کارجومعرفی مشاغل

بهورز کیست و چگونه بهورز شویم؟ (شرایط استخدام بهورز)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

برای بهورز شدن چه رشته ای باید خواند؟

بهورزی یکی از مشاغل مکمل در امور درمانی است. بهورزها معمولا در خانه‌های بهداشت روستایی مشغول به کار می‌شوند. از این رو می‌توان گفت بهورز (به انگلیسی health care job) نقش مهمی در امور درمانی بیماران در روستاها و مناطق محروم دارد. اگر با رشته‌های مرتبط با امور درمانی آشنایی ندارید و نمی‌دانید بهورز یعنی چه می‌توانید در این مطلب، اطلاعات لازم را به دست آورید. در این مطلب به معنی بهورز و اینکه چگونه می‌توان بهورز شد و سوالات مرتبط با آن پاسخ داده‌ایم.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

بهورز کیست؟

در پاسخ به این سوال که بهورز چه شغلی است؟ باید گفت بهورز‌ معمولا در خانه‌های بهداشت به امور درمانی اولیه می‌پردازد. البته نقش بهورز‌ پیش از آنکه به امور درمانی مربوط باشد با امور شناسایی و پیشگیری بیماری‌ها مرتبط است.

تفاوت بهیار و بهورز

بهورز‌ و بهیار دو شغل نزدیک به هم محسوب می‌شوند. این دو شغل دارای وظایف مشابهی هستند و هر دو با امور درمانی- بهداشتی سروکار دارند. اما میان این دو شغل تفاوت‌های اساسی نیز وجود دارد. از جمله آنکه بهیار عضوی از کادر پرستاری است و از این رو از لحاظ شغلی، تحصیلی و مهارتی بالاتر از شغل بهورزی‌ است. بهیار در امور درمانی نیز دخیل است؛ اما بهورز‌ بیشتر به شناسایی بیماری‌ها می‌پردازد.

مطلب مرتبط: چگونه بهیار شویم؟ (معرفی شغل های رشته بهیاری)

وظایف بهورز چیست؟

بهورزان معمولا کارهای اولیه در زمینه درمانی را ارائه می‌دهند. البته آنها علاوه بر امور درمانی، وظایف دیگری نیز دارند. برخی از این وظایف عبارتند از:

  • گزارش بیماری‌ها
  • ارائه خدمات تنظیم خانواده
  • مراقبت‌های اولیه در زمینه درمانی و بهداشتی
  • انجام سرشماری
  • ارجاع بیماران به سطوح درمانی بالاتر در صورت نیاز
  • ارائه خدمات بهداشتی در مدارس

مطلب مرتبط: شرح وظایف بهیار در سازمان‌ها و مراکز درمانی مختلف

چگونه بهورز شویم؟

چگونه بهورز شویم؟

جذب دانشجوی بهورزی‌ از طریق فراخوان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها با توجه به نیروی انسانی مورد نیاز خود در خانه‌های بهداشت، بصورت قراردادی و پیمانی فراخوان جذب نیرو منتشر می‌کنند.

جهت اطلاع از فراخوان‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

برای بهورز شدن باید چه رشته ای خواند؟

طبق بررسی کارشناسان ایران استخدام فراخوان‌های منتشر شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال‌های اخیر معمولا برای بهورزان زن مدرک تحصیلی مورد تقاضا کاردانی یا کارشناسی در یکی از رشته‌های بهداشت عمومی (بهداشت خانواده)، مامایی و پرستاری می باشد.

بهورزان مرد نیز با مدرک تحصیلی کاردانی و کارشناسی در یکی از رشته‌های بهداشت عمومی (مبارزه با بیماری ها) بهداشت محیط و پرستاری جذب می‌شوند.

نکته 1: برای افرادی که با مدرک کارشناسی جذب می‌شوند طی دوره‌های مهارت‌های بهورزی نیز الزامی می‌باشد.

نکته 2: در برخی موراد، در صورتیکه تعداد متقاضیان با مدارک تحصیلی کاردانی و کارشناسی ظرفیت خواسته شده را تکمیل نکند، افراد با مدرک دیپلم نیز جذب می‌شوند.

شرایط اخذ مدرک بهورزی چیست؟

شرط لازم برای اخذ مدرک در رشته بهورزی‌، داشتن داشتن شرایط شرکت در آزمون بهورزی، قبولی در آزمون و طی دوره‌های بهورزی‌ می‌باشد. دوره آموزشی برای دارندگان مدرک دیپلم دو سال است و برای دارندگان مدرک کاردانی، شش ماه. این دوره‌ها معمولا زیر نظر وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

بهورزان در چه نهادهایی استخدام می‌شوند؟

خانه بهداشت مهم‌ترین فرصت شغلی برای بهورزان است. اما علاوه بر خانه بهداشت، بهورزان می‌توانند در مراکز بهداشتی و درمانی وابسته‌ به وزارت بهداشت نیز استخدام شوند.

  • درمانگاه‌ها
  • فوریت‌های پزشکی
  • نهادهای درمانی نیز از دیگر مراکز استخدام بهورزان است.

شرایط استخدام بهورز چیست؟

استخدام بهورزی معمولا از طریق قبولی در آزمون بهورزی‌ و نیز بر اساس شرایطی خاص صورت می‌گیرد. البته شما می‌توانید با پر کردن فرم استخدام بهورزی در سامانه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شانس خود را برای استخدام بدون آزمون نیز امتحان کنید. با این حال ثبت نام در آزمون توسط سامانه ثبت نام بهورزی‌ (سایت دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایت کمک پرستاری جهاد دانشگاهی) صورت می‌گیرد. منابع آزمون بهورزی دیپلم و فوق دیپلم نیز معمولا از طریق سایت بهورزی یا سایت‌هایی که در زمینه بهورزی‌ و علوم پزشکی هستند، اعلام می‌شود. علاوه بر قبولی در آزمون، داشتن سن حداکثر 24 سال برای دارندگان مدرک دیپلم و 26 سال برای دارندگان مدرک کاردانی و نیز بومی شهر یا روستا بودن نیز جز شروط استخدام است.

برای آزمون بهورزی چه بخوانیم؟

قبولی در آزمون بهورزی نیازمند تسلط بر منابع آزمون است. منابع آزمون رشته بهورزی شامل دروس عمومی و اختصاصی است. این منابع معمولا توسط سایت بهورزی یا سایت‌های وابسته‌ به آن اعلام می‌شوند. اما به طور کلی دروس عمومی شامل زبان انگلیسی، ادبیات فارسی، معارف اسلامی، فناوری اطلاعات و… است. دروس اختصاصی نیز شامل دروس زیر است:

  • بهداشت محیط
  • گزارش بیماری‌ها
  • برنامه ملی خودمراقبتی
  • ایمن‌سازی
  • بیماری‌های منتقله از آب و غذا و…
حقوق و مزایای بهورزان

بررسی حقوق و مزایای بهورزان

بهورزی‌ شغل آسانی نیست؛ اما دردسرهای زیادی هم ندارد. با این حال بسیاری از بهورزان نسبت به حقوق پایین خود گله‌مند هستند و معتقدند حقوق بهورز در خانه بهداشت با کار آنها متناسب نیست. با این حال این موضوع در مورد همه بهورزان صادق نیست. چنانچه حقوق برخی از بهورزان با توجه به موقعیت تحصیلی، مهارتی و حتی مکانی آن‌ها در شرایط خوبی قرار دارد. به عنوان نمونه حقوق بهورزان روستایی در همه روستاها یکسان نیست. یا حقوق بهورز قراردادی با حقوق بهورز پیمانی متفاوت است. چنانچه افزایش حقوق بهورزان در استخدام قراردادی ممکن است به ندرت صورت بگیرد؛ اما در استخدام پیمانی امری طبیعی است.

راهنمای مشاهده آگهی‌های استخدام بهورز‌

آگهی‌های استخدامی سایت کاریابی ایران استخدام به صورت روزانه در صفحه این سایت منتشر می‌شود. از این رو آسان‌ترین راه برای مشاهده آگهی‌ها، ورود به صفحه نخست این سایت است. در این سایت جدیدترین اخبار استخدامی کشور منتشر می‌شود. علاوه بر این در صفحه نخست سایت نیز دو باکس جستجو وجود دارد که امکان جستجوی مشاغل و رشته‌های مختلف را برای شما کارجویان فراهم کرده است. همچنین در صفحات مرتبط با اخبار استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی سایت ایران استخدام آخرین اخبار مربوط به استخدام مشاغل مرتبط بخصوص استخدام بهورز‌ اطلاع رسانی می‌شود.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

ایران استخدام، چندین سرویس نیز جهت پیگیری اخبار استخدامی در اختیار کاربران قرار داده‌است. سرویس دریافت اخبار استخدامی از طریق ایمیل و پیامک، اپلیکیشن استخدامی ایران استخدام (با قابلیت نصب بر روی اندروید) وشبکه‌های اجتماعی ایران استخدام، از جمله این سرویس‌ها است. با توجه به این امکانات شما می‌توانید اخبار مربوط به شغل بهورزی‌ را شهرها و استان‌های مختلف و شرایط تحصیلی متفاوت جستجو کنید. استخدام بهورز در اردبیل، استخدام بهورز در آذربایجان غربی و شرقی، استخدام بهورز خراسان رضوی، استخدام بهورز لرستان، استخدام بهورز با دیپلم و… نمونه‌هایی از اخبار استخدامی در زمینه بهورزی‌ است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

شغل بهورزی‌ برای کسانی که دوست دارند شغلی ثابت در محل زندگی خود داشته‌ باشند و از دردسرهای مشاغل پیچیده‌ دور باشند، شغل مناسبی است. از طرفی مسیر تحصیلی این شغل نیز چندان سخت و پیچیده‌ نیست. بنابراین هر فردی که به این شغل علاقه داشته‌ باشد، می‌تواند با کمی تلاش به یک بهورز‌ خوب تبدیل شود. از این رو اگر شرایط خود را برای این شغل مناسب می‌بینید می‌توانید وارد این شغل شوید.

جهت مشاهده آگهی‌های استخدام بهورز در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

9 دیدگاه

  1. به عنوان سایتی که تو لیست سرچ در اولین هاست…انتظار میره مطالبتون کامل باشه…
    به عنوان کسی که دانشجوی بهورزیه باید بگم که تا حالا کسی رو ندیدم که با مدرک بهیاری وارد این شغل بشه
    شما تنها در صورتی میتونید وارد این حرفه بشید که دانشگاه علوم پزشکی استانتون فراخوان بده و شما شرایط سنی و تحصیلی رو داشته باشید.
    در درجه اول کارشناسان پرستاری مامایی و بهداشت عمومی ساکن منطقه اولویت دارند.

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از همراهی و دقت نظر شما. مطلب بازبینی و بروز شد.
      پیروز باشید

  2. سلام من رشتم مدیریت خانواده در هنرستان کار دانش بود یه ساله دیپلم گرفتم و میخام برم بهیاری کارمند بهداشت بشم خیلیم علاقه دارم از چه طریقی باید برم معدل دیپلمم هم ۱۸ هست.
    آیا از طریقه رشته مدیریت خانواده میتونم ادامه بدم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      برای اینکه بتونید از شرایط استخدام در وزارت بهداشت مطلع بشید بهتر هست دفترچه راهنمای استخدام آزمون قبلی این وزارت رو از طریق پیج زیر بررسی نمایید. در قسمن رشته‌های و شغل محل‌ها میتونید لیست رشته‌های مورد تقاضارو بررسی کنید.
      صفحه اخبار و استخدام وزات بهداشت:
      https://iranestekhdam.ir/%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA

      موفق باشید

    1. درود
      دوست عزیز ممنون میشیم با بیان دیدگاه و و پیشنهادات خودتون به ما در بهبود مطلب کمک کنید.

    2. سلام
      ببخشی من دیپلم فنی حرفه ایی هستم نظام قدیم و بدون مدرک پیش دانشگاهی
      میتوانم ازمون بهورزی ثبت نام بکنم

      1. دوست عزیز بسته به دانشگاه علوم پزشکی برگزار کننده آزمون شرایط میتونه متفاوت باشه. باید شرایط احراز دانشگاه مورد تقاضا رو مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا