قانون کارکارجوکارفرما

کارانه چیست و به چه کسانی تعلق میگیرد؟

زمان مطالعه: 3 دقیقه

آشنایی با کارانه کارمندان دولت و کارگران (نحوه پرداخت و مبلغ آن)

کارانه (به انگلیسی merit increases) نوعی پاداش یا مزایای نقدی است که به دلیل عملکرد و مهارت‌های شغلی کارکنان و برحسب افزایش سود فروش به کارکنان شرکت تعلق می‌گیرد . در این مطلب به سوالاتی مانند “کارانه به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟” و “آیا کارانه در قانون کار مشمول مالیات است؟” پاسخ خواهیم داد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

 کارانه به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

همانطور که گفته‌ شد، کارانه‌ پاداشی است که در نتیجه سود فروش شرکت به کارکنان تعلق می‌گیرد. با توجه به این تعریف کارانه‌ به همه کارکنان یک شرکت خصوصی یا سازمان دولتی تعلق می‌گیرد. با این حال، برخی از شرکت‌ها ممکن است کارانه‌ را فقط به کارکنانی که عملکرد خوبی داشته‌اند یا در فروش بالا داشته‌اند، پرداخت کنند.

کارانه کارمندان دولت (برای مثال کارانه شرکت نفت)، کارانه بیمارستان، کارانه پزشکان، کارانه پرستاری و… در سازمان‌های دولتی بر اساس پارامترهای هر سازمان و نوع فعالیت آن‌ها، طبق سیاست‌های مختلفی پرداخت می‌شود. کارانه‌ کارگران بخش خصوصی نیز با توجه به عملکر مستخدم و میل کارفرما می‌تواند متفاوت باشد.

کارانه
کارانه به چه کسانی تعلق میگیرد؟

آیا کارانه مشمول مالیات است؟

بله، کارانه‌ مانند سایر مزایای نقدی، مشمول بیمه و مالیات بر درآمد است.

مبلغ کارانه چقدر است؟

مبلغ کارانه‌ معمولاً بر اساس توافق بین کارفرما و کارکنان تعیین می‌شود. با این حال، برخی از شرکت‌ها ممکن است بر اساس فرمول‌های خاصی، مبلغ کارانه‌ را محاسبه کنند.

فرمول کارانه معمولاً بر اساس عواملی مانند میزان فروش محصولات یا خدمات شرکت، عملکرد کارکنان، مهارت‌های شغلی، تعهد به بهبود عملکرد، میزان حقوق و مزایای پایه کارکنان، ارزش افزوده به سازمان و… تعیین می‌شود.

نحوه پرداخت کارانه چگونه است؟

نحوه پرداخت کارانه نیز ممکن است متغیر باشد و بسته به سیاست‌های سازمان یا شرکت مختلف باشد. این پرداخت ممکن است به صورت نقدی، چک، انتقال وجه بانکی یا به شکل‌های دیگر انجام شود.

فرمول کارانه

راهنمای اطلاع از آخرین اخبار پرداخت کارانه

برای اینکه از آخرین اخبار تغییرات جدول محاسبه کارانه کارمندان دولت، پرستاران، پزشکان و یا کارانه کارگران مطلع شوید، کافیست به صفحات مربوطه در سایت ایران استخدام مراجعه نمایید. ایران استخدام یکی از اولین و معتبرترین رسانه‌های خدمات کار و استخدام می‌باشد. این سایت علاوه بر انتشار آگهی‌های استخدام مراکز دولتی و شرکت‌های خصوصی، جدیدترین اخبار و اطلاعیه‌های حوزه قانون کار، حقوق، دستمزد و… را پوشش می‌دهد. علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به صفحات زیر از آخرین اخبار حقوق و دستمزد و… مطلع شوند:

عضویت در پنل کارجویان ایران استخدام

چنانچه به دنبال فرصت‌های شغلی متناسب با رشته‌ تحصیلی و مهارت‌های خود می‌باشید، می‌توانید با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام، از آخرین اخبار و اطلاعیه‌های استخدام مجموعه‌های معتبر (سارمان‌های خصوصی و دولتی) مطلع شوید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

متقتضیان کار، با عضویت در پنل کارجویان می‌توانند از خدمات رایگانی از جمله ساخت رزومه از طریق سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام بهره‌مند شوند. رزومه خود را آماده نموده و آن را برای کارفرمایانی که در این سایت آگهی استخدام درج نموده‌‌اند ارسال نمایند.

عضویت در پنل کارفرمایان ایران استخدام

علاوه بر افرادی که به دنبال استخدام در موقعیت‌های شغلی می‌یاشند، افرادی که به دنبال استخدام نیروی متخصص می‌باشند می‌توانند از خدمات ایران استخدام بهره‌مند شوند. کارفرمایان با درج آگهی استخدام خود می‌توانند نیروی استخدام خود را با توجه به رشته، مهارت، تخصص و ویژگی‌های مدنظر خود استخدام نمایند. از جمله خدمات رایگان این سایت برای کارفرمایان، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان درج آگهی استخدام رایگان در برخی از شهرها
  • دریافت بن تخفیف در هر بار پرداخت
  • دسترسی به بانک رزومه
  • و…

جهت عضویت به عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

کارانه‌ به منظور تشویق بهبود عملکرد و افزایش مهارت‌های شغلی افراد در محیط کار پرداخت می‌شود. این مفهوم مهم در قوانین کار و مقررات مشابه وجود دارد و ایجاد انگیزه و رقابت در محیط کار را ترویج می‌کند. تعیین کارانه‌، معیارها و نحوه پرداخت آن معمولاً توسط سازمان یا شرکت مشخص می‌شود و می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای تعالی در کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام و فرصت‌های شغلی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا