راهنمایی شغلیکارجو

آزمون اختبار چیست و چگونه برگزار می‌شود؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

معرفی آزمون اختبار مرکز وکلا و کانون وکلای دادگستری

یکی از مهمترین مراحل در مسیر وکالت، شرکت در آزمون اختبار مرکز وکلا است که پس از گذراندن دوره کارآموزی وکالت، داوطلبان برای دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری باید در آن شرکت کنند. این آزمون در واقع سنجشی برای ارزیابی مهارت‌ها و دانش کارآموزان در زمینه‌های مختلف حقوقی و وکالت است. اما شرایط شرکت در آزمون اختبار چگونه است؟ در این مطلب بیشتر با این آزمون‌ و تبعات عدم قبولی در آزمون اختبار آشنا خواهیم شد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

آزمون اختبار چیست؟

آزمون‌ اختبار‌ یک آزمون‌ صلاحیت حرفه‌ای است که در ایران برای تصدی مشاغلی همچون وکالت، قضاوت و سردفتری و اخذ پروانه فعالیت در این مشاغل برگزار می‌شود. در ایران، دو نهاد اصلی مسئولیت برگزاری آزمون‌های ورود به حرفه وکالت را بر عهده دارند: مرکز وکلای قوه قضائیه (اختبار) و کانون وکلا.

مطلب مرتبط: پروانه وکالت چیست؟ (شرایط اخذ پروانه وکالت)

آزمون اختبار کانون وکلا چیست؟

آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری در واقع توسط کانون وکلای دادگستری هر استان به منظور ارزیابی دانش فنی و تخصصی داوطلبان در حوزه‌های مختلف حقوقی برگزار می‌شود. پس از گذراندن دوره کارآموزی وکالت، شرکت در آزمون اختبار‌ و قبولی در آزمون‌ کتبی، آخرین مرحله کسب پروانه وکالت و فعالیت به عنوان وکیل پایه یک دادگستری در ایران به شمار می‌آید.

مطلب مرتبط: آزمون وکالت اسکودا چیست؟

آزمون اختبار مرکز وکلا چیست؟

این آزمون توسط مرکز وکلای قوه قضائیه برگزار می‌شود و افرادی که در این آزمون قبول می‌شوند، در صورت موفقیت در آزمون شفاهی (مصاحبه) به عنوان وکیل پایه یک دادگستری توسط قوه قضائیه شناخته شده‌ و پروانه وکالت کسب می‌نمایند.

آزمون اختبار

نحوه برگزاری آزمون اختبار چگونه است؟

متقاضیان اخد پروانه وکالت پس از گذراندن 18 ماه دوره کارآموزی، می‌توانند در آزمون‌ اختبار‌ شرکت نمایند. این آزمون در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. افراد تا کمتر از 20 روز باید پایان دوره کارآموزی خود را اعلام نمایند. پس از گذراندن دوره کارآموزی، متقایان شرکت در این آزمون فرصت کافی برای مطالعه منابع را نخواهند داشت. از این روز معمولا پیشنهاد می‌شود آمادگی برای آزمون اختبار را قبل در طول دوران کارآموزی خود بدست آورند.

زمان برگزاری آزمون‌ اختبار‌ کانون وکلا با توجه به اینکه در هر استان بصورت مجزا برگزار می‌شود، متفاوت خواهد بود. از این رو زمان خاصی را نمی‌توان برای برگزاری آزمون‌ اختبار‌ در نظر گرفت.

در مورد زمان برگزاری آزمون‌ اختبار‌ مرکز وکلا نیز همینطور. باید اخبار برگزاری آزمون را از مراجع موثقی همچون صفحه اخبار مربوط به “استخدام قوه قضاییه” ایران استخدام دنبال نمایید.

معرفی منابع آزمون اختبار وکالت

منابع سوالات آزمون‌ اختبار‌ وکالت با توجه به اینکه از سمت چه مرکزی برگزار شود، می‌تواند متفاوت باشد. در حالت کلی منابع همراه با دفترچه شرایط ثبت نام در آزمون پروانه وکالت به اطلاع داوطلبان و متقاضیان شرکت در این آزمون می‌رسد.

در آخرین دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون‌ متقاضیان اخذ پروانه وکالت، نمونه سوالات آزمون اختبار مرکز وکلا از دروس زیر مشخص شده است:

  • حقوق مدنی
  • آیین دادرسی مدنی
  • حقوق تجارت
  • حقوق جزای عمومی و اختصاصی
  • آیین دادرسی کیفری
  • فقه
  • حقوق ثبت
  • حقوق اساسی

راهنمای آمادگی برای آزمون اختبار

ایران استخدام جهت تسهیل دسترسی متقاضیان شرکت در آزمون‌ به نمونه سوالات آزمون اختبار وکالت تمامی نمونه سوالات را بصورت کاملا رایگان برای استفاده عموم قرار داده است.

جهت دانلود رایگان سوالات آزمون وکالت دادگستری و وکلای قوه قضاییه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

آزمون اختبار

سرنوشت وکلا در صورت عدم قبولی در آزمون اختبار

بر اساس تغییرات اعمال شده در ماده ۵۴ آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، داوطلبانی که در آزمون قبول نشوند یا در جلسه آزمون حضور نیابند، می‌توانند حداکثر دو بار دیگر در آزمون شرکت کنند. اگر داوطلب برای سومین بار هم در آزمون شرکت نکند یا قبول نشود، با توجه به تصمیم کمیسیون کارآموزی و تأیید هیئت مدیره، پروانه کارآموزی وی لغو خواهد شد. این تصمیم قابلیت اعتراض در دادگاه عالی را دارد.

راهنمای اطلاع از اخبار آزمون‌های قوه قضاییه

داوطلبان استخدام در مراکز دولتی می‌توانند با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام از آخرین اخبار آزمون‌های استخدامی سازمان‌های دولتی به خصوص قوه قضاییه و آزمون وکالت مطلع شوند. اخبار و اطلاعیه‌های مرتبط با توجه به شرایط تحصیلی، سازمان مورد نظر و… به اطلاع کارجویان می‌رسد.

جهت ثبت نام به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

آزمون‌ اختبار‌ گام مهمی در مسیر حرفه وکالت است و می‌طلبد که داوطلبان با جدیت و تعهد کامل به آمادگی بپردازند. با پشتکار و تمرین مناسب، داوطلبان می‌توانند در این آزمون به موفقیت دست یابند و به جامعه حقوقی کشور خدمت کنند.

جهت اطلاع از آخرین اخبار آزمون وکالت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا