کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

بررسی بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 7 دقیقه

درآمد رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در ایران و خارج از کشور

یکی از شاخه‌های علم بهداشت، مهندسی بهداشت حرفه‌ای است. درواقع به ترکیب علوم پزشکی و مهندسی، بهداشت حرفه‌ای میگویند. با افزایش اهمیت مسائل ایمنی و سلامت محیط کار، نیاز به متخصصان و کارشناسان علم مهندسی بهداشت حرفه ای ضرورت بیشتری پیدا کرده است. این روزها هر سازمان و کارخانه‌ای نیازمند حداقل یک متخصص و نیروی مهندس بهداشت حرفه ای است. تا بتواند با نظرات در مورد رشته بهداشت حرفه ای شرایط حفاظت از سلامت کارکنان را بخوبی فراهم کند. برای آشنایی بیشتر با چشم اندازهای کاری این شغل در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط و نحوه ورود به رشته مهندسی بهداشت حرفه ای

افرادیکه علاقه‌مند به دریافت مدرک بهداشت حرفه ای و اشتغال در این کار هستند باید در دوران دبیرستان رشته‌ علوم تجربی را انتخاب نمایند. سپس با قبولی در کنکور بتوانند مشغول به تحصیل در دانشگاه دلخواه خود شوند. البته امکان ورود به رشته مهندسی بهداشت حرفه ای از رشته ریاضی نیز وجود دارد. داوطلبان می‌توانند بعد از قبولی در کنکور در رشته بهداشت حرفه ای در پیام نور، رشته بهداشت حرفه ای دانشگاه کرمان، بهداشت حرفه ای دانشگاه آزاد و یا هر دانشگاه دلخواه دیگری مشغول به تحصیل شوند.

مطلب مرتبط: بهترین و پردرآمد ترین رشته های مهندسی کدام اند؟

رتبه لازم برای بهداشت حرفه ای

یکی از سوالت پرتکرار کنکوری‌های علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌ این است که “رشته بهداشت حرفه ای چه رتبه ای میخواد؟” درواقع تخمین رتبه مورد نیاز برای قبولی در یک رشته باتوجه به شرایط داوطلب و منطقه امتحانی و… می‌تواند متفاوت باشد. می‌توان گفت بازه حدودی برای قبولی در این رشته‌ چیزی حدود 8000 تا 20000 است که باتوجه به شرایط داوطلب می‌تواند تغییر کند.

نکته مهم دیگر در مورد این رشته‌ امکان تحصیل در رشته بهداشت حرفه ای بدون کنکور است. البته تحصیل در این رشته‌ بدون کنکور شرایط خاصی دارد که با دارا بودن این شرایط داوطلب می‌تواند در رشته بهداشت حرفه ای علمی کاربردی بصورت بدون کنکور مشغول تحصیل شود. از جمله این شرایط می‌توان به دارا بودن مدرک دیپلم نظام جدید یا پیش دانشگاهی نظام قدیم رشته‌های ریاضی و تجربی، بومی بودن و… اشاره کرد.

رشته مهندسی بهداشت حرفه ای

رشته مهندسی بهداشت برای چه کسانی مناسب است؟

افرادیکه علاقه‌مند به فعالیت در این رشته هستند باید توانایی‌هایی مانند توانایی پژوهش و برنامه ریزی مستقل، توانایی روبرویی با مفاهیم پیچیده و جدید، داشتن اطلاعات فنی و تخصصی کافی را دارا باشند.
درحالت کلی می‌توان گفت افرادیکه بر اساس شخصیت شناسی MBTI جز دسته‌های INTJ، INTP، ESTP و ISTP باشند می‌توانند در این شغل موفق‌تر از سایر افراد عمل کنند.

معرفی زیر شاخه های بهداشت حرفه ای

این رشته‌ در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دارای زیرشاخه‌های مختلفی است که عبارتند از:

  • زیرشاخه‌های بهداشت حرفه‌ای در مقطع کارشناسی‌ارشد

آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، ارگونومی، پدافند غیرعامل در نظام سلامت، اکولوژی انسانی، رفاه اجتماعی، فیزیولوژی، HSE، بهداشت حرفه‌ای، مدیریت سلامت ایمنی و محیط‌زیست، سم‌شناسی محیط، سم‌شناسی پزشکی، آموزش پزشکی، مهندسی بهداشت محیط.

  • زیرشاخه‌های بهداشت حرفه‌ای در مقطع دکترا

ارگونومی، مددکاری اجتماعی، سیاست‌‌گذاری سلامت، اپیدمیولوژی، نانو فناوری پزشكی، سلامت و رفاه اجتماعی، انفورماتیک پزشکی، سلامت در بلایا و فوریت‌ها.

دروس رشته بهداشت حرفه ای

دروس دوره کارشناسی رشته بهداشت حرفه‌ای دارای 128 واحد درسی است که این تعداد واحد درسی شامل 92 واحد دروس اختصاصی، 20 واحد دروس عمومی و 16 واحد کارآموزی در عرصه است. مهمترین دروس و کتاب‌های رشته بهداشت حرفه‌ای درس‌های مرتبط با شیمی، زیست شناسی و فیزیولوژی می‌باشد. البته دانشجویان در دوران کارشناسی موظفند واحدهایی مانند روانشناسی و مدیریت را نیز پاس کنند.

آیا مهندسی بهداشت حرفه ای طرح دارد؟

تمامی فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی در مقطع کاردانی به بالاتر وزارت بهداشت مشمول طرح خدمت در نقاط موردنظر این سازمان می‌باشند. درصورتیکه اگر فرد با قبولی در کنکور مشغول به تحصیل در رشته مهندسی بهداشت حرفه ای باشد، دارای طرح اختیاری است. اما اگر داوطلب بصورت بدون کنکور وارد این رشته‌ شده‌ باشد موظف به گذراندن 6 سال طرح در مراکز دولتی می‌باشد.

تفاوت رشته بهداشت حرفه ای و hse

مهندسی بهداشت حرفه ای به انگلیسی Occupational Health Engineer میباشد که شامل تامین ایمنی کارکنان در محیط کار می‌باشد. HSE یکی از گرایشات کارشناسی ارشد رشته بهداشت حرفه‌ای محسوب می‌شود. علاوه‌بر بهداشت حرفه ای و ایمنی کار به بهداشت محیط زیست نیز توجه بیشتری دارد.

مطلب مرتبط: وظایف کارشناس hse (مهندس ایمنی) چیست؟

مزایا، معایب و مشکلات بهداشت حرفه ای

شغل بهداشت حرفه‌ای نیز مانند تمامی شغل‌های دیگر دارای مزایا و معایبی است که عبارتند از:

مزایای شغل بهداشت حرفه‌ای

  • امکان انجام کار بصورت نیمه‌وقت
  • داشتن ارتباط و تعامل مرتب با پرشکان، پرستاران و داروسازان
  • امکان اشتغال در تمامی نقاط دنیا برای مهندسان بهداشت حرفه‌ای
  • دارا بودن حقوق بالا و آینده کاری خوب

معایب شغل بهداشت حرفه‌ای

  • حجم کاری بالا
  • خسته‌کننده و استرس‌زا بودن محیط کار
  • قرار گرفتن‌ در خطر بیماری‌های مختلف

بررسی بازار کار رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در ایران

این شغل در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته و باتوجه به شعار بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها مبنی‌بر پیشگیری بهتر از درمان است، تمامی کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقدام به استخام یک یا چند مهندس بهداشت حرفه‌ای نموده‌اند و به همین جهت می‌توان گفت بازار کار خوبی در انتظار این مهندسان در ایران است.

سازمان‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگی مانند شرکت ایران خودرو، ذوب آهن، نفت و… دارای واحد بهداشت حرفه‌ای بسیار قوی هستند که چندین مهندس بهداشت حرفه‌ای در هرکدام از این واحدها مشغول به کارند. براساس آمار می‌توان گفت حدود 50% از دانش‌آموختگان این مهندسی بهداشت حرفه ای در حال حاضر بصورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌عنوان مهندس بهداشت حرفه‌ای مشغول به کار هستند. همچنین علاقه‌مندان به حوزه آموزش و تدریس نیز می‌توانند با کسب مدارک تحصیلی عالی در مهندسی بهداشت حرفه‌ای در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مشغول بکار شوند.

بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای برای خانم ها

بازار کار این رشته‌ برای خانم‌ها کمی محدودتر از آقایان است. چراکه گاهی شرکت‌هایی مانند شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه کارشناس بهداشت حرفه‌ای آقا جذب می‌کنند و امکان اشتغال خانم‌ها در چنین شرکت‌هایی وجود ندارد. اما درحالت کلی میزان تجربه و توانایی‌های فرد است که می‌تواند در آینده شغلی وی تاثیرگذار باشد زیرا بجز شرکت‌های محدود سایر سازمان‌ها بدون توجه به جنسیت و صرفا باتوجه به رزومه فرد اقدام به استخدام می‌کنند.

بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای برای آقایان

بازار کار این رشته‌ برای آقایان بسیار خوب است. چراکه بهداشت حرفه‌ای جز رشته‌هایی است که بازار کار آن هنوز اشباع نشده و آقایان می‌توانند در شرکت‌های مختلف بخصوص در شهرهای صنعتی مانند عسلویه، مشهد، اراک و… مشغول به‌کار شوند.

همان‌طور که گفتیم مهندسان بهداشت حرفه‌ای می‌توانند در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ مشغول بکار شوند. باتوجه به اینکه شهر تهران پایتخت ایران است و بسیاری از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مهم و بزرگ در این شهر قرار دارند می‌توان گفت بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای در تهران بسیار خوب است.

رشته مهندسی بهداشت حرفه ای

بررسی بازار کار رشته مهندسی بهداشت حرفه ای در خارج از کشور

درحالت کلی براساس پیش‌بینی‌ها میزان استخدام برای این شغل در کشورهای مختلف جهان رو به رشد است. اما در کشورهای صنعتی و پیشرفته این میزان بیشتر از سایر کشورها میباشد و آینده‌ی بهتری برای این مهندسان متصور می‌شود.

بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای در کانادا

براساس آمار منتشر شده‌ از سمت بانک کار دولت کانادا پیش‌بینی می‌شود شغل مهندسی بهداشت حرفه ای در این کشور در بسیاری از شهرها بازار کار و آینده شغلی خوبی داشته‌ باشد.

بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای در آلمان

باتوجه به آمار موجود، بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای در آلمان رو به رشد است و پیش بینی می‌شود سالانه حدود 4% رشد داشته باشد. همچنین شایان ذکر است متوسط درآمد یک مهندس بهداشت حرفه‌ای بطور سالانه در آلمان بیشتر از همان میزان در کانادا است.

بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای در ایتالیا

شغل مهندسی بهداشت حرفه‌ای جز شغل‌های مهندسی پردرآمد و محبوب در ایتالیا محسوب نمی‌شود. اما همان‌طور که این شغل در تمامی کشورهای دنیا رو به رشد است این کشور نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

بررسی درآمد و حقوق بهداشت حرفه ای در ایران

درآمد ماهیانه مهندس بهداشت حرفه ای در ایران می‌تواند نسبت به عوامل بسیاری از جمله سازمانی که در آن مشغول بکار است، شهر محل اشتغال، میزان تحصیلات، میزان مهارت‌ها، تجربه و… متغیر باشد. بطور مثال حقوق مهندس ایمنی در عسلویه بدلیل سختی شرایط کار می‌تواند بالاتر از شهرهای دیگر باشد.

درآمد و حقوق مهندس بهداشت حرفه ای در سازمان های دولتی

معمولا درآمد کارشناس بهداشت حرفه ای در سازمان‌های دولتی براساس قانون کار تعیین می‌شود. باتوجه به برنامه عملیاتی بهداشت حرفه ای در بیمارستان ها جذب این شغل افزایش خواهد یافت. البته همان‌طور که گفتم حقوق بهداشت حرفه ای در بیمارستان درصورتیکه بیمارستان دولتی باشد براساس قانون کار محاسبه خواهد شد.

درآمد و حقوق مهندس بهداشت حرفه ای در سازمان های خصوصی

درآمد و حقوق مهندس بهداشت حرفه ای در سازمان های خصوصی علاوه‌بر عواملی چون بزرگ بودن سازمان، تجربه و تحصیلات فرد و… به توافق فرد و کارفرما نیز بستگی دارد و به همین دلیل است که شاهد درآمدهای بسیار متفاوت در شرکت‌های خصوصی هستیم.

حقوق طرح بهداشت حرفه ای

سند موثقی درمورد حقوق طرح این شغل موجود نیست اما براساس اعلام وزارت بهداشت حقوق طرح می‌تواند نسبت به زن یا مرد بودن، دارا بودن کارت پایان خدمت، محل طرح و… متفاوت باشد.

بررسی درآمد و حقوق بهداشت حرفه ای در خارج از کشور

درآمد این شغل در خارج از کشور نیز مانند ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به میزان مهارت و تحصیلات فرد که از مهمترین فاکتورها است اشاره کرد.

درآمد و حقوق رشته بهداشت حرفه ای در کانادا

متوسط حقوق درآمد بهداشت حرفه‌ای در کانادا 65.225 دلار در سال است که این میزان برای افراد تازه کار 51.675 دلار می‌باشد.

درآمد و حقوق رشته بهداشت حرفه ای در آلمان

متوسط حقوق این افراد در آلمان حدود 33.156 یورو در سال است که این میزان برای افراد تازه کار تا باتجربه می‌تواند بین 21.600 تا 83.853 یورو متفاوت باشد.

درآمد و حقوق رشته بهداشت حرفه ای در ایتالیا

درآمد این شغل در ایتالیا حدود 55.027 یورو در سال است اما آن‌ها بصورت میانگین پاداشی حدود 1.040 یورو در سال نیز دریافت می‌کنند.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام رشته بهداشت حرفه ای

برای مشاهده آگهی های استخدام کارشناس بهداشت حرفه ای کافیست به‌عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت‌نام کنید و نام این شغل را در قسمت مربوطه وارد کنید. همچنین با استفاده از بخش فیلتر موجود در سمت راست می‌توانید ویژگی‌های بیشر مثل شهر و پاره وقت بودن و… را مشخص کنید تا با آگهی‌هایی مثل استخدام کارشناس بهداشت حرفه ای پاره وقت در تهران و کرج، استخدام کارشناس بهداشت حرفه ای در سپاه، استخدام بهداشت حرفه ای در آموزش و پرورش و.. مواجه شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام رشته بهداشت حرفه ای در سایت ایران استخدام

برای درج آگهی استخدام مانند استخدام کارشناس حرفه ای در طب کار کافیست به‌عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت‌نام کرده و آگهی خود را درج کنید تا هرچه سریع‌تر فرد موردنظر را بیابید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای برای خانم ها و آقایان پرداختیم. شما می‌توانید با ساخت روزمه بوسیله رزومه ساز ایران استخدام، رزومه خود را بصورت مستقیم برای آگهی‌های استخدام موردنظرتان ارسال کنید تا درصورت تایید و استخدام مشغول به‌کار شوید.

جهت مشاهده آگهی استخدام رشته بهداشت حرفه ای در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا