کارجومعرفی رشته های تحصیلیمعرفی مشاغل

شغل های پردرآمد رشته کامپیوتر برای خانم ها و آقایان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پردرآمدترین شغل های رشته کامپیوتر در ایران و جهان

رشته کامپیوتر یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار است که نه تنها به عنوان رشته‌ای مستقل مطرح است؛ بلکه رشته‌های زیادی به آن وابسته است. به عنوان نمونه حسابداری، برنامه نویسی، طراحی سایت و… را می‌توان برخی از رشته‌ها مشاغل وابسته‌ به کامپیوتر دانست. برخی از این مشاغل جز مشاغل مستقیم کامپیوتر هستند؛ اما برخی از آن‌ها مانند رشته مکانیک و عمران، جز شغل‌های غیر مستقیم رشته کامپیوتر هستند. همانطور که ملاحظه می‌کنید رشته کامپیوتر رشته‌ گسترده‌ای است و مشاغل زیادی را شامل می‌شود. با توجه به این موضوع، ما در اینجا به شرح برخی از این مشاغل با جزئیات مرتبط با آن پرداخته‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

معرفی شغل های رشته کامپیوتر در ایران

همانطور که گفتیم رشته‌های مرتبط با کامپیوتر بسیار گسترده هستند. از این رو می‌توان آن‌ها را با معیارهای مختلف بررسی کرد. یکی از این معیارها، بررسی مشاغل کامپیوتر بر اساس جنسیت (خانم‌ها و آقایان) است:

شغل های رشته کامپیوتر برای خانم ها و آقایان

کامپیوتر جزرشته‌هایی است که اکثر مشاغل آن برای خانم‌ها مناسب است؛ یعنی عوامل محدود کننده جنسیتی مانند کار جسمانی سنگین و… در اکثر مشاغل آن وجود ندارد. با این حال به نظر می‌رسد مشاغل زیر برای خانم‌ها مناسب‌تر هستند. یکی از دلایلی که باعث شده‌ است این مشاغل برای خانم‌ها مناسب‌تر باشد، فعالیت در آن‌ها به صورت دورکاری است.

داده‌کاوی Data Science

افرادی که به عنوان دانشمند داده‌ فعالیت می‌کنند، در واقع به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها می‌پردازند. بخش مهمی از جمع‌آوری داده‌ از طریق کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط با آن صورت می‌گیرد. داده‌کاوی با رشته‌های آمار، مدل سازی، برنامه نویسی و پایگاه داده‌ نیز مرتبط است.

تحلیلگر سیستم های کامپیوتری

تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری که گاهی به آنها معمار سیستم نیز می‌گویند، سیستم‌ها و رویه‌های کامپیوتری یک سازمان را مطالعه می‌کنند و راه‌حل‌هایی را برای ارتقای آن‌ها به دست می‌آورند. در انجام این کار، تحلیلگران سیستم‌های کامپیوتری به سازمان کمک می‌کنند تا کارآمدتر عمل کنند.

رشته کامپیوتر

توسعه دهندگان وب

توسعه دهندگان وب سایت‌ها را ایجاد و نگهداری می‌کنند. آنها همچنین مسئول جنبه‌های فنی سایت هستند، مانند میزان ترافیک سایت، نظارت بر سئوی سایت و… علاوه بر این، توسعه دهندگان وب ممکن است برای سایت محتوا ایجاد کنند.

طراحان UX/UI

هدف طراحی UI/UX ایجاد یک تجربه کاربری مثبت است که مشتریان را تشویق می‌کند به یک برند یا محصول پایبند باشند. در حالی که یک طراح UX تصمیم می‌گیرد که رابط کاربری چگونه کار کند، طراح UI تصمیم می‌گیرد که رابط کاربری چگونه به نظر برسد.

گرافیک

‌گرافیک طراحی تصاویر دو بعدی یا سه بعدی از طریق کامپیوتر است. گرافیک جز مشاغل سخت ولی جذاب و پرطرفدار میان خانم‌ها است.

شغل های رشته کامپیوتر برای آقایان

آقایان می‌توانند به راحتی در تمام مشاغل مربوط به کامپیوتر فعالیت داشته باشند. در این رابطه می‌توان گفت مشاغلی که در بخش پیش به آن‌ها اشاره‌ کردیم (داده‌ کاوی، تحلیلگر سیستم‌های کامپیوتری، توسعه دهندگان وب و طراحان UX/UI) برای آقایان نیز مناسب هستند. با این حال در کنار آن مشاغل، مشاغل زیر نیز جز مشاغل مناسب کامپیوتر برای آقایان محسوب می‌شوند:

مهندسی کامپیوتر

مهندس کامپیوتر با طیف وسیعی از مسائل مربوط به کامپیوتر مانند نرم‌افزار و سخت افزار سروکار دارد. مهندسی کامپیوتر چندین رشته از علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک مورد نیاز برای توسعه سخت افزار و نرم‌افزار کامپیوتر را ادغام می‌کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مهندس کامپیوتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

تعمیرات کامپیوتر

وقتی کامپیوتر شما از نظر سخت افزاری دچار مشکل می‌شوید چه می‌کنید؟ احتمالا آن را تعویض می‌کنید و یا برای تعمیر به کارشناس مربوطه می‌سپارید. درصد کمی از افراد تمایل به تعویض کامپیوتر خود در این شرایط دارند. اکثر کسانی که در کار تعمیرات کامپیوتر و لپ تاپ فعالیت دارند آقایان هستند. خانم‌ها به دلایل مختلف کمتر سراغ این شغل می‌روند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تکنسین کامپیوتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مهندسی یادگیری ماشین

مهندسان یادگیری ماشین به عنوان اعضای مهم تیم علم داده‌ عمل می‌کنند. وظایف آنها شامل تحقیق، ساخت و طراحی هوش مصنوعی و حفظ و بهبود سیستم‌های هوش مصنوعی موجود است.

مهندس رایانش ابری

یک مهندس رایانش ابری، متخصص فناوری اطلاعات است که مسئولیت هر گونه وظایف فناوری مرتبط با رایانش ابری، از جمله طراحی، برنامه‌ریزی، مدیریت، نگهداری و پشتیبانی را بر عهده دارد. مهندس ابر یک اصطلاح کلی است که چند نقش مختلف را در بر می‌گیرد، از جمله: معمار ابر.

تحلیلگر امنیت اطلاعات

تحلیلگران امنیت اطلاعات، نرم‌افزارهایی مانند فایروال‌ها را برای محافظت از شبکه های کامپیوتری نصب می‌کنند. تحلیلگران امنیت اطلاعات و اقدامات امنیتی را برای حفاظت از شبکه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری سازمان برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام تحلیلگر داده و اطلاعات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته کامپیوتر

معرفی شغل های پردرآمد رشته کامپیوتر

اکثر مشاغل کامپیوتر از نظر درآمد و بازار کار شرایط خوبی دارند. به طور کلی درآمد در رشته کامپیوتر و تمام رشته‌های دیگر به عوامل مختلفی بستگی دارد. از این رو نمی‌توان دقیقا گفت کدام مشاغل رشته کامپیوتر درآمد بیشتری دارند. زیرا محل فعالیت فرد، میزان تجربه و مهارت او، میزان تحصیلات، نوع قرارداد کاری (پاره وقت یا تمام وقت بودن) نحوه کار (حضوری یا دورکار بودن) و…. می‌تواند به طور مستقیم موضوع درآمد را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال از میان رشته‌های کامپیوتر می‌توان چند رشته‌ را به عنوان رشته‌های پردرآمد در ایران معرفی کرد:

پردرآمدترین شغل کامپیوتر در ایران

مشاغل زیر جز پردرآمدترین مشاغل مربوط به کامپیوتر هستند:

معرفی شغل های دولتی رشته کامپیوتر

فرصت‌های شغلی رشته کامپیوتر هم در سازمان‌ها و نهادهای دولتی تعریف شده‌ است و هم سازمان‌های خصوصی. حتی برخی از افراد به طور مستقل در برخی از مشاغل این رشته‌ فعالیت دارند. بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای بسیاری از امور خود از جمله جمع آوری داده‌ها یا ثبت اطلاعات و انجام امور حسابداری به مهندس کامپیوتر و مشاغل مرتبط با آن نیاز دارند. از این رو اکثر نهادهای دولتی اقدام به جذب فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر می‌کنند. لیست بسیاری از این دستگاه‌ها را می‌توان در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور مشاهده کرد. با این حال استخدام دولتی رشته کامپیوتر عبارت است از:

  • نهاد ریاست جمهوری
  • سازمان‌های امنیتی- نظامی (مانند استخدام رشته کامپیوتر در سپاه، ارتش و نیروی انتظامی)
  • استخدام در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
  • استخدام رشته کامپیوتر در بانک
  • استخدام رشته کامپیوتر در بیمارستان و مراکز درمانی
  • استخدام در سازمان تامین اجتماعی
  • استخدام در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
  • استخدام رشته کامپیوتر در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی- پژوهشی

با توجه به این فرصت‌ها می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان رشته کامپیوتر می‌توانند در سازمان‌ها ونهادهای دولتی مذکور به عنوان مهندس کامپیوتر، مدیر فنی سایت، برنامه‌نویس، داده‌کاو یا دانشند داده‌ و… فعالیت داشته باشند.

شغل های رشته کامپیوتر کاردانش

در صورتی که افراد بتوانند تخصص و مهارت لازم در رشته‌های کامپیوتر کاردانش را به دست آورند، می‌توانند در طیف وسیعی از مشاغل مرتبط با کامپیوتر مانند برنامه نویسی، طراحی وب، تولید محتوا، طراحی برنامه و.. فعالیت کنند. رشته‌ کاردانش در مقطع کاردانی نیز رشته‌های متنوعی چون هوش مصنوعی، علم داده‌، شبکه‌های کامپیوتری، معماری کامپیوتری، نرم‌افزار، سخت افزار و.. دارد. بنابراین کسانی که بتوانند تا مقاطع بالا ادامه تحصیل دهند، می‌توانند فرصت فعالیت در مشاغلی چون داده‌کاوی، گرافیک و مدل سازی داده‌ها را به دست آورند.

بد نیست بدانید کامپیوتر در کاردانش شامل رشته‌های زیر است:

  • تصویرسازی دیجیتالی
  • تولید محتوای الکترونیکی
  • تولید کننده چند رسانه‌ای
  • عیب‌یابی سیستم‌های رایانه‌ای
  • طراحی و توسعه صفحات وب
  • برنامه‌نویسی پایگاه داده‌
  • برنامه‌نویسی بازی‌های رایانه‌ای
  • شبکه نرم‌افزار رایانه‌ای

شغل های رشته کامپیوتر فنی حرفه ای

مشاغل مرتبط با کامپیوتر در مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای گسترده‌تر از دوره هنرستان است. زیرا رشته‌های کامپیوتر فنی و حرفه‌ای در مقطع کاردانی بیشتر است و همین موضوع فرصت‌های شغلی بیشتری را پیش روی متقاضیان قرار می‌دهد. به طور کلی مشاغل رشته کامپیوتر فنی و حرفه‌ای نیز شامل طراحی شبکه و نرم‌افزار (گرایش فناوری اطلاعات و ارتباطات، سخت افزار رایانه) و گرافیک است.

کامپیوتر در شاخه فنی و حرفه‌ای شامل رشته‌های زیر است:

  • فتوگرافیک
  • برق و رایانه

شغل های رشته مهندسی کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر یک رشته‌ گسترده است که فارغ‌التحصیلان آن در بسیاری از امور مربوط به کامپیوتر تسلط پیدا می‌کنند. از این رو مهندسان کامپیوتر می‌توانند در بسیاری از مشاغل این رشته‌ مانند برنامه نویس، طراحی نرم‌افزار، طراحی وب، کارشناس سخت افزار و مدیر فنی فعالیت داشته باشند. به طور کلی بازار شغلی این رشته‌ بسیار خوب است و استخدام مهندس کامپیوتر با مشکلات کمی همراه است.

معرفی شغل های کامپیوتری در خانه

همان‌طور که گفتیم رشته کامپیوتر از جمله رشته‌هایی است که بسیاری از مشاغل آن به صورت دورکاری نیز امکان‌پذیر است. دلیل این موضوع آن است که افراد با داشتن کامپیوتر و دسترسی به اینترنت می‌توانند به راحتی با بسیاری ازسازمان‌ها در ارتباط باشند. با این حال برخی از مهم‌ترین مشاغل دورکاری کامپیوتر عبارت است از:

طراحی نرم‌افزار

طراحی نرم‌افزار شغل پردرآمد و البته سختی است. افراد شاغل در این حرفه می‌توانند از طریق قرارداد یا توافق با کارفرما، به طراحی نرم‌افزار مشغول شوند. بسیاری از سازمان‌ها کسب و کارها برای پیشرفت و گسترش خود به اموری چون طراحی نرم‌افزار نیز اهمیت قائلند.

امنیت شبکه

سازمان‌هایی که به شبکه‌های کامپیوتری و اینترنتی وصل هستند، مجبورند امنیت شبکه‌های خود را نیز تامین کنند. این کار به روش راه دور نیز امکان‌پذیر است. یعنی فردی که در حوزه امنیت شبکه تخصص دارد با دسترسی به شبکه‌ها، امنیت آن‌ها را فراهم می‌کند.

گرافیک

گرافیک همان‌طور که اشاره کردیم جز مشاغل سخت کامپیوتر است که شکل دورکاری آن پررنگ‌تر از شکل حضوری است. گرافیست‌ها می‌توانند از طریق قرارداد با کارفرما یا کسب و کارها، همزمان به کار گرافیک در چند جای مختلف مشغول به کار باشند.

مدیر سایت

مدیریت سایت می‌تواند شامل اموری چون طراحی سایت، گسترش و مدیریت آن باشد. طراح سایت نیز می‌تواند همزمان سایت‌های متعددی را از خانه و به دور از سازمان مدیریت کند.

جهت مشاهده آگهی های استخدام مدیر سایت در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

داده‌کاوی یا دانشمند داده‌

در مورد شغل داده‌کاوی پیش از این توضیح دادیم. در این شغل نیز فرد می‌تواند در خانه به کار جمع آوری و تحلیل داده‌ مشغول شود و نتیجه کار خود را به طور مجازی با کارفرما به اشتراک بگذارد.

کارشناس سئو

سئوی سایت برای بسیاری از صاحبان سایت مهم است. هر چه سئوی سایت شما بهتر باشد، رتبه آن نیز ارتقا خواهد یافت. اما بالا رفتن سئو در کنار محتوای سایت، به امور فنی نیز بستگی دارد و نیازمند کارشناس سئو است. کارشناس سئو می‌تواند از راه دور یا از طریق خانه بر سئوی سایت نظارت داشته باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام سئو کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته کامپیوتر

نحوه جست‌وجوی آگهی های استخدام در سایت ایران استخدام

برای مشاهده آگهی های استخدام مرتبط با رشته‌تحصیلی با شغل مورد نظر خود کافیست وارد سایت ایران استخدام شوید. با جست و جوی عبارت “ایران استخدام” در موتور جست‌وجوی خود و کلیک بر روی اولین لینک، وارد صفحه اول سایت ایران استخدام می‌شوید در بالای صفحه دو باکس جست‌وجوی شغل و جست‌وجوی رشته‌تحصیلی وجود دارد با کلیک بر روی این دو باکس و انتخاب گزینه مورد نظر و کلیک بر روی دکمه جست‌وجو وارد صفحه مربوط به آگهی های استخدام می‌شوید.

برای اینکه راحت‌تر از آگهی های استخدام خود مطلع شوید، کافیست در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شوید. با عضویت در سایت ایران استخدام کارجویان آگهی های استخدام مرتبط با شرایط، شهر و استان خود را در حساب کاربری خود دریافت می‌نمایند. همچنین با فعالسازی سرویس پیامک و ایمیل خود می‌توانند آگهی های مرتبط را از این طریق (ارسال پیامک و ایمیل) دریافت نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

ساخت رزومه کاری با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام

یکی دیگر از خدمات سایت ایران استخدام برای کارجویان استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام می‌باشد. استفاده از این سیستم برای تمامی کارجویان بصورت کاملا رایگان می‌باشد. کارجویان می‌توانند رزومه خود را آماده‌ و در قالب PDF دانلود نمایند.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

علاوه بر سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام، کارجویان می‌توانند با دانلود رایگان فرم های خام رزومه در قالب های متنوع و ویرایش آن ها، رزومه کای خود را ایجاد نمایند.

جهت دانلود رایگان فرم خام رزومه در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام

سایت ایران استخدام علاوه بر کارجویان خدماتی را برای کارفرمایان نیز در نظر گرفته‌ است. کارفرمایان با درج آگهی استخدام در این سایت می‌توانند نیروی خود را استخدام نمایند. امکان درج اگهی استخدام رایگان نیز در کاریابی ایران استخدام برای کارفرمایان امکان پذیر است. کارفرمایان علاوه بر دریافت رزومه از طرف کارجویان می‌توانند از بانک رزومه ایران استخدام بصورت کاملا رایگان استفاده‌ نمایند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

رشته کامپیوتر از جمله رشته‌هایی است که در مورد درآمد و بازار خوب آن کمتر می‌توان تردید داشت. تا جایی که برخلاف برخی از رشته‌ها و مشاغل که بازار کار آن‌ها در تهران و یا برخی از شهرهای بزرگ متمرکز است، وضعیت استخدام رشته کامپیوتر در تهران با استخدام رشته کامپیوتر در اصفهان و مشهد و سایر شهرهای بزرگ و کوچک، مناسب و تقریبا مشابه است. از طرفی جدا از موضوع بازار شغلی، این رشته‌ برای امور روزانه بسیاری از افراد نیز لازم است. از این رو کسب اطلاعات اولیه از این رشته‌ و یا تحصیل در آن می‌تواند از بسیاری جهات کمک کننده‌ و لازم باشد.

جهت مشاهده آگهی های استخدام به تفکیک مشاغل در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا