راهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

راهنمای تحصیل و استخدام در دانشگاه‌های علوم پزشکی

زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه دکتر و یا پرستار شویم؟

دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران فعالیت می‌کنند. این دانشگاه ها هرساله از طریق برگزاری کنکور سراسری، دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته‌های گروه پزشکی را جذب می نمایند. دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر آموزش و تربیت نیروی انسانی در رده‌های مختلف گروه پزشکی، بر امور مؤسسات درمانی از جمله بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های اورژانس نظارت می‌کنند و متولی بهداشت و سلامت در منطقهٔ تحت پوشش خود هستند.
به طور کلی می توان گفت در مراکز استان ها یک دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که هر ساله به صورت مستقل نیروی مورد نیاز خود و موسسات تابعه خود را از طریق برگزاری آزمون استخدامی یا انتشار فراخوان دعوت به همکاری جذب می کنند. در ادامه قصد داریم شما را با مراحل جذب و استخدام دانشگاه های علوم پزشکی از طریق تحصیل یا شرکت در آزمون استخدامی آشنا سازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

راهنمای تحصیل در دانشگاه‌های علوم پزشکی

داوطلبانی که خواهان ورود و ادامه تحصیل در رشته پزشکی یا زیر شاخه‌های این رشته می‌باشند، ابتدا باید در کنکور رشته علوم تجربی شرکت کنند. پس از کسب رتبه و تراز مورد نیاز، می‌توانند با مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام به عمل آورند.
دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی در یازده دانشکده بهداشت، پرستاری و مامایی، پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، طب ایرانی، علوم توانبخشی، علوم رفتاری و سلامت روان، فناوری های نوین پزشکی و مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی تحصیل می کنند.
پرطرفدارترین رشته های دانشگاه های علوم پزشکی شامل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هوشبری، پرستاری و مامایی است. که البته تحصیل در این رشته‌ها هرکدام شرایط خود را دارند.

تحصیل در رشته پزشکی:

داوطلبانی که متقاضی تحصیل در رشته پزشکی عمومی هستند باید توجه داشته باشند که تحصیل در این رشته ها شامل دوره هفت ساله است و آنها می توانند پس از طی دوره‌های عمومی تحصیل، دوره تخصصی را سپری نمایند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی:

طول دوره دندانپزشکی حدودا شش سال است و درس های آن در سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی برنامه ریزی می شود.

تحصیل در رشته پرستاری:

تعداد ترم های تحصیلی پرستاری مانند سایر رشته های دیگر، حدود 8 ترم می باشد. پرستاری جزو رشته های است که دانشجویان آن مثل دانشجویان رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، مامایی، هوشبری و … باید به مدت 2 سال طرح تعهد خدمت اجباری بگذرانند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی

راهنمای جذب و استخدام در دانشگاه های علوم پزشکی کشور

دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، در سه دسته شغلی ( 1- مشاغل پزشکی و پیراپزشکی، 2- مشاغل بخش اداری، 3- هیات علمی) نیروی انسانی مورد نیاز خود و واحدهای تابعه را از دو طریق اقدام به جذب نیرو می کنند:

  1. برگزاری آزمون استخدامی
  2. انتشار فراخوان دعوت به همکاری

استخدام دانشگاه های علوم پزشکی از طریق برگزاری آزمون استخدامی

همان‌طور که گفتیم دانشگاه‌های علوم پزشکی، جهت جذب کادر درمانی و تامین نیروی انسانی (غیر هیات علمی) مورد نظر خود اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می کنند. زمان انتشار دفترچه و برگزاری آزمون اطلاع رسانی می شود. افراد علاقه مند پس از مطالعه دفترچه می توانند برای ثبت نام و شرکت در آزمون اقدام نمایند. در این آزمون علاوه بر مشاغل پزشکی و پیراپزشکی مانند پرستار، دندانپزشک، ماما و …، مشاغل غیر پزشکی مثل حسابدار و کارگزین و … با توجه به شرایط مندرج در دفترچه آزمون جذب می شوند.

تعداد زیر شاخه های دانش پزشکی و پیراپزشکی که از طریق آزمون استخدام دانشگاه های علوم پزشکی جذب می شوند بالاست و امکان دارد بر تعداد آن نیز اضافه شود. برای همین نمیتوان تمام آنها را در این مبحث نام برد. اما یکی از مهمترین و پرکاربردترین آنها که در شرایط کرونایی هم نیاز به آن افزایش یافت شغل پرستاری است.

استخدام دانشگاه های علوم پزشکی از طریق انتشار فراخوان دعوت به همکاری

دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای جذب و استخدام نیروهای هیات علمی و در برخی موارد استخدام کادر اداری و درمانی خود به انتشار فراخوان دعوت به همکاری و تکمیل فرم می پردازند.
متقاضیان عضویت در کادر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور صرفا از طریق فراخوان های جذب هیات علمی می توانند ثبت نام نمایند و پس از تکمیل فرم و گذراندن مصاحبه گزینش مشغول به کار شوند.
انتشار فراخوان تکمیل فرم فقط شامل کادر هیات علمی نمی شود. بلکه وزارت بهداشت در صورت نیاز کادر درمان را نیز از طریق تکمیل فرم ثبت نام جذب می کند. معمولا در شرایط بحرانی مانند پاندومی کرونا نیاز به جذب و استخدام پزشک، پرستار، کارشناس بیهوشی، کارشناس اتاق عمل و کمک پرستار از طریق فراخوان دعوت به همکاری افزایش می یابد.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم استخدام و جذب در دانشگاه های علوم پزشکی، از طریق برگزاری آزمون استخدامی و انتشار فراخوان صورت می گیرد. اما در برخی از موارد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کار جذب و استخدام نیروی انسانی مورد نیاز خود را به شرکت های پیمانکاری همچون موسسه آوا سلامت می سپارند و این سازمان ها متولی جذب و استخدام می گردند.
شما نیز اگر علاقه‌مند به استخدام در رشته های علوم پزشکی یا کادر اداری در این دانشگاه ها هستید می توانید به عنوان کارجو وارد سایت ایران استخدام شده و جدیدترین اخبار و آگهی های استخدام، زمان ثبت نام و برگزاری آزمون های استخدامی را دنبال کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا