کارجومعرفی مشاغل

بررسی بازارکار و درآمد رشته پاتولوژی در ایران و جهان

زمان مطالعه: 5 دقیقه

 بررسی حقوق و بازارکار رشته پاتولوژی در ایران و چند کشور دیگر

برای اینکه متوجه شویم پاتالوژیست کیست، ابتدا باید با معنی پاتولوژی که ریشه کلمه پاتالوژیست میباشد آشنا شویم. پاتولوژی (آسیب شناسی) به معنی علم بررسی بیماری‌ها و آسیب‌هایی است که ممکن است در بدن انسان رخ دهد. پاتولوژیست (به انگلیسی:pathologist) میتواند با تجزیه و تحلیل نمونه‌های آزمایشگاهی از سلول‌ها، مایعات و بافت‌های بدن، هر گونه ناهنجاری را تشخیص دهد. نتایج این آزمایشات این امکان را به پاتولوژیست‌ها می‌دهد که علت بیماری، میزان پیشرفت آن و چگونگی تأثیر آن بر عملکردهای بدن را بهتر درک کنند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط ورود به رشته پاتولوژی

برای پاتالوژیست شدن، دانشجویان پس از قبولی در کنکور تجربی و گذراندن مقطع کارشناسی در رشته‌های مرتبط با پزشکی، باید در آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT) نمره قبولی بگیرند. پس از گذراندن دانشکده پزشکی، باید دوره دستیاری پاتولوژی را طی کنند.

وظايف پاتولوژیست‌ چیست؟

پاتولوژیست‌ها وظایف مختلفی را برعهده‌ دارند. این پزشکان متخصص باید از دانش خود برای کمک به پزشکان دیگر استفاده کنند. برای تشخیص، درمان و مراقبت‌های پزشکی باید یک تیم پزشکی تشکیل شود که یکی از آنها پاتولوژیست میباشد. لازم به‌ ذکر است که‌ این تیم فقط برای بیماری‌های مربوط به آسیب‌های بدنی همچون توده‌های بدخیم، آسیب به بافت‌ها یا مشکلات دیگر که نیاز به آزمایشات و معاینات بالینی مختلف دارند تشکیل میشود.

بازارکار رشته پاتولوژی در ایران

بازارکار رشته‌ پاتولوژی در ایران به‌طور کلی متناسب با رشد و توسعه سیستم بهداشتی کشور می‌باشد. در سال‌های اخیر توجه به تشخیص صحیح و زمان‌سنجی بیماری‌ها در سطح جامعه افزایش یافته است که باعث افزایش نیاز به پزشکان پاتولوژیست می‌شود. همچنین، پیشرفت‌های فناوری و ابزارهای تشخیصی در حوزه پاتولوژی نیز باعث افزایش نیاز به تخصص‌های پاتولوژی شده است.

در حال حاضر در ایران دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی پزشکی برنامه‌های تخصصی در زمینه پاتولوژی ارائه می‌دهند و فارغ‌التحصیلان این رشته‌‎ می‌توانند در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تشخیصی کار کنند. همچنین پزشکان پاتولوژیست می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت کنند و در آموزش و پژوهش در این حوزه سهم داشته باشند.

با توجه به اینکه پاتولوژی یکی از تخصص‌های پزشکی است، شرایط و مزایای معمول برای پزشکان در ایران نیز برای پزشکان پاتولوژیست صادق است. این شامل حقوق و مزایای مربوط به استخدام در بخش دولتی یا خصوصی، امکانات آزمایشگاهی و تشخیصی، فرصت‌های آموزشی و پژوهشی و سایر عوامل است که بر تصمیم پزشکان تاثیر می‌گذارد.

البته باید توجه داشت که برای موفقیت در هر رشته‌ای از جمله پاتولوژی، علاوه بر تخصص و دانش فنی، تلاش، پشتکار و علاقه فرد نیز اهمیت دارد

پاتولوژی

بازارکار و آینده شغلی رشته پاتولوژی در جهان

در ادامه به بررسی بازارکار رشته‌ پاتولوژی در چند کشور پرداخته‌شده‌است.

بازار کار متخصصان پاتولوژی در آلمان

در حالت کلی بازار کار این رشته‌‌ در آلمان از وضعیت خوبی برخوردار است. دانشجویان در کشور آلمان میتوانند پس از اتمام دوران تحصیلی خود وارد بازار کار شوند. یکی از اصلی‌ترین سوالات متخصصان پاتولوژی، بازار کار این رشته‌‌ است. آلمان از کشورهای اروپایی پیشرفته میباشد که همواره به نیروی متخصص در کشورش نیاز دارد؛ ازهمین رو همواره مورد توجه کسانی میباشد که قصد مهاجرت به کشورهای دیگر را دارند.

بازار کار رشته‌ پاتولوژی در آمریکا

در کشور آمریکا برای پاتولوژیست شدن، کافیست متقاضی این شغل مدرک تحصیلی خود را از یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور دریافت کند. از آنجایی که‌ تنش‌های ناشی از کار، برای پاتولوژیست‌ها کمتر از سایر مشاغل مربوط به‌ حوزه‌های پزشکی و درمان است، از این رو رشته‌ پاتولوژی در امریکا از محبوب‌ترین رشته‌ها به حساب می آید که بازار کار خوبی هم دارد.

بازار کار رشته‌ پاتولوژی در اسپانیا

در کشور اسپانیا  فارغ‌التحصیلان رشته‌‌ پاتولوژی از آینده شغلی مناسبی برخوردار هستند و پس از اتمام دوره‌های تحصیلی میتوانند در مراکز مرتبط مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته پاتولوژی در کانادا

در کشور کانادا پاتولوژیست‌ها آینده‌ شغلی خوبی دارند، دانشجویان این رشته‌‌ با پایان یافتن دوره‌ تحصیلیشان میتوانتد به عنوان پاتولوژیست، فعالیت خود را در دوره‌‌ حرفه‌ای با درآمد خوبی آغاز کنند.

پاتولوژیست

بررسی حقوق و درآمد رشته پاتولوژی در ایران

در حالت کلی میتوان میزان حقوق پاتولوژیست‌ها را درایران مناسب درنظرگرفت، اما حقوق و درآمد پاتولوژیست‌ها متناسب با درآمد سایر رشته‌های پزشکی نمی‌باشد، همین امر موجب نارضایتی بسیاری از متخصصان پاتولوژی شده‌است.

بررسی وضعیت درآمد پاتولوژیست‌ها در خارج از ایران

در ادامه حقوق و درآمد متخصصان پاتولوژی در چند کشور بررسی شده‌است.

حقوق متخصصان پاتولوژی در آلمان

میانگین درآمد متخصصان پاتولوژی در آلمان 207.034 یورو است. یعنی هر پاتولوژیست ساعتی 100 یورو دستمزد دریافت می‌کند. حقوق متخصصان بر اساس تجربه و مهارتشان تغییر میکند. به عنوان مثال یک پاتولوژیست با 1 تا 3 سال تجربه به طور متوسط 137.745 یورو حقوق دریافت می‌کند درحالیکه پاتولوژیست با 8 سال سابقه، به طور متوسط 274.859 یورو حقوق خواهد داشت.

درآمد پاتولوژیست‌ها در آمریکا

درآمد متخصصان پاتولوژی در آمریکا به صورت کلی رقم بالایی دارد اما با توجه به نوع شغل این رقم متفاوت میباشد. حقوق پاتولوژیست ها از 115000 دلار (امریکا) در سال شروع میشود و تا 339000 افزایش میابد.

درآمد پاتولوژیست‌ها در اسپانیا

در اسپانیا یک پاتولوژیست به طور میانگین 5800 یورو درآمد دارد. این مقدار حقوق در کشور اسپانیا رقم خوبی به‌حساب می آید،در حالیکه‌  در کشورهای برتر اروپایی یک درآمد کاملا معمولی محسوب میشود.

حقوق متخصصان پاتولوژی در کانادا

پزشک پاتولوژی در کانادا  حدود 257000 دلار (کانادا) در سال درآمد دارد که این میانگین حقوق سالانه شامل مسکن، حمل و نقل و سایر مزایا است و بر اساس تجربه، مهارت، جنسیت یا موقعیت مکانی متفاوت میباشد؛ و از 126000 دلار  402000 دلار در سال متغیر است.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام پاتولوژیست

از آسان‌ترین و بهترین روش‌های مشاهده آگهی‌های استخدامی، مراجعه به سایت ایران استخدام میباشد. اخبار ایران استخدام در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن اختصاصی ایران استخدام نیز منتشر می‌شود. اپلیکیشن اندروید ایران استخدام را می‌توانید از سایت ایران استخدام دانلود و نصب کنید. ثبت نام در سرویس ارسال آگهی‌های استخدامی از طریق ایمیل و پیامک نیز از دیگر سرویس‌های مربوط به ایران استخدام است.
کارجویانی که به دنبال استخدام به عوان پاتولوژیست هستند، میتوانند با مراجعه به سایت ایران استخدام، پس ازثبت‌نام به‌عنوان کارجو از اخبار و آگهی‌های استخدام پاتولوژیست مطلع شوند و درصورت نیاز رزومه تنظیم کرده‌ و به کارفرما ارسال نمایند و در کمترین زمان در سازمان ها و مراکز مرتبط استخدام شوند.

جهت ساخت رزومه آنلاین در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی‌های استخدام پاتولوژیست

کارفرمایانی که به دنبال استخدام پاتولوژیست هستند میتوانند با درج آگهی استخدامی در سایت‌ کاریابی مجازی ایران استخدام ، نیروی موردنظر خود را جذب نمایند.
ایران استخدام از بهترین سایت‌های کاریابی مجازی میباشد که سرویس درج آگهی استخدام را طراحی کرده است و کارفرمایان میتوانند پس از عصویت در پنل کارفرمایی، آگهی استخدامی خود را درج کنند. در هنگام درج اگهی کارفرمایان میتوانند شرایط مورد نظر خود را اعمال نمایند. به عنوان مثال اگر به دنبال استخدام پاتولوژیست در تهران میباشند، میتوانند در فیلد مربوطه شهر مورد نیاز را تهران انتخاب نمایند.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

پاتولوژیست متخصص پزشکی هست که با بررسی سلول‌ها و بافت‌های بدن و انجام آزمایشات مختلف به مطالعه علت و پیشرفت یک بیماری یا تشخیص آسیب‌های داخل بدن یک بیمار می پردازد. این پزشکان معمولادر یک تخصص فرعی، متخصص هستند و اغلب به سایر پزشکان در تشخیص، پیش آگهی و درمان شرایط کمک می کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام پاتولوژیست در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام 

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

    1. درود دوست عزیز
      تا جاییکه ما اطلاع داریم، پاتولوژیست‌ها پزشکان متخصص هستند. یعنی بعد از پزشکی عمومی به عنوان تخصص میشه وارد مسیر پاتولوژی شوید.
      از آنجاییکه تخصص ما در حوزه استخدام و اشتغال هست، پیشنهاد میکنیم با یک مشاور تحصیلی در این رابطه مشورت نمایید.
      موفق باشید.

    1. دوست عزیز درامدی رو نمیشه بطور واضح مطرح کرد چون با توجه به معیارهای بسیاری میتونه متغیر باشه. در اکثر آگهی‌های استخدامی هم حقوق بصورت توافقی درج شده. اما میشه گقت پایین‌ترین و حداقل‌ترین حقوق این رده شغلی بیشتر از پایه وزارت کار هست.

  1. هیچ اطلاعی نداری چرا مطلب می‌ذاری؟!
    هر پاتولوژیست بعد از دو سال طرح،می تونه یا آزمایشگاه بزنه یا مسئول فنی بشه اونم همزمان تو دوتا آزمایشگاه،میدونی به مسئول فنی پاتولوژیست چقد میدن؟!
    اگه آزمایشگاه بزنه میدونی چقد درآمد داره؟!

    1. سلام دوست عزیز
      به مواردی که شما گفتید توی مطلب اشاره شده، اما چون درآمد متغیر هست، نمی‌تونیم مقدار دقیقی ذکر کنیم.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا