استخدام دولتیکارجومصاحبه استخدامی

مصاحبه استخدامی ادارات دولتی چگونه برگزار میشود؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

بررسی مراحل مصاحبه استخدام دولتی 

همانطور که در مطلب انواع مصاحبه کاری توضیح دادیم، روند مصاحبه در مراکز دولتی و مراکز خصوصی متفاوت است. اما مصاحبه استخدامی ادارات دولتی چگونه انجام می‌شود؟ در این مطلب قصد داریم شما را با روند مصاحبه استخدام دولتی آشنا نماییم.
استخدام در سازمان ها، نهادها و ادارات دولتی از طریق برگزاری آزمون کتبی و یا تکمیل فرم استخدام صورت می‌گیرد. در صورت پذیرش اولیه، افراد دعوت به مصاحبه حضوری می‌شوند.
در ادامه به بررسی مراحل مصاحبه نهادهای دولتی می‌پردازیم. البته مراحلی که در ادامه بررسی خواهیم کرد بستگی به سیاست ارگان مربوطه‌ دارد و ممکن است برخی نهادها همه مراحل نام برده را پشت سر نگذارند. برخی از نهادها نیز ممکن است همه یا بخشی از مراحل را در طول یک روز انجام دهند و برخی نیز در بازه‌های زمانی متفاوت. در ادامه به بررسی مراحل مصاحبه استخدام دولتی می‌پردازیم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

مرحله تحویل مدارک

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، استخدام در نهادها و ارگان های دولتی از دو طریق تکمیل فرم استخدام و یا شرکت در آزمون‌های کتبی صورت می‌گیرد.

  • استخدام از طریق تکمیل فرم بیشتر توسط بانک ها صورت می‌گیرد. پس از بررسی فرم، در صورت پذیرفته شدن افراد از آن‌ها دعوت می‌شود تا جهت تکمیل فرآیند استخدام و طی نمودن سایر مراحل، مدارک مورد نیاز را به هسته گزینش تحویل دهند.
  • در صورتیکه جذب نیرو از طریق برگزاری آزمون کتبی صورت بگیرد، افراد متقاضی زمانی دعوت به مصاحبه خواهند شد که موفق به کسب نمره حدنصاب در آزمون کتبی شوند.

پس از بررسی و صحت‌سنجی مدارک و معاینات پزشکی اولیه، از افراد دعوت به مصاحبه می‌شود. مصاحبه انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع مصاحبه استخدامی در نهاد های دولتی می‌پردازیم:

 

مرحله مصاحبه تخصصی

شاید شما هم در مورد مصاحبه تخصصی یا علمی چیزی شنیده‌ باشید و این برای شما سوال باشد که مصاحبه تخصصی چیست؟ یا منظور از مصاحبه علمی چیست؟ مصاحبه تخصصی معمولا به دو صورت علمی و عملی صورت می‌گیرد.

  1. مصاحبه علمی
    در مصاحبه تخصصی، سوالات فنی و تخصصی مرتبط با شغل یا رشته تحصیلی افراد پرسیده‌ می‌شود. با این تعریف، سوالات مصاحبه تخصصی هر شغلی با شغل دیگر متفاوت خواهد بود. برای مثال سوالات مصاحبه تخصصی مدیریت دولتی با سوالات مصاحبه تخصصی حسابداری متفاوت خواهد بود.
  2. مصاحبه عملی
    در مصاحبه عملی نیز سوالاتی از افراد پرسیده‌ می‌شود که باید به آن‌ها بصورت عملی پاسخ دهند. برای مثال در مشاغل فنی ممکن است از افراد بخواهند قطعه‌ای را عیب‌یابی یا تعمیر کنند و یا در مشاغل اداری ممکن است فعالیتی مثل تایپ با کامپیوتر و… را بصورت عملی در مکان مصاحبه از افراد بخواهند.
  • پیشنهاد ما: در مصاحبه تخصصی فرهنگیان چه می پرسند؟

مرحله مصاحبه روانشناسی/روانشناختی

مصاحبه روانشناسی یکی از مهمترین مراحل مصاحبه استخدامی می‌باشد. در این نوع مصاحبه هدف شناخت ویژگی های شخصیتی و مهارت‌های افراد در برخورد با مسائل و مقابله با چالش‌های احتمالی در حرفه آن‌ها می‌باشد. آشنایی افراد با نکات روانشناسی در مصاحبه تاثیر مهمی در روند استخدام آن‌ها خواهد داشت. لازم به ذکر است، مصاحبه روانشناختی در بسیاری از نهادهای دولتی ممکن است همراه با مصاحبه تخصصی صورت گیرد. در مصاحبه تخصصی فردی به عنوان روانشناس در کنار مصاحبه گر حضور داشته و ویژگی های شخصیتی افراد را در هنگام پاسخ به سوالات تخصصی و یا با توجه به رفتار آن‌ها می‌سنجد.

سایت ایران استخدام برای موفقیت شما عزیزان در مرحله مصاحبه روانشناسی، جزوه آمادگی برای مصاحبه روانشناسی و روانشناختی استخدام را آماده نموده‌ است. این جزوه، شامل سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی با جواب می‌باشد. سوالات این جزوه برای مصاحبه روانشناسی تمامی نهادهای دولتی مناسب باشد. سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی سپاه شاید تفاوتی با سوالات مصاحبه روانشناسی تامین اجتماعی نداشته باشد. البته در ایران استخدام سوالات مصاحبه روانشناسی قوه قضاییه از سایر نهادها تفکیک شده‌است.

جهت دانلود جزوه آمادگی برای مصاحبه روانشناسی و روانشناختی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

مرحله مصاحبه گزینش (عقیدتی سیاسی)

پس از قبولی در مصاحبه تخصصی و روانشناختی، نوبت به مرحله گزینش می‌رسد. گزینش در دو مرحله انجام می‌شود:

1- گزینش عقیدتی سیاسی

سوالات گزینش عقیدتی سیاسی شامل سوالاتی درباره مسائل روز و سیاسی کشور، احکام دینی و … می‌باشد. ایران استخدام برای موفقیت افراد در گزینش سیاسی و عقیدتی، گلچینی از سوالات پرتکرار مصاحبه عقیدتی و سیاسی را در صفحه‌ای اختصاصی آماده نموده‌ است. در این صفحه سوالات احکام نماز برای گزینش (سوالات احکام گزینش) در بخش اطلاعات و دانستنی های مهم دینی و سوالات سیاسی گزینش با جواب نیز در بخش مباحث سیاسی قرار گرفته‌ است.

جهت مشاهده و مطالعه سوالات مصاحبه عقیدتی سیاسی با جواب در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

2- تحقیقات و استشهاد محلی

پس از موفقیت افراد در مرحله مصاحبه گزینش، نوبت به تحقیقات محلی می‌رسد. در تحقیقات محلی، محققین معمولا به دنبال تحقیقاتی از محل سکونت افراد و یا محل کار قبلی، دانشگاه، محل خدمت و یا معرف های اعلام شده‌ می‌باشند.

سخن پایانی

در این مطلب تمامی مراحل و نکات مربوط به مصاحبه استخدامی در مراکز دولتی را بررسی کردیم. چنانچه افراد موفق به پذیرش در تمامی مراحل مصاحبه شوند، از آن‌ها دعوت می‌شود تا معاینات پزشکی لازم (طب‌کار) را پشت سر بگذارند. در نهایت در صورت پذیرش در معاینات پزشکی، آموزش های لازم جهت شروع فعالیت آن‌ها داده می‌شود. البته همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، ترتیب مراحل و برگزاری هر کدام از آن‌ها بسته به سیاست‌های هر سازمان دولتی، با سایر نهاد ها و مراکز دولتی متفاوت باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گزینش در نهادهای دولتی مطلب “گزینش استخدامی چیست؟” در سایت ایران استخدام را مطالعه نمایید. همچنین با مراجعه به صفحه استخدام های دولتی در سایت ایران استخدام، می‌توانید از جدیدترین اخبار استخدام نهادهای دولتی مطلع شوید.

جهت مشاهده جدیدترین اخبار استخدام در سازمان‌های دولتی کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا