کارجومعرفی رشته های تحصیلی

معرفی بهترین رشته ها برای مهاجرت و اپلای

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت کدام اند؟

واژه مهاجرت واژه‌ای است که بسیاری از ما بارها آن را شنیده‌ایم و یا به آن فکر کرده‌ایم. مهاجرت، رفتن از یک مکان، منطقه، شهر و یا کشور به مکانی دیگر برای یافتن شغل، تحصیلات و یا زندگی بهتر است. از این رو می‌توان گفت مهاجرت انواع مختلفی دارد. اما بهترین رشته برای مهاجرت چیست؟ در این مطلب به معرفی بهترین رشته‌‌های تحصیلی برای مهاجرت به کشور های جهان میپردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

انواع مهاجرت

مهاجرت به طور کلی شامل دو نوع مهاجرت خارجی و داخلی است. البته برخی مهاجرت پناهندگی را نیز به عنوان سومین نوع مهاجرت اضافه می‌کنند؛ اما به نظر ما مهاجرت پناهندگی نیز نوعی مهاجرت خارجی برای زندگی است که روش آن متفاوت از سایر مهاجرت‌ها است. مهاجرت خارجی شامل سه نوع مهاجرت تحصیلی، مهاجرت کاری و مهاجرت برای زندگی است:

مهاجرت برای زندگی

برخی از افراد به قصد زندگی به کشورهای خارجی مهاجرت می‌کنند. مهاجرت برای زندگی به روش‌های مختلفی از جمله از طرق سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مالی، خرید ملک و… صورت می‌گیرد. داشتن پاسپورت معتبر، سند ملکی، مدارک تمکن مالی، گواهی عدم سوءپیشینه و گردش حساب جز شرایط لازم برای مهاجرت و اخذ اقامت در کشورهای خارجی است.

مهاجرت تحصیلی

احتمالا بسیاری از شما می‌دانید مهاجرت تحصیلی چیست. مهاجرت تحصیلی از جمله مهاجرت‌هایی است که تقاضا برای آن بسیار زیاد است. دریافت مهاجرت تحصیلی از طریق داشتن تاییدیه از موسسات معتبر علمی، تسلط بر زبان کشور مقصد و داشتن تمکن مالی برای گذراندن زندگی و امور تحصیلی امکان‌پذیر است. با این حال برخی از افراد نیز از مهاجرت تحصیلی رایگان استفاده می‌کنند. این نوع مهاجرت با شرایط بسیار خاص و تنها در برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان و برای رشته‌هایی محدود امکان‌پذیر است. برای مهاجرت تحصیلی می‌توان از کشورهای زیادی نام برد؛ اما آمریکا و کشورهای اروپایی جز بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شوند. در این میان، مهاجرت تحصیلی به آمریکا یکی از شیوه‌های متداول مهاجرت است که نسبت به سایر کشورها، فراوانی بیشتری دارد.

مهاجرت کاری

برای مهاجرت کاری، متقاضیان ابتدا باید ویزای کاری را دریافت کنند. شرایط اخذ ویزای کاری با توجه به کشورهای مختلف، متفاوت است. مثلا برخی از کشورها مانند استرالیا و کانادا از سیستم امتیازبندی استفاده کرده‌اند. علاوه بر این داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی از جمله مواردی است که به جذب سریع‌تر در کشور مقصد کمک می‌کند.

مهاجرت داخلی

این نوع مهاجرت نیز مهاجرت در شهرها و استان‌های یک کشور است که با اهداف مختلف تفریحی، کاری و… صورت می‌گیرد.

معرفی بهترین رشته‌های تجربی برای مهاجرت

گرچه هر فردی می‌تواند با توجه به رشته تحصیلی خود کشوری را برای مهاجرت انتخاب کند؛ اما شرایط پذیرش برای برخی از رشته‌ها بهتر از سایر رشته‌ها است. در میان رشته‌های علوم تجربی، رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی از شرایط بهتری برای مهاجرت برخوردار هستند.

بهترین رشته های پزشکی برای مهاجرت

رشته‌های پزشکی شامل انواع رشته‌ها مانند متخصص قلب و عروق، متخصص پوست و مو، متخصص مغز و اعصاب، متخصص حلق، گوشی و بینی، دندانپزشک، چشم‌پزشک و… است. رشته‌های پزشکی که بسیاری از ما نیز با آن‌ها آشنا هستیم، رشته‌هایی هستند که با درمان و مداوای بیماران در زمینه‌های مختلف سروکار دارند.

بهترین رشته های پیراپزشکی برای مهاجرت

در میان رشته‌های پیراپزشکی نیز رشته‌های مامایی، پرستاری، فیزیوتراپی، بینایی و شنوایی سنجی، علوم تعذیه و علوم آزمایشگاهی جز رشته‌های مناسب برای مهاجرت هستند. رشته‌های پیراپزشکی نیز با امور سلامتی بیماران سروکار دارند؛ اما برخلاف رشته‌های پزشکی بیشتر به صورت کارآموزی و عملی آموزش داده‌می‌شوند.

معرفی بهترین رشته‌های ریاضی برای مهاجرت

ریاضی و فیزیک، دارای رشته‌های متعددی است. با این حال در میان رشته‌های مربوط به ریاضی و فیزیک، رشته‌های شیمی، فیزیک و آمار جز رشته‌های خوب جهت مهاجرت هستند. این رشته‌ها بیشتر با مسائلی محاسباتی سروکار دارند و ریاضی نیز جز دروس مهم و مشترک تمام آن‌ها است. در کنار این رشته‌ها، رشته‌های مهندسی نیز جز رشته‌های خوب برای مهاجرت محسوب می‌شوند.

بهترین رشته‌های مهندسی برای مهاجرت

اکثر رشته‌های مهندسی برای مهاجرت خوب هستند. هر چند ممکن است اولویت‌بندی آن با توجه به کشورهای مختلف متفاوت باشد. مثلا ممکن است در آمریکا شرایط برای مهندسی شیمی از مهندسی عمران بهتر باشد؛ اما در کانادا برعکس این موضوع باشد. با این حال فارغ از کشورها، رشته‌های مهندسی فیزیک، شیمی، متالوژی، مهندسی هسته‌ای، مکانیک، کامپیوتر، محیط زیست، هوافضا، مهندسی پزشکی، عمران و معماری جز بهترین رشته‌های مهندسی محسوب می‌شوند.

معرفی بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت

علوم انسانی نیز شامل رشته‌های بسیار زیادی است که بسیاری از آن‌ها با امور پژوهشی و مدیریتی سروکار دارد. تصور بسیاری از افراد این است که رشته‌های علوم انسانی چندان برای مهاجرت مناسب نیستند. البته این موضوع از برخی جهات درست است؛ زیرا از آنجا که بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا در امور پژوهشی و تحلیلی قوی هستند و اهمیت زیادی برای رشته‌های مرتبط با امور انسانی قائلند. از این رو شرایط سختی برای پذیرش افراد در رشته‌های انسانی در نظر گرفته‌اند. اما این بدان معنا نیست که همه درها به روی این رشته‌ها بسته است. نه تنها تمام درها بسته نیستند؛ بلکه بسیاری از دانشگاه‌های برتر دنیا به رشته‌های علوم انسانی اختصاص دارد. از این رو مطمئن باشید با کسب شرایط مناسب می‌توانید به راحتی وارد بهترین دانشگاه‌ها شوید.

با این حال در میان رشته‌های علوم انسانی نیز رشته‌های حسابداری، روانشناسی، حقوق، زبان و ادبیات انگلیسی، فلسفه، علوم سیاسی و روزنامه‌نگاری در گروه رشته‌های خوب برای مهاجرت تحصیلی قرار دارند.

بهترین رشته‌های فنی برای مهاجرت

رشته‌های فنی با امور تحصیلی و فنی سروکار دارند. از جمله رشته‌های فنی که بسیاری از کشورها شرایط مهاجرپذیری برای آن‌ها را مناسب کرده‌اند می‌توان به رشته‌های جوشکاری، کشاورزی، اتومبیل (مکانیک) برق و کابیت‌سازی اشاره کرد. در رابطه با رشته‌های فنی، سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح است این است که آیا مدرک رشته‌های فنی اعتبار لازم را دارد یا خیر؟ پاسخ این است که بله، مدرک این رشته‌ها دارای اعتبار هستند؛ اما شما بعد از اخذ مدرک از هنرستان باید سه سال سابقه کار در موسسات معتبر را داشته باشید. از طرفی برخی معتقدند برای آنکه بتوانید با مدرک فنی به راحتی مهاجرت کنید، بهتر است تجربه کاری خوبی داشته باشید و یا از طریق مهاجرت کاری، اقدام کنید.

بهترین رشته‌های هنر برای مهاجرت

رشته‌های هنر همان‌طور که از نام آن نیز پیداست با امور هنری سروکار دارد. رشته‌های هنری در بسیاری از کشورهای خارجی جایگاه خوبی دارند و هنرمندان آن‌ها نیز همطراز با بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی آن کشورها هستند. هنر رشته‌های مختلفی را شامل می‌شود که برخی از آن‌ها جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند. این رشته‌ها عبارتند از عکاسی، مجسمه‌سازی، رقص، طراحی داخلی، طراحی مد، موسیقی و تولید موسیقی و انیمیشن کامپیوتری. علاوه بر این، بهترین کشورها برای ادامه تحصیل و مهاجرت با رشته‌های هنری عبارتند از فرانسه، ایتالیا، هلند، چین، ژاپن و یونان.

بهترین رشته برای مهاجرت

بهترین رشته برای مهاجرت به سوئد

سوئد یکی از کشورهای خوب اروپایی برای پذیرش مهاجران است و در چند دهه اخیر ازنظر فناوری پیشرفت زیادی داشته‌ است. این کشور زیرساخت‌های خوبی دارد و به محیط زیست اهمیت زیادی قائل است. از این رو بهترین رشته‌های تحصیلی در سوئد مربوط با امور فوق است. محبوب‌ترین رشته‌های سوئد برای پذیرش دانشجویان عبارت است از: فناوری مهندسی علوم کامپیوتر، علوم‌انسانی مطالعات محیطی، مطالعات فرهنگی، حقوق، معماری، ریاضیات.

بهترین رشته برای مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا شرایط خاصی دارد؛ اما جالب است بدانید از کانادا به عنوان راحت‌ترین کشور برای مهاجرت ایرانیان یاد می‌شود. حتی هزینه مهاجرت تحصیلی به کانادا نیز چندان بالا نیست و هر کسی می‌تواند از عهده آن برآید. البته علاوه بر کانادا می‌توان از هند، گرجستان، اوکراین، نروژ و… نیز به عنوان کشورهای کم دردسر جهت مهاجرت ایرانیان نام برد. دانشگاه‌های کانادا از طیف وسیعی از رشته‌ها حمایت می‌کند. اما برخی از رشته‌ها جز بهترین رشته‌ها می‌باشند که عبارتند از: تجارت و امور مالی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مهندسی بهداشت و پزشکی، علوم کشاورزی و جنگلداری، رسانه و روزنامه نگاری، حقوق و اقتصاد.

بهترین رشته برای مهاجرت به آلمان

بسیاری معتقدند آلمان بهترین کشور اروپایی برای مهاجرت ایرانیان است. زیرا گذشته از آنکه ایرانیان زیادی ساکن آن هستند، شرایط جذب شدن در بازار کار آن نیز مناسب است. آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که در چند دهه اخیر نیاز شدیدی به نیروی کار در زمینه‌های مختلف داشت و مجبور بود این خلا را با نیروهای خارجی پر کند. گرچه در حال حاضر این مشکل را تا حدودی در آلمان حل کرده‌اند؛ اما پذیرش نیروهای خارجی هنوز هم در صدر برنامه‌های سیاستی این کشور است. از این رو افراد زیادی متقاضی ورود به این کشور هستند. حتی بسیاری معتقدند آلمان بهترین کشور برای مهاجرت در سن بالا است. بااین حال در آلمان رشته‌های پزشکی و مهندسی شرایط بهتری برای مهاجرت دارند که عبارتند از مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو و مهندسی برق. در کنار رشته‌های مهندسی، رشته‌های پزشکی نیز جایگاه خوبی در آلمان دارند.

بهترین رشته برای مهاجرت به انگلیس

سیستم آموزش عالی انگلستان یک سیستم همه جانبه است و در چندین زمینه تحصیلی برتر است. انگلستان یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان علاقه‌مند به رشته‌های بازرگانی، مهندسی، علوم انسانی، STEM یا علوم فناوری، مهندسی و ریاضیات است. تجزیه و تحلیل کسب و کار، کامپیوتر، MBA و امور مالی، تجارت بین‌المللی و حسابداری، حقوق، مدیریت، معماری و ساخت و ساز، مد و طراحی داخلی، جز رشته‌هایی هستند که مهاجرت از طریق آن‌ها آسان‌تر از سایر رشته‌ها است.

بهترین رشته برای مهاجرت به استرالیا

استرالیا همانطور که گفتیم برای پذیرش افراد جهت امور کاری از سیستم امتیازبندی استفاده کرده است. از این رو اخذ پذیرش در زمینه مهاجرت کاری در این کشور کمی سخت‌تر از سایر مهاجرت‌ها است. با این حال افراد زیادی از طریق مهاجرت تحصیلی وارد سیستم آموزشی این کشور شده‌اند و تقاضا برای آن همچنان بالا است. یکی از دلایل این موضوع جدا از جاذبه‌های شغلی و تحصیلی، پایین بودن هزینه‌ها در این کشور است. تا جایی که برخی معتقدند استرالیا ارزان‌ترین کشور برای مهاجرت است. گرچه شرایط برای پذیرش انواع رشته‌ها در استرالیا مناسب است؛ اما رشته‌های مدیریت کسب و کار، علوم پزشکی و زیرشاخه‌های آن، معماری و رشته‌های مهندسی به ویژه عمران، کامپیوتر، زمین‌شناسی و محیط زیست، معدن، نفت، شیمی، برق، مکانیک و… جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت هستند.

بهترین رشته برای مهاجرت به کره جنوبی

کره جنوبی به واسطه پیشرفت‌های بزرگ اقتصادی خود به عنوان یک کشور پیشگام در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی مطرح می‌شود. علاوه بر این کره جنوبی برای تامین سرمایه بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی خود، چاره‌ای جز پذرش دانشجو و نیروی کار خارجی ندارد. از این رو بسیاری از افراد این کشور را برای مهاجرت انتخاب می‌کنند. اگر شما نیز علاقه‌مند به مهاجرت به این کشور هستید، خوب است بدانید که رشته‌های ارتباطات، زبان‌های خارجی، موسیقی، رشته‌های مهندسی و علوم پزشکی جز بهترین رشته‌ها برای مهاجرت به این کشور هستند.

سخن پایانی

همانطور که گفتیم شرایط برای مهاجرت با توجه به رشته‌های تحصیلی و کشور مقصد متفاوت است. اما جدا از این موضوع، داشتن برخی از ویژگی‌های کلی می‌تواند روند مهاجرت را آسان کند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تسلط بر زبان‌ انگلیسی، آشنایی با امور کامپیوتر و داشتن تخصص در برخی از حرفه‌ها اشاره کرد. از طرفی مهم است که قبل از مهاجرت شرایط کشور مقصد، توانایی خود از لحاظ مالی و روحی و نیز مشکلات مربوط به این زمینه را شناسایی کنید و مناسب‌ترین کشور را انتخاب کنید. سپس از طریق مراکز و موسسات معتبر جهت انجام کارهای مهاجرت خود اقدام کنید.

در سایت ایران استخدام آگهی های مربوط به رشته‌های تحصیلی و مشاغل مختلف درج میشوند. شما میتوانید با عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو آگهی های مرتبط با حرفه خود را بصورت پیامک و ایمیل دریافت نمایید.

جهت مشاهده آگهی استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا