• ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
  • 0k نظر «نمایش»

همزمانی اشتغال و تحصیل دانشجویان با اجرای طرح پویش

همزمانی اشتغال و تحصیل دانشجویان با اجرای طرح پویش

  • بروزرسانی:
  • دیدگاه: ۰ (نمایش)
  • دیدگاه‌های منتظر: ۰ دیدگاه
اطلاعات بیشتر

استقبال دانشجویان خراسان رضوی از طرح پویش

به گزارش ایران استخدام و به نقل از خبرگزاری ایرنا، معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: اجرای طرح پویش یاعث همزمانی اشتغال و تحصیل دانشجویان خراسان رضوی شده است.

به گزارش ایرنا، تدوین طرح پویش از سوی مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی از جمله این طرح ها است که فرصتی ارزشمند و مغتنم را برای کسب مهارت و اشتغال همزمان با تحصیل دانشجویان فراهم کرده و می تواند آنها را به عنوان نیروهای انسانی نخبه جامعه در مسیر کار قرار داده و از این طریق باری سنگین را از دوش جامعه بردارد.

امروزه با پیشرفت علم و فناوری، صنعت و تولید در راستای رونق اقتصادی رو به تغییر و پیشرفت است و تحقق این امر مستلزم وجود نیروی ماهر و متخصص و تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از مدرک گرایی و فارغ التحصیلی دانشجویان فاقد مهارت و رشته‌های بدون بازار کار به رویکرد مهارت محوری، تربیت نیروی ماهر و متخصص، ایجاد اشتغال و افزودن رشته‌های کاربردی دارای بازار کار است.

در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی با راه اندازی دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، افزودن رشته های مهارتی جدید و مورد نیاز، تدوین طرح "پویش اشتغال همزمان با تحصیل" گامی نوین در زمینه مهارت آموزی و اشتغال دانشجویان برداشته است.

راه اندازی دانشکده مهارت‌آموزی 

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به سیاست دانشگاه‌ آزاد اسلامی در تغییر رویکردی که از مرحله پژوهش محوری به دانشگاه‌های کارآفرین و مهارت‌آموزی به دانشجویان انجام داده‌است، دانشکده های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه های آزاد در حال راه اندازی است که در این قالب دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز سال گذشته در واحد مشهد تأسیس‌ شده است.

دکتر علی اصغر یساقی افزود: هدف از تاسیس این دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی کمک به ارتقای سطح مهارتی دانشجویان برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی و استفاده از دانش و مهارت دانشجویان در راستای توسعه و رشد اقتصادی جامعه است.

سرپرست دفتر جذب و هدایت دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دانشکده مهارت و کارآفرینی با این هدف که دانشجو همزمان با یادگیری درس‌های نظری و تئوری، آموزش‌های عملی را نیز فرا بگیرد و مهارت های لازم را در رشته تخصصی خود کسب کند، راه اندازی شده است.

سیدجواد سیدمهدوی چابک افزود: دانشگاه آزاد واحد مشهد علاوه‌ بر این دوره‌های مهارت‌آموزی و یک مرکز رشد دارد که تحت مدیریت معاونت پژوهشی این دانشگاه است که این مرکز شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های فناور را زیر پوشش قرار می‌دهد و برای آنها سرمایه اولیه نیز در نظر گرفته و از آن‌ها حمایت می‌کند که هنگام عقد قرارداد با شخصیت حقوقی دانشگاه با طرف مقابل قرارداد منعقد می‌کنند.

افزایش ۱۶۰ رشته مهارت‌محور در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: برای تحقق مزیت‌محوری، نیازمحوری و آینده‌نگری که از رویکردهای این دانشگاه است، ۱۶۰ رشته تحصیلی با محوریت مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی به رشته‌های تحصیلی واحدهای دانشگاهی این دانشگاه در استان افزوده شده است.

دکتر محسن مرادی با بیان اینکه این رشته‌ها عمدتا در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی استان هستند، افزود: از این تعداد ۵۷ رشته مهارتی به دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد مشهد اضافه شده است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این رشته‌های جدید در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد، گامی در جهت نهادینه کردن آموزش‌ها و مهارت‌افزایی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این راستا، تابستان امسال برای هزار و ۵۰۰ نفر از اساتید این دانشگاه در استان خراسان رضوی، دوره‌های ویژه تعلیم و تربیت برگزار شد.

مرای افزود: همچنین برای جذب استاد در رشته‌های مختلف، درخواست جذب ۲۵ عضو هیات علمی جدید برای تدریس در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی فراخوان شده که تا هفتم ۷ مهرماه مهلت داشته است.

گامی نو در ایجاد کارآفرینی و اشتغال دانشجویان

یکی از مؤلفه‌های ایجاد اشتغال، فراهم کردن شرایط اشتغال است به‌گونه‌ای که آموزش، پژوهش و فناوری به صورت کاربردی باشد و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با تقویت ارتباط خود با صنایع گوناگون تلاش کرده تا این تعامل دوسویه گسترش یافته و نیروی انسانی مشترک توسط دانشگاه با صنعت پرورش یابد و متناسب با نیاز صنعت و بنگاه‌های اقتصادی اجتماعی، نیرو تربیت شود.

طرح پویش که مبنای آن تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور است، منجر به تربیت دانشجویانی با مهارت می‌شود که همزمان با تحصیل در صنایع مختلف کار کرده و مهارت های لازم را کسب می‌کنند و تاثیری انکارناپذیر در تربیت فارغ التحصیلان بامهارت و کارآفرین در کشور ایجاد خواهد داشت.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد گفت: این مرکز دانشگاهی سال گذشته با اجرای طرح «پویش»، قدم نخست را در راستای تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» برداشت، که بدین‌ ترتیب، دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در عرصه صنعت مشغول شده و صنعت به‌عنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنان را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهد داد.

دکتر مرادی افزود: پویش، طرحی است که با هدف کارآمادگی و توأم کردن آموزش و مهارت و ایجاد پیوند نظام‌مند دانشگاه آزاد اسلامی با صنعت و جامعه به اجرا درمی‌آید و در آن امکان حضور جدی دانشجو هم‌زمان با تحصیل در صنایع، اصناف و بنگاه‌های تولیدی و نهادهای اجتماعی فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح موجب تحول در نظام آموزشی شده و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاه‌های اقتصادی تربیت می‌کند، ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و استان خراسان رضوی نیز با اقداماتی که در سال های اخیر در این زمینه انجام داده اند، توانسته اند بسیاری از دانشجویان خود را به سمت این طرح اشتغالزا سوق دهند.

وی اظهار داشت: در این خصوص چندین تفاهم‌نامه همکاری با صنایع و نهادهای مختلف منعقد شده است تا دانشجو صرفاً در محیط‌های ایزوله شده دانشگاهی نباشد؛ بلکه وارد بسترهای واقعی کار در جامعه شده و مهارت‌های لازم را کسب کند.

مرادی اضافه کرد: در این طرح دانشکده مهارت و کارآفرینی با مراکز صنعتی، اداری و تولیدی تفاهم‌نامه امضا می کند و دانشجویان متقاضی پس از کسب حداقل مهارت‌ها و توانایی‌هایی لازم برای کارآموزی، به منظور معرفی به ارگان یا نهاد مورد نظر گزینش می‌شوند و می‌توانند تا ۸ واحد درسی (هر واحد حداقل ۱۲۰ ساعت) را با عنوان کارآموزی پویشی در صنعت بگذرانند که بسته به قرارداد دانشکده یا دانشگاه با ارگان و نهاد مورد نظر می‌تواند همراه با پرداخت کمک هزینه تحصیلی از سمت ارگان یا نهاد مربوطه به دانشجو باشد که به حساب شهریه دانشجو واریز می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارتی در این طرح فرصتی بی‌نظیر برای اشتغال و تحصیل همزمان دانشجو فراهم می‌شود و در نتیجه دانشجو در محل کار با تعامل اجتماعی آشنا شده و اعتماد به نفس کافی را برای ورود به بازار کار و حتی کارآفرینی پیدا می‌کند.

رییس دانشگاه آزاداسلامی خراسان رضوی بیان کرد: بر اساس این طرح دانشجویان ضمن تجربه‌آموزی در محیط کار واقعی، از یک‌سو توانمندی‌ها، مهارت‌ها، شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود را ارتقا می‌دهند و از سوی دیگر امکان کسب درآمد و کمک‌هزینه تحصیلی برای آن‌ها فراهم می‌شود.

مرادی افزود: به این ترتیب، دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در صنعت مشغول شده و صنعت به عنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنها را برای فعالیت در این عرصه افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه در این فرایند دانشجو علاوه بر کسب پرورش و مهارت‌افزایی توسط بنگاه یا نهاد اقتصادی- اجتماعی مربوطه، از سوی آن نهاد در اولویت استخدام قرار می‌گیرد، ادامه داد: همچنین در صورت توانمندی و داشتن شرایط لازم، امکان استخدام همزمان با تحصیل قبل از فارغ التحصیلی دانشجو نیز وجود دارد.

این مسوول بیان کرد: رشته هایی که طرح پویش برای آنها اختصاص داده شده تنها محدود به رشته های فنی نیست بلکه رشته های علوم انسانی، کشاورزی، علوم پایه و سایر علوم نیز در این طرح دیده شده اند.

وی ادامه داد: پس از گذراندن کامل طرح پویش، گواهینامه شرکت در طرح به دانشجو ارائه می شود که نشان دهنده این است که دانشجو به ‌غیر از تحصیل، مهارت و کارآمادگی لازم را در رشته تخصصی خود به دست آورده و آمادگی ورود به شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود را دارا است.

امتیازات طرح پویش برای دانشجویان 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در خصوص مزایای طرح پویش برای دانشجویان گفت: بهره مندی از کمک هزینه تحصیلی، توانمندسازی و ارتقای مهارت کاری، آشنایی با محیط کار همزمان با تحصیل، قرار گرفتن در اولویت استخدام، ایجاد انگیزه تحصیلی، ظهور ایده های جدید کارآفرینی و دانش بنیان، مواجهه با مسائل واقعی جامعه و صنعت، کشف استعدادها و ظرفیت های شغلی از جمله مزیت‌های این طرح برای دانشجویان است.

مرادی افزود: حل مسائل صنعت از طریق هدفمند کردن پژوهش‌های دانشگاهی یا پایش، استفاده از نیروهای جوان با آموزش‌های به‌روز، هدفمند کردن پروژه‌های تحقیقاتی، مشارکت در افزایش مهارت دانشجویان، استفاده از پتانسیل نیروهای انسانی توانمند در راستای ماموریت‌های آموزشی، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان جدید با مشارکت نیروهای جوان، تربیت نیروهای ماهر برای آینده آن نهاد و شناسایی افراد دارای شایستگی‌های شغلی نیز از جمله مزایای طرح پویش برای بنگاه‌های اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود.

ایجاد اعتماد صنعت به دانشگاه 

مدیر امور پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: «طرح پویش» بستر مناسبی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به صنعت است و تاکنون برخی از شرکت‌های بزرگ صنعتی خراسان رضوی تمایل خود را به حضور در این طرح اعلام کرده‌اند.

احسان ارمز افزود: درباره ارزیابی زمینه اجرای طرح پویش و زیرساخت‌هایی که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در بخش صنعت از آن برخوردار است، می توان گفت که استان خراسان رضوی شاهد فعالیت صنایع متنوعی است که بین آن‌ها خودروسازی و صنایع وابسته به آن و صنایع غذایی سهم بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: این صنایع نیاز به نیروی کار زبده و کارآزموده دارند و معمولاً تحصیلات دانشگاهی محض نمی‌تواند دانشجویان را برای رفع نیازهای واحدهای صنعتی آماده کند. در این راستا طرح پویش می‌تواند بستر مناسبی برای توانمندسازی دانشجویان برای ورود به صنعت باشد و تاکنون برای برخی از شرکت‌های بزرگ استان جذاب بوده است و این شرکت‌ها تمایل خود را به حضور در این طرح اعلام داشته‌اند.

مدیر امور پژوهشی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: این طرح باعث اعتماد صنعت به دانشگاه شده و به‌طور خاص در ۲ سال اخیر پیشنهادهای کاری متنوعی از صنایع مختلف به دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد رسیده است که صنایع برای رفع بخشی از مشکلات و مسائل پیش روی خود از دانشگاه درخواست همکاری کرده‌اند.

ارمز افزود: این اعتماد باعث شده است تا ظرفیت بالایی برای برنامه‌های مشترک جدید ایجاد شود و به همین دلیل اکثر شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایعی که سابقه همکاری مشترک با این واحد دانشگاهی را داشته‌اند برای همکاری در طرح پویش نیز اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی ادامه داد: با ابلاغ طرح پویش از سوی رییس دانشگاه آزاد اسلامی، فعالیت‌های این دانشگاه در استان و واحد مشهد در این زمینه آغاز و کمیته پویش در فروردین‌ ۱۴۰۰ تشکیل و در گام نخست شرکت‌ها، سازمان‌ها و صنایع مستعدتر شناسایی شدند و مذاکرات اولیه آغاز شد.

تفاهم با بنگاه های اقتصادی برای اجرای طرح 

رییس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی و مشهد گفت: در راستای اجرای طرح پویش تا کنون در ۱۱ حوزه مختلف تفاهمنامه منعقد شده است که از آن جمله می‌توان به تفاهمنامه همکاری با ایران خودرو خراسان رضوی و شرکت ایران خودرو دیزل، تفاهمنامه راه‌اندازی سرای نوآوری "سنگ‌ها، کانی‌ها، شیشه و صنایع مرتبط" میان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد و گروه کارخانجات مقصود، تفاهم نامه همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در راستای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و تطبیق بین نیازهای جامعه فرهنگی و هنری با مبانی آموزشی در نظام آموزشی عالی اشاره کرد.

مرادی گفت: تفاهمنامه همکاری با مرکز خدمات حوزه علمیه در رشته‌های الهیات، علوم قرآنی و معارف اسلامی، تفاهمنامه همکاری با نیروی انتظامی استان خراسان رضوی در حوزه مشاوره و علوم تربیتی و روانشناسی و مسائل مددکاری اجتماعی، از دیگر تفاهمنامه‌های منعقد شده در این بخش است.

وی افزود: همچنین با مجموعه‌های شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی، پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، شرکت صنایع معدنی سنگان خواف، سازمان نظام مهندسی معدن، آموزشکده فنی حرفه ای خراسان رضوی تفاهمنامه منعقد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این راستا با ۹۶ صنف از اتاق اصناف و ۱۰ مجموعه بزرگ تولیدی تفاهمنامه امضا شده است.

استقبال مناسب دانشجویان خراسان رضوی از طرح پویش 

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه طرح ابتکاری پویش امسال در دانشکده های مهارت و کارآفرینی دانشگاه‌های آزاد اسلامی خراسان رضوی، که سال پیش آن را کلید زده بودند، اجرایی می‌شود، گفت: امسال با اضافه شدن ۵۷ رشته مهارتی در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد مشهد، هم اکنون در این دانشکده در حدود ۷۰ رشته پذیرش دانشجو صورت می‌گیرد.

دکتر علی اصغر یساقی افزود: استقبال دانشجویان از طرح پویش اشتغال همزمان با تحصیل این دانشگاه برای نخستین بار در کشور قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: طرح اشتغال همراه با تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از ۲۲ شهریورماه امسال آغاز شده است و تاکنون در این قالب حدود ۲۰۰ دانشجو در دانشکده های مهارت و کارآفرینی این دانشگاه ثبت نام کرده‌اند.

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود طبق تفاهمنامه‌هایی که با مجموعه‌های کسب و کار در مشهد منعقد شده است، تعداد دانشجویان متقاضی اشتغال همزمان با تحصیل به حدود ۵۰۰ نفر برسد.

یساقی افزود: بیشترین رشته مهارتی که جذابیت زیادی برای دانشجویان داشته است، مراقبت از پوست و مو و زیبایی بوده است.

وی ادامه داد: دانشجویان دانشکده های مهارتی به محض دانش آموختگی می‌توانند بازار کسب و کار خود را راه انداخته و برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اگر دیدگاهی درباره این آگهی دارید میتوانید از طریق فرم زیر دیدگاه خود را در سایت درج کنید.

  • امکان تأیید نظرات سیاسی وجود ندارد.
  • امکان تایید نظراتی که حاوی اخبار غیر قابل تأیید از طریق خبرگزاری های معتبر می باشند، وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظراتی که حاوی اطلاعات تماس شخصی افراد و یا ID شبکه های مجازی ارتباطی می باشند وجود ندارد.
  • امکان تأیید نظرات کاربرانی که به هر طریقی قصد مأیوس کردن سایرین را دارند وجود ندارد.
  • هرگونه تحریک، تحقیر و کنایه به سایر افراد (مسئول و غیر مسئول) غیر مجاز می باشد.
  • امکان هماهنگی برای هرگونه ملاقات حضوری چه به صورت دسته جمعی و چه فردی توسط کاربران سایت وجود ندارد.

https://iranestekhdam.ir/?p=2639442
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد