• ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
  • 1k نظر «نمایش»

دانلود رایگان جزوات روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری

دانلود رایگان جزوات روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۱ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

دانلود جزوات روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری

فهرست مطالب مهم

جهت مشاهده مطالب روی لینک های زیر کلیک کنید

با توجه به انتشار دفترچه راهنمای آزمون استخدام آموزش و پرورش ویژه مشاغل آموزگار ابتدایی و استثنایی، دبیر و هنرآموز و همچنین مشاغل کیفیت بخشی و تغییراتی که در مواد آزمون حیطه اختصاصی و تخصصی این آزمون ایجاد گردیده است، برای سهولت دسترسی شما کاربران گرامی به منبع جدید، کارشناسان واحد آموزشی ایران استخدام لینک جزوات خلاصه "روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری" که در فرمت PDF تهیه شده است را در اختیار شما قرار داده‌اند.

جزوات رایگان روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری

در این بخش جزوات رایگان روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری مربوط به آزمون استخدام آموزش و پرورش، ارائه شده است.

دانلود رایگان جزوه روانشناسی رشد

دانلود رایگان نکات مهم روانشناسی رشد

دانلود رایگان سوالات و مهم ترین مباحث تخصصی  (95,96,97)

نمونه سوالات تالیفی از کتاب

در راستای کسب آمادگی بیشتر شما داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش، واحد آموزشی ایران استخدام اقدام به تهیه نمونه سوالات روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری نموده است:

 سوالات روانشناسی رشد

1- در نظریه شناختی پیاژه، الگوهای اصلی تفکر که افراد برای فهم و واکنش به موقعیت‌های مختلف محیطی به کار می‌برند، چه نام دارند؟
1) طرحواره‌ها
2) تعادل یابی
3) برون سازی
4) تطابق
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 1
طرحواره‌ها، در نظریه شناختی پیاژه، به عنوان ساختارهای ذهنی اصلی شناخته می‌شوند که فرد از آنها برای فهم و اداره تجربیات جدید استفاده می‌کند. این الگوهای شناختی به افراد کمک می‌کنند تا اطلاعات را درک کرده، ذخیره کنند و با چالش‌های جدید سازگار شوند.

2- پیاژه از چه اصطلاحی برای توصیف قابلیت کودک در درک اینکه جرم اشیاء، با وجود تغییرات ظاهری، ثابت باقی می‌ماند، استفاده کرده است؟
1) انتقال شناختی
2) نگهداری ذهنی
3) پایایی شناختی
4) ادغام ذهنی
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
نگهداری ذهنی به مفهومی اشاره دارد که برخی خصوصیات فیزیکی اشیاء، علی‌رغم تغییرات ظاهری آنها، ثابت باقی می‌مانند. به عنوان مثال، اگر مقدار آب موجود در یک لیوان بلند را به ظرفی کوتاه و گسترده منتقل کنیم، شکل ظاهری آب تغییر می‌کند، اما حجم آن یکسان باقی می‌ماند. کودکان در دوره عملیات عینی به این درک رسیده و می‌توانند این نوع ثبات را درک کنند.

3- هنگامی که کودکان قدرت تقلید را به دست آورده و شروع به مشاهده الگوها و رشد اخلاق پیروی می‌کنند، کدام نوع بازی‌ها توسط آن‌ها بیشتر انجام می‌شود؟
1) بازی‌های رمزی
2) بازی‌های تمرینی
3) بازی‌های قاعده‌دار
4) بازی‌های ساختنی
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 4
وقتی کودکان هنر تقلید و دنبال کردن دیگران را یاد می‌گیرند، معمولا به انجام بازی‌های مثبت و سازنده روی می‌آورند. در این مرحله معلمان باید مواد هنری، معماها و اسباب‌بازی‌های ساختنی را فراهم نمایند تا زمینه بازی‌های ساختنی یا سازنده را مهیا سازند.

4- منطقه مجاور رشد، مفهومی کلیدی در نظریه‌های روانشناسی تربیتی ویگوتسکی، به چه معناست؟
1) فراهم آوردن فرصت‌هایی برای رشد خودجوش توانایی‌ها در کودکان
2) توسعه مهارت‌های کودکان به واسطه تعامل با یک فرد کارآمدتر یا بزرگسال
3) توسعه مجموعه‌ای از توانایی‌های شناختی مرتبط در مغز
4) افزایش توانایی‌هایی که از نظر تکاملی به یکدیگر نزدیک هستند.
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
منطقه مجاور رشد، اشاره به فاصله بین سطح توانایی فعلی کودک که می‌تواند به تنهایی انجام دهد و سطح بالقوه توانایی که می‌تواند با کمک یک فرد کارآمدتر یا همکاری با همسالان انجام دهد، دارد. این مفهوم تأکید می‌کند بر اهمیت تعامل اجتماعی در فرآیند یادگیری و رشد شناختی.
 سوالات اختلالات یادگیری

1- کدام ویژگی اصلی در کودکان با اختلالات یادگیری بر اساس نظریه تأخیر در رشد مشاهده می‌شود؟
1) نقص ویژه در تشخیص تفاوت‌ها و حافظه
2) کندی در فراگیری مطالب نسبت به همسالان
3) ناتوانی در توسعه مهارت‌های زبانی
4) مشکلات حاد در حافظه کوتاه مدت
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
نظریه تأخیر در رشد بیان می‌کند که کودکان با اختلالات یادگیری به طور کلی از نظر کیفیت یادگیری با دیگر کودکان تفاوتی ندارند، اما از نظر کمیت متفاوت هستند. این کودکان ممکن است در فراگیری مطالب کندتر یا آهسته‌تر از کودکان بهنجار باشند و در نتیجه، شبیه کودکان کوچکتر عمل کنند. این تفاوت در سرعت یادگیری اهمیت ویژه‌ای دارد و نشان دهنده تأخیر در رشد ذهنی آن‌ها است.

2- چگونه می‌توان ادراک شکل در کودکان را از طریق فعالیت‌های تصویری تقویت کرد؟
1) با استفاده از تصاویر پیچیده و غیرقابل شناسایی
2) از طریق کتاب‌های داستان با تصاویر ساده و آشنا و پیشرفت به سمت تصاویر پیچیده‌تر
3) فقط با استفاده از تصاویر هندسی و انتزاعی
4) با استفاده از تصاویر رنگی بدون هیچ گونه فعالیت تعاملی
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 2
با شروع از کتاب‌های داستان با تصاویر ساده و آشنا و پیشرفت به سمت تصاویر پیچیده‌تر، می‌توان ادراک شکل در کودکان را تقویت کرد. این روش به آنها کمک می‌کند تا به تدریج با اطلاعات و دریافت‌های بنیادی بیشتری آشنا شوند.

3- در سطح مجسم کننده آزمون توانایی‌های روانی-زبانی ایلی نویز (آی. تی. پی. ا.)، فرایند دریافت از طریق کدام آزمون ارزشیابی می‌شود؟
1) آزمون تداعی بینایی-حرکتی
2) آزمون حرکتی یا دستی رساننده
3) آزمون دریافت بینایی
4) آزمون کلامی رساننده
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 3
در سطح مجسم کننده آزمون توانایی‌های روانی-زبانی ایلی نویز، فرایند دریافت که شامل توانایی درک نمادها و تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق حواس است، از بین دو آزمون مختلف، از جمله آزمون دریافت بینایی، ارزشیابی می‌شود. در این آزمون، کودکان به تصاویری نگاه می‌کنند و سپس باید تصویری که بیشترین شباهت را به تصویر دیده شده دارد، از میان چند گزینه انتخاب کنند. این فرایند به ارزیابی توانایی کودک در فهم و تجزیه و تحلیل اطلاعات بصری کمک می‌کند.

4- در ترمیم نارسایی در نوشتن، کدام یک از فعالیت‌های زیر برای تقویت هماهنگی بینایی-حرکتی پیشنهاد نمی‌شود؟
1) کشیدن خطوط عمودی بر تخته سیاه
2) رسم اشکال مختلف به وسیله کپی کردن
3) تکمیل تصاویر نقطه‌ای
4) شنیدن داستان‌ها و بازگویی آنها
پاسخ کارشناس ایران استخدام: گزینه 4
در ترمیم نارسایی در نوشتن، تمرکز بر تقویت هماهنگی بینایی-حرکتی است. کشیدن خطوط عمودی بر تخته، رسم اشکال مختلف به وسیله کپی کردن و تکمیل تصاویر نقطه‌ای همه فعالیت‌هایی هستند که مستقیماً بر بهبود مهارت‌های بینایی-حرکتی کودک تمرکز دارند. این فعالیت‌ها به کودک کمک می‌کنند تا مهارت‌های لازم برای نوشتن را توسعه دهد. در مقابل، شنیدن داستان‌ها و بازگویی آنها، هرچند که می‌تواند برای تقویت مهارت‌های شنوایی و بیانی مفید باشد، مستقیماً در تقویت هماهنگی بینایی-حرکتی نقشی ندارد و به همین دلیل به عنوان یک فعالیت برای ترمیم نارسایی در نوشتن پیشنهاد نمی‌شود.

مشاهده سوالات بیشتر (آموزگاری و دبیری)

مشاهده سوالات بیشتر (کیفیت بخشی)

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2839526
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد
نظرات کاربران 1k