۸ سال پیش

جنجال طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی

منقضی شده
اطلاعات بیشتر
بروزرسانی

جنجال طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی/سربازی پولی شده یا نه؟

جهت ورود به صفحه اصلی اخبار نظام وظیفه و معافیت خدمت سربازی اینجا کلیک کنید


پیشنهاد جدید دولت برای معافیت سربازان غایب در لایحه بودجه ۹۵ ، موجی از واکنش ها را درپی داشت.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری میزان، پیشنهاد جدید دولت برای معافیت سربازان غایب در لایحه بودجه ۹۵ ، موجی از واکنش ها را درپی داشت. برخی آن را طرح خرید سربازی می‌دانند و برخی دیگر مخالف نظر گروه اول هستند.
در این میان بسیاری از مردم این سوال را دارند که طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی چیست؛ در این میان رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا پاسخ‌های جامعی در این باره دارد.
موضوعی به نام خرید خدمت نداریم/ثبت نام بیش از ۲۸ هزار نفر در مرحله اول و ۲۹۰ هزار نفر در مرحله دوم طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی
سردار صدر السادات در گفت و گویی با تاکید بر این مطلب که موضوعی به نام خرید خدمت نداریم، درباره مرحله اول ثبت نام از متقاضیان پرداخت جریمه مشمولین غایب و دریافت کارت معافیت از خدمت، می گوید: در مرحله اول ثبت نام این طرح که در اسفند ماه گذشته انجام شد، حدود ۲۹۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردند .
وی در تشریح مصوبه مجلس شورای اسلامی در این باره، بیان می‌کند: کسانی که بیش از ۸ سال دارای غیبت هستند، متناسب با مدرک تحصیلی که دارند، باید جریمه ای پرداخت کنند و بعد از پرداخت این جریمه، می‌توانند از کارت معافیت از خدمت سربازی استفاده کنند.این طرح به طور کلی شامل کسانی می‌شود که آخرین مدرک تحصیلی شان را تا سال ۸۶ دریافت کردند و بعد از آن به خدمت اعزام نشدند و غایب محسوب می‌شوند.
وی می افزاید: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت سازمان نظام وظیفه مراجعه کنند، چرا که سوالاتی در این زمینه طراحی کردیم و پاسخ هایش هم موجود است.
همچنین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری میزان درباره تعداد ثبت نام کنندگان مرحله دوم طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی، اظهار می‌کند: بیش از ۲۸ هزار نفر در مرحله دوم ثبت نام کرده‌اند و اگر در سال آینده این قانون به طور مجدد تمدید شود، به طور حتم افزایش هزینه جریمه غیبت سربازی را خواهیم داشت.
پیشنهاد جدید دولت برای طرح پرداخت جریمه سربازی
دولت در لایحه بودجه ۹۵ پیشنهاد داده که مشمولان دارای بیش از ۵ سال غیبت، با پرداخت جریمه می‌توانند از خدمت وظیفه عمومی معاف شوند. در بند ب تبصره ۱۱ لایحه بودجه ۹۵ آمده: به دولت اجازه داده می‌شود تا تمامی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از ۵ سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کند.
در ادامه این بند عنوان شده: تمام درآمدهای حاصل از اعطای معافیت‌های مشمولان مذکور به حساب درآمد عمومی کشور در ردیف ۱۵۰۱۲۸ واریز و تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال در قالب ردیف ۵۳۰۰۰۰-۱۳۲ به صورت مساوی به ردیف‌های ذی‌ربط تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح مطابق موافقتنامه متبادله با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هزینه می‌شود.
در این تبصره ﻣﻴﺰان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح زیر است.

مدرک تحصیلی پایه ریالی جریمه مشمولان غایب
زیر دیپلم ۱۰۰ میلیون ریال
دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال
فوق دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال
لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال
فوق لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال
دکترای غیرپزشکی ۳۵۰ میلیون ریال
دکترای پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال
پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال

همچنین در پایان این تبصره تاکید شده است:
۱- به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۵ سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضاف شده و مدت غیبت بیش از شش ماه، یک سال محسوب می‌شود.
۲- برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.
مخالفت سردار کمالی با معافیت‌ ریالی مشمولان سربازی دارای ۵سال غیبت
سردار کمالی با عنوان این مطلب که پیشنهاد جدید دولت سبب غیبت و تخلف مشمولان سربازی می‌شود، با آن مخالفت می‌کند.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری میزان با معافیت‌ ریالی مشمولان سربازی دارای ۵سال غیبت مخالفت کرده و عنوان می‌کند: این امر سبب می‌شود تا مشمولان سربازی عملا به غیبت و تخلف تشویق شوند.
سردار موسی کمالی این باره توضیح می‌دهد:  تصمیم‌گیری در مورد مشمولان غایب و سربارن فراری در اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است و ما هماهنگی که با دولت کردیم، مبنی بر این بود که کسانی که ۸ سال غیبت سربازی دارند، بتوانند با پرداخت جریمه بیشتر نسبت به سال ۹۴ از خدمت معاف شوند.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح می‌کند: پیگیری‌های قانونی از سوی ستاد کل نیروهای مسلح در حال انجام است تا جلوی این تصویب گرفته شود.
ضرورت بازتعریف در خدمت سربازی
عباس قائد رحمت، نماینده مردم درود و ازنا در مجلس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری میزان درباره پیشنهاد جدید دولت در لایحه بودجه ۹۵ درزمینه طرح پرداخت جریمه سربازی می‌گوید: تا زمانی که لایحه بودجه روند خودش را در مجلس طی نکرده، نمی توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد، چرا که ممکن است پیشنهادات مختلفی در مورد این طرح در کمیسیون‌ها و صحن مجلس و در طی تصویب آن رخ دهد.
وی با بیان این مطلب که نظر شخصی بنده این است که طرح مذکور برای کسانی‌که در آمد ندارند، مشکل ساز شده است، می افزاید: الان خیلی از افراد که بعضا شغل هم ندارند؛ به ما مراجعه دارند و تقاضای وام می‌کنند تا بتوانند سربازی‌شان را بخرند.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس تصریح می‌کند: من قبلا هم پیشنهاد کرده بودم سربازی برای کسانی‌که توان کار را دارند، باز تعریف شود و فرد تخصص اش را در اختیار نظام، مملکت و به ویژه مردم مناطق محروم قرار بدهد، اما هزینه کمتری به عنوان حقوق به وی بدهند؛ مانند طرح سرباز معلم و طرح های مشابه دیگر. الان در خیلی از مناطق کشور از لحاظ پزشک مشکل داریم، آقایان متخصصی که تا الان درس خوانده اند، می توانند در مناطق محروم، سربازی شان را بگذارند.
وی توضیح می‌دهد: این مساله که برای سربازی هزینه ای تعیین کنیم تا افراد تحصیلکرده پرداخت کنند و به سربازی نروند، به عقیده من به ضرر مناطق محروم است.
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس با تاکید بر این مطلب که شک نکنید، ما مصلحت کشور و هم آحاد جامعه را در مجلس در نظر می‌گیریم، اظهار می‌کند: در بررسی لایحه بودجه و همچنین این طرح،تمام تلاشمان را جهت تصویب به بهترین شکل انجام می‌دهیم.
وی در پایان سخنانش توضیح می‌دهد: من مخالفت یا موافقتی با پیشنهاد جدید دولت اعلام نکردم. ولی این مساله باید بررسی شده و از تخصص‌ها، بیشتر استفاده کنیم. گروهی که بیکار هستند و در آمدی ندارند، اگر به خاطر پرداخت هزینه غیبت سربازی به چالش بیافتند، عزت شان زیر سوال می‌رود و دچار سرخوردگی و احساس تبعیض می‌شوند. این مسائل را هم باید لحاظ کنیم و نباید صرفا برای یک قشر پر در آمد تصمیم گرفته شود

اطلاعات تماس
گزارش مشکل آگهی
این آگهی منقضی شده است و بنابراین اطلاعات تماس آن نمایش داده نمی‌شود. جستجوی سایر آگهی‌های مشابه
  • ثبت‌نام
  • ایمیل
  • تلفن
https://iranestekhdam.ir/?p=551007
ابتدای صفحه
مختصری درباره ایران استخدام

سایت ایران استخدام در تاریخ ۱۳۹۱/۱/۱۰ راه اندازی شد و با تلاش گروهی و روزانه مدیران و نویسندگان خود در جهت تبدیل شدن به مرجع بروز آگهی های استخدامی گام برداشت. سعی همیشگی همکاران ما ارائه مطلوب و با کیفیت آگهی های استخدامی خدمت بازدیدکنندگان محترم این سایت بوده است. ایران استخدام به صورت مستقل و خصوصی اداره می شود و وابسته به هیچ نهاد و یا سازمان دولتی نمی باشد، این سایت تنها منتشر کننده ی آگهی های استخدامی بوده و بنابراین لازم است که بازدید کنندگان محترم سایت خود نسبت به صحت و سقم اخبار منتشر شده در آن هوشیار باشند.

نماد اعتماد الکترونیکی
ای نماد