کارجومعرفی مشاغل

شرح وظایف کارشناس واردات

زمان مطالعه: 7 دقیقه

آشنایی با شغل کارشناس واردات

واردات در هر سطحی معمولا با اهداف اقتصادی و تامین نیازهای مردم صورت می‌گیرد. در وجه اقتصادی معمولا هدف، کسب سود است و در بعد نیازهای مردمی نیز اهداف واردکنندگان بر تامین نیازهایی که تهیه آنها در داخل امکان‌پذیر نیست، متمرکز است. واردات در سطوح مختلفی صورت می‌گیرد. به عبارتی سازمان یا نهاد متولی واردات می‌تواند یک ارگان دولتی باشد، یا یک شرکت خصوصی و گاه حتی یک فرد. در واردات بدون شک، کسب سود مهم است، به خصوص برای افراد و نهادهای خصوصی که به دنبال استخدام کارشناس بازرگانی (کارشناس واردات) میباشند. اما ممکن است این سوال مطرح باشد که چگونه می‌توان از طریق واردات به سود رسید؟ پاسخ این است که راه رسیدن به سود، داشتن یک کارشناس واردات خبره است. کارشناس واردات، وظایف متعددی بر عهده دارد و باید واجد مهارت‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خاصی باشد که در این نوشته به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

کارشناس واردات کیست؟

امروز نمی‌توانید دنیا را بدون مدیریت واردات و صادرات تصور کنید. آگهی های استخدام کارشناس صادرات و واردات درج شده در کاریابی مجازی ایران استخدام، این موضوع را تایید میکنند. واردات کالا از یک کشور و صادرات به کشور دیگر چیزی است که به بخش بسیار حیاتی تجارت تبدیل شده است. وقتی کشوری نمی‌تواند یا قابلیت ساخت کالایی را ندارد، مجبور است آن کالا را از کشور دیگری وارد کند، به این می‌گویند تجارت بین المللی. که البته خاص یک کشور هم نیست، بلکه قدرتمندترین کشورهای اقتصادی نیز برخی از کالاها را وارد می‌کنند.
در واقع بیشتر آنچه که امروز ما از بازارها می‌خریم از صادرات واردات یا تجارت بین المللی به دست ما می‌رسد. این صنعت، صنعت بزرگی است زیرا این روزها تقریباً کل جهان درگیر تجارت بین‌المللی است. این تجارت فرایندی پیچیده است و تعدادی از افراد را درگیر می‌کند تا اجرای روان این تجارت را تسهیل کنند. یکی از این افراد، کارشناس واردات است که بر امور واردات در سطوح مختلف نظارت دارد.

کارشناس واردات

شرح وظایف کارشناس واردات

متخصص یا کارشناس واردات، همچنین ممکن است بر حسب فعالیت خود، به بررسی محموله‌های فردی در انبارها و پایانه‌های بار نیز بپردازد. یک متخصص واردات اطمینان حاصل می‌کند که کشوری که محصولات، مواد و کالاها را صادر می‌کند با سیاست‌ها و قوانین ملی نیز موافق است. او مسئول ارسال اطلاعات مورد نیاز به گمرک نیز است. اما همه اینها تنها مواردی از وظایف کارشناس واردات است. علاوه بر مواردی که گفته شد، شرکت هایی که به دنبال استخدام کارشناس واردات میباشند، شرایط خاصی را در نظر میگیرند.

شرایط استخدام کارشناس واردات

  • رفتن به خارج از کشور به قصد تجزیه و تحلیل و بررسی خدمات ساخت و ساز تجاری برای توافق با آنها
  • مشاهده کیفیت عملیات بازرگانان در سراسر جهان و حفظ پیوندهای اجتماعی خود با عوامل تجاری.
  • نظارت بر برنامه‌ریزی‌های مشابه در آینده به منظور اطمینان از اینکه همه کالاها و محصولات بین المللی تحت معاملات نرم و روان قرار می‌گیرند
  • رعایت دقیق و صحت داده‌های مالی در سازمان
  • به روز کردن خود با تمام اصول، سیاست‌ها، روش‌ها و رویه‌های مختلف واردات
  • حفظ سوابق موارد مربوط به کالاها و واردات و پیگیری اجناس و کالاها
  • برنامه‌ریزی و اجرای درخواست‌ها و حصول اطمینان از موافقت آنها با قوانین و مقررات قضایی تجارت
  • طراحی، تقویت و اطمینان از اجرای دقیق قوانین و مقررات واردات
  • پیشنهاد اصلاحات و تغییرات به تامین کنندگان خدمات، در صورت نیاز
  • تدوین و تغییر روش‌ها و رویه‌های طبقه بندی تعرفه‌های کالاها و محصولات وارداتی
  • نظارت بر محموله ها برای اطمینان از تحویل مناسب و رعایت اقدامات حوزه‌های تجاری بین المللی
  • ارزیابی اوراق و فاکتورهای تجاری مختلف و اطمینان از مطابقت آنها با قوانین تجاری
  • مشاوره دادن به مشتریان در مورد مسائلی مانند تخصیص، تعرفه‌ها و امنیت و تعامل با نمایندگان مشتری برای تسهیل حمل و نقل
  • تنظیم و سازماندهی کالاها و محصولات برای اعزام و انتقال، ذخیره و تحویل کالاها و محصولات
  • انجام وظایف و مسئولیت‌های شغلی کارشناس واردات و صادرات که نیاز به نظارت و پاسخگویی دارد
  • صلاحیت‌های آموزشی و مهارت‌های مورد نیاز

الزامات آموزشی برای کارشناس واردات

متخصص واردات نیاز به داشتن مدرک لیسانس مدیریت یا رشته‌های مربوط به مدیریت دارد. علاوه بر رشته مدیریت، رشته‌های بازرگانی، اقتصاد و حسابداری نیز می‌توانند مورد توجه شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گیرند. اگر شما نگاهی به آگهی های استخدام کارشناس بازرگانی در کرج (البرز) و سایر استان های کشور بیاندازید، متوجه ارتباط این دو رده شغلی به هم میشوید. موضوع سابقه و تجربه کاری نیز بسیار مهم است. برخی از شرکت‌ها، استخدام کارشناس واردات را منوط به چند سال سابقه کار یا تجربه کاری می‌کنند. اما برخی از کسب و کارها ممکن است چنین الزاماتی نداشته باشند. علاوه بر این ممکن است برخی از افراد با مدارک غیر دانشگاهی و با داشتن مهارت و صلاحیت‌های لازم، بتوانند توجه کارفرما را به خود جلب کنند. با این حال داشتن یک رزومه بی نقص به روند استخدامی شما بسیار کمک خواهد کرد. با عضویت در کاریابی مجازی ایران استخدام به عنوان کارجو میتوانید با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان، اقدام به ساخت رزومه رایگان خود نموده و برای کارفرمایانی که برای استخدام کارشناس بازرگانی خارجی در تهران و سایر استان های کشور درج آگهی نموده اند، ارسال نمایید.

کارشناس واردات

کارشناس واردات در چه جاهایی استخدام می‌شود؟

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره شد، کارشناس واردات معمولا در هر شرکت، کسب و کار و یا سازمانی که بر پایه بازرگانی و یا صادرات و واردات کالا یا خدماتی خاص متمرکز است، استخدام شوند.
جهت اطلاع از سازمان ها و شرکت هایی که به دنبال استخدام کارشناس واردات میباشند، پیشنهاد میکنیم آگهی های استخدام کارشناس خارجی اصفهان و سایر استان های کشور را مشاهده نمایید.

نحوه کار کارشناس واردات چگونه است؟

کارشناس واردات از جمله مشاغلی است که فعالیت در آن نیازمند حضور فعال کارشناس و نظارت او بر روند واردات است. این بدان معناست که کارشناس نمی‌تواند به صورت دورکار یا مجازی فعالیت داشته باشد. البته می‌توان شکل پاره وقت را برای این کار متصور شد که آن هم به توافق کارفرما و کارشناس و نیز حجم فعالیت‌ها بستگی دارد. آگهی های استخدام کارشناس بازرگانی خارجی پاره وقت که در سایت ایران استخدام درج شده اند، نشان میدهند که برخی از کارفرمایان به دنبال استخدام کارشناس واردات پاره وقت میباشند.

میزان حقوق و درآمد کارشناس واردات چقدر است؟

اکثر افراد تصور می‌کنند شرکت‌های بازرگانی و یا شرکت‌هایی که بر پایه واردات و صادرات محصولاتی خاص قرار دارند، معمولا شرکت‌های ثروتمندی هستند. از این رو فعالیت در چنین شرکت‌هایی می‌تواند با حقوق و درآمدهای بالا همراه باشد. این تصور گرچه قابل کتمان نیست، اما واقعیت این است که در مورد تمام کسب و کارهای بازرگانی یا شرکت‌های فعال در زمینه واردات کاربرد ندارد. با این حال، اگر بتوانید در شرکتی با حجم فعالیت‌های گسترده به کار مشغول شوید، قطعا درآمد و حقوق بالایی نیز خواهید داشت.

مهارت‌های کارشناسان واردات

مهارت‌های تعاملی، تصمیم گیری و تجاری

مهارت تعاملی علاوه بر آنکه به کیفیت ارتباط کارشناس با سایر افراد و کارکنان دلالت دارد، شامل ارتباط او با سایر شرکت‌های داخلی و خارجی نیز است. از این رو داشتن مهارت‌هایی چون خوب صحبت کردن می‌تواند او را به مقام‌های بالاتری در این زمینه برساند.

مهارت در اتخاذ تصمیمات درست

مهارت در اتخاذ تصمیمات درست یا قدرت تصمیم گیری بالا، مهارتی است که فقدان آن می‌تواند شرکت یا کسب و کار را با مشکلات عدیده مواجه سازد. کارشناسی که قادر به اتخاذ تصمیمات درست نیست، نمی‌تواند سیاست‌های درستی پیرامون نحوه واردات، کیفیت آن و هر آنچه که مربوط به واردات است، اتخاذ نماید.

مهارت در تجارت

واردات، خود بخشی از تجارت است. شما به عنوان یک کارشناس، اگر از مهارت تجاری بالا برخوردار نباشید، حتما از رقبا عقب خواهید ماند. دنیای تجارت، دنیای بی‌رحمی است و اگر مهارت لازم را نداشته باشید، له خواهید شد. در دنیای تجارت، همه چیز بر پایه رقابت قرار دارد و قانون آن توجیه اقدامات با هر وسیله‌ای است. پس حتما باید اطلاعات و مهارت لازم را داشته باشید که اصطلاحا کلاه به سرتان نرود.

علاوه بر سه مهارتی که به آنها اشاره شد، وجود برخی از مهارت‌های تخصصی‌تر نیز ضروری است. این مهارت‌ها عبارت است از:

تسلط بر زبان انگلیسی

واردات، تعامل میان دو کشور است. تعامل هم نیازمند زبان مشترک است. زبان مشترک، نقش مهمی بر روند مبادلات دارد. از این رو لازم است که کارشناس واردات به زبان انگلیسی که زبان بین المللی است، تسلط داشته باشد تا بتواند در واردات و معاملات دست برتر را داشته باشد.

آشنایی با قوانین و مقررات گمرکی

بدون شکف واردات مستلزم آن است که کارشناس با قوانین شرکت و قوانین تجاری کشور آشنا باشد. آشنایی با قوانین گمرکی نیز به عنوان یک مهارت ضروری است که کارشناس حتما باید به آن تسلط لازم را داشته باشد.

تحلیل واریانس

گاه نیاز است تا کارشناس واردات، به تجزیه و تحلیل واریانس در برابر بودجه یا پیش بینی آن بپردازد. همه واریانس‌های قابل توجه، مطلوب یا نامطلوب، باید بررسی شوند. کارشناس باید بتواند واریانس‌ها را با آنچه در بخش یا منطقه کاری آنها برای دوره حسابداری رخ داده است، مرتبط کنند.

تفکر استراتژیک

کارشناسان اغلب ابتکارات استراتژیک طراحی شده برای بهبود عملکرد وارداتی را ارائه و از آنها دفاع می‌کنند. ارزیابی مالی این پروژه‌ها عنصر کلیدی جهت موفقیت است. کارشناس واردات، باید مفروضاتی را که زیربنای تحلیل مالی هر پروژه‌ای است را بداند.

مهارت‌های کامپیوتری

با توجه به اینکه دنیای امروزی و تمام فعالیت‌های آن بر مبنای کامپیوتر و اینترنت قرار گرفته است، از این رو تسلط بر امور ابتدایی کامپیوتر، حداقل انتظاری است که می‌توان از یک کارشناس واردات داشت. البته این موضوع نه تنها در مورد کارشناس واردات، بلکه در رابطه با بسیاری از مشاغل صادق است.

کارشناس واردات

شخصیت شناسی کارشناسان واردات

کارشناس واردات از نظر شخصیتی، باید دارای چند ویژگی شخصیتی باشد. برخی از این ویژگی‌ها عبارت است از:

اجتماعی بودن

همانطور که گفتیم کارشناس واردات باید دارای مهارت ارتباطی قوی باشد. این مهارت از طریق ویژگی اجتماعی بودن، تقویت می‌شود. کارشناسی که قدرت اجتماعی بالایی نداشته باشد، در فنون مذاکره و تعامل موفق نخواهد بود.

حوصله و انگیزه کافی برای انجام محاسبات

بخشی از کار یک کارشناس واردات به امور حسابداری مربوط است. از این رو، کارشناس باید صبر و حوصله لازم برای انجام محاسبات ریاضی را داشته باشد.

جزئی نگری

کسب موفقیت کارشناس واردات، نیازمند نظارت و جزئی نگری او بر کیفیت محصولات و کالاهای وارداتی میباشد.

توانایی کار در خارج از کشور

گاه لازم است کارشناس واردات، روزهای متوالی را در کشورهای خارجی سپری کند تا فرایند واردات را به نحو احسنت انجام دهد. بدون شک این ویژگی، نیازمند انگیزه بالا و داشتن روحیه مسئولیت‌پذیری نیز است.

سخن نهایی

چشم انداز شغل واردات، با شرکت‌ها و کسب و کارهای فعال در زمینه بازرگانی و صادرات و واردات مرتبط است. یعنی هر چقدر کشوری در زمینه واردات و صادرات فعالیت داشته باشد به همان میزان نیز مشاغل مربوط به واردات زیاد خواهد بود. با این حال کارشناس واردات می‌تواند در بخش‌های مختلف مربوط به واردات فعالیت داشته باشد. اینگونه نیست که فعالیت‌های مربوط به بخش واردات تماما به یک نفر اختصاص داشته باشد. برخی از کسب و کارها جهت پیشبرد بهتر فعالیت‌های خود، گاهی به تخصیص مشاغل می‌پردازند. با این اوصاف، می‌توان چشم انداز شغلی برای کارشناس واردات را روشن دید. بر این اساس اگر فکر می‌کنید به این شغل علاقه دارید و مهارت‌های لازم در آن را نیز کسب کرده‌اید، به سایت ایران استخدام مراجعه کنید تا ضمن آگاهی از آگهی‌های شغلی مرتبط با کارشناس واردات، از جدیدترین اخبار مربوط به استخدام نیز اطلاع یابید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام کارشناس واردات در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا