معرفی مشاغل

درآمد و بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم ها و آقایان

بررسی بازار کار رشته مهندسی زیست پزشکی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

آشنایی با رشته مهندسی زیست پزشکی

مهندسی پزشکی (مهندسی بیومدیکال یا مهندسی زیست پزشکی) تلاقی مهارت‌های مهندسی‌ و علوم پزشکی‌ است که به طراحی، توسعه و بهبود تکنولوژی‌ها و تجهیزات پزشکی‌، از جمله ابزارها، دستگاه‌ها و سیستم‌های پزشکی می‌پردازد. اهمیت این رشته‌ در مسیر تشخیص دقیق‌تر و درمان بهتر بیماران و ارتقاء بهداشت عمومی می‌باشد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی شغل مهندس زیست پزشکی

مهندسی پزشکی کاربرد اصول و تکنیک‌های مهندسی و زیست شناسی در کنار یکدیگر است. این کار به منظور مراقبت‌های پزشکی، تشخیص و تجزیه و تحلیل مشکلات صورت می‌گیرد. این علم با استفاده از ابزارهایی مانند ضربان ساز، لگن مصنوعی، سلول‌های بنیادی و اندام‌های بیولوژیکی سعی دارد که زندگی بیماران را ساده‌تر کند.
با این تفاسیر مهندس پزشکی کیست و کار او چیست؟ همان طور که می‌دانید مهندسی یک شغل خلاقانه است. کار مهندسین بسیار متنوع است مثل طراحی و ساخت آسمان خراش‌ها یا وسایل نقلیه و حتی هواپیماها. از طرفی این شغل که ترکیبی از علوم و ریاضیات است بر روی سلامت و بهبود سطح زندگی مردم تمرکز دارد. این فرد سعی می‌کند با کمک ابزارها و متدهایی که طراحی می‌کند روند درمان و تشخیص را بهبود دهد. در این علم عناصر مهندسی مکانیک، شیمی، ریاضیات و زیست شناسی به منظور آسایش انسان‌ها با هم ترکیب شده‌اند.

چگونه مهندس پزشکی شویم؟

برای اینکه بتوانید در این رشته‌ تحصیل کنید باید دیپلم دبیرستان داشته‌ باشید. اما مهندسی پزشکی زیر گروه کدام رشته است؟ ریاضی! در نهایت بعد از اخذ دیپلم دبیرستان می‌توانید با کنکور در دانشگاه مهندسی پزشکی را انتخاب کنید. اگر قصد دارید از رشته‌ تجربی آن را دنبال کنید باید به سراغ دانشگاه‌هایی بروید که این رشته‌ را بدون کنکور ارائه می‌دهند.

تحصیل در این رشته‌ چند سال طول میکشد؟ این رشته‌ یک رشته‌ دانشگاهی پیوسته‌ است. در نتیجه در مقطع کارشناسی باید 4 سال تحصیلات آکادمیک را پشت سر بگذارید. از طرفی در مقاطع بالاتری مثل کارشناسی ارشد و دکترا هم باید برای هر کدام 2 تا 3 سال زمان بگذارید. جالب است بدانید که از نظر دانشجویان مهندسی پزشکی برای موفقیت در این حوزه تسلط کافی بر هر دو بخش علوم و ریاضی کاملا ضروری است و تنها نباید زمان و انرژی خودتان را وقف یکی از آن‌ها بکنید.
از مهم‌ترین دروس رشته مهندسی پزشکی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آناتومی
  • مدارهای الکتریکی 1 و 2
  • تجزیه و تحیلی سیستم‌ها
  • فیزیولوژی
  • بیوشیمی
  • مبانی زیست سازگاری
  • هیستولوژی و پاتولوژی
  • مبانی علوم و تکنولوژی پلیمرها
  • مهندسی بافت
  • شیمی 1 و 2
  • و …

البته که این دروس با توجه به گرایشی که در آن تحصیل می‌کنید متفاوت هستند. بحث گرایش‌ها شد، به نظر شما کدام گرایش مهندسی پزشکی بهتر است؟ بیومکانیک، بیومتریال و بیوالکترونیک از گرایش‌های این رشته هستند. اینکه بهترین گرایش را مشخص کنیم تا حد زیادی به نیاز جامعه و وضعیت بازار کار بستگی دارد. گرایش‌هایی مانند بافت، رباتیک پزشکی، پردازش سیگنال، تصاویر پزشکی و … از دیگر گرایش‌های این رشته در مقاطع بالاتر هستند.

تفاوت رشته مهندسی‌ پزشکی‌ و مهندسی زیست پزشکی چیست؟

شاید این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که آیا تفاوتی بین این دو رشته وجود دارد یا خیر؟! همانطور که میدانید رشته مهندسی‌ پزشکی به انگلیسی biomedical engineering نامیده می‌شود. ترجمه این عبارت در زبان فارسی مهندسی زیست پزشکی می‌باشد. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم هیچ تفاوتی بین این دو رشته‌ وجود ندارد.

مزایا و معایب رشته مهندسی پزشکی

مزایا

  • حقوق بالا
  • تاثیر مثبت بر کیفیت زندگی جامعه
  • حل مسئله
  • مکان‌های متنوع کاری
  • افزایش احتمال زندگی طولانی‌تر برای بیماران
  • امکان ساخت و طراحی ابزارهای جدید و کارآمد
  • و …

معایب

  • لزوم نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی
  • ساعت های کاری فشرده هستند
  • وظایف سنگین
  • احتمال آسیب دیدگی
  • وسعت دانش
  • و …

مهندس پزشکی

آینده شغلی و بازار کار رشته مهندسی پزشکی

همان طور که خودتان هم می‌دانید نیاز به تجهیزات پزشکی یک نیاز همیشگی در صنعت پزشکی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. در نتیجه وجود متخصصینی که قادر به طراحی و ساخت چنین ابزارها و تجهیزاتی باشند امری ضروری است. پس می‌توان نتیجه گرفت که بازار کار و آینده شغلی استخدام مهندس پزشکی روشن و امیدوارکننده است. به شرطی که مهارت‌ها و توانمندی‌های قابل قبولی داشته باشید و بتوانید نظر کارفرما را جلب کنید.
اما آیا بازار کار مهندسی پزشکی برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است؟ به نظر شما این رشته یک حوزه با تفکیک جنسیت است؟ خیر اینطور نیست. خانم‌ها و آقایان به طور مساوی شانس موفقیت و استخدام در این شغل را دارند.

اگر که به تحصیل در خارج از کشور هم علاقه دارید بد نیست بدانید که بازار کار مهندسی پزشکی در خارج از کشور هم یک بازار پر رونق و درآمدزاست. همچنین در حال حاضر تمامی کشورهای پیشرفته دنیا امکان تحصیل در این رشته را برای علاقه‌مندان فراهم کرده‌اند. البته که لزوم ادامه تحصیل در خارج از کشور علاوه بر رزومه تحصیلی قوی، تسلط کافی بر زبان انگلیسی است.

در بین گرایش‌های این رشته بازار کار مهندسی پزشکی گرایش بیومتریال،  بازار کار مهندسی پزشکی گرایش بالینی و بازار کار مهندسی پزشکی توانبخشی وضعیت بهتری نسبت به دیگر بخش‌ها دارد.

درآمد و حقوق مهندسی پزشکی

رشته زیست پزشکی در ایران از جمله مشاغل پردرآمد است و حقوق مهندس پزشکی در ایران جز مبالغ بالا بحساب می‌آید. میزان درآمد و حقوق این شغل به فاکتورهای متعددی مانند سطح تحصیلات، دانش، زمینه تخصص و محل کار بستگی دارد. به عنوان مثال درآمد این شغل در شرکت‌های خصوصی با حقوق و درآمد این شغل در سازمان‌های دولتی متفاوت است. حقوق ماهیانه این شغل در ایران در هر کدام از این مجموعه‌ها با توجه به سیاست‌ها و قوانینی که دارند مشخص می‌شود.
فراموش نکنید که درآمد مهندس پزشکی بی سابقه در ابتدای کار چندان بالا نیست و باید سعی کنید بعد از مدتی کارآموزی و کسب تجربه این حقوق را افزایش دهید.
به علاوه اینکه وضعیت درآمد مهندسی پزشکی در آمریکا و کانادا که هر دو جز کشورهای پیشرفته و بزرگ بحساب می‌آیند خیلی بهتر است.

چگونه به عنوان مهندس پزشکی (biomedical engineering) استخدام شویم؟

برای اینکه در این شغل استخدام شوید باید ابتدا موارد الزامی را محیا کنید.
مدرک تحصیلی مرتبط، پیش زمینه کاری قوی و تحصیلات تکمیلی. البته که به عنوان یک کارجو در فرآیند استخدام به یک رزومه کامل هم نیاز دارید. برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کمک بگیرید. بعد از جمع آوری الزامات ضروری جهت استخدام باید به دنبال فرصت‌های شغلی باشید.
هر مجموعه‌ای که متقاضی نیروی کار مهندسی‌ پزشکی است روند استخدام مختص به خودش را دارد. به عنوان مثال استخدام مهندسی پزشکی در بیمارستان تهران با استخدام مهندسی پزشکی در سپاه و یا بیمارستان ارتش فرآیند متفاوتی دارد. هر کدام از این مجموعه‌ها نحوه مصاحبه و همچنین استانداردهای شغلی مختص خودشان را دارند.
به طور کلی نهادهای دولتی و خصوصی فرآیند استخدام متفاوتی دارند. به عنوان مثال برای کار در نهادهای دولتی حتما باید در آزمون‌های استخدامی که توسط همین نهادها برگزار می‌شوند شرکت کنید.
در حالی که شرکت‌های خصوصی اکثرا این آزمون ورودی را ندارند و توجه آن‌ها بر روی فاکتورهای دیگری مانند تسلط در مصاحبه، رزومه، تجربیات و دانش کافی است.
همچنین اکثر سازمان‌های دولتی بعد از اعلام نتایج آزمون‌ها و همچنین مصاحبه تخصصی و عمومی و در نهایت گزینش یک دوره آموزشی دارند که باید طرح یا همان کارآموزی خودتان را در این مدت زمان سپری کنید و سپس شروع به کار کنید، برعکس شرکت‌های خصوصی در زمینه با مدت زمان کارآموزی خیلی سخت‌گیر نیستند.
برای آگاهی از فرصت‌های شغلی شهرهای مختلف مانند تهران یا به طور کلی استخدام مهندسی پزشکی در وزارت کار کافیست که اخبار استخدام را در سایت‌ ما دنبال کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه تنظیم و ایجاد رزومه مهندسی پزشکی

یکی از فاکتورهای حیاتی که کارفرما در زمان استخدام به آن توجه می‌کند رزومه کارجو می‌باشد. یک رزومه خوب باید در عین خلاصه بودن و سادگی تمامی اطلاعات لازم را در اولین نگاه به مخاطب خود انتقال دهد.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز ایران استخدام کلیک نمایید.

از نکات مهم در ایجاد رزومه مهندسی پزشکی می‌توانیم به اطلاعات پایه، تحصیلات، تجربیات کاری، دستاوردها، مهارت‌ها، علایق، نمونه کارها و اطلاعات تماس اشاره کنیم. این‌ها بخش‌هایی هستند که باید در هر رزومه باشند.
بعد از تایید اولیه رزومه نوبت به مصاحبه حضوری یا آنلاین می‌رسد. اعتماد به نفس کافی، صادق بودن، پاسخ‌های کوتاه و مرتبط، آراستگی، ایجاد ارتباط صمیمی با مصاحبه کننده، آمادگی از قبل(تمرین کنید)، حضور سر وقت، خونسردی و … از نکات مهم در مصاحبه مهندس پزشکی هستند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم که بعد از مصاحبه خودتان پیگیر باشید و با یک پیغام دوستانه وضعیت خودتان را پرس و جو کنید.

چگونه فرصت‌های شغلی و آگهی‌های استخدام مهندس پزشکی را جست و جو کنیم؟

نحوه جست و جوی فرصت‌های شغلی و استخدام مهندسی پزشکی در کاریابی ایران استخدام درست مانند جست و جوی دیگر موقعیت‌های شغلی است. به طور کلی برای اینکه بتوانید از سرویس‌ها و خدمات وبسایت ما استفاده کنید قدم اول ثبت نام در سایت است. اگر خودتان دنبال کار باشید باید به عنوان کارجو ثبت نام نمایید. چنانچه به دنبال استخدام و جذب نیروی متخصص برای مجموعه خود می‌باشید باید به عنوان کارفرما ثبت نام نمایید.

بعد از ثبت نام در سایت می‌توانید برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی در شهرهای مورد نظرتان از فیلترهای موجود در سایت استفاده کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال فرصت‌های موجود در شهر تهران هستید کافیست از میان شهرها تهران را انتخاب کنید. در نتیجه تمامی فرصت‌های استخدام مهندسی پزشکی در تهران برایتان نمایش داده می‌شود، این کار فرآیند پیدا کردن موقعیت‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر می‌کند.

به علاوه همان طور که بالاتر هم گفتیم می‌توانید برای ساخت رزومه از رزومه ساز آنلاین ما کمک بگیرید. همچنین اگر خودتان کافرمایید و می‌خواهید آگهی شغلی منتشر کنید تنها کافیست به بخش درج آگهی استخدام بروید و متن مورد نظرتان را بارگذاری کنید.

سخن پایانی

مجموعه ایران استخدام همیشه در تلاش است تا کاربران خود را با استفاده از پلتفرم‌های مختلفی که دارد از آخرین و جدیدترین فرصت‌های شغلی مطلع کند. برای تجربه بهتر پیشنهاد می‌کنیم که اپلیکیشن ما را دانلود و نصب کنید. با استفاده از اپلیکیشن ایران استخدام دسترسی راحت‌تری به اخبار، موقعیت‌ها، رزومه و پروفایل خودتان دارید. همچنین خیالتان از بابت اعتبار آگهی‌ها راحت باشد. به این خاطر که تیم کیفی ما سعی می‌کند تا جای ممکن از صحت و اعتبار آگهی‌ها اطمینان حاصل کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندسی پزشکی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا