استخدام دولتیکارجو

نحوه اعتراض به نتایج آزمون استخدامی (آزمون کتبی، مصاحبه و گزینش)

زمان مطالعه: 5 دقیقه

راهنمای اعتراض به نتایج آزمون استخدامی

پس از اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی، افرادی که با توجه به عملکرد خود از نتایج آزمون رضایت نداشته باشند می‌توانند اعتراض خود را نسبت به نتایج آزمون اعلام نمایند. اعتراض به نتایج آزمون در هر مرحله‌ای از آزمون می‌تواند اتفاق بیوفتد. اعتراض به نتایج کتبی آزمون، اعتراض به نتایج مصاحبه، گزینش و…

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آیا اعتراض به نتایج آزمون استخدامی تاثیری دارد؟

تاثیر اعتراض به نتایج آزمون‌های استخدامی می‌تواند بستگی به چندین عامل مختلف داشته‌ باشد:

دلایل اعتراض

اگر دلایل اعتراض بر اساس اشتباهات محاسباتی، عدم رعایت دقیق قوانین و مقررات آزمون، یا ناعدالتی‌های مشخص دیگر باشد، احتمال اینکه اعتراض مورد توجه قرار گیرد بیشتر است.

مستندات و شواهد

ارائه مدارک و شواهد معتبر که نشان‌دهنده هرگونه خطا یا تخلف در فرآیند برگزاری آزمون باشد، می‌تواند به تقویت پرونده اعتراض کمک کند.

فرآیند رسیدگی

سازمان‌ها و نهادهای برگزارکننده آزمون‌ها معمولاً دارای ضوابط و رویه‌های مشخصی برای بررسی اعتراضات هستند. آشنایی با این فرآیندها و رعایت دقیق مهلت‌های تعیین‌شده برای اعتراض اهمیت دارد.

نتیجه رسیدگی

در مواردیکه اعتراض به نتایج آزمون جمعی باشد و کمپین اعتراض به نتایج آزمون استخدامی ایجاد شود، پس از بررسی اعتراض، ممکن است نتایج آزمون تغییر کند یا حتی آزمون مجدد برگزار شود، اما این نتایج کاملاً بستگی به شواهد ارائه‌شده و جدیت تخلف یا خطا دارد.

در نهایت، اعتراض به نتایج آزمون استخدامی می‌تواند فرصتی برای اصلاح اشتباهات احتمالی و تضمین برابری و عدالت در فرآیند استخدام باشد، اما تضمینی برای تغییر نتایج وجود ندارد. اگر فکر می‌کنید که خطایی در نتایج وجود دارد، باید بدون تاخیر و با استفاده از مستندات قوی اعتراض خود را ثبت کنید.

اعتراض به نتایج آزمون استخدامی

اعتراض به نتایج آزمون‌های استخدامی در چه مراحلی انجام می‌شود؟

از آنجایی که فرآیند استخدام در سازمان‌ها و ادارات دولتی در چند مرحله آزمون کتبی، مصاحبه و ارزیابی تکمیلی و گزینش انجام می‌شود، امکان اعتراض در هر سه مرحله نیز وجود دارد اما نحوه اعتراض و مرجع رسیدگی کننده متفاوت است.

اعتراض به نتایج در مرحله آزمون کتبی

در این مرحله معترضان باید با مراجعه به مجری آزمون اعتراض خود را اعلام نمایند.

اعتراض به نتایج در مرحله مصاحبه تخصصی ارزیابی تکمیلی

در مرحله ارزیابی تکمیلی، سازمان مربوطه پاسخگوی اعتراض داوطلبان معترض خواهد بود.

اعتراض به نتایج در مرحله گزینش

در این مرحله هسته گزینش و هیأت مرکزی پاسخگوی معترضان خواهد بود.

 اعتراض به نتایج در مرحله آزمون کتبی

راهنمای اعتراض به نتایج در مرحله آزمون کتبی

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی، ممکن است مجری آزمون اطلاعیه‌ای در رابطه با اعتراض به نتایج آزمون ارائه می‌دهد. در اطلاعیه مربوطه مهلت اعتراض به نتایج آزمون و نحوه اعتراض مشخص می‌شود.

البته ممکن است یک مسیر ثبت اعتراض به نتایج آزمون کتبی استخدامی بصورت همیشگی در سایت مجری آزمون فراهم باشد. در این حالت در صورت عدم صدور اطلاعیه نحوه اعتراض از این مسیر می‌توان اقدام نمود.

شیوه و نحوه اعتراض به نتایج آزمون با توجه به سیاست‌های مجریان آزمون (نهادی که مسئول برگزاری آزمون می‌باشد) می‌تواند متفاوت باشد. بسته به مجری آزمون مسیری برای اعتراض به نتایج آزمون مشخص می‌شود.

سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان جهاد دانشگاهی، ایران آزمون و… از جمله شناخته شده‌ترین مجریان آزمون‌های استخدامی می‌باشند.

نکته:

وجود امکان اعتراض به نتایج آزمون کتبی کاملا بستگی به سیاست‌های مجریان آزمون دارد. بدین معنی که برخی از مجریان آزمون مسیر مشخصی برای اعلام اعتراض برای معترضان نتایج مشخص نمی‌کنند و متاسفانه این نقصان باعث سردرگمی شرکت کنندگان معترض به نتایج آزمون می‌شود.

نحوه اعتراض به نتایج آزمون‌های سازمان سنجش:

اولین و شناخته شده‌ترین مجری آزمون‌‌های کشور سازمان سنجش است که خوشبختانه مسیر مشخص و دقیقی را جهت اعلام اعتراض به نتایج آزمون قرار داده است.
شرکت کنندگان در آزمون استخدامی دولتی مانند آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و… درصورتیکه سازمان سنجش مجری برگزاری آن ها بوده باشد جهت اعتراض به نتایج آزمون خود می‌توانند به سایت سازمان سنجش، بخش سامانه پاسخگویی مراجعه نموده و اعتراض خود را نسبت به نتایج آزمون کتبی با تکمیل فرم اعتراض آزمون استخدامی بصورت کتبی اعلام نمایند.

پیش‌تر راهنمای تصویری نحوه اعتراض به نتایج آزمون آموزگاری در سایت ایران استخدام به اطلاع کاربران عزیز رسیده‌ است.

در این بخش نیز مراحل اولیه ثبت اعتراض نتایج آزمون را در سازمان سنجش مختصرا توضیح داده‌ایم:

  • مرحله اول: وارد سایت سازمان سنجش به آدرس: sanjesh.org و بر روی بخش مشخص شده‌ در تصویر زیر کلیک نمایید.
مرحله اول

مرحله دوم: در مرحله بعد وارد صفحه زیر می‌شوید. روی بخش “ورود به سیستم پاسخگویی” کلیک نمایید.

مرحله دوم

مرحله سوم: در مرحله بعدی وارد صفحه زیر می‌شوید. در صورتیکه قبلا در سامانه پاسخگویی سیستم اینترنتی سازمان سنجش عضو شده باشید، روی دکمه “ورود به سامانه” در غیر این صورت روی دکمه “عضویت در سامانه” کلیک نمایید.

مرحله سوم

مرحله چهارم: در صورت کلیک بر روی دکمه “عضویت در سامانه” وارد صفحه زیر می‌شوید. اطلاعات خواسته شده در فرم را تکمیل نمایید. سپس طبق بخش مشخص شده در تصویر، تاییدیه مشخص شده را علامت زده و روی دکمه “تایید” کلیک نمایید.

پس از این مرحله نام کاربری و رمز عبور به شماره تلفن همراه شما ارسال خواهد شد. به صفحه قبلی برگشته (مرحله سوم) روی دکمه “ورود به سامانه” کلیک نمایید. اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و سپس وارد مرحله اعلام اعتراض شوید. در مرحله آخر عنوان درخواست را وارد نمایید. متن درخواست خود را با ضمیمه مدارک و شواهد معتبر خود تکمیل کرده‌ و ارسال نمایید.

نحوه اعتراض به نتایج آزمون‌های جهاد دانشگاهی:

چنانچه این مجری آزمون پس از اعلام نتایج اولیه مسیر مشخصی را برای اعتراض مشخص نکرده باشد، معترضان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز آزمون‌ جهاد دانشگاهی با بخش “تماس با ما” ارتباط بگیرند.

مرحله اول: در مرحله اول به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی مراجعه نمایید. طبق تصویر مشخص شده روی بخش “تماس با ما” کلیک نمایید.

مرحله اول

مرحله دوم: در مرحله بعدی وارد صفحه زیر می‌شوید که مجموعه‌ای از راه‌های ارتباطی با این مرکز را مشاهده می‌نمایید. می‌توانید با شماره تماس درج شده در این بخش تماس حاصل نموده و مراتب را پیگیری نمایید.

مرحله دوم

نحوه اعتراض به نتایج آزمون کتبی سایر آزمون‌ها:

علاوه بر دو مجری شناخته شده که از آن‌ها نام برده شد، در بعضی مواقع دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و… مجری و مسئول برگزاری آزمون‌های استخدامی می‌باشند. همانطور که قبل‌تر اشاره شد، به جز سنجش و جهاد دانشگاهی سایر مجریان آزمون مسیر مشخصی جهت اعتراض قرار نمی‌دهند. در صورتیکه مسیری جهت اعتراض مشخص نشده باشد افراد می‌توانند با سازمان استخدام کننده نیز در تماس باشند.

اعتراض به نمره مصاحبه

راهنمای اعتراض به نمره مصاحبه استخدامی و ارزیابی تکمیلی

پس از قبولی داوطلبان در مرحله آزمون کتبی، زمانی جهت ارزیابی تکمیلی مشخص می‌شود. در این مرحله داوطلبان باید چندین مرحله مصاحبه را با موفقیت طی کنند. از جمله مصاحبه تخصصی، روانشناسی و…

پس از اعلام نتایج مصاحبه، در صورتیکه افراد نسبت به نتایج اعتراض داشته باشند، در وهله اول سازمان مربوطه پاسخگوی اعتراض داوطلبان معترض خواهد بود. در صورت عدم رفع مشکل و پافشاری داوطلب به نتیجه آزمون، در مرحله دوم امکان پیگیری از طریق دیوان عدالت اداری نیز وجود خواهد داشت.

راهنمای اعتراض به نتایج در مرحله گزینش

مرحله گزینش، مرحله نهایی فرآیند استخدام در نهادهای دولتی می‌باشد. افراد با قبولی در مرحله مصاحبه در نهایت وارد این مرحله می‌شوند. در اعتراض به نتایج گزینش و استشهاد محلی که مرحله نهایی در اکثر آزمون‌های استخدامی می‌باشد، در وهله اول هسته گزینش و در وهله دوم هیأت مرکزی پاسخگوی اعتراض متقاضیان خواهد بود.

سخن پایانی

اعتراض به نتایج آزمون‌های استخدامی حق قانونی هر داوطلب است. مهم است که این اعتراض‌ها به صورت سازنده و مستند انجام شود تا بتوانند به بهبود فرآیندها و دقت آزمون‌های آتی کمک کنند. در ادامه یک جمع بندی و راهنمای کلی جهت اعلام اعتراض به نتایج آزمون‌های استخدامی که سوال در مرود نحوه اعلام اعتراض آن‌ها زیاد است را قرار داده‌ایم:

سایت اعتراض به نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش

معمولا مجری آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش، سازمان سنجش و جهاد دانشگاهی می‌باشد. جهت اعتراض به نتایج آزمون آموزگاری، اعتراض آزمون دبیری و هنرآموز، می‌توانید با توجه به اطلاع از مجری آزمون، به سایت مجری مربوطه مراجعه نموده و مراحل را طبق توضیحات ذکر شده در بالا طی نمایید.

اعتراض آزمون نظام مهندسی (اعتراض آزمون طراحی)

بر اساس آخرین اطلاعات، مجری آزمون نظام مهندسی در سال اخیر وزارت راه و شهرسازی معاونت مسکن و ساختمان بود. داوطلبان جهت اعلام اعتراض به نتایج آزمون خود می‌توانند با معاونت مذکور تماس حاصل نمایند.

اعتراض آزمون وکالت

آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه معمولا توسط سازمان سنجش انجام می‌شود. جهت اعتراض به نتایج آزمون‌های سنجش، طبق توضیحات ذکر شده در بخش‌های قبلی می‌توانید درخواست خود را ثبت نمایید.

جهت مشاهده تقویم استخدامی سال جاری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    آیا درصورتی که نفرات قبول شده انصراف داده یا گزینش رد شوند امکان قبولی نفرات بعدی که معترض هستند وجود دارد؟

    1. سلام
      جذب نیرو از نفرات ذخیره بستگی به سیاست هر مجموعه دارد.
      اما به صورت کلی بله امکانش وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا