استخدام دولتیمعرفی مشاغل

چگونه معلم شویم؟ (تمام راه‌های استخدام در آموزش و پرورش)

زمان مطالعه: 8 دقیقه

راه های معلم شدن کدامند؟

معلمی شغلی است که افراد بسیاری آرزو دارند وارد این شغل شوند که علت این اشتیاق می تواند مواردی همچون: قابل احترام بودن معلم در جامعه، سرو کار داشتن با قشر نوجوان و جوان و تاثیری که می‌توانند روی جوان های آینده داشته باشند و جذابترین آن سه ماه تعطیلی در تابستان باشد.
افرادی که علاقه مند به شغل معلمی هستند برای ورود به این شغل چند راه پیش رو دارند. ما در این مقاله از ایران استخدام قصد داریم در رابطه با راه های ورود به شغل معلمی صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

جستجوی آگهی‌های استخدامی

برای معلم شدن چند انتخاب داریم؟

  1. از طریق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)
  2. طبق ماده 28 دانشگاه فرهنگیان (آزمون استخدامی)
  3. از طریق تبدیل وضعیت
  4. تدریس در مدارس غیردولتی (دعوت به همکاری)

استخدام از طریق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان)

دانشگاه فرهنگیان که قبلاً با عنوان دانشگاه های تربیت معلم نیز شناخته می شد، دانشگاهی است برای تامین، تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش.
دانشگاه فرهنگیان هر ساله از طریق کنکور سراسری و با برگزاری مصاحبه تخصصی، دانشجو جذب می کند. افرادی که علاقه مند به ثبت نام در شغل محل‌های دانشگاه فرهنگیان هستند میتوانند در کنکور سراسری که از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود ثبت نام و در آزمون شرکت نمایند.
افرادی که در این آزمون ثبت نام می کنند بر دو دسته هستند: 1- شاغلین رسمی – پیمانی 2- داوطلبان آزاد
سازمان سنجش به عنوان مجری برگزار کننده کنکور سراسری با انتشار اطلاعیه ای هر دو گروه داوطلبان متقاضی این آزمون را از جزئیات مربوط به ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج آن مطلع می کند. داوطلبانی که قصد ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارند، باید ابتدا شرایط عمومی و تخصصی مندرج در دفترچه را مطالعه کنند و سپس فرم ثبت نام کنکور سراسری را از طریق سایت تکمیل نمایند و برای شرکت در این رقابت حاضر شوند.

شرایط مهم ثبت نام در کنکور دانشگاه فرهنگیان

شرایط ثبت نام کنکور ویژه داوطلبین آزاد:

  • دارا بودن حداقل نمره علمی كل 6500 و بالاتر
  • حداكثر سن 22 سال تمام (با توجه به آنچه هر ساله در دفترچه راهنما ذکر می شود)
  • داشتن حداقل معدل كل 14 در دوره متوسطه دوم (پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم) که در دفترچه کنکور اعلام می شود.
  • بومی بودن داوطلب در كد رشته محل مربوط
  • برخورداری از سلامت كامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی

شرایط ثبت نام کنکور ویژه شاغلین رسمی – پیمانی:

  • داشتن حکم کارگزینی رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش، هنگام ثبت نام در آزمون (مشروط به تداوم اشتغال در آموزش و پرورش)
  • دریافت فرم موافقت با ادامه تحصیل فرهنگیان شاغل از اداره آموزش و پرورش محل خدمت
  • عدم اشتغال به تحصیل در هر یک از دوره های کاردانی و بالاتر
  • تمامی رشته های تحصیلی ویژه فرهنگیان در همه گروه های آزمایشی مخصوص شاغلین رسمی و پیمانی آموزش و پرورش است.
  • محل تحصیل پذیرفته شدگان رشته های تحصیلی ویژه شاغلین رسمی و پیمانی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد.

امتیازات ویژه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان

دانشجویانی که در دانشگاه‌ فرهنگیان پذیرفته می شوند درطول تحصیل خود از مزایایی برخوردارهستند که عبارتند از:

  1. کمک هزینه تحصیلی ماهانه به شکل حقوق‌‌های مختلف
  2. معافیت داوطلبین فارغ التحصیل مرد از خدمت سربازی
  3. استخدام در آموزش و پرورش به عنوان معلم در صورتی که شرایط لازم را داشته و در آزمون جامع موفق شوند
  4. احتساب دوره تحصیل داوطلبین به عنوان سابقه کار (استخدام قراردادی)

مصاحبه گزینشی و اختصاصی آموزش و پرورش

سایت سازمان سنجش آموزش کشور معمولا در مرداد ماه هرسال نتایج و کارنامه اولیه کنکور سراسری داوطلبان را منتشر می کند. کسانی که تراز (نمره علمی) آنها بالاتر از 6500 باشد به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان مجاز می شوند. حال این افراد باید دفترچه انتخاب رشته گروه آموزشی مربوط به خود را دریافت نمایند و رشته محل های مورد علاقه خود را از بین رشته محل‌های دانشگاه فرهنگیان انتخاب و در سایت سنجش وارد نمایند.

توجه: هر فرد فقط مجاز به انتخاب رشته محل‌های مخصوص استان بومی خود است.

پذیرش و استخدام آموزش و پرورش چه از طریق آزمون استخدامی آموزش و پرورش و چه از طریق قبولی در دانشگاه فرهنگیان باشد همراه با مصاحبه است که به صورت مصاحبه تخصصی و حضوری می باشد.
معمولاً پس از برگزاری کنکور سراسری و انتخاب رشته داوطلبان و قبل اعلام نتایج نهایی، دانشگاه فرهنگیان حدود سه برابر میزان ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های فرهنگیان در هر استان را دعوت به مصاحبه می‌کند. از میان کسانی که به مصاحبه دعوت می‌شوند در نهایت افرادی که  شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را دارند به عنوان پذیرفته شده نهائی در دانشگاه فرهنگیان اعلام می‌گردند.
آمادگی برای مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش موضوع مهمی است که شما می‌توانید قبل از ورود به مرحله مصاحبه در خصوص آن تحقیق و مطالعه نمائید.در واقع شرکت در مصاحبه ی حضوری شرط لازم برای ادامه ی تحصیل در این دانشگاه ها میباشد.
گزینش دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان شامل سه مرحله میباشد. در مرحله اول سلامت جسمانی داوطلبان مورد بررسی قرار میگیرد. در مرحله ی دوم، متقاصیان تحت نظر چهار نفر مصاحبه گر قرار میگیرد که معمولا سوالات عمومی و معمول درباره ی عادات رفتاری، علاقه به شغل معلم و … سوال می شود. در آخرین مرحله از مراحل گزینش دانشگاه فرهنگیان بررسی اطلاعات مذهبی متقاضی می باشد.

معلم

استخدام طبق ماده 28 دانشگاه فرهنگیان (آزمون استخدامی)

از آنجایی که جذب نیرو در آموزش و پرورش فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انجام می‌شود، در صورتی که نیاز آموزش و پرورش به نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برآورده نشود، بر اساس ماده 28 فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها بعد از قبولی در آزمون استخدامی، مصاحبه و گزینش، دوره یکساله آموزشی را در این دو دانشگاه می‌گذرانند و جذب آموزش و پرورش می شوند.
وزارت آموزش و پرورش بر اساس سهمیه ای که توسط سازمان امور اداری و استخدامی دارد، اقدام به برگزاری آزمون می کند. در سال های اخیر به صورت هماهنگ با سایر دستگاه های اجرایی به شناسایی، جذب و تربیت فارغ‌التحصیلان برای حیطه معلمی پرداخته است. لیست شغل محل های آموزش و پرورش در دفترچه ثبت نام ارائه می شود، تا داوطلبان واجد شرایط ثبت نام با مطالعه و بررسی لیست شغل محل ها نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند.
کلیه متقاضیان ثبت نام در این آزمون استخدامی باید پیش از ثبت نام شرایط عمومی ثبت نام در آزمون استخدامی دستگاه های دولتی و شرایط اختصاصی استخدام در آموزش و پرورش را بررسی و مطالعه کنند. داوطلبان در صورتی که شرایط معین را دارا باشند می‌توانند در آزمون استخدام نام نویسی کنند.

شرایط عمومی استخدام در وزارت آموزش و پرورش

  •  داشتن تابعیت ایرانی
  • التزام به قانون اساسی
  •  انجام خدمت دوره ضرورت
  •  داشتن سلامت جسمی و روانی
  • عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر
  •  نداشتن سابقه محکومیت جزایی موثر
  • عدم وجود هر گونه ممنوعیت استخدام در دولت
  • عدم مشمول نیروهای بازخریدی دستگاه های اجرایی
  •  اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده قانون اساسی

شرایط اختصاصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش

  • افرادی که فارغ التحصیل مراکز آموزش و پرورش (دانشگاه فرهنگیان) هستند نمی توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند.
  • امضای سوگندنامه معلمی توسط افراد قبول شدگان و ثبت آن در پرونده آنها
  • گذراندن دوره یک ساله مهارت آموزی که در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی
  • ارائه تعهد 10 ساله خدمت، به آموزش و پرورش قبل از شروع دوره یک ساله مهارت آموزی و کسب امتیاز حد نصاب در آزمون جامع
  • پرداخت بخشی از هزینه دوره مهارت آموزی توسط داوطلب
  • محل شروع دوره مهارت آموزی با توجه به شغل محل اعلام می گردد.
  • ارائه مدرک روخوانی و روان خوانی قرآن کریم و مدرک ICDL در زمان شرکت برای دوره مهارت آموزی
  • در صورت پذیرش و قبل از استخدام امکان تغییر محلروجود نداشته و حتی پس از استخدام نیز تغییر محل تابع قوانین انتقال فرهنگیان خواهد بود.
  • افراد علاقه‌مند به استخدام به عنوان هنرآموز حتما باید دارای مدرک فوق دیپلم پیوسته باشند. در غیر اینصورت ارائه مدرک دیپلم هنرستان ضروری می باشد.

توجه: شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در بالا بر اساس آخرین دفترچه راهنمای آزمون استخدامی می باشد.

مراحل استخدام در آموزش و پرورش بعد از برگزاری آزمون استخدامی

اعلام نتایج اولیه توسط مجری آزمون:

نتایج ممکن است به صورت چند برابر ظرفیت و یا یک برابر ظرفیت اعلام گردد که عموماً بر اساس چند برابر ظرفیت می باشد. (در دفترچه شرایط آگهی استخدامی یا طی اطلاعیه ها توسط مجری و یا مسئولین آزمون اعلام می گردد)

تحویل مدارک معرفی شدگان مرحله آزمون علمی:

پس از اعلام نتایج مرحله آزمون علمی، افراد پذیرفته شده باید پیگیر اطلاعیه های سازمانی باشند تا طی روز مشخص شده جهت تشکیل پرونده و تحویل مدارک به محل تعیین شده مراجعه نمایند.

دعوت به مصاحبه پس از بررسی مدارک پذیرفته شدگان:

پس از اعلام نتایج اولیه آزمون و بررسی مدارک داوطلبان نوبت به مرحله مصاحبه استخدامی می رسد. افرادی که موفق به کسب حدنصاب نمره لازم در آزمون کتبی شدند، می بایست در جلسه مصاحبه‌ حضوری که برگزار می شود، شرکت نمایند. توجه داشته باشید که دعوت مصاحبه به منزله پذیرش قطعی داوطلبان نیست بله زمانی که تمام امتیاز گزینش کسب شود قبولی نهایی می شود.
پس از برگزاری و اتمام کامل مرحله مصاحبه عمومی و تخصصی، کارجویان منتظر اعلام نتایج نهایی خواهند بود.
در این مرحله نمرات پذیرفته شدگان به شکل نمره آزمون کتبی و نمره مصاحبه عمومی و تخصصی با یکدیگر جمع می‌شود و نمره کل فرد تشکیل می‌شود.

گذراندن دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش:

اما کار همین جا تمام نمی شود و باید آن دسته از داوطلبانی که در مصاحبه آزمون شرکت کرده و پذیرش می‌شوند در دوره مهارت آموزی استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند. پس از طی دوره مهارت آموزی از سوی دانشگاه مجری، یک آزمون جامع برگزار می شود و افرادی که در این آزمون موفق می شوند به عنوان قبول نهایی معرفی می‌شوند.

استخدام از طریق تبدیل وضعیت

گاهی با وجود دو روش بالا برای استخدام معلمین، همچنان کمبود نیروی معلم در برخی مناطق، به ویژه مناطق محروم احساس می‌شود. در این راستا طی قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود آموزش و پرورش موظف به جذب و استخدام نیرو از میان معلمان برون‌سپار، حق‌التدریس، نهضت سواد آموزی، پیش دبستانی، خرید خدماتی و حتی غیردولتی‌ها می باشد.

تدریس در مدارس غیردولتی (دعوت به همکاری)

استخدام شدن به صورت رسمی در وزارت آموزش و پرورش، خواسته بسیاری از علاقه مندان به شغل معلمی است. اما باید توجه داشت علاوه بر اینکه ظرفیت های جذب آموزش و پرورش کم و شرایط پذیرش دشوار است، متقاضیان نیز باید شرایط سنی و معدل را دارا باشند و بتوانند در آزمون های استخدامی و مصاحبه،صلاحیت لازم کسب کنند.
همین شرایط باعث شده است که بیشتر علاقه مندان به شغل معلمی، به فکرتدریس کردن در مدارس غیردولتی باشند.
هزینه های مالی و مخارج مدارس دولتی را از آموزش و پرورش تامین می کنند اما در مدارس غیرانتفاعی، هزینه تحصیل از دانش آموزان در قالب شهریه ای که دریافت می شود، تامین می گردد.
عموما متقاضیان تدریس در مدارس غیر انتقاعی، از طریق آگهی های استخدامی که در کاریابی های مجازی درج می‌گردد جذب این مدارس می شوند. آنها پس از مشاهده آگهی استخدام و مطالعه شرایطی که موسس مدرسه به هنگام درج آگهی استخدام در نظر گرفته است به صورت مستقیم به مدرسه مراجعه کرده و فرم استخدام معلم را تکمیل می نمایند. مدیر یا موسس مدرسه پس از بررسی شرایط افراد درخواست کننده، کسانی را که واجد شرایط لازم باشند استخدام می نمایند.

شرایط استخدام در مدارس غیر دولتی

برای استخدام شدن در مدرسه غیرانتفاعی نیز شرایطی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • داشتن سابقه کار
  • مدرک تحصیلی مرتبط
  • توانایی تدریس
  • سابقه کار به صورت تدریس خصوصی
  • روابط عمومی و انسانی بالا و ….

شما می توانید آگهی های استخدام مدرس در مدارس غیر دولتی را در سایت ایران استخدام دنبال کرده و در صورت داشتن شرایط درج شده در آگهی پس از ساخت رزومه توسط سیستم رزومه ساز رایگان برای استخدام اقدام نمایید.

تعریف برخی واژه های آزمون استخدام آموزش و پرورش

اکنون می خواهیم به تعریف برخی از واژه های مبهم در استخدام آموزش و پرورش بپردازیم:

هنرآموز کیست؟
هنر آموز یکی از رتبه های علمی آموزش و پرورش است. در واقع به کسی که در کلاس های درس هنرستان، دروس را به صورت عملی تدریس می کند هنرآموز می گویند. چون تنوع زیادی در رشته های تحصیلی هنرستان وجود دارد تعداد رشته های تحصیلی که در این شغل جذب می شوند نسبت به مشاغل دبیری و آموزگاری بیشتر است.

به چه کسی استادکار می گویند؟
فردی که مهارت ها و فعالیت های عملی دروس هنرستانی را در کارگاه ها به دانش آموزان می آموزد استادکار نام دارد. تنها رده شغلی آموزش و پرورش است که با مقطع تحصیلی فوق دیپلم پذیرش دارد. قبول شدگان در این شغل باید در دانشگاه های زیر نظر آموزش و پرورش دوره مهارت یکساله را سپری کنند.

داوطلب بومی کیست؟
به داوطلبی که متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در شهرستان محل تقاضا باشد بومی آن شهرستان می گویند.
در واقع داوطلب بومی کسی است که شرایط زیر را داشته باشد:

  1. شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد
  2. تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی در شهرستان مورد تقاضا

افراد بومی شهرستانی که متقاضی استفاده از اولویت بومی هستند باید در زمان ثبت نام، گزینه «من متقاضی استفاده از اولویت بومی هستم» را انتخاب نمایند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفتیم معلم شدن از چهار روش دانشگاه فرهنگیان، آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت و مدارس غیر دولتی امکان پذیر است که هرکدام شرایط و ضوابط خاصی دارد.
شما می توانید برای مطلع شدن از زمان ثبت نام و برگزاری آزمون های استخدامی و همچنین جدیدترین اخبار و آگهی های استخدام، سایت ایران استخدام را دنبال کنید.

جهت مشاهده آگهی های استخدام آموزش و پرورش در سایت ایران استخدام کلیک نمایید.

منبع: ایران استخدام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا