راهنمایی شغلیکارجومعرفی مشاغل

چگونه سردفتر شویم؟ (شرایط اخذ مجوز دفتر اسناد رسمی)

زمان مطالعه: 7 دقیقه

بررسی شرایط ثبت نام در آزمون سر دفتری

سردفتری یکی از مشاغل محبوب میان فارغ‌التحصیلان رشته حقوق است. سردفتری زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور قرار دارد و به وزارت دادگستری وابسته است. این شغل طرفداران زیادی دارد؛ اما واقعیت آن است که ورود به آن کار هرکسی نیست. سردفتری، نیازمند طی‌کردن آزمون‌ سردفتری است و مهارت‌های خاصی را می‌طلبد. برای آنکه بدانیم سردفتر شدن نیازمند طی کردن چه مراحلی است، ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که سردفتری چیست؟

جستجوی آگهی‌های استخدامی

منظور از سر دفتری چیست؟

سردفتری یکی از مشاغل قدیمی است که به اعتقاد بسیاری، ریشه آن در ایران به دوران بعد از اسلام بازمی‌گردد. این شغل در بسیاری از کشورهای دنیا تعریف‌شده است. معادل سردفتر به انگلیسی Notary Public است و تقریبا حیطه شغلی و وظایف آن در اکثر کشورها مشابه است. سردفتری به اداره امور دفاتر اسناد رسمی یا دفاتری که به ازدواج و طلاق توسط یک شخص یا صاحب دفتر اطلاق می‌شود. اما درواقع وظایف سردفتر فراتر از امور مربوط به ازدواج و طلاق است. سردفتر، تمام مسئولیت‌های دفترخانه را بر عهده دارد. محل فعالیت سردفتر، دفترخانه، محضر و یا دفتر اسناد رسمی نامیده می‌شود. ممکن است سوال شود منظور از سردفتر اسناد رسمی چه کسی است؟ پاسخ این است که سردفتر اسناد رسمی، همان فردی است که در دفترخانه یا دفتر اسناد رسمی، – شغل دفتر اسناد رسمی را بر عهده دارد. او مسئول تنظیم و ثبت اسناد و قراردادها است.

سردفتری

دفتر اسناد رسمی چیست؟

دفتر اسناد رسمی یا دفترخانه، محلی است که در آن قراردادها و یا امور مربوط به ثبت‌اسناد تنظیم و ثبت می‌شود. امور دفتر اسناد رسمی شامل بخش‌های مختلفی است که هر بخش آن به یک نفر محول می‌شود. این بخش‌ها به ترتیب عبارت است از: سردفتر، دفتر یار، سندنویس و دفترنویس.

مزایا و معایب شغل سردفتری

سردفتری نیز به‌مانند همه مشاغل سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خود را دارد. از سختی‌ها و یا معایب این شغل می‌توان به سخت بودن رشته تحصیلی این شغل، هزینه‌های مربوط به سردفتری (مانند سرمایه‌گذاری جهت خرید دفتر، هزینه‌های آب و برق، حقوق کارمندان و…) مسئولیت‌های کیفری و جزایی در صورت هرگونه تخلف اشاره کرد. سردفتر، همچنین نیازمند بازرسی مستمر از سوی نهادهای بالا است که ازنظر برخی باعث ایجاد برخی از مشکلات خاص می‌شود.

اما در کنار معایب، این شغل از مزایایی نیز برخوردار است. این مزایا شامل درآمد بالا، برخورداری از حق بیمه، حق بازنشستگی و مستقل بودن سردفتر در محل کار خود اشاره کرد.

وظایف سردفتران و دفتریاران چیست؟

دفتریاران ازنظر وظایف و جایگاه شغلی، بعد از سردفتران قرار دارند. بنابراین وظایف آن‌ها متفاوت است.
سردفتران برحسب عنوان خود یعنی سردفتر رسمی و سردفتر دفاتر ازدواج و طلاق، وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی دارند. اما وظایف آن‌ها به‌طورکلی عبارت است از:

  • تنظیم و ثبت‌اسناد

منظور از اسناد شامل تمام اسناد مالی و غیرمالی مانند سند خانه، زمین، ماشین و… است. سر‌دفتر موظف است اسناد را مطابق با قوانین، تنظیم و ثبت کند.

  • تهیه رونوشت تایید شده از اسناد ثبت‌شده به اشخاص

سردفتر موظف است بعد از ثبت سند، یک رونوشت تایید شده از سند را به اشخاصی که طبق دادگاه حق دریافت رونوشت سندی رادارند، تهیه کند.

  • حفظ اسناد

سردفتران باید اسنادی را که در دفتر خود تنظیم و ثبت می‌کنند، به‌صورت امانت حفظ کنند تا در مواقع لازم آن‌ها را در دسترس ارباب‌رجوع قرار دهند.

  • تنظیم مدارک مربوط به ازدواج و طلاق

سردفترانی که در کار تنظیم و ثبت‌اسناد ازدواج و طلاق هستند، باید در گام اول، مدارک مربوط به ازدواج و طلاق را آماده کنند.

  • اعطای معرفی‌نامه برای انجام آزمایش‌ها

سردفتر باید معرفی‌نامه آزمایشات را برای زوجین معرفی و صادر کند.

  • خواندن صیغه عقد و طلاق و درنهایت ثبت آن

اما درباره وظایف دفتریاران می‌توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

وظایف دفتریاران از سوی سردفتران مشخص می‌شود. دلیل این موضوع این است که در قانون، وظایف دفتریاران به‌خوبی مشخص نشده است. بااین‌حال دفتر یار ممکن است بر اساس تشخیص سردفتر کار تنظیم اسناد، جمع‌آوری و نگهداری آن‌ها را بر عهده داشته باشد. دفتریاران همچنین درصورتی‌که واجد شرایط سردفتری باشند، می‌توانند عهده‌دار امر کفالت دفترخانه شوند.

بررسی درآمد سردفتری در ایران

درآمد سردفتران در ایران بالا است. البته هزینه بسیاری از کارهای مربوط به سردفتری توسط قوانین نهادهای مرتبط مشخص می‌شود. یعنی تمام سردفتران در قبال تنظیم و یا ثبت‌اسناد، موظف به دریافت وجه مشخصی از ارباب‌رجوع هستند. بااین‌حال این موضوع به معنای این نیست که تمام سردفتران، درآمد یکسانی دارند. ممکن است برخی از دفاتر در روز 100 ارباب‌رجوع داشته باشند؛ اما برخی از دفاتر تنها ده ارباب‌رجوع داشته باشند. بنابراین درآمد سردفتران تا حدودی به محل دفتر، تعداد مراجعین و نیز میزان هزینه‌های دفتر ارتباط دارد.

سردفتری

شرایط و مراحل اخذ مجوز سردفتری

استخدام سردفتری به دو شکل است. اول اینکه سردفتر خود دارای امتیاز سردفتری بوده و اقدام به تاسیس دفتر و استخدام افراد می‌کند. دوم اینکه ممکن است سردفتر به دلایل مختلف، توان تاسیس دفتر را نداشته باشد و یا به آموزش کار در دفتر اسناد رسمی نیاز داشته باشد. در این صورت سردفتر باید در دفتر دیگری استخدام شود. افرادی که قادر به تاسیس دفترخانه نیستند، جهت استخدام باید آگهی‌های استخدام سردفتر را دنبال کنند تا بتوانند استخدام شوند.

سردفتری به شرایط و مجوزهای خاصی نیاز دارد که یکی از آن‌ها ثبت‌نام در آزمون سردفتری اسناد رسمی است.

آیا زن می‌تواند سردفتر شود؟

علیرغم آنکه برخی از مشاغل رشته حقوقی، محدودیت‌هایی را برای خانم‌ها ایجاد کرده است؛ اما سردفتری هیچ محدودیتی برای خانم‌ها ندارد. مطابق با قوانین، خانم‌ها نیز می‌توانند با شرکت در آزمون سردفتری و اخذ مجوزهای لازم سردفتر شوند.

آیا شغل سردفتری برای خانم‌ها مناسب است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مناسب بودن بسیاری از شغل‌ها برای افراد به توان جسمی، مهارت‌ها و تجربه‌ها آن‌ها بستگی دارد. سردفتری ازنظر بسیاری از شرایط مانند شغل‌های دیگر است. مثلا ساعت کار دفتر اسناد رسمی مانند بسیاری از شغل‌های رسمی و اداری از 8 صبح تا ساعت 15 است. از طرفی این شغل به کار جسمانی خاصی نیاز ندارد. بااین‌حال سردفتر باید دائما در حال فعالیت باشد و امور مشتریان را انجام دهد. یعنی میزان خستگی و یکنواختی کار بالا است. این موضوع هم برای خانم‌ها و هم آقایان یکسان است. ازاین‌رو می‌توان گفت این شغل همان‌قدر که برای آقایان مناسب است به همان میزان نیز برای خانم‌ها مناسب است.

ثبت‌نام آزمون سردفتری اسناد رسمی

ثبت‌نام در آزمون سردفتری، قبل از برگزاری آزمون صورت می‌گیرد. برگزاری آزمون سردفتری، روال مشخصی ندارد. دلیل این موضوع آن است که در حال حاضر دفاتر اسناد رسمی به‌اندازه کافی وجود دارند و به عبارتی این شغل اشباع‌شده است. ازاین‌رو، متقاضیان باید منتظر اعلام برگزاری این آزمون از سوی سازمان سنجش باشند تا بتوانند در آن ثبت‌نام کنند.

شرایط آزمون سردفتری

ثبت‌نام در آزمون سردفتری اسناد رسمی جز گام‌های اولیه برای سردفتری است. شرکت در آزمون سردفتری اسناد رسمی نیازمند شرایط خاصی ازنظر عمومی و اختصاصی است. این شرایط عبارت است از: تابعیت ایرانی، التزام به قوانین کشور، داشتن کارت پایان خدمت (برای آقایان) عدم سو پیشینه کیفری و سیاسی، عدم اعتیاد به انواع مواد مخدر و اعتیادآور، عدم محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضایی و… و درنهایت سلامت جسمانی. این موارد جز شرایط عمومی جهت شرکت در آزمون است. اما شرایط اختصاصی عبارت است از:

  • داشتن حداقل و حداکثر سن (حداقل 24 و حداکثر 50 سال)
  • عدم اشتغال متقاضیان به شغل‌های قضاوت، دادگستری، وکالت و…
  • داشتن مدرک کارشناسی در رشته مرتبط (حقوق قضایی، حقوق ثبت‌اسناد و املاک، سر‌دفتر اسناد رسمی و علوم ثبتی)
  • در رابطه با مدرک تحصیلی افراد با مدرک معتبر کارشناسی ارشد در رشته‌های الهیات و معارف اسلامی (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی) نیز می‌توانند در آزمون شرکت کنند.
  • همچنین دارندگان تمامی مدارک معتبر کارشناسی به‌شرط سه سال سابقه کار در دفتر یاری، مدرک اجتهاد و افتا از مراجع مسلم، مدرک حوزوی سطح دو و بالاتر از حوزه‌های علمیه مورد تایید نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

آزمون سردفتری چند سال یک‌بار برگزار می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد به دلیل تعداد زیاد دفاتر اسناد، بازار این شغل اشباع‌شده است. نگاهی به لیست دفاتر اسناد رسمی این واقعیت را به‌خوبی نشان می‌دهد. ازاین‌رو زمان ثبت‌نام آزمون سردفتری مشخص نیست و روال منظمی ندارد. چنانچه آخرین آزمون تقریبا 4 سال پیش یعنی در سال 1397 برگزار شد. البته به‌تازگی ثبت‌نام این آزمون در سال 1401 در سایت سنجش قرارگرفته است و قرار است امسال برگزار شود.

قانون جدید آزمون سردفتری

پیش‌ازاین بسیاری از افراد به‌راحتی اقدام به خرید مجوز سردفتری می‌کردند؛ اما مطابق با قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار، خریداران باید حتما در آزمون سردفتری شرکت کرده و در آن قبول‌شده باشند.

سردفتری

منابع آزمون سردفتری

آزمون کار در دفتر اسناد رسمی شامل دودسته منابع عمومی و منابع اختصاصی است. منابع عمومی شامل دروس ادبیات فارسی، عربی، الهیات ا معارف دینی و اطلاعات عمومی و هوش است. منابع اختصاصی نیز شامل دروس حقوق مدنی، حقوق ثبت، قانون و آیین‌نامه‌های دفاتر اسناد رسمی، حقوق تجارت و حقوق جزا است. برای آشنایی با آزمون‌ها، پیشنهاد می‌شود نمونه سوالات آزمون سردفتری را مشاهده کنید.

جهت دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

شرایط اخذ مجوز سردفتری بدون آزمون

برای سردفتر شدن، عبور از سد آزمون سردفتری الزامی است. ازآنجاکه بازار این رشته اشباع‌شده است و رقابت برای آن بالا است، افراد برای کسب مجوز مجبور به شرکت در آزمون دفتر اسناد رسمی هستند. البته ممکن است سوال کنید جریان فروش مجوز دفتر اسناد رسمی و یا خرید امتیاز سردفتری چیست؟ در پاسخ باید گفت خریدوفروش دفاتر اسناد و یا انتشار آگهی فروش امتیاز دفتر اسناد رسمی تنها بعد از شرکت در آزمون و با اخذ مجوزهای قانونی و الزامات آن امکان‌پذیر است. یکی از الزامات قانونی این است که سردفتر باید 30 سال سابقه کار و یا 60 سال سن داشته باشد. قیمت مجوز دفتر اسناد رسمی نیز معمولا طی توافق طرفین و برخی از الزامات قانونی تعیین می‌شود.

چگونه آگهی‌های آزمون سردفتری را پیگیری کنیم؟

برای پیگیری آگهی‌های آزمون سردفتری می‌توانید با واردکردن عبارت «آزمون سردفتری ایران استخدام» در موتور جست‌وجو، وارد سایت کاریابی ایران استخدام شوید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود فهرست مطالب مهم آزمون مانند تمدید ثبت‌نام، دفترچه شرایط آزمون، ثبت‌نام آزمون، منابع آزمون، اخبار آزمون و سوالات متداول آزمون قرار داده‌شده است. شما با کلیک بر هر یک از این عبارات می‌توانید اطلاعات لازم را به دست آورید.

جهت مشاهده اخبار مربوط به آزمون سردفتری در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

در ایران استخدام می‌توانید از امکاناتی مانند رزومه ساز رایگان و انواع فرم‌ خام رزومه نیز استفاده نمایید. این امکانات رایگان بوده و مختص تمام کارجویان است.

جهت عضویت به عنوان کارجو در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

جهت ساخت رزومه رایگان با استفاده از سیستم رزومه ساز رایگان ایران استخدام کلیک نمایید.

راهنمای درج آگهی استخدام در سایت ایران استخدام

شما کارفرمایان می‌توانید جهت گزینش نیروهای خود در زمینه‌های مختلف ازجمله استخدام دفتر یار، سندنویس و… از امکانات ایران استخدام استفاده کنید. برای این کار ابتدا در سایت ثبت‌نام کنید، سپس با مشخص کردن نحوه درج آگهی خود، نیروهای موردنظر خود را مطابق با معیارهای موردنظر استخدام کنید.

جهت عضویت به عنوان کارفرما و درج اگهی استخدام در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

سخن پایانی

برای آنکه سردفتر شوید حتما باید در آزمون شرکت کنید. همان‌طور که مشاهده کردید برگزاری آزمون به دلیل اشباع این شغل، روال منظمی ندارد. ازاین‌رو ممکن است برای شرکت در آزمون چندین سال معطل شوید. بااین‌حال اگر به این شغل علاقه دارید، می‌توانید با پیگیری زمان برگزاری آزمون و شرکت در آن، شانس خود را در این زمینه امتحان کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام سردفتر در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا