• ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
  • 0k نظر «نمایش»

خبر نهایی شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا اواخر هفته

خبر نهایی شدن لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا اواخر هفته

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

افزایش 4 درصدی بودجه عمومی 

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری برنا، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس گفت: لایحه بودجه 1402 تا اواخر هفته جاری نهایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در گفت و گوی زنده تلویزیونی خود درخصوص بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: امسال تصمیم بر این شد که دولت بودجه را براساس برنامه ششم توسعه تقدیم مجلس کند، مجلس در این ایام به صورت سه شیفت و فشرده بودجه را در زمان مقرر تصویب کرد و اکنون بودجه مراحل شورای نگهبان را طی می‌کند و انشااله تا اواخر این هفته نهایی خواهد شد‌. 

وی در ادامه‌گفت: بودجه در دوبخش تقدیم‌مجلس شد. بودجه عمومی ۴ درصد افرایش یافت و حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان که افزایش ناچیزی بود. 

قالیباف در رابطه تاثیر بودجه در معیشت مردم گفت: در معیشت بحث اول حقوق هاست، در ۱۴۰۱ متوسط ده درصد را در میانه سال افزایش دادیم و در انتهای سال میانه۲۰ درصد را هم‌برای حقوق ها در بودجه۱۴۰۲ افزایش دادیم وافرادی که ۱۰‌میلیون به پایین حقوق می‌گیرند از مالیات معاف شدند. همچنین در این بودجه توجه بر این بود که در حوزه تولید بودجه افزایش یابد. به دولت اجازه داریم تا از کالابرگ برای دهک های پایین استفاده کند و خانواده هایی که قدرت خرید کمتر دارند حمایت شوند.

وی بیان‌کرد: معتقدم که به اندازه تورم نتوانستم‌پوشش کامل داشته باشیم ولی با سیاست های جبرانی مثل کالابرگ الکترونیکی و معافیت های مالیاتی،  حمایت های خود را از قشر متوسط داریم.

رئیس مجلس گفت: امروز با پیگیری ها‌مجلس و همکاری با ستادکل نیروهای‌مسلح و اخذ نظر رهبری به این‌جمع بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری و طرح جـدید و بهینه کردن بحث سرباز دارد و انشالله این در دست بررسی است تا شیوه سربازی مورد تجدید نظر واقع شود.

رییس مجلس در رابطه با اخذ مالیات خاطر نشان کرد: در بخش اخذ مالیات ها بازنگری هایی شد، یک بخشی از موسسات مثلا کمک آموزشی ها معافیت مالیاتی داشتند که در این لایحه مقرر شد که مالیات باید از آنها اخد شود،  نکته دوم فرار مالیات است، قبلا در مالیات سامانه محور نبودیم و عمدتا از افراد جز مالیات اخذ میشد و بیش از ۳ میلیون مودیان حدود بیست تا سی هزار میلیارد تومان‌مالیات را تامین‌می کردند ولی بخش عمده ای مالیات نمی دادند،امروز‌ وزارت اقتصاد به دنبال دانه درشت ها رفته است.

قالیباف در رابطه با طرح دارویار و ردیف بودجه تامین دارو بیان‌کرد: مطمین باشید دولت و مجلس در رابطه با کالاهای اساسی و در حوزه سلامت کمبود و کسری بودجه ای اجازه نخواهند داد که ایجاد شود ولو اینکه متمم بودجه به مجلس رود و یا اصلاحاتی در بودجه ایجاد شود.

رئیس مجلس در همین رابطه تاکید کرد: ممکن است که مشکلاتی مدیریتی در اجرا پیدا کنیم ولی کمبود در کالای اساسی به دلیل نبود اعتبار نخواهیم داشت.

قالیباف گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دستور جلسه اصلاح ساختار بودجه است. بودجهنیازمند اصلاحات نهادی و بنیادی هستیم. حتی‌ممکن نگاه های واحدی درمجلس و یا دولت وجود نداشته باشد زیرا هر کدام مقداری بخشی نگری می‌کنند با تدبیر و رهنمود رهبری این‌موضوع در شورای عالی هماهنگی در دستورکار قرار گرفته است تا به دور از بخشی نگری ها اصلاح ساختار بودجه رخ دهد. البته در مجلس فرایند رسیدگی به بودجه را در سال۱۴۰۱ اصلاح کردیم و از سال آینده بودجه متفاوت از امسال می آید و باید بودجه اول آبانماه ارسال شود نه ۱۵ آذر و بودجه در دو مرحله ارسال شود و اول درامد ها ارسال شود و مجلس درامد ها را تصویب و بررسی کند و آن را به دولت برگرداند و دولت براساس ان‌مصارف را تعیین کند و پس از آن به تصویب مجلس برسد.

قالیباف بیان‌کرد: به مولد سازی در بررسی اولیه کم لطفی هایی شد و دقت بیشتری نشد، اول همه فکر کردند این خصوصی سازی است که این اشتباه بود، حتی برخی چهره های شناخته شده هم این اشتباه را مرتکب شدند. مولد سازی ، بحث اموال منقول و غیر منقول است و این به اموال غیر منقول مازاد دولتی مربوط است. باید اول تشخیص مازاد بودن آن داده شود و کار کارشناسی انجام شود و در سقف بودجه سال، پول آن هزینه شود.

وی در همین راستا ادامه داد: نکته دوم این است که می‌گفتند این کار خلاف قانون است، از سال ۸۲ تا ۱۴۰۱ در قانون بودجه بیش از ۱۲ قانون داریم که دولت مکلف شده است که اموال مازاد غیر منقول خود را بفروشد ولی اینکار را متوانسته انجام دهد زیرا دستگاه ها مقاومتی می‌کنند ، پس این قانون جدید نبوده است.

قالیباف تاکید کرد: بنای ما بر این است که مولد سازی شفاف باشد تا مردم در جریان تمام اتفاقات قرار بگیرند. اینکه گفته شده این هیئت مصونیت دارد درست نیست، مصونیتی وجود ندارد  و اگر خلاف این ایین‌نامه اتفاق افتادمصونیتی وجود ندارد؛ این مولد سازی از دولت قبل هم بوده است و بنا شد که هیئتی پیدا شود تا این قانون با زمین مانده را اجرایی کند و ب دستگاه ها الزام شود تا اموال غیر منقول را بفروشد.

رئیس قوه مقننه در رابطه با نوسانات بازار ارز خاطر نشان کرد: در احکام دائمی بودجه برای ارز نرخ  یک قیمت‌مقطوع نیست ویک شناور مدیریت شده است. امسال در بودجه با راه افتادن مرز مبادله ارزی، گفته ایم که متوسط نرخ ارز صادراتی اعم از اسکناس و حواله نرخ پایه ارز خواهد بود. نوسانات ارز به موضوعات سیاست خارجی و فشار های تحرمی برمی گردد.

وی در این باره افزود: حرف مجلس روشن و شفاف است در یک سه شنبه نظارتی محصول ارز بوده است و آقای رییس بانک مرکزی در ان‌جلسه بود و وزیر اقتصاد در جلسه بود و گزارش کمیسیون اقتصادی قرائت شد و نظر مجلس ارائه شده است. دولت و مجلس در بحث ارز به یک تصمیم واحد رسیده اند. در مجلس معتقدیم که مسائل اقتصادی و بنیادی مثل نقدینگی و تورم و ناترازی ها و رابطه اش با ارز تاثیر گذار است و باید اقدامات جدی انجام شود. که یک بخش آن اصلاح ساختار بودجه است و بخش دوم فرایند مدیریت بر ارز است و مسئولیت آن به بانک مرکزی است و بانک مرکزی باید اشراف بر عرضه و تقاضا ارز داشته باشد. و موضوع سوم این است که در بازار ارز دشمنان شیطنت می کنند و اثرات روانی ایجاد می‌کنند و با شایعات قیمت ها را بالا و پایین میکند‌.باید ثبات در ارز وجود داشته باشد‌.

قالیباف در رابطه با توافق عربستان و ایران گفت: اتفاق خوبی در حوزه دیپلماسی بود، دولت و مجلس اولویت را با تعامل همسایگان گذاشته بودند‌. قبل از این توافق گفته ایم برای ارتباط با عربستان هیچ‌پیش شرطی نداریم . تاکمتر از دوماه سفارتخانه دو کشور باز می شود و همکاری ها در حوزه های مخالف آغاز می شود. ایران و عربستان دو کشور تاثیر گذار و مهم در جنوب غرب آسیا و کشور های اسلامی هستند.

منبع: خبرگزاری برنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2715599
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد