کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی بازار کار رشته اویونیک و حقوق و درآمد آن

زمان مطالعه: 5 دقیقه

بررسی بازار کار و حقوق رشته اویونیک هواپیما

مهندسی اویونیک چیست؟ امروزه خلبانی و هدایت هواپیما کمی با گذشته متفاوت‌تر شده‌است. پیشرفت سیستم‌های هواپیمایی و استفاده از تکنولوژی‌های بروز، سختی و ریسک بسیاری از کارها در خلبانی را تا حدود زیادی کاهش داده‌است. وظیفه نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر سیستم‌های الکترونیکی و کمک ناوبری موجود در هواپیما به عهده مهندس اویونیک است. در ادامه این مطلب با بررسی اینکه منظور از رشته اویونیک چیست با ما همراه باشید تا بیشتر با این رشته‌ و میزان حقوق و درآمد آن آشنا شویم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته اویونیک هواپیما

علاقه‌مندان به اشتغال به‌عنوان مهندس اویونیک(به انگلیسی avionics) باید در دوران دبیرستان رشته‌ ریاضی – فیزیک را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌‌ و سعی کنند پایه‌ی دروس ریاضی و فیزیک خود را قوی کنند. این افراد می‌توانند پس از اخذ مدرک دیپلم با شرکت در کنکور سراسری به تحصیل در رشته الکترونیک هواپیما و یا مخابرات هواپیما در یکی از دانشگاه‌های دولتی بپردازند. همچنین می‌توانند رشته اویونیک هواپیما علمی کاربردی و یا رشته اویونیک در دانشگاه آزاد را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

مطلب مرتبط: پردرآمدترین شغل های رشته ریاضی برای خانم ها و آقایان

دانشگاه های دارای رشته اویونیک

برخی از دانشگاه‌هایی که رشته‌ اویونیک را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • دانشگاه علمی کاربردی ساها
  • مرکز آموزش علمی کاربردی علوم و فنون هوایی تهران
  • دانشکده صنعت هواپیمایی
  • دانشکده علوم هوایی سماپران

لیست دروس رشته اویونیک هواپیما

ازجمله مهمترین دروس این رشته‌ می‌توان به “سیستم‌ها و سنسورهای اویونیکی”، “یکپارچه سازی سیستم‌های اویونیکی”، “طراحی و تحلیل سیستم‌های کنترلی دیجیتال” و… اشاره کرد.

دوره اویونیک هواپیما چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبل نیز اشاره شد، دانشجویان پس از اخذ مدرک دانشگاهی خود جهت شرکت در آزمون و اخذ گواهینامه B2 به سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می‌شوند. دانشجویان در این دوره درک دقیقی از طیف سیستم‌های معمولی در هواپیماهای پیچیده مدرن، از جمله حسگرها و محرک‌ها، کنترل پرواز، ناوبری، مدیریت پرواز، مدیریت موتور، قدرت، ارتباطات، نمایشگر، اتوبوس داده‌ و سایر فن‌آوری‌های اویونیک پیدا می‌کنند.

مهندس اویونیک

بازار کار رشته اویونیک هواپیما در ایران

تخصص‌های اویونیك، الكترونیك و مخابرات هواپیمایی، در سازمان هواپیمایی هر كشوری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین دلیل متخصصانی توانمند در این زمینه و استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مرتبط از ضرورت‌های هر جامعه رو به پیشرفت امروزی به حساب می‌آید. سازمان هواپیمایی کشور ما نیز هر ساله تعداد زیادی از متخصصان توانمند که در رشته اویونیک تحصیل کرده‌اند را در این سازمان استخدام می‌کند. بر همین اساس سالانه شاهد تعدادی آگهی‌های استخدام اویونیک هواپیما در سطح کشور هستیم.

فارغ‌التحصیلان رشته اویونیک هواپیمایی در چه سازمان هایی استخدام می‌شوند؟

استخدام مهندس اویونیک هواپیما معمولا در سازمان‌هایی مثل سازمان هواپیمایی کشور و یا شرکت‌های هواپیمایی خصوصی صورت می‌گیرد. البته توجه داشته‌ باشید که افراد باتوجه به توانایی خود در زمینه‌ای خاص می‌توانند در بخش‌های مختلف مرتبط با این رشته‌ استخدام شوند.

بازار کار رشته اویونیک در خارج از کشور

باتوجه به اینکه این رشته‌ جز رشته‌های بسیار کاربردی در دنیای امروز صنعت هواپیمایی محسوب می‌شود، می‌توان گفت رشته‌ اویونیک در تمام دنیا به‌خصوص در کشورهای رو به رشد امروزی از بازار کاری خوبی برخوردار است. مهندسین و متخصصان این رشته‌ قادر خواهند بود در سازمان‌های مختلف مانند شرکت های تولید هواپیما، شرکت های فروش قطعات، خطوط هوایی، شرکت‌های تولید قطعات، آکادم‌ های پرواز، نشریات تکنیکال، شرکت‌های خصوصی حمل و نقل هوایی، نیروی هوایی ارتش و دانشگاه و موسسات آموزشی در عناوین شغلی مختلف مشغول به کار شوند.

همچنین در کشوری مانند کانادا که هواپیماهای آن بسیار قدیمی هستند و باید با قوانین زیست ‌محیطی و امنیتی سفت و سختی که وجود دارند هماهنگ شوند، پیش ‌بینی می‌شود که در طی ده سال آینده، کمبود بسیار زیادی در زمینه‌ی نیروی کار در رشته اویونیک در کانادا و میان مهندسان مرتبط با صنعت هواپیمایی در کانادا ایجاد شود. بر همین اساس بسیاری از این شغل‌ها به لیست طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا اضافه شده‌اند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته ها برای مهاجرت و اپلای

بررسی حقوق اویونیک هواپیما در ایران و جهان

در کشور ما شغل‌هایی مانند الکترونیک هواپیمایی، مخابرات هواپیمایی و در حالت کلی شغل‌های فعال در سازمان هواپیمایی کشور از درآمد بالایی برخوردار هستند. حقوق مهندس اویونیک نیز از این قائده مستثنا نیست. افراد شاغل در این شغل معمولا درآمدهای بالایی دارند. البته برخی افراد با این تصور که فعالیت در سازمان هواپیمایی کشور باید حقوق و مزایای عالی مانند برخورداری از بلیط‌های داخلی و خارجی رایگان و… باشند وارد این شغل می‌شوند و با عدم مشاهده چنین تسهیلاتی کمی ناامید می‌شوند. مهندسی اویونیک جز شغل‌های پردرآمد ایران محسوب می‌شود اما نباید چنین تصور کنید که این افراد می‌توانند تسهیلات بسیار ویژه‌ای داشته‌ باشند. با داشتن برخی از ویژگی‌ها و توانایی‌ها افراد فعال در این حوزه می‌توانند درآمدهای بالاتری کسب کنند. این موارد عبارتند از:

  • آشنایی کامل با زبان انگلیسی تخصصی هواپیمایی
  • دارا بودن گواهینامه B2 اخذ شده از سازمان هواپیمایی کشور
  • کارت معافیت پزشکی و یا کارت پایان خدمت سربازی برای آقایان
  • عدم برخورداری از سو پیشینه
  • عدم تعهد به سایر ارگان‌های خصوصی و دولتی
  • دارا بودن گواهینامه معتبر تایپ MD هواپیمای بوئینگ
  • فارغ‌التحصیلی از یکی از رشته‌های الکترونیک هواپیما، کارشناسی یا کارشناسی ارشد اویونیک هواپیما و یا سایر رشته‌های مرتبط

میانگین درآمد مهندس اویونیک در بسیاری از کشورهای خارجی بالا می‌باشد. این شغل جز شغل‌های مهم با درآمد بالا در صنعت هواپیمایی اکثر کشورهای دنیا محسوب می‌شود. البته توجه داشته باشید که در خارج از ایران نیز دارا بودن تجربه، تخصص و مهارت کافی می‌تواند در میزان درآمد این افراد تاثیر زیادی دارد.

رشته اوبونیک

راهنمای جست و جوی آگهی استخدام مهندس هواپیما

شما می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های مرتبط با مهندس اویونیک، اویونیک پهباد و موارد مرتبط با آن به سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه نمایید. با عضویت به عنوان کارجو در این سایت و جست و جوی شغل موردنظر آگهی‌های استخدام مرتبط مانند استخدام اویونیک هواپیمایی ماهان، استخدام نیروی تعمیر و نگهداری، استخدام مهندس مکانیک هواپیمایی ماهان و موارد مشابه به شما نمایش داده خواهد شد.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام مهندس هواپیما

کارفرمایان علاوه‌بر اینکه می‌توانند با درج آگهی استخدام مانند استخدام تعمیر و نگهداری هواپیما، استخدام تکنسین فنی شرکت هواپیمایی، استخدام مهندس اویونیک هواپیما در سایت افراد موردنظر خود را بیابند، همچنین قادر خواهند بود با دسترسی به بانک رزومه موجود در ایران استخدام در سریع‌ترین زمان ممکن نیروی کار مناسب موقعیت شغلی خود را نیز پیدا کنند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی رشته اویونیک و بررسی بازار کار و درآمد آن در ایران و خارج از کشور پرداختیم. امروزه کنترل بسیاری از بخش‌های هواپیما بصورت کاملا سیستمی انجام می‌گیرد. از این‌رو نیاز به مهندسانی جهت طراحی، کنترل، تعمیر و نگهداری این سیستم‌ّها بسیار احساس می‌شود. این افراد در داخل ایران و خارج از آن معمولا در آمدهای بالایی دارند که میزان این درآمد ممکن است باتوجه به تحصیلات، تجربه و مهارت فرد متفاوت باشد.
توجه داشته باشید که شما می‌توانید جهت ساخت رزومه برای بالا بردن شانس استخدام خود در موقعیت شغلی دلخواهتان از رزومه ساز ایران استخدام که بصورت کاملا رایگان در اختیار کارجویان این سایت قرار گرفته است استفاده کنید تا در نهایت رزومه‌ای حرفه‌ای و منطبق بر اصول داشته باشید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس هواپیما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا