معرفی مشاغل

وردپرس چیست؟ و وردپرس کار کیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

درباره وردپرس و وردپرس کار چه میدانید؟

مقدمه

طبق آمار W3Techs تقریبا 37.8% از تمامی وبسایت‌های موجود در اینترنت با استفاده از وردپرس طراحی میشوند. رقم قابل توجهیست، اینطور نیست؟ فکر می‌کنید چرا تا این اندازه وردپرس محبوب است؟ رابط کاربری آسان و قابلیت‌های متنوع از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت هستند. البته که نداشتن دانش کافی برای استفاده از این سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز هم می‌تواند شما را با مشکل مواجه کند. نداشتن دانش فنی کافی، عدم توانایی در ایمن کردن وبسایت، بکاپ گیری از داده‌های مهم، شخصی سازی قسمت‌های مختلف وبسایت و قالب‌ها و طراحی مجدد سایت از صفر تا صد از جمله فاکتورهایی هستند که نیاز به یک وردپرس کار حرفه‌ای را تشدید می‌کنند. ما در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم تا در مورد موقعیت شغلی و استخدام وردپرس کار صحبت کنیم و ببینیم که توسعه دهنده وردپرس به چه کسی گفته می‌شود؟ وظایفش چیست و بازار کار این موقعیت شغلی در آینده به چه شکل خواهد بود. اگر شما هم از علاقه‌مندان به حوزه طراحی سایت هستید در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

وردپرس چیست؟

یکی از سیستم های مدیریت محتوای رایگانی که جهت راه اندازی یک وبسایت در دسترس کاربران میباشد، وردپرس است. وردپرس متشکل از پوسته ها و قالب هایی با تنوع زیاد میباشد که بدون نیاز به داشتن مهارت در برنامه نویسی میتوانید وبلاگ ها و وبسایت های متفاوتی را راه اندازی نمایید. به طور خلاصه میتوان گفت وردپرس یک سایت ساز متن باز تحت وب رایگان با زبان برنامه نویسی php میباشد.

وردپرس کار کیست؟

به طور خلاصه می‌توانیم اینطور بگوییم که وردپرس/WordPress یکی از محبوب‌ترین و البته ساده‌ترین سایت سازه ها و سیستم‌های مدیریت محتوای موجود در دنیا است. این سیستم مدیریت محتوای رایگان زیر نظر لایسنس GPLv2 قرار دارد، به این معنی که تمامی کاربران می‌توانند به صورت کاملا مجانی از این برنامه استفاده کنند. یک سیستم مدیریت محتوا اجازه می‌دهد که بتوانید به ساده‌ترین شکل ممکن وبسایت را مدیریت کنید بدون اینکه نیاز باشد دانش برنامه نویسی پیشرفته‌ای داشته باشید. البته که توسعه دهندگان وردپرس برای اینکه بتوانند تمامی بخش‌های مختلف سایت را دستخوش تغییرات کنند باید نسبت به این زبان‌های برنامه نویسی آشنا باشند.
به کمک این سیستم می‌توانید وبسایت‌های مختلفی راه اندازی کنید. از سایت‌های تجاری تا فروشگاه‌های اینترنتی، وبلاگ‌ها، پورتفلیو‌های کاری و … . برای سایا ، فروم‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های عضویت، وبسایت‌های چند زبانه و …

توسعه دهنده وردپرس، WordPress Developer یا وردپرس کار یک فرد حرفه‌ایست که در زمینه زیرساخت‌ها و اکوسیستم وردپرس متخصص است. این افراد ممکن است که بر روی توسعه خود سیستم وردپرس یا ساخت محصولات، پلاگین‌ها یا قالب‌های مجزا تمرکز کنند. همچنین می‌توانند برای ساخت یک وبسایت به کمک وردپرس از صفر تا صد کمک کنند. از طراحی تا شخصی سازی پلاگین‌ها، قالب‌ها و حتی آموزش نحوه کار با این سیستم مدیریت محتوا.

تفاوت WordPress.org و WordPress.com در چیست؟

ما قرار نیست که در این مطلب به بررسی سیستم وردپرس بپردازیم. اما بد نیست که به صورت خلاصه از تفاوت این دو مورد آگاه باشید:

  • WordPress.org که اغلب با نام وردپرس self-hosted هم شناخته می‌شود نرم افزار رایگان و متن باز وردپرس است که می‌توانید آن را بر روی هاست خودتان نصب کنید و به راحتی وبسایت‌های مورد نظرتان را راه اندازی کنید.
  • WordPress.com اما برعکس است، این سیستم از WordPress.org قدرت گرفته اما اینجا خبری از هاست جداگانه نیست. همین موضوع باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری کمتری در حین ساخت سایت در اختیار داشته باشید.

چطور می‌توانید یک وردپرس کار حرفه‌ای شوید؟

برای اینکه بتوانید یک وردپرس کار حرفه ای شوید باید تمرکزتان را بر روی مهارت‌های مرتبط با این حوزه بگذارید:

  • در زبان‌های برنامه نویسی وردپرس یعنی PHP، CSS، HTML و JavaScript استاد شوید
  • محدوده مورد علاقه‌تان را مشخص کنید
  • حتما قبل از اینکه وارد بازار شوید یا پروژه قبول کنید ابتدا چند پروژه شخصی برای خودتان تعریف کنید
  • در کامیونیتی وردپرس عضو فعالی باشید و اخبار را دنبال کنید
  • حتما یک رزومه و پورتفلیو قوی برای خودتان بسازید. رزومه ساز رایگان ایران استخدام این امکان را به شما میدهد تا رزومه خود را تنظیم و برای کارفرمایان ارسال کنید.
  • و در نهایت با اعتماد به نفس به مهارت‌هایتان وارد بازار کار شوید و به دنبال موقعیت‌های شغلی ایده‌آل بگردید

توانمندی‌ها و مهارت‌های یک وردپرس کار

به نظرتان یک وردپرس کار چه مهارت‌هایی دارد؟ اگر موافق باشید در ادامه این موضوع را بررسی کنیم:

  • آشنایی کامل به زبان‌های HTML، CSS، JS، Java، Perl، ASP
  • آشنا به بوت استرپ و MySQL و همچنین درک فریم ورک‌های این دو ابزار
  • آشنا به طراحی واکنش گرا یا همان Responsive و آگاهی از قواعد و بایدها و نبایدها
  • آشنایی جزئی با قوانین سئو و کسب دانش در این زمینه
  • قدرت تفکر استراتژیک
  • توانمند در مشخص کردن اهداف پروژهتوانایی تعامل و ارتباط با مشتری و کاربر
  • آشنایی نسبی با فروش و بازاریابی
  • حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط شبیه به مهندسی و علوم کامپیوتر
  • تجربه کاری کافی در پوزیشن توسعه دهنده وردپرس
  • آشنا به ابزارهای مدیریتی مانند Git، Mercurial، SVN و …
  • دانش کافی در زمینه دیباگ کردن کدها و خطاهای یک سایت به وسیله Chrome inspector یا firebug
  • درک ساختار و معماری وبسایت‌های مختلف
  • مهارت کافی در استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ
  • شناخت فریم ورک‌های مختلف وب
  • مدیریت درست زمان برای انجام به موقع پروژه‌ها
  • آشنا به مفاهیم امنیت و توانایی حل مسئله
  • تسلط کامل با WooCommerce و توابع آن‌ها

وردپرس کار

تحصیلات متخصص وردپرس

اکثر کارجو ها و متقاضیان این رشته برای استخدام و ارسال درخواست کاری حداقل به مدرک لیسانس مرتبط نیاز دارند. به طور کلی اگر که قصد دارید به صورت دانشگاهی در یکی از رشته‌های مرتبط تحصیل کنید باید به سراغ رشته کامپیوتر و زیر شاخه‌های آن بروید. آگهی های استخدام رشته کامپیوتر که روزانه در سایت ایران استخدام منتشر میشنود، نشان از افزایش نیاز بازار کار به این رشته دارد. البته فراموش نکنید که درست مانند بسیاری دیگر از مهارت‌ها شما می‌توانید به صورت خودآموز هم علاقه خود را دنبال کنید و مهارت‌هایتان را قوی کنید. مسئله اینجاست که دانش برنامه نویسی یا وبسایت سازی صرفا با تحصیل دانشگاهی بدست نمی‌آید. شما برای کسب تجربه و چشیدن تلخ و شیرین بازار باید حتما مدتی به صورت کارآموز مشغول کار شوید یا بر روی پروژه‌های شخصی خودتان زمان بگذارید، شرکت های زیادی به دنبال استخدام وردپرس کار به صورت کارآموزی هستند. دانشگاه می‌تواند شما را با فرصت‌ها و افراد مرتبط با این حوزه آشنا کند و همچنین دانش بیسیک را در اختیارتان بگذارد. اما اگر قصد دارید که در کارتان حرفه‌ای شوید باید خودتان دست به کار شوید و بر روی مهارت‌هایتان تمرکز کنید.

وظایفی که بر عهده یک توسعه دهنده وردپرس هستند

در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم که وردپرس کاران می‌توانند در بخش‌های مختلفی کار کنند. از کار بر روی ظاهر سایت گرفته تا توسعه بخش هسته سایت. همین موضوع باعث می‌شود که با توجه به زمینه کاریشان وظایف مختلف و متنوعی هم داشته باشند. با این حال ما در این قسمت به تعدادی از وظایف عمومی این افراد اشاره می‌کنیم. از اساسی‌ترین وظایف آن‌ها می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • ارتباط با مشتری برای تجزیه و تحیلیل خواسته‌های آن‌ها از ظاهر و عملکرد یک سایت
  • طراحی و ساخت بخش فرانت اند یا همان ظاهر سایت
  • ساخت بخش بک اند سایت و مدیریت بر روی دیتابیس‌ها و همچنین یکپارچگی سرورها
  • طراحی، ساخت و مدیریت قالب ها و پلاگین‌های درخواستی و سفارشی مشتری
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف سایت، عیب یابی و ارائه راه حل جهت برطرف کردن درزهای شناسایی شده
  • ارائه راهکارهای امنیتی به منظور افزایش امنیت سایت و همچنین پیاده کردن این راهکارها به صورت عملی بر روی وبسایت
  • نظارت و مدیریت کامل بر روی عملکرد سایت به صورت منظم و دائمی
  • آموزش نحوه استفاده از سایت به کاربر معمولی/کارفرما
  • اعمال تغییرات و بروز رسانی‌های مورد نیاز بر روی صفحات و کدهای سایت
  • طراحی و بهبود رفتار سایت با توجه به قوانین سئو
  • همکاری با تیم محتوا و بازاریابی به منظور درک بهتر بخش سئو و مارکتینگ سایت
  • پشتیبان گیری از داده‌های مهم و حیاتی وبسایت به صورت دوره‌ای
  • ارتقا سطح کیفیت و همچنین سرعت بارگذاری وبسایت

بازار کار، درآمد و فرصت‌های شغلی وردپرس کار

اغلب اوقات توسعه دهندگان وردپرس در دو بخش کار می‌کنند. یکی بخش فرانت اند و دیگری هم بخش بک اند. افرادی که در زمینه فرانت اند کار می‌کنند بیشتر با المان‌های ظاهری که کاربر با آن سر و کار دارد درگیر هستند. اما توسعه دهندگان بک اند عموما زیرساخت‌ها و عملکرد و هسته سایت را دستکاری می‌کنند. همچنین همان طور که گفتیم وردپرس کاران می‌توانند علاوه بر طراحی سایت در بخش توسعه پلاگین، توسعه قالب، توسعه هسته وردپرس، توسعه وردپرس بر پایه Rest API و … هم فعالیت کنند. پس با این تفاسیر فرصت‌های شغلی که می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید و در مجموعه‌ها و سازمان‌های دولتی/غیر دولتی درخواست کار کنید عبارت هستند از: طراح وبسایت، توسعه دهنده بک اند، توسعه دهنده فرانت اند، طراح و توسعه دهنده پلاگین، طراح و توسعه دهنده قالب، توسعه دهنده هسته، توسعه دهنده Rest API.
از آن جایی که سیستم وردپرس اغلب بسیاری از نیازهای کاربران و شرکت‌ها را برطرف می‌کند اکثرا به عنوان یک گزینه مطمئن برای طراحی سایت انتخاب می‌شود. البته برای اینکه بتوانند از تمامی قابلیت‌های این CMS استفاده کنند باید دانش کافی داشته باشند. به همین خاطر است که به سراغ توسعه دهندگان وردپرس می‌روند. همین موضوع باعث شده که تقاضا برای استخدام وردپرس کار در این زمینه افزایش پیدا کند. مطمئن باشید که در آینده بیشتر هم می‌شود به این خاطر که اکثر کسب و کارها به سراغ مارکتینگ اینترنتی رفته‌اند و برای معرفی خودشان و فروش محصولاتشان به اولین چیزی که نیاز پیدا می‌کنند یک وبسایت است. آگهی های استخدام وردپرس کار در تهران و سایر استان ها که در سایت ایران استخدام منتشر شده اند این موضوع را تایید میکنند.

نوع فعالیت وردپرس کار

خبر خوب اینجاست که شما می‌توانید به عنوان یک وردپرس کار دورکاری و حتی فریلنس هم مشغول به کار شوید. اگر پوزیشن‌های شغلی که پیدا می‌کنید با مکان زندگی شما یکی نیستند اصلا جای نگرانی نیست، به این خاطر که شما می‌توانید درخواست همکاری دورکاری برای کارفرمایان ارسال کنید و در صورت فراهم بودن شرایط همکاری‌تان را آغاز کنید. از طرفی به عنوان یک توسعه دهنده وردپرس حتما نباید عضوی از یک تیم باشید. از آنجایی که کارفرمایان زیادی به دنبال استخدام وردپرس کار بصورت دورکاری هستند، نشان میدهد که شما می‌توانید خودتان به تنهایی و کاملا فریلنس یا به صورت یک وردپرس کار غیر حضوری پروژه‌هایی که در حوزه علاقه‌مندی‌ تان هستند را پیدا کنید و وارد بازار کار شوید.

محبوبیت سیستم سایت ساز و مدیریت محتوای وردپرس باعث شده که شغل وردپرس کار به یکی از شغل‌های پردرآمد حوزه فناوری تبدیل شود. تقریبا میتوان گفت حقوق ورد پرس کار حرفه ای از 7 تا 12 میلیون متغیر است. البته این مقدار با توجه به تجربه، سابقه کاری، پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌شود و به طور کلی شرکتی که برای آن کار می‌کنید می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

سخن پایانی

همان طور که دیدید وردپرس کارها مسئولیت‌های زیادی بر دوش دارند و تنها کارشان به ساخت یک وبسایت محدود نمی‌شود. به هر حال اگر که شما به این حوزه علاقه‌مند هستید می‌توانید با تمرکز بر روی مهارت‌های مرتبط و کسب تجربه وارد بازار کار شوید. اگر هم به دنبال فرصت‌های شغلی هستید می‌توانید همین الان به فرصت‌های استخدام وردپرس کار ایران استخدام، خصوصا استخدام وردپرس کار در اصفهان نگاهی بیندازید، شاید کار بعدی شما در بین آگاهی‌های این هفته باشد. همچنین می‌توانید فرصت‌های شغلی استخدام مهندس کامپیوتر، سئو کار و مهندس فناوری اطلاعات را هم مشاهده کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام وردپرس کار در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا