معرفی مشاغل

نگاهی به شغل برنامه نویس اندروید و بازار کار آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

سیر تا پیاز معرفی شغل برنامه نویس اندروید

همان طور که خودتان هم شاهدش هستید استفاده از تلفن‌های هوشمند روز به روز بیشتر از گذشته می‌شود و همین موضوع تقاضا برای دستاوردهای جدید و نوین را افزایش می‌دهد. در واقع این مسئله باعث می‌شود که استخدام برنامه نویس اندروید هم رونق بیشتری پیدا کنند. امروز در این مطلب قصد داریم تا نگاهی اجمالی بر این حرفه و مسائل جانبی آن مثل توانایی‌ها، بازار کار، میزان درآمد و … داشته باشیم. اگر شما هم از علاقه‌مندان به دنیای برنامه‌نویسی هستید در ادامه همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی یعنی نوشتار به زبان کامپیوتر. به این معنی که شما در طی یک فرآیندی و با استفاده از تعدادی زیرساخت‌ها و دستورات به سیستم نحوه اجرای یک دستور را گزارش می‌دهید. زبان‌های برنامه نویسی تنوع بسیار بالایی دارند، از زبان پایتون تا زبان C++، جاوا، لاراول و … با این تفاسیر زمانی که این دستورات به منظور اجرا در سیستم عامل اندروید نوشته و اجرا شوند به آن زبان برنامه نویسی اندروید می‌گویند.

برنامه نویسی اندروید چیست؟

سیستم عامل اندروید یک شرکت آمریکایی به نام Android Inc است که در سال 2005 توسط کمپانی غول پیکر گوگل خریداری شد و دو سال بعد از آن یعنی در سال 2007 به بازار معرفی شد. سیستم عامل اندروید یکی از سیستم‌ عامل‌های موجود در بازار موبایل است. این سیستم مبتنی بر هسته لینوکس توسعه و گسترش پیدا کرده و به عنوان پر استفاده‌ترین سیستم موبایلی شناخته می‌شود. به طوری که از سال 2017 تا به الان حدود 2 میلیارد کاربر فعال داشته است! رقم قابل توجهیست، اینطور نیست!؟ البته که این تمام ماجرا نیست و اندروید هم تنها محدود به گوشی‌های هوشمند نشده، بلکه بعد از موفقیتش در صنعت موبایل دستی هم در دستگاه‌های تبلت داشت. به طوری که تا سال 2020 بیش از نصف بازار را به خودش اختصاص داد.
احتمال اینکه خود شما هم یکی از کاربران اندرویدی باشید بسیار زیاد است! علاوه بر این‌ها تمامی برنامه‌ها و به روایتی اپلیکیشن‌های اندرویدی در مارکتی به نام Google Play Store در دسترس هستند.

تحصیلات برنامه نویس اندروید

چه در این پوزیشن شغلی چه در صنایع دیگر ابتدا باید رزومه قوی و همچنین تجربه کاری بالایی داشته باشید. این مسئله در کنار تحصیل و کار در حوزه‌های مرتبط میسر می‌شود. از آنجا که اغلب کارفرمایان به دنبال استخدام برنامه نویس حرفه ای هستند، شما میتوانید با عضویت به عنوان کارجو ، پس از ایجاد رزومه کاری خود به کمک رزومه ساز رایگان ایران استخدام، اقدام به ارسال رزومه خود برای کارفرمایان نمایید. برای اینکه بتوانید به صورت آکادمیک و از طریق دانشگاه این حوزه را دنبال کنید باید در رشته کامپیوتر تحصیل کنید. علوم کامپیوتری، فناوری اطلاعات و مهندسی نرم افزار از دیگر زیر مجموعه‌های رشته کامپیوتر برای این مسیر هستند.
چنانچه فارغ التحصیل رشته هایی که نام برده شد هستید و به دنبال کار در حوزه تحصیلی خود هستید، آگهی های استخدام مهندس نرم افزار و استخدام مهندس فناوری اطلاعات را مشاهده نمایید.

وظایف و مسئولیت های برنامه نویس اندروید

بعد از ورود این سیستم عامل به بازار و جلب توجه بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف به دنبال استخدام برنامه نویس اندروید هستند. اما آیا برنامه نویسی اندروید تنها به نوشتن و ساختن اپلیکیشن‌ها محدود می‌شود؟ قطعا خیر و این تنها بخشی از وظایفی است که این افراد بر عهده دارند. همچنین تمامی پروژه‌هایی که به منظور ساخت و توسعه برنامه‌های اندروید شکل می‌گیرند بخش‌های متفاوت و متنوعی دارند که این موضوع در هر شرکت هم شکل متفاوتی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که این افراد وظایف گسترده و مختلفی بر دوش داشته باشند. ما می‌توانیم وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • طراحی و ساخت رابط کاربری و اپلیکیشن

مطمئنا اصلی‌ترین وظیفه یک توسعه دهنده اندروید ساخت و طراحی برنامه است. این یعنی نوشتن کدهای تمیز و البته طراحی یک معماری فکر شده – از طرفی در این بین باید باگ‌ها و خطاهای احتمالی را هم در نظر بگیرد و سعی کند با رویکردهای مناسب تا حد امکان از آن‌ها دوری کند!

  • همکاری با دیگر اعضای تیم

همکاری و تعامل موثر با دیگر اعضا یکی از فاکتورهای کلیدی برای به موفقیت رسیدن پروژه است. نه شما، بلکه تمامی افراد تیم باید بتوانند با مهندسین و طراحان بخش رابط کاربری، تجربه کاربری، توسعه دهندگان Back-End و … ارتباط برقرار کنند. از آن جایی که هر کدام از اعضای تیم نقش مهم و متفاوتی ایفا می‌کنند، تعامل کارآمد کلید ساخت و ارائه یک محصول عالی به حساب می‌آید.

  • مدیریت پایگاه داده‌ها و ساخت APIها

به عنوان یک توسعه دهنده و برنامه نویس اندروید اکثر اوقات با پایگاه داده‌ها و APIهای خارجی زیادی سر و کار خواهید داشت. این یعنی شما باید بتوانید درک خوبی از کدهایی که توسط مهندسین دیگری نوشته شده‌اند داشته باشید. همچنین باید بتوانید خودتان هم رابط‌های API متنوعی برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها طراحی کنید.

  • انجام تست و آزمایش‌های مختلف بر روی برنامه‌ها

واحد تست که با نام module Test هم شناخته می‌شود بخش جدایی ناپذیری از چرخه توسعه و ساخت برنامه‌هاست. اهمیت این قسمت به قدریست که اغلب اوقات در متدولوژی چابک شرکت‌ها جای می‌گیرد – متدولوژی چابک به معنی اصولی اجرا کردن برنامه‌های یک شرکت است. در نتیجه شما باید بتوانید در فازهای مختلف پروژه و تحت شرایط متنوعی برنامه را تست کنید و عملکرد آن را مورد سنجش قرار دهید.

  • برطرف کردن خطاها و باگ‌های احتمالی

در قلمرو توسعه برنامه‌های اندرویدی باگ‌ها همیشگی هستند! به عنوان یک توسعه دهنده باید تا جای ممکن خطاهایی که در کد خودتان وجود دارند را پیدا و رفع کنید. همچنین باید بتوانید خطاهایی که سایر اعضای تیم مانند مهندسین تضمین کیفیت پیدا می‌کنند را برطرف کنید. گاها باگ‌ها در حین چندین اجرای اول به چشم نمی‌آیند و به محض منتشر کردن برنامه و تست بر روی دستگاه‌های مختلف شناسایی می‌شوند. به طور کلی برای دوری از باگ‌ها باید کدهای تمیز و اصولی بنویسید.

  • بروز بودن و دنبال کردن تکنولوژی‌های جدید

فعالیت در حوزه مهندسی نرم افزار یعنی کسب مهارت‌های جدید و همچنین آشنایی با بروزترین دانش حوزه تکنولوژی. هر چقدر که در این مسیر مهارت‌ها و قابلیت‌های خودتان را بیشتر توسعه دهید مطمئنا فرصت‌های شغلی بهتر و بیشتری هم در انتظارتان خواهد بود.

مواردی که تا اینجا به آن‌ها اشاره کردیم مسئولیت‌های بیسیک این موقعیت شغلی هستند. همان طور که کمی قبل‌تر هم گفتیم این وظایف در هر شرکت و برای هر پروژه می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

برنامه نویس اندروید

مهارت های لازم برای برنامه نویس اندروید

وقت آن است که در این بخش به مهارت‌ها و توانمندی‌های یک برنامه نویس اندروید نگاهی داشته باشیم. در ادامه مهارت‌هایی که نظر کافرمایان و شرکت‌ها را برای استخدام نیروی برنامه نویس به خود جلب می‌کنند، بررسی می‌کنیم:

  • تخصص برنامه نویسی جاوا/JAVA، Kotlin یا هر دو

برای اینکه بتوانید برنامه‌های سیستم عامل اندرویدی را توسعه دهید باید حداقل به یکی از دو زبان رسمی این محیط یعنی جاوا یا کاتلین مسلط باشید. این در واقع اولین مهارتی است که باید بر روی آن تمرکز کنید. تا جایی که باید کاملا با این زبان‌ها و دستورات آن‌ها راحت باشید. این راحتی به چه معناست؟ یعنی باید بتوانید دانش گسترده‌ای در مورد سینتکس‌ها، ساختار‌ها، متغییرها، لیست‌ها، موضوعات شی‌گرا و همچنین حلقه‌ها داشته باشید. در حین یادگیری این دو زبان باید با کتابخانه‌های مختلف آن‌ها هم آشنا شوید. این به شما اجازه می‌دهد که در صورت نیاز از قابلیت‌هایی که هر کدام از کتابخانه‌ها ارائه می‌کنند استفاده کنید.

  • مفاهیم اساسی SDK اندروید

اندروید SDK یا همان Software Development Kit مجموعه‌ای از برنامه‌های توسعه دهنده هستند که شامل تعدادی نرم افزار کارآمد می‌باشند. از دیباگر گرفته تا شبیه ساز و حتی کدهای سمپل.

  • دانش کافی در زمینه SQL و پایگاه داده

فرق نمی‌کند چه مدل برنامه‌ای می‌سازید، در نهایت هر کدام از آن‌ها به نحوی داده‌هایی را جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند – از داده‌های مرتبط با کاربران گرفته تا داده‌های مربوط به خود اپلیکیشن. در نتیجه برای مدیریت بهتر این دیتا باید برنامه را به یک پایگاه داده قابل اعتماد متصل کنید. به همین خاطر است که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال توسعه دهندگانی هستند که در مبحث SQL و پایگاه داده هم دستی بر آتش دارند. بنابراین برای افزایش شانس خودتان در استخدام بد نیست که به سراغ دانش پایگاه داده هم بروید.

  • آشنایی با Git

یکی دیگر از مهارت‌هایی که از برنامه نویسان اندروید انتظار می‌رود آشنایی با گیت و فضای آن است. البته که این موضوع می‌تواند بسته به شرکت یا پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌کنید کاملا فرق داشته باشد. گاها در خیلی از مواقع به این ابزار نیازی نیست. اما خب، چه بهتر که شما دست پر برای گرفتن پروژه‌های جدید اقدام کنید. Git یک نرم افزار اوپن سورس و توزیع شده کاملا رایگان است که در مدیریت پروژه‌های بزرگ و کوچک به مهندسین کمک می‌کند – در واقع با استفاده از این برنامه کارها سریع‌تر و منظم‌تر پیش می‌روند. اینکه بدانید چطور یک ریپازیتوری جدید بسازید هم گاها کافیست.

  • مفاهیم ابتدایی XML

XML کوتاه شده عبارت Extensible Markup Language است و اغلب به منظور ارائه راه حل‌های مرتبط با توسعه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که اغلب توسعه دهندگان باید داده‌های مرتبط با برنامه را به سرورهای تحت وب منتقل کنند و برعکس، این زبان می‌تواند کمک بسزایی به آن‌ها بکند.
درک نسبی از طراحی محصول/متریال
تمامی برنامه‌هایی که برای محیط اندروید توسعه داده می‌شوند باید قوانین و چهارچوب‌های مطابق با طراحی متریال را رعایت کنند. از رنگ و جایگاه عناصر گرفته تا نحوه ترنسیشن‌ها و حتی سایه‌های موجود در برنامه. در غیر این صورت اپلیکیشن مورد نظر اجازه انتشار در پلی استور را نخواهد داشت.

  • آشنایی با محیط IDE

Integrated Development Environment یا همان IDEها برنامه‌هایی هستند که به منظور نوشتن کدها مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر زبان IDE مربوط به خودش را دارد. برای کدنویسی به زبان اندروید باید بتوانید با برنامه اندروید استدیو کار کنید. البته که برنامه‌های مشابه دیگری هم وجود دارند. با این حال Android Studio کامل‌ترین نسخه‌ایست که اجازه تست و  دیباگ کردن برنامه را نیز در اختیارتان می‌گذارد.

  • زبان‌های برنامه نویسی Back-End

بسیاری از پوزیشن‌های شغلی برنامه نویسی اندروید به دنبال افرادی هستند که به زبان برنامه نویسی back-end نرم افزار هم مسلط باشند. مسلما اینکه شما در کنار زبان اندروید یک زبان دیگر هم یاد بگیرید کار سختیست، بخصوص اگر در اول مسیر باشد. وجود زبان‌های برنامه نویسی متنوع این کار را سخت‌تر هم می‌کند – البته فراموش نکنید که نشدنی نیست. به علاوه اینکه این موضوع به شما و موقعیت‌های شغلی که برای آن‌ها اپلای می‌کنید بستگی دارد.

توانایی‌های فردی برنامه نویس اندروید

تا اینجای کار مهارت‌های تخصصی یک برنامه نویس اندروید را بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم تا نگاهی به مهارت‌های فردی و عمومی این افراد بیندازیم. فراموش نکنید که این مهارت‌ها هم درست مانند توانایی‌های فنی حائز اهمیت هستند:

  • داشتن اشتیاق کافی

اگر می‌خواهید که به عنوان یک برنامه نویس حرفه‌ای استخدام شوید باید اشتیاق کافی داشته باشید. شما زمان زیادی را پشت سیستم می‌گذارنید و گاها روزی حداقل 8 ساعت مشغول به کار هستید. همین اشتیاق است که فرق بین یک نیروی حرفه‌ای و یک نیروی خوب را مشخص می‌کند. شاید این موضوع کاملا کلیشه‌ای به نظر برسد اما اشتیاق و شور کافی برای انجام یک کار شما را زودتر به موفقیت می‌رساند.

  • تعامل و کار تیمی

پروژه‌های ساخت و طراحی اپلیکیشن اکثر اوقات کارهای گروهی هستند. بنابراین شما باید بتوانید به عنوان برنامه نویس پروژه که نقش اساسی هم در روند کار دارید، به راحتی با دیگر اعضای تیم ارتباط برقرار کنید.

  • توانایی نوشتن

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اینکه اصلا نوشتن در کدام بخش مورد نیاز است!؟ شما برای نوشتن مستندات، مقاله‌ها، سناریوهای کاری و حتی برقراری ارتباط با همکارانتان از طریق چت و ایمیل باید قلم رسایی داشته باشید.

فرصت های شغلی، بازار کار و درآمد برنامه نویس اندروید

از نظر بازار کار و موقعیت‌های شغلی فرصت‌های بسیار زیادی پیش روی شما قرار دارد. همین الان اگر نگاهی به آگهی های استخدام برنامه نویس اندروید در شیراز و یا سایر استان های کشور بیندازید حداقل با 10 فرصت شغلی در دسترس مواجه خواهید شد. مهم این است که شما توانایی و دانش مورد نیاز را داشته باشید. حتی این روزها شرکت‌ها و پروژه‌های بسیار زیادی به دنبال استخدام برنامه نویس اندروید دورکار هستند، مخصوصا که استفاده از تلفن‌های هوشمند هر روز بیشتر می‌شود. از شرکت‌های نرم افزاری گرفته، تا رسانه‌ها، صنایع مرتبط با سرگرمی، پزشکی، فروشگاه‌های آنلاین و …
درآمد برنامه نویسان اندروید با توجه به تجربه و رزومه‌ ای که دارند کاملا متفاوت است. سه سطح مبتدی(Junior)، متوسط(Middle) و برنامه نویس اندروید حرفه‌ای(Senior)  هر کدام با توجه به اینکه عضو یک تیم هستند یا به صورت فریلنس کار می‌کنند دستمزد متفاوتی دریافت می‌کنند. به طور کلی این مبلغ از 4 میلیون تومان تا حداکثر 15 میلیون تومان در داخل ایران متغیر است. برای آگاهی از شرایط احراز این رده شغلی، شما میتوانید آگهی های استخدام برنامه نویس اندروید در مشهد و سایر استان های کشور را مشاهده نمایید.
خوبی برنامه نویسی این است که می‌توانید به صورت ریموت هم پروژه بگیرید. بخصوص اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید، نه تنها در داخل ایران بلکه در خارج از ایران هم پروژه‌های بسیاری در انتظار شما هستند.

سخن پایانی

برای شروع برنامه نویسی اندروید از همین امروز می‌توانید شروع به یادگیری کنید. حتی اگر دانش آکادمیک هم ندارید اصلا جای نگرانی نیست. خوشبختانه پلتفرم‌ها و وبسایت‌های آنلاین بسیاری دوره‌های برنامه نویسی را به صورت رایگان/پولی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. از Udemy گرفته تا Codecademy، SkillShare، Coursera و Udacity. مطمئن باشید بعد از تقویت مهارت‌ها و کسب تجربه کافی به راحتی می‌توانید در ایران استخدام شغل متناسب با نیازهای خودتان را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا