معرفی رشته های تحصیلی

بهترین و پردرآمد ترین رشته های مهندسی کدام اند؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معرفی رشته های مهندسی آینده دار

رشته مهندسی، یک رشته‌ سخت و البته باپرستیژ در ایران محسوب می‌شود. گذشته از موضوع پرستیژ، یکی از عواملی که موجب محبوبیت رشته‌های مهندسی میشود، درآمد بالای مهندسان است. برخی معتقدند رشته‌های مهندسی جز پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در ایران هستند و همین موضوع باعث میشود تا موقعیت رشته‌های مهندسی نسبت به سایر رشته‌ها، بهتر باشد. بااین‌حال، وارد شدن به رشته مهندسی، مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی را می‌طلبد. چنانچه طبق آزمون شخصیتی MBTI که جز آزمون‌های مهم روانشناسی است، مهندسان ازنظر شخصیتی دارای تیپ ISTJ هستند. ویژگی شاخص این افراد منطقی بودن است، زیرا فردی با تیپ شخصیتی ISTJ در کار خود بسیار منظم و روشمند هستند. آن‌ها به‌جای ایده‌های بزرگ به حقایق متکی هستند و ازنظر هوشی، به‌خصوص هوش ریاضی در سطح بالایی قرار دارند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

راهنمای ورود به مشاغل مهندسی

رشته مهندسی، انواع مختلفی دارد. ورود به این رشته در دوره دبیرستان، هم از طریق رشته تجربی و هم از طریق رشته ریاضی و فیزیک امکان‌پذیر است. بعد از اتمام دوره دبیرستان، متقاضیان می‌توانند از طریق کنکور تجربی و یا ریاضی وارد رشته‌های مهندسی تجربی و یا رشته‌های مهندسی ریاضی مانند مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر و یا مهندسی مواد که مادر رشته‌های مهندسی است، شوند. البته اگر تمایل به شرکت در کنکور ندارید، می‌توانید از طریق رشته‌های مهندسی بدون کنکور وارد برخی از رشته‌های مهندسی شوید.

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های مهندسی در ایران و جهان

نتایج نظرسنجی جدید Monster.com نشان می‌دهد که مهندسان جزو راضی‌ترین گروه‌های شاغل هستند. اما اکثر آن‌ها به آینده شغلی خود اعتماد نداشتند. طبق همین نظرسنجی، اکثر کارفرمایان به استخدام مهندسان امیدوار بودند. به‌طورکلی، گزارش‌های موجود و بررسی وضعیت مهندسان، بازار کاری آنان را روشن نشان می‌دهد. ازنظر درآمد نیز مهندسان در اکثر کشورها، درآمد مناسبی دارند. چنانچه طبق گزارش اداره کار آمریکا، متوسط ​​حقوق دریافتی برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در ایالات‌متحده 85599 دلار در سال یا 41.15 دلار در ساعت است. کسانی که در 10 درصد پایینی قرار دارند کمتر از 57000 دلار در سال درآمد دارند و 10 درصد برتر بیش از 127000 دلار درآمد دارند.

آینده مهندسی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، آینده‌ای روشن است. زیرا وضعیت استخدام مهندسان همچنان مناسب است و تقاضا برای آن بالا است. ازنظر درآمد و حقوق نیز میزان درآمد رشته‌های مهندسی تقریبا بالا است و مهندسان ازنظر وضعیت درآمدی، شرایط مناسبی نسبت به برخی از رشته‌ها دارند.

رشته مهندسی

مقایسه درآمد رشته‌های مهندسی

رشته‌های مهندسی، باوجودآنکه وضعیت مناسبی دارند، اما شرایط برخی از آن رشته‌ها ازنظر درآمد، بازار کار و آینده شغلی متفاوت است. بااین‌حال نمی‌توان با قاطعیت گفت که کدام رشته مهندسی پردرآمدتر از رشته‌های دیگر است. زیرا درآمد رشته‌ها به حجم کارها، محل کار، تجربه، مهارت و… بستگی دارد. حتی دانشگاهی که فرد در آن تحصیل‌کرده است نیز بر روند شغل و درآمد تاثیرگذار است. مثلا فارغ‌‌التحصیلان رشته‌های مهندسی دانشگاه تهران یا فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی دانشگاه شهید بهشتی ممکن است به دلیل کسب مهارت‌ها یا تجارب خاص دانشگاهی وضعیت شغلی و درآمدی بهتری نسبت به فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها داشته باشند. بااین‌حال اگر بخواهیم رشته‌های مهندسی را ازنظر درآمد با یکدیگر مقایسه کنیم باید گفت که رشته‌های مهندسی متالورژی، مهندسی نفت، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکانیک و مهندسی هسته‌ای بیشترین درآمد را نسبت به سایر رشته‌های مهندسی دارند.

پردرآمدترین و بهترین رشته‌های مهندسی در ایران کدام آند؟

رشته‌های مهندسی همان‌طور که گفته شد جز رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. در اینجا به برخی از پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ایران پرداخته شده است. البته بعضی از این رشته‌ها جز پردرآمدترین و بهترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها هستند و بعضی از آن‌ها نیز جز بهترین رشته‌های مهندسی برای آقایان در ایران. در ادامه به بررسی پردرآمد ترین رته های مهندسی برای آقایان میپردازیم.

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی برای آقایان

مهندسی متالورژی

مهندسی متالوژی که مهندسی مواد نیز نامیده می‌شود، همان‌طور که گفته شد مادر رشته‌های مهندسی است. این رشته، جز رشته‌های سخت مهندسی محسوب می‌شود. ازاین‌رو افراد کمی سراغ آن می‌روند. اکثر متقاضیان آن‌هم آقایان هستند. زیرا محیط‌هایی که به استخدام فارغ‌التحصیلان متالورژی می‌پردازد، محیط‌هایی مانند صنایع دفاعی، فولادسازی، کشتی‌سازی، خودروسازی و… است که با روحیات آقایان بیشتر سازگار است. زیرا از یک‌سو کار در این نوع محیط‌ها سخت و سنگین است، در ثانی زمان‌بر است. یعنی ممکن است گاهی شما مجبور شوید هفته‌ها به‌دوراز خانه بر سر یک پروژه فعالیت نمایید. با توجه به این موارد، مهندسی متالورژی، جز رشته‌های پردرآمد ایران است.

مهندسی نفت

مهندسی نفت نیز به دلیل آنکه با نفت و مشتقات آن سروکار دارد و منبع درآمدی کشور از آن است، یک شغل پردرآمد محسوب می‌شود. حتی می‌توان گفت، شغل‌های بسیاری به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با نفت و مهندسی نفت در ارتباط است. از طرفی این شغل نیز جز شغل‌های سخت محسوب می‌شود. هرچند برخی از گرایش‌های آن ممکن است سختی کمتری داشته باشد. اما در کل این رشته نیز جز رشته‌های سخت است و گاهی نیازمند آن است که فرد ساعت‌ها و حتی روزها و هفته‌ها روی دریا باشد. ازاین‌رو و با توجه به‌سختی کار و مهارت، درآمد آن نیز بالا است. این رشته را می‌توان جز بهترین رشته مهندسی برای مهاجرت نیز دانست.

مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک، جز بهترین شغل‌های مهندسی است و ازاین‌رو، تقاضا برای آن بسیار بالا است. یکی از دلایل بالا بودن تقاضا در این رشته، درآمد بالای آن است. مهندس مکانیک می‌تواند به‌طور مستقل نیز به کار مشغول شود. یعنی تابع کارفرما نباشد. در این صورت ممکن است درآمد او بسیار بیشتر شود. علاوه بر این، گرایش‌های شغلی مهندسی مکانیک بسیار متنوع است که برخی از آن‌ها جز شغل‌های پردرآمد محسوب می‌شوند. به‌عنوان نمونه مهندسی اتوماسیون، به دلیل طراحی، ساخت و نگهداری ماشین‌آلات، درآمد خوبی دارد. یا مهندسان تحقیق و توسعه که به تولیدات محصولات جدید می‌پردازند نیز از وضعیت درآمدی مناسبی برخوردار هستند.

رشته مهندسی

پردرآمدترین و بهترین رشته‌های مهندسی برای خانم‌ها

مهندسی عمران

مهندسی عمران به دلیل طراحی سازه‌های عمرانی، شغلی پرطرفدار با درآمد بالا است. روند ساخت‌وساز و طراحی شهرها، هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. به عبارتی تقاضا برای آن همیشه وجود دارد. ازآنجاکه طرح‌های عمرانی نیازمند خلاقیت هستند و باید منحصربه‌فرد باشند، ازاین‌رو درآمد آن‌ها نیز بالا است. بر این اساس می‌توان مهندسی عمران را شغلی منحصربه‌فرد و سخت دانست که وارد شدن به آن کار هرکسی نیست. بااین‌حال این رشته، جز رشته و شغل‌های پرطرفدار میان خانم‌ها است. به عبارتی می‌توان مهندسی عمران را جز پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در میان خانم‌ها دانست.

مهندسی معماری

مهندسی معماری نیز شباهت زیادی به مهندسی عمران دارد، اما میان این دو رشته تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. ازجمله آنکه معماری، برخلاف مهندسی عمران که بر طراحی سازه‌ها تمرکز دارد، بیشتر با اصول زیبایی‌شناختی سازه‌ها سروکار دارد. بنابراین، مهندسی معماری، علاوه بر آنکه نیازمند مهارت‌های نرم‌افزاری است، نوعی نگاه زیبایی‌شناختی و هنری را نیز می‌طلبد. به همین دلیل است که خانم‌ها علاقه زیادی به این شغل دارند. مهندسی معماری نیز به دلیل سروکار داشتن با سازه‌ها که جز کالبد اصلی شهرها محسوب می‌شود، شغلی حساس، سخت و درعین‌حال پردرآمد است.

مهندسی کامپیوتر

این شغل، با امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر در ارتباط است. کامپیوتر در حال حاضر به یکی از ضروریات زندگی انسان‌ها در محیط کار و حتی امور شخصی تبدیل‌شده است. مهندسی کامپیوتر، دامنه وسیعی از مشاغل را شامل می‌شود. ازجمله تعمیر سخت‌افزار و نرم‌افزار کامپیوتر، طراحی نرم‌افزار، سایت و… این شغل در کنار سختی‌های خود، امنیت بالایی دارد و درآمد آن نیز به دلیل نیاز مداوم کاربران به کامپیوتر و نرم‌افزارهای جدید، زیاد است. ازاین‌رو می‌توان آن را جز شغل‌های مهندسی پردرآمد برای خانم‌ها دانست.

به‌طورکلی، رشته‌هایی که معرفی شدند، جز بهترین رشته‌های مهندسی و پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در ایران هستند؛ هرچند برخی از آن‌ها مانند مهندسی فیزیک، ریاضی، شیمی، موارد و… از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

بهترین رشته‌های مهندسی برای اپلای و مهاجرت

مهاجرت با اکثر رشته‌های مهندسی، آسان است، اما برخی از این مشاغل و رشته‌ها مانند مهندس کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی هوا و فضا و مهندسی نفت وضعیت بهتری برای مهاجرت دارند و از جمله بهترین رشته های مهندسی برای مهاجرت می‌باشند. آمریکا، کانادا، اتریش، آلمان، فرانسه و سوئیس به عنوان بهترین کشورها جهت مهاجرت مهندسان می‌باشند.

بهترین رشته های مهندسی برای مهاجرت به آمریکا

طبق آمار به دست آمده در چند سال اخیر، تحصیل بیش از 19600 دانشجو در رشته های مهندسی آمریکا باعث شده‌است تا جزو پرطرفدارترین رشته ها برای مهاجرت به آمریکا محسوب شوند. دانشکده فنی ماساچوست (MIT) به عنوان پرطرفدارترین و معتبرترین دانشگاه دنیا که در این کشور قرار دارد، در این امر بی تاثیر نیست. از علت های دیگر محبوبیت این رشته ها می‌توانیم به درآمد بالای فارغ التحصیلان مهندسی اشاره نماییم. مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی کامپیوتر از جمله مهمترین و بهترین رشته های مهندسی برای مهاجرت به آمریکا می‌باشد.

پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در جهان

برخی از رشته‌های مهندسی با درآمد بالا در جهان، عبارت است از:

مهندسی نفت

طبق رتبه‌بندی بهترین رشته‌های مهندسی در آمریکا، مهندسی نفت جز شغل‌های پردرآمد است. چنانچه متوسط ​​حقوق آن بیش از 137،00 دلار است. حتی پیشبینی میشود که ده درصد برتر از مهندسان نفت می‌توانند حقوقی بیش از 208000 دلار داشته باشند. البته همانطور که بالاتر اشاره شد، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک نیز جزو پردرآمدترین مشاغل مهندسی در آمریکا می‌باشند.

مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر از دیگر مشاغل پردرآمد مهندسی است. متوسط ​​حقوق مهندس کامپیوتر 117220 دلار است. اما 10 درصد برتر در این حرفه می‌توانند حقوقی بیش از 185000 دلار داشته باشند.

مهندسی هوافضا

میانگین حقوق مهندس هوافضا نیز 116500 دلار است. مهندسان هوافضا اگر جزو 10 درصد برتر باشند، می‌توانند حقوقی بیش از 166000 دلار داشته باشند.

مهندس هسته‌ای

میانگین دستمزد مهندسان هسته‌ای نیز فوق‌العاده است و  حدود 116500 دلار  است. 10 درصد برتر می‌توانند حقوقی بیش از 179000 دلار داشته باشند.

مهندس شیمی

مهندسان شیمی از حقوق بالایی برخوردار هستند و میانگین حقوق آن‌ها متوسط حقوق: 108770 دلار است. 10 درصد برتر می‌توانند انتظار داشته باشند سالانه بیش از 176000 دلار درآمد داشته باشند.

البته ترتیب این رشته‌ها ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. مثلا پردرآمدترین رشته‌های مهندسی در کانادا، مهندسی داده و مهندسی عمران میباشند. اما به‌طورکلی، این رشته‌ها، جز رشته‌ها و شغل‌های پردرآمد مهندسی محسوب می‌شوند.

رشته مهندسی

چگونه آگهی‌های استخدام مشاغل مهندسی را جست‌وجو کنیم؟

گرچه وضعیت استخدام و اشتغال رشته‌های مهندسی در ایران، روشن است اما این بدان معنا نیست که همه افراد بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار ‌شوند. حتی اگر شما در بهترین رشته مهندسی در دنیا نیز تحصیل ‌کرده باشید برای ورود به بازار کار، نیازمند تلاش هستید. بنابراین ورود به بازار کار، به تلاش کارجو در جستجوی آگهی‌های استخدام نیز بستگی دارد.

جستجو آگهی‌های استخدام، به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اولین روش، جستجوی شغل موردنظر از طریق گوگل است که می‌تواند با کلیدواژه‌های مختلفی انجام شود. مانند “استخدام مهندس فیزیک یا استخدام مهندس برق ایران استخدام”. اما اگر می‌خواهید این شغل را در شهر خاص و با شرایط خاصی مثلا دورکاری و یا سایت کاریابی خاصی جستجو نمایید، می‌توانید جستجوی خود را با برخی از عبارات محدودتر کنید. مثلا استخدام مهندس فیزیک در تهران، استخدام مهندس فیزیک در اصفهان، استخدام مهندس فیزیک بصورت دورکاری و یا استخدام مهندس فیزیک در ایران استخدام. روش دوم نیز وارد شدن به سایت کاریابی و جستجو در باکس جستجوی این سایت است.

نحوه تنظیم رزومه مشاغل مهندسی

گام بعدی برای وارد شدن به بازار کار، داشتن یک رزومه مناسب است. برای این کار می‌توانید از قالب یا فرمت‌های آماده رزومه و یا رزومه ساز رایگان که در سایت ایران استخدام برای مشاغل مختلف وجود دارد، استفاده کنید. اگر هم تمایل داشته باشید به‌صورت دستی این کار را انجام دهید، می‌توانید به این شکل عمل کنید:

  1. در قسمت ابتدایی مشخصات شخصی خود مانند نام و نام خانوادگی، شماره تماس، تاریخ تولد و… را وارد کنید.
  2. در قسمت دوم، به اطلاعات تحصیلی خود مانند مدرک تحصیلی، مدارس و یا دانشگاه‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اید، معدل و… بپردازید.
  3. در قسمت سوم اگر تجربه کاری در شرکت یا سازمان خاصی دارید اشاره کنید
  4. درنهایت به مهارت‌های خود مانند مهارت‌های زبانی، کامپیوتری و… بپردازید.

جهت دانلود نمونه رزومه مهندسی صنایع و نحوه نوشتن آن کلیک نمایید.

جهت دانلود نمونه رزومه مهندس عمران و نحوه نوشتن آن کلیک نمایید.

در ضمن قابل ذکر است که کارفرمایان نیز می‌توانند با درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام، از امکانات این سایت استفاده نمایند.

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی

برای حضور در مصاحبه شغلی، توجه به چند نکته ضروری است.

  1. در مورد مصاحبه‌کنندگان، شرکت، سازمان و یا نهادی که قرار است در آنجا مصاحبه کنید، اطلاعات لازم را به دست آورید.
  2. سوالات احتمالی و پاسخ‌های آن‌ها را مرور و تمرین کنید.
  3. راه‌های تمرکز و غلبه بر استرس را تمرین کنید
  4. بر مهارت‌های شغلی خود تمرکز کنید و حتی‌المقدور آن‌ها را تمرین کنید تا بتوانید در حین مصاحبه، در مورد آن‌ها صحبت کنید یا آن‌ها را تمرین کنید.
  5. حتما کمی زودتر از زمان مصاحبه حاضر شوید تا دچار استرس نشوید.

سخن پایانی

گرچه رشته‌های مهندسی ازنظر بازار شغلی و درآمد، شرایط خوبی دارند، اما این به معنای ورود آسان و حتمی تمام فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی به بازار کار نیست. زیرا گذشته از آنکه شرایط برخی از رشته‌های مهندسی ازنظر درآمد نسبت به سایر رشته‌ها بهتر است، تجربه و مهارت شما نیز در فرایند استخدامتان تاثیرگذار است. ازاین‌رو علاوه بر در نظر گرفتن مهارت، علاقه و انگیزه بهتر است نسبت به رشته انتخابی خود، آگاهی لازم را کسب کنید.

جهت مشاهده جدید ترین آگهی های استخدام سراسر کشور در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

برگرفته از: monster.com | zippia.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا