معرفی مشاغل

بررسی حقوق و درآمد ویزیتور و بازاریاب

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بازاریاب و ویزیتور کیست؟

ویزیتورینگ برگرفته از کلمه ویزیت به معنای ملاقات یا دیدار کردن است. اما این کلمه در اصطلاح و در دنیای مشاغل، معنای متفاوت و یا وسیع‌تری دارد. ویزیتور در واقع کسی است که با افراد خاصی همچون مشتریان ملاقات می‌کند و سفارش کالاها را از آنها دریافت می‌کند. ویزیتور در جریان ملاقات خود با مشتریان، تمرکز خود را به ترغیب آنها جهت خرید کالاها قرار می‌دهد. با توجه به این معنی، اغلب افراد تصور می‌کنند که ویزیتور و بازاریاب دو شغل یکسان هستند، اما میان این دو شغل تفاوت‌هایی وجود دارد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

تفاوت بازاریاب و ویزیتور

مهمترین تفاوت ویزیتور و بازاریاب این است که ویزیتور اغلب کار ملاقات با مشتریان را بر عهده دارد. اما بازاریاب فردی است که مسئول ایجاد یک زنجیره ارتباطی بین مشتری و محصول یا خدمات ارائه شده توسط شرکت است. این مشارکت در جهت عرضه یا تبلیغ مناسب محصول برای دعوت به فروش به دست می‌آید. بنابراین می‌توان گفت بزرگترین تفاوت ویزیتور و بازاریاب این است که ویزیتور هیچ نقشی در قیمت‌گذاری کالاها ندارد و بزرگترین مسئولیت او ترغیب مشتری‌ها به خرید و پیدا کردن استراتژی‌های ترغیب است. با این حال برخی از شرکت‌ها و کارفرمایان، تفاوتی میان ویزیتور و بازاریاب قائل نیستند.

وظایف ویزیتور

یک ویزیتور وظایفی کارهایی چون دیدار با مشتریان و برنامه‌ریزی جهت مسائل مربوط به دیدار مانند تعیین جلسه و زمان آن، ایجاد شبکه ارتباطی با مشتریان و تعیین استراتژی‌های ارتباطی، تعیین اهداف فروش و نظارت بر اهداف و نیز ترغیب مشتریان به خرید کالاها و پیدا کردن راه‌های مناسب جهت تشویق آنان به خرید دانست.

وظایف بازاریاب

بازاریاب‌ها معمولا روند بازار را رصد می‌کنند، کمپین‌های تبلیغاتی ایجاد می‌کنند، استراتژی‌های قیمت گذاری و استراتژی های هدف گذاری را بر اساس داده‌های جمعیتی توسعه می‌دهند و با شرکت همکاری می‌کنند تا آگاهی بیشتری از آنچه ارائه می‌دهند ایجاد کنند.

روش پرداخت و نحوه محاسبه حقوق ویزیتور و بازاریاب

از آنجا که فعالیت و اهداف ویزیتور و بازاریاب در برخی از مسائل شبیه به هم است، روش پرداخت و نحوه محاسبه حقوق این دو شغل نیز تقریبا شبیه به هم است. به طور کلی چند روش پرداخت برای محاسبه حقوق ویزیتوری و بازاریابی وجود دارد که عبارت است از:

حقوق ثابت:

در این شکل از نحوه محاسبه، حقوق افراد طی قرارداد یا موافقتنامه دو جانبه به صورت ثابت تعیین و پرداخت می‌شود. یعنی اگر حجم کار یا ساعات کاری ویزیتور و بازاریاب کم یا زیاد شود، حقوق او به شکل ثابت پرداخت خواهد شد.

پورسانت:

روش پرداختی پورسانت به شکل درصدی است. یعنی فرد بر اساس میزان مشارکت خود در فروش یا سودسازی، درصدی از سود را دریافت می‌کند. طبیعی است هر چه میزان سود بیشتر باشد، درآمد فرد نیز بالاتر می‌رود. معمولا در این نوع از پرداخت، مبلغ پورسانت ثابت است. یعنی میزان سودسازی هر چقدر هم که باشد، پورسانت فرد اگر فرضا در قرارداد 10 درصد تعیین شده، همان ده درصد خواهد بود. توجه داشته باشید برای محاسبه درصد پورسانت ویزیتور فرمول یکسانی وجود ندارد، بلکه این موضوع به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد و بر اساس توافق دو طرف تعیین می‌شود.

پاداش:

پرداخت بر اساس پاداش معمولا بر اساس عملکرد شخص، میزان سود سازی و اهداف شرکت‌ها تعیین می‌شود. حقوق پاداش در بسیاری از موارد بیشتر از حقوق پایه هستند، با این حال ممکن است در مواردی کمتر از حقوق پایه نیز باشد. به طور کلی میزان پاداش، به توافق طرفین نیز بستگی دارد. از پاداش به عنوان کارانه نیز یاد می‌شود. یعنی سودی که شرکت‌ها، آن را میان کارکنان خود تقسیم می‌کنند.

پورسانت پلکانی:

پورسانت پلکانی، همان حقوق درصدی است اما به شکل تصاعدی. یعنی طبق توافق طرفین، میزان پورسانت در قیمت‌های معینی، افزایش می‌یابد. فرضا برای سودسازی زیر 10 میلیون تومان، ده درصد سود در نظر گرفته می‌شود، اما برای سودسازی بین ده تا بیست میلیون تومان، حدود بیست درصد

حقوق ثابت و پورسانت:

در این شکل از پرداخت، شرکت متعهد می‌شود که به بازاریاب و یا ویزیتور خود، علاوه بر حقوق ثابت، حقوق درصدی نیز بدهد. یعنی حداقلی از حقوق ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در کنار آن و در ازای میزان سود سازی، از سود حاصل شده نیز مبلغی را دریافت کند. البته باید به این نکته نیز اشاره شود که پورسانت بازاریاب بر اساس میزان تبلیغات، قیمت‌گذاری و هزینه‌ای که برای آن انجام داده، تعیین می‌شود، یعنی اگر میزان فروش زیاد شود، ممکن است درصد پورسانت مدیر فروش از بازاریاب بیشتر باشد، زیرا بخش مهمی از فروش به مهارت‌های مدیر فروش بستگی دارد.

حقوق ثابت و پاداش:

حقوق ثابت و پاداش نیز همانطور که از عنوان آن پیداست شامل تعیین مبلغی از حقوق به صورت ثابت و نیز پرداخت مبلغی از پاداش است. مبلغ هر دو نوع پرداخت یعنی حقوق ثابت و پاداش نیز به عملکرد فرد و توافق او با شرکت بستگی دارد.

درآمد بازاریاب

انواع قرار داد ویزیتور و بازاریاب

انواع متعددی از قرارداد میان شرکت‌ها با ویزیتور و یا بازاریاب وجود دارد که به نوعی قانون کار ویزیتور و بازاریاب را مشخص می‌کند. اما 3 نوع از این قراردادها، رواج بیشتری دارد. این 3 نوع عبارت است از:

قراردادهای قیمت ثابت:

در قراردادهای با قیمت ثابت که به عنوان قراردادهای مقطوع نیز شناخته می‌شوند، مبلغی ثابت از سوی کارفرما تعیین می‌شود. این نوع قرارداد در شرایطی ایده آل است که محدوده کاری به وضوح تعریف شده باشد. در چنین مواردی، خریدار شرح مفصلی از نتیجه نهایی، از جمله ابعاد محصول، بازه‌های زمانی مورد انتظار، مشخصات مواد و موارد دیگر را ارائه می‌دهد. با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط خریدار، فروشنده یک بیانیه رسمی از کار ایجاد می‌کند که کل هزینه پروژه، شامل تمام نیروی کار و مواد، همراه با نقاط عطف صورتحساب بر اساس یک برنامه دقیق پروژه را مشخص می‌کند.

قراردادهای هزینه به اضافه Cost-Plus Contracts:

در این نوع قرارداد، خریداران هزینه کار به اضافه درصد ثابتی که فروشنده برای ارائه کالا و خدمات دریافت می‌کند، را پرداخت می‌کنند. فروشندگان هزینه واقعی هر گونه مواد، تجهیزات و نیروی کار مربوط به اجرای پروژه را از خریداران دریافت می‌کنند. برای کسب سود، فروشندگان بر اساس شرایط قرارداد، کارمزد اضافی را اعمال می‌کنند. البته برخی از فروشندگان گزینه پرداخت تشویقی را به درصد ثابت ترجیح می‌دهند.

قراردادهای زمان و مواد:

در این نوع قراردادها همه چیز به زمان و مواد بستگی دارد، بنابراین امکان تعیین هزینه‌های کار در آن مشخص نیست. قرارداد زمان و مواد برای خریداران یا افرادی که هنگام شروع پروژه خود لزوماً نمی‌دانند چه می‌خواهند بسیار عالی است. فروشندگان زمانی از قراردادهای زمان و مواد استفاده می‌کنند که تعیین مدت زمان مورد نیاز برای صرف پروژه و انواع مواد مورد نیاز برای تکمیل پروژه دشوار باشد.

علاوه بر موارد فوق، شکل‌هایی دیگری از قرارداد نیز ممکن است وجود داشته باشد که در نحوه تعیین حقوق و استخدام بازاریاب و ویزیتور تاثیرگذار باشد. رایج‌ترین شکل‌های این نوع قرارداد شامل قرارداد موقتی، آزمایشی و قراردادی است.
در قرارداد موقتی، توافق بر اساس مدت زمان موقت صورت می‌گیرد و در صورت رضایت طرفین، دوباره تمدید می‌شود.
قرارداد آزمایشی نیز که تا حدودی مشابه قرارداد موقتی است، فرد به صورت آزمایشی فعالیت می‌کند و در صورت رضایت کارفرما، استخدام می‌شود.
در شکل قراردادی، کارفرما و بازاریاب یا ویزیتور مطابق با قراردادی فیمابین، تمام جزئیات کار را مشخص کرده و حقوق و مزایا و نحوه کار بر پایه قرارداد تعیین می‌شود.

عوامل موثر در حقوق و درآمد ویزیتور

اگر بخواهیم به عنوان ویزیتور مشغول به کار شویم و در عین حال حقوق بالایی نیز داشته باشیم، باید عوامل موثر بر افزایش درآمد و حقوق را بشناسیم. عواملی که بر میزان حقوق دریافتی موثر است شامل موارد ذیل است:

سابقه کار:

سابقه کار یکی از عوامل موثر در تعیین درآمد ویزیتور است. به خصوص در مورد ویزیتورهایی که به شکل پورسانت کار می‌کنند، عامل سابقه کار مهم است. زیرا هر چه سابقه کار فرد بیشتر باشد، تجربه او نیز بیشتر است. از این رو میزان سودسازی او نیز بر اساس مهارت و تجربه‌ای که کسب کرده است، بیشتر خواهد بود.

ویژگی های محل کار و شرکت:

محل کار و نوع شرکت نیز از عوامل تاثیرگذار بر درآمد ویزیتور است. شرکت‌ها بر حسب خصوصی یا دولتی بودن و نیز میزان سودسازی خود، حقوق متفاوتی را به کارکنان خود پرداخت می‌کنند. از طرفی هرچه اعتبار یک شرکت بیشتر باشد، به همان اندازه نیز در پرداخت حقوق کارکنان خود، به خوبی عمل خواهد کرد. از این رو قبل از استخدام، انتخاب آگهی‌های استخدام اهمیت می‌یابد. به این معنا که اگر شرکت‌های معتبر انتخاب شوند، از مزایا و حقوق مناسبی برخوردار خواهید بود. اما اگر با شرکت‌های نامعتبر شروع به همکاری کنید، احتمالا به درآمد نرسید.
پس اگر کارجو هستید، حتما یک سایت کاریابی مطمئن را پیدا کنید. ایران استخدام از جمله سایت‌های کاریابی معتبر است که می‌توانید آگهی‌های معتبری را در آن بیابید. آگهی های استخدام ویزیتور ایران استخدام می‌تواند راهنمای خوبی برای شما جهت استخدام در این شغل باشد.
بسیاری از شرکت‌ها به دنبال استخدام ویزیتور با درآمد عالی هستند، اما بسیاری از کارجویان به دلیل عدم اطلاع از آگهی‌ها این فرصت‌ها را از دست می‌دهند. پس با ایران استخدام آگهی‌ها را دنبال کنید، از رزومه ساز رایگان استفاده کنید، اگر کارفرما هستید با درج آگهی استخدام، نیروهای مورد نیاز خود را بیابید و در نهایت با ساخت رزومه مناسب، شانس استخدام خود را بالا ببرید.

نوع فعالیت‌ها اعم از حضوری و دورکاری:

برای شغل ویزیتوری و بازاریاب، علاوه بر شکل حضوری کار اعم از پاره‌وقت و تمام‌وقت، شکل دورکاری نیز تعریف می شود. قاعدتا علاوه بر متفاوت بودن نحوه کار و حجم آن، حقوق و مزایای کار در هریک از این شکل‌ها نیز متفاوت است.برای مشاهده آگهی های استخدام ویزیتور دورکار به سایت ایران استخدام سربزنید.

تحصیلات:

در مواردی ممکن است سطح تحصیلات و یا تحصیلات مرتبط با کار، بر حقوق و مزایای فرد تاثیرگذار باشد. البته امروزه بسیاری از کارفرمایان در شغل‌هایی که بر پایه مهارت و تجربه قرار دارند، ترجیح می‌دهند استخدام و پرداخت حقوق به افراد را بر پایه تجربه و مهارت آنها در سودسازی برای شرکت قرار دهند.

حقوق بازاریاب چقدر است؟

طبق گزارش Talent.com، دستمزد برای همه مشاغل بازاریابی در مجموع از 35115 دلار در سال تا 100000 دلار در سال متغیر است. متوسط حقوق برای مشاغل بازاریابی به 50000 دلار در سال یا 25.64 دلار در ساعت می‌رسد.
در ایران نیز همانطور که در بخش نحوه محاسبه درآمد و حقوق ویزیتور گفته شد، میزان حقوق و درآمد افراد به میزان فعالیت آنها، نوع دریافت حقوق اعم از ثابت یا پورسانت، سابقه فعالیت، اعتبار شرکت و مسائلی از این دست قرار دارد. به عنوان مثال درآمد ویزیتور آرایشی با درآمد ویزیتور مواد غذایی و یا درآمد ویزیتور دارویی به دلیل ماهیت کار و نحوه فعالیت و حتی میزان تحصیلات و مهارت افراد متفاوت است.
چنانچه حقوق ویزیتور مواد غذایی ممکن است با توجه به محل کار او و حجم فعالیت‌هایش نسبت به ویزیتور دارویی بیشتر باشد و یا برعکس، در زمان گسترش یک بیماری خاص، درآمد ویزیتور دارویی بالا باشد. پس میزان حقوق و درآمد ویزیتورها، کاملا متغیر است و ممکن است حتی بر اساس محل کار افراد نیز متفاوت باشد. برای درک بهتر نحوه تعیین حقوق بازاریاب‌ها یا ویزیتورها می‌توانید با مراجعه به نمونه‌‌ فیش حقوقی، جزئیات این موضوع را بهتر درک کنید.

سخن پایانی

از آنجا که حقوق و درآمد بسیاری از ویزیتورها و بازاریاب‌ها به شکل پورسانت و پاداش است، بسیاری از افراد فعال در این دو حوزه، در آمد خوبی را کسب می‌کنند. شاید با خود بگویید که درآمد ثابت بهتر از پورسانت است و ممکن است فرد در طول فعالیت خود موفق به سودسازی نشود، اما اگر بازاریاب و ویزیتور از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد، می‌تواند به راحتی سودسازی کرده و از درآمد بالایی برخوردار شود. زیرا در این شکل از حقوق، انگیزه کسب درآمد بیشتر وجود دارد. یعنی فرد با خود تصور می‌کند اگر بتواند با استراتژی‌های خود سودسازی شرکت را بیشتر کند، قطعا درصد بیشتری از سود را از آن خود خواهد کرد. همین موضوع عامل و محرکه اصلی در سودسازی است.
از طرفی از آنجا که شغل بازاریابی و ویزیتورینگ به صورت دورکاری نیز وجود دارد، افراد زیادی تمایل به کار در این حرفه دارند. همین موضوع شانس استخدام افراد را فارغ از محل سکونت‌شان بالا برده است. به عنوان نمونه جهت استخدام ویزیتور در تهران یا استخدام ویزیتور در تبریز یا سایر شهرستان‌ها نیاز نیست حتما ساکن تهران یا تبریز باشید، بلکه با دورکاری می‌توانید در هر جایی استخدام شوید. همچنین امکان استخدام کارآموز ویزیتور یا استخدام دانشجویان رشته بازاریابی یا ویزیتوری نیز امکان پذیر است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام بازاریاب و ویزیتور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. دورد دوست عزیز
      سپاس از همراهی و حسن نظر شما. خوشحالیم که مفید واقع شده.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا