کارجومعرفی مشاغل

خزانه دار کیست؟ + شرح وظایف کارشناس خزانه داری

زمان مطالعه: 5 دقیقه

وظایف خزانه دار چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که خزانه دار کیست؟ خزانه دار به انگلیسی(Treasurer) مسئولیت مدیریت و نظارت بر تمامی امور مرتبط با مالیات، بدهی‌ها، دریافت و پرداخت وجوه، بانکداری و سرمایه‌گذاری در یک سازمان، شرکت یا دولت را بر عهده دارد. خزانه‌داری شغل مهمی است و کارشناس خزانه علاوه بر آنکه وظایف و مسئولیت‌های فراوانی دارد، باید دارای مهارت و ویژگی‌های شخصیتی خاصی باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چگونه خزانه دار شویم؟

فعالیت در شغل خزانه‌داری مستلزم تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط است. از آنجایی که این شغل با امور مالی سروکار دارد و موفقیت در آن، ضمن تحصیلات بالا، کار با برخی از نرم افزارهای خاص را نیز ایجاب می‌کند. با این حال حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای این شغل کارشناسی با سابقه کار یا داشتن تجارب و مهارت‌های لازم است. رشته‌های مرتبط با این شغل نیز عبارت است از:

  • حسابداری
  • بازرگانی
  • مدیریت مالی یا امور مالی
  • اقتصاد، ریاضیات

شغل خزانه داری برای چه کسانی مناسب است؟

این شغل برای افرادی که در تحصیلات مالی و حسابداری تخصص دارند و دارای مهارت‌های مدیریت مالی و ریاضی قوی هستند، بسیار مناسب است.

علاوه بر این، افرادی که علاقه مند به کار با ارقام و اطلاعات مالی هستند و توانایی برنامه‌ریزی و مدیریت مالی را دارند، می‌توانند در این حرفه موفق باشند.

همچنین، افرادی که توانایی کار در فضایی بسته و با مسئولیت بالا را دارند و توانایی حفظ محرمانگی و امنیت اطلاعات را دارند، می‌توانند در این حرفه موفق باشند.

استخدام خزانه دار

شرح وظایف خزانه دار

پیش از پاسخ به این سوال که وظایف خزانه داری چیست باید بگوییم شرح وظایف حسابدار خزانه برحسب مجموعه‌ای که در آن فعالیت دارد، مشخص می‌شود. (ممکن است شرح وظایف خزانه دار شرکتی با شرح وظایف خزانه دار شرکت دیگر متفاوت باشد. یا وظایف خزانه دار در مجتمع مسکونی و وظایف خزانه دار اتحادیه را در نظر بگیرید.)

خزانه داران مسئول مدیریت و نظارت بر امور مالی و پولی یک سازمان، شرکت یا سازمان دولتی می‌باشند. وظایف خزانه دار به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

مدیریت حساب‌های بانکی

همچنین خزانه داران مسئولیت مدیریت حساب‌های بانکی سازمان را برعهده دارند. باید پول‌های دریافتی و پرداختی سازمان را در حساب‌های بانکی مربوطه ثبت و نظارت کنند.

صدور چک و برگه‌های وصول و پرداخت

مسئولیت صدور چک و برگه‌های وصول و پرداخت بر عهده خزانه‌داران می‌باشد. آن‌ها باید مطمئن شوند که هر چک و برگه‌ای تحویل گیرنده داشته .

مدیریت صندوق

خزانه داران همچنین مسئول مدیریت صندوق سازمان می‌باشند. و باید نظارت کند که هرگونه دریافت و پرداخت برای ثبت در صندوق با دقت و صحت انجام شود.

مدیریت پرونده‌های مالی

در دسترس داشتن پرونده‌های مالی سازمان و اطمینان از اینکه همه اطلاعات مربوط به پول و امور مالی سازمان ثبت و نگهداری شده‌اند.

تهیه گزارشات مالی

مسئولیت تهیه گزارشات مالی سازمان که شامل بودجه‌ها، دریافتی‌ها، پرداختی‌ها، موجودی صندوق و حساب‌های بانکی و سایر اطلاعات مالی سازمان می‌شود نیز برعهده خزانه داران است.

حفظ امنیت

امنیت پول و اطلاعات مالی سازمان و اطمینان ازاینکه هیچ‌گونه تخلفی در این زمینه صورت نگرفته است.

همکاری با سایر دپارتمان‌ها

خزانه دار باید با سایر دپارتمان‌های سازمان، به ویژه دپارتمان حسابداری و مالی، همکاری کند تا اطلاعات مالی سازمان به صورت دقیق و به‌روز نگهداری شود.

بررسی مهارت‌های کارشناس خزانه

برخی تصور می‌کنند کارشناس خزانه همان حسابدار است؛ اما خزانه دارها فقط حسابدار نیستند. آنها تصمیم گیرندگان مالی هستند که مسئولیت زیادی بر دوش دارند. آنها باید به جزییات کوچکتر با دید برای مقابله با مشکلات تصویر بزرگ توجه داشته باشند. در عین حال ناظر و مشاور هستند و به ویژه زمانی که سرمایه سرمایه گذاری جدی در میان باشد، به عنوان برنامه‌ریز مالی برای کل شرکت عمل می‌کنند.

از این رو کارشناسان خزانه باید شایستگی‌های مختلفی مانند مدیریت سرمایه گذاری، رهبری سازمانی و دانش فنی حسابداری را داشته باشند. در کنار این شایستگی‌ها، کارشناس خزانه باید واجد برخی از مهارت‌ها نیز باشد. این مهارت‌ها عبارت است از:

  • رهبری
  • مدیریت
  • مذاکره
  • ارتباط کلامی
  • مهارت‌های ارتباطی نوشتاری
  • دانش قوی از مدیریت ریسک و روابط بانکی آشنایی با MS Office از جمله Excel.، آشنایی با بسته‌های نرم افزاری خزانه و مالی مناسب و…

استخدام خزانه دار

شرایط استخدام کارشناس خزانه

کارشناس خزانه می‌تواند در امور خزانه‌داری شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب و کارهای مرتبط مشغول به کار شوند. جهت اطلاع از شرکت‌ها، مجموعه ها و سازمان هایی که به کارشناس خزانه نیاز دارند می‌توانید، آگهی های استخدام خزانه دار در کرج (البرز) و سایر استان های کشور را در سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

نحوه فعالیت کارشناس خزانه

کارشناس خزانه معمولا به صورت حضوری و تمام وقت به مدیریت خزانه می‌پردازد. البته برخی از خزانه‌داران با توجه به توافق خود با کارفرما می‌توانند فعالیت پاره وقت نیز داشته باشند. اما از آنجا که این شغل، به دلیل سروکار داشتن با امور مالی شرکت‌ها، حساسیت بالایی دارد، بیشتر کارشناسان خزانه ترجیح می‌دهند به صورت تمام وقت فعالیت داشته باشند. در رابطه با شکل دورکاری این فعالیت نیز همه چیز بستگی به میزان فعالیت‌های شرکت و توافق کارفرما و کارشناس دارد.
برخی از کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام درج آگهی کرده اند، به دنبال استخدام خزانه دار پاره وقت میباشند.

میزان درآمد و حقوق خزانه دار

از آنجا که شغل کارشناس خزانه تا حدودی به کار حسابداری شباهت دارد، می‌توان حقوق این دو شغل را نزدیک به یکدیگر دانست. با این حال در مورد شغل کارشناس خزانه نیز همه چیز بستگی به نوع شرکت، میزان فعالیت‌ها و توافق طرفین دارد. برای اطلاع از میزان حقوق خزانه دار پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام خزانه دار در شیراز و سایر استان های کشور را مشاهده نمایید.

چگونه به عنوان کارشناس خزانه استخدام شویم؟

فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط جهت استخدام به عنوان کارشناس خزانه می‌توانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام آگهی‌های استخدام مرتبط را مشاهده نمایند. برای مثال استخدام خزانه دار در اصفهان، استخدام خزانه دار در تهران و سایر استان های کشور.

با ایجاد یک رزومه حرفه‌ای آنلاین با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام می‌توانند رزومه خود را جهت استخدام در شرکت‌های معتبر ارسال نمایند. کارفرما پس از بررسی رزومه، در صورت انتخاب جهت مصاحبه با کارجویان در تماس خواهد بود.

جهت عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام کلیک نمایید.

چگونه کارشناس خزانه استخدام کنیم؟

واحدهای مالی و اداری مجموعه‌ها در صورت نیاز به استخدام کارشناس خزانه می‌توانند فراخوان دعوت به همکاری و جذب نیروی متخصص خود را از طریق سایت ایران استخدام منتشر نمایند. با عضویت در پنل کارفرمایی شما می‌توانید نیروی مورد نیاز خود را از طریق درج آگهی استخدام و جست‌وجو در بانک رزومه استخدام نمایید.

جهت عضویت در پنل کارفرمایی سایت ایران استخدام و درج آگهی استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در رابطه با تصدی شغل کارشناس خزانه، به نظر می‌رسد ویژگی‌های شخصیتی بسیار مهمتر از سایر فاکتورها هستند. زیرا همانطور که مشاهده کردید عدم برخورداری از برخی ویژگی‌ها می‌تواند ریسک این شغل را بالا ببرد. در هر صورت اگر به این نتیجه رسیدید که صلاحیت لازم برای این شغل را دارید، می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو و ساخت رزومه رایگان به وسیله سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام و ارسال آن برای کارفرمایان وارد فعالیت در این حوزه شوید. جهت اطلاع از وضعیت این شغل و نیازمندی‌های مرتبط با آن می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید. همچنین اگر به عنوان کارفرما به نیروی کار در این زمینه نیاز دارید می‌توانید نیازمندی‌های خود را با سایت ایران استخدام در میان بگذارید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس خزانه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام و درود
    ارسال مستندات مربوط به پرداخت به طرف حساب به طرف حساب، وظیفه واحد خزانه‌ داری‌ست؟؟

    1. درود دوست عزیز
      وظایف هر واحد در شرکت ها و سازمان های مختلف با توجه به سیاست های مخصوص اون سازمان مشخص میشه. موردی هم که فرمودید بی ربط به بخش خزانه داری نیست. این وظیفه میتونه بر عهده واحد خزانه داری، تنخواه داری، حسابداری و در کل بخش مالی مجموعه باشد.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا