راهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

بررسی بازار کار و حقوق و درآمد برنامه نویسی در ایران و جهان

زمان مطالعه: 11 دقیقه

درآمد برنامه نویسان در ایران و جهان

اکثر ما شاهد محبوبیت بی حد و اندازه برنامه نویسی در 3 دهه گذشته بودیم. تا جایی که بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان از دوران تحصیل به فکر یادگیری حداقل یک زبان برنامه نویسی هستند. به این خاطر که شانس استخدام و همکاری با شرکت‌های بزرگ و معروف بسیار زیاد است! همین موضوع باعث شده که برنامه نویسی در کشورمان هم به یکی از حوزه‌های پرطرفدار تبدیل شود و روز به روز تعداد برنامه نویسان ایرانی هم بیشتر از گذشته می‌شود. محبوبیت برنامه نویسی و تقاضای بالا برای استخدام نیروی ماهر و کاربلد باعث شده که بازار کار برنامه نویسی در ایران به طور کلی دست خوش تغییرات شود.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

ما در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم تا به بررسی بازار کار برنامه نویسی در ایران و جهان بپردازیم. همچنین نگاهی خواهیم داشت به زیرشاخه‌ها و رشته‌های مرتبط با این حوزه. اگر شما هم از علاقه‌مندان به دنیای کدنویسی هستید پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما باشید.

برنامه نویسی چیست؟

به زبان ساده می‌توان برنامه نویسی را این طور تعریف کرد: دستوراتی که به منظور انجام یکسری وظایف خاص به کامپیوتر داده می‌شوند. در واقع وقتی صحبت از دستورات می‌شود منظور همان جملاتی هستند که برای یک سیستم قابل فهم باشند، اینجا باید از زبان‌هایی که برای کامپیوتر آشنا هستند استفاده کنیم. به عنوان مثال، فرقی نمی‌کند می‌خواهید دو عدد را با هم جمع کنید، یا حتی قرار است مساحت یک مربع را بدست بیاورید، مسئله اینجاست که درست شبیه به ما انسان‌ها، کامیپوترها هم تنها به یکسری زبان‌ها تسلط دارند. دستوراتی که نوشتار و ساختار آشنایی برای کامیپوترها داشته باشند همان زبان‌های برنامه‌ نویسی هستند.
به یاد داشته باشید که دستورات و وظایفی که به یک کامپیوتر محول می‌کنید هم ساده و هم گاها بسیار پیچیده هستند. از جمع دو عدد گرفته تا وظایفی که شامل سیری از دستورات تو در تو هستند. به هر حال تمامی این دستورات سعی دارند تا یک وظیفه را به اتمام برسانند.

Martin O’Hanlon برنامه نویسی را این چنین تعریف می‌کند:
برنامه نویسی یعنی زمانی که ما از کامپیوترها برای حل مشکلات‌مان استفاده می‌کنیم.

فراموش نکنید این نرم افزارها هستند که منجر به کار کردن یک کامپیوتر می‌شوند. بدون این نرم افزارها کامپیوترهای مدرن امروزی تنها ماشین‌های پیچیده‌ای خواهند بود که انرژی برق را به گرما تبدیل می‌کنند. این نرم افزارها هستند که منجر به اجرای سیستم عامل، بازی، پخش فیلم، ارسال ایمیل و در واقع همه چیز می‌شوند!!

چرا برنامه نویسی و یادگیری آن حائز اهمیت است؟

هر طرف را نگاه کنید حضور و نقش برنامه نویسی را می‌بینید. از ساعت حرکت متروها گرفته تا اسپرسوسازهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنید. همین نشان می‌دهد که برنامه نویسی و البته برنامه نویسان چقدر نقش حیاتی در دنیای امروزی دارند. از طرفی دنیای ما و فعالیت‌های آن هر روز بیشتر به سمت خودکار شدن می‌روند. در نتیجه انسان‌ها به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند تعامل بین کاربر و ماشین را کنترل کنند. از آن جایی هم که کامپیوترها قادر به انجام وظایف دشوار هستند در نتیجه ما می‌توانیم با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی و مهارت‌های مناسب از این قدرت و بستر استفاده بهینه داشته باشیم. از طرفی برنامه نویسی این امکان را می‌دهد تا:

  • تضمین داشتن یک شغل
  • الزامی به داشتن مدرک دانشگاهی نیست و می‌توانید خودآموز شروع به یادگیری کنید
  • می‌توانید هر برنامه‌ای که می‌خواهید را بسازید
  • می‌توانید به راحتی از خانه و به صورت ریموت کار کنید
  • پتانسیل بالا در داشتن درآمد خوب
  • از نحوه ساز و کار نرم افزارها سردرمی‌آورید
  • یاد می‌گیرید چطور مهارت‌های فنی و خلاقیت را با هم ترکیب کنید
  • می‌توانید مهارت‌های حل مسئله خودتان را تقویت کنید و از بیشترین عملکرد ذهن‌تان استفاده کنید
  • به راحتی قادر خواهید بود شغل خودتان را به صورت مستقل و کاملا فریلنس داشته باشید
  • با استفاده از برنامه نویسی می‌توانید نحوه تفکر منطقی خودتان را بهبود ببخشید

بسیاری از ما به منظور بهبود شرایط شغلی‌مان یا به خاطر علاقه‌ای که داریم وارد دنیای برنامه‌ نویسی می‌شویم. اما همان طور که دیدیم یادگیری کدنویسی مزیت‌های بیشتری به همراه دارد.

همه ما باید بدانیم که چطور یک برنامه به زبان کامپیوتر بنویسیم، به این خاطر که یاد می‌گیریم چطور فکر کنیم – استیو جابز.

زمانی که یاد بگیرید به درستی فکر کنید، فرصت‌های بیشماری در زندگی برایتان فراهم خواهند شد.

چگونه برنامه نویس شویم؟

دوست دارید وارد دنیای برنامه نویسی شوید و نمی‌دانید چطور باید این کار را شروع کنید؟

برنامه نویسی یک رشته خلاقانه است. اجازه دهید این طور بگوییم: برای انجام یک وظیفه راه‌های مختلفی وجود دارد، در واقع هیچ غلط و درستی نداریم، بلکه تنها ممکن است یک روش بهتر از روش دیگر باشد. در حال حاضر هم اگر شما یک وظیفه و برنامه را از برنامه نویسان مختلف درخواست کنید، مطمئن باشید که کدنویسی کار به هیچ عنوان یکسان نمی‌شود و هر کدام از آن‌ها به شیوه‌ ذهنی خودشان شروع به کدنویسی می‌کنند. اما در نهایت نتیجه یکسان خواهد شد.
شما می‌توانید با دانش و مهارت‌های کافی وارد این دنیا شوید. برای این کار باید ذهنی جستجوگر داشته باشید. مواردی که در ادامه نام می‌بریم به شما کمک می‌کنند تا راحت‌تر آموزش برنامه نویسی و ورود به بازار کار را دنبال کنید:

  • قبل از هر چیز برای شروع یک زبان برنامه نویسی انتخاب کنید

برنامه نویسی به شما اجازه می‌دهد تا در زمینه‌های مختلفی فعالیت کنید. اما بهتر است برای شروع حوزه‌ای که به آن علاقه دارید را انتخاب کنید و سپس زبان برنامه نویسی متناسب با آن را یاد بگیرید. از زبان‌های برنامه نویسی می‌توانیم به java ، پایتون، C، swift و … اشاره کنیم.

  • بعد از اینکه زبان مورد نظرتان را انتخاب کردید وقت یادگیری است

شما باید تمامی زیر و بم یک زبان را بدانید. پیشنهاد می‌کنیم که در این مسیر از تمامی پتانسیل فضای آنلاین استفاده کنید. به یاد داشته باشید هر چیزی که برای یادگیری نیاز دارید در اینترنت موجود است. تنها کافیست منابع معتبر را پیدا کنید. از بلاگ‌ها گرفته، تا یوتیوب، دوره‌های آنلاین و … به عنوان مثال Coursera، W3school و Udemy از معتبرترین وبسایت‌ها برای شروع یادگیری هستند.

  • بعد از یادگیری وقت آن است تا یک چیزی درست کنید

بهترین روش برای استاد شدن در برنامه نویسی این است که فورا شروع به ساخت پروژه‌های شخصی خودتان کنید. از طرفی این پروژه‌های شخصی کمک می‌کنند تا یک پروفایل و رزومه قوی برای خودتان دست و پا کنید و نظر کافرمایان احتمالی را جذب کنید. اگر به دنبال ساخت رزومه هستید، همین حالا میتوانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان، رزومه خود را آماده و برای کارفرمایانی که در سایت درج آگهی استخدام نموده اند، ارسال نمایید. نا امید نشوید، برنامه نویسی کار آسانی نیست و مطئمن باشید که در این مسیر بارها شکست می‌خورید. اما باید بدانید که همین شکست‌ها نشان می‌دهند به راه حل درست نزدیک هستید. روحیه جستجوگر اینجا خیلی به کارتان می‌آید!

  • در پروژه‌های رایگان به صورت داوطلبانه شرکت کنید

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن مهارت‌ها و قابلیت‌های خودتان را به چالش بکشید حضور در پروژه‌های رایگان و حتی فعالیت به عنوان کارآموز برنامه نویسی است. در ورکشاپ‌های برنامه نویسی شرکت کنید، سعی کنید تعاملات و ارتباط موثری با جامعه برنامه نویسی داشته باشید و به خوبی خودتان را معرفی کنید. پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام کار آموز برنامه نویس در تهران و سایر استان های کشور را مشاهده نمایید.

مواردی که در بالا بررسی کردیم نه تنها کمک می‌کنند تا وارد بازار کار برنامه نویسی در ایران شوید، بلکه باعث می‌شوند شانس خودتان را برای امکان کار کردن از ایران در شرکت‌های خارجی افزایش دهید.
خبر خوب اینجاست که برنامه نویسی امکان دورکاری هم دارد. در نتیجه شما می‌توانید با تقویت مهارت‌ها و ساخت یک رزومه قوی شانس خودتان را برای دورکاری برنامه نویسی در شرکت‌های خارجی و داخلی افزایش دهید. همین حالا هم اگر نگاهی به کاریابی مجازی ایران استخدام بیندازید می‌توانید آگهی‌های استخدام برنامه نویس دورکار متنوعی را مشاهده کنید.

مهارت‌های سخت و نرم برنامه نویسی

برخی از مهارت‌های مورد نیاز برنامه نویسی عبارت هستند از:

  • اشتیاق کافی

برنامه نویسی یک حوزه پیچیده و دائما در حال بروزرسانیست. شما نه تنها باید برای پیدا کردن مشکلات و باگ‌ها مشتاق باشید بلکه باید برای یادگیری چیزهای جدید و همچنین توسعه مهارت‌هایتان اشتیاق کافی داشته باشید. بروز نبودن در این حوزه مساوی است با عقب ماندگی در بازار و از دست دادن فرصت‌ها.

  • تعامل و کار تیمی

به عنوان یک برنامه نویس شما با بخش‌های مختلفی کار خواهید کرد. به عنوان مثال طراحی! در نتیجه مهارت‌های ارتباطی و تعامل موثر با دیگر افراد تیم کمک می‌کند تا راحت‌تر کارتان را انجام دهید. فعالیت‌های تیمی بخشی از روتین کاری شماست، این بیشتر برای برنامه نویسانی صدق می‌کند که عضوی از یک تیم باشند.

  • نوشتار قوی

اغلب اوقات برای انجام یک پروژه از صفر تا صد شما باید مستنداتی را آماده کنید. مستنداتی که نه تنها روند کار را نشان می‌دهند بلکه توضیحاتی هستند برای دیگر افراد تیم و حتی کافرما تا بدون داشتن دانش تخصصی به راحتی متوجه فرآیند کار شوند. درست همینجاست که قلمی شیوا و نوشتاری قوی به کمک‌تان می‌آید.

  • تسلط به یک یا دو زبان برنامه نویسی

زبان‌های برنامه نویسی تنوع بسیار بالایی دارند. همچنین هر پلتفرمی زبان برنامه نویسی خودش را دارد. از اندروید گرفته تا سیستم‌های iOS، ویندوز، لینوکس و … تسلط کامل شما به یک یا دو زبان برنامه نویسی کمک می‌کند نه تنها کار خودتان را جلو ببرید بلکه درک کافی از روند کاری دیگر بخش‌ها داشته باشید – از فرانت اند گرفته تا بک اند و …

  • آشنایی با سیستم‌ها

تمامی کار شما به عنوان یک برنامه نویس به سیستم‌های کامپیوتری خلاصه می‌شود. در نتیجه باید در کار کردن با آن‌ها روان باشید و حتی نسبت به تعمیرات جزئی سخت افزاری و نرم افزاری آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید. کامپیوتر شما یک همراه همیشگی در مسیر شغلی‌تان است.

  • توانایی حل مسئله

همان طور که در ابتدا هم گفتیم برنامه نویسی یعنی حل مسئله با استفاده از کامپیوتر. ذات برنامه نویسی در حل مسئله خلاصه می‌شود. بنابراین درک کافی شما از صورت مسئله و توانایی حل کردن آن در مسیر شغلی‌تان بسیار کاربردی خواهد بود. اگر به حل پازل‌های پیچیده و مسائل دشوار علاقه دارید این شغل مناسب شماست.

  • مدیریت درست زمان

یکی دیگر از مهارت‌های نرمی که در این شغل به دردتان می‌خورد مدیریت درست زمان است. شما باید بتوانید به موقع و با توجه به ددلاین‌ها پروژه‌هایتان را تحویل دهید. این مهارت بخصوص زمانی که به عنوان یک برنامه نویس فریلنس کار می‌کنید بیشتر به کارتان می‌آید. زیرا باید بتوانید زندگی شخصی و کاری‌تان را به درستی مدیریت کنید.

و اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود، چگونه وارد بازار کار برنامه نویسی شویم؟ شما باید کارتان را با انتخاب یک زبان برنامه نویسی و محیط کاری آغاز کنید. بعد باید شروع به یادگیری کنید. در نهایت هم بهترین روش برای استاد شدن در کارتان انجام پروژه است. در مرحله بعدی هم باید یک رزومه قوی بسازید و آن را در معرض نمایش قرار دهید.

همه این‌ها کمک می‌کنند تا بتوانید رزومه خودتان را برای موقعیت‌های شغل برنامه نویسی مختلف اپلای کنید و حتی بعد از مدتی پروژه‌های خارجی بگیرید و به کسب درآمد دلاری برسید. از این بهتر؟! فقط فراموش نکنید که یادگیری در این مسیر بی انتهاست و نباید هیچوقت دست از بروز کردن مهارت‌هایتان بردارید. اگر که به دنبال درآمد برنامه نویسی بالا هستید و می‌خواهید اسم و رسمی در این بازار برای خودتان دست و پا کنید باید دائما در حال یادگیری و توسعه مقابلیت‌هایتان باشید.

فرصت‌های شغلی برنامه نویسی

بارها گفتیم که برنامه نویسی فرصت‌های بسیاری در اختیارتان می‌گذارد. در نتیجه شما علاوه بر اینکه می‌توانید برای خودتان کار کنید، می‌توانید در مجموعه‌ها و تیم‌های مختلفی هم مشغول به کار شوید. یکی از جنبه‌های هیجان انگیز این شغل همین بازار کار قدرتمند است. تا جایی که این روزها تعداد برنامه نویسان پروژه‌ای دورکار با حقوق‌های بالا بیشتر از افرادیست که به صورت استخدامی کار می‌کنند. از طرفی این روزها شاهد افزایش آگهی‌های استخدام برنامه نویس در بانک هم هستیم.

همه این‌ها نشان می‌دهد که زندگی ما روز به روز بیشتر در حال دیجیتالی شدن است و تا چند سال آینده همه چیز به صورت کاملا آنلاین انجام می‌شوند. از طرفی رشد و همه گیر شدن هوش مصنوعی/AI نیز تقاضا برای برنامه نویسان را بیشتر کرده است. حوزه بلاکچین نیز یکی دیگر از حوزه‌های نسبتا جدید برای برنامه نویسان است. بلاکچین و ارزهای دیجیتال پتانسیل بالایی برای درآمدزایی دارند. بنابراین می‌توانید با استفاده از زبان‌هایی مانند جاوا، C++، پایتون و … بسترهای بلاکچین را توسعه دهید و به عنوان برنامه نویس بلاکچین نیز کار کنید.

مواردی که در ادامه نام می‌بریم از فرصت‌های بازار کار این شغل در ایران و همچنین در خارج از کشور هستند:

  • توسعه دهنده وب

این افراد با استفاده از دانش برنامه نویسی برای طراحی و ساخت وبسایت‌ها اقدام می‌کنند. از سایت‌های فروشگاهی گرفته تا وبسایت‌های آموزشی و بلاگ‌های سرگرمی. یک توسعه دهنده وب اغلب باید به زبان‌های جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا و PHP تسلط داشته باشند.

  • توسعه دهنده Front-End

توسعه دهندگان فرانت اند در واقع برنامه نویسانی هستند که به صورت تخصصی بر روی نمای ظاهری یک وبسایت کار می‌کنند و توسعه و طراحی رابط کاربری تماما بر عهده این افراد است. HTML، CSS و جاوا اسکریپت از جمله زبان‌هایی هستند که در این حوزه استفاده می‌شوند.

  • توسعه دهنده Back-End

Back-End Developer ها برنامه نویسان نمای پشتی یک وبسایت یا نرم افزارند. این افراد موظفند تا از درست کار کردن یک سایت و عملیات مربوط به سرور مطمئن شوند. در واقع هر چیزی که مربوط به تجربه کاربری باشد جز حیطه کاری توسعه دهندگان بک اند است. علاوه بر این‌ها، این افراد باید مطمئن شوند که یک سایت می‌تواند داده‌ها را مدیریت، ذخیره، دریافت و ارسال کند. این متخصصین بیشتر از زبان‌های جاوا، پایتون، C و C++ کمک می‌گیرند.

  • توسعه دهنده فول استک

Full-Stack Developer ها همان برنامه نویسانی هستند که بر روی هر دو بخش فرانت و بلک اند یک سایت کار می‌کنند. همچنین به صورت نزدیک با تیم طراحی گرافیکی و محصول همکاری می‌کنند و علاوه بر نمای سایت بر روی عملکرد و نحوه کار سایت نیز تمرکز دارند. پایتون، جاوا، PHP، SQL و جاوا اسکریپت از جمله ابزارهایی هستند که این توسعه دهندگان استفاده می‌کنند.

  • توسعه دهندگان نرم افزار

همان طور که از نام این فرصت شغلی پیداست، این نیرو به صورت تخصصی به ساخت و توسعه نرم افزارها تسلط دارند. از نرم افزارهای کامپیوتری گرفته تا نرم افزارهای موبایلی. علاوه بر جاوا و پایتون اینجا از Ruby C نیز استفاده می‌شود.

  • تحلیلگران سیستم

این متخصصین نحوه کار سیستم‌های کامپیوتری را در یک سازمان و مجموعه آنالیز می‌کنند و در نهایت به منظور روان‌تر شدن فرآیندها راهکارهای مختلفی ارائه می‌کنند. همچنین در شرایطی خاص می‌توانند نرم افزارهای مورد نیاز سیستم را طراحی کنند. تسلط بر SQL، جاوا، پایتون و زبان C از الزامات فعالیت در این رشته است.

  • مهندسین سیستم

مهندسین سیستم به صورت نزدیک با توسعه دهندگان نرم افزار همکاری می‌کنند. این همکاری به منظور مدیریت، بروز رسانی و توسعه سیستم‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد. مهارت‌های کدنویسی به زبان جاوا، C و C++ این افراد به نگهداری و پشتیبانی فنی سیستم‌های کامپیوتری یک مجموعه کمک می‌کند.

  • مدیران شبکه‌های کامپیوتری

Network systems administrator ها در مدیریت و نگهداری سرورها، تجهیزات کامپیوتری، شبکه‌های محلی و اینترانت یک شرکت دخیل هستند. اینجا هم از پایتون، Bash و PowerShell کمک گرفته می‌شود.

  • مدیران پایگاه داده

تمامی وظایف مربوط به نگهداری، توسعه و بروز رسانی پایگاه داده‌ها همگی بر عهده مدیران دیتابیس هستند. این افراد گاها با توجه به نیازهای یک شرکت پایگاه داده اختصاصی برای آن‌ها طراحی می‌کنند. در این موقعیت شغلی تسلط بر SQL، پایتون، PHP و R الزامیست.

همان طور که مشخص است فرصت‌های شغلی بسیاری برای برنامه نویسان مهیاست. مسئله اینجاست که شما دانش و تجربه کافی در یک زمینه داشته باشید. همانطور که در مطلب معرفی برنامه نویس php توضیح داده شد، بازار کار برنامه نویسی پایتون و PHP بسیار داغ‌تر از دیگر زبان‌هاست. به این خاطر که با استفاده از این دو زبان به گونه‌ای هر کاری ممکن است. از ساخت یک برنامه گرفته تا مدیریت دیتابیس. همین باعث شده که حقوق برنامه نویسان PHP و پایتون گاها بیشتر از دیگر رشته‌ها باشد. به همین خاطر است که پایتون و PHP به عنوان زبان‌های برنامه نویسی آینده دار شناخته می‌شوند. همچنین همیشه از پایتون به عنوان یک زبان ساده برای یادگیری یاد می‌شود. یعنی اگر قصد دارید وارد دنیای برنامه نویسی شوید بهترین زبان برای شروع python است. به این خاطر که دستورات این زبان بسیار نزدیک به زبان محاوره انگلیسی هستند.

بازار کار برنامه نویسی

با اینکه هر روز آگهی‌های استخدام برنامه نویس پروژه‌ای دورکار با حقوق بالا را در پلتفرم‌های مختلف می‌بینیم اما هنوز هم این حقوق بالا چندان چنگی به دل فعالان این حوزه نمی‌زند. هر طور نگاه کنید می‌بینید که بازار کار برنامه نویسی داخلی و درآمد برنامه نویسان در ایران چندان تعریفی ندارد. البته و خوشخبتانه در چند سال اخیر در این مسئله پیشرفت‌هایی حاصل شده است. با این حال هنوز هم بازار کار این شغل در خارج از کشور بهتر و درآمد برنامه نویسی در ایران به هیچ عنوان قابل مقایسه با فرصت‌های خارجی نیست! از آن جایی هم که این حرفه قابلیت ریموت بودن را دارد امکان کار کردن از ایران در شرکت‌های خارجی برای برنامه نویسان نیز فراهم است. همین مسئله باعث شده افرادی که موقعیت مناسبی دارند به دنبال آگهی‌های استخدام برنامه نویس پروژه‌ای دورکاری باشند.

برای اپلای در آگهی‌های استخدام برنامه نویسی دورکاری خارجی باید تسلط خوبی به زبان انگلیسی داشته باشید و یک رزومه کارفرما پسند هم آماده کنید. شاید فکر کنید که کسب درآمد دلاری از راه برنامه نویسی تنها یک رویاست! اما مطمئن باشید با تمرکز بر روی دو فاکتوری که گفتیم می‌توانید به راحتی در این راه موفق شوید. همچنین انتظار می‌رود که به دلیل گسترش حوزه هوش مصنوعی و ارز دیجیتال بازار امسال نسبت به بازارکار برنامه نویسان در سال 2021 رشد بیشتری داشته باشد.

میزان حقوق و درآمد برنامه نویسی

به طور کلی میزان حقوق و درآمد یک برنامه نویس به فاکتورهای زیادی وابسته است:

  • میزان تجربه و مهارت‌هایی که دارید
  • موقعیت شغلی و نقشی که در یک مجموعه دارید
  • نوع شرکتی که در آن کار می‌کنید و همچنین اندازه شرکت (وسعت شرکت)
  • شهر و یا کشوری که در آن مشغول به کار هستید – چه به صورت دورکاری و چه به صورت حضوری
  • میزان تحصیلات
  • نمونه کارها
  • مدارک و گواهینامه‌ها – دوره‌هایی که سپری کرده‌اید
  • زبان برنامه نویسی که از آن استفاده می‌کنید – همان طور که گفتیم به دلیل تقاضای بیشتر زبان‌های پایتون و PHP، برنامه نویسان پایتون و PHP حقوق بیشتری هم دریافت می‌کنند

سخن پایانی

ما سعی کردیم در این مطلب جنبه‌های مختلف این حرفه را بررسی کنیم. به طور کلی می‌توان گفت که برنامه نویسی یکی از شغل‌های آینده دار در سال‌های پیش رو خواهد بود و تسلط شما به یکی از زبان‌ها می‌تواند فرصت‌های بسیار زیادی برایتان فراهم کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام برنامه نویس در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا