استخدام دولتیمعرفی مشاغل

پردرآمد ترین و بهترین شغل های دولتی در ایران کدام اند؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی بهترین شغل دولتی برای خانم ها و آقایان

شغل دولتی یا آزاد؟ مسئله این است. تمامی مشاغلی که تاکنون اسمشان به گوشتان خورده است، در دو دسته‌ی شغل دولتی و خصوصی جای میگیرند و خارج از این دو نیستند. در بین این دو دسته، مشاغل دولتی همواره طرفدران بسیاری دارند. از کودکی و نوجوانی به ما گفته اند که درس بخوانید تا در یک شغل دولتی خوب استخدام شوید. مشاغل خصوصی به دلیل اینکه مدیرعامل‌های آن‌ها شخصی بوده و حقوق و استخدامشان تحت نظر یک شخص است، امنیت کمتری داشته و مدیر ذی ربط می‌تواند پس از اتمام قرارداد کاری وی را اخراج کند؛ اما مشاغل دولتی این چنین نیستند.
اگر بخواهیم به تعریف مشاغل دولتی بپردازیم، می‌توان به مشاغلی گفت که در آن فرد از طریق آزمون استخدامی برای گزینش اقدام کرده و در صورت قبولی دیگر تا پایان بازنشستگی می‌تواند در آن محل کار کند. حقوق انواع شغل های دولتی نیز در اغلب مواقع به موقع و توسط دولت پرداخت میشود. افراد دیگر نگران اخراجشان توسط مدیر نیستند. البته نمی‌توان به طور قطع یقین گفت که شغل دولتی یا خصوصی بهتر است چرا که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بهترین رشته های تحصیلی برای استخدام دولتی کدام اند؟

معمولاً در اغلب رشته‌های دانشگاهی افراد پس از اتمام تحصیلات خود در مقاطعی از جمله کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌توانند در آزمون‌های استخدامی مربوط به حوزه خود شرکت کنند. در این بین برخی از رشته‌ها نیز وجود دارند که همه ساله آزمون‌های استخدامی برای آن‌ها برگزار می‌شود؛ یعنی به عبارتی می‌توان آن‌ها را جز بهترین رشته‌ها برای استخدام دولتی دانست. البته افراد باید دانش کافی در رشته خود داشته و با معدل بالایی فارغ التحصیل شوند.

برخی از این بهترین رشته‌های تحصیلی برای استخدام در شغل دولتی عبارتند از:

مزایای کار دولتی چیست؟

استخدام در شغل دولتی به این معنی است که شما زندگی کارمندی را پذیرفته اید. ممکن است برخی افراد از واژه زندگی کارمندی خوششان نیاید؛ اما هنگامی که شما به عنوان یک کارمند دولتی مشغول به کار می‌شوید، زندگیتان نظم پیدا می‌کند. با اینکه اغلب افراد از بین مشاغل خصوصی و دولتی، شغل دولتی خوب را ترجیخ می‌دهند؛ اما ممکن است با تمامی مزایای این شغل آشنایی نداشته باشند. پرداخت حقوق به موقع و یا بازنشستگی تنها جز کوچکی از مزایای این شغل بوده و برخی از مزایای اصلی این شغل عبارتند از:

  • دارای بازنشستگی و حقوق پس از بازنشستگی
  • دارای بیمه کامل
  • پرداخت کامل و به موقع حقوق و مزایا
  • نظم گرفتن زندگی شخصی و کاری
  • پاره وقت بودن ساعات کاری
  • داشتن امنیت شغلی

معایب کار دولتی چیست؟

همانطور که می‌دانید هر شغلی بهترین نبوده و مسلماً استخدام در بهترین ارگان دولتی سختی‌ها و معایب اندکی نیز دارند. با اینکه مزایای این مشاغل نسبت به معایب آن بیشتر بوده و این عیب‌ها به چشم نمی‌آیند، اما با این حال ما در ادامه به معرفی چند مورد از معایب این شغل می‌پردازیم.

  • در مشاغل دولتی حقوق افراد سالانه و به صورت حد معینی تغییر می‌کند
  • حتی بهترین شغل دولتی هم حالت روتین وار دارد و ممکن است برای برخی افراد خسته کننده باشد
  • گاهاً حقوق برخی مشاغل دولتی کم بوده و افراد مجبور هستند تا شغل دوم پیدا کنند
  • در مشاغل دولتی حق مرخصی کم بوده و ممکن است افراد نتوانند مرخصی‌های زیادی داشته باشند

لیست پردرآمدترین مشاغل دولتی ایران

بهترین شغل های دولتی کدامند؟ این سوالی است که ذهن اغلب افراد را در مواجهه با مشاغل دولتی درگیر کرده است. در بین مشاغل دولتی نیز همانند شغل‌های خصوصی، برخی از آن‌ها درآمد بیشتری نسبت به سایر داشته و اغلب افراد نیز در پی شناسایی این مشاغل هستند. از طرفی ممکن است در بین مشاغل دولتی برخی از آن‌ها برای خانم‌ها مناسب بوده، برخی برای آقایان و برخی نیز برای هر دو؛ پس برای آشنایی بیشتر و دقیق شما با شغل دولتی پردرآمد، در ادامه به بررسی آن‌ها با جزئیات بیشتر می‌پردازیم.

بهترین و پردرآمد ترین شغل های دولتی برای خانم ها

بر خلاف شغل‌های خصوصی و در اغلب مشاغل دولتی، خانم‌ها وآقایان می‌توانند بدون محدودیت فعالیت داشته باشند. البته با این حال در ایران خانم‌ها نمی‌توانند در برخی از مشاغل دولتی از قبیل آتشنشانی، فوریت‌های پزشکی در آمبولانس، نگهبانی در مراکز اداری و پایگاه‌های نظامی دولتی کار کنند. البته در مقابل چند مورد شغل دولتی پر درآمد نیز وجود دارند که برای خانم‌ها مناسب‌تر بوده و جز پردرآمدترین شغل‌های دولتی برای خانم‌ها هستند که عبارتند از:

جهت مشاهده آگهی های استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلید نمایید.

شغل دولتی

بهترین و پردرآمد ترین شغل های دولتی برای آقایان

شغل دولتی خوب و پردرآمد برای آقایان بیشتر بوده و آن‌ها محدودیت چندانی در انتخاب شغل دولتی ندارند؛ اما گاهاً به دلیل حقوق پایین مشاغل دولتی آن‌ها مجبور به انتخاب شغل دوم می‌شوند به همین دلیل نیز اغلب آقایان به دنبال مشاغل دولتی با درآمد بالا هستند. برخی از پردرآمدترین مشاغل دولتی که برای آقایان مناسب هستند عبارتند از:

چگونه در مشاغل دولتی استخدام شویم؟

اگر به مشاغل دولتی علاقمند بوده و تصمیم گرفته‌اید تا به سمت این شغل بروید، باید در ابتدا با شرایط استخدام در کارهای دولتی آشنا شده و سپس مراحل لازم برای رسیدن و استخدام شدن در آن را طی کنید؛ برای آشنایی با چگونگی استخدام در مشاغل دولتی، با ما همراه باشید.

شرایط استخدام در کارهای دولتی چیست؟

تمامی شرکت‌ها و سازمانی دولتی و خصوصی شرایط ویژه‌ای برای استخدام داشته و معمولاً افرادی که دارای شرایط مورد نظر آن‌ها هستند را گزینش می‌کنند؛ البته در مشاغل دولتی این شرایط کمی سخت‌تر از شغل‌های غیر دولتی است. این شرایط به قدری مهم هستند که یک شخص در صورت نداشتن حتی یک مورد از آن‌ها نیز نمی‌تواند استخدام شود؛ برخی از این شرایط مهم عبارتند از:

  • داشتن تابعیت ایرانی
  • دارای کارت پایان خدمت برای آقایان
  • دارای حداقل 20 و حداکثر 40 سال
  • عدم داشتن سابقه کیفری و مجازات
  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی

این موارد تنها شرایط عمومی و مهم استخدام در مشاغل دولتی می‌باشند که با توجه به زمینه کاری افراد، مواردی دیگری نیز بر این شرایط اضافه خواهد شد.

شغل دولتی

مراحل استخدام دولتی چیست؟

همه ما می‌دانیم که مراحل استخدام در مشاغل دولتی بسیار سخت بوده و گاهاً افراد به دلیل سخت بودن این مراحل از استخدام صرف نظر می‌کنند. در حالت کلی استخدام در سازمان‌های دولتی از دو روش زیر انجام می‌پذیرد.

1 – از طریق آزمون های استخدامی

در این روش یک سازمان دولتی فراخون استخدام نیرو میدهد و همراه با شرایط پذیرش در سایت خود منتشر می‌کند. افرادی که شرایط مندرج در فراخون را دارا هستند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. البته تنها کسب نمره قبولی در آزمون استخدامی کافی نبوده و افراد باید پس از آن در مصاحبه حضوری نیز شرکت کنند.

2 – از طریق تکمیل فرم

گاهاً نیز ممکن است یک اداره و سازمان دولتی آزمون استخدامی برگزار نکرده و تنها فرم‌های مخصوص برای استخدام ارائه دهد؛ معمولاً به این روش، استخدام دولتی بدون آزمون گفته می‌شود. افرادی که از این روش اقدام به استخدام در مشاغل دولتی می‌کنند، باید فرم‌های استخدام را با دقت پر کرده و موردی را خالی نگذارند؛ چرا که تک تک فیلدها برای استخدام ضروری هستند.

نحوه اطلاع از اخبار آزمون استخدام

هر سازمان دولتی که قصد برگزاری آزمون استخدامی داشته باشد، فراخون آن را در سایت خود و یا سامانه استخدامی دولتی منتشر می‌کند. برای آگاهی زودتر و بهتر مردم، سایت‌های کاریابی از جمله سایت ایران استخدام نیز این فراخوان را در سایت خود قرار می‌دهند. پس یکی از روش‌های آسان برای اطلاع از آزمون‌های استخدامی مشاغل دولتی، عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام  میباشد. در این صورت میتوانید از تمامی اخبار استخدام های دولتی سازمان های مختلف مطلع شوید.
برای عضویت در ایران استخدام ابتدا باید وارد صفحه اصلی سایت شوید و سپس در قسمت بالا سمت چپ گزینه ثبت نام را انتخاب کنید و به عنوان کارجو ثبت نام کنید. با این کار شما می‌توانید از آگهی های استخدام دولتی در تهران، اصفهان، مشهد و سایر شهرهای کشور مطلع شوید و بهترین اداره دولتی برای استخدام خود را انتخاب نمایید.

جهت دریافت آگهی های استخدام از طریق سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مشاغل دولتی به دلیل امنیت شغلی بالایی که دارند، همواره مورد پسند اغلب افراد هستند. اگر جز کسانی هستید که اولویت اولتان استخدام در مشاغل دولتی است، بهترین راه این است که در ابتدا مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد خود را با معدل خوب و بالا گرفته و سپس منتظر برگزاری آزمون‌های استخدامی متناسب با رشته خود شوید. بر خلاف باور اکثریت مردم، گزینش و استخدام شغل دولتی غول بی شاخ و دم نبوده و در صورت قبولی در آزمون و مصاحبه حضوری، استخدام خواهید شد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلید نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. بعنوان یک کارمند از وضعیت درآمدم بسیار ناراضی هستم چراکه این حقوق ناچیز مخارج نصف ماه راهم کفاف نمی‌دهد لطفا یک شغل آزاد که از کارمندی بهتره معرفی کنید. باتشکر

  2. سلام لطفا مطالب خود را بروزرسانی کنید الان دندان پزشکی فکر کنم بالاترین در امد را دارد

    1. سلام دوست عزیز
      این مطلب صرفا مربوط به مشاغلی هستند که در سازمان‌های دولتی وجود دارند و افراد بصورت رسمی در این ارگان ها استخدام می‌شوند. (قانون خدمات کشوری)
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا