راهنمایی شغلی

اتوکد چیست و چه کاربردی دارد؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

معرفی کاربرد های نرم افزار اتوکد

شغل اتوکدکار یکی از شغل‌های پرجست و جو در ایران استخدام است. این روزها مشاغل رشته‌های فنی‌ و مهندسی با دنیای نرم‌ افزارها گره خورده است. نرم‌افزارها به مهندسین در اجرای دقیق‌تر طرح‌هایشان کمک می‌کنند. استفاده از این نرم‌افزارها آنقدر تخصصی شده که در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، افرادی برای کار با این نرم‌افزارها استخدام می‌شوند. در رشته‌های حوزه معماری و نقشه‌کشی نیز از نرم افزار اتوکد استفاده می‌شود. این روزها شرکت‌های زیادی که در این حوزه کار می‌کنند به استخدام اتوکد کارهای حرفه‌ای می‌پردازند تا طرح‌های معماری و نقشه‌کشی های آنها را پیاده‌سازی کنند. در ادامه با نرم‌افزار اتوکد و بازار کار اتوکدکاران بیشتر آشنا می‌شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار و درآمد گرافیست

اتوکد چیست؟

اتوکد (AutoCAD) نرم‌افزاری است که شرکت Autodesk برای طراحی‌های کامپیوتری به صورت دوبعدی و سه‌بعدی ارائه نموده است. نرم‌افزار معروف دیگر این شرکت، تری‌دی‌مکس است که در حوزه انیمیشن‌سازی بکار می‌رود. خروجی‌های این نرم‌افزار، به‌راحتی در قالب تصاویری با فرمت‌های مختلف قابل دانلود و ذخیره کردن هستند. فرمت اصلی خروجی آن فایل‌های dwg است اما از فرمت dxf و dwf نیز پشتیبانی می‌کند.
نرم افزار اتوکد در طیف وسیعی از رشته‌های فنی و مهندسی نظیر معماری، مدیریت پروژه، مهندسی معماری، مهندسی عمران و طراحی گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم‌افزار یکی از پرکاربردترین نرم‌افزارهاست. همچنین تعدادی API برای شخصی‌سازی و اتوماسیون دارد.

از قابلیت‌های کلیدی اتوکد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان مستندسازی ایده‌های خلاقانه
  • امکان برنامه‌نویسی
  • اشتراک‌گذاری طرح‌ها
  • دارای ابزارهای قدرتمند طراحی
  • امکان ترسیم طرح‌های دوبعدی
  • ارائه طرح‌های سه‌بعدی برای درک بیشتر خروجی نهایی کار
  • بالا بودن سرعت نقشه‌کشی ساختمان آن
  • امکان تحقق ایده‌های سه بعدی و بصری کردن آنها
  • پرقدرت‌ترین برنامه برای نقشه‌کشی ساختمان

آیا اتوکد کاری شغل مناسبی است؟

در‌صورتی‌که علایق شما به حوزه گرافیک، طراحی، عمران و ساخت‌و‌ساز و زمینه‌های مرتبط مربوط است این شغل، می‌تواند شغل جذابی برایتان باشد. در‌صورتی‌که در رشته‌هایی مثل عمران، معماری، مدیریت پروژه، نقشه کشی… تحصیل کرده‌اید می‌توانید به‌راحتی یک اتوکد کار شوید چراکه زمینه تئوری لازم را هم دارید.
شغل اتوکد کاری، بخصوص در طراحی‌های سه بعدی، نیازمند داشتن دید هنری، حوصله و پشتکار زیاد است. این افراد باید با ترکیب رنگ‌ها، فضاسازی‌های مختلف و متریال‌های متفاوت آشنایی داشته باشند. همچنین انجام طراحی‌های سه بعدی نیازمند سخت‌افزاری قوی برای گرفتن خروجی باکیفیت در قالب فایل‌های گرافیکی تصویری است. افرادی که به‌صورت پروژه‌ای و فریلنسری کار می‌کنند در قبال ارائه فایل‌های باکیفیت‌تر از نظر گرافیکی، دستمزد بالاتری می‌گیرند چراکه سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری بیشتری کرده‌اند.
درمورد طراحی دوبعدی نیز، مسئله کمی بنیادی‌تر است و به‌نظر می‌رسد داشتن دانش تئوریک در زمینه رشته‌ای که می‌خواهید در آن طراحی کنید میتواند بسیار کمک کننده باشد. مثلا اگر می‌خواهید طراحی نقشه ساختمان را با اتوکد انجام دهید اگر با اصول نقشه‌کشی آشنا باشید کار برایتان راحت‌تر خواهد بود. چراکه طراحی در حوزه‌های مختلف، تفاوت زیادی با هم دارند مثلا طراحی‌هایی که برای نقشه‌کشی ساختمان‌های شهری انجام می‌شود با نقشه‌کشی صنعتی و شهرسازی یا موارد دیگر، کاملا متفاوت است.

بازار کار و فرصت های شغلی اتوکد کار

در‌حال‌حاضر پروژه‌های شهرسازی، بخصوص در کلان‌شهرها به سمت ساخت‌و‌سازهای آپارتمانی و ساختمان‌های بلند می‌رود. این تغییرات کم‌کم وارد شهرهای کوچکتر هم می‌شود. برای همه این تغییرات شهرسازی نیاز است که مهندسان طرح‌های خود را با اتوکد پیاده‌سازی کنند بنابراین حتی نیاز به استخدام اتوکد کار مبتدی دارند.
همانطور که گفتیم اتوکد در طراحی‌های مختلف دوبعدی و سه‌بعدی کاربرد دارد. انتظار می‌رود که در سال‌های آینده تقاضا برای طراحی‌های سه‌بعدی بیشتر شود چراکه شفافیت بیشتری به مشتری و مهندسان می‌دهد و آنها از قبل، کاملا می‌دانند که در نهایت چه نتیجه‌ای خواهند گرفت. به‌این‌ترتیب، توافق بین مهندسان و مشتریان ساده‌تر صورت می‌پذیرد.

نحوه فعالیت اتوکد کار

اتوکدکاران می‌توانند به صورت دورکاری یا در محل، بصورت تمام وقت و یا نیمه وقت کار کنند. اگر به وبسایت ایران استخدام مراجعه کنید آگهی‌های استخدام اتوکد کار پاره وقت را مشاهده میکنید. که شرایط کاری مختلفی دارند. اما بازار کار شغل آنها ارتباط نزدیکی با سیاست‌های اقتصادی دولت و وجود ساخت‌و‌سازهای عمرانی و شهرسازی دارد. در‌صورتی‌که بازار مسکن و طراحی داخلی واحدها رونق داشته باشد بازار کار و حقوق یک اتوکد کار نیز عالیست.
برای بدست آوردن پروژه و کسب درآمد از اتوکد تخصص اهمیت بسیاری دارد. سعی کنید اگر می‌خواهید در یک زمینه مثلا طراحی داخلی فضای منزل، متخصص شوید، سایر موارد مثلا طراحی نقشه ساختمان را کنار بگذارید. اگر تخصصی کار کنید سریعتر به موفقیت می‌رسید.
اگر به صورت فریلنسری و پروژه‌ای کار می‌کنید نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که اکثر سیستم‌های کامپیوتری که امروزه در بازار هستند قابلیت نصب نرم‌افزار اتوکد را دارند. اما نکته مهم در قابلیت سیستم کامپیوتر، برای ایجاد فایل خروجی مورد نظر شماست. اگر سیستم کامپیوتر، سخت‌افزار گرافیکی و پردازنده CPU مناسبی که به اندازه کافی قوی باشد نداشته باشد نمی‌تواند به شما خروجی مطلوبی به صورت سه‌بعدی و رنگی تحویل دهد. حتی گاهی خود سیستم نیز به دلیل بالا رفتن بیش از حد دمای سخت‌افزار آسیب می‌بیند.

چطور یک اتوکد کار حرفه ای شویم؟

بدیهی است که برای حرفه‌ای شدن در این شغل باید دانش لازم در زمینه تخصصی کار با نرم‌افزار و دانش مربوط به رشته‌های مرتبط با آن را بدست آوریم. اولین قدم در این مسیر، یادگیری نرم افزار اتوکد از پایه است. این روزها آموزش‌های مقدماتی تا پیشرفته بسیاری از نرم‌افزارها از جمله اتوکد در اینترنت به صورت رایگان موجود است. بخصوص اگر بتوانید از منابع انگلیسی زبان استفاده کنید به حجم بزرگی از اطلاعات در وبسایت‌های رایگان مثل یوتیوب و سایر وبسایت های آموزشی زبان اصلی دسترسی خواهید داشت.
اما نکته مهم این است که تنها یادگیری یک نرم‌افزار به خودی خود کافی نیست. این نرم‌افزارها بخش‌های مختلف و قابلیت‌های متعددی دارند که تنها با کسب تجربه می‌توانید بسیاری از قابلیت‌های آنها را درک کنید. به‌همین‌دلیل نیاز است که از نرم‌افزار به صورت عملی استفاده کنید تا کار کردن با بخش‌های مختلف و قابلیت‌های متفاوت آن را بیاموزید. برای این کار می‌توانید از پروژه‌های ساده با ویژگی‌های ابتدایی شروع کنید، سپس وارد پروژه‌های پیچیده و سه‌بعدی شوید.
در‌صورتی‌که کمی دانش تئوریک درباره حوزه‌های مهندسی داشته باشید می‌توانید به موفقیت بیشتری برسید. مثلا اگر می‌خواهید با اتوکد نقشه ساختمانی طراحی کنید، در‌صورتی‌که با رشته طراحی ساختمان آشنا باشید، فرآیند حرفه ای‌تر شدن شما هموارتر می‌شود و می‌توانید ارتباط بهتری با کارفرما برقرار کنید.

میزان درآمد و حقوق اتوکد کار

همانطور که گفتیم،امکان استخدام اتوکد کار دورکاری (استخدام اتوکد کار در منزل) یا در محل کار وجود دارد. کارهایی که مربوط به حوزه کامپیوتر می‌شود، بیش از سایر حوزه‌ها امکان دورکار شدن دارند. میزان درآمد و حقوق اتوکد کار معمولا توافقی و براساس ساعت کار، مهارت و سابقه و دانش فرد تعیین می‌شود. برخی کارفرمایان بر اساس ساعت کار به طراحان خود حقوق می‌دهند که در این حالت، میزان درآمد می‌تواند توافقی یا براساس قوانین وزارت کار باشد. در حال حاضر بصورت 44 ساعت کار هفتگی محاسبه می‌شود.
در صورتی که به صورت فریلنسری یا پروژه‌ای کار کنید، این مهارت و دانش شماست که درآمدتان را تعیین می‌کند که ممکن است از چند صدهزارتومان تا میلیون‌ها تومان متغیر باشد. در‌صورتیکه مهارت کافی برای جذب پروژه از کارفرماهای خارج از ایران را داشته باشید درآمد شما به صورت ارزی و بسیار بیشتر از درآمد مهندسان داخلی خواهد بود.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام اتوکد کار

گام بعدی پس از یادگیری نرم‌افزار، کسب تجربه کار با آن است. برای استخدام اتوکد کار مبتدی  و وارد شدن در این حوزه اگر آشنایانی دارید که در کارشان نیاز به طراحی‌های اتوکد دارند می‌توانید با آنها همکاری کنید. با گرفتن پروژه‌های ساده و متعدد می‌توانید یک رزومه کاری اولیه برای خود ایجاد کنید. برای ساخت رزومه میتوانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، از سیستم رزومه ساز رایگان کمک بگیرید. بعد از کسب تجربه در کارهای ساده‌تر می‌توانید پروژه‌های بزرگتری را قبول کنید.
یک روش دیگر برای اخذ پروژه‌های طراحی با اتوکد، کار بصورت فریلنسری میباشد. فریلنسرها افرادی هستند که با توجه به مهارتی که دارند، با کارفرمایان مختلف همکاری می‌کنند. آنها کارمند هیچ سازمانی نیستند و تنها در قبال مسئولیتی که می‌پذیرند پاسخگو هستند.
اما اگر به دنبال پیدا کردن کار ثابت و همکاری پایدار با یک مجموعه‌اید میتوانید از کاریابی‌های مجازی و سنتی مشاوره بگیرید. کاریابی آنلاین ایران استخدام به شما در این امر کمک می‌کند. می‌توانید به قسمت آگهی‌های مربوط به استخدام اتوکد کار در تهران و سایر استان های کشور مراجعه کنید تا شغل مورد نظر خود را پیدا کرده و برای کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام درج آگهی کرده اند، درخواست بفرستید.

سخن پایانی

اتوکد یک نرم افزار کاربردی در رشته‌های مهندسی است که در بسیاری از رشته‌ها برای طراحی بکار می‌رود. این نرم‌افزار اولین بار حدود 40 سال پیش معرفی شد و هر‌سال یک بروزرسانی جدید ارائه می‌کند. برخلاف نظر خیلی از افراد که فکر می‌کنند اتوکد از صحنه رقابت‌های بازار خارج شده و دیگر کابردی نیست باید بگوییم این نرم‌افزار هنوز هم استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. امکان طراحی دو‌بعدی و سه‌بعدی با اتوکد فراهم است که در حوزه‌های مختلفی از جمله طراحی سازه‌های عمرانی، طراحی واحدهای مسکونی و غیرمسکونی در شهرها، طراحی فضای داخلی، طراحی شهری، طراحی صنعتی و غیره کاربردهای زیادی دارد. افرادی که وارد این حوزه می‌شوند برحسب سابقه کار، مهارت‌ها و دانش خود کسب درآمد می‌کنند. داشتن اطلاعات تئوریک و تحصیلات دانشگاهی نیز می‌تواند باعث افزایش درآمد شود. افرادی که اتوکد کار هستند می‌توانند به شکل کارمندی، فریلنسری و پروژه ای با کارفرماهای داخل و خارج کشور همکاری کنند. برای آشنایی با بازار کار و سایر شرایط  اتوکد کاران میتوانید با مراجعه به وبسایت ایران استخدام و مشاهده آگهی های استخدام اتوکد کار در اصفهان، مشهد، تبریز و سایر استان های کشور کمک بگیرید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام اتوکد کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا