استخدام دولتیقانون کارکارجو

شرایط نقل و انتقال کارمندان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین

زمان مطالعه: 4 دقیقه

دستورالعمل نقل و انتقال کارکنان

در برخی مواقع امکان دارد کارکنان دستگاه‌های دولتی، با توجه به شرایطی که برایشان پیش آمده در خواست انتقال از محل کار خود را داشته‌ باشند. انتقال کارمندان به معنای تغییر محل خدمت یا سازمان آن‌ها است. انتقال کارکنان باید با رضایت خود آن‌ها و تایید دستگاه‌های مبدأ و مقصد انجام شود. در ادامه این مطلب به بررسی شرایط و دستورالعمل نقل و انتقال کارکنان می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بررسی آیین نامه و دستورالعمل نقل و انتقال کارکنان

ماده 121 قانون مدیریت خدمات کشوری در رابطه با شرایط انتقال و ماموریت کارمندان دولتی و مشمولان این قانون است. شرایط و دستورالعمل نقل و انتقال‌ کارکنان، طبق آیین‌نامه انتقال کارمندان دولت انجام می‌شود. این آیین نامه توسط هیئت وزیران به تصویب می‌رسد. هر انتقالی باید مطابق شرایط تعیین شده‌ در این آیین نامه صورت بگیرد.

نکته: لازم به ذکر است شرایط انتقال کارمندان رسمی ایثارگر نیز بر همین اساس است.

جهت دانلود دستورالعمل نقل و انتقال کارکنان کلیک نمایید.

انتقال کارکنان
نقل و انتقال کارمندان رسمی

بررسی شرایط انتقال کارمندان رسمی

در صورت رعایت شرایط زیر (نام برده در دستورالعمل انتقال کارکنان دولت) با درخواست انتقال کارکنان موافقت خواهد شد:

  • در صورتی با درخواست انتقالی کارمند موافقت خواهد شد که دستگاه مبدأ این انتقال را ابلاغ نموده و دستگاه مقصد با آن موافقت نماید.
  • انتقال کارکنان مازاد بر نیاز در صورت توافق دستگاه مبدأ و مقصد بلامانع است.
  • انتقال کارمندان رسمی و انتقال کارمندان پیمانی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به دستگاه‌های مستثنی شده‌ در ماده 117 قانون خدمات کشوری (از جمله وزارت اطلاعات، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس خبرگان، نیروهای انتظامی و…) در صورتی قابل قبول است که مطابق شرایط دستگاه مقصد باشد.
  • در صورتی که کارمندان دستگاه اجرایی مستقر در تهران، درخواست انتقالی داوطلبانه به واحدهای تابعه همان دستگاه یا دیگر دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌ها (غیر شهرستان‌های استان تهران و کلان شهرها) را داشته باشند، از امتیازات ویژه برخوردار خواهند بود.
  • پس از تاریخ اجرای حکم و موافقت انتقال کارمندان، رابطه آن‌ها با دستگاه مبدأ قطع خواهد شد. تمامی مقررات پرداخت‌ها، مزایا و… بر اساس قوانین مصوب شده‌ در دستگاه‌ مقصد خواهد بود.

مطلب مرتبط: آیا کارمندان دولت می توانند در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند؟


شرایط انتقال کارمندان قرارداد کار معین

بر اساس تبصره ماده 32 قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی (سازمان‌های دولتی) می‌توانند در برخی شرایط خاص با تایید سازمان، تا 10 درصد از پست‌های سازمانی خود را از میان افرادی بصورت ساعتی یا تعیین کار معین تا حداکثر 1 سال به کار گیرند. در قوانین انتقال هیچ صحبتی از جابجایی نیروی قراردادی صحبتی نشده‌است. چنانچه دستگاه مربوطه به این نیروهای کار نیازی نداشته باشد باید قرارداد او فسخ شود یا اینکه تمدید نشود.

بنابراین جابجایی، انتقال و اعزام مأموریت نیروهایی که با توجه به تبصره ماده 32 قانون خدمات کشوری به کار گرفته می‌شوند از دستگاهی به دستگاهی دیگر، بر خلاف قانون است. انتقال این کارکنان در صورتی بلامانع است که قرارداد دستگاه قبلی فسخ شده و قرارداد جدیدی با دستگاه جدید منعقد شود.

انتقال کارکنان
قوانین نقل و انتقال کارمندان زن دولت

قوانین نقل و انتقال کارمندان زن دولت

یکی از مهمترین امور جامعه حفظ بنیان خانواده می‌باشد. بر همین اساس، طبق مصوبه‌ها و قوانین موجود (اصل 25 قانون اساسی و بخشنامه انتقال به تبعیت از همسر)، محل کار زنان به تبعیت از همسرانشان قابل انتقال است.

سایت انتقال کارمندان دولت

با تصویب آیین نامه اجرایی ماده 121 قانون مدیریت خدمات کشوری، قرار بر ایجاد سامانه‌ای تحت عنوان سایت انتقال کارکنان دولت شد. با ایجاد این سایت، کارکنان‌ می‌توانستند تقاضای انتقال خود را ثبت نمایند. اما در حال حاضر این سامانه بصورت یکپارچه ایجاد نشده‌ و سایت جامعی با عنوان سایت انتقال کارکنان دولت وجود ندارد.

چگونه درخواست انتقال خود را ثبت کنیم؟

کارمندان متقاضی انتقال می‌توانند درخواست خود را مستقیما به دستگاه‌ مبدأ ارائه نموده و پس از دریافت ابلاغیه از دستگاه مبدأ، آن را به دستگاه مقصد ارائه نمایند.
پس از ثبت درخواست انتقال توسط کارمندان‌، دستگاه‌های مربوطه شرایط انتقال کارمندان بین ادارات یا از محل خدمتی به محل خدمت دیگر را طی تشریفات اداری بررسی کرده و در صورت فراهم بودن‌ شرایط با آن موافقت خواهند کرد. در این صورت دستگاه مقصد مؤظف است شرایط لازم جهت شروع فعالیت کارمند را مهیا نماید.

نکته:

شرایط انتقال کارمندان رسمی وزارت بهداشت (انتقال کارمندان وزارت بهداشت)، انتقال کارکنان شهرداری به ادارات دولتی، شرایط انتقال از ادارات دولتی به آموزش و پرورش و انتقال از سایر دستگاهها به آموزش و پرورش نیز به همین صورت است.

چگونه از آخرین اخبار کارمندان دولت مطلع شویم؟

برای اینکه از آخرین اخبار مربوط به کارکنان بخش دولتی مطلع شوید می‌توانید به صفحه “اخبار مرتبط با کارمندان” سایت ایران استخدام مراجعه نمایید. ایران استخدام بروزترین اخبار و اطلاعیه‌های دولتی را به محض انتشار از طریق این صفحه به اطلاع مخاطبان می‌رساند.

علاوه بر اخبار مربوط به کارمندان دولت، ایران استخدام آخرین اطلاعیه‌های مربوط به استخدام دستگاه‌های دولتی را نیز به محض انتشار به اطلاع متقتضیان استخدام در ادارات و سازمان‌های دولتی می‌رساند.

جهت اطلاع از اخبار و اطلاعیه‌های استخدام دولتی و مهم کلیک نمایید.

همچنین متقاضیان استخدام در بانک‌ها و سازمان‌های دولتی می‌توانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، و تنظیم دریافت آگهی‌های استخدام دولتی و بانک‌ها، جدیدترین آگهی‌های استخدام را در پنل کاربری خود دریافت نمایند.

جهت ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در پایان، می‌توان گفت که امکان نقل و انتقال کارمندان رسمی دولت در ایران وجود دارد، اما با شرایط و ضوابط خاصی همراه است. این شرایط و ضوابط به منظور حفظ حقوق و منافع کارمندان و سازمان‌ها و ادارات وضع شده‌اند. با رعایت این شرایط و ضوابط، می‌توان انتقال کارمندان را به شکلی عادلانه و مطلوب انجام داد.

در این مقاله، به بررسی شرایط انتقال کارمندان رسمی دولت در ایران پرداختیم. در این شرایط، انتقال کارمند باید به مصلحت سازمان، و همچنین با رضایت کتبی کارمند انجام شود.

انتقال کارمندان می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی بر سازمان‌ها و ادارات داشته باشد. از جمله تأثیرات مثبت انتقال کارمندان می‌توان به افزایش رضایت کارمندان اشاره کرد. از جمله تأثیرات منفی نیز می‌توان به تغییر شرایط کاری کارمندان، اختلال در روند کار سازمان و افزایش هزینه‌های سازمان اشاره کرد.
در هنگام انتقال کارمندان باید به این تأثیرات مثبت و منفی توجه شود تا انتقال کارمندان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

جهت اطلاع از آخرین اخبار نقل و انتقال کارمندان در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا