معرفی مشاغل

شغل های نوظهور ایران و جهان را بشناسیم

زمان مطالعه: 8 دقیقه

لیستی از شغل های نوظهور

تعریف شغل های نوظهور چیست؟

غالب شدن فناوری ارتباطات که به لطف اینترنت پرسرعت به وجود آمده است، در کنار پیشرفت‌های سریع در حوزه‌های مختلف، بسیاری از بخش‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. این تغییرات به مانند هر پدیده نوظهور، تهدیدات و فرصت‌های خاص خود را داشته است. شکل‌گیری شغل های نوظهور یا ایجاد شغل‌های جدید، یکی از فرصت‌های خوبی است که به وجود آمده است.
مشاغل نوظهور مشاغل جدیدی هستند که با مشاغلی که قبلاً به عنوان مشاغل استاندارد تعریف شده‌اند متفاوت هستند. دلیل پیدایش شغل های نوظهور همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد تغییراتی است که به واسطه فناوری‌های جدید، شیوه‌های تجاری نوین، قوانین یا تغییرات به وجود آمده در اقتصاد جهانی رخ داده و از این رو نیاز به مشاغل و تخصص‌های شغلی جدید را ایجاب کرده است.
در شغل های نوظهور اغلب تعداد کمی از افراد اشتغال دارند، زیرا همانطور که از نام آن پیداست نوظهور هستند و ممکن است بسیاری از افراد آن مشاغل را نشناخته و یا در آن زمینه تخصص نداشته باشند. اینفلوئنسری، بلاگری، دیجیتال مارکتینگ، تولیدمحتوا، ادمین صفحات مجازی و کارشناس سئو بخشی از مشاغل نوظهور هستند که احتمالا با برخی از آنها آشنا هستید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شغل های نوظهور کدامند؟

اینفلوئنسری:
از جمله مشاغلی است که احتمالا بسیاری از ما نام آن را شنیده‌ایم ولی دقیقا ندانیم به چه معناست. اینفلوئنسر در واقع فردی است که در شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی پرداخته و تهیه عکس، ویدئو یا هر تولیدمحتوای دیگری برند خود را معرفی می‌کند.

بلاگری:
شغل بلاگری نیز تا حدودی مشابه اینفلوئنسری است. یعنی فردی که در بین مردم شناخته شده است و بسیاری از مردم سبک کارهای او را دنبال می‌کنند. بلاگرها معمولا در زمینه خاصی فعالیت دارند، مثلا سبک پوشش، اما ممکن است در زمینه‌های دیگر نیز فعال باشند. بلاگرها معمولا فاقد برند هستند، اما به معرفی برندها نیز می‌پردا اینفلوئنسریزند.

دیجیتال مارکتینگ:
همان شغل مدیریت بازاریابی سنتی است با این تفاوت که تمام پروسه آن به شکل امروزی و با فناوری‌های روز همچون شبکه‌های اجتماعی، ایمیل‌ها و… انجام می‌شود. هدف اصلی در این نوع بازاریابی بر پایه تبلیغات قرار دارد.

تولید محتوا:
تولید محتوا شغلی است که در آن فرد به تولید محتوا در قالب‌های مختلف، صوتی، تصویری و ویدئویی برای سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، بلاگ‌ها و… می‌پردازد. تولید محتوا یکی از ابزارهای جدید در جهت بازاریابی دیجیتال نیز محسوب می‌شود. برای اطلاع از آگهی های استخدام کارشناس تولید محتوا به سایت ایران استخدام مراجعه کنید.

ادمین صفحات اجتماعی:
کسی است که به مدیریت شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرها، بلاگرها و یا افرادی که دارای صفحات کاری با مخاطبان بالا هستند می‌پردازد. ادمین، معمولا امنیت صفحه، گاه بارگذاری پست‌ها و… را بر عهده دادرد. وظایف ادمین‌ها بسته به نوع شبکه است متفاوت باشد. برای آشنایی با وطایف ادمین اینستاگرام نوشته “ ادمین اینستاگرام کیست و چه وظایفی دارد؟ ” از ایران استخدام را مطالعه کنید.

کارشناس سئو:
جز مشاغل مهم نیز محسوب می‌شود شغلی است که در آن فرد با ابزارهای مختلف به مدیریت سایت می‌پردازد تا بتواند رنکینگ آن را نسبت به سایر سایت‌ها ارتقا دهد و دریافت ترافیک آن را نیز بهینه نماید. بخشی از این کار در راستای بازاریابی انجام می‌شود.

به طور کلی دنیای مشاغل، دنیای متنوعی است. شما می‌توانید بر حسب میزان تحصیلات، سن، جنسیت، توانایی، علاقه، میزان سرمایه، سختی و راحتی کار، مکان، زمان و… لیستی از مشاغل را مشاهده کنید. البته ممکن است عده‌ای از شما عنوان کنید، علیرغم آنکه تنوع مشاغل زیاد است، اما برای استخدام شدن در بسیاری از آنها حتما نیاز به سرمایه و تحصیلات خاص است،گرچه این موضوع تا حدی درست است، اما برخلاف این تصور مشاغلی نیز وجود دارند که جز شغل‌های پردرآمد بدون سرمایه هستند، یعنی فعالیت در آنها نیاز به سرمایه زیادی ندارد.
در لیست انتزاعی، می‌توان انواعی از مشاغل آسان و راحت را نیز مشاهده کرد. یعنی اگر فردی از نظر توانایی جسمی قادر به انجام کارهای سخت نیست، می‌تواند به گزینه شغل راحت فکر کند. اتفاقا در میان مشاغل نوظهور، این نوع مشاغل کم نیستند. هر چند ممکن است برخی از آنها جز شغل‌های کمیاب محسوب ‌شوند، اما فناوری ارتباطات، بر تعداد این نوع شغل‌ها افزوده است. چنانچه شغل های نوظهور خانگی را می‌توان از جمله این مشاغل دانست.

شغل های نوظهور خانگی

فناوری ارتباطات باعث شده است تا علاوه بر انجام برخی از مشاغل از راه دور و یا در خانه، مشاغل نوظهور خانگی نیز تعریف شوند. مشاغل نوظهور خانگی را می‌توان مشاغلی دانست که فرد می‌تواند آنها خارج از محیط کار و در خانه انجام دهد. این مشاغل عمدتا از طریق ارتباطات فرد شاغل با کارفرما از طریق ارتباطات مجازی صورت می‌گیرد. شغل های نوظهور خانگی از نظر شکلی تقریبا شبیه مشاغل دورکاری هستند. قبلا به مشاغل دورکاری پرداخته ایم و در مورد مزایا و سختی های این مشاغل به تفضیل صحبت کرده ایم. دورکاری چیست؟ بررسی مزایا و معایب دورکاری
در میان مشاغل نوظهور خانگی می‌توان به مشاغلی چون ادمین سایت‌ها یا شبکه‌های مجازی، دیجیتال مارکتینگ، ترجمه متون خارجی به فارسی، انجام معاملات در بازارهایی چون بورس، فارکس، ارز دیجیتال، تولید محتوا به اشکال مختلف متنی، صوتی و تصویری، آشپزی و طراحی نرم افزار اشاره کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که بسیاری از مشاغل نوظهور خانگی قبلا نیز وجود داشتند، اما به شکل سنتی یعنی در محل کار انجام می‌شدند، اما اکنون بعضی از این مشاغل همچون طراحی نرم‌افزار در خانه نیز قابل انجام است.

مشاغل از لحاظ سایر عوامل نیز تنوع زیادی دارند. چنانچه برخی از مشاغل به دلیل تحصیلات یا سرمایه خاص جز مشاغل لوکس محسوب می‌شوند.

شغل های لوکس

برخلاف شغل‌هایی مانند بازاریابی اینترنتی و یا کارشناس تولید محتوا که نیاز به سرمایه چندانی ندارند، برخی مشاغل تنها از طریق سرمایه‌های بزرگ امکان‌پذیر هستند و به واسطه همین ویژگی جز شغل‌های لوکس محسوب می‌شوند. برخی از این شغل‌ها علاوه بر سرمایه بالا، ممکن است به تحصیلات دانشگاهی در مقاطع بالا نیاز داشته باشند. این نوع مشاغل نیز معمولا جز مشاغل لوکس و یا اصطلاحا باکلاس محسوب می‌شوند.
در میان مشاغل لوکس که نیاز به سرمایه بالا دارند، می‌توان به شغل مدیر نمایشگاه ماشین و یا یا ساخت و ساز خانه و ساختمان اشاره کرد. اما در میان شغل‌های لوکسی که نیاز به تحصیلات بالا دارند، می‌توان به مشاغل مهندسی، پزشکی (در حیطه‌های مختلف مانند دندانپزشکی، جراحی، پیراپزشکی و..) و وکالت اشاره کرد.

تقسیم‌بندی‌ها و واقعیات جالب دیگری در مورد مشاغل نیز وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

ابر شغل‌های آینده

منظور از ابرشغل‌های آینده، شغل‌هایی هستند که هنوز کاملا به وجود نیامده و تعریف نشده‌اند و یا آنکه در مراحل ابتدایی هستند و در آینده جز مشاغل مهم قرار می‌گیرند. البته برخی از ابر مشاغل آینده در حال حاضر نیز وجود دارند، اما انتظار می‌رود اهمیت آنها در آینده نیز بیشتر شود. این مشاغل معمولا از نظر درآمدی جز شغل‌های رده بالا محسوب می‌شوند. برنامه‌نویسی، پزشکی، کسب و کارهای اینترنتی، هوش مصنوعی، تحلیلگران سایبری، طراحان و مدیران رباتیک، گیمرها و طراحان نرم افزار از جمله این مشاغل است.

شغل‌های ناشناخته

مشاغلی وجود دارند که برای بسیاری از ما ناشناخته هستند، اما افراد زیادی در آن مشاغل فعالیت دارند و درآمد خوبی نیز از آنها کسب می‌کنند. تستر تختخواب، تستر بستنی، روانشناس حیوانات خانگی، آرایشگران حیوانات خانگی، عذرخواهی کننده حرفه‌ای، نوبت گیر، ایفاگر نقش جسد، تختخواب گرم‌کن، پرستار پاندا، غواص توپ گلف، تعیین کننده جنسیت جوجه، جابه جا کننده کوه یخ را می‌توان جز شغل‌های ناشناخته یا کمتر شناخته شده دانست.

شغل‌های ناشناخته در ایران

در ایران نیز مشاغلی وجود دارند که احتمالا بسیاری از ما علیرغم آنکه در این کشور زندگی می‌کنیم، آنها را نمی‌شناسیم. در بین مشاغل ناشناخته ایران، شاید بد نباشد شغل پلاک ماشین محو کن و زهرمارگیر را در صدر این مشاغل قرار دهیم. زهرمارگیر فردی است که زهر مارها را گرفته و آن را به موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی می‌فروشد. تخم‌مرغ شکن، ساقدوش عروس و داماد و گریه‌کن از دیگر شغل‌هایی است که ممکن است برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد.

بهترین شغل‌های 10 سال آینده ایران

برخی از مشاغل بر حسب درآمد و بازار کاری خود، جز مشاغلی هستند که می‌توان آنها را جز بهترین شغل‌های 10 سال آینده ایران دانست. مثلا پیش‌بینی می‌شود مشاغل پزشکی همچنان جز شغل‌هایی با درآمد بالا و بازار شغلی خوب باشند. کسب و کارهای اینترنتی نیز به دلیل نوظهور بودن خود جای پیشرفت طی سال‌های آینده را دارند.
مشاغل مربوط به حوزه مهندسی و نیز هوش مصنوعی نیز در ایران وضعیت خوبی دارند و انتظار می‌رود شرایط آنها از نظر وسعت، بازار کار، پیشرفت و درآمد بالا رود. در نهایت می‌توان در این لیست شغل اینترنت اشیا و متخصص بلاک‌چین را نیز قرار داد. این مشاغل به طور کلی جز شغل‌های رو به رشد نیز محسوب می‌شوند. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با این مشاغل  لیست مشاغل پردرآمد ایران و جهان در سال 2021 را مطالعه کنید.

مشاغل عجیب و پولساز

برخی از مشاغل وجود دارند که حتی نام آنها نیز ممکن است برای ما عجیب و غریب باشد. مشاغلی که شاید تا به حال حتی نام آنها را نشنیده باشیم یا خیلی آنها را جدی نگرفته‌ایم. اما مشاغلی هستند که در عین عجیب و غریب بودن، پولساز نیز هستند. بعضی از این مشاغل شامل: تسترهای غذا، تسترهای سرسره‌های آبی، تسترهای تختخواب، نشستن در صف، تستر بستنی، مانکن زنده، شرکت در مراسمات، شغل گریه کن و دادزن هستند. احتمالا از نام این مشاغل بتوانید حدس بزنید که فعالیت آنها در چه زمینه‌ای است. در هر صورت این شغل‌ها در عین عجیب و غریب بودن، درآمد مناسبی نیز دارند.

شغل های جدید و پردرآمد در ایران

شغل‌های جدید و پردرآمد در ایران، بیشتر شغل‌هایی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق فناوری ارتباطات به وجود آمده‌اند. به عنوان نمونه شغل آشپز خانگی یا تهیه غذای خانگی شاید پیش از این نیز وجود داشت، اما امروزه علاوه بر آنکه گسترده شده است، شکل آن نیز تغییر کرده است. مثلا فرد با یک شبکه اجتماعی و انتشار عکس‌ غذاها، مشتریان خاص خود را پیدا می‌کند.
علاوه بر این شغل‌هایی همچون بلاگری، فریلنسینگ، اینفلوئنسر، تدریس مجازی، بازاریابی اینترنتی، تولید محتوا و مشاغلی را که به شکل دورکار قابل انجام است، می‌توان جز شغل‌های جدید و پردرآمد در ایران دانست. برای ورود به بازار کار چنین مشاغلی می توانید در کاریابی مجازی ایران استخدام آگهی های استخدام بازاریاب اینترنتی، کارشناس تولید محتوا و… را دنبال کنید.

بهترین شغل‌های دنیا

طبق تحقیقات صورت گرفته در آمریکا، مشاغلی که در حوزه درمانی، مهندسی و فناوری ارتباطات هستند، جز بهترین شغل‌های دنیا هستند. البته منظور از بهترین، در نظر گرفتن مولفه‌هایی چون درآمد، بازار کار و میزان سختی و آسانی آن مشاغل نیز است. برخی از مشاغل این لیست عبارتند از: مهندسی نفت، مهندسی برق و علوم کامپیوتر، تحقیق در عملیات یا پژوهش عملیاتی، حسابداری عمومی، مهندسی شیمی/علوم مواد و مهندسی، تجزیه و تحلیل کمی کسب و کار، داروسازی، هوانوردی و فضانوردی، مهندسی سیستم‌ها، مهندسی برق قدرت، ریاضیات اکچوئری، مطالعات هوافضا، مهندسی شیمی، علم اکچوئری، اطلاعات و علوم کامپیوتر، مهندسی هوانوردی، مدیریت عملیات و سیستم‌های اطلاعاتی، اقتصاد سیاسی، مهندسی دریا، مهندسی سیستم‌های کامپیوتری، مهندسی هسته‌ای، متخصص بیهوشی، برنامه‌نویسی، فیزیوتراپی، جراحان متخصص همچون جراح قلب، رادیولوژیست و روانشناسی.

معرفی شغل های پردرآمد ایران و جهان

در هر شغلی ممکن است درآمد برخی از افراد بسیار بیشتر از افراد دیگر باشد. از این رو شاید نتوان به صراحت گفت اگر شغلی پردرآمد است، برای همه افراد فعال در آن شغل نیز همانگونه است. به عنوان نمونه برخی از بازیگران درآمدهای میلیاردی دارند، اما برخی از آنان حداقل درآمد را کسب می‌کنند. با این حال مشاغلی وجود دارد که معمولا درآمد آنها بسیار بالا است. این مشاغل در ایران و جهان کمی متفاوت است.
مشاغل پردرآمد در جهان درواقع همان مشاغلی بودند که جز بهترین‌ها هستند. زیرا همانطور که گفته شد منظور از بهترین، به معنای درآمد بالا نیز است. از این رو لیست مشاغلی را که در بهترین شغل‌های دنیا قرار داشتند، می‌توان در اینجا نیز تکرار کرد.
مشاغل پردرآمد در ایران نیز شامل: مشاغل مربوط به حوزه پزشکی مانند جراحی، پیراپزشکی، دندانپزشکی، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی، مهندسی در زمینه‌های مختلف برق، نفت، هسته‌ای، مکانیک، صنایع، عمران و… علوم مربوط به کامپیوتر مانند مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی، وکالت، کسب و کارهای اینترنتی همچون بلاگری و وکالت است.

سخن پایانی

دنیای مشاغل، دنیای وسیعی است. تا جایی که با جرات می‌توان گفت برای هر فردی با هر سطح از توانایی، شغل یا شغل‌هایی تعیین شده است. از این رو افراد اگر سطح توانایی، نوع استعداد و میزان تخصص لازم برای شغل مورد علاقه خود را بسنجند، می‌توانند صاحب یک کار مناسب شوند. از طرفی شناخت درست مشاغل، ماهیت آنها و نیز وضعیت آنها از لحاظ درآمد، بازار کار و چشم‌انداز آینده آنها نیز می‌تواند به انتخاب بهتر شما کمک کند. پس قبل از هر انتخابی، به تمام این موارد توجه کنید، سپس دست به انتخاب بزنید. بر این اساس مطلب فوق از ایران استخدام به بررسی وضعیت برخی از مشاغل از زوایای مختلف پرداخته است تا به شما در تصمیم و انتخاب درست کمک نماید.

مطالب مرتبط

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا