کارجومعرفی مشاغل

بررسی حقوق حسابدار مالی و شرح وظایف انواع حسابداری مالی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

وظایف حسابداری مالی چیست؟ + بررسی حقوق حسابدار مالی

رشته حسابداری یکی از رشته‌های مهم در زمینه محاسابات امور مختلف است که شاخه‌های متعددی داردو رشته حسابداری مالی یکی از این شاخه‌ها است. رشته حسابداری مالی به انگلیسی Financial Accounting است. از حسابداری مالی تعاریف زیادی ارائه شده‌ است و احتمالا شما نیز با برخی از تعاریف کلی آن آشنا باشید. با این حال اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید که رشته حسابداری مالی چگونه است؟ و انواع حسابداری مالی چیست تا انتها با این مطلب همراه شوید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

رشته حسابداری مالی چیست؟

حسابداری مالی شاخه خاصی از حسابداری است که به فرآیند ثبت، خلاصه کردن و گزارش تعداد بی‌شماری از معاملات ناشی از عملیات تجاری در یک دوره زمانی معین می‌پردازد. در تعریفی دیگر می‌توان گفت حسابداری مالی، فرآیند ثبت، خلاصه و گزارش معاملات تجاری یک شرکت از طریق صورت‌های مالی است. این صورت‌ها عبارتند از: صورت سود و زیان، ترازنامه، صورت جریان وجوه نقد و صورت سود انباشته.

انواع حسابداری مالی

حسابداری مالی بر حسب معیارهای مختلف ممکن است انواع مختلفی داشته باشد. با این حال حسابداری مالی تعهدی و حسابداری مالی نقدی دو نوع شناخته شده‌ حسابداری مالی است. تفاوت اصلی بین دو نوع حسابداری مالی در زمانی که معاملات در آن ثبت می‌شوند (یا نمی‌شوند) مشخص می‌شود.

حسابداری مالی نقدی بیشتر مربوط به ثبت و یا تجزیه و تحلیل امور مالی در شرکت‌های دولتی و غیرانتفاعی است. در این نوع از حسابداری، ثبت امور حسابداری مالی تنها زمانی صورت می‌گیرد که تراکنش مالی مانند پرداخت صورت بگیرد. یعنی ممکن است در یک شرکت دولتی فردی به طور روزانه خدماتی را در قبال شرکت انجام دهد فاکتور هزینه‌ها را نیز به امور مالی تحویل دهد؛ اما تا وقتی که پرداخت او صورت نگیرد، مبلغ پرداختی وارد حسابداری نمی‌شود.
اما روش تعهدی برعکس روش نقدی، بیشتر مختص شرکت‌های خصوصی است. در این نوع از حسابداری مالی، معاملات هنگام دریافت سود یا ایجاد بدهی ثبت می‌شود. حسابداری مالی تعهدی اغلب یک روش حسابداری دقیق‌تر است که عملیات تجاری واقعی‌تر را به تصویر می‌کشد. این نوع حسابداری بیشتر برای شرکت‌های بزرگتر و عمومی به عنوان بخشی از گزارش‌های خارجی مورد نیاز است.

شرایط و نحوه ورود به رشته حسابداری مالی

حسابداری مالی جزء رشته‌هایی است که متقاضیان از هر سه رشته ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند در کنکور آن شرکت کنند. در کاردانش نیز رشته حسابداری مالی تعریف شده‌ است و علاقه‌مندان می‌توانند در دوره دبیرستان این رشته‌ را انتخاب کنند.

رشته حسابداری مالی کاردانش

حسابداری مالی در کاردانش، رشته‌ای از شاخه کشاورزی و خدمات است. کد رشته حسابداری کاردانش 6172 است. متقاضیان در طول دوره حسابداری کاردانش باید 96 واحد را بگذراند. از بین 96 واحد، حدود 31 واحد مربوط به پایه اول و 29 واحد نیز عمومی است. دروس اختیاری رشته حسابداری مالی کاردانش نیز 9 واحد است. دروس تکمیلی و مهارتی نیز به ترتیب 9 29 واحد است. بعد از دریافت دیپلم، داوطلبان در صورت تمایل می‌توانند وارد رشته حسابداری مالی دانشگاه علمی کاربردی یا دانشگاه‌های سراسری شوند. در رابطه با دروس کاردانش نیز می‌توانید جدول دروس رشته حسابداری مالی کاردانش در سایت‌های مربوطه را مشاهده نمایید.

رشته حسابداری مالی فنی حرفه ای

در هنرستان فنی و حرفه‌ای رشته حسابداری مالی وجود ندارد. با این حال رشته حسابداری تعریف شده‌ است که طی آن متقاضیان می‌توانند با دریافت دیپلم حسابداری وارد گرایش مالی این رشته‌ در دانشگاه شوند.

حسابداری مالی

حسابداری مالی شامل چه دروسی است؟

دروس رشته حسابداری مالی شامل دروس مختلفی است. از جمله:

  • مدیریت اسناد و گزارش نویسی مالی
  • حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی
  • اصول تنظیم و کنترل بودجه
  • اقتصاد خرد
  • حقوق بازرگانی
  • روش‌های آماری
  • اقتصاد کلان
  • ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت
  • اصل حسابرسی
  • حسابداری مالیاتی
  • مدیریت مالی
  • اصول تنظیم و کنترل بودجه
  • پررژه مالی
  • حسابداری پیمانکاری

درس حسابداری در این رشته‌ نیز جزء درس‌های مقدماتی است که در آشنایی دانشجو با امور مقدماتی حسابداری، کاربردی است.

رشته حسابداری مالی چند واحد است؟

رشته حسابداری در مقطع کارشناسی شامل 8 ترم است که طی آن دانشجو موظف به گذراندن 135 واحد است. از این 135 واحد 20 واحد عمومی، 58 واحد تخصصی و 47 واحد نیز شامل دروس پایه و سایر واحدها است.

کتاب های رشته حسابداری مالی

رشته حسابداری مالی کتاب‌های زیادی برای مطالعه و حرفه‌ای شدن دارد. برخی از این کتاب‌ها عبارت است از:

  • حسابداری صنعتی
  • حسابداری مقدماتی
  • مالیه عمومی و بودجه
  • اصول حسابداری
  • هنر حسابداری
  • مبانی اقتصادسنجی کاربردی
  • کتاب حسابداری مالی

آموزش حسابداری مالی

حسابداری مالی را می‌توانید از طریق آموزش در موسسات آزاد یا موسسات وابسته به دانشگاه‌ها نیز طی کنید. این موسسات که تحت نظر نهادهای معتبر هستند آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند و در نهایت با اعطای مدرک معتبر افراد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. از طرفی برخی از این موسسات به منظور کارآموزی تاسیس شده‌اند و به افزایش تجربه، مهارت و آسان‌تر شدن روند استخدام کمک می‌کنند.

وظایف حسابداری مالی چیست؟

شرح وظایف حسابدار حقوق و دستمزد از دیگر نکات مهمی است که می‌تواند برای متقاضیان حسابداری مالی مهم باشد. به طور کلی شرح وظایف واحد حسابداری مالی با توجه به سمت او و سازمانی که در آن مشغول به کار است تعیین می‌شود. حتی می‌توان شرح وظایف حسابدار در ادارات دولتی را متفاوت از ادارات خصوصی دانست. در مواردی نیز می‌توان وظایف حسابدار شرکت پخش مواد غذایی را با وظایف حسابدار فروشگاه کاملا متفاوت دانست. این موضوع را می‌توان در مورد شرح وظایف حسابدار بازرگانی با شرح وظایف حسابداری مالیاتی نیز صادق دانست. اما فارغ از این موضوع، می‌توان وظایف کلی و مشخصی را برای کارشناس حسابداری مالی برشمرد:

شرح وظایف کارشناس حسابداری مالی

وظایف کارشناس حسابداری مالی عبارت است از:

  • تهیه گزارش سود و زیان ماهانه و ترازنامه
  • گزارش مالیاتی و پردازش موجودی
  • جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها
  • مشاوره در مورد برآورد بودجه پروژه
  • ایجاد گزارش KPI
  • تهیه صورت‌های هفتگی جریان نقدی و کنترل مخارج و جریان نقدی
  • کمک به تهیه حساب‌های پایان سال و حساب‌های قانونی
  • پاسخ به سوالات مالی از طریق جمع‌آوری و تفسیر داده‌ها
  • انجام ممیزی‌های داخلی مانند بررسی دستمزد
  • بررسی سوابق مالی برای بررسی صحت
  • مدیریت و آموزش کارکنان در صورت لزوم

شرح وظایف رئیس حسابداری مالی

در مورد وظایف رئیس حسابداری نیز به وظایف متعددی اشاره شده‌ است که عبارت است از:

  • رهبری و مدیریت تیم حسابداری مالی و پشتیبانی از کارکنان در تمام سطوح
  • ارزیابی اثربخشی و کارایی فرآیندهای تجاری، سیستم‌ها و کنترل‌های مالی در تمامی فعالیت‌های سازمان با انجام حسابرسی‌های مبتنی بر ریسک
  • مدیریت کارکنان حسابداری که مسئولیت گزارشگری مالی، صورتحساب، جمع آوری حقوق و دستمزد و تهیه بودجه را بر عهده دارند.
  • استخدام کارکنان حسابداری و مالی و انجام ارزیابی عملکردآن‌ها
  • هماهنگی برنامه‌های آموزشی برای کارکنان جدید و شناسایی نیازهای آموزشی برای کارکنان فعلی

بررسی حقوق حسابدار مالی

در پاسخ به این سوال که حقوق حسابدار مالی چقدر است باید گفت حقوق و دستمزد حسابداری مالی تابع سمت یا جایگاه شغلی فرد، سازمانی که در آن مشغول به کار است، نوع قرارداد کاری او، میزان مهارت و تجربه حسابدار مالی و حوه فعالیت او (مانند حضوری یا دورکار بودن) است. از این رو نمی‌توان از حقوق ثابتی سخن گفت.

حقوق کمک حسابدار

کمک حسابدار نقش مشاور حسابدار را بر عهده دارد. او زیرنظر حسابدار اصلی فعالیت می‌کند. نقش کمک حسابدار معمولا در سازمان‌های بزرگ که با امور پیچیده‌ مالی سروکار دارند تعریف شده‌ است. کمک حسابدار معمولا حقوق کمتری از حسابدار اصلی دریافت می‌کند. با این حال حقوق کمک حسابدار تابع میزان فعالیت‌های او، مهارت، تجربه و نوع فرارداد او می‌باشد.

حقوق حسابدار

حسابدار امور کلی حسابداری را بر عهده دارد. فردی که در رشته حسابداری فارغ‌التحصیل شده‌ است می‌تواند در هر سازمان و یا نهادی که با امور حسابداری سروکار دارد استخدام شود. مانند استخدام حسابدار در بیمارستان تهران. یعنی ممکن است تمام امور حسابداری در انواع مختلف را بر عهده داشته باشد یا بخشی از آن را. با توجه به این موضوع در رابطه با حقوق حسابدار نیز نمی‌توان از حقوق ثابتی صحبت کرد. با این حال حسابداری جز مشاغل با درآمد متوسط و بالا محسوب می‌شود.

حقوق حسابداری مالی

حسابدار مالی فردی است که حسابداری مالی شرکت ها را بر عهده دارد. البته برخی از افراد حقوق حسابدار مالی را با حقوق حسابداری مالیاتی یکسان می‌دانند و تصور می‌کنند این دو شغل یکی است؛ اما حسابدار مالی و مالیاتی متفاوت از هم هستند. با این حال حقوق حسابداری مالی نیز بر اساس عواملی چون نوع استخدام (مانند استخدام حسابدار در منزل، استخدام حسابدار مالی به صورت دورکاری و..) شرکت و یا شهری که حسابدار مالی استخدام شده‌ است (مانند استخدام حسابدار مالی در تهران، استخدام حسابدار مالی در اصفهان و یا استخدام حسابدار مالی در شیراز) و سایر عوامل متفاوت است. فارغ از تمام این عوامل می‌توان درآمد و حقوق حسابدار مالی را مناسب دانست.

حقوق مدیر مالی

حقوق حسابداری و مدیریت مالی یا حقوق مدیر مالی را می‌توان در رده حقوق‌های بالا قرار داد. به طور کلی مشاغل مدیریتی در ایران جز شغل‌های پردرآمد هستند. هر چند در مورد این مشاغل عوامل تاثیرگذار بر درآمد افراد (مانند نحوه فعالیت، نوع قرارداد و..) نیز صادق است.

حسابداری مالی

راهنمای جست و جوی آگهی های استخدام حسابدار مالی

اگر می‌خواهید به محض انتشار آگهی‌های استخدامی ایران استخدام از آن‌‌ها مطلع شوید بهترین روش استفاده از سرویس اطلاع‌رسانی ایمیل و پیامک است. استفاده از این سرویس نیازمند عضویت و ثبت‌نام در سایت کاریابی ایران استخدام است. بعد از آن شما به کمک این سرویس قادر خواهید بود تا به صورت روزانه تمامی آگهی‌های استخدامی مورد نظر خود را از طریق پیامک و یا ایمیل دریافت نمایید. این سرویس از مزیت‌هایی چون هزینه کم، کیفیت بالا، سرعت بسیار زیاد و تعداد بالای آگهی‌های استخدامی برخوردار است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

دریافت آگهی‌ها از طریق موبایل، کامپیوتر و لپ تاپ از دیگر سرویس‌ها و خدمات خوب ایران استخدام است. برای استفاده از این سویس تنها باید اپلیکیشن مربوط به این بخش را دانلود و نصب کنید. این سرویس نیز از مزیت‌هایی چون امکان‌دریافت آگهی‌ها بر اساس استان و رشته‌تحصیلی و قابلیت نصب بر روی انواع سیستم عامل‌ها برخوردار است. مهم‌تر از همها اینکه این سرویس رایگان است.

جهت دانلود اپلیکیشن ایران استخدام (نسخه اندروید) کلیک نمایید.

علاوه بر این روش‌ها شما کارجویان عزیز می‌توانید از طریق باکس‌های جستجوی رشته‌تحصیلی و مشاغل موردنظر خود نیز به جستجو بپردازید. این دو باکس در صفحه نخست سایت قرار دارند. از مزیت‌های این دو باکس می‌توان به جستجو بر اساس جنسیت، نوع قرار داد، تفکیک مشاغل و رشته‌ها بر اساس شهرها و استان‌ها و سایر جزئیات اشاره کرد. استخدام حسابدار در تهران و یا استخدام حسابدار پاره وقت در تهران دو نمونه از این آگهی‌ها است.

راهنمای درج آگهی استخدام حسابدار مالی

کارفرمایان می‌توانند از سرویس‌های مختلف ایران استخدام از جمله سرویس درج آگهی ایران استخدام در شهرستان‌ها جهت استخدام نیروهای موردنظر خود مانند استخدام رئیس حسابداری مالی یا استخدام کارشناس حسابداری مالی استفاده کنند. با این سرویس، آگهی شما به شکل‌های مختلف نمایش داده‌ می‌شود. ضمنا استفاده از آن رایگان است. در صورتی که تمایل به انتخاب نیروهای موردنظر خود از مراکز شهرها و استان‌ها داشته باشید، می‌توانید از سایر سرویس‌های ایران استخدام استفاده کنید. عضویت در پلن‌های ایران استخدام (پلن VIP، طلایی، نقره‌ای و برنزی) از جمله این سرویس‌ها است. این پلن‌ها امکاناتی چون دریافت رزومه کارجویان و دسترسی به بانک رزومه‌های ایران استخدام را در دسترس شما قرار خواهد داد. استفاده از این سرویس‌ها نیز مستلزم عضویت در سایت است. در صورت عدم رضایت از بازخورد آگهی استخدام، امکان ارسال مجدد آگهی در سایت و کانال‌های تلگرامی ایران استخدام وجود خواهد داشت.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

اکثر شرکت‌ها و سازمان‌ها برای حسابرسی امور مالی خود به حسابدار مالی نیاز دارند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت حسابداری مالی، بازار شغلی خوبی دارد. البته از آنجا که تسلط بر مهارت‌های ریاضی، آماری و کامپیوتر در این شغل ضروری است از این رو کسب تجربه و مهارت در این زمینه می‌تواند کمک کننده باشد. بخشی از این تجربه را می‌توانید از طریق دوره کارآموزی به دست آورید. در نهایت آنکه با ارتقای مهارت‌ها و کسب تجربه می‌توانید به پایداری شغل خود و درآمد مناسب امیدوار باشید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس مالی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا