معرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

پردرآمدترین شغل های رشته تجربی برای آقایان و خانم ها

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پردرآمدترین رشته های تجربی کدام اند؟

رشته علوم تجربی، یکی از رشته‌های پرطرفدار میان دانش‌آموزان است. علوم تجربی که از شاخه‌های متوسط نظری است، بر پایه علوم طبیعی، آناتومی بدن، مسائل زیستی و تجربی قرار دارد. بر این اساس، دروس رشته تجربی شامل درس‌های مهمی مانند زیست‌شناسی، انسان‌شناسی، فیزیک و ریاضی است. اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوال که رشته تجربی چه شغل هایی دارد می‌باشید، در ادامه این مطلب با معرفی پردرآمدترین رشته های تجربی همراه ما باشید تا با شغل های رشته تجربی آشنا شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط ورود به رشته تجربی چیست؟

از شرایط ورود به رشته تجربی در دوران متوسطه، میتوان به کسب حداقل نمره در درس علوم و ریاضی در مقطع اول دبیرستان اشاره کرد. این نمره برای علوم تجربی 14 و برای ریاضی، 13 است. علاوه بر این، ضریب این دروس در مقطع هفتم تا نهم نیز مهم است که در صورت کسب حدنصاب، فرد مجاز به انتخاب این رشته می‌شود. معدل برای رشته تجربی نیز از دیگر الزامات ورود به رشته تجربی است که باید بالای 18 باشد. برای انتخاب رشته تجربی در دانشگاه نیز، باید به این موضوع توجه داشته باشید که رشته تجربی چه شغل‌هایی دارد؟ زیرا برای بسیاری از افراد، موضوع شغل و بازار آن، اهمیت زیادی دارد.

توانایی‌های لازم برای رشته تجربی

رشته تجربی سخت است و ازاین‌رو، ورود به آن نیازمند توانائی‌های خاصی است. علاوه بر کسب حدنصاب در دروس و معدل لازم برای رشته تجربی که به آن اشاره کردیم، داشتن علاقه، پشتکار و داشتن مهارت و هوش در دروس شیمی، زیست و ریاضی نیز لازم است.

رشته تجربی برای چه کسانی مناسب است؟

همان‌طور که گفتیم، تجربی رشته سختی است. ازاین‌رو افرادی که وارد این رشته می‌شوند باید از توانائی‌های ذهنی و هوشی خوبی برخوردار باشند. به خصوص آنکه، دروس مهم رشته تجربی، شامل درس‌هایی مانند ریاضی، زیست، شیمی، انسان‌شناسی و… است. از طرفی داشتن حوصله، توانایی جسمی و روحی بالا نیز لازم است، زیرا بیشترین شغل‌های رشته تجربی مربوط به مسائل پزشکی و پیراپزشکی است. ازاین‌رو، افرادی که وارد این رشته و شغل‌ها می‌شوند، باید تحمل و حوصله مواجهه با بیماران را داشته باشند.

رشته تجربی

خوبی ها و بدی های رشته تجربی

رشته تجربی، دارای مزایا و معایبی است. مزایای این رشته عبارت است از: تنوع شغلی، بازار شغلی مناسب و هموار بودن مسیر مهاجرت رشته‌های آن.
رشته تجربی علاوه بر رشته‌های پزشکی، شامل رشته‌های مهندسی و علوم پایه نیز است. حتی ورود به رشته حسابداری و برخی از شته‌های مدیریت مانند مدیریت بازرگانی نیز از طریق رشته تجربی امکان‌پذیر است. تنوع شغلی، باعث شده است که راه ورود به بازار شغلی این رشته نیز مناسب باشد. چنانچه برخی از سازمان‌ها مانند بانک‌ها نیز با توجه به مهارت و تجربه افراد به استخدام دیپلم تجربی در بانک اقدام کرده‌اند.

جهت مشاهده اخبار و آگهی های استخدام دولتی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

اگر به قسمت جستجوی سایت کاریابی ایران استخدام مراجعه کنید و به جستجوی شغل‌ها و یا رشته‌های علوم تجربی بپردازید متوجه این واقعیت خواهید شد. در ایران استخدام، آخرین اخبار مربوط به استخدام درج می‌شود. مثلا استخدام رشته تجربی با دیپلم، استخدام پرستار یا استخدام دندان‌پزشک در تهران و سایر استان های کشور، استخدام رشته تجربی در اصفهان و… هموار بودن مسیر شغلی نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت رشته‌های علوم تجربی است که پیش از این به آن اشاره کردیم.

اما در کنار مزایا، رشته تجربی معایبی نیز دارد. چنانچه، ورود به این رشته، نیازمند هوش و مهارت ذهنی و حتی جسمی بالا است. همچنین ازآنجاکه رشته تجربی، رشته‌ای سخت است برای قبولی در رشته‌های آن نیازمند تلاش زیاد هستید. و در نهایت ازآنجاکه متقاضیان این رشته زیاد است، بنابراین قبولی در کنکور تجربی سخت‌تر از سایر شاخه‌های نظری است.

مشاغل رشته تجربی کدام اند؟

رشته تجربی، مشاغل زیادی را در برمی‌گیرد. که ازنظر درآمدی، بازار شغلی، مناسب بودن برای مهاجرت و… شرایط متفاوتی دارند. برای درک این تفاوت‌ها، ابتدا باید بدانیم که مشاغل رشته تجربی کدام‌اند؟

لیست شغل های رشته تجربی

مشاغل رشته تجربی، شامل چند دسته پزشکی- پیراپزشکی، علوم پایه و دبیری است. مهم‌ترین شغل‌های پزشکی این رشته، شامل: دندانپزشکی، چشم‌پزشکی، متخصص قلب و عروق، مغز و اعصاب، پوست، مو و زیبایی و داروسازی است.

مشاغل پزشکی

دندانپزشکی

دندان‌پزشکان مشکلات دندانی را تشخیص داده و درمان می‌کنند. آن‌ها کارهایی چون پر کردن دندان‌ها، کشیدن، عصب‌کشی، ایمپلنت و نیز کارهای زیبایی مانند لمینت، کامپوزیت و… را انجام می‌دهند.

چشم‌پزشکی

شغل چشم‌پزشک شامل ارائه مراقبت‌های معمول مانند سنجش بینایی، تجویز عینک و لنزهای مختلف است. چشم‌پزشک، همچنین جراحی‌های مربوط به چشم مانند ترمیم جراحات و قرنیه و برداشتن آب‌مروارید و سایر جراحی‌های پیشرفته را انجام می‌دهد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام چشم پزشک کلیک نمایید.

متخصص قلب و عروق

متخصص قلب و عروق، با تشخیص نارسائی‌های قلبی، درمان‌های مرتبط با قلب را تجویز می‌کند. درمان‌ها می‌تواند شامل تجویز داروهای مختلف و یا انجام جراحی‌های متداول مربوط به قلب باشد.

متخصص مغز و اعصاب

متخصص مغز و اعصاب، بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب مانند انواع تومورهای مغزی، تشنج، صرع و… را تشخیص می‌دهد؛ سپس درمان‌های مربوط به بیماری‌های تشخیص داده‌شده را تجویز می‌کند.

متخصص پوست، مو و زیبایی

همان‌طور که از نام آن پیداست، مشکلات مربوط به پوست و مو را تشخیص می‌دهد. این متخصصان، علاوه بر کارهای زیبایی، روند درمانی را نیز انجام می‌دهند. روند درمانی، می‌تواند اقدامات وسیعی مانند تجویز داروهای مختلف تا جراحی‌های مربوطه را شامل شود.

داروسازی

داروساز، به بررسی، ترکیب، ، تهیه و توزیع داروها به بیماران یا پزشکان می‌پردازد و فرایند ساخت داروهای مختلف را مورد آزمایش قرار می‌دهد.

مشاغل پیراپزشکی

مشاغل پیراپزشکی نیز شامل مشاغل متعددی هستند؛ اما برخی از این مشاغل، نسبت به مشاغل دیگر مهم‌تر هستند. این مشاغل عبارت است از: بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و پرستاری

بینایی‌سنجی

بینایی‌سنجی، تشخیص بیماری‌ها و اختلالات چشمی و کمک به درمان آن از طریق روش‌های غیردارویی است.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بینایی سنج (اپتومتریست) کلیک نمایید.

شنوایی‌سنجی

شغل شنوایی سنجی نیز به مانند بینایی‌سنجی، با تشخیص اختلالات و مشکلات مربوط به شنوایی در ارتباط است.

پرستاری

شغل پرستاری نیز با اموری چون مراقبت و صحبت با بیماران، آماده‌سازی بیماران برای معاینه و درمان، تجویز داروها و درمان‌ها، نظارت بر بیماران از نظر عوارض و واکنش‌ها و… مرتبط است.

مشاغل علوم پایه

مهم‌ترین مشاغل علوم پایه، شامل مشاغل مهندسی مانند مهندسی پزشکی، علوم و مهندسی باغبانی، مهندسی فضای سبز و… است. علوم پایه، همچنین مشاغلی مانند زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی جانوری، علوم تغذیه و.. را نیز دربرمی‌گیرد.

مطلب مرتبط: بازار کار و درآمد مهندسی پزشکی در ایران

دبیری

دبیری و تدریس، جز شغل‌های مشترک میان اکثر رشته‌های تحصیلی است. با این حال، مهم‌ترین شغل‌های دبیری رشته تجربی، شامل آموزش کودکان استثنایی، آموزش ابتدایی، مدرس زیست‌شناسی و مدرس شیمی است. استخدام دیپلم تجربی در آموزش‌وپرورش به شرط گذراندن برخی از دوره‌های آموزشی خاص، در این شغل تقریبا رایج و امکان‌پذیر است.

جهت اطلاع از آخرین اخبار مربوط به استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته تجربی

شغل های رشته تجربی برای آقایان

به طور کلی اکثر رشته‌های تجربی، به‌استثنای رشته‌هایی که با مسائل زنان سروکار دارند مانند مامایی و زنان و زایمان، برای مردان مناسب هستند. با این حال از بین تمام رشته‌ها و مشاغل متعدد، رشته‌های پزشکی از محبوبیت بیشتری در میان مردان برخوردار است. در میان رشته‌های پزشکی نیز دندانپزشکی، فیزیوتراپی و داروسازی، جز شغل‌های محبوب پزشکی نزد آقایان است که در مورد این دو شغل پیش از این صحبت کردیم. اما در معرفی فیزیوتراپی باید گفت که این شغل به درمان بیماران معلول با حرکات فیزیکی و بدون استفاده از دارو می‌پردازد. پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام فیزیوتراپیست در سایت ایران استخدام را مشاهده نمایید.

در مشاغل مربوط به علوم پایه نیز شغل کشاورزی، یکی از شغل‌های علوم تجربی است که آقایان بیشتر به سمت آن می‌ورند. شغل کشاورزی با پرورش و تولید انواع محصولات کشاورزی سروکار دارد و جالب آنکه گرایشات متعددی مانند گرایش آب، گرایش اقتصاد کشاورزی و گرایش ماشین آلات کشاورزی را شامل می‌شود.

شغل های رشته تجربی برای خانم ها

در میان شغل‌های رشته تجربی برای خانم‌ها، می‌توان از شغل‌هایی مانند پرستاری، مامایی، متخصص زنان و زایمان، متخصص پوست، مو و زیبایی نام برد. البته این بدان معنا نیست که مشاغل دیگر برای خانم‌ها مناسب نیست و یا خانم‌ها به سراغ آنان نمی‌روند، بلکه به معنای آن است که این رشته‌ها از محبوبیت بیشتری نزد خانم‌ها برخوردار است. در رابطه با اکثر این رشته‌ها، پیش از این توصضیحات کلی را گفتیم. تنها توجه به این نکته کافیست که برخی از این مشاغل مانند پرستاری، علاوه بر دانشگاه، از طریق موسسات آموزشی آزاد و معتبر نیز امکان‌پذیر است. ازاین‌رو بسیای از مراکز درمانی با استخدام دیپلم تجربی برای پرستاری یا استخدام دیپلم تجربی در بیمارستان، اقدام به استخدام پرستاران و افراد آموزش‌دیده می‌کنند.

بهترین رشته های تجربی برای مهاجرت

در میان رشته‌های تجربی، رشته‌های پزشکی بیشترین شانس را برای مهاجرت و پذیرفته شدن در دانشگاه‌های خارجی دارند. داروسازی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی و… که پیش از این، از جمله این رشته‌ها است. علاوه بر این، رشته‌های علوم پایه نیز شرایط خوبی برای مهاجرت و پذیرفته شدن دارند.

مطلب مرتبط: معرفی بهترین رشته های تحصیلی برای مهاجرت و اپلای

پردرآمد ترین رشته های تجربی در ایران و جهان

در لیست درآمد رشته های تجربی، رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی و برخی از رشته‌های علوم پایه در صدر شغل‌ها و رشته‌های پردرآمد قرار دارند و جز شغل‌های خوب علوم تجربی محسوب می‌شوند. البته تعیین اینکه کدام رشته پزشکی در صدر پردرآمدترین رشته‌ها قرار دارد، کمی سخت است. زیرا درآمد هر شغل، جدا از ماهیت آن رشته به مسائلی چون محل کار، مدرک تحصیلی، مهارت‌ها، تجربه و… نیز مربوط است. از طرفی آمار دقیقی از این موضوع در ایران وجود ندارد.

رشته تجربی

لیست رشته های پردرآمد تجربی در ایران

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته و صحبت‌هایی که از سوی کارشناسان تحصیلی مطرح شده است، رشته‌های داروسازی، پزشکی و جراحی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، رادیولوژی، پرستاری، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی جز پردرآمدترین رشته‌های تجربی هستند. در بین رشته‌های علوم پایه نیز رشته علوم آزمایشگاهی و علوم و مهندسی صنايع غذايی جز رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند.
رشته‌های پزشکی، به دلیل آنکه با سلامتی افراد جامعه در زمینه‌های مختلف سروکار دارند، همیشه پرتقاضا هستند و از این رو درآمد آن‌ها نیز بالاست. به عبارتی، یک جامعه هر چقدر هم که در راستای سلامتی مردم سرمایه‌گذاری کند، باز نمی‌تواند سلامتی تک تک انسان‌ها را در تمام طول عمر آن‌ها تضمین کند. نیاز به سلامتی و درمان بیماری‌ها، موضوعی است که همیشه وجود دارد. از این رو نه تنها مشاغلی که مستقیما به امور پزشکی می‌پردازند، بلکه مشاغلی هم که به طور غیرمستقیم با مسائل پزشکی سروکار دارند، مانند رشته علوم آزمایشگاهی شرایط خوبی از نظر درآمد و بازار کار دارند.

لیست رشته های پردرآمد در جهان

رشته‌های تجربی پردرآمد در جهان نیز مربوط به رشته‌های پزشکی است. گزارشی از سایت indeed که در سال 2020 منتشر شد به موضوع پردرآمدترین رشته‌ها و مشاغل پرداخت. این موضوع نشان می‌دهد که رشته‌های تجربی از جمله پزشکی، در رتبه‌های اول تا بیست این لیست قرار دارند. در این لیست، متخصص قلب و عروق در رتبه اول قرار دارد و پردرآمد ترین شغل رشته تجربی است. متخصص بیهوشی، دومین شغل پردرآمد است. رتبه سوم و چهارم متعلق به رشته‌های ارتودنتیست و روان‌پزشکی است. جراح، متخصص جراحی لثه، پزشک و دندان‌پزشک، در رتبه‌های 5 تا 8 قرار دارند. رتبه‌های 9 و 10 نیز از آن پزشک داخلی و متخصص زنان و زایمان است. جالب آنکه سه شغل پردرآمد بعدی نیز جز رشته علوم تجربی است. این سه شغل عبارت است از: پرستار بیهوشی، متخصص اطفال و پزشک عمومی.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تکنسین بیهوشی کلیک نمایید.

نحوه تنظیم رزومه و جست و جوی آگهی‌های استخدام رشته تجربی

تنظیم رزومه جهت استخدام رشته تجربی، به چند شکل امکان دارد. گام اول که آسان‌ترین گام نیز است، استفاده از رزومه ساز رایگان ایران استخدام و یا قالب‌های آماده رزومه است. گام بعدی، تنظیم رزومه به صورت دستی است. در این روش ابتدا باید مشخصات شخصی خود را وارد نمایید. سپس مدارس و یا آموزشگاه‌های تحصیلی خود را به همراه معدل و سال تحصیلی، معرفی کنید. در قسمت بعدی، به تجارب کاری خود بپردازید. در نهایت، مهارت‌های خود را تشریح کنید. اگر مهارت خاصی در رشته‌های تجربی دارید، حتما با ذکر جزئیات آن را معرفی کنید. اگر به عنوان کارجو به دنبال استخدام در مشاغل علوم تجربی هستید، می‌توانید آگهی‌های استخدام مربوطه را از طریق عضویت در ایران استخدام دریافت کنید. جستجو از طریق موتورهای جستجو نیز روش دیگر برای جستجوی آگهی‌های استخدام است.

جهت عضویت در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو کلیک نمایید.

همچنین اگر به عنوان کارفرما به دنبال جذب نیرو ی متخصص در مشاغل نام برده شده میباشید، می‌توانید با درج آگهی استخدام، نیروهای موردنظر خود را در هر رده شغلی استخدام کنید.

جهت درج آگهی استخدام به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته علوم تجربی، جز پر تقاضاترین رشته‌های کنکور است. موضوع تقاضای بالا باعث شده است تا وضعیت بازار شغلی برخی از رشته‌ها با چالش‌هایی مواجه شود. با این حال، بازار شغلی رشته تجربی همچنان جذابیت‌های خود را دارد. ازاین‌رو اگر به علوم تجربی علاقمند هستید، باید در انتخاب رشته تحصیلی خود دقت لازم را به کار ببرید و در کنار آن، به مهارت‌ها و علاقه خود نیز توجه داشته باشید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دیپلم تجربی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا