کارجومعرفی رشته های تحصیلی

بازار کار و درآمد رشته پرستاری برای مردان و زنان

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بازار کار رشته پرستاری چگونه است؟

پرستاران اغلب کار مراقبت از بیماران را بر عهده‌دارند. آن‌ها افرادی دلسوز و صبور هستند که خدمات لازم برای بیماران را ارائه می‌دهند. بسیاری از افراد، شغل پرستاری را شغلی مقدس می‌دانند و معتقدند که پرستاران انسان‌هایی والا هستند که به ارزش‌های معنوی بیشتر از ارزش‌های مادی اهمیت می‌دهند. درواقع آنچه که باعث می‌شود پرستاران در این شغل بمانند، ارزش‌های معنوی است؛ زیرا با توجه به سختی های رشته پرستاری، ممکن است افراد کمی حاضر به فعالیت در این شغل باشند. با این حال پرستاری، در کنار سختی‌ها جذابیت‌های خاص خود را نیز دارد. جذابیت‌هایی که باعث شده است تا افراد زیادی به خواندن رشته پرستاری در سن بالا نیز علاقه‌مند باشند. اگر به معرفی رشته پرستاری از زبان دانشجویان نیز توجه کنیم، بیشتر متوجه این واقعیت خواهیم شد. زیرا بسیاری از دانشجویان این رشته، پرستاری را جذاب و دوست‌داشتنی می‌دانند.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

شرایط ورود به رشته پرستاری

نحوه ورود به رشته پرستاری به اشکال مختلف امکان‌پذیر است. اولین روش، شرکت در کنکور است. پرستاری، یکی از رشته‌های علوم تجربی است که افراد با انتخاب آن و قبولی در کنکور می‌توانند وارد آن شوند. البته متقاضیان رشته‌های علوم انسانی و ریاضی و فیزیک نیز می‌توانند با شرکت در کنکور و کسب حدنصاب در دروس اصلی رشته پرستاری، وارد این رشته شوند. شاید این سوال برایتان مطرح باشد که آیا قبولی در رشته پرستاری سخت است؟ پاسخ این است که در مورد پرستاری نیز به‌مانند سایر رشته‌ها همه‌چیز به علاقه، روحیات، مهارت و استعدادهای شما بستگی دارد.
روش دوم برای ورود به رشته پرستاری از طریق سوابق تحصیلی و بدون شرکت در کنکور است. افرادی که از طرق این روش وارد رشته پرستاری می‌شوند ملزم به پذیرش برخی از تعهدات ازجمله خدمت در مناطق محروم هستند. اکثر دانشگاه‌های آزاد از این روش برای پذیرش متقاضیان استفاده می‌کنند. بنابراین اگر تمایلی به کنکور دادن ندارید، رشته پرستاری دانشگاه آزاد گزینه خوبی برای شما است. اگر هم به فکر بورسیه هستید، تحصیل در دانشگا‌ه‌های دولتی نسبت به دانشگاه‌های آزاد ارجحیت دارد. مانند بورسیه پرستاری دانشگاه تهران شرکت در کلاس‌های آزاد پرستاری و بهیاری که از سوی مراکز آموزشی معتبر برگزار می‌شود نیز روش دیگر برای ورود به رشته پرستاری است.

جهت مشاهده آگهی های استخدام رشته پرستاری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

رشته پرستاری چند واحد است؟

رشته پرستاری در دوره کارشناسی حدود 130 واحد و در دوره کارشناسی ارشد 26 واحد است. از دیگر سوالات مشابه در زمینه رشته پرستاری این است که این رشته چند سال است و برای رشته پرستاری چه درس‌هایی مهم است؟ در این رابطه نیز باید گفت رشته پرستاری در دوره کارشناسی تا دکترا، مانند سایر رشته‌ها است. یعنی دوره کارشناسی 4 سال، دوره ارشد 2 سال و دوره دکترا 3- 4 سال است. دروس مهم پرستاری برای قبولی در کنکور به ترتیب دروس تخصصی و نیز عبارتند از: زیست‌شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک، زبان و ادبیات فارسی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان عربی و زبان انگلیسی.

رشته پرستاری

بررسی بازار کار رشته پرستاری در ایران

پرستاری در ایران بازار کار خوبی دارد. نگاهی به آگهی‌های استخدام پرستاری و جاهایی که پرستار می‌تواند در آن فعالیت کند، این نکته را به خوبی نشان می‌دهد. استخدام پرستار در پتروشیمی و شرکت نفت، استخدام پرستار در فرودگاه، استخدام پرستار در کلینیک زیبایی، استخدام پرستار در کارخانه، استخدام پرستار در منزل از موارد مربوط به حیطه کار و استخدام پرستاران است.

بازار کار رشته پرستاری برای مردان

بازار کار پرستاری از قدیم تحت سلطه زنان بوده است. اما این روند در سال‌های اخیر تعییراتی به نفع مردان داشته است. چنانچه از سال 1970، تعداد مردان در پرستاری به‌طور پیوسته افزایش یافته است و مردان تقریباً 12٪ از پرستاران ثبت‌نام‌شده را در سال 2020 تشکیل می‌دهند. در ایران نیز مردان زیادی به دلایل مختلف به رشته پرستاری رو آورده‌اند. ازاین‌رو تقاضا و بازار کار برای پرستاران مرد بالا است و همین موضوع بازار شغلی این رشته را مناسب کرده است.

بازار کار رشته پرستاری برای زنان

علیرغم کاهش نابرابری جنسیتی در مشاغل دیگر، مانند پزشکی، حقوق و…، پرستاری شغلی است که بخش مهمی از بازار آن در اشغال زنان است. چنانچه در ایالات‌متحده، تعداد پرستاران مرد در سال 2019، 12 درصد از نیروی کار پرستاری را تشکیل می‌دهد. درحالی‌که این رقم در سال 1970 2.7 درصد بود. در ایران، وضعیت از ایالات‌متحده آمریکا نیز بهتر است. گرچه در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد؛ اما شواهد حاکی از آن است که بخش مهمی از نیروهای پرستاری را زنان شکل می‌دهند.

بازار کار پرستاری دانشگاه آزاد

گرچه دانشگاهی که در آن تحصیل‌کرده‌اید، بر روند استخدام شما تاثیرگذار است؛ اما مهم‌تر از نوع دانشگاه، میزان مهارت و دانش شما است. ازاین‌رو بازار کار برای پرستاری دانشگاه آزاد نیز باوجود رزومه قوی و تجربه کاری بالا، می‌تواند با سایر دانشگاه‌های طراز اول یکسان باشد.

نرخ بیکاری در رشته پرستاری

گرچه، رشته پرستاری بازار کار خوبی دارد؛ اما در این رشته نیز نرخ بیکاری وجود دارد. حتی برخی معتقدند اشباع بازار کار پرستاری باعث بالا رفتن نرخ بیکاری در این رشته شده است؛ اما علیرغم این ادعاها، بازار کار و استخدام پرستاری در ایران همچنان خوب است. علاوه بر این، شرایط استخدام پرستار در خارج از کشور نیز برای زنان و مردان پرستار مناسب است.

پیش بینی بازار کار رشته پرستاری در چند سال آینده

پیش‌بینی‌ها حکایت از چشم‌انداز روشنی از بازار کار پرستاری دارد. چنانچه منابع خارجی پیش‌بینی می‌کنند که استخدام پرستاران از سال 2021 تا 2031 6 درصد رشد کند.

رشته پرستاری

بررسی بازار کار رشته پرستاری در خارج از کشور

بازار کار رشته پرستاری در بسیاری از کشورهای خارجی نیز مناسب است. استخدام پرستار در خارج از کشور و شرایط آسان در پذیرش دانشجویان، نشان از وضعیت مناسب این شغل و رشته در کشورهای خارجی دارد.

بازار کار رشته پرستاری در کانادا

طبق آمارها از کانادا انتظار می‌رود فرصت‌های شغلی جدید، طی دوره 2019-2028، درمجموع به 191100 نفر برسد. از کانادا به‌عنوان راحت‌ترین کشور برای مهاجرت پرستاران نیز یاد می‌شود.

بازار کار رشته پرستاری در ترکیه

بازار شغلی رشته پرستاری در ترکیه نیز مناسب است. البته این شغل برای خارجی‌ها ممنوع است. یعنی افراد خارجی نمی‌توانند در این شغل به فعالیت بپردازند. البته خوب بودن وضعیت بازار کار پرستاران در ترکیه، در عمل وضعیت پرستاری به‌عنوان یک حرفه در سطح مطلوبی نیست. بااین‌حال استخدام پرستار کودک در ترکیه، تقاضای بالایی دارد.

بررسی حقوق و درآمد رشته پرستاری در ایران

حقوق پرستاران در ایران با توجه به محل فعالیت آن‌ها یا جایی که در آن مشغول به فعالیت هستند متفاوت است. چنانچه حقوق پرستار کودک در منزل با حقوق یک پرستار حرفه‌ای در بیمارستان، تفاوت فاحشی دارد.

حقوق پرستاری در بیمارستان‌های دولتی

حقوق پرستاران در بیمارستان‌های دولتی، با توجه به میزان ساعات کاری آن‌ها و رتبه پرستاری متفاوت است. اما علیرغم این تفاوت‌ها، حداقل و حداکثر حقوق پرستاران در هر درجه‌ای، مطابق با حقوق تعیین‌شده توسط وزارت کار است.

حقوق پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی

برخی معتقدند پرستارانی که در بیمارستان‌های خصوصی مشغول به کار هستند، حقوق بیشتری نسبت به بیمارستان‌های دولتی دارند. گرچه حقوق پرستاران در این بیمارستان‌ها نیز مطابق با قوانین و حقوق تعیین‌شده توسط نهادهای مربوطه است؛ اما برخی از بیمارستان‌ها برای جذب نیروهای کارآمد و بالا بردن کیفیت خدمات بیمارستان، حقوق بیشتری به پرستاران می‌دهند.

حقوق پرستاری در ارتش

ارتش، یکی از نهادهای نظامی است که پرستاران می‌‌توانند در آنجا به فعالیت بپردازند. علیرغم آنکه پرستاران ارتش ازنظر تحصیلات، مهارت و سایر ویژگی‌ها تفاوتی با پرستاران سایر بخش‌ها ندارند؛ اما ظاهرا و مطابق با فیش حقوق پرستاران ارتش، حقوق پرستاران ارتش کمتر از حقوق و مزایای پرستاران وزارت بهداشت است؛ بنابراین بسیاری از آن‌ها، خواهان افزایش حقوق پرستاران هستند. بااین‌حال، پرستاران ارتش نیز حداقل حقوق تعیین‌شده توسط وزارت کار را دریافت می‌کنند.

حقوق دانشجوی رشته پرستاری

دانشجوی رشته پرستاری در زمان گذراندن طرح، حقوق دریافت می‌کند. منظور از مدت طرح، دو سال آخر تحصیلی یعنی از ترم 4 به بعد است که دانشجو موظف است آن را به‌صورت عملی در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی طی کند. البته حقوق دریافتی در این دوره با حقوق یک فارغ‌التحصیل پرستاری یکسان نیست و بیشتر شامل حقوق حداقلی برای تامین هزینه‌های دوره طرح است.

حقوق سوپروایزر پرستاری

سوپروایزر یا سرپرست پرستاری، فردی است که مسئولیت نظارت بر تمام خدمات پرستاری را بر عهده دارد. وظایف سوپروایزر بیشتر از سایر پرستاران است. از طرفی تجربه و مهارت کاری او نیز بیشتر از پرستاران دیگر است. درواقع درجه سوپروایزری بالاتر از پرستاران رده پایین است. ازاین‌رو حقوق سوپروایزر نیز بیشتر از پرستارانی است که در درجه‌های پایین‌تر از سوپروایزر قرار دارند.

رشته پرستاری

بررسی حقوق پرستار در خارج از کشور

حقوق پرستار در آلمان

پرستاران در آلمان و در سطح مبتدی ماهیانه بین 1040 تا 1200 یورو حقوق می‌گیرند. حقوق اولیه برای پرستاران مراقبت‌های بهداشتی کاملاً واجد شرایط حدود 2500 یورو است.

حقوق پرستار در کانادا

طبق آمارها، در میان کشورهای جهان، کانادا رتبه اول در پرداخت حقوق بالا به پرستاران را دارد. سوئیس، استرالیا، ایرلند و آمریکا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نرخ متوسط دستمزد ساعتی تمام‌وقت در سال 2020 برای پرستاری در کانادا (در سطوح بالا)، 39.22 دلار است. نرخ متوسط دستمزد هفتگی مربوط به سال 2020 معادل 1492 دلار است که به‌طور تقریبی دستمزد سالانه تمام‌وقت را برای این شغل 78000 دلار نشان می‌دهد.

حقوق پرستار در انگلیس

متوسط حقوق یک پرستار در انگلیس 15.32 پوند در ساعت است. این حقوق در برخی از شهرها مانند شهر پول، به24.20 پوند در ساعت نیز می‌رسد. از انگلیس نیز به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای پرستاران یاد می‌شود. حقوق مناسب و شرایط کاری عالی ازجمله دلایل این موضوع هستند. دلایلی که مهاجرت پرستار به انگلیس را به موضوعی جدی در این کشور تبدیل کرده است.

حقوق پرستار در آمریکا

در ایالات‌متحده، میانگین حقوق یک پرستار 82750 دلار است. البته این حقوق در برخی از شهرهای آمریکا به 124000 دلار نیز می‌رسد. علاوه بر حقوق و درآمد، ادامه تحصیل پرستاری در آمریکا نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و کسانی که علاقه‌مند به مهاجرت هستند، می‌توانند روی این کشور حساب باز کنند.

حقوق پرستار در ترکیه

در ترکیه متوسط دستمزد برای پرستار حدود 133006 لیره در سال و 64 لیره در ساعت است. محدوده حقوق متوسط برای یک پرستار بین 92705 تا 161868 لیره است.

حقوق پرستار در عمان

عمان یکی از مقاصد برتر برای پرستاران خارجی از جمله پرستاران فیلیپینی است. فردی که در رشته پرستاری در عمان کار می‌کند به‌طورمعمول حدود 1710ریال در ماه درآمد دارد. دستمزدها از 1100ریال (کمترین میانگین) تا 3290ریال (بالاترین میانگین) متغیر است.

نحوه جست و جوی آگهی های استخدام پرستار

اگر در رشته پرستاری مشغول به تحصیل هستید و یا از این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اید؛ اما هنوز موفق به یافتن شغل نشده‌اید؛ می‌توانید آگهی‌های استخدام پرستار ایران استخدام را دنبال کنید. برای این کار، باید به قسمت جستجوی مشاغل در باکس شغلی سر بزنید و با جستجوی پرستاری، آخرین اخبار مربوط به این شغل را دریافت کنید. در سایت کاریابی ایران استخدام، اخبار استخدام پرستاران به شکل‌های مختلف مانند استخدام پرستار ساعتی، استخدام پرستار در تهران و کرج، استخدام پرستار در منزل و…. در اختیار کارجویان قرار داده‌شده است. برای اینکه بتوانید زودتر نتیجه بگیرید و استخدام شوید حتما به رزومه خود نیز توجه داشته باشید. برای ساخت رزومه نیز می‌توانید از رزومه ساز رایگان ایران استخدام و یا سایر گزینه‌های مربوط به ساخت رزومه استفاده کنید.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

نحوه درج آگهی استخدام پرستار در ایران استخدام

ایران استخدام برای کارفرمایانی که به دنبال نیروهای کارآمد هستند نیز شرایط درج آگهی استخدام را در نظر گرفته است. برای درج آگهی‌های استخدام خود کافیست به سایت ایران استخدام مراجعه کنید و با انتخاب طرح‌های مربوط به نحوه درج آگهی استخدام، نسبت به ثبت آگهی خود اقدام کنید. آگهی هایی که در این سایت درج میشوند، علاوه بر اینکه در سایت و اپلیکیشن ایران استخدام منتشر میشوند، بصورت پیامک و ایمیل به کارج.یان ارسال میشوند.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

مطالبی که درباره پرستاری گفته‌شده شامل همه‌چیز درباره رشته پرستاری نبود؛ اما بخش مهمی از موارد مربوط به پرستاری ازجمله حقوق پرستاران در بخش‌های مختلف را شامل می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت رشته پرستاری، رشته سختی است و گرچه حقوق آن نسبت به برخی از رشته‌ها زیاد است؛ اما با توجه به درجه سختی کار، این حقوق ممکن است کم نیز باشد. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم رشته پرستاری جز رشته‌های است که بسیاری از افراد علاقه و ارزش‌های والای انسانی را نیز مدنظر قرار می‌دهند. همین موضوع باعث شده است تا پرستاران در بیشتر موارد از کار خود راضی باشند. اگر شما نیز این ویژگی‌ها را در خود می‌بینید، می‌توانید وارد این رشته شوید و به موفقیت برسید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام پرستار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

    1. با سلام دوست عزیز
      با عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام و فعالسازی سامانه پیامک و ایمیل آگهی ها به محض انتشار در سایت از طریق پیامک و ایمیل برای کارجویان ارسال میشه. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه بفرمایید.
      https://iranestekhdam.ir/?p=239280

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا