راهنمایی شغلی

معرفی بهترین و پردرآمدترین مشاغل دانشجویی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

چه شغل هایی برای دانشجویان مناسب میباشند؟

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه Georgetown تقریبا 70 درصد دانشجویان در طول تحصیل مشغول کار هستند. بدون شک داشتن شغل در طول تحصیل کار آسانی نیست، به این خاطر که باید تعادل بین کار و درس‌هایتان را رعایت کنید. به علاوه اینکه موقعیت‌های شغلی تمام وقت انعطاف زمانی کمی دارند. از طرفی بعد از هشت الی نه ساعت سر کلاس‌های درس بودن آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید حاضر شدن سر شیفت کاری‌تان است!! اما این تمام ماجرا نیست، کارهای پاره وقت و فریلنسری زیادی هستند که می‌توانید در طی دوران دانشجویی خودتان را با آن‌ها مشغول کنید و درآمد خوبی هم داشته باشید. ما در این مطلب از وبسایت کاریابی ایران استخدام قصد داریم که مشاغل دانشجویی را به منظور ایده‌هایی برای دانشجویان جویای کار معرفی کنیم. همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

چرا باید حین تحصیل کار کنیم؟

کسب در آمد

چه دلیلی بهتر از این که با کار کردن نیمه وقت می‌توانید درآمد خودتان را داشته باشید و به قولی دستتان در جیب خودتان باشد؟ زمانی که خودتان کار می‌کنید دیگر نیازی نیست که برای برطرف کردن نیازهای ابتدایی به وام تحصیلی یا خانواده وابسته باشید.

مدیریت مالی

زمانی که خودتان پول درمی‌آورید در خرج کردن آن هم محتاط‌تر خواهید بود. اشتغال در این دوره نه تنها کمک می‌کند کمی پس انداز کنید بلکه مهارت‌های مدیریت مالی و بودجه‌بندی‌تان را تقویت می‌کند.

کسب مهارت

با کار کردن می‌توانید مهارت‌های شغلی که دانشگاه بهتان یاد نمی‌دهد را یاد بگیرید. به عنوان مثال یاد می‌گیرید که چطور عضوی از یک تیم باشید یا حتی چطور مدیریت زمان کنید.
مشاغل دانشجویی بر روی مهارت‌های فردی‌تان تاثیر می‌گذارند. برای نمونه شما یاد می‌گیرید چطور با شخصیت‌های مختلف تعامل موثر داشته باشید!
فرقی نمی‌کند کجا کار می‌کنید، کار کردن فرصت آشنایی با افراد مختلف را در اختیارتان می‌گذارد. در نتیجه حتی اگر قرار نباشد حوزه فعلی که در آن مشغول هستید را به عنوان شغل آینده‌تان دنبال کنید، با این حال می‌توانید ارتباطات خودتان را در دنیای حرفه‌ای و بازار کار شکل دهید.

کسب تجربه و سابقه کار

بدست آوردن تجربه کاری اعتبار بیشتری به رزومه شما اضافه می‌کند. این یعنی زمانی که برای یک شغل بعد از فارغ التحصیلی اقدام می‌کنید در بین کاندیدای شغلی شانس بیشتری خواهید داشت.

شغل دانشجویی مناسب چه کسانیست؟

مشاغل دانشجویی مناسب افرادیست که وقت کافی داشته باشند یا حداقل در روز 6 الی 7 ساعت بیرون از فضای دانشگاه باشند. همان طور که خودتان هم می‌دانید عدم مدیریت درست زمان می‌تواند به درس‌ها و نمراتتان لطمه وارد کند. همچنین برخی از مقاطع به قدری فشرده هستند که به شما اجازه کار بیرون از فضای دانشگاه یا حتی دورکاری را نمی‌دهند. مگر اینکه به دنبال فرصت‌های استخدام دانشجو در دانشگاه باشید و در یکی از بخش‌های آن فعالیت کنید – به عنوان مثال، راهنمای دانشگاه.

مشاغل دانشجویی

شرایط لازم برای انتخاب شغل دانشجویی (پاره وقت) چیست؟

  • داشتن وقت کافی
  • مهارت جهت ارائه
  • ارتباط خوب با دیگران
  • مشتاق برای یادگیری و تجربیات جدید
  • انعطاف‌پذیر
  • مهارت در مدیریت درست زمان

ایده کار دانشجویی

خب، می‌رسیم به مهم‌ترین بخش این مقاله، یعنی ایده کار دانشجویی.
در ادامه ما تعدادی از شغل‌های نیمه وقت حضوری و شغل‌های نیمه وقت غیر حضوری را بررسی می‌کنیم. همان طور که مشخص است برای شغل‌های حضوری حتما باید در محل کار حاضر شوید و این موضوع یک الزام است. اما برای موقعیت‌های غیر حضوری می‌توانید به صورت دورکاری و آنلاین وظایف خودتان را انجام دهید.

مشاغل دانشجویی نیمه وقت حضوری

بازاریابی

بازاریابی یعنی تبلیغات محصول/خدمات یک مجموعه به مشتریان و مخاطبین و در نتیجه آن افزایش فروش و درآمد. این روزها شرکت‌های زیادی به دنبال افرادی هستند که بتوانند با کلامی گیرا محصولات‌شان را تبلیغ کنند. تمامی شرکت‌های پخش به منظور معرفی محصولات خود به بازاریابان نیاز دارند و این یعنی شانس شما در پیدا کردن کار نیمه وقت بالاست.

وظایف بازاریاب:

  1. معرفی محصول و خدمات به مخاطب
  2. حضور پیدا کردن در محل‌های مختلف به منظور معرفی شرکت و خدمات آن
  3. سفارش‌گیری از مخاطب در صورت نیاز
  4. تحویل و بستن فاکتور نهایی برای مشتری

مشاور تحصیلی

مشاور تحصیلی به فردی گفته می‌شود که می‌تواند دانش آموزان و دانشجویان را در مسیر تحصیل راهنمایی کند. از انتخاب رشته و دانشگاه گرفته تا بررسی و ارزیابی عملکرد آن‌ها در آزمون‌های مختلف. بسیاری از موسسات کنکوری دانشجویانی که رتبه کنکوری بالایی دارند را به عنوان مشاور تحصیلی استخدام می‌کنند.

نقاشی ساختمان

یکی دیگر از ایده‌های کار برای دانشجویان مشغول شدن به عنوان نقاش ساختمان است. بخصوص که اگر از قبل کمی تجربه داشته باشید می‌توانید به راحتی کسب درآمد کنید. برای این کار علاوه بر اینکه می‌توانید تنها کار کنید بلکه می‌توانید عضوی از یک شرکت خدماتی باشید.

وظایف نقاش ساختمان:

  1. رنگ آمیزی مناطق داخلی و خارجی ساختمان
  2. آماده سازی محیط به منظور انجام پروژه رنگ آمیزی
  3. تمیزکاری محیط بعد از اتمام رنگ آمیزی
  4. خرید لوازم مورد نیاز جهت رنگ آمیزی
  5. ارتباط موثر با مشتری جهت رسیدن به نتیجه دلخواه آن‌ها

کار در فست فود

اگر دوست دارید عضوی از یک تیم باشید می‌توانید کارتان را در یک فست فود شروع کنید. اگر کمی تجربه آشپزی داشته باشید می‌توانید در آشپزخانه مشغول شوید، اگر هم نه می‌توانید پشت صندوق یا برای سفارش‌گیری از مشتری مشغول شوید.

وظایفی از جمله موارد زیر بر عهده شما خواهد بود:

  1. سفارش گیری از مشتری
  2. آماده سازی غذا
  3. مسئول نگهداری از صندوق و صورتحساب‌ها
  4. ارائه و سرو غذا به مشتری

پیک غذا

اگر وسیله نقلیه داشته باشید – ترجیحا موتور یا خودرو سواری، می‌توانید به عنوان پیک غذا برای رستوران‌ها و سرویس دهنده‌های غذایی کار کنید. در این موقعیت شغلی اصلی‌ترین وظیف شما رساندن به موقع و البته صحیح و سالم غذای مشتری است.

مشاغل دانشجویی

مشاغل دانشجویی نیمه وقت غیر حضوری

مترجمی

اگر که به بیش از یک زبان مسلط هستید می‌توانید سراغ شغل مترجمی بروید. همان طور که خودتان هم می‌دانید در این شغل وظیفه اصلی شما تبدیل متن‌ها از زبان مقصد به زبان مورد نظر مشتری است. می‌توانید در صورت مدیریت درست زمان با افراد متعددی کار کنید و پروژه‌های زیادی بگیرید. همچنین یک کار دانشجویی دورکاری است.

وارد کردن داده‌های سایت

یکی دیگر از ایده‌های کار دانشجویی که کاملا به صورت ریموت انجام می‌شود کار وارد کردن داده‌های آنلاین است. یکی از فاکتورهای مهم در این شغل داشتن توجه و دقت کافیست. این گزینه یک کار دانشجویی در منزل بسیار محبوب است.

  1. تایید داده‌ها
  2. بروز رسانی داده‌های موجود
  3. کامل کردن گزارش‌های روزانه و ارسال آن‌ها به کارفرما
  4. دسته بندی و تقسیم داده‌ها
  5. جمع آوری داده‌ها از مشتری به صورت مستقیم

ادمین شبکه‌های اجتماعی

اگر به دنبال شغل دانشجویی آنلاین هستید مسئول شبکه‌های اجتماعی را از یاد نبرید. اکثر شرکت‌ها به دنبال نیروهای جوانی هستند که مدیریت و مسئولیت شبکه‌های اجتماعی‌شان را به آن‌ها بسپارند. یکی از دلایلی که شرکت‌ها به دنبال نیروی جوان هستند این است که این افراد زمان زیادی را در این پلتفرم‌ها سپری می‌کنند و ذاتا شناخت خوبی از آن‌ها دارند.

  1. مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختلف
  2. نوشتن و انتشار پست‌ها
  3. زمابندی انتشار مطالب
  4. تعامل با مشتریان در پلتفرم‌ها
  5. بهینه سازی

تدریس خصوصی

آیا مهارتی دارید که بتوانید آن را به دیگران آموزش دهید؟ اگر پاسختان مثبت است در نتیجه می‌توانید به عنوان معلم خصوصی کار کنید. به عنوان یک مدرس خصوصی باید بر روی روند پیشرفت دانش آموزتان نظارت کنید و آن‌ها را برای امتحان آماده کنید. به علاوه اینکه باید با گرفتن آزمون آن‌ها را به چالش بکشید.

مشاغل دانشجویی

مزایای شغل دانشجویی

  1. کسب تجربه در زمینه‌های مختلف
  2. درآمدزایی در حین تحصیل
  3. فرصت آشنایی با افراد مختلف
  4. مدیریت درست زمان و درآمد
  5. تقویت مهارت‌های کلیدی و همچنین توسعه رزومه شخصی

معایب شغل دانشجویی

  1. نداشتن زمان آزاد کافی
  2. خستگی و کم خوابی به دلیل محدود بودن زمان
  3. استرس ناشی از تلاقی کار و تحصیل
  4. نداشتن امنیت شغلی
  5. تاثیر منفی بر روی نمرات و آزمون‌ها
  6. شانس کم استخدام دانشجو بدون سابقه کار
  7. نبود فرصت در مراکز دولتی، مانند استخدام دانشجو در بانک

بررسی حقوق و درآمد شغل دانشجویی

به طور کل نباید انتظار حقوق بالایی از مشاغل دانشجویی داشته باشید. به این خاطر که این کارها اکثرا نیاز به تخصص چندانی ندارند و جز کارهای عمومی به حساب می‌آیند. با این حال حقوق و میزان درآمد شما به فاکتورهای زیادی بستگی دارند. از تعداد روزها و ساعات کاریتان گرفته تا جایی که در آن مشغول هستید. البته شغل برای دانشجویان پزشکی یا کار دانشجویی در کلینیک باز به مراتب وضعیت حقوقی بهتری از دیگر موقعیت‌ها دارند. این افراد می‌توانند مرتبط با حوزه تحصیلی خودشان نزدیک به یک پزشک کار کنند. این مدل کارها به عنوان کار دانشجویی کارآموزی هم به حساب می‌آیند و می‌توانید با آن‌ها واحد کارآموزی خودتان را سپری کنید.

نحوه جست و جوی آگهی‌های استخدام دانشجو

اگر تمام شرایط محیا باشد و شما وقت کافی برای انجام کارهای پاره وقت داشته باشید با یک چالش دیگر روبرو می‌شوید. اینکه اصلا چطور باید شغل پیدا کنید؟ از همه مهم‌تر اینکه چگونه بدون سابقه کار، شغل دانشجویی پیدا کنیم؟ نداشتن سابقه یکی از مسائلی است که متقاضیان و کارجو را با چالش روبرو می‌کند.
برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی تنها کافیست که به سراغ وبسایت‌کاریابی ایران استخدام بروید. (در گوگل سرچ کنید) یا اینکه می‌توانید آگهی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی یا سطح شهر را دنبال کنید. حتی اگر این موارد هم جواب ندادند می‌توانید به دوستان و همکلاسی‌های خود بسپارید تا به محض دیدن فرصت‌های شغلی شما را مطلع کنند.
نگران نداشتن سابقه نباشید، مشاغل دانشجویی به سابقه چندانی نیاز ندارند. بیشتر سعی کنید که در روز مصاحبه شغلی صلاحیت فعلی‌تان را گوشزد کنید و بر روی مهارت‌هایی که دارید تاکید کنید. به علاوه می‌توانید پیشنهاد دهید تا مدتی به صورت آزمایشی مشغول شوید تا کار شما را از نظر کیفیت بررسی کنند.

برای استفاده از خدمات وبسایت ایران استخدام به عنوان کارجو یا کارفرما ابتدا در سایت ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام می‌توانید برای پیدا کردن موقعیت‌های شغلی شهر یا نوع کار مورد نظرتان را با استفاده از گزینه‌های موجود فیلتر کنید. برای کارهای دانشجویی به دنبال فرصت‌های شغلی نیمه وقت، پاره وقت و استخدام دورکار باشید. به عنوان مثال اگر به دنبال کار دانشجویی در تهران هستید کار پاره وقت دانشجویی در تهران را جستجو کنید. یا اگر به دنبال فرصت‌های استخدام دانشجو اصفهان یا استخدام دانشجو کرج هستید تنها کافیست در بخش شهرها، این دو استان را فیلتر کنید.

نحوه تنظیم رزومه دانشجو

فراموش نکنید که حتی برای پیدا کردن مشاغل دانشجویی هم به رزومه نیاز دارید. البته اشتباه نکنید! رزومه دانشجویی با رزومه کاری فرق می‌کند. رزومه دانشجویی چیست؟ رزومه‌ایست که سرگذشت تحصیلی شما را به مخاطب نشان می‌دهد و به منظور قبولی و وارد شدن به محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای نوشتن یک رزومه دانشجویی ابتدا بهتر است که به دنبال بهترین نمونه رزومه دانشجویی باشید و سپس از آن ایده بگیرید.
اما رزومه‌ای که برای پیدا کردن شغل به آن نیاز دارید شامل اطلاعات هویتی، تماس، آدرس، تجربه کاری(در صورت داشتن تجربه)، وضعیت تحصیل، مهارت‌ها و … می‌شود. برای ساخت رزومه می‌توانید از رزومه ساز آنلاین ایران استخدام کمک بگیرید.

راهنمای حضور در جلسه مصاحبه شغلی دانشجویان

یکی از مراحلی که قبل از شروع کارتان باید سپری کنید حضور در جلسه مصاحبه است. مصاحبه کاری یک رویداد کاملا رسمی است. فرقی نمی‌کند برای یک فست فود باشد یا برای دستیاری یک دندانپزشکی. به هر حال شما باید کاملا مرتب و آماده در آن روز حاضر شوید.
مصاحبه هم پوشش و قوانین خاص خودش را دارد که بهترست آن‌ها را رعایت کنید. البته به دلیل موقت بودن مشاغل دانشجویی خیلی چهارچوب سختی برای روز مصاحبه نخواهید داشت و بیشتر سعی می‌شود یک آشنایی ابتدایی با شما داشته باشند.

سخن پایانی

این هم لیستی بود از ایده‌های شغلی و همچنین حواشی پیدا کردن کار دانشجویی. اگر خودتان دانشجو هستید و دنبال کار، همین حالا نگاهی به فرصت‌های شغلی ایران استخدام بیندازید. اگر هم که کارفرما هستید، می‌توانید با درج آگهی استخدام نیروی مورد نظرتان را پیدا کنید. ما سعی کرده‌ایم با رابط کاربری آسان و همچنین اطلاع رسانی دائمی شما را از آخرین اخبار بازار کار و کاریابی مطلع کنیم.

جهت مشاهده آگهی های استخدام دانشجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا