استخدام دولتیراهنمایی شغلیمعرفی مشاغل

تفاوت هنرآموز و استادکار و دبیر

زمان مطالعه: 4 دقیقه

تفاوت رشته شغلی استادکار و هنرآموز و دبیر آموزش و پرورش

با توجه به سوال و ابهام کاربران در خصوص تفاوت این دو رده شغلی که هر ساله از سوی آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون استخدام آموزش و پرورش جذب نیرو دارد، در این مطلب تفاوت شغل استادکار و هنرآموز و دبیر را بررسی خواهیم کرد.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از هنرآموز آموزش و پرورش چیست؟

اما منظور از هنرآموز در آزمون استخدامی چیست؟ در پاسخ به این سوال که منظور از هنرآموز چیست و هنرآموز کیست باید بگوییم: به افرادی که در هنرستان‌ها دروس تئوری را تدریس میکنند هنرآموز میگوییم. درصورتیکه استادکار مهارت را به دانش آموزارن یاد میدهد.

شغل هنرآموز دقیقا همان کاری را انجام می دهند که مشاغل دبیری و آموزگاری انجام می دهند، یعنی تدریس در کلاس درس بصورت تئوری. مدرک مورد نیاز برای شغل هنرآموز حداقل لیسانس می‌باشد.

مطلب مرتبط: تفاوت های شاخه فنی حرفه ای و کاردانش

هنرآموز
منظور از هنرآموز در آزمون استخدامی چیست؟

وظایف هنرآموز چیست؟

برخی از وظایف هنرآموز عبارت اند از:

  • برنامه کاری ضوابط مصوب وزارت آموزش و پرورش را رعایت کند
  • همکاری با مدیر معاون و مسئول امور آموزشی در رابطه با انجام وظایف محوله طبق بخشنامه ها و آئین نامه ها
  • تهیه طرح تدریس برنامه آموزشی سال تحصیلی به منظور تخصیص مطالب برنامه به فواصل زمانی معین و ارائه یک نسخه آن در ابتدای سال تحصیلی به دفتر هنرستان
  • تنظیم برنامه زمانبندی برای دروس آموزش عملی و تحویل آن به دفتر برای تکثیر و ارائه به هنرجویان
  • رسیدگی به حضور و غیاب هنرجویان و ثبت تأخیر یا غیبت در دفتر مربوط
  • برقراری حفظ نظم در کلاس درس و محیط های آموزش عملی (کارگاه ها، آزمايشگاه ها، اردوها، گردش های علمی و مؤسسات مورد بازدید)
  • رسیدگی به تمرینات دروس فنی هنرجویان و کوشش در رفع مشکل آنان
  • رسیدگی به کار عملی هنرجویان (مهارت های مختلف فنی) در حین کار و کوشش در رفع مشکلات آنان
  • گروه بندی هنرجویان از نظر استعدادهای مختلف نظری و عملی برای پیشبرد وضع تحصیلی آنان در رابطه با دروس تئوری فنی و دروس عملی.
  • آماده کردن وسایل مورد نیاز برای آموزش عملی طبق برنامه ریزی قبلی، قبل از شروع کار و تدریس و تشریح آن در کلاس درس یا در هر یک از قسمتها یا بخشهای آموزش عملی با همکاری مسؤولان ذیربط
  • تدریس آموزش عملی متناسب با آموزش اصول نظری مواد دروس فنی
  • یادداشت نمره پرسش هنرجویان در دفتر کلاس و نمره ارزشیابی کار عملی در نمون برگ مخصوص کارهای عملی به طور مستمر
  • تعامل با اولیای هنرجویان در خصوص وضع تحصیلی و اخلاق فرزندانشان در طول سال تحصیلی و پاسخ به سوالات اولیا
  • سنجش معلومات و یادگیری هنرجویان به طور مستمر
  • شرکت در جلسات و شوراهای هنرآموزان، شورای آموزشی و همکاری با سایر مسئولین مربوط در زمینه های مختلف آموزشی و پرورشی و شرکت در جلسات مشورتی

منظور از استاد کار آموزش و پرورش چیست؟

وقتی دانش آموزان وارد کارگاه می‌شوند و نیاز به یادگیری مهارت دارند، زیر نظر استادکار فعالیت های عملی و مهارتی یاد میگردند‍، بر همین اساس یکی از بخش‌های مهم در آموزش‌های هنرستانی، وجود استادکار و سرپرست بخش است که موجب ارتقای کیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود. مدرک مورد نیاز برای شغل استادکار فوق دیپلم می‌باشد.

وظایف استادکار چیست؟

برخی از وظایف استادکار عبارت اند از:

  • حضور به موقع و همکاری با هنر آموز رشته مربوطه در انجام وظایف محوله
  • نظارت بر محیط کار (کارگاه، سایر تأسیسات و…) به منظور انجام کار و آموزش روزانه
  • حفظ و نگهداری ابزارکار، ماشین آلات وسایر ادوات و آماده نگه داشتن آنها برای تعلیم
  • آموزش، طرز استفاده از وسایل مورد نیاز به هنرجویان به طریق عملی وصحیح آن
  • تهیه مواد مورد نیاز در دسترس هنرجویان و نظارت بر استفاده صحیح از آن‌ها
  • نصب و راه اندازی ماشین آلات و تأسیسات جدید در کارگاه
  • اقدام لازم به منظور جلوگیری ازخطرات ناشی از کار
  • همکاری با متصدی مراقبت از تأسیسات در تعمیر، تنظیم و راه اندازی ماشین آلات
  • گزارش مواد مشهود در خرابی ماشین آلات به مسئولان مربوط، مشارکت مستمر و فعالانه در امور آموزشی و تولید
  • نظارت در تحویل وسایل مورد استفاده هنرجویان در آخر وقت به انباردار

منظور از آموزگاری و دبیری آموزش و پرورش چیست؟

آموزگاری یک رده شغلی است که در مدارس ابتدایی فعالیت می‌کنند. آموزگاران آموزش و پرورش، برای دانش آموزان مقطع ابتدایی تدریس می‌کنند. دبیری نیز یکی دیگر از مشاغل استخدامی آموزش و پرورش می‌باشد. دبیران آموزش و پرورش نیز در مقطع اول و دوم متوسطه (مقطع راهنمایی و دبیری نظام قدیم) مشغول فعالیت می‌شوند.

فرق هنرآموز با دبیر
فرق هنرآموز با دبیر چیست؟

بررسی فرق هنرآموز و استادکار

با توجه به توضبحاتی که در مطالب قبلی داده‌ شد. هر دو شغل استادکاری و هنرآموزی برای استخدام داوطلبان جهت تدریس در هنرستان های فنی حرفه ای و کاردانش تحت نظر آموزش و پرورش می باشند. با این تفاوت که هنرآموزان در کلاس‌های درس، دروس تئوری را آموزش داده‌ و استادکاران در کارگاه‌های آموزشی دروس عملی را تدریس می‌کنند.

بررسی تفاوت هنرآموز و دبیر

فرق هنرآموز با دبیر باید بگوییم: دو رده شغلی هنرآموز و دبیر از مشاغل استخدامی آموزش و پرورش کشور می‌باشند. با این تفاوت که هنرآموزان در هنرستان‌ها (فنی حرفه‌ای و کاردانش) مشغول به فعالیت می‌شوند درحالیکه دبیران در دبیرستان‌ها دروس رشته‌های نظری (تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) را تدریس می‌کنند.

منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش

چگونه از اخبار استخدام هنرآموز و دبیر مطلع شویم؟

برای اطلاع از آگهی‌های استخدام آموزش و پرورش می‌توانید پیگیر اخبار استخدام آموزش و پرورش باشید. سایت ایران استخدام به عنوان یکی از معتبرترین مراجع اطلاع رسانی آزمون‌ها و اخبار استخدامی، اطلاعیه‌های استخدامی سازمان‌های دولتی و … را به محض انتشار، به اطلاع متقاضیان می‌رساند.

شما می‌توانید بروزترین اخبار استخدام آمورزش و پرورش کشور را در صفحه استخدام آموزش و پرورش سایت ایران استخدام مشاهده نمایید.

جهت اطلاع از آخرین خبر از استخدام آموزش و پرورش کلیک نمایید.

همچنین با عضویت در پنل کارجویی ایران استخدام و فعالسازی سیستم ایمیل و پیامک خود می‌توانید از اخبار و اطلاعیه های استخدام رشته تحصیلی خود در سازمان‌های دولتی مطلع شوید. ایران استخدام علاوه بر اطلاعیه‌های استخدام سازمان‌های دولتی، آگهی‌های استخدام شرکت‌های خصوصی را نیز منتشر می‌کند. برای اینکه بتوانید برای آگهی‌های استخدام رزومه خود را ارسال کنید، می‌توانید در سایت ایران استخدام به عنوان کارجو عضو شوید. با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام می‌توانید رزومه خود را بصورت آنلاین ایجاد نموده و برای کارفرمایانی که در سایت ایران استخدام آگهی استخدام درج کرده‌اند ارسال نمایید.

جهت عضویت به عنوان کارجو و بهره‌مندی از خدمات رایگان کلیک نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تفاوت هنرآموز، دبیر و استادکار در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش پرداختیم. لازم به ذکر است اصطلاح “استادکاری” برای آخرین بار در دفترچه راهنمای نهمین امتحان مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی آموزش و پرورش استفاده شده بود. در آزمون دهم و آزمون اخیر (اختصاصی استخدام آموزش و پرورش) اصطلاح استادکار حذف شده‌ و اصطلاح هنرآموز استفاده‌ شده‌ است.

جهت اطلاع از آخرین اخبار آزمون استخدامی آموزش و پرورش کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

68 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید یه سوالی داشتم
    سابقه تدریس در آموزشگاه به عنوان امتیاز محسوب می‌شود یا خیر

    1. درود
      اگر براتون بیمه رد شده باشه به انداره ماه‌های فعالیتتون امتیاز سابقه محسوب میشه اگر نه امتیازی نداره!

  2. سلام
    یه سوال دارم که برام خیلی مهمه
    من با مدرکم میتونم هنرآموز تربیت کودک شرکت کنم اما هیچ اطلاعی از این رشته ندارم خواهش میکنم راهنمایی کنید که اگر قبول بشم دقیقا باید چه کتابی رو تدریس کنم؟ آیا کار من کلا تدریس دروس تئوریه؟ یا عملی هم هست؟
    اگه عملی هم هست خواهش میکنم بگید چه دروسی تو سه سال هنرستان برای رشته تربیت کودک عملی هست؟ و من تو دروس عملی باید چه کارهایی رو انجام بدم؟
    اصلا دانش آموزان این رشته چه کارهای عملی رو انجام میدن؟
    اگه واقعا اطلاعاتی دارین کمکم کنید چون با سرچ کردم هم چیزی پیدا نکردم..

    1. درود
      دوست عزیز بعد از قبولی در آزمون کتبی، مصاحبه و… آموزش‌های بدو استخدام تحت عنوان دوره‌های مهارت آموزی ترتیب داده میشه و آموزش‌های لازم تو این دوره‌ها داده میشه.

  3. سلام وقت بخیر،تو ازمون دبیری فرهنگ و هنر رشته های معماری و باستان شناسی ،عکاسی ، سینما میتونن شرکت کنند ولی هنر اموز گرافیک فکر میکنم فقط کارشناسی گرافیک میتونه شرکت کنه درسته؟

    1. درود دوست عزیز
      سوالتون ابهامات زیادی داره! الان سوالتون دقیقا چیه؟ :))
      دبیری فرهنگ و هنر گرافیک هم بر میداره ولی باستان شناسی برنمیداره . دبیر مطالعات اجتماعی و آموزشگار ابتدایی با باستان شناسی پذیرش دارن.
      هنرآموز گرافیک هم باز از چند رشته مختلف پذیرش داره. مثل: ارتباط تصويری، عكاسی، عكاسی خبری و مرمت آثار فرهنگی و… بهتر هست در مورد رسته‌ها و شغل محل‌ها شرایط دفترچه رو با دقت مطالعه کنید.
      پیروز باشید

  4. سلام
    من لیسانس مهندسی فناوری اطلاعات دارم
    میتونم آموزگاری ابتدایی ثبت نام کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      با این رشته آموزگاری نه ولی برای رشته هنرآموز/ (شبكه و نرم افزار رايانه) می‌تونید ثبت نام کنید. بهتره اطلاعات مربوط به دفترچه رو خوب مطالعه کنید.
      موفق باشید.

  5. با سلام.
    من لیسانس گرافیک و ارشد پژوهش هنر دارم، میتونم برای هنرآموز گرافیک ثبت نام کنم یا دبیری فرهنگ و هنر به رشته من میخوره؟
    ویه سوال دیگه اینکه، هنرآموز گرافیک نقاشی و فتوگرافیک رو بر اساس رشته تحصیلی انتخاب میکننن یا ممکنه هر کسی رو برای یکی از این سه مورد انتخاب کنن؟ مثلا من لیسانس گرافیک دارم ممکنه برای نقاشی یا فتوگرافیک قبول بشم؟

    1. دوست عزیز با مدرک لیسانس گرافیک میتونید دبیر فرهنگ و هنر و یا هنرآموز گرافيک، نقاشی و فتوگرافيک ثبت نام کنید. اما باید شرایط دفترچه رو بررسی کنید و ببینید استان و شهر مورد نظرتون کدوم موردو نیاز دارن و برای کدوم میتونید ثبت نام کنید.
      در رابطه با سوال دومتون رشته‌های تحصیلی مختلفی برای هنرآموز گرافیک معرفی شده مثل: رتباط تصويری، عکاسی و… . پس پاسخ سوال دوم شما هم اینه که بله میتونید.
      موفق باشید

    1. دوست عزیز طبق توضیحی که داخل متن هم داده شده. دبیران در دبیرستان‌ها مسئول تدریس برای دانش آموزان رشته‌های تجربی، ریاضی-فیزیک، انسانی و… هستند. هنرآموزان مسئولیت تدریس در هنرستان‌های فنی حرفه ای و کارودانش رو برعهده دارن.
      موفق باشید.

  6. سلام من لیسانس دبیر تربیت بدونی و علوم ورزشی دارم .. خوزستان تعداد خیلی کمی دبیر تربیت بدنی میخوان . امکانش هست ازمون اموزگار ابتدایی شرکت کنم ؟

    1. درود
      دوست عزیز با این رشته میتونید آموزگاری انتخاب کنید منتها باید توجه داشته باشید که آیا محل مورد نظر شما، متقاضی جذب آموزگار ابتدایی با این رشته هست یانه. لطفا دفترچه رو با دقت بررسی کنید.
      موفق باشید.

    2. سلام من الان پشت کنکوریم رشته ریاضی فیزیک هستم میخواستم بدونم میتونم ثبتنام کنم؟ممکنه قبول شم؟ یا حتما باید مدرک داشته باشیم؟

    1. درود دوست عزیز
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آرمون استخدامی آموزش و پرورش 1403، با رشته علوم کامپیوتر، برای مشاغل دبیری ریاضی و هنرآموز (شبكه و نرم افزار رايانه) می‌تونید ثبت نام کنید.
      موفق باشید.

  7. سلام.من لیسانس مهندسی برق قدرت دارم.چه گرایش هایی رو میتونم انتخاب کنم؟

    1. درود دوست عزیز
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1403، هنرآموز/ برق (الكتروتكنیک-الكترونيک-مكاترونيک) میتونید ثبت نام کتید. در رابطه با گرایش‌ها بهتر هست دفترچه رو بررسی کنید.
      موفق باشید.

  8. سلام وقت بخیر
    من مدرک مهندسی صنایع دارم واسه چ رشته ای میتونم شرکت کنم دبیری ابتدایی بنظرتون میشه؟؟

    1. درود دوست عزیز
      طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1403، دبیری میتونید ثبت نام کنید. در مورد رده‌های شغلی بهتر هست دفترچه رو با دقت بررسی کنید.
      آرزوی موفقیت داریم براتون 🌹

  9. سلام ببخشید من لیساتس صنایع دارم و ارشد مدیریت مالی میخواستم بدونم میتونم بدون در نظر گرفتن ارشد با لیسانسم دبیری کار و فناوری شرکت کنم؟

    1. درود دوست عزیز
      طبق اعلام دفترچه، منعی از بابت شرکت افراد دارای مدرک مقطع بالاتر با مدرک مقطع پایین تر خود نیست به شرطی که تمامی شرایط ذکر شده برای مقطع پایین توسط داوطلب رعایت شود.

      افراد داراي مدارك تحصيلي بالاتر از مقاطع تحصيلي اعلام شده، براي شركت در آزمون ميبايست مدرك (مقطع، رشته و گرايش تحصيلي) ذكر شده در دفترچه راهنماي ثبتنام آزمون استخدامي را داشته باشند. بديهي است صدور حكم كارگزيني يا تنظيم قرارداد پيماني پذيرفته شدگان بر اساس مقاطع تحصيلي مندرج در دفترچه راهنماي ثبتنام آزمون استخدامي ميباشد.

      موفق باشید

  10. سلام ببخشید من لیسانس حسابداری دارم به جز هنر آموز حسابداری رشته دیگه ای نمیتونم انتخاب کنم؟ مثلا دبیری یا آموزگاری

    1. درود دوست عزیز
      طبق بررسی انجام شده در دفترچه ثبت نام که دیشب منتشر شده، برای رشته حسابداری فقط میتونید هنرآموز حسابداری رو انتخاب کنید.
      با آرزوی موفقیت

  11. سلام ببخشید مثل پارسال پس نمی تونیم هم برا دبیری امتحان بدیم و هم آموزگاری و باید یکیشو انتخاب کنیم؟

    1. درود دوست عزیز
      نه‌خیر فقط یک موردو میتونید ثبت‌نام کنید.
      با آرزوی موفقیت

  12. سلام وقت بخیر
    بنده مدرک لیسانس مهندسی برق دارم هم دبیری ریاضی و فیزیک میتونم شرکت کنم و هم هنراموزی
    میخواستم بدونم قبولی در کدام رشته راحت تره و ظرفیت بیشتری اختصاص میدن

    1. درود دوست عزیز
      در رابطه با ظرفیت‌ها باید دفترچه راهنمای ثبت نام رو بررسی کنید. معمولا ظرفیت شغل محل‌های هر استان و شهری درج میشه تو دفترچه. نکته دوم که خیلی هم مهمه در مورد رشته تحصیلی هست. معمولا رشته‌هایی که برای دبیری می‌تونند ثبت نام کنن تمامی گرایش‌هارو شامل میشه اما برای هنر آموزی رشته‌ها محدود تره که این مورد رو هم با بررسی دفترچه بهنر میتونید درک کنید.
      دفترچه آزمون های استخدامی آموزش و پرورش و سایر اطلاعیه‌ها و اخبار استخدامی این وزارت رو از طریق لینک زیر بررسی کنید:
      https://iranestekhdam.ir/?p=10252
      آرزوی موفقیت داریم براتون.

    2. سلام
      بنده لیسانس تلویزیون و هنرهای دیجیتالی
      دارم .
      دقیقا میتونم دبیر فرهنگ و هنر شرکت کنم یا نه ?
      فرق رشته انیمیشن با تلوزیون و هنرهای دیجیتال چی بوده ?

      1. درود دوست عزیز
        طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال 1403، هنرآموز / پويانمايی (هنرنمايشی و توليدات رسانه‌ای) میتونید شرکت کنید.
        موفق باشید.

  13. سلام ببخشید برای اینکه در هنرستان تو رشته نقشه کشی ساختمان یا همان معماری تدریس کنیم باید کدامیک از رشته های شغلی را انتخاب کنیم؟من مدرک لیسانس معماری دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. درود دوست عزیر
      این رده شغلی در دفترچه ثبت نام آزمون سال 1402 با عنوان شغلی “هنرآموز ساختمان” مطرح شده‌ بود. پیشنهاد می‌کنیم در مورد این اطلاعات دفترچه راهنمای ثبت نام آزمونو مطالعه کنید.
      شما می‌تونید پیگیر اخبار استخدامی آموزش و پروش از پیج استخدام آموزش و پرورش ایران استخدام باشید تا از تمامی اخبار، اطلاعیه‌ها و… به محض انتشار مطلع شوید.
      موفق باشید.

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از توجه و حسن نظر شما.
      با آرزوی موفقیت.

  14. یه سوالی داشتم آیا هنرآموز برق میتونه درس هایی مث ریاضی یا فیزیک رو برای دانش آموزای نظری تدریس کنه؟
    ضمن تشکر از مطالب خوبتون ممنون میشم جواب بدین

  15. سلام با دیپلم تجربی کارشناسی مدیریت بازرگانی و ارشد حسابداری میتونم تو آزمون هنرآموز حسابداری شرکت کنم؟

    1. درود دوست عزیز
      بهتر هست در رابطه با تطابق شغل محل‌ها و رشته‌های تحصیلی، پیش از ثبت نام شرایط دفترچه استخدامی را مطالعه نمایید.
      موفق باشید.

    1. درود دوست عزیز
      سپاس از توجه و حسن نظر شما. خوشحالیم که مفید واقع شده.
      موفق باشید

  16. سلام با مدرک لیسانس گرافیک از دانشگاه علمی کاربردی که به صورت ناپیوسته است میتونم توی آزمون هنراموز گرافیک شرکت کنم؟

    1. درود دوست عزیز
      بهتر هست در رابطه با تطابق شغل محل‌ها و رشته‌های تحصیلی، پیش از ثبت نام شرایط دفترچه استخدامی را مطالعه نمایید.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا