰ سند محرمانه توسط ایران منتشر شد.
انقلاب فرهنگی ایران: به مجموعه‌ای از رویدادهای مرتبط با نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران (به ویژه سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ خورشیدی) گفته می‌شود که با هدف پاک‌سازی استادان و دانشجویانی که از دید حکومت جمهوری اسلامی ایران ، «غرب‌زده» به‌شمار می‌رفتند، صورت پذیرفت. از انقلاب فرهنگی ایران به عنوان اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها یاد می‌گردد.
رویداد مباهله: آیه ۶۱ سوره آل عمران است که در باره هیأت نجرانی نازل شده استدر روز مباهله بنا بر این بود که مسلمانان و مسیحیان نجران یکدیگر را نفرین کنند، تا خدا آن طرف که دروغگوست، عذاب کند و شیعه و سنی متفقند که محمد پیامبر اسلام، علی، فاطمه، حسن و حسین را با خود به میعادگاه برد و مسیحیان نیز وقتی دیدند وی به قدری مطمئن است که تنها نزدیکترین خویشانش را با خود آورده، بیمناک شدند و پذیرفتند که جزیه بپردازند. اطلاعات و دانستنی های مهم دینی
غدیر خم: نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.
حدیث ثقلین: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترت و اهل بیت خودم. مادام که شما به این دو دست بیازند هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچ گاه از هم جدا نمی‌شوند.»
اصحاب کساء : از دیدگاه تاریخی در پیش از اسلام و در اوایل اسلام، اهل بیت لقب قریش بود و منظور بیت همان خانه کعبه در مکه بود. در تعبیر فوق منظور از اهل بیت خانواده پیامبر و بطور خاص علی، فاطمه، حسن و حسین است. بدنبال این تعبیر احادیثی به نقل از محمد در مورد این آیه رواج یافت از جمله حدیث پنج تن آل عبا. از دیدگاه شیعه اصحاب کساء عبارت اند از محمد پیامبر مسلمانان، علی،فاطمه،حسن و حسین که آیه انما یرید اﷲ لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً (خداوند فقط میخواهد پلیدی وگناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شمارا پاک سازد)
آیه تطهیر: بخشی از آیه ۳۳ از سوره احزاب قرآن کریم است. شیعیان معتقدند که این آیه درباره اصحاب کساء است. چنان که ابوسعید خدری از پیامبر (ص) روایت کرد که فرمود این آیه درباره پنج تن: خودم، علی،فاطمه ،حسن و حسین است.
تفسیر المیزان: المیزان فی تفسیر القرآن که بیشتر به تفسیر المیزان شهرت دارد از جامع‌ترین و مفصل‌ترین تفاسیر شیعی قرآن به زبان عربی است که در قرن چهاردهم هجری به قلم علامه سید محمدحسین طباطبایی (۱۲۸۱ – ۱۳۶۰ هـ. ش) نگاشته شده‌است.
مجمع البیان: مَجمعُ البَیان فی تفسیرِ القُرآن تفسیر قرآن توسط ابوعلی فضل بن الحسن الطبرسی (معروف به شیخ طبرسی) به زبان عربی است که به زبان فارسی نیز ترجمه شده‌است.
مفاتیح الجنان: مجموعه‌ای از دعاها، مناجات، زیارات، اعمال مخصوصه ایام سال و ماه و روزها است که به باور شیعیان از طرف پیامبر اسلام و ائمه شیعیان صادر شده و توسط شیخ عباس قمی جمع آوری و تدوین شده‌است.
الغدیر: نام کتابی‌ست به قلم علامه امینی در ۲۰ جلد به زبان عربی که تمامی جلد های‌آن به زبان فارسی ترجمه شده‌است. موضوع عمده کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است. در سال ۱۰ هجری در حج الوداع در نزدیکی برکه‌ای به نام غدیر پیامبر اکرم در خطبه‌ای علی بن ابی طالب را پس از خود به عنوان مولا و پیشوای مسلمین[امام] به مردم معرفی می‌کنند اما پس از رحلت محمد ۷۰ روز بعد از واقعه غدیر میان مسلمین بر سر جانشین [پیامبر] اختلاف افتاد. از آن تاریخ کسانی که به دستور پیامبر مبنی بر جانشینی [امیرالمومنین علی] اطاعت کردند و از علی و پسرانش پیروی کردند را شیعه و پیروان ۳ خلیفه قبل از علی [ابابکر، عمر، عثمان] را اهل تسنن [سنت] خواندند. علامه امینی از شیعیان بوده و با استناد به کتب معتبر اهل سنت ثابت کردند که واقعه غدیر اتفاق افتاده و ولایت مسلمین بعد از رسول خدا بر عهده علی بوده و نه ۳ خلیفه قبل
بحارالانوار: بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار یا به‌اختصار بِحارُالأنوار از بزرگترین منابع حدیث در تشیع به زبان عربی به تألیف علامه مجلسی (۱۰۳۷-۱۱۱۰ هجری) است.
کتاب الکافی: یکی از مهم‌ترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه اثر ثقةالاسلام کلینی است. وی در مدت ۲۰ سال این کتاب را گردآوری کرده‌است. موضوع این کتاب حدیث است که در سه بخش می‌باشد:
اصول، شامل روایات اعتقادی
فروع، حاوی روایات فقهی
روضه، شامل احادیث متفرقه
کتاب صحیفه سجادیه: مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین است. به انجیل اهل بیت و زبور آل محمد و اخت القران معروف است .
نهج‌البلاغه: مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و اندرزهای (حکمت‌ها) علی ابن ابی‌طالب، امام اول شیعیان و خلیفه چهارم از خلفای راشدین در نگاه اهل سنت است.گردآورنده نهج‌البلاغه، ابوالحسن محمد بن حسین موسوی معروف به سید رضی و شریف رضی است. نهج‌البلاغه عنوانی است که سید رضی برای منتخبی از خطبه‌ها و مواعظ، نامه‌ها و عهدنامه‌ها، و کلمات کوتاه و قصار علی بن ابی‌طالب برگزیده‌است.
مناسبتهای تاریخی
۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی- ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای – ۲۹ فروردین روز ارتش و نیروی زمینی – ۲ اردیبهشت سالروز اعلام انقلاب فرهنگی و تاسیس سپاه پاسداران – ۵ اردیبهشت شکست حمله نظامی آمریکا به طبس – ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس – ۱۲ اردیبهشت شهادت استاد مرتضی مطهری و روز معلم و روز کار و کارگر – ۲۴ اردیبهشت لغو امتیاز تنباکو به فتوای میرزا حسن شیرازی – ۳ خرداد فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت ،ایثار و پیروزی – ۴ خرداد روز مقاومت و پاسداری – ۱۴ خرداد رحلت امام خمینی و انتخاب ایت اله خامنه ای به رهبری – ۱۵ خرداد قیام خونین ۱۵ خرداد – ۳۱ خرداد روز شهادت مصطفی چمران و روز بسیج اساتید – ۷ تیر شهادت آیت اله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام – ۱۱ تیر شهادت آیت اله صدوقی چهارمین شهید محراب – ۵ مرداد سالروز عملیات مرصاد – ۲۳ مرداد روز مقاومت اسلامی – ۲۶ مرداد آغاز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی – ۲۸ مرداد کودتای آمریکا برای بازگرداندن شاه – ۲ شهریور آغاز هفته دولت – ۸ شهریور روز شهادت رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم – ۱۷ شهریور قیام ۱۷ شهریور و گشتار جمعی از مردم بدست ماموران شاه – ۱۹ شهریور وفات آیت اله طالقانی اولین امام جمعه تهران – ۲۰ شهریور شهادت آیت اله مدنی دومین شهید محراب – ۳۱ شهریور آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس – ۲۳ مهر شهادت آیت اله اشرفی اصفهانی پنجمین شهید محراب – ۱۰ آبان شهادت آیت اله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب – ۱۳ آبان روز تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار جهانی و روز دانش آموز – ۵ آذر روز بسیج مستضعفان – ۱۰ آذر شهادت آیت اله مدرس و روز مجلس – ۱۲ آذر روز تصویب قانون اساسی – ۱۶ آذر روز دانشجو – ۲۰ آذر شهادت آیت اله دستغیب سومین شهید محراب – ۷ دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی – ۹ دی روز بصیرت و میثاق با رهبری – ۱۹ دی قیام خونین مردم قم – ۲۰ دی شهادت امیرکبیر – ۱۲ بهمن بازگشت امام به میهن – ۲۲ بهمن پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط نظام شاهنشاهی – ۲۹ بهمن قیام مردم تبریز بمناسبت چهلمین روز شهادت شهدای قم – ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری – ۱۵ اسفند روز درختکاری – ۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت .
۹ محرم تاسوعای حسینی – ۱۰ محرم عاشورای حسینی و شهادت امام حسین و یارانش – ۱۲ محرم روز شهادت امام زین العابدین – ۷ صفر ولادت امام موسی کاظم – ۲۰ صفر روز اربعین حسینی – ۲۸ صفر رحلت پیامبر و شهادت امام حسن مجتبی – ۲۹ صفر شهادت امام رضا – ۱ ربیع الاول هجرت پیامبر از مکه به مدینه – ۸ ربیع الاول شهادت امام حسن عسگری – ۱۷ ربیع الاول ولادت پیامبر و ولادت امام جعفر صادق – ۸ ربیع الثانی ولادت امام حسن عسگری – ۱۰ ربیع الثانی وفات حضرت معصومه – ۵ جمادی الاول ولادت حضرت زینب و روز پرستار – ۵ جمادی الثانی شهادت حضرت فاطمه زهرا – ۲۰ جمادی الثانی ولادت حضرت فاطمه و روز زن و تولد امام خمینی – ۱ رجب ولادت امام محمد باقر – ۳ رجب شهادت امام علی النقی الهادی – ۱۰ رجب ولادت امام محمدتقی جوادالائمه – ۱۳ رجب ولادت امام علی – ۱۵ رجب وفات حضرت زینب – ۲۵ رجب شهادت امام موسی کاظم – ۲۷ رجب مبعث پیامبر – ۳ شعبان ولادت امام حسین و روز پاسدار – ۴ شعبان ولادت حضرت عباس و روز جانباز – ۵ شعبان ولادت امام زین العابدین – ۱۵ شعبان ولادت امام قائم – ۱۰ رمضان وفات حضرت خدیجه – ۱۵ رمضان ولادت امام حسن مجتبی – ۲۱ رمضان شهادت امام علی – ۱ شوال عید سعید فطر – ۲۵ شوال شهادت امام جعفر صادق – ۱ ذی القعده ولادت حضرت معصومه و روز دختران – ۱۱ ذی القعده ولادت امام رضا – ۲۹ ذی القعده شهادت امام محمد تقی جواد الائمه – ۱ ذی الحجه روز ازدواج علی و فاطمه و روز ازدواج – ۷ ذی الحجه شهادت امام محمد باقر – ۹ ذی الحجه روز عرفه – ۱۰ ذی الحجه عید قربان – ۱۵ ذی الحجه ولادت امام علی النقی الهادی – ۱۸ ذی الحجه عید غدیر خم – ۲۴ ذی الحجه روز مباهله پیامبر با مسیحیان نجران
نویسنده: قبولی تهران (مشاهده تجربه)
نویسنده : قبولی تهران تاریخ ارسال : دوشنبه 28 آبان 97 ساعت ارسال : 16:23 کد دیدگاه : 2041684
نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.
دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :
الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .
اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .
مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .
شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )
مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .
فروع دین:
ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری
اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)
پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).
فرق مجتهد با ولی فقیه:
در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.
انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)
انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار
مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان
شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.
چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:
شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.
مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.
غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)
احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.
تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.
چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.
نماز:
نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).
ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.
مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.
( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .
نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)
سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
نحوه انجام سجده سهو:
بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزهایی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بگوید بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته یا بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد باید بنشیند و دوباره سجده رود و ذکر بگوید و بنشیند و تشهد و سلام دهد.
نماز مسافر:
برای شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت هشت شرط وجود دارد :سفر کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد(حدودا ۴۵ کیلومتر )یا جایی که مسافرت می کند بیش از ده روز نماند –از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته است-در بین راه از قصد خود برنگردد-پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد-برای کار حرام و معصیت سفر نکند-از صحرا نشینهائی نباشد که در بیابانها گردش می کنند –شغل او مسافرت نباشد-به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آنجا بماندبقدری دور شود که دیوار شهر را نبیندو صدای اذان آنرا نشنود.
شرایط امام جماعت:
بالغ –عاقل-شیعه دوازده امامی-عادل-حلال زاده- مومن – نمازش صحیح باشد.( برای نماز جماعت حداقل باید دو نفر باشد یکی امام یکی ماموم)
شرایط نماز جماعت:
ماموم از امام جلوتر نایستد-جایگاه امام از جایگاه مامومین بالاتر نباشد-فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد(بیش از یک گام نباشد)-بین امام و ماموم و همچنین بین صفها مانعی مانند دیوار یا پرده نباشد(نصب پرده بین مردها و زنها مانعی ندارد)-گفتن تکبیره الاحرام ماموم بعد از امام.
نماز جمعه:
دو رکعت است و دو خطبه دارد که قبل از نماز توسط امام جمعه ایراد می شود .مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره منافقون خوانده شود .دو قنوت دارد در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع(حداقل تعداد افراد پنج نفر است یک امام جمعه و چهار ماموم ).
موارد واجب شدن نماز آیات:
زلزله-خسوف (ماه گرفتگی)-کسوف(خورشید گرفتگی)-رعد و برق و وزیدن بادهای زرد و سرخ و سیاه در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات:
دو رکعت است در هر رکعت پنج رکوع دارد و انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و سوره بخواند باز به رکوع رود و بعد از بلند شدن دوباره حمد و سوره بخواند و به رکوع رود تا بعد رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بخواند و تشهد داده و سلام دهد .( می شود بجای حمد و سوره یک سوره را پنج قسمت کرده و بعد از حمد اول قسمت اول سوره خوانده شده و برکوع رود و قسمت دوم سوره را خوانده و برکوع رود و همین طور تا رکوع پنجم تمام شود و دو سجده نماید و مانند رکعت اول رکعت دوم را بخواند و تشهد و سلام دهد )
نماز عید:
که همان نماز عید قربان و فطر است که بعد از بلند شدن آفتاب بهتر است خوانده شود و دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر گفته و به رکوع رود و سجدتین را بجا آورده و برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر که بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بخواند و به رکوع رفته و دو سجده نماید و تشهد و سلام دهد ( اللهم اهل الکبریاء و العظمه و …).
نماز شب:
یازده رکعت است: هشت رکعت بصورت چهار تا دو رکعتی مانند نماز صبح با نیت نافله شب- دو رکعت به نیت نافله شفع – یک رکعت به نیت نافله وتر.
نماز میت:
پنج تکبیر دارد که بعد از نیت باید تمام نمازگذاران بگویند.
نماز وحشت:
درشب اول قبر برای میت خوانده می شودو دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یکمرتبه ایت الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر.پ
چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است:
بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند درخت،برگ درخت –سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ سیاه –تربیت سید الشهداء-سنگ آهک –سنگ گچ-آجر – کوزه گلی
سجده واجبه قرآن:
نجم –علق –سجده-فصلت
مبطلات روزه : نه مورد است:
خوردن و آشامیدن-جماع(نزدیکی)-استمناء(انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون بیاید)-دروغ بستن بخدا و پیغمبر و امامان معصومین-رساندن غبار غلیظ به حلق-فرو بردن تمام سر در آب-باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح-اماله کردن با چیزهای روان-قی کردن(استفراغ).
کفاره روزه:
که روزه بدون عذر باطل شده است باید قضای آنرا بجا آورده و یکی از این کارها را انجام دهد :آزاد کردن یک برده-دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن پی درپی باشد-سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به هرکدام از آنها(مد طعام ۷۵۰ گرم است که گندم یا جو و مانند اینها باید بدهد).
روزه های حرام:
روزه عید فطر و قربان حرام است و روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بنیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد .
مواردی که انسان اگر چه روزه نیست مستحب است از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند: شش مورد است :کسی که در سفر کاری را که روزه را باطل می کند انجام داده ولی پیش از ظهر به وطنش برسد –مسافری که بعدازظهر به وطنش می رسد-مریضی که پیش از ظهر خوب شودو کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد- مریضی که بعدازظهر خوب شود-زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود-کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مقدار زکات فطریه و جنس آن : برای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) و گندم –جو-خرما-کشمش –برنج-ذرت و مانند اینها .
فرق خمس و زکات:
زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود ولی خمس از مالیاتهایی است که مربوط به حکومت اسلامی و برای مخارج آن است.
خمس:
یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است بمنظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در هفت مورد واجب می شود: منفعت کسب –معدن(نصاب آن ۱۰۵ مثقال معمولی نقره یا ۱۵ مثقال معمولی طلا)-گنج(نصاب آن همان نصاب معدن است)-مال حلال مخلوط به حرام(اگر صاحب مال حرام و مقدارش را نداند)-جواهری که بواسطه غواصی یعنی فرو رفتن در دریا بدست می آید(قیمت آن به ۱۸ نخود طلا برسد)-غنیمت جنگی-زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
خمس برای بعضی مورد لازم نیست: اگر غیر از کسب مالی بدست آورد مانند چیزی به او ببخشند-مهریه ای که زن می گیرد-ارثی که به انسان می رسد- مالی را که فقیر بابت خمس و زکات و صدقه مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید- از کافر یا کسیکه به دادن خمس عقیده ندارد.
مصرف خمس :باید دو قسمت کرد:نصف آن سهم امام زمان است که باید به مرجع تقلید یا نماینده او بدهد و نصف دیگرکه سهم سادات است را بنابر احتیاط واجب باید با اجازه مرجع تقلید به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر درمانده است بدهند.
زکات:
برای نه چیز واجب است: گندم(وقت بستن دانه)-جو(وقت بستن دانه)-خرما(هنگام زرد یا قرمز شدن)-کشمش(هنگام بستن دانه های انگور)-طلا(سکه خورده باشد)-نقره(سکه خورده باشد)-شتر-گاو-گوسفند.( در صورتی که یازده ماه مالک آن باشد)
حد نصاب زکات غلات : ۸۴۷ کیلوگرم- با آب باران ده یک – با آب دلو و موتورپمپ و آب دستی بیست یک – با هر دو آبیاری شود چهل سه است.
نصاب طلا: نصاب اول بیست مثقال شرعی که هرمثقال ۱۸ نخوداست(۱۵ مثقال معمولی)چهل یک راباید بدهد-نصاب دوم چهار مثقال شرعی که سه مثقال معمولی می شود.
نصاب نقره :نصاب اول ۱۰۵ مثقال معمولی استچهل یک آنرا باید بدهد- نصاب دوم ۲۱ مثقال است .
نصاب شتر: ۵ شتر (زکات: یک گوسفند) – ده شتر (دو گوسفند) ۱۵ شتر(سه گوسفند) ۲۰ شتر(چهار گوسفند) ۲۵ شتر(۵ گوسفند)۲۶ شتر(یک شترداخل سال دوم شده)
دو شرط زکات دامها:
حیوان در تمام سال بیکار باشد و بکار گرفته نشده و رها باشند –در تمام سال از علف بیابان بچرد و در ملک مالک باشد.
نصاب گاو : نصاب اول سی تاست و زکات آن گوساله ای که داخل سال دوم شده –نصاب دوم چهل تاست که زکاتش یک گوساله ماده ای که داخل سال سوم شده است.
نصاب گوسفند: چهل تا یک گوسفند-۱۲۱ تا و دو گوسفند-۲۰۱ تا و سه گوسفند-۳۰۱ تا و چهار گوسفند-۴۰۰ تا و بالاتر که هر صدتا یک گوسفند .|
مصرف زکات:
در هشت مورد می توان بمصرف رساند: فقیر و آن کسی که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد-مسکین و آن کسی که از فقیر سخت تر می گذراند-نایب امام که مامور است زکات را جمع کند-کافرهایی که اگر به آنها زکات برسد به دین اسلام روی می آورند یا در جنگ به مسلمانان کمک می کنند-خریداری بنده ها و آزاد کردن آنها-بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد-فی سبیل الله یعنی کاری که منفعت عمومی دارد-ابن السبیل یعنی کسی که در راه مانده است.
سوالات سیاسی
قانون اساسی:
مجموعه قوائد و مقررات کلی است که شکل حکومت ، اصول بنیادین آن،سازمان عالی قوای حاکم بر کشور و ارتباط آنها با یکدیگر و وظایف و اقتدارات آنها و همچنین حقوق و آزادی های افراد را در مقابل حکومت مشخص می نماید .
ویژگیهای قانون اساسی:
کلی بودن مقررات-تعیین شکل حکومت(مثلا جمهوری اسلامی)- بنیان اصول بنیادین نظام (خدای یکتا)-ساختار عالی سازمان قوای حاکم بر کشور(قوه مقننه – مجریه –قضائیه)-تعیین حقوق و آزادیهای افراد (آزادی توام با مسئولیت در برابر خدا- مساوی حقوق ملت ایران در برابر قانون و حمایت یکسان قانون )
روشهای انتخاب رهبر:
احراز صلاحیت و تعیین رهبر بطور مستقیم توسط مردم (که تنها برای رهبری حضرت امام خمینی اعمال شد و پس از آن این روش امکان پذیر نیست )- احراز و تعیین رهبر توسط خبرگان رهبری( درباره همه فقهای واجد شرایط بررسی و مشورت می کنند و اعلم ترین به احکام و موضوعات فقهی و مسائل سیاسی و اجتماعی و دارای مقبولیت عامه تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند )
شرایط رهبری:
صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلفه فقه(توانایی استخراج احکام اسلام از منابع فقهی)-عدالت و تقوای لازم (باید عادل باشد تا ظلم را از غیر آن تشخیص دهد، با تقوا باشد و از انجام معاصی بویژه گناهان کبیره بپرهیزد)-بینش صحیح سیاسی و اجتماعی (اشرافیت و آگاهی کامل به شرایط و اوضاع جامعه و درک معضلات و مشکلات اجتماعی و هدایت جامعه از بحرانها )-تدبیر (توانایی برای حل مسائل و مشکلات)-شجاعت(در مقابله با تهدیدات و قدرت نمایی های دشمنان)-مدیریت(علم اداره امور و قدرت مدیریت را داشته باشد)-قدرت کافی برای رهبری (توانایی جسمانی است).
وظایف و اختیارات رهبر:
تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام-نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام –فرمان همه پرسی – فرماندهی کل نیروهای مسلح – اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها – حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه – حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام – امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم – عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی یا رای مجلس شورای اسلامی بر عدم کفایت وی – عفو یا تخفیف مجازات محکومین در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رئیس قوه قضائیه – نصب و عزل و قبول استیفای : فقهای شورای نگهبان، عالی ترین مقام قوه قضائیه (رئیس قوه قضائیه) ، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس ستاد مشترک – فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – فرماندهان عالی نیروی نظامی و انتظامی(نیروی زمینی و هوایی و دریایی ارتش و سپاه ، جانشین فرماندهی سپاه ، فرمانده کل نیروی انتظامی ).
شرایط برکناری رهبر:
ناتوان در انجام وظایف قانونی خود – یکی از شرایط و خصوصیات رهبری را از دست دهد – معلوم شود از قبل برخی از خصوصیات را نداشته است .
وظایف دولت:
پاسداری از مذهب رسمی کشور – پاسداری از نظام جمهوری اسلامی – پاسداری از قانون اساسی – وقف خود برای خدمت به مردم و اعتلای کشور و ترویج دین و اخلاق – پشتیبانی از حق و گسترش عدالت – حراست از مرزها و تمامیت ارضی – استعانت از خدا در انجام وظایف – پیروی از پیامبر و ائمه اطهار در نگهداری از امانت – پاسخگو بودن در مقابل ملت و رهبر و مجلس – جلوگیری از ربا خواری و رشوه و اختلاس – پاسداری از حقوق زنان و حمایت از آنان – فراهم کردن امکان اشتغال و کار –
خصوصیات رئیس جمهور:
( توسط مردم و به مدت ۴ سال و حق انتخاب یکبار دیگر توسط مردم و دومین مقام عالی کشور) رجال مذهبی و سیاسی – ایرانی الاصل – دارای تابعیت ایران- مدیر و مدبر – دارای حسن سابقه – امانت و تقوی – مومن – معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران – معتقد به مذهب رسمی کشور
وظایف و اختیارات رئیس جمهور:
مسئولیت اجرای قانون اساسی – ریاست هیات وزیران – نصب و عزل وزیران – مسئولیت اقدامات وزیران در مقابل مجلس – امضاء قراردادهای بین المللی – اعزام سفیران به خارج و دریافت اعتبارنامه های سفرای سایر کشورها – ریاست شورای عالی امنیت ملی – ریاست شورای انقلاب فرهنگی – مسئولیت اجرای فرمان رهبری در زمینه بازنگری در قانون اساسی – تعیین سرپرست موقت برای وزارتخانه های بدون وزیر برای مدت سه ماه – امضاء مصوبات مجلس – اعطای نشان های دولتی – پیشنهاد همه پرسی – پیشنهاد توقف انتخابات – درخواست تشکیل جلسه غیر علنی مجلس
وظایف اصلی نمایندگان:
( توسط مردم و به مدت ۴ سال و به تعداد ۲۹۰ نفر) قانونگذاری (پیشنهاد و پیش نویس قوانین ، قوانینی که جنبه تصویبی دارند :قانون بودجه،عهدنامه ها و قراردادهای بین المللی ،تغییر خطوط مرزی،حالت فوق العاده و محدودیت های ضروری کشور در شرایط اضطراری نظیر جنگ ،اخذ وام و کمک های مالی ،استخدام کارشناسان خارجی ،انتقال بناها و اموال دولتی ،صلح دعاوی و و یا ارجاع به دعاوی مالی دولت به داوری در صورتی که طرف دعوا خارجی باشد، قرض یا استقراض یا کمک بلاعوض،فروش یا انتقال به غیر نفایسی که منحصر نباشند) – تفسیر قانون عادی – نظارت مجلس (نظارت بر تشکیل دولت با رای اعتماد به وزراء ،نظارت بر عملکرد دولت از طریق تذکر و سوال و استیضاح ،رسیدگی به شکایات مردم از طرز کار قوای سه گانه ،حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور).
زمان تعویق انتخابات مجلس:
بروز جنگ و اشغال بخشی از کشور – پیشنهاد رئیس جمهور – تصویب سه چهارم نمایندگان – تایید شورای نگهبان
شورای نگهبان:
به منظور پاسداری از احکام اسلامی و قانون اساسی از نظر عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با آنها شورایی به نام شورای نگهبان (شش نفر توسط رهبر بصورت مستقل و شش نفر توسط مجلس شورای اسلامی با معرفی قوه قضائیه به مدت شش سال) با دوازده نفر که ، شش نفر آنها از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز که توسط رهبر انتخاب می شوند و شش نفر دیگر حقوقدان در رشته های مختلف حقوقی از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می شوند و با رای مجلس انتخاب می شوند.
وظایف شورای نگهبان:
تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی و قوانین و مقررات موضوعه کشور با احکام اسلامی با اکثریت فقهای شورای نگهبان و تشخیص عدم تعارض و تطبیق آنها با قانون اساسی بر عهده همه اعضای شورای نگهبان است – نظارت بر انتخابات (مجلس خبرگان رهبری ، ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ) – نظارت بر همه پرسی – تفسیر قانون اساسی .
وظایف قوه قضائیه:
(توسط رهبری یک مجتهد عادل و آگاه به امور قضایی و مدیر و مدبر به مدت ۵ سال و عالی ترین مقام قضایی کشور می باشد ) رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات ،تعدیات ،شکایات،حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می کند – احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع – نظارت بر حسن اجرای قوانین – کشف جرم ،تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام – اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین
وظایف رئیس قوه قضائیه:
اداره امور قوه قضائیه – ایجاد تشکیلات لازم در دادگستری – تهیه لوایح قضایی متناسب با جمهوری اسلامی – استخدام قضات عادل و شایسته و عزل و نصب آنها – پیشنهاد عفو و یا تخفیف مجازات مجرمان – معرفی شخصی جهت تصدی مقام وزارت دادگستری – رسیدگی به دارایی های مقامات سیاسی – تعیین نماینده در صدا و سیما – پیشنهاد اعضای حقوقدان شورای نگهبان
سازمان و ارگانهای زیر نظر قوه قضائیه:
دادسراها و دادگاهها(کلیه جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و محاربه و افسادفی الارض – توهین به مقام بنیان گذار و مقام معظم رهبری – توطئه علیه نظام یا اقدام مسلحانه ،ترور و تخریب موسسات بمنظور مقابله با نظام – جاسوسی به نفع اجانب – جرایم مربوط به موادمخدر و قاچاق – – دیوان عالی کشور(نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی – رسیدگی به تخلف رئیس جمهور و صدور حکم درباره آن – با مشورت قضات دیوان به مدت ۵ سال انتخاب می شود و انتخاب مجدد بلامانع است) – دیوان عدالت اداری(رسیدگی به تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی اعم از وزارتخانه ها ، سازمان ها ، موسسات و شرکتهای دولتی ،شهرداری ها ، تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها) – سازمان بازرسی کل کشور – سازمان قضایی نیروهای مسلح – سازمان زندانها و اقدامات امنیتی و تربیتی – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور – سازمان پزشکی قانونی
وظایف شورای عالی امنیت ملی:
تامین منافع ملی – پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی – هماهنگی فعالیتهای سیاسی ، اطلاعاتی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی و امنیتی – بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی – تعیین سیاستهای دفاعی و امنیتی کشور در محدوده سیاستهای کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری .
اعضای شورای عالی امنیت ملی:
(به ریاست رئیس جمهور) روسای قوای سه گانه – رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح – مسئول امور برنامه و بودجه – دو نماینده به انتخاب رهبری وزرای امور خارجه و اطلاعات و کشور – حسب مورد وزیر مربوطه و عالی ترین مقام ارتش و سپاه .
وظایف دیوان محاسبات کشور زیر نظر مجلس شورای اسلامی ) اعمال کنترل و نظارت مستمر مالی بمنظور پاسداری از بیت المال – عدم تجاوز هر گونه هزینه از اعتبارات مصوب در بودجه کشور – مصرف هر گونه وجهی از بودجه کل کشور در محل مصرف قانونی تعیین شده – کنترل عملیات و فعالیتهای مالی کلیه وزارتخانه ها ،موسسات و شرکتهای دولتی و سایر دستگاهها که از بودجه کل کشور استفاده می کنند – بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها ی دستگاههای مربوطه –تعیین نحوه حفظ و نگهداری و بایگانی صورت حسابهای مالی و اسناد و مدارک مربوط در دستگاهها – تحقیق و تفحص در کلیه امور مالی کشور – عضویت در سازمان بین المللی موسسات عالی حسابداری
وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام :
حل اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان – حل معضلات نظام با پیشنهاد راه حل به رهبر – ارائه نظر مشورتی در مورد سیاستهای کلی نظام و بازنگری یا اصلاح یا تتمیم قانون اساسی به رهبر – انتخاب یکی از فقهای شورای نگهبان برای عضویت در شورای موقت رهبری – تصویب مصوبات شورای موقت رهبری
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام :
(رئیس مجمع توسط رهبر انتخاب می شود ) اعضای ثابت : رئیس جمهور ،رئیس مجلس ،رئیس قوه قضائیه ،فقهای شورای نگهبان و افراد معرفی شده توسط رهبر- اعضای موقت : وزیر یا وزرایی که موضوع مورد بحث به حوزه وظایف آنهاست .
وظایف مجلس خبرگان رهبری متشکل از فقیه های واجد شرایط و توسط مردم و بمدت ۸ سال انتخاب می شوند و تعدادشان فعلا ۸۶ نفراست با ریاست …) تعیین رهبر – نظارت بر رهبری – عزل رهبر – عضویت پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان در شورای بازنگری قانون اساسی
ترکیب شورای بازنگری قانون اساسی:
اعضای شورای نگهبان – روسای قوای سه گانه – اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام – پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری – ده نفر به انتخاب رهبر – سه نفر از هیات وزیران – سه نفر از قوه قضائیه – ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی- سه نفر از دانشگاهیان
مواردی که غیر قابل تغییر است:
محتوای مربوط به اسلامی بودن نظام – پایه های ایمانی – اهداف جمهوری اسلامی – جمهوری بودن حکومت – ولایت امر و امامت امت – اداره امور کشور با اتکاء به آرای عمومی – دین و مذهب رسمی
اسامی چند مرجع تقلید:
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”
اسامی اعضای شورای نگهبان :
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”
اسامی وزراء :
“لیست اسامی را بر حسب زمان و سال جستجو بفرمایید”
نویسنده: رزمنده معترض (مشاهده تجربه)
نویسنده : رزمنده معترض تاریخ ارسال : یکشنبه 27 آبان 97 ساعت ارسال : 10:02 کد دیدگاه : 2038694
سوال . هنگامی که حضرت مهدی عج به دنیا امد بر بازوی راستش چه نوشته بود——اولین شخصی که در زمان ظهور با حضرت مهدی بیعت میکند کیست و کدام پیامبر باایشان نماز میخواند ….. بزرگترین عبادت در زمان غیبت کبری چیست.
نویسنده: ناشناس (مشاهده تجربه)
نویسنده : ناشناس تاریخ ارسال : شنبه 24 شهریور 97 ساعت ارسال : 22:46 کد دیدگاه : 1929317
ما که پارسال امتحان اداره ثبت و اسناد و املاک امتحان دادیم و رفتیم برای مصاحبه از کامپیوتر و زبان عمومی و اطلاعات سیاسی و عقیدتی وروخوانی قران پرسیدند اصلا سوالات تخصصی مثل مدنی و ثبت و اینا سوال نمی کردند …از خودم من پرسیدند که فرق بین سیستم های عامل پرسیدند…موتور جستجوگر پرسیدند ..فرق بین شات دون و ری استارت و هابیرنات…..زبان هم مکالمه بود ..قران هم بهم گفتند که صحفه 150رو بخون …سوالات عقیدتی هم در باره فرهنگ ولایی در جامعه ..فرق بین ولایت مطلقه فقیه و ولایت فقیه ……سوالات اجتهادی و یه سوال هم در مورد شکیات نماز پرسیدند ..

معرفی کتاب‌های مصاحبه

واحد آموزش ایران استخدام جهت کسب آمادگی شما کاربران عزیز در جلسات ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) کتاب‌هایی جامع شامل تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی آماده نموده‌ است.

دانلود کتاب الکترونیکی راهنمای جامع تمام مراحل مصاحبه‌های استخدامی

سفارش پستی کتاب چاپی راهنمای مصاحبه گزینش عقیدتی و سیاسی

صفحات مرتبط

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=1111886
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k