کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بررسی مزایا و معایب رشته علوم آزمایشگاهی و درآمد آن

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در ایران و جهان

علوم آزمایشگاهی یکی از رشته‌های محبوب پیراپزشکی است که در زیر شاخه علوم تجربی قرار دارد. این رشته به دلیل وضعیت بازار کار و درآمد مناسب خود محبوبیت زیادی دارد. رشته علوم آزمایشگاهی به انگلیسی معادل medical lab science است. این رشته در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز تعریف شده‌است و جز رشته‌های مهم محسوب می‌شود. علوم آزمایشگاهی که در تعریفی ساده می‌توان آن را علم مربوط به آزمایش خون و آنالیز آن دانست، کاربرد وسیعی در بخش پزشکی دارد. این رشته حتی در دنیای حیوانات و دامپزشکی نیز کاربرد دارد. چنانچه رشته‌ای تحت عنوان علوم آزمایشگاهی دامپزشکی نیز تعریف شده‌است. با توجه به این مقدمه اگر می‌خواهید بدانید رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی چیست و یا در نگاهی وسیع‌تر می‌خواهید با رشته علوم آزمایشگاهی و نحوه ورود به آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مزایا و معایب رشته علوم آزمایشگاهی

قبل از آنکه به موضوع نحوه ورود به رشته علوم آزمایشگاهی بپردازیم، بد نیست بدانیم که آیا رشته علوم آزمایشگاهی خوب است؟ یا به عبارتی معایب و مزایای این رشته چیست و نظرات دانشجویان رشته علوم آزمایشگاهی در مورد این رشته چیست؟ در مورد مزایای این رشته باید گفت علوم آزمایشگاهی شرایط خوبی از نظر درآمد و بازار کار دارد. موقعیت شغلی مربوط به این رشته متعدد است و شرایط مهاجرت و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز برای آن هموار است. علاوه بر این، علوم آزمایشگاهی نسبت به سایر رشته‌های پیراپزشکی آسان‌تر است. یعنی در صورت علاقه و استعداد، موفقیت در رشته علوم آزمایشگاهی برایتان آسان است و دغدغه چندانی ندارید.

اما در کنار این مزایا، معایبی نیز برای این رشته وجود دارد. از جمله آنکه ورود به بازار کار این رشته نیازمند تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی، است. البته استخدام لیسانس علوم آزمایشگاهی نیز در موارد زیادی امکان‌پذیر است؛ اما به سختی. چنانچه این سختی برای دکترای علوم آزمایشگاهی بسیار کمتر است. از طرفی این رشته برای بیماران یا افرادی که دارای حساسیت به داروها و مواد شیمیایی هستند، مناسب نیست. گذراندن طرح ۲ ساله و دوره نیروی انسانی که طبق آن حق اشتغال به افراد داده‌می‌شود از دیگر معایب این رشته است.

رشته علوم آزمایشگاهی

شرایط و نحوه ورود به رشته علوم آزمایشگاهی

برای ورود به رشته علوم آزمایشگاهی، باید در مقطع دبیرستان وارد رشته علوم تجربی شوید، سپس با شرکت در کنکور سراسری به شرط اخذ حد نصاب لازم در دروس این رشته، وارد رشته علوم آزمایشگاهی شوید. رشته علوم آزمایشگاهی در کل حدود 130 واحد است و برخی از دروس آن با رشته‌های پزشکی مشترک است. بیوشیمی عمومی، آناتومی نظری، آناتومی عملی و… برخی از دروس مشترک پزشکی و علوم آزمایشگاهی است.

علاه بر دروس مشترک، علوم آزمایشگاهی از نظر بازار کار و درآمد شرایط یکسانی با برخی از رشته‌های پیراپزشکی نیز دارد. به همین دلیل برای بسیاری از افراد هنگام انتخاب رشته این سوال مطرح است که کدام رشته را انتخاب کنیم؟ علوم آزمایشگاهی یا پرستاری؟ پاسخ این است که اگر دو رشته بازار کار و درآمد یکسانی دارند، اولویت انتخاب را علاقه، استعداد و هوش خود قرار دهید، زیرا ممکن است از نظر برخی بهترین رشته علوم آزمایشگاهی باشد اما از نظر برخی دیگر پرستاری یا سایر رشته‌ها.

رشته علوم آزمایشگاهی مناسب چه کسانیست؟

ورود به رشته علوم آزمایشگاهی در وهله اول برای کسانی که واجد هوش، مهارت و توانایی لازم برای پشت سر گذاشتن دروس علوم تجربی هستند، مناسب است. داشتن شخصیت مشاهده‌ای نیز از دیگر ویژگی‌های لازم برای علاقمندان به رشته علوم آزمایشگاهی است. شخصیت مشاهده‌ای به معنای داشتن دقت بالا در مشاهده و تجزیه و تحلیل امور مختلف است.

ورود به رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور

ورود به رشته علوم آزمایشگاهی بدون کنکور و از طریق تعداد محدودی از دانشگاه‌های آزاد نیز امکان‌پذیر است. البته برای ورود به رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد بدون کنکور باید واجد شرایط لازم باشید. این شرایط ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد. در صورتی که بخواهید از طریق کنکور وارد رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد شوید باید رتبه لازم در آن دانشگاه را کسب کنید. در رشته علوم آزمایشگاهی رتبه به نوع دانشگاه نیز مربوط است. ممکن است در یک دانشگاه (اعم از دولتی یا آزاد) قبولی در یک دانشگاه نیازمند رتبه بسیار پایین باشد؛ اما در دانشگاه دیگر با رتبه‌های بالا نیز قبول شوید. با این حال شرایط برای دریافت مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد آسان‌تر از سایر مقاطع است.

بررسی بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در ایران

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی بر اساس نوع گرایش‌ها، مدرک تحصیلی، مهارت و استعدادهای افراد متفاوت است. علاوه بر این بازار کار این رشته بر حسب رشته‌هایی که با آن همپوشانی دارد مانند رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی متفاوت است. با توجه به این ویژگی‌ها، بازار کار این رشته بر اساس معیارهای مختلف بررسی شده‌است:

بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی جز رشته‌های نوپا است که علیرغم نوپا بودن توانسته‌است جایگاه و بازار کار خوبی را از آن خود کند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در موسسات تحقیقاتی علوم پزشکی، آزمایشگاه‌های مراکز دامپزشکی، آزمایشگاه‌های بخش خصوصی و… مشغول به کار شوند. از این رو می‌توان گفت بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی دامی یا دامپزشکی بسیار مناسب است. البته همان‌طور که گفتیم روند ورود به بازار کار بر اساس نوع مدرک، مهارت و توانایی‌های فارغ‌التحصیلان، متفاوت است. با این حال به طور کلی استخدام کارشناس علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در بسیاری از مراکز و سازمان‌های مرتبط صورت می‌گیرد و افراد زیادی وارد این بخش شده‌اند.

فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی در چه سازمان هایی استخدام می‌شوند؟

فرصت‌های شغلی برای رشته علوم آزمایشگاهی متعدد است. مراکز آزمایشگاهی در نقاط مختلف از جمله موسسات تحقیقاتی، دانشکده‌ها، بیمارستان‌ها، شرکت‌های داروسازی و… از جمله این موارد است. کلینیک‌ها، تولید کنندگان مواد غذایی و شرکت‌های شیمیایی از دیگر موقعیت‌های شغلی برای رشته علوم آزمایشگاهی است. استخدام علوم آزمایشگاهی ارتش نیز از موقعیت‌های شغلی این رشته محسوب می‌شود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته علوم آزمایشگاهی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

بررسی بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در خارج از کشور

وضعیت بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در کشورهای خارجی نیز مناسب است. البته نمی‌توان این دیدگاه را با قاطعیت در مورد همه کشورها بیان کرد؛ اما در مجموع شرایط برای اکثر کشورها مناسب است. چنانچه در مورد بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا می‌توان گفت فرصت‌های شغلی برای متخصصین علوم آزمایشگاهی خوب است. حتی دولت این کشور پیش بینی کرده‌است در آینده نزدیک کانادا با کمبود نیروی کار در این حرفه روبرو شود.

در مورد بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی در آلمان نیز می‌توان گفت آلمان یکی از کشورهای برتر جهان است که بخش بهداشتی آن در حال شکوفایی است. با افزایش تکنولوژی و نیاز به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، آلمان پیشرفت‌های بزرگی در سیستم مراقبت‌های بهداشتی خود ایجاد کرده‌است. این امر فرصت‌‌های بسیار زیادی را برای افراد در سراسر جهان برای در زمینه پزشکی و پیراپزشکی و رشته‌های آن (همچون علوم آزمایشگاهی) باز کرده‌است.

بررسی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در ایران

حقوق علوم آزمایشگاهی به عواملی چون گرایشات این رشته، مدرک تحصیلی، محل فعالیت، تجربه افراد و نوع قرارداد آنها بستگی دارد. چنانچه حقوق کارکنان آزمایشگاه خصوصی با حقوق علوم آزمایشگاهی در بیمارستان یکسان نیست. با این حال می‌توان گفت علوم آزمایشگاهی درآمد خوبی دارد. با این حال برای آنکه بتوانید درک بهتری از موضوع درآمد رشته علوم آزمایشگاهی داشته‌باشید، درآمد رشته علم آزمایشگاهی دامپزشکی و تشخیص طبی را به صورت جدا بررسی کرده‌‌ایم:

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

همان‌طور که گفتیم علوم آزمایشگاهی دامپزشکی جز رشته‌های نوپا است. با این حال بسیاری از فعالیت‌های این شغل مشابه فعالیت‌های علوم آزمایشگاهی در مراکز درمانی است. از این رو درآمد این رشته نیز به طور کلی در سطح مطلوب قرار دارد. البته حداقل حقوق یا حقوق پایه این شغل تابع حقوق مصوب در وزارت کار است. حقوق تعیینی با توجه به عوامل تاثیرگذار بر درآمد که به آن‌هاع اشاره‌کردیم می‌تواند بیشتر نیز شود.

درآمد آزمایشگاه تشخیص طبی

آزمایشگاه تشخیص طبی جز مراکز اصلی برای فعالیت متخصصان علوم آزمایشگاهی است. این شغل علاوه بر طرفداران زیاد جز یکی از شغل‌های پردرآمد رشته علوم آزمایشگاهی است. البته میزان فعالیت شما در آزمایشگاه و نوع فعالیت‌های شما تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر درآمد شما دارد.

رشته علوم آزمایشگاهی

بررسی درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در خارج از کشور

همانطر که بازار کار رشته علم آزمایشگاهی در کشورهای خارجی مناسب است، درآمد آن نیز بالا است. برای روشن شدن این موضوع می‌توانید درآمد این رشته را در سه کشور آلمان، کانادا و آمریکا مشاهده کنید:

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در آلمان

متوسط دستمزد ناخالص علوم آزمایشگاه در آلمان 47.970 یورو یا معادل نرخ ساعتی 23 یورو است. علاوه بر این، آنها به طور متوسط 825 یورو پاداش دریافت می‌کنند. این درآمد جز درآمدهای خوب در آلمان است.

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در کانادا

حقوق متخصص علم آزمایشگاهی در کانادا نیز جز حقوق‌های بالا محسوب می‌شود. طبق آمارها میانگین حقوق برای یک متخصص آزمایشگاه 73164 دلار است.

درآمد رشته علوم آزمایشگاهی در آمریکا

طبق آمارهای به دست آمده حقوق سالانه‌ای متخصص علوم آزمایشگاهی در آمریکا ۵۶،۵۰۱ دلار تا ۸۷،۵۸۸ دلار است.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام کارشناس علوم آزمایشگاهی

اگر به دنبال اخبار استخدامی همچون استخدام کارشناس علوم آزمایشگاهی هستید و یا می‌خواهید اخبار مربوط به این شغل را در گرایش‌ها و شهرهای مختلف ببینید (مانند استخدام کارشناس علوم آزمایشگاهی در تهران، استخدام علوم آزمایشگاهی در تبریز، استخدام علوم آزمایشگاهی مشهد و یا استخدام نمونه گیر آزمایشگاه در تهران) می‌توانید این کار را به روش‌های مختلفی در ایران استخدام انجام دهید. اگر حوصله پیگیری روزانه اخبار را ندارید پیشنهاد ما ثبت نام در سرویس دریافت روزانه اخبار ایران استخدام از طریق پیامک یا ایمیل است. البته قبل از آن باید در سایت ثبت نام نمایید. اگر تمایل دارید اخبار را به صورت دستی جستجو کنید می‌توانید وارد سایت شوید و در صفحه نخست از طریق باکس جستجوی شغل و باکس جستجوی رشته، اخبار مورد نظر خود را پیگیری کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای تنظیم رزومه کارشناس علوم آزمایشگاهی

در سایت ایران استخدام، امکان تنظیم رزومه نیز وجود دارد. رزومه بخش مهمی از فرآیند استخدام است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند به دلیل نداشتن سابقه کار نمی‌توانند وارد بازار کار شوند؛ اما استخدام علوم آزمایشگاهی بدون سابقه کار با یک رزومه قوی نیز به خوبی امکان‌پذیر است؛ زیرا می‌تواند توانایی‌ها و مهارت‌های شما را نمایش دهد. اگر قادر به تهیه رزومه نیستید و یا با فرآیند آن آشنایی ندارید می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام استفاده کنید. در این سایت، فرم‌های خالی رزومه با رنگبندی و سبک‌های مختلف نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها نیز برای هر رشته‌ای استفاده کنید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز انلاین ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام رشته علوم آزمایشگاهی

با آنکه نیروی کار برای بسیاری از رشته‌ها زیاد است؛ اما برخی از کارفرمایان به دنبال نیروهایی خاص هستند. مثلا ممکن است کارفرمایی به دنبال استخدام علوم آزمایشگاهی در بیمارستان تهران یا استخدام نمونه گیر آزمایشگاه در تهران باشد و متقاضیان زیادی نیز برای این حرفه‌ها وجود داشته باشد؛ اما بسیاری از آن‌ها فاقد ویژگی‌های موردنظر کارفرما باشند. حتی در مواردی ممکن است نیروی کار در برخی از رشته‌ها وجود نداشته باشد یا آنکه پل ارتباطی میان کارجویان و کارفرمایان شکل نگرفته باشد. اما ایران استخدام این پل ارتباطی را به وجود آورده است. چنانچه کارفرمایان می‌توانند با ثبت نام در ایران استخدام و انتخاب پلن‌های مربوط به انتشار آگهی، نیروهای مورد نظر خود را بیابند. پلن‌ها در 4 مدل vip، طلایی، نقره‌ای و برنزی هستند. برای اطلاع از جزئیات این طرح‌ها و تفاوت آن‌ها می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید.

جهت ثبت نام به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

علوم آزمایشگاهی جز رشته‌‌های خوب پیراپزشکی است. بازار کار این رشته همان‌طور که بازار کار خوب است؛ اما این به آن معنا نیست که شما به محض فارغ‌التحصیل شدن به خصوص با مدرک کارشناسی می‌توانید وارد بازار کار شوید. ورود به بازار کار این رشته نیاز به تخصص، تجربه و ادامه تحصیل تا مقاطع بالا دارد. هر چه مدرک تحصیلی شما بالاتر باشد، روند رود شما به بازار کار اسان‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس علوم آزمایشگاهی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا